جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته آموزش ابتدایی

رشته آموزش ابتدایی
معرفