جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته مهندسی معماری

رشته مهندسی معماری
رشته مهندسی معماری
فهرست مطالب

معرفی رشته مهندسی معماری

رشته مهندسی معماری پیوندی بین مهندسی و هنر است. مهندسین معماری با مبانی هندسی و تفکری خلاق، گاهی اثری خاص در معماری می سازند که سالیان طولانی نشانه هویت یک جامعه می شود. معماری جز رشته های محبوب و پرطرفدار گروه ریاضی می باشد. در این نوشتار بنا داریم به بررسی تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد و شرایط ادامه تحصیل در رشته مهندسی معماری بپردازیم.

رشته مهندسی معماری

دانشجوی رشته مهندسی معماری باید فردی با ذوق هنری باشد. علاقه مندان به تحصیل مهندسی معماری باید قدرت خلاقیت در به وجود آوردن یک اثر نو با تخیل قوی داشته باشند.

تاریخچه رشته مهندسی معماری

معماری جز رشته هایی است که تاریخ آن با زندگی بشر گره خورده است. احساس نیاز به سرپناه یا مسکن لزوم توجه به معماری را در زندگی انسان نخستین توجیه می کرد. طبق کاوش ها حدود 28000 سال قبل نقاشی هایی از حیوانات بر روی غارهای آفریقا کشیده شد که از نخستین آثار هنری تاریخ محسوب می شوند. معماری در آسیا با توجه به تعدد مذاهب ویژگی های خاص خود را دارد. معماری نوسنگی در جنوب غربی آسیا 10000 سال قبل از میلاد در سرزمین شام ظهور یافت و در حدود 7000 سال قبل میلاد در مرکز اروپا نمایان شد. آمریکا تا زمان ارتباط با اروپا در مرحله نوسنگی بود. در تمدن‌های باستانی چون مصر و بین النهرین هنر معماری نوعی نماد برای بیان قدرت بود. تمدن 10 هزار ساله مصر از تمدن های مهم دنیا می باشد. از این تمدن مجسمه ابوالهول و اهرام هستند که ثبت یونسکو شده اند. در تمدن های دیگری چون روم و یونان با تکیه بر ایده های مدنی ساخت و ساز های جدید و کلاسیک رشد یافت.

معماری در تاریخ ارتباط نزدیکی با ساخت و ساز ساختمان ها داشت. تا قرن 17 یادگیری اصول معماری بیشتر به صورت تجربی صورت می پذیرفت. در قرن 17 محاسبات علمی برای ساخت بناها گسترش یافت. همین موضوع باعث شد تا آموزش دروس مرتبط با معماری در قرن 18 به عنوان یک دوره آموزشی مورد توجه قرار بگیرد. مهندسی معماری به عنوان یک رشته رسمی در شاخه مهندسی ساختمان نخستین بار در قرن نوزدهم به دانشگاه ها راه یافت. دانشگاه ایلینویز اولین مرکز آموزشی بود که در سال 1891 برنامه درسی این رشته را ارائه داد. در سال 1897 دانشگاه ام آی تی نیز اقدام به پذیرش دانشجو در رشته مهندسی معماری نمود. پیشرفت محاسبات و استفاده از دستگاه های جدید در سالیان اخیر امکان ارائه طرح های جذابی را به معماران داده است.

تاریخچه معماری نقاشی غار لاسکو
تاریخچه نهان معماری - نقاشی های غار لاسکو در فرانسه

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

مهندسی معماری در یک نگاه

مهندسی معماری رشته ای فنی می باشد و معماری هنری زیبا و بدیع است. در این رشته فرد با فراگیری دانش و مهارت های لازم، توانمندی ایفای نقش در عرصه های حرفه ای و پژوهشی حوزه های گسترده معماری و شهرسازی را پیدا خواهد کرد.  در رشته معماری جنبه های هنری، زیباشناسی و جلوه های بصری و نوآوری های خلاقانه یک اثر اهمیت دارد. جنبه های فنی مانند نوع سازه، تاسیسات مختلف آن، مقاومت مصالح و بحث های اجرایی و … در بخش فنی همین رشته بررسی می شود. یک مهندس معمار باید به مبانی دینی، فرهنگی، منطقه ای و موقعیت جغرافیایی و اقلیم یک منطقه اشراف کامل داشته باشد. گاهی کار مهندسی معماری ساخت و ساز بناهای جدید است، گاهی از حرفه اش در تعمیر، مرمت و حفاظت از بناهای قدیمی استفاده می کند. مهندس معمار از مرحله طراحی یک بنا تا ساخت و مدیریت کامل پروژه را بر عهده دارد.

