خدمات دوره اول متوسطه

ویژه پایه هفتم، هشتم و نهم

دوره اول متوسطه با قرارگیری بین دو دوره دیگر آموزشی، نقش مهمی در آینده تحصیلی دانش آموزان دارد. در این دوره دانش آموزان پس از فراگیری دروس دبستان باید با شناخت علایق و توانمندی‌هایشان، خود را برای انتخاب رشته در دوره دوم متوسطه آماده کنند. در دوره اول متوسطه آزمون‌ها و خدمات آموزشی باید به گونه‌ای باشد که دانش آموز نسبت به شرایط تحصیلی و نقاط ضعف خود آگاهی پیدا کند تا با یک برنامه ریزی منسجم این نقاط ضعف را رفع نماید. 

موسسه آموزشی فرهنگی گزینه دو به عنوان یک موسسه پیشرو در دوره اول متوسطه خدمات متنوعی با هدف سنجش استاندارد به دانش آموزان ارائه می دهد. در سال تحصیلی 1403-1402 گزینه دو به دانش آموزان دوره اول متوسطه خدماتی مانند: ارزشیابی‌های پیشرفت تحصیلی جامع (چند درس) ادواری، آزمون تیزهوشان، ارزشیابی تشریحی، بانک سؤال ویژۀ دانش‏‌آموز و مدرسه (تستی و تشریحی)، آزمونک‏ و… ارائه می دهد.

خدمات دوره اول متوسطه

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

آزمون‌های دوره اول متوسطه که با عنوان ارزشیابی پیشرفت تحصیلی شناخته می‌شود به بررسی عملکرد دانش آموزان و شناخت نقاط ضعف آنها می‌پردازد. در این آزمون‌ها، 7 درس اصلی به صورت چهار گزینه‌ای مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این ارزشیابی ها با زمانبندی خاص برگزار شده و به آمادگی بیشتر دانش آموزان کمک خواهد کرد. این ارزشیابی‌ها در 8 مرحله برگزار می‌شود. دروس مورد ارزشیابی عبارتند از: ریاضی، فارسی، زبان انگلیسی، علوم، عربی، پیام های آسمان و مطالعات اجتماعی.

همچنین سوالات ارزشیابی پیشرفت تحصیلی فاقد نمره منفی است تا دانش آموز به دور از تنش و اضطراب احتمال اشتباه کردن، با آرامش به سوالات پاسخ دهد. توجه داشته باشید تمام مراحل امکان برگزاری آنلاین در بانک سؤال و برگزاری حضوری با هماهنگی نمایندگی‏ ها را خواهند داشت. لازم به ذکر است که شرایط برگزاری آزمون‌ها در شهرهای مختلف متفاوت و بر عهده نمایندگی خواهد بود. تمام مراحل  ارزشیابی‌ پیشرفت تحصیلی دوره اول متوسطه در روز پنج شنبه برگزار خواهد شد. البته مدارس با هماهنگی نمایندگی‌‌ها برای برگزاری آزمون تا روز شنبه (دو روز بعد) فرصت خواهند داشت.

همچنین درس علوم در این ارزشیابی ها به دو صورت تجمیعی (پیشروی بر اساس صفحات کتاب) و تفکیکی (پیشروی موضوعی) ارائه می شود. دانش آموزان می‌توانند بر حسب نوع تدریس این درس در مدرسه خود به دلخواه به یک شیوه به سوالات پاسخ دهند. تعداد آزمون‌ها برای تمامی دانش‌آموزان پایه‌های هفتم تا نهم، 8 آزمون می‌باشد.

شماره مرحله
زمان
مهلت ثبت نام
محدوده بندی
1
1402/07/27
1402/07/25
بخشی از نیمسال اول تحصیلی
2
1402/08/25
1402/08/23
بخشی از نیمسال اول تحصیلی
3
1402/09/23
1402/09/21
بخشی از نیمسال اول تحصیلی
4
1402/10/28
1402/10/26
جمع‌بندی نیمسال اول تحصیلی
5
1402/11/26
1402/11/24
بخشی از نیمسال دوم تحصیلی
6
1402/12/24
1402/12/22
بخشی از نیمسال دوم تحصیلی
7
1403/01/30
1403/01/28
بخشی از نیمسال دوم تحصیلی
8
1403/02/20
1403/02/18
جمع‌بندی کل پایه

