آزمونهای آنلاین فرصت مناسبی را برای داوطلبان کنکور فراهم می کند تا با صرفه جویی در زمان، بتوانند خود را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند. در سالهای اخیر با شیوع بیماری کرونا ضرورت برگزاری آزمون آنلاین به طور جدی احساس شد. موسسه آموزشی فرهنگی گزینه دو به عنوان یک مجموعه پیشرو آموزشی از همان روزهای نخست با برنامه ریزی مدون، این ضرورت آموزشی داوطلبان کنکور را در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ داد. برگزاری چندین مرحله آزمون آنلاین نشان داد که این آزمون علیرغم همه چالش هایش، مزایای فراوانی نیز با خود به همراه دارد.
به گواه کارشناسان آموزشی، آزمون های آنلاین گزینه دو از بالاترین استانداردهای کیفی برخوردار هستند، اما ما همچنان در مسیر توسعه این آزمون ها گام برمیداریم. ما بر آنیم تا با برنامه ریزی هدفمندی، ویژگی های جدیدی جهت ارتقای کیفیت این آزمون هابه آن بیافزاییم. با آزمون های آنلاین گزینه دو یک سنجش واقعی را تجربه کنید.
افزوده شدن زوج درس
زوج درس ویژگی جدیدی است که به آزمونهای آزمایشی گزینه دو اضافه شده است. با اضافه شدن زوج درس داوطلبان گروه علوم و معارف اسلامی میتوانند مشابه با کنکور با داوطلبان گروه انسانی در یک آزمون مشترک شرکت داشته باشند. با اضافه شدن زوج درس داوطلبان گروه معارف به دو دسته سوال “عربی اختصاصی” و “عربی معارف” و دو دسته سوال “تاریخ و جغرافیا” و همچنین “تاریخ اسلام و جغرافیا” دسترسی خواهند داشت. داوطلبان با توجه به اینکه قصد شرکت در آزمون گروه علوم انسانی یا علوم و معارف اسلامی را دارند میتوانند به دسته سوالات مربوط به گروه خود پاسخ دهند. برای آشنایی بیشتر با زوج درسها و ویژگیهای آن ویدئوی زیر را مشاهده نمایید.
نکته مهم اینکه برای دانشآموزان دوره اول متوسطه نیز سوالات درس علوم به صورت زوج درس ارائه میشود. در برخی مدارس مباحث درس علوم به صورت تفکیکی و در برخی مدارس نیز به صورت تجمیعی تدریس میشود. با توجه به این موضوع دو نوع سوال برای دانشآموزان طراحی خواهد شد و دانشآموزان براساس روش تدریس معلم در مدرسه خود میتواند به سوالات مدنظر پاسخ دهد.
گزارش روند تحصیلی دانش آموزی
با کلیک روی دکمه روند تحصیلی که به ازای هر درس در کارنامه های فردی اضافه شده است، نمودار روند تحصیلی دانش آموز در آن درس، همراه با نمودار کل جامعه آماری به منظور مقایسه و با امکان انتخاب نمایش با میزان درصد یا تراز قابل مشاهده است.
روند تحصیلی به دانش آموز این قابلیت را می دهد که عملکرد تحصیلی خود را در هر درس به طور کامل و به صورت نموداری بررسی کند و همچنین با مقایسه عملکرد خود با دیگران میزان موفقیت یا عدم موفقیت خود را بررسی نماید. اگر نمودار روند تحصیلی زمانی بر اساس تراز صعودی باشد، نشان می دهد که دانش آموز روند تحصیلی مثبتی را داشته است. اما اگر همین نمودار روند نزولی داشته باشد نشان دهنده افت تحصیلی دانش آموز است.
گزارش روند تحصیلی مدرسه ای
نمودار روند تحصیلی صرفا برای دانش آموزان نمی باشد بلکه مدارس نیز می توانند از آن بهره ببرند. مدارس با کلیک روی دکمه روند تحصیلی که به ازای هر درس در گزارشات گروهی اضافه شده است، می توانند به آن دسترسی داشته باشند. در نمودار روند تحصیلی مدرسه ای هر درس همراه با نمودار کل جامعه آماری با امکان انتخاب نمایش بر حسب درصد یا تراز به منظور مقایسه قابل دسترسی است.
نمودار روند تحصیلی مدرسه ای به اولیا مدرسه نشان می دهد که دانش آموزان آنها در هر درس چه روندی داشته اند. آنها می توانند عملکرد مدرسه خود را با دانش اموزان استان خود یا کل کشور در طول زمان مقایسه کنند. همانطور که اشاره شد این مقایسه می تواند برحسب تراز یا درصد میانگین دانش آموزان باشد.