فارغ التحصیلان کارشناسی رشته مهندسی معماری توانمندی کاربرد دانش پایه معماری شهرسازی و زمینه های مختلف آن را در کلیه مراحل مربوط به پروژه های این رشته به صورت منسجم و اثربخش خواهند داشت. همچنین مهم ترین اهداف دوره کارشناسی مهندسی معماری عبارتند از:

  1. رفع نیاز فنی کشور و حفظ و اعتلای معماری آن؛
  2. ارتقا کیفیت و توان فنی و مهندسی کشور در زمینه معماری و شهرسازی؛
  3. هماهنگی با نظام های آموزشی بین المللی؛
  4. توجه به پیشرفت های علوم و نیازهای آن در توسعه های آتی؛
پرمتقاضی بودن 79%
کاربردی بودن 83%
دشواری دروس 81%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 91%

مهندسی معماری در ایران

معماری در ایران قدمتی بیش از 7000 سال دارد. با بررسی بقایای به جامانده از دوران قدیم، ایران از کانون های نخستین در زمینه مهندسی، معماری، سدسازی و شهرسازی بوده است. آثار معماری ایران با تکیه بر مذهب، اخلاق، عقیده، آداب و رسوم نمادی از فرهنگ، تمدن و زیبایی را به نمایش گذاشته است. در هر دوره تاریخی و با توجه به هر حکومتی، یک سبک معماری در ایران رواج داشته است. در حدود هزاره سوم پیش از میلاد مسیح در تمدن ایلام و شهر باستانی شوش نیز بقایای هنر معماری کشف شده است. معبد چغازنبیل یا زیگورات که با گل و خاک ساخته شده است از تمدن ایلام می باشد. آثاری چون معبد کوه خواجه در دریاچه هامون از زمان اشکانیان با معماری و نقاشی های دیواری به جا مانده است. آثار زیادی از دوره هخامنشیان متعلق به سال های 330 تا 550 پیش از میلاد است. تخت جمشید شکوه معماری ایران در طراحی و ساخت را نشان می دهد. کاخ‌های فیروزآباد، کاخ سروستان فارس و ایوان مدائن و… از آثار متعدد معماری زمان ساسانیان می باشد.

در قرن هفتم میلادی با ظهور اسلام هنر معماری ایرانی تحولاتی یافت و مناره ها به آن اضافه شدند. معماری اسلامی ایرانی باعث به وجود آمدن تعداد بسیار زیادی آثار ماندگار گردید. یکی از مهم ترین دوران های هنر معماری در ایران زمان صفویان است. که با آثار جاودان معماری شیخ بهائی در اصفهان جلوه گری می کند.

در سال 1318 با تاسیس دانشکده هنرهای زیبا رسما آموزش معماری در ایران آغاز شد. از سال 1334 برای دانشجویان ورودی معماری آزمون گذاشتند. تا سال 1377 پذیرش دانشجو در رشته مهندسی معماری به شکل کارشناسی ارشد پیوسته بود. از سال 1378 آموزش معماری به دوره کارشناسی تغییر یافت. شایان ذکر است که از سال 1371 مقطع دکتری به دوره های آموزشی این رشته اضافه شده بود.

پذیرش در رشته مهندسی معماری

مهندسی معماری در کنکور سراسری جزء رشته های گروه ریاضی می باشد. این رشته مانند اغلب رشته های گروه ریاضی در زیرگروه 1 قرار دارد. داوطلبان برای افزایش شانس قبولی خود در این رشته باید در درس ریاضی نمره مطلوبی کسب نمایند. حال به بررسی ضرایب دروس عمومی رشته مهندسی معماری می پردازیم:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس عمومی در کنکور
زبان و ادبیات فارسی
4
زبان عربی
2
فرهنگ و معارف اسلامی
3
زبان انگلیسی
2

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

همانطور که ذکر شد رشته مهندسی معماری در زیرگروه 1 کنکور ریاضی قرار دارد. پس اینک به بررسی تاثیر دروس اختصاصی آزمون علوم ریاضی و فنی در زیرگروه 1 می پردازیم. در نظر داشته باشید که دروس اختصاصی بیشترین تاثیر را در پذیرش شما خواهند داشت.

