پرانرژی بودن

افزایش سطح انرژی در نوجوانان

انرژی یعنی قدرت و توانایی فعال بودن از نظر جسمی و ذهنی. کلاس‌های متعدد، استرس اجتماعی، تکالیف، ورزش، کمک به والدین، شغل‌های پاره وقت، فعالیت‌های بعد از مدرسه و… نشان می­ دهد که نوجوانان امروزی زندگی پرمشغله‌ای دارند.

بسیاری از نوجوانان از کارهای متعدد احساس خستگی می کنند و به دنبال راه‌هایی برای افزایش انرژی خود هستند و البته برخی از این راه‌ها چندان مناسب نیست یا بهتر است بگوییم مضر است. قبل از این که فشارها شما را دچار فرسودگی کند خوب است که مهارت‌هایی بیاموزید که تأمین انرژی طبیعی و نیز تخلیه آن را فراهم می­کند.

افزایش انرژی کودکان

انرژی و سلامت جسمی

یکی از عوامل مهم كه روی سطح انرژي اثر دارد تعادل سطح هورمون ها، مواد معدنی و ريز مغذی هاست. كم خونی، كمبود آهن، منيزيم، پتاسيم، كمبود ويتامين دی، سی و انواع ويتامين ب روي سطح انرژي تأثير زيادي دارد. قبل از هر اقدامي از سلامت جسمي خود درباره اين موارد مطمئن شويد. فردی که انرژی پایینی دارد، همیشه احساس خستگی می کند و نمی تواند کارها را بدون احساس فرسودگی انجام دهد و احتمالاً

  • احساس خواب آلودگی در طول روز دارد
  • تمرکزبرایش سخت است
  • انگیزه کافی ندارد

بهترین انرژی طبیعی از طریق استراحت کافی، فعالیت بدنی، سالم غذا خوردن و نوشیدن آب فراوان تأمین می­شود.

تنظیم ساعت درونی بدن در نوجوانی

هر فردی یک ساعت درونی دارد که بر دمای بدن، چرخۀ خواب، اشتها و تغییرات هورمونی او تأثیر می­گذارد. فرآیندهای بیولوژیکی و روانی نوجوان از چرخۀ این ساعتِ 24ساعته پیروی می­کنند. بلوغ جسمی، ساعت درونی نوجوان را تغییر می‌دهد و زمان شروع خواب‌آلودگی و بیدار شدن را عقب می‌اندازد. نخوابیدن منظم و ناکافی برای سلامتی مضر است. ساعت خواب خود را از نو تنظیم کنید. برای این کار چند راه زیر را امتحان کنید:

ساعات خواب روزهای هفته و آخر هفته و زمان بیدار شدن را در فاصله یک ساعت از یکدیگر نگه دارید. خوابیدن در تعطیلات آخر هفته این احتمالاً باعث می شود برای خواب شب دچار مشکل شوید.

اگر در طول روز خواب‌آلود شدید، خواب بعدازظهری که بیش از 30 دقیقه نباشد به شما کمک می کند. اما اگر برای خواب رفتن شب مشکل دارید، خواب بعداز ظهر می‌تواند مشکل را بدتر کند.

ورزش به شما کمک می کند شب‌ها بخوابید و خواب عمیق­تری داشته باشید. همچنین قرار گرفتن منظم در برابر نور خورشید می­تواند به حفظ ساعت درونی نوجوان شما کمک کند. 

اگر گرسنه هستید، قبل از خواب میان وعدۀ سبک را جایگزین غذاهای چرب کنید.

یک تا نیم ساعت قبل از خواب تمام دستگاه­های دارای صفحه نمایش را کنار بگذارید. تماشای تلویزیون و نور صفحه های نمایش دیجیتال به خصوص در نوجوانان باعث تأخیر در زمان خواب و مدت خواب می شود. از قرص‌های خواب‌آور بدون نسخه استفاده نکنید چون بعضی از این داروها خطرناک است. افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند آسم، افسردگی، اختلال کمبود توجه/بیش فعالی و اختلالات اضطرابی، در برابر مشکلات خواب آسیب پذیرترند.

مدیریت انرژی چیست!؟

به انرژی خود به عنوان یک منبع محدود فکر کنید، مانند پول در یک حساب بانکی. شما روز را با مقدار مشخصی برای خرج کردن شروع می­ کنید. این مقدار از فردی به فرد دیگر بر اساس سن، خواب، سطح استرس، شرایط پزشکی و سبک زندگی متفاوت است. در طول روز، چندین تراکنش بانکی(فعالیت) با برداشت انرژی و واریز انرژی به حساب انجام می  شود. اما همیشه بر فعالیت‌هایی که انرژی را کاهش می‌دهند کنترل ندارید، پس می‌توانید اقداماتی را برای واریز انرژی بیشتر به حساب خود انجام دهید. یاد بگیرید چگونه با این هفت اصل مدیریت انرژی، انرژی خود را افزایش دهید. با هر قدمی که به سمت این سرمایه گذاری مهم برای مراقبت از خود بردارید، احساس بهتری خواهید داشت:

  1. غذای مقوی بخورید
  2. هفت تا هشت ساعت در شبانه روز بخوابید.
  3. با افراد خوب معاشرت کنید
  4. از پیگیری بیش از حد اخبار خودداری کنید.
  5. ورزش منظم داشته باشید.
  6. هر روز کاری معنوی مانند نیایش و دعا و نیز فعالیتی ارزشمند انجام دهید.
  7. درباره دیگران افکاری خوب داشته باشید.
افزایش انرژی کودکان
پیروزی متعلق به کسانی است که بیشترین پشتکار و بیشترین اراده را داشته باشند… ناپلئون بناپارت

عوامل تخلیه انرژی در نوجوانی

عواملی زیادی در تخلیه انرژی افراد در نوجوانی نقش دارند که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد:

استرس و اضطراب: چیزی که گفتن آن آسان، اما انجام آن سخت است. زندگی پراسترس، انرژی را از بین می برد. راه‌هایی برای کنترل سطح استرس وجود دارد، مثل استراحت به موقع و پیادوه روی تند و منظم روزانه.. لبخند زدن و خندیدن بهترین منبع انرژی است که همیشه می­توانید به دست آورید.