نمونه ای از گزارش روند تحصیلی درس دین و زندگی برای مدارس در تصویر بالا آورده شده است. همانطور که مشاهده می نمایید، با قرار گرفتن اشاره گر بر روی قسمت های مختلف نمودار، اطلاعات جزئی دیگر نیز نمایش داده می شود.
روند تحصیلی به ازای هر درس
برای ارزیابی عملکرد فرد در آزمون به ازای هر درس، لازم است مقایسه ای بین شرایط فعلی او و نتایج قبلیش صورت بگیرد. به همین منظور قابلیت جدید به نام “روند تحصیلی” در آزمون های گزینه دو فعال شده است. روند تحصیلی هم برای دانش اموزان و هم برای مدارس قابل دسترسی می باشد.
گزارش روند تحصیلی دانش آموزی
با کلیک روی دکمه روند تحصیلی که به ازای هر درس در کارنامه های فردی اضافه شده است، نمودار روند تحصیلی دانش آموز در آن درس، همراه با نمودار کل جامعه آماری به منظور مقایسه و با امکان انتخاب نمایش با میزان درصد یا تراز قابل مشاهده است.
روند تحصیلی به دانش آموز این قابلیت را می دهد که عملکرد تحصیلی خود را در هر درس به طور کامل و به صورت نموداری بررسی کند و همچنین با مقایسه عملکرد خود با دیگران میزان موفقیت یا عدم موفقیت خود را بررسی نماید. اگر نمودار روند تحصیلی زمانی بر اساس تراز صعودی باشد، نشان می دهد که دانش آموز روند تحصیلی مثبتی را داشته است. اما اگر همین نمودار روند نزولی داشته باشد نشان دهنده افت تحصیلی دانش آموز است.
گزارش روند تحصیلی مدرسه ای
نمودار روند تحصیلی صرفا برای دانش آموزان نمی باشد بلکه مدارس نیز می توانند از آن بهره ببرند. مدارس با کلیک روی دکمه روند تحصیلی که به ازای هر درس در گزارشات گروهی اضافه شده است، می توانند به آن دسترسی داشته باشند. در نمودار روند تحصیلی مدرسه ای هر درس همراه با نمودار کل جامعه آماری با امکان انتخاب نمایش بر حسب درصد یا تراز به منظور مقایسه قابل دسترسی است.
نمودار روند تحصیلی مدرسه ای به اولیا مدرسه نشان می دهد که دانش آموزان آنها در هر درس چه روندی داشته اند. آنها می توانند عملکرد مدرسه خود را با دانش اموزان استان خود یا کل کشور در طول زمان مقایسه کنند. همانطور که اشاره شد این مقایسه می تواند برحسب تراز یا درصد میانگین دانش آموزان باشد.
نمونه ای از گزارش روند تحصیلی درس دین و زندگی برای مدارس در تصویر بالا آورده شده است. همانطور که مشاهده می نمایید، با قرار گرفتن اشاره گر بر روی قسمت های مختلف نمودار، اطلاعات جزئی دیگر نیز نمایش داده می شود.
جابه جایی ساده بین دروس + تفکیک زمان دروس + صفحه پاسخبرگ در آزمون
جابه جایی ساده بین دروس آزمون
در آزمون های آنلاین دسترسی مناسب به دروس می تواند نقش موثری در بهبود عملکرد دانش آموزان داشته باشد.
مشاهده عناوین دروس موجود در آزمون و جا به جایی ساده بین آن ها با یک کلیک، امکان جدید آزمون های آنلاین گزینه دو می باشد.
امکان جابه جایی بین دروس در صفحه اول آزمون برای کاربران فراهم گردیده است. به این ترتیب دانش آموز با انتخاب هر درس به اولین سوال آن درس در صفحه مربوطه منتقل می شود.
تفکیک زمان باقیمانده دروس عمومی و اختصاصی و اضافه شدن کرنومتر
طبق نظر سنجی های انجام شده، با توجه به جدا سازی دفترچه ها و زمان های دروس عمومی و اختصاصی در آزمون های آنلاین، کاربران مشتاق به مشاهده زمان باقیمانده برای دروس عمومی و اختصاصی به صورت جدا گانه بودند. این امکان برای دانش آموزان از این آزمون فراهم گردیده است.
با استفاده از این امکان، مدیریت زمان آزمون توسط خود دانش آموز صورت میگیرد. برای مثال دانش آموز با تنظیم کرنومتر امکان مشاهده زمان دقیقی را که به درس ریاضی اختصاص داده است، را خواهد داشت.