نام درس
زیرگروه 2
میزان تاثیر دروس اختصاصی در 3 زیرگروه کنکور ریاضی
ریاضی
4
فیزیک
3
شیمی
2

همانطور که مشاهده می کنید برای کسب رتبه مناسب برای پذیرش در دانشگاه های معتبر در رشته مهندسی شیمی، نمره بالا در درس ریاضی اهمیت بالایی دارد.

دانشگاه های برتر رشته مهندسی معماری

دانشگاه های ایران در رشته مهندسی معماری سابقه و اعتبار خوبی دارند اما در رده بندی های جهانی موفق به اخذ جایگاه ویژه ای نشده اند. طبق نظام QS که یکی از معتبرترین مراکز رتبه بندی دانشگاه های جهان است هیچ دانشگاهی از ایران در بین 200 دانشگاه برتر جهان در رشته مهندسی معماری قرار ندارد. اما براساس میزان تقاضا برای پذیرش و امکانات آموزشی می توان در حال حاضر دانشگاه تهران را برترین دانشگاه ایران در رشته معماری دانست. پس از آن بیشترین تقاضا برای پذیرش در رشته مهندسی معماری برای دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه خوارزمی وجود دارد.  رشته مهندسی معماری در دانشگاه سایر شهرهای ایران نیز طرفداران زیادی دارد. دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شیراز، دانشگاه نوشیروانی بابل و دانشگاه اصفهان از دیگر مراکز آموزشی معتبر رشته مهندسی معماری در ایران هستند.

نمونه کارنامه های قبولی مهندسی معماری

مشاهده کارنامه قبولی های سال گذشته دید خوبی به داوطلبان برای پذیرش در هر رشته خواهد داد. علاقه مندان به مهندسی معماری می توانند در سایت گزینه دو به طور کامل کارنامه های قبولی سال گذشته این رشته را در دانشگاه های مختلف با فیلترهای گوناگون مشاهده کنند. مشاهده کارنامه های قبولی رشته مهندسی معماری به داوطلبان کمک می کند تا از درصدهای لازم برای قبولی در این رشته مطلع شوند. در قسمت  بعد دو نمونه کارنامه قبولی رشته مهندسی معماری را مشاهده می کنید. برای مشاهده تصاویر با اندازه بزرگتر روی آن کلیک کنید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

واحدهای درسی رشته مهندسی معماری

برنامه درسی رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی آخرین بار در سال 1400 مورد بازنگری قرار گرفت. برنامه آموزشی جدید از مهر 1401 به مرحله اجرا در خواهد آمد. البته برای دانشجویان مهندسی معماری سال های پیشین همچنان برنامه قبلی معتبر است. برنامه جدید تا 5 سال قابلیت اجرا دارد و در صورت نیاز پس از آن مورد بازنگری قرار خواهد گرفت. برنامه جدید دوره کارشناسی رشته مهندسی معماری توسط گروه معماری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی تدوین شده است.

در برنامه جدید به اهدافی مانند تعامل بین دروس، هدفمند کردن آموزش، بروزرسانی محتوا، تنوع دروس اختیاری و … توجه شده است. از آنجا که زمان بسیاری از آخرین بازنگری شرح دروس معماری گذشته بود، لزوم این بازنگری توجیه می شود. باتوجه به پیشرفت علوم متنوع و فناوری های ساخت در این مدت و عطف نظر به نیازهای کشور در موضوع های متنوعی از جمله نقش صنعت ساختمان و معماری و شهرسازی در فرهنگ و اقتصاد و تربیت متخصصین این حوزه برنامه جدید تدوین شد. جهت گیری برنامه به سوی تعالی و پیشرفت در زمینه های مختلف و آموزش دانشجویان با این اهداف کلان، ضرورت و اهمیت این بازنگری را نشان می دهد.
طول دوره کارشناسی مهندسی معماری 8 نیمسال تعریف شده است. در هر نیمسال دانشجویان باید ترکیبی از دروس نظری و عملی را اخذ نمایند. در برنامه جدید برای فارغ التحصیلی رشته مهندسی معماری نیاز به گذراندن 140 واحد درسی می باشد. از این 140 واحد، 22 واحد دروس عمومی، 20 واحد دروس پایه، 78 واحد تخصصی الزامی و 20 واحد تخصصی اختیاری می باشد. جدول مربوط به نوع دروس در ادامه آورده شده است.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته مهندسی معماری
دروس عمومی
22 واحد
دروس پایه
20 واحد
دروس تخصصی الزامی
78 واحد
دروس تخصصی اختیاری
20 واحد

