جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

راه‌های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

راه‌های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن
راه‌های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن
فهرست مطالب

تمرکز حین مطالعه و راه‌های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن کنکور بسیار اهمیت دارد، بسیاری از دانش آموزان با عدم تمرکز حین مطالعه روبه‌رو هستند. درس خواندن سخت است! این که آیا شما یک دانشجوی هستید که مدرک دکترا می‌گیرد. یا فردی که درحال تحصیل در دبیرستان است، فهمیدن اینکه چگونه در حین تحصیل متمرکز بمانیم، چالشی است که همه ما با آن روبرو هستیم. مهم‌ترین چالش‌ها ممکن است رسانه‌های اجتماعی، اهمال‌کاری، عدم مدیریت زمان یا ترکیبی از هر سه باشد، ما ابزارها و تکنیک‌های مختلفی را در این مقاله ارائه داده‌ایم که می‌تواند به کاهش استرس ناشی از مطالعه کمک کند و شما را روی چیزهای مهم متمرکز کند.

با گزینه دو همراه باشید.

راه‌های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

چگونه در حین مطالعه متمرکز بمانیم:

برای اینکه تمرکز حین مطالعه را یاد بگیرید، نیاز است که به برخی از ترفندها آگاه باشید. در ادامه تکنیک های تمرکز در هنگام درس خواندن را ارائه کرده ایم.

راه‌های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

1. بهترین محیط را برای کمک به تمرکز شناسایی کنید.

دانستن اینکه کجا می‌توانید بهترین تمرکز را داشته باشید، برای استفاده بهینه از زمان ضروری است.

مکان مناسب برای درس خواندن بسیار مهم است. یافتن جایی که بهترین کار را انجام می‌دهید،‌بخش مهمی از هر جلسه مطالعه موفق است. برای برخی، سکوت یک کتابخانه ضروری است، اما برای برخی دیگر، مطالعه در کافی‌شاپ می‌تواند راهکار بهتری برای تمرکز در حین مطالعه باشد. اما اولویت شما برای پس زمینه هر چه باشد، مهم است که محل مطالعه شما دارای چند ویژگی باشد:

  • 1. فضای کافی برای نگهداری راحت همه لوازم مانند کتاب، دفترچه و حتی لپ تاپ شما
  • 2. نشستن راحت (یا محل ایستادن): هنگام انتخاب مکانی برای درس، مهم است که مکانی را انتخاب کنید که دارای صندلی نرم برای راحتی بدن برای مطالعه طولانی مدت و پایدار باشد. ثابت شده است که نشستن بدون قوز کردن باعث افزایش سطح انرژی و اعتماد به نفس و همچنین بهبود خلق و خوی کلی می‌شود. علاوه بر این، نشستن در حالت خمیده می‌تواند مغز شما را مستعد احساس ناامیدی کند.
  • 3. سروصدای خانه یا ساخت و ساز محله حواس شما را پرت می‌کند؟ سعی کنید با هدفون به موسیقی گوش دهید.
  • 4. آیا خانه خیلی خلوت است؟ دلتنگ شلوغی کافی شاپ‌ها هستید؟ Freedom اکنون صداهای کافی شاپ را از شهرهای سراسر جهان ارائه می‌دهد.

تمرکز حین درس خواندن نیازمند این است که شما برای خود یک فضای مخصوص مطالعه ایجاد کنید.

2. عوامل حواس پرتی را به حداقل برسانید

تلاش برای مطالعه در هنگام تمایاشی تلویزیون و باز کردن ده‌ها تب در مرورگر وب، تمرکز حین درس خواندن را دشوار می‌کند. عوامل حواس پرتی، از جمله تلفن خود را از فضای کاری خود حذف کنید.

راه‌های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

3. فهرستی از کارها بنویسید

برای هر فردی طبیعی است که به همه چیزهایی که برای انجام دادن نیاز دارد، نگاه کند و سپس در تفکرات غرق شود. تقسیم کردن مطالعه یک کتاب به‌بخش های کوچکتر،  مدیریت زمان را آسان‌تر می‌کند و حس موفقیت را در  شما تقویت می‌کند. این فرآیند همچنین اهداف شما را ساده‌تر می‌کند، بنابراین = غرق شدن در فکر میزان حجم درسی که در دارید به حداقل می‌رسد.

4. برای خود یک آیین یا رسم مطالعاتی ایجاد کنید.

وقتی صحبت از متمرکز ماندن در حین مطالعه می‌شود، مهم است که یک برنامه روتین ایجاد کنید تا به شما کمک در تمرکز حین مطالعه کمک کند.

برای مثال یک مکان خوب برای شروع، داشتن یک مراسم قبل از مطالعه است!  که شامل مواردی مانند پاک کردن میز، بستن در، برداشتن تمام وسایل مورد نیاز، قرار دادن چند هدفون و ایجاد لیستی از کارها است.

تمرکز حین درس خواندن نیازمند ایجاد یک آیین یا رسوم مطالعاتی است! شما قبل از درس خواندن به ورد جادویی نیاز دارید!

 

 صرف پنج دقیقه برای تنظیم فضای مطالعاتی خود نه تنها از نظر فیزیکی شما را برای مطالعه آماده می‌کند، بلکه به مغز شما کمک می‌کند تا بدون زحمت بیشتر، به حالت تمرکز برود، زیرا زمانی که فضای اطراف شما خالی از عوامل حواس پرتی است، ذهن شما قادر است تا روی مهم‌ترین چیزها تمرکز کند.

اگر رفتن به سمت میز مطالعه برای شما سخت است، سعی کنید روش خود را تغییر دهید. صبح خود را با پیاده‌روی جهت بهره مندی از هوای تازه و  یا نوشیدن یک لیوان آب شروع کنید – هر چیزی که به پمپاژ خون شما کمک می‌کند و انرژی‌های منفی را خارج می‌کند، می‌تواند مفید واقع شود.

 با انجام فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برید، صبح‌ها جلسات مطالعه خود را لذت‌بخش‌تر کنید، برای مثال یادداشت‌برداری، موزیک گوش کردن، روشن کردن شمع، حرکات کششی، گوش دادن به پادکست مورد علاقه و…. صرف نظر از فعالیت، نکته کلیدی این است که هر بار که نیاز به مطالعه دارید این کار را انجام دهید تا مغز شما راحت‌تر به حالت فوکوس تبدیل شود.

تمرکز حین درس خواندن به راحتی با چک کردن اعلان‌های گوشی از بین می‌رود و مجددا باید تلاش زیادی انجام دهید تا روی درس متمرکز شوید.

5. وب‌سایت‌ها + برنامه‌های مزاحم را از روی موبایل یا کامپیوتر خود مسدود کنید.

نوتیفیکشین‌های شبکه اجتماعی و وب‌سایت‌ها یا سایر برنامه‌های مزاحم می‌توانند مرگ هر جلسه مطالعه سازنده و متمرکز باشند! تصور کنید شما برای مطالعه آماده شده‌اید که ناگهان قبل از شروع، یک اعلان دریافت کرده یا یک تیتر توجه شما را جلب می‌کند. حواس‌پرتی‌های به ظاهر کوچک مانند این‌ها به سرعت دقیقه‌ها  و حتی ساعت‌های مطالعه شما را به سرقت می‌برند. به طور متوسط، پس از قطع شدن تمرکز، برای ایجاد تمرکز مجدد روی کار،  ۲۳ دقیقه زمان لازم است.

ایجاد یک روال برای شروع درس خواندن می‌تواند به تمرکز حین مطالعه کمک کند.

6. تقسیم کردن جلسات مطالعه به چند جلسه کوتاه

وقتی برای امتحان مطالعه می‌کنید، به این دلیل که تحت تأثیر حجم زیادی از اطلاعات برای یادگیری قرار بگیرید، دچار استرس می‌شوید. بیشتر استرس‌های مرتبط با مطالعه نتیجه برنامه‌ریزی ضعیف و مدیریت زمان است که منجر به انباشته شدن مطالب در شب قبل می‌شود.

به جای تقلا در شب امتحان، زمانی را در برنامه هفتگی خود برای مطالعه در نظر بگیرید. شما در درازمدت، به مطالعه در ساعت معینی در روز عادت خواهید کرد و از استرس‌های غیرضروری ناشی از جلسات فشرده یا شب بیداری‌ها رها خواهید شد.

تحقیقات نشان داده است که تقسیم کردن جلسات مطالعه به جلسات متعدد و با فاصله، به میزان زیادی یادگیری را در طول زمان بهبود می‌بخشد. بنابراین اگرچه خواندن حجم زیادی مطلب می‌تواند به حافظه کوتاه مدت در روز قبل از امتحان کمک کند، اما احتمال اینکه اطلاعات بلافاصله بعد از آن امتحان، فراموش شوند، بسیار بیشتر است. همچنین حفظ تمرکز برای 30 دقیقه در هر جلسه مطالعه،، بسیار ساده‌تر از تمرکز در حین مطالعه یک جلسه 8 ساعته است!

تمرکز حین مطالعه بستگی به این دارد که شما در هر جلسه مطالعاتی چقدر درس می‌خوانید، گاها یک جلسه کوتاه بسیار نتیجه‌بخش‌تر از یک جلسه طولانی مدت است.

7. از تکنیک پومودورو استفاده کنید.

جهت تمرکز حین مطالعه از تکنیک‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد، برای مثال تکنیک Pomodoro برای تقسیم زمان مطالعه به‌بخش های قابل مدیریت بسیار عالی است. برای این کار، یک تایمر تنظیم کنید، تا زمانی که زنگ بخورد درس بخونید  کنید و سپس با شنیدن صدای تایمر، استراحت کنید.

فقط شما می‌توانید تصمیم بگیرید که چه محدوده زمانی برای شما بهتر است، اما به طور کلی تکنیک Pomodoro شما را ملزم می‌کند که به مدت 25 دقیقه روی یک کار منفرد و کاملاً بدون وقفه کار کنید. پس از زنگ زدن تایمر، سه تا پنج دقیقه استراحت کنید. سپس، قبل از استراحت 25-30 دقیقه‌ای، سیکل را سه بار دیگر کامل کنید. این به جلوگیری از ح کمک خستگی کمک کرده  و شما را در حین انجام مطالعه، متمرکز و با انگیزه نگه می‌دارد.

مغز ما قرار نیست ساعت‌ها بدون هیچ نوع استراحتی مطالعه کند. ، روی یک درس برای 30 تا 45 دقیقه‌ تمرکز کنید، سپس برای چند دقیقه استراحت کنید.

افزایش تمرکز در حین مطالعه به این بستگی دارد که شما آیا کتاب را در جلو چشم خود نگه داشته‌اید و بی‌هدف آن را می‌خوانید یا خیر! اگر از تکنیک‌های مطالعاتی به روز استفاده کنید، بعد از مدتی می‌بینید که چقدر یادگیری شما بهتر شده است.

8. روی مهارت‌ها تمرکز کنید نه نمرات.

افزایش تمرکز در حین مطالعه به این بستگی دارد که شما روی چه چیزی فوکوس کرده‌اید. یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که دانش‌آموزان مرتکب می‌شوند، تمرکز روی نمرات است که این تمرکز بیشتر از تلاش برای کسب مهارت‌ها و یادگیری است. تمرکز بر یادگیری به جای نمره می‌تواند به کاهش استرس و عوامل پرت کننده حواس در هنگام مطالعه کمک کند.

تمرکز حین مطالعه به این معنی است که شما روی مفهوم درس تمرکز کنید، نه لزوما حفظ درس برای گرفتن نمره!

9. زمان استراحت را برنامه‌ریزی کنید.

مهم نیست که چقدر باید مطالعه کنید، مهم است که زمان استراحت را برای هر جلسه مطالعه خود برنامه‌ریزی کنید. انرژی ذهنی منبع محدودی است که در نهایت با گذشت روز تمام می‌شود. مهم است که برای استراحت‌های کوچکی برنامه‌ریزی کنید، تا از خستگی جلوگیری کنید و برای مدت طولانی‌تری روی درس متمرکز شوید. همچنین، در نظر گرفتن یک پاداش کوچک در پایان هر جلسه می‌تواند به شما کمک کند انگیزه خود را حفظ کنید.

جهت ارتفا تمرکز حین مطالعه شما به استراحت نیاز دارید، این یک قانون است.

10. نظرات هفتگی، ماهانه، سالانه بنویسید + تطبیق دهید.

پیتر دراکر، متفکر مدیریت بیان کرده است که «شما قادر نخواهید بود آنچه را که نمی‌توانید اندازه گیری کنید، مدیریت کنید». اساساً او می‌گوید شما نمی‌توانید چیزی را بدون ردیابی و اندازه‌گیری موفقیت، بهبود بخشید.

وقت گذاشتن پنج دقیقه در پایان هر هفته (ماه یا سال) برای مرور عادت‌ها، روال‌ها و پیشرفت‌هایتان می‌تواند به شما کمک کند الگوها را در جریان کار خود تشخیص دهید و همچنین به شما فرصتی می‌دهد تا دلیل ضعف خود را شناسایی کنید، عادت‌های خوب را افزایش دهید و گردش کار خود را بهینه کنید.

بسیاری از مواقع عدم تمرکز حین مطالعه به این دلیل ایجاد می‌شود که شما روند درسی خود را مورد ارزیابی قرار نمی‌دهید و همین طور بدون هیچ بررسی از وضعیت پیشرفت خود، درس می‌خوانید.

راه‌های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

11. ورزش کنید.

افزایش تمرکز در حین مطالعه با ورزش کردن یک شعار است یا واقعی؟

مطالعات نشان داده‌اند که ورزش منظم نه تنها برای بدن، بلکه برای مغز نیز مفید است. در کوتاه مدت ورزش به دلیل افزایش جریان خون می‌تواند تمرکز را دو تا سه ساعت در مغز بهبود بخشد. همچنین ورزش منظم خلق و خو و خواب را بهبود می‌بخشد، استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد – همه اینها می‌توانند عملکرد شناختی مغز را افزایش دهند. در دراز مدت، حتی نشان داده شده است که ورزش خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش داده و روند پیری مغز را کند می‌کند.

برای شروع ورزش، محققان 30 دقیقه ورزش متوسط در بیشتر روزهای هفته یا در مجموع 150 دقیقه در کل هفته را توصیه می‌کنند.

تمرکز حین مطالعه را با ورزش افزایش دهید و سپس نتایچ چشمگیر آن را ببینید.

12. میان وعده‌های سالم مصرف کنید

اجازه ندهید انرژی شما در حین مطالعه افت کند، مواد غذایی مصرف کنید که به شما انرژی می‌دهد نه آنهایی که شما را خواب آلود می‌کند. باز هم، اینجاست که برنامه‌ریزی زمان مطالعه می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر مستقیماً از مدرسه به کتابخانه می‌روید، یک میان وعده سالم به جای غذای فست فود مصرف کنید.

در نهایت، هیچ راه حل سریع و یکسانی برای تمرکز حین مطالعه وجود ندارد. ممکن است برخی روش‌ها و ابزارهای مختلف برای بعضی از دانش آموزان بهتر جواب بدهد، در حالی که برای دیگران، تکنیک‌های دیگر بهتر جواب دهد. با این حال، با کمی آزمون و خطا روی تکنیک‌های بالا، می‌توانید مطالعه متمرکزی داشته باشید.

پرسش و پاسخ

حواس پرتی با عواملی مانند رسانه‌های اجتماعی، تماس‌های تلفنی و محیط شلوغ می‌تواند روی تمرکز تأثیر بگذارد. اگر می‌خواهید تمرکز کنید، باید دستگاه‌های الکترونیکی را خاموش کرده و فضایی مرتب با کمترین صدا و شلوغی پیدا کنید. خواب ناکافی می‌تواند تمرکز را سخت کند.

تمرکز حین مطالعه برای استفاده بهینه از زمان بسیار مهم است و سبب شده تا کارآمدتر بوده و در زمان کمتری کارهای بیشتری انجام دهید. با این حال، در واقعیت، به خصوص در ابتدا، حفظ تمرکز هنگام مطالعه می‌تواند بسیار دشوار باشد. به همین دلیل می‌توانید از راهکارهای ذکر شده در این مقاله برای افزایش تمرکز حین درس خواندن استفاده کنید.

مشکل تمرکز می‌تواند ناشی از استرس یا کمبود خواب باشد؛ از طرفی این مشکل می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی یا اضطراب باشد.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x