جستجو
Close this search box.

برنامه مطالعاتی (ویژه تابستان)

برنامه ریزی یکی از گام های اولیه در مسیر موفقیت است. هر کاری که بدون برنامه ریزی آغاز شود احتمال خطا یا شکست آن افزایش می یابد. به همین علت مشاوران آموزشی نیز به دانش آموزان توصیه می کنند که همواره با برنامه ریزی مطالعه نمایند.

شما نیز اگر اکنون مشغول خواندن این مطلب هستید، نشان دهنده این است که در جستجوی راهی موثر و هوشمندانه برای موفقیت در کنکورهستید. داشتن برنامه مطالعاتی درست، شرط لازم برای پیمودن موفقیت آمیز مسیر کنکور است. در ادامه این مطلب شما را با مزایای برنامه مطالعاتی و اهمیت و کاربردهای آن آشنا خواهیم کرد.

برنامه ریزی درسی

عوامل موفقیت در کنکور

عواملی برای موفقیت در کنکور سراسری نقش اساسی دارند که در ذیل به تعدادی از آنها اشاره می‌نماییم:

  • انگیزه: ما یرای حرکت به سوی مقصد احتیاج به انگیزه داریم و برای طی کامل مسیر نیز این انگیزه باید لحظه به لحظه تجدید و تقویت شود.
  • هدف: ما نیازمند دورنمایی هستیم که تا انتها و متمرکز بر مسیر، به حرکت ادامه دهیم. علاوه بر اینکه داشتن هدف یکی از عوامل موثر بر داشتن و حفظ انگیزه است، تعیین هدف و شناخت کامل و دقیق آن، امکان تمرکز و جلوگیری از انحراف را برای ما فراهم می‌آورد. در تعیین هدف دقت کنید:

– هدف باید متعالی و ارزشمند باشد.

– هدف باید واضح و مشخص باشد.

– هدف باید ثابت باشد.

– هدف باید واقعی و قابل دسترس باشد.

– هدف باید قابل اندازه‌گیری باشد.

  • برنامه ریزی و مشاوره اصولی و صحیح: پس از تعیین هدف و شروع به حرکت، نخستین نیازی ک احساس می‌شود، نیاز به یک برنامه صحیح و اصولی می‌باشد. رسالت یک برنامه خوب آن ااست که ما را با صرف کمترین انرژی و زمان، به اهداف تعیین شده برساند.
  • سنجش و ارزیابی عملکرد در قالب آزمون‌های آزمایشی استاندارد و حرفه‌ای.
  • مطالعه صحیح و اصولی: یکی از عوامل مهم و اساسی در موفقیت تحصیلی و به خصوص کنکور، آشنایی داوطلب با تکنیک‌ها و اصول مطالعه است. مطالعه برای کنکور یک مقوله پیچیده و علمی است و نیازمند آموزش است.
  • بهداشت روان: تاثیر بهداشت و سلامت روان را بر فرآیند یادگیری، دوازدهمرفت تحصیلی و حفظ و تقویت انگیزه داوطلب نمی‌توان انکار کرد. در واقع بهداشت و آرامش روان بستری مناسب جهت نیل به هدف را فراهم می‌آورد. علت ریشه‌ای مشکلات بسیاری از داوطلبان مستعد و کوشا در کنکور، عدم تامین آرامش و سلامت روان است. مواظب آفت‌های بهداشت روان باشیم، آفت‎هایی چون افسردگی، استرس، ناکامی و…

بعد از انگیزه و هدف سومین گام در مسیر موفقیت برنامه ریزی می باشد.

اهمیت برنامه ریزی مطالعاتی

*برای امتحانات مدرسه در سالهای قبل، نیاز به آمادگی از مدت‌ها قبل نداشتیم. یک یا دو روز کافی بود، اما چگونه می‌توانیم 24 تا 25 کتاب را با شیوه شب امتحانی، قبل از کنکور بخوانیم و نتیجه خوب هم بگیریم. این کار شدنی نیست. برای کنکور باید از مدت‌ها قبل خود را آماده کنیم.

*برای کنکور نیاز است با رعایت برخی اصول و مرور مطالب قبلی در کنار مطالعه دروس جدید، همه مطالب را در حافظه خود نگاه داریم.

*در سال‎های قبل از کنکور، امتحانات هر درس جدا از هم و در طی 1 یا 2 ساعت برگزار می‌شد ولی در کنکور باید سوالهای همه دروس را یک جا و در یک زمان محدود، طی 4 ساعت و 10 دقیقه پاسخ دهیم.در این حالت تمرکز، تسلط و سرعت عمل، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ پس باید این موارد در طی 1 سال آموزش داده شود.