در پایان هر ارزشیابی دانش آموزان می توانند کارنامه‌ای جامع از عملکرد خود دریافت نمایند. دانش‌آموزان در این کارنامه با ابزار رفع اشکال هوشمند به مشکلات درسی خود پی برده و با انجام تمرینات متنوع با همان موضوع برای امتحانات نیم سال و پایان سال آماده شوند. این کارنامه به گونه ای است که متناسب با اهداف آموزشی عملکرد هر دانش آموز را صرفا با خودش مقایسه می کند و دانش آموز اطلاعات اضافی و استرس آور دریافت نمی کند. ضمنا نتایج کامل این آزمون ها (شامل رتبه و تراز هر دانش‌آموز) در اختیار مدارس قرار خواهد گرفت و کادر مدرسه می‌توانند شناخت بهتری از وضعیت تحصیلی دانش آموزان خود داشته باشند.

 

ارزشیابی تشریحی

گزینه دو به عنوان مرکز تخصصی سنجش و ارزشیابی در راستای تحقق سنجش 360 درجه، محصول جدید خود به نام ارزشیابی تشریحی را برای دانش آموزان پایه هفتم، هشتم و نهم ارائه می کند. ارزشیابی تشریحی را می توان مهم ترین لایه در سنجش تحصیلی دانش آموزان در نظر گرفت. اغلب ارزشیابی‌های مدرسه‌ای و امتحانات پایان سال نیز به صورت تشریحی می‌باشد. اما به علت چالش هایی که این نوع ارزشیابی به همراه داشت، در سالیان اخیر مراکز سنجش به شکل جدی به ایجاد یا توسعه آن فکر نکرده اند.

موسسه آموزشی فرهنگی گزینه دو به علت اهمیت موضوع سنجش دانش آموز با سوالات متنوع، دو نوبت ارزشیابی تشریحی را برای دانش‌آموزان پایه‌های هفتم تا نهم دورۀ اول متوسطه در نظر گرفته‌است. هر نوبت شامل سه مرحله ارزشیابی در درس‌های “فارسی، علوم و ریاضی” خواهد بود. مرحله اول ارزشیابی تشریحی در آذر 1402 و مرحله دوم این ارزشیابی نیز در اردیبهشت ماه 1403 قبل از امتحان پایان سال برگزار می شود. 

آزمون تیزهوشان (ویژه پایه نهم)

مدارس تیزهوشان هر ساله اقدام به پذیرش دانش‌اموز در دوره دوم متوسطه می‌نمایند. بسیاری از دانش‌آموزان پایه نهم به ادامه تحصیل در این مدارس علاقمند هستند. به همین علت این مدارس جهت پذیرش دانش‌آموز اقدام به برگزاری آزمون می‌نمایند. دانش‌آموزان زیادی نیز در این آزمون شرکت می‌نمایند. اما در نهایت صرفا افرادی پذیرفته خواهند شد که در آزمون عملکرد بهتری داشته باشند و نمره لازم را کسب کنند. با توجه به اینکه منابع و سطح سوالات این آزمون با دروسی که دانش‌آموز به صورت معمول در پایه نهم فرا می‌گیرد تفاوت‌هایی دارد، لازم است که دانش آموزان جهت افزایش شانس قبولی خود در این آزمون‌ها برنامه ویژه‌ای داشته باشند.

در سال تحصیلی 1403-1402 گزینه دو برای دانش‌آموزان علاقمند به پذیرش در مدارس تیزهوشان آزمونی ویژه ارائه می‌دهد. دروس مورد ارزشیابی، سطح و نوع سوالات و زمانبندی آزمون تیزهوشان گزینه دو به طور کامل مشابه آزمون مدارس تیزهوشان می‌باشد. ضمنا این آزمون دارای نمره منفی می‌باشد. نیمی از سوالات آزمون استعداد تحلیلی و نیم دیگر آن شامل سوالات استعداد تحصیلی است. سوالات استعداد تحصیلی از دروس ریاضیات، علوم تجربی، زبان و ادبیات فارسی، قرآن و پیام آسمانی و مطالعات اجتماعی می‌باشد.