خوردن شکلات و شیرینی : بسیاری از نوجوانان زمانی که احساس افت انرژی می­ کنند متوسل به آبنبات می شوند. اما قند و انرژی حاصل از آن زیاد دوام نمی‌آورد و کالری پوچ ایجاد می‌کند. برای این که سطح انرژی را بالا نگه دارید، میان وعده‌ای با ترکیبی سالم از پروتئین، چربی و کربوهیدرات‌ها مانند تخم مرغ، سیب و کره بادام زمینی همراه با ترکیباتی که اثر بلند مدت‌تری دارند، بخورید. 

نوشیدنی‌های انرژی زا و دارای کافئین: کافئین و نوشیدنی‌های انرژی‌زا مانند آب‌نبات عمل می‌کنند. به شما انرژی سریعی می‌دهند و کمی دیرتر دچار مشکل می شوید ولی خسته‌تر از قبل خواهید شد. کافئین کم‌آبی ایجاد می کند. همچنین، کافئین بر توانایی به خواب رفتن تأثیر دارد. نوجوانان نباید بیش از 2 نوشابه یا یک نوشیدنی انرژی زا در روز مصرف کنند.

اختلال در خواب: نوجوانان خسته، برای تمرکز و یادگیری مشکل دارند و خواب کم می‌تواند منجر به مشکلات رفتاری، بدخلقی و تحریک پذیری، فشار خون بالا، چاقی، دیابت، افسردگی و افزایش افکار مزاحم شود. استراحت قبل از خواب را به عادت تبدیل کنید. اگر سخت خوابتان می برد، «یک ساعت» زودتر، به رختخواب بروید و هر شب قبل از خواب کاری سبک انجام دهید.

وقتی ضربان قلب خود را با حرکات ورزشی به اندازه 30 ثانیه افزایش می‌دهید، برون‌ده عصبی مغز افزایش می ­یابد و مواد شیمیایی آزاد می­ کند که باعث افزایش انرژی می­ شود و بدن را هوشیار نگه دارد.

راهکارهای افزایش انرژی در نوجوانی

برای افزایش انرژی روش ها و شیوه های متفاوتی وجود دارد که در این قسمت سه مورد آن را معرفی خواهیم کرد:

۱ خواب خوبی داشته باشید: اغلب نوجوانان به طور متوسط 6 تا 7 ساعت در شبانه‌روز می­ خوابند در حالی که تحقیقات نشان داده به حداقل 8.5 ساعت استراحت در شب نیاز دارند. یعنی اکثر نوجوانان روزانه با 1.5 ساعت کم‌خوابی فعالیت می­ کنند. ساعتی که به خواب می‌روید، مهم است و حتی بیش از مدت زمان خواب، بر میزان انرژی‌ تأثیر دارد. تحقیقات نشان داده خوابیدن در ابتدای شب و به خواب رفتن تا پیش از ساعت 11 سبب ترشح هورمون‌های لازم برای تأمین آرامش، نشاط و انرژی روزانه می‌شود. تغذیۀ ذهنی بدون خواب کافی، به معنای واقعی ممکن نیست.

۲ ورزش کنید: بلافاصله پس از شروع فعالیت و تحرک، احساس بهتر و انرژی بیشتری در بدن ایجاد می شود. شاید نشستن برابر تلویزیون یا کامپیوتر برای رفع خستگی ایدۀ خوبی به نظر برسد، اما در واقع بدن را در حالت خواب قرار می ­دهد. عجیب آن که بدون داشتن استراحت، ورزش می تواند سطح سروتونین و دوپامین بدن را افزایش ­دهد. این مواد شیمیایی همان‌هایی هستند که به شما احساس پرانرژی بودن و نشاط می­دهند. ورزش منظم و تنظیم برنامه خواب، باعث تنظیم وزن می ­شود و انرژی بدن را افزایش می ­دهد.کارهای ساده مانند پیاده روی تند و دویدن انجام دهید. 

۳ به تغذیه خود توجه کنید: آب را به عنوان اولین نوشیدنی انرژی زای طبیعی انتخاب کنید. نوشیدن آب زیاد به شما کمک می‌کند تا هوشیار، متمرکز و راحت­تر فعالیت کنید. اکسیژن حل شده در آب دلیل این ویژگی انرژی زایی برای نوشیدن آب است. یادتان باشد برای استفاده بهتر از انرژی زایی و اکسیژن حل شده در آب، آن را به آرامی و جرعه جرعه بنوشید. برخی میوه ها و سبزی ها سطح انرژی بدن را بالا می برد: مثلاً مركبات، آب لیمو ترش تازه، فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی از جمله موادی هستند كه به دلیل دارا بودن ویتامین سی، انرژی جسمی را افزایش می دهند.