*در برنامه‌ریزی برای کنکور، اولویت‌بندی و زمانبندی دروس اهمیت زیادی دارد. باید با برنامه‌ریزی صحیح، تعادل مطالعاتی همه دروس را رعایت کنیم. دقت کنید تعادل به معنی برابری نیست. مشخص کنید در چه زمآنهایی از روز یک درس را بهتر یاد می‌گیرید و حتما عمومی‌ها را در بین دروس اختصاصی قرار بدهید. تنوع بین دروس باعث می‌شود خستگی حین مطالعه کمتر شود و همچنین تعداد تکرار دروس در طی یک هفته بیشتر شود.

اصول درست برنامه‌ریزی مطالعاتی

  • متعهد بودن به مطالعه هر روزه دروس ( اینکه هر روز درس بخوانید و انرژی خودتان را در طول هفته تقسیم کنید طوری که برای هر روز هفته حداقل و حداکثر ساعت مطالعه داشته باشید)
  • شخصی سازی برنامه مطالعاتی داده شده به شما قبل از شروع به مطالعه
  • خواندن درس هر روز در همان روز
  • اولویت بندی و ایجاد تعادل بین دروس
  • نکته برداری هنگام مطالعه و تست زدن
  • استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای آموزشی
برنامه ریزی مطالعاتی کنکور 1402
هر قدر برنامه خود را زودتر تنظیم کنیم شانس موفقیتمان افزایش خواهد یافت.

فواید استفاده از دفتر برنامه ریزی

یکی از ابزارهای موثر در برنامه‌ریزی، دفتر برنامه‌ریزی است. با استفاده از دفتر برنامه‌ریزی:

  • از توان مطالعاتی خود (روزی چند ساعت می‌خوانیم؟) آگاهی پیدا می‌کنید.
  • افزایش انگیزه برای بهبود عملکرد بعدی در شما ایجاد می‌شود. (سعی می‌کنید در فرصت‌های بعدی بیشتر و عمیق‌تر مطالعه کنید)
  • تشخیص بازده عملکرد مطالعاتی برای شما ممکن می‌شود. ( در هر ساعت مطالعه چه حجم مفیدی کار انجام داده‌اید)
  • به شناخت تعادل و عدم تعادل‌ها در خود می‌رسید.
  • امکان ارزیابی واقعی از کار خود برای شما میسر می‌شود.
  • حس رقابت خود با خود برای شما ایجاد می‌شود. (سعی کنید هر روز بهتر از روز قبل و هر هفته بهتر از هفته قبل باشید)
  • امکان مشاوره و برنامه‌ریزی اختصاصی و درست بر اساس توانایی‌های شما برای شما فراهم می‌شود.

راهکارهای اجرای درست برنامه مطالعاتی

  1. صبحانه و تغذیه را جدی بگیریم: حذف صبحانه یا جدی نگرفتن آن در برنامه غذایی، قدرت یادگیری و خلاقیت ذهنی را در ساعات اولیه روز( بهترین ساعات یادگیری) کاهش می‎دهد و از طرف دیگر شما را مجبور می‌کند که نهار را سنگین‎تر بخورید و طبیعتا در ساعات بعدازظهر، خواب‌آلوده شوید. مواد غذایی شامل ویتامین C، در تقویت قدرت فکری و آرامش اعصاب نقش بسزایی دارند. مواد غذایی شامل ویتامین D در آرامش و تقویت حافظه موثر هستند. کمبود آهن قدرت تمرکز و یادگیری را کاهش می‌دهد.
  2. تلقین مثبت را فراموش نکنیم: با تلقین مثبت، نگاه روشن و تلاش و اعتماد به نفس، و البته توکل به خداوند، هر موفقیتی قابل دستیابی است. نمی‌توانم و نمی‌شود را از لغت نامه ذهن‌تان پاک کنیم.
  3. ساعات خواب خود را درست تنظیم کنیم: خواب تاثیر شگفت انگیزی بر روی حافظه انسان دارد، اگر شخصی را ازخواب REM ( خواب فعال) محروم کنیم دیگر قادر نیست آموخته های خود را به خاطر آورد. آموخته های یک فرد در طول روز، به هنگام خواب تثبیت می‌شود. در طی یک شبانه روز بین 6تا8 ساعت خواب نیاز داریم. برای افزایش ساعت مطالعه سعی کنیم از اوقات مرده خود به درستی استفاده کنیم تا مجبور نشویم از ساعت خواب خود کم کنیم.
  4. وسواس و کمال‌گرایی ممنوع
  5. کند بودن در کارها ممنوع
  6. فکر و خیال ممنوع
  7. بیماری ممنوع
  8. اشتباهات مکرر و عدم پذیرش آنها ممنوع

داشتن برنامه درست مطالعاتی کافی نیست، اجرای درست برنامه مطالعاتی شرایط موفقیت را برایمان فراهم خواهد کرد.

اهمیت آزمون‌‌های برنامه‌ای و آزمایشی

  1. شرکت در آزمون‌‌های برنامه‌ای و آزمایشی در طی یکسال تحصیلی، اهمیت ویژه‌ای دارد:

    • دانش‌آموز می‌داند که آموخته‌های او در موعد معینی، مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد و مطالعات خود را در مقایسه با زمانی که آزمونی در کار نیست، با سرعت و دقت بیشتری انجام خواهد داد.
    • آزمون ‌های استاندارد، میزان یادگیری و همچنین نقاط ضعف و قوت دانش آموزان را مشخص می‌کنند و در نتیجه به آنها کمک خواهند کرد که برنامه‌ریزی های خود را اصولی‌تر انجام دهند.
    • بررسی نتایج حاصل از آزمون ‌ها، به دانش آموز کمک می‌کند تا او بتواند موقعیت خود را نسبت به قبل، بررسی کند و با تحلیل مجدد سوالات، نکات علمی‌که به آنها توجه نداشته را مجددا در برنامه خویش قرار بدهد و کیفیت مطالعاتی‎اش را برای آزمون بعدی افزایش دهد و در واقع باید سعی کند که از آزمون ‌ها بیاموزد.
    • شرکت منظم و مستمر در آزمون ‌ها، باعث اشنایی دانش‌آموز با شرایط کنکور و امادگی روحی و فیزیکی او جهت شرکت در جلسه کنکور خواهد شد. مدیریت زمان، نحوه انتخاب سوال یا به عبارتی هنر آزمون  دادن را باید در طی یکسال بیاموزید.
    • آزمون ‌ها را جدی بگیرید و رفتار امتحانی خود را بهبود بخشید و دقت و تمرکز را تمرین کنید. این کار با تمرین و آزمون دادن‌ها به عادت تبدیل می‌شود. در هر آزمون ، ابتدا به فکر یاد گرفتن باشید بعد به قضاوت و داوری و نقد تست‌ها بپردازید.
    • تلاش کنید در آزمون ‌ها بیشتر به فکر تقویت نقاط قوت و برطرف کردن ایرادها باشید و کمتر به نتیجه فکر کنید.
    • بعد از هر آزمون حتما جدول تحلیل آزمون ‌ها را پر کنید و نکات مهم آزمون  و سوالات مهم را مشخص کنید تا در زمان مرور به راحتی از آنها استفاده کنید.
    • تکنیک‌های صحیح آزمون دادن را حتما در حین آزمون، تمرین کنید.

برنامه مطالعاتی گزینه دو

  • گزینه دو به عنوان بهترین و اولین موسسه ارزیابی و سنجش آموزشی در کشور، در کنار آزمون‌های استاندارد و حرفه‌ای که به صورت منظم و بر اساس برنامه زمانی آزمون‌ها انجام می‌شود، جدیدترین شیوه‌ها و اصول برنامه‌ریزی مطالعاتی را در برنامه مطالعاتی خود به کار می‌گیرد.

    برنامه‌های مطالعاتی گزینه دو به نحوی طراحی و اجرا می‌شوند که بیشترین امکان شخصی و سفارشی‌سازی را برای دانش‌آموزان فراهم نمایند به نحوی که دانش‌آموز به برنامه مطالعاتی دیگری نیاز نداشته باشد.

    هر برنامه مطالعاتی گزینه دو با توصیه‌های مشاوره موثر و مهمی همراه است که به دانش‌اموز کمک می‌کند که در هر بازه زمانی بتواند موثرترین و مهمترین اقدامات لازم را انجام دهد.

برنامه ریزی مطالعاتی
برنامه ریزی مطالعاتی نقش مهمی در موفقیت دانش آموزان دارد.

امتیازگیری با ثبت نام

گزینه دو در سال تحصیلی 1402-1401 برای دانش آموزان و مدارس دوره دوم متوسطه خدمات متنوعی ارائه می کند که در یادگیری دروس به آنها کمک می کند. دانش آموزان دوره دوم متوسطه می توانند با ثبت نام در آزمون ها و استفاده از خدمات کاربردی دیگری مانند بانک سوال، نقاط ضعف خود را شناسایی و برطرف کنند. تعداد مراحل آزمون های شما متناسب با پایه تحصیلیتان خواهد بود. همچنین شما با ثبت نام در این آزمون ها به خدمات طلایی متناسب با تعداد مراحل ثبت نام خود دسترسی خواهید داشت. . به طور واضح هر چقدر آزمون بیشتری ثبت نام کنید، امتیاز بیشتری دریافت خواهید کرد. امتیاز بیشتر برای مدارس و دانش آموزان دوره دوم متوسطه به معنای دسترسی بیشتر به بانک سوال و استفاده از  خدمات طلایی بیشتر خواهد بود. مدارس و دانش آموزان برای اطلاع از نحوه دریافت امتیازات ثبت نام خود می توانند به صفحات زیر مراجعه کنند.