آزمون‌های تیزهوشان گزینه دو در 7 مرحله برگزار می‌شود. زمانبندی این آزمون‌ها به گونه است که تداخلی با ارزشیابی‌های پیشرفت تحصیلی نداشته باشد. یعنی دانش آموز می‌تواند هم برنامه درسی پایه نهم خود را پیش ببرد و هم برای آزمون تیزهوشان ورودی پایه دهم آماده شود. به این ترتیب دانش‌آموزان علاقمند به شرکت در آزمون‌های تیزهوشان می‌توانند در کنار ارزشیابی‌های پیشرفت تحصیلی خود در این آزمون‌ها نیز شرکت نمایند. ضمنا آزمون‌های تیزهوشان گزینه دو هم امکان برگزاری حضوری (با هماهنگی نمایندگی) و هم امکان برگزاری آنلاین در بانک سوال را دارند.

شماره مرحله
زمان
مهلت ثبت نام
1
1402/08/12
1402/08/09
2
1402/09/10
1402/09/07
3
1402/11/13
1402/11/10
4
1402/12/11
1402/12/08
5
1403/01/24
1403/01/21
6
1403/02/28
1403/02/25
7
1402/03/25
1403/03/22

در پایان هر آزمون به دانش‌آموزان کارنامه فردی و به مدارس گزارش گروهی ارائه می‌شود. کارنامه ارائه شده در آزمون تیزهوشان مشابه آزمون‌های مدارس تیزهوشان خواهد بود. در این کارنامه با احتساب نمره منفی درصد اکتسابی دانش آموز در هر درس همراه با رتبه و تراز او محاسبه و به دانش آموز نمایش داده می‌شود. مدارس نیز در گزارش گروهی خود وضعیت دانش آموزان خود در این آزمون‌ها را به طور کامل رصد خواهند کرد. ارائه اطلاعات بیشتر و متفاوت در آزمون‌های تیزهوشان نسبت به ارزشیابی پیشرفت تحصیلی صرفا به دلیل اهداف آموزشی متفاوت این آزمون و ارزشیابی نسبت به یکدیگر است. 

 

بانک سوال هوشمند گزینه دو 

بانک سوال گزینه دو دارای بهترین سوالات تشریحی و تستی برای دانش آموزان دوره اول متوسطه است. این خدمت ویژه دارای دو سطح دسترسی می‌باشد. دسترسی دانش آموزی شامل سوالات تستی و دسترسی مدرسه‌ای شامل هر دو نوع سوالات تستی و تشریحی می باشد. دانش آموزان می‌توانند جهت تمرین و سنجش خود و مدارس از بانک سوال استفاده کنند. مسئولین آموزشی مدارس نیز می توانند از بانک سوال به عنوان یک محصول کمک آموزشی برای ارزیابی عملکرد دانش آموزان بهره بگیرند.

دانش آموزان با کمک اپلیکیشن بانک سوال، مهارت‌های تحصیلی خود را تقویت می کنند. همچنین مدارس نیز می توانند آزمون های آنلاین و چاپی متنوعی را در زمانی کوتاه و به سادگی برای دانش آموزان طراحی کنند. در هر کدام از پایه های هفتم، هشتم و نهم تا پایان سال 1403-1402 حدود 16000 سوال موجود خواهد بود. از این تعداد 10500 سوال تشریحی و 5500 سوال تستی می باشد.

آزمونک

یکی از مهم ترین بخش‌های فعالیت هر دانش آموز دوره اول متوسطه مطالعه تدریجی دروس می باشد. البته دانش‌آموزان برای آنکه به کیفیت و اثربخشی مطالعه خود پی ببرند نیاز به سنجش تدریجی خواهند داشت. آزمونک محصول جدید گزینه دو، در راستای اهمیت سنجش تدریجی می‌باشد. آزمونک های گزینه دو، به طور میانگین دوبار در هفته متناسب با پایه تحصیلی شما، به صورت تک درس و در ساعت 15 تا 24 مشخص برگزار می شود. دروس مورد ارزشیابی در آزمونک‌ها عبارتند از: ریاضی، فارسی، زبان انگلیسی، علوم، عربی، پیام‌های آسمان و مطالعات اجتماعی. روز بعد از برگزاری آزمونک در ساعت 11 صبح نیز کارنامه فردی ویژه دانش آموزان و گزارش گروهی مدارس در اختیار آنها قرار می گیرد. دانش آموزان می توانند با کارنامه آزمونک خود به نقاط ضعف پس از مطالعه خود پی برده و قبل از ارزشیابی های گزینه دو یا امتحانات مدارس آنها را رفع کنند.

ثبت نام و برگزاری

در سال تحصیلی 1403-1402، دانش آموزان دوره اول متوسطه با ثبت نام بسته ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به خدمات طلایی شامل بانک سوال، آزمونک و … به صورت رایگان دسترسی خواهند داشت. البته برای شرکت در ارزشیابی تشریحی دوره اول متوسطه و آزمون‌های تیزهوشان (ویژه پایه نهم) لازم است این دو محصول را نیز به طور مجزا ثبت نام کرده و هزینه آن را پرداخت نمایند. دانش آموزانی که ثبت نام خود را تا پایان تابستان 1402 نهایی کنند می‌توانند از تخفیف ویژه نیز برخوردار شوند. در ادامه به بررسی هزینه خرید بسته ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و ارزشیابی تشریحی خواهیم پرداخت.

ثبت نام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

هزینه ثبت نام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی برای دانش آموزان دوره اول متوسطه مطابق جدول زیر می‌باشد. ضمنا توجه نمایید که مبلغ در نظر گرفته شده برای برگزاری آزمون به صورت آنلاین می‌باشد. همانطور که می‌دانید برگزاری آزمون به صورت حضوری با افزایش هزینه همراه می‌باشد به همین جهت نمایندگی‌ها می‌توانند در صورت برگزاری آزمون به صورت حضوری هزینه ثبت نام را افزایش دهند. 

ثبت نام
هفتم
هشتم
نهم
تعداد مراحل
8 مرحله
8 مرحله
8 مرحله
هزینه هر مرحله
83000
83000
83000
قیمت کامل
664,000
664,000
664,000

1. توجه داشته باشید تمام مراحل امکان برگزاری آنلاین در بانک سؤال و یا حضوری با هماهنگی نمایندگی‏ ها را خواهند داشت. لازم به ذکر است که شرایط برگزاری (حضوری و آنلاین) ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در شهرهای مختلف بر عهده نمایندگی گزینه دو در همان شهر خواهد بود.

2. زمان برگزاری ارزشیابی پیشرفت تحصیلی روزهای پنج شنبه است تا با برنامه مدرسه تداخل نداشته باشد.

3. دانش آموزان می‌توانند برای شرکت در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به صورت آنلاین، باید طبق تاریخ مشخص شده به سایت مراجعه کنند.

4. متناسب با زمانی که دانش آموزان ارزشیابی خود را آغاز کنند به آنها زمان کافی جهت پاسخگویی به سوالات داده خواهد شد.

5. تعیین هزینه برگزاری حضوری ارزشیابی پیشرفت تحصیلی برعهده نمایندگی‌های گزینه دو است و در صورت برگزاری حضوری نمایندگی‌ها می‌توانند مبلغ اضافه دریافت نمایند.

ثبت نام ارزشیابی تشریحی

ثبت نام در ارزشیابی تشریحی گزینه دو صرفا از طریق نمایندگی‌های گزینه دو امکان پذیر می‌باشد. ارزشیابی تشریحی در سه درس ریاضی، علوم و فارسی برگزار می‌شود. شیوه برگزاری ارزشیابی تشریحی گزینه دو به صورت حضوری در مدرسه می‌باشد و دانش‌آموزان از طریق مدارس خود می توانند در این ارزشیابی شرکت می‌کنند.

ثبت نام
هفتم
هشتم
نهم
تعداد درس
3 درس
3 درس
3 درس
هزینه هر درس
69000
69000
69000
قیمت یک نوبت (سه درس)
207,000
207,000
207,000
قیمت دو نوبت کامل
414,000
414,000
414,000

1. ثبت نام در ارزشیابی تشریحی صرفا از طریق نمایندگی‌ها امکان پذیر می‌باشد

2. برگزاری ارزشیابی تشریحی صرفا به صورت حضوری می‌باشد و اجرای آن بر عهده مدرسه یا نمایندگی شهر شما خواهد بود.