صفحه پاسخبرگ در زمان آزمون
مشاهده کامل پاسخبرگ در حین آزمون آنلاین توسط کاربر، امکان جدید دیگری است که از این مرحله به آزمون های آنلاین گزینه دو اضافه شده است.
با استفاده از این امکان مشاهده پاسخبرگ در حین آزمون برای کاربر ساده گردیده است، تا به صورت هم زمان و آسان بین صفحات پاسخبرگ و سوالات جا به جا گردد.
افزودن رد گزینه در بانک سؤال و آزمون ها
در آزمون های چند گزینه ای تکنیک های متفاوتی برای رسیدن به پاسخ درست وجود دارد. گاهی دانش آموز با آگاهی از پاسخ، گزینه درست را به طور مستقیم انتخاب می کند. اما برای پاسخ دهی به برخی تست ها می توان از شیوه های غیرمستقیم استفاده کرد. تکنیک رد گزینه به دانش آموزان کمک می کند تا در برخی سوالات با حذف گزینه های نادرست، به طور ساده تری گزینه درست را انتخاب کنند.
در آزمون های چندگزینه ای، گاهی می توان با حذف گزینه های نادرست به پاسخ مطلوب رسید.
شیوه استفاده از تکنیک رد گزینه بدین صورت است که دانش آموز به جای انتخاب گزینه صحیح، نخست گزینه های غلط و نادرست را حذف می کند. استفاده از تکنیک رد گزینه در دوحالت زیر کاربرد دارد:
با استفاده از این تکنیک گزینه های احتمالی کمتر شده و تصمیم گیری برای دانش آموز ساده تر خواهد شد. البته ممکن است که هنوز هم دانش آموز به جواب قطعی نرسد. پس می تواند این سوال را علامت گذاری کند تا در انتهای آزمون دوباره مورد بررسی قرار دهد. در انتهای آزمون که دانش آموز مجدد به این سوالات برمیگردد، احتمالا می تواند با تمرکز بیشتر در بین گزینه های باقی مانده جواب درست را پیدا کند.
گزینه دو به عنوان یک موسسه پیشرو در برگزاری آزمون های آنلاین تلاش دارد تا با افزودن امکانات متفاوت به آزمون های آنلاین خود، به جذابیت بیشتر آن کمک کند.
فقط برای استفاده از رد گزینه ها دو مورد مهم را مدنظر داشته باشید:
سه دفتر چه ای شدن آزمون های داوطلبان کنکور
یک آزمون آزمایشی ایده آل باید در تمامی سطوح به کنکور شباهت داشته باشد. در ماه گذشته خبری مبنی بر سه دفترچه ای شدن کنکور 1401 منتشر شد. این خبر به معنی تغییرات عمده در زمانبندی آزمون و نیاز به بازنگری در مدیریت زمان می باشد. موسسه آموزشی فرهنگی گزینه دو به عنوان یک موسسه پیشرو برای ایجاد آمادگی در داوطلبان کنکور، برای اعمال سریع این تغییرات در آزمون های خود اهتمام ورزید. بر همین اساس از 20 اسفند 1400 آزمون های گزینه دو برای داوطلبان کنکور به صورت سه دفترچه و مشابه با تغییرات زمانبندی اعلام شده توسط سازمان سنجش برگزار می شود.
دقت کنید در زمان پاسخگویی به یک دفترچه، امکان مشاهده و پاسخگویی به سوالات دفترچه دیگری وجود نخواهد داشت. نکته مهم اینکه در آزمون های آزمایشی پیش از 19 فروردین 1401، تعداد سوالات دقیقا مشابه کنکور نیست و متناسب با تعداد سوالات درس های مختلف و زمانبندی کنکور، فرصت پاسخگویی به دفترچه های عمومی و اختصاصی بخش اول و دوم برای داوطلبان متفاوت خواهد بود. زمان دقیق پاسخگویی به هر دفترچه و هر درس در اطلاعیه آزمون مربوطه در سایت گزینه دو اعلام خواهد شد.
با توجه به سه دفترچه ای شدن کنکور نیاز است تا داوطلبان در مدیریت زمان جلسه آزمون خود بازنگری هایی داشته باشند.