در برنامه جدید دانشجویان آزادی عمل زیادی در انتخاب دروس اختیاری دارند. همچنین توصیه می شود در هر ترم دانشجویان ترکیب متنوعی از دروس را اخذ نمایند. در ترم های پایانی دانشجو امکان انتخاب دروس اختیاری را متناسب با علاقه و سلیقه خود خواهد داشت.

دروس عمومی

دروس عمومی رشته مهندسی معماری 22 واحد است که تعداد آن با توجه به نظر گروه معارف و دروس عمومی تعیین می شود. هر دانشجو باید با انجام برنامه ریزی لازم در طی 4 سال به صورت تدریجی آنها را اخذ کرده و با موفقیت بگذراند. لیست دروس عمومی مهندسی معماری در جدول زیر به طور کامل گنجانده شده است.

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی
1 واحد
ورزش 1
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

در جدول دروس عمومی رشته مهندسی معماری 10 واحد به صورت الزامی می باشد. یعنی تمامی دانشجویان باید آن را اخذ نمایند. 4 واحد نیز باید به مجموعه دروس مبانی نظری اسلام اختصاص داده شود. از هر کدام از مجموعه دروس اخلاق اسلامی، انقلاب اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی و آشنایی با منابع اسلامی نیز باید 2 واحد اخذ گردد. هر گونه تغییر و تحولی در زمینه دروس عمومی بر عهده گروه معارف وزارت علوم خواهد بود.

دروس پایه رشته مهندسی معماری

دروس پایه رشته مهندسی معماری 20 واحد است. دروس پایه این رشته الزامات اولیه دانشجویان را برای تحصیل در رشته معماری برآورده می کند. گذراندن این دروس باعث می گردد تا دانشجو برای انتخاب دروس تخصصی آماده شود. گذراندن تمامی دروس پایه الزامی است و اگر دانشجویان در یک درس این مجموعه نیز نمره قبولی کسب نکنند، امکان دریافت مدرک تحصیلی کارشناسی نخواهد داشت. بهتر در 4 ترم نخست دانشجویان تمامی دروس پایه را اخذ و با موفقیت پشت سر بگذرانند. در ادامه با دروس پایه رشته مهندسی معماری آشنا خواهیم شد.

دروس پایه رشته مهندسی معماری
ردیف نام درس تعداد واحد
1 مقدمات طراحی معماری 5
2 بیان معماری 1 2
3 طراحی معماری 1 5
4 استاتیک 3
5 ریاضی و آمار 3
6 سازه 1 2
مجموع واحدها 20 واحد

یکی از تمایزهای رشته مهندسی معماری با بسیاری از رشته ها، عملی بودن بسیاری از واحدهای آن است. از تعداد 20 واحد دروس پایه رشته مهندسی معماری، 10 واحد به صورت نظری و 10 واحد به صورت عملی می باشد.

دروس تخصصی رشته مهندسی معماری

دروس تخصصی رشته مهندسی معماری طبق چارت تحصیلی سال 1400 به 78 واحد تغییر کرد. گذراندن این دروس که شامل بخش اصلی دروس رشته معماری است به فرد توانایی های نظری و عملی بسیاری می دهد. در هر ترم تحصیلی بیش از نیمی از واحدهای درسی دانشجویان به دروس این مجموعه اختصاص می یابد. در جدول زیر با دروس اصلی رشته مهندسی معماری آشنا خواهید شد.

دروس تخصصی الزامی رشته مهندسی معماری
ردیف نام درس واحد
1 بیان معماری 2 2
2 بیان معماری 3 1
3 طراحی معماری 2 5
4 طراحی معماری 3 5
5 طراحی معماری 4 5
6 طراحی معماری 5 5
7 طراحی معماری 6 5
8 طراحی معماری 7 5
9 ساختمان 1 2
10 ساختمان 2 3
11 ساختمان 3 3
12 ساختمان 4 3
13 سازه 2 3
14 سازه 3 3
15 سازه 4 3
16 سیستم های محیطی 1 3
17 سیستم های محیطی 2 3
18 سیستم های محیطی 3 3
19 تاریخ معماری پیش از اسلام 2
20 تاریخ معماری ایران دوران اسلامی 2
21 تاریخ جهانی معماری 2
22 تاریخ معاصر معماری 2
23 مقدمه ای بر طراحی شهری 2
24 زبان تخصصی 2
25 رایانه در معماری 1 2
26 فرآیند طراحی معماری 2
مجموع 78

دانشجویان برای به دست آوردن توانایی های اصلی یک مهندس معماری بهتر است این دروس را به خوبی فرا بگیرند. 46 واحد نظری و 32 واحد عملی در این بسته دروس قرار گرفته اند. بهتر است دانشجویان در هر ترم یکی از دروس طراحی معماری را اخذ نمایند.

دروس اختیاری رشته مهندسی معماری

دروس اختیاری رشته مهندسی معماری 20 واحد است. ساختار انتخاب دروس اختیاری این رشته ضوابطی نیز به همراه دارد. دروس اختیاری مهندسی معماری در دو قالب طراحی شده است. قالب 1 شامل 31 عنوان درسی و قالب 2 شامل 11 عنوان درسی است. همانطور که گفته شد دانشجویان باید از این دروس تنها 20 واحد را انتخاب کنند. در انتخاب دروس قالب 1 برای دانشجویان محدودیتی وجود ندارد اما از دروس قالب 2 حداکثر امکان انتخاب سه درس و معادل 6 واحد وجود دارد. پس دانشجویان این رشته حتما باید 14 تا 20 واحد را از دروس قالب 1 انتخاب نمایند. محتوای آموزشی این دروس به گونه ای است که بهتر است دانشجویان براساس علاقه خود آنها را انتخاب کنند. شما می توانید در جدول زیر لیست دروس اختیاری رشته مهندسی معماری را مشاهده کنید.

دروس تخصصی اختیاری رشته مهندسی معماری
ردیف نام درس واحد
دروس قالب 1
1 تجربه ساخت 2
2 ساختمان 5 2
3 سیستم های محیطی 4 3
4 ماده، سازه و فرم 3
5 نظریه سیستم ها و روش های تصمیم گیری 2
6 مدیریت پروژه 2
7 رایانه در معماری 2 2
8 مفاهیم پایه معماری 2
9 درآمدی بر تفکر معماری 2
10 تاریخ معماری معاصر ایران 2
11 آشنایی با معماری جهان اسلام 2
12 تاریخ شهر در اسلام 2
13 مروری بر نظریه های معماری 2
14 آشنایی با هنرهای ایرانی 2
15 مفاهیم اصلی تاریخ هنر 2
16 تاریخ فرهنگ ایران 2
17 کارگاه نگارش معماری 2
18 تفکر انتقادی 2
19 آشنایی با مرمت میراث معماری و شهرسازی 2
20 آشنایی با معماری منظر 2
21 مقدمه ای بر برنامه ریزی شهری 2
22 مقدمه ای بر برنامه ریزی مسکن 2
23 مدیریت بحران و بازسازی در معماری و شهرسازی 2
24 ارزیابی محیطی و مهندسی سایت 2
25 بازنمایی در معماری منظر 2
26 بوم شناسی گیاهی 2
27 روش تحقیق 2
28 شبیه سازی عملکرد ساختمان 3
29 برداشت و مستندنگاری بناهای تاریخی 3
30 آشنایی با سازه های سنتی 2
31 کارگاه پژوهشی مصالح و ساخت سنتی 3
دروس قالب 2
1 مبانی علم اقتصاد 2
2 اصول سازمان و مدیریت 2
3 مبانی جامعه شناسی 2
4 مبانی کامپیوتر و کاربرد آن 2
5 مبانی جمعیت شناسی 2
6 مبانی محیط زیست 2
7 آمار و احتمالات مقدماتی 2
8 کارآفرینی 2
9 اقتصاد مهندسی 2
10 آرگونومی 2
11 طراحی مبلمان 2
مجموع 20

دانشجویان باید در انتخاب 20 واحد دروس تخصصی اختیاری خود توجه خاصی داشته باشند. این دروس باید به گونه ای از هر دو قالب درسی انتخاب شوند که ضوابط مورد نظر را برآورده سازند.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته مهندسی معماری

رشته مهندسی معماری از رشته هایی است، که در طول دوران تحصیل نیز فرد می تواند به عنوان نقشه کش یا کمک طراح وارد عرصه کار شود و آموزش های اولیه در این زمینه را ببیند. بیشتر فارغ التحصیلان به عنوان طراح فنی یا ناظر اجرای طرح و به عنوان سرپرست دفاتر مشاوره به کارگیری می شوند. یک مهندس معمار برای شروع به کار و نظارت بر ساختمان یا طراحی بناها و… باید پروانه اشتغال از نظام مهندسی دریافت کند. یکی از مشکلات کاری این رشته مهاجرت برای یافتن کار مناسب به شهرهای بزرگ می باشد. در واقع اگر دانشجویان در کنار مدرک تحصیلی مباحث دانشگاه را خوب یاد گرفته باشند، جذب بازار کار می شوند. یکی از وظایف مهم مهندسان معماری ارزیابی ساختمان ها و سیستم ها می باشد. مهندسین معمار با رعایت استانداردهای ایمنی، سبب افزایش راندمان کار و کاهش هزینه های ساخت می شوند. به دلیل حساس بودن این حرفه، دانشجویان برای ملحق شدن به بازار کار باید علاوه بر تجربه و مهارت های کافی، مدرک لیسانس داشته باشند. اگر دانشجویان مباحث دانشگاه را به خوبی یاد گرفته باشند بعد از اتمام دانشگاه بیکار نمی مانند. با وجود نیاز همه افراد به خانه، افزایش ساخت و ساز ها و ایجاد شهرک های مسکونی آینده شغلی برای این رشته معماری مطلوب پیش بینی می شود.

گرایش های مهندسی معماری

رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی گرایش مجزایی ندارد. اما برنامه درسی این رشته به گونه ای است که دانشجویان می توانند متناسب با علاقه خود دروسی مطابق با گرایش های اصلی این رشته انتخاب کنند. 

کاربردهای رشته مهندسی معماری

 کارشناسی معماری، رشته ای است که در آن مخاطب با فراگیری دانش و مهارت های لازم، توانمندی ایفای نقش در عرصه های حرفه ای و پژوهشی حوزه های گسترده معماری و شهرسازی را پیدا خواهد کرد. این زمینه ها شامل طراحی، نظارت، اجرا، مدیریت در پروژه های عمرانی اعم از طراحی معماری و منظر و طراحی شهری، موضوع ها مرتبط به علوم ساختمان و فناوری ساخت و مدیریت پروژه، مطالعات تاریخ و تئوری معماری، مرمت و بازسازی ابنیه و بافت؛ و دیگر زمینه های متنوع مرتب با موضوع معماری و شهرسازی است. فارغ التحصیلان این دوره توانمندی کاربرد دانش پایه معماری شهرسازی و زمینه های مختلف آن را در کلیه مراحل مربوط به پروژه های این رشته به صورت منسجم و اثربخش خواهند داشت.

درآمد مهندسی معماری

هر یک از مشاغل که جز شاخه های مهندسی می باشد، پر درآمد است. پیشرفت کاری یک مهندس معمار بستگی به مهارت،  تجربه یا مقطع تحصیلی دارد. افرادی که در مشاغل دولتی استخدام شوند مطابق با قانون مدیریت دولتی حقوق ماهیانه ثابت دریافت می کنند. اما مهندسین معماری که برای کار، شرکت های خصوصی را انتخاب می کنند با توجه به قرارداد کاری، توانمندی و سابقه کار حقوق و مزایای متفاوتی را دریافت می کنند. مهندسین معماری که پروانه نظام مهندسی داشته باشند درصد بیشتری در قرار دادهای کاری دریافت می کنند.

معمولا داوطلبان رشته مهندسی معماری باید به ساختمان سازی علاقمند باشند. پیاده سازی طرح روی کاغذ نوعی مهارت برای دانشجو به حساب می آید. دانشجویان این رشته باید در دروس هندسه، ریاضیات و آمار مهارت داشته باشند. در مجموع همه این عوامل راهی برای موفقیت فارغ التحصیلان رشته مهندسی معماری می باشد.

ادامه تحصیل در رشته مهندسی معماری

تحصیل در رشته مهندسی معماری در ایران به جز مقطع کارشناسی، در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری نیز مقدور است. در دانشگاه های دولتی و آزاد می توان تحصیل کرد. در مقطع کارشناسی ارشد افراد به ذهنی فعال و نظام فکری منسجم دست می یابند. کارشناسی ارشد رشته مهندسی معماری در حال حاضر دارای 7 گرایش معماری پایدار، معماری فضاهای آموزشی و فرهنگی، معماری فضاهای بهداشتی درمانی، معماری فناوری، معماری مسکن، معماری فنی و گرایش معماری می باشد.

علاقه مندان به رشته معماری می توانند در دوره دکتری نیز به تحصیل در این رشته بپردازند. در حال حاضر رشته معماری در دوره دکتری دارای سه گرایش اصلی معماری، معماری اسلامی و معماری منظر می باشد. بیشترین میزان پذیرش به گرایش معماری اختصاص دارد. دانشگاه های تهران، شهید بهشتی و علم و صنعت از مهم ترین مراکز آموزش دوره دکتری رشته معماری می باشند.

مهندسی معماری در جهان

رشته مهندسی معماری در سراسر جهان رشته ای پررونق می باشد. داشتن ذوق هنر، خلاقیت و نوآوری در کار برای مهندسان این رشته فارغ از محل فعالیتشان اهمیت زیادی دارد. بازار کار این رشته در همه جهان رقابتی است و مهندسین معماری باید با خلاقیت و هنر خود طراحی های متفاوتی ارائه کنند. فارغ التحصیلان رشته مهندسی معماری در کشورهای دیگر متناسب با توسعه ساخت و ساز در آن کشور می توانند پیشرفت کاری داشته باشند. مهندسین معمار مهارت های زیادی در زمینه های متفاوت مانند طراحی، مدیریت و مهندسی ساخت و… دارند. به همین جهت این افراد از نظر فنی در همه سراسر دنیا می توانند مشغول به کار شوند. ترکیب خلاقیت در ساخت سازه ها در بیشتر شهرها و کشورهای بزرگ در حال توسعه به بهبود زندگی و رونق کسب و کار آنها کمک می کند.

دانشگاه ها و مراکز آموزشی زیادی در جهان برای تحصیل و یادگیری معماری وجود دارد. برترین دانشگاه های  رشته معماری در جهان با توجه به شهرت دانشگاه، تحقیق ها، مقالات و اعتبار کادر آکادمیک طبق رتبه بندی QS در سال 2021 نیز اعلام شد. سه دانشگاه برتر رشته مهندسی معماری در جهان به ترتیب عبارتند از: دانشگاه MIT یا همان موسسه فناوری ماساچوست در آمریکا، دانشگاه صنعتی دلفت واقع در هلند، دانشگاه UCL یا همان کالج دانشگاهی لندن در انگلیس. دانشگاه ملی سنگاپور و دانشگاه چینهوا چین با قرار گرفتن در رتبه های 6 و 9 جهان به عنوان بهترین مراکز آموزشی رشته معماری در آسیا محسوب می شوند.

بازار کار رشته معماری در جهان رونق مطلوبی دارد. کشورهایی که رشد اقتصادی سریعی دارند، شرایط کاری بهتری نیز در آنها فراهم خواهد شد. از جمله کشورهایی که شرایط شغلی و پیشرفت بهتری در زمینه مهندسی معماری دارند، می توان به کشورهای کانادا، ایالات متحده آمریکا، استرالیا، نروژ و چین اشاره کرد. در ایالات متحده یک معمار درآمدی بین 60000 تا 100000 دلار در سال دارد. میزان این درآمد متناسب با نوع فعالیت و سابقه و مهارت او مشخص می شود. در امارات نیز به رشته معماری توجه ویژه ای می شود و یک مهندس معمار می تواند میزان درآمدی تا 100000 دلار در سال داشته باشد. نتیجه این امر توسعه معماری در این کشور و پدید آمدن بناهایی با طراحی جذاب در این کشور است.

دانشکده معماری دانشگاه دلفت
دانشکده معماری دانشگاه دلفت هلند

تفاوت رشته مهندسی معماری و مهندسی عمران

بسیار از افراد از تفاوت رشته معماری و مهندسی عمران اطلاعی ندارند و در برخی موارد هر دو رشته را یکی می دانند. شباهت این دو رشته که هر دو به امور ساختمانی و ساخت و ساز مربوط می شود موجب اشتباه افراد در فهم تفاوت های این دو رشته می شود. در واقع مهندس عمران به امور اصلی ساخت بنا مانند پی، اسکلت، ستون ها و … می پردازد. اما در مهندسی معماری، فرد به نما، دکوراسیون و زیبایی اثر می پردازد. مهندسی عمران در زمینه ساخت و سازهای بزرگ مانند ساخت تونل ها، سدها و راه سازی و … فعالیت دارد. ولی مهندس معمار در طراحی هتل ها و شهرک ها و… فعالیت می کند. به طور کلی دروس رشته مهندسی عمران از لحاظ یادگیری سخت تر از رشته مهندسی معماری است. اما در رشته معماری فرد نیاز به ذوق و قریحه بیشتری دارد. البته باید توجه داشت که این تفاوت ها دلیل برتری این رشته ها نسبت به یکدیگر نیست و فرد باید با توجه به علاقه خود رشته موردنظرش را انتخاب نماید.

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته معماری در ایران و جهان چگونه است؟

مهندسی معماری از رشته هایی محبوب و جذاب در ایران و جهان است. بازار کار رشته معماری در ایران ارتباط مستقیمی با مهارت، تجربه و ارتباطات فرد دارد. یک مهندس معمار می تواند در صورت داشتن توانایی های لازم در کشورمان از شغل و درآمد مناسبی برخوردار شود. در جهان نیز با توجه به رونق امور مرتبط با زیبایی محیطی این رشته از محبوبیت بالایی برخوردار است و در اغلب کشورهای جهان مهندسین معمار در سطح رفاهی مناسبی قرار دارند.

برترین دانشگاه های رشته مهندسی معماری در ایران کدامند؟

در ایران مراکز آموزشی دانشگاه های معتبری برای تحصیل رشته معماری در مقاطع مختلف وجود دارد. معروفترین دانشگاه های ایران برای تحصیل رشته معماری با توجه به رتبه بندی جهانی عبارتند از : دانشگاه تهران، دانشگاه بهشتی، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شیراز، دانشگاه نوشیروانی بابل و ... .

چه تفاوتی بین مهندسی عمران و مهندس معمار وجود دارد؟

اگر یک انسان را تجسم کنید، اسکلت و استخوان بندی آن جزء مهندسی عمران و شکل، اندام و ... مربوط به مهندسی معماری می باشد. مهندس معماری در سازه های کوچکتر فعالیت دارد. طرح، ظاهر و نمای کار را هم از جنبه فنی و مهندسی و هم از جنبه زیبایی و نما بررسی می کند. اما مهندس عمران در ساخت و سازهای کلان جامعه مانند پل ها، سدها، شهر سازی و راه سازی و... فعالیت دارد.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زلیخا
زلیخا
1 سال قبل

بیشتر از یه دنیا ممنونم از سایت بسیار عالی و فوق العاده تون.خیلی خیلی زیاد هم قبل کنکورم و هم حتی بعد کنکورم از نرم افزار انتخاب رشته تون استفاده کردم.و واقعا خیلی خیلی زیاد برام مفید بود وخیلی خیلی زیاد بهم کمک کرد و مخصوصا کمکم کرد تا بدونم باید چه درصدهایی بزنم و راهِ درست رو نشون داد.بیشتر از یه دنیا ازتون ممنونم.👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻🙏🙏🙏🙏🙏🙏🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌷🌷🌷🌷🌷🌷⚘⚘⚘⚘⚘⚘

مهران
مهران
6 ماه قبل

سلام خسته نباشید در رابطه امکان مهاجرت این رشته هم میشه بیشتر توضیح دهید؟

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x