3. محدوده ارزشیابی تشریحی نوبت دوم کل محدوده کتاب درسی خواهد بود.

برای ثبت نام بسته های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و دسترسی به سایر خدمات می توانید از لینک های زیر استفاده نمایید.

ثبت نام آزمون ویژه تیزهوشان

ثبت نام ارزشیابی ویژه تیزهوشان به دو روش امکان پذیر است. دانش آموزان می‌توانند به سایت گزینه دو مراجعه کرده وبه صورت اینترنتی ثبت نام خود را انجام دهند. همچنین با مراجعه به نمایندگی‌های گزینه دو در سراسر کشور نیز می‌توانید در این آزمون‌ها ثبت نام نمایید. هزینه ثبت نام هر مرحله از آزمون ویژه تیزهوشان و هزینه ثبت نام تمام مراحل آن مطابق جدول زیر محاسبه می‌شود.

ثبت نام
ویژه پایه نهم
تعداد مراحل
7 مرحله
هزینه هر مرحله
83000
قیمت کامل
581,000

1. توجه داشته باشید تمام مراحل امکان برگزاری آنلاین در بانک سؤال و یا حضوری با هماهنگی نمایندگی‏ ها را خواهند داشت. لازم به ذکر است که شرایط برگزاری (حضوری و آنلاین) آزمون ویژه تیزهوشان در شهرهای مختلف بر عهده نمایندگی گزینه دو در همان شهر خواهد بود.

2. زمان برگزاری ارزشیابی پیشرفت تحصیلی روزهای جمعه است و تداخلی با برنامه مدرسه و سایر ارزشیابی‌های دیگر گزینه دو ندارد.

3. دانش آموزان می‌توانند برای شرکت در آزمون ویژه تیزهوشان به صورت آنلاین، باید طبق تاریخ مشخص شده به سایت مراجعه کنند.

4. تعیین هزینه برگزاری حضوری آزمون ویژه تیزهوشان برعهده نمایندگی‌های گزینه دو می‌باشد.

سوالات متداول

خدمات آموزشی و ارزشیابی برای دانش آموزان دوره اول متوسطه باید به گونه ای باشد که به فرآیند یادگیری آنها کمک کند. به همین دلیل دانش آموزان باید از شرکت در هرگونه آزمون پراسترسی که در آنها تجربه ای مشابه با کنکور ایجاد کند، پرهیز نمایند. به همین دلیل تمرکز اصلی خدمات آموزشی گزینه دو در دوره اول متوسطه با محوریت کمک به یادگیری است.

هدف از ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، یادگیری است و معیارهایی مانند درصد و تراز تنها برای رتبه بندی و مقایسه دانش آموزان کاربرد دارد. لذا ارائه آنها نه تنها فایدهای ندارد بلکه با توجه به ایجاد رقابت منفی برای دانش آموز دوره اول متوسطه مضر نیز است. ضریب دهی به دروس نیز یک معیار کنکوری برای انتخاب رشته است و در دوره اول متوسطه مفهومی ندارد.

آزمونک ها به صورت تک درس در طی سال تحصیلی تدریجی برگزار می شوند. تعداد سوالات آزمونک به گونه ای است که دانش آموز می تواند در زمانی کوتاه به آن پاسخ دهد. این نوع ارزشیابی باعث می شود دانش آموز نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و با تمرین آنها را برطرف کند. پس آزمونک به فرآیند یادگیری تدریجی کمک خواهد کرد.

نمره منفی عملاً جریمه کردن دانش آموز است آن هم به این دلیل که ما احتمال می دهیم دانش آموز پاسخ های درست را هم بدون اطمینان کامل پاسخ داده است. لذا نمره منفی تنها در آزمون های غربالگر مفهوم دارد. به همین خاطر است که در نتایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی گزینه دو، پاسخ ها تنها به تفکیک درست، نادرست و نزده نمایش داده می شود. برطرف کند. پس آزمونک به فرآیند یادگیری تدریجی کمک خواهد کرد.

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به موسسه گزینه دو می باشد.