سه دفترچه ای شدن کنکور تغییرات زیادی با خود به همراه داشته است که این تغییرات متناسب با هر گروه آزمایشی، متفاوت است. در ادامه جداول مربوط به نوع زمانبندی دفترچه های آزمون آزمایشی 20 اسفند و بعد از آن را به تفکیک گروه مشاهده خواهید کرد. نخست به بررسی دفترچه های گروه علوم انسانی می پردازیم:
جدول تفکیک دروس دفترچه های آزمون علوم انسانی | |
---|---|
شماره دفترچه | درس |
1 | ادبیات عمومی |
زبان عربی | |
دین و زندگی | |
زبان انگلیسی | |
2 | ریاضی |
اقتصاد | |
ادبیات تخصصی | |
علوم اجتماعی | |
3 | زبان عربی |
تاریخ | |
جغرافیا | |
فلسفه و منطق | |
روانشناسی | |
مجموع | 13 درس |
دفترچه داوطلبان گروه علوم تجربی نیز تغییراتی به همراه داشته است. شیوه دقیق تفکیک دروس این رشته بر اساس سه دفترچه در جدول زیر بیان شده است:
جدول تفکیک دروس دفترچه های آزمون علوم تجربی | |
---|---|
شماره دفترچه | درس |
1 | ادبیات عمومی |
زبان عربی | |
دین و زندگی | |
زبان انگلیسی | |
2 | ریاضی |
زیست | |
3 | فیزیک |
شیمی | |
زمین شناسی | |
مجموع | 9 درس |
دروس داوطلبان گروه ریاضی نیز در قالب سه دفترچه مطابق جدول زیر تفکیک خواهد شد.
جدول تفکیک دروس دفترچه های آزمون ریاضی | |
---|---|
شماره دفترچه | درس |
1 | ادبیات عمومی |
زبان عربی | |
دین و زندگی | |
زبان انگلیسی | |
2 | ریاضی |
3 | فیزیک |
شیمی | |
مجموع | 7 درس |
برای تسلط بر تکنیک ضربدرمنها می توانید در آزمون های آنلاین این تکنیک را استفاده و تمرین کنید.
شما دانش آموزان عزیز می توانید از آزمون 6 اسفند 1400، با علامت گذاری سوالات به سادگی از تکنیک ضربدرمنها در تمامی آزمون های بانک سوال استفاده نمایید. فقط یک نکته مهم را به یاد داشته باشید
تکنیک ضربدر منها در بانک سؤال و آزمون ها آنلاین
برای موفقیت در هر آزمونی نیاز است که نسبت به تکنیک های مدیریت زمان آگاه باشید و از آنها در طول آزمون استفاده کنید. عدم در اختیار داشتن وقت کافی برای بررسی و پاسخ دهی به همه سوالات آزمون ناشی از عدم توانایی در مدیریت زمان است. یکی از تکنیک های مهم مدیریت زمان که بیشتر در آزمون های تستی کاربرد دارد، تکنیک ضربدرمنها است. با استفاده از این تکنیک و چند علامت گذاری ساده می توانید به طور موثری رتبه و تراز خود را بهبود دهید.
یکی از تکنیک های مهم مدیریت زمان آزمون، تکنیک ضربدرمنها است که به شما کمک می کند با چند علامت گذاری ساده، در انتهای آزمون زمان اضافه هم برای خود ذخیره کنید.
در آزمون های تستی مثل کنکور، سوالات سخت و آسان به اندازه هم امتیاز دارد. گاهی داوطلبان در ابتدای آزمون وقت زیادی را برای پاسخ به سوالات دشوار ابتدایی صرف می کنند. سپری کردن این زمان طولانی در ابتدای آزمون سبب می شود که در اواخر آزمون داوطلب برای پاسخ به سوالات آسان دچار محدودیت زمانی شود! در این موارد تکنیک ضربدرمنها به شما کمک می کند تا با مدیریت زمان فرصت بررسی و پاسخ دهی به تمامی سوالات را داشته باشید.
برای استفاده از این این تکنیک سوالات را باید به سه دسته تقسیم کنید:
1. سوالاتی که نسبت به آن تسلط کافی دارید و می توانید به راحتی پاسخ دهید.
2. سوالاتی که در انتخاب گزینه درست تردید دارید یا برای یافتن پاسخ درست، به بررسی بیشتری نیاز است. این سوالات را با ضربدر علامت گذاری کرده و از آنها عبور کنید.
3. دسته سوم شامل سوالاتی که هیچ درکی از پاسخ آن ندارید یا حتی مبحث مربوط به آن را مطالعه نکرده اید. این نوع سوالات را با علامت منها مشخص نمایید و رهایشان کنید.
با استفاده از تکنیک ضربدرمنها می توانید قبل از پایان زمان امتحان تمامی سوالات را یک بار بررسی کنید و حتی زمان اضافه نیز ذخیره نمایید. حال در این زمان اضافه دوباره به سوالاتی که با ضربدر مشخص کرده اید، سر بزنید و با دقت بیشتری به آنها پاسخ دهید. اگر همچنان در پاسخ دهی به آن مشکل دارید آنها را نیز با منها علامت گذاری کنید و دیگر سراغ آنها نروید.
برای تسلط بر تکنیک ضربدرمنها می توانید در آزمون های آنلاین این تکنیک را استفاده و تمرین کنید.
شما دانش آموزان عزیز می توانید از آزمون 6 اسفند 1400، با علامت گذاری سوالات به سادگی از تکنیک ضربدرمنها در تمامی آزمون های بانک سوال استفاده نمایید. فقط یک نکته مهم را به یاد داشته باشید
کارنامه و گزارش های جدید، ویژه دوره اول متوسطه
در کارنامه ها و گزارشهای جدید بانک سوال به دانش آموزان و مدارس دوره اول متوسطه، اطلاعات بیشتری در مورد ارزشیابیها ارائه می شود. این امکان در حال حاضر فقط برای ارزشیابی های گزینه دویی دانش آموزان دوره اول متوسطه فعال می باشد. البته در آینده این کارنامه ها و گزارش ها برای سایر آزمون های بانک سوال و برای دیگر مقاطع تحصیلی نیز اضافه خواهد شد.
۱ در بخش کارنامه ارزشیابی های گزینه دویی دانش آموزان در بانک سوال، امکانات متنوعی اضافه شده است. این امکانات جدید به دانش آموز کمک می کند تا زمان ارزشیابی خود را بهتر مدیریت کند و تحلیل بهتری از عملکرد خود داشته باشد.
در کارنامه های دانش آموز این ویژگی های جدید قابل مشاهده است:
به ازای هر درس یک کارت با اطلاعات زیر به دانش آموز ارائه می شود:
۲ همچنین در بخش گزارش های مدرسه ای برای ارزشیابی های گزینه دویی در بانک سوال نیز امکانات جدیدی اضافه شده است. این امکانات به مسئولین و اولیای مدارس اجازه می دهد دید جامع تری از عملکرد دانش آموزان خود در سنجش ها داشته باشند.
در گزارش های مدرسه ای آمارهایی جهت وضعیت کل شرکت کنندگان اضافه شده است:
امکان مقایسه دروس (به ازای هر درس میانگین امتیاز مدرسه و میانگین امتیاز کل در یک نمودار)
در گزارش های مدرسه ای اولیا مدارس می توانند امکانات جدیدی برای بررسی وضعیت هر دانش آموز مشاهده کنند:
جداسازی زمان پاسخ دهی به دروس عمومی و اختصاصی ویژه داوطلبان کنکور
همان طور که مطلع هستید در آزمون سراسری دو دفترچه دروس عمومی و دروس اختصاصی در زمان های مشخص و به صورت زیر توزیع می شود:
یکی از تاثیرگذارترین عوامل موفقیت در کنکور مهارت مدیریت زمان می باشد. گزینه دو با شبیه سازی هر چه بیشتر زمانبندی آزمون های آنلاین خود با کنکور، به داوطلبان جهت دستیابی به این مهارت کمک خواهد کرد.
در آزمون 24 دی ماه 1400 به منظور تفکیک بهتر زمانبندی دروس عمومی و اختصاصی جهت مشابهت بیشتر با کنکور اقدامات زیر انجام گردیده است:
۱ دسترسی به سوالات دروس عمومی: در ابتدای آزمون، سوالات دروس عمومی برای داوطلب، با امکان جابهجایی بین دروس نمایش داده میشود. داوطلب برای پاسخگویی به دروس عمومی 85 دقیقه زمان خواهد داشت. بازگشت به سوالات نشان دار شده دروس عمومی نیز در همین زمان امکان پذیر است. ضمنا بعد از پایان زمان 85 دقیقه امکان مشاهده و پاسخ دهی به سوالات عمومی برای داوطلبان غیر فعال می گردد، حتی اگر به تمام سوالات عمومی پاسخ نداده باشند.
۲ دسترسی به سوالات دروس اختصاصی: در ادامه آزمون از دقیقه 76 داوطلبان امکان دسترسی و پاسخ دهی به سوالات دروس اختصاصی را خواهند داشت. در این زمان داوطلبان فقط امکان جابجایی بین سوالات اختصاصی را خواهند داشت و امکان بازگشت به دروس عمومی وجود ندارد. با انتخاب گزینه پایان، آزمون برای داوطلبان به اتمام خواهد رسید. در ضمن اگر داوطلب گزینه پایان را نیز انتخاب نکند. در پایان زمان تعیین شده امکان مشاهده یا پاسخگویی به سوالات را نخواهند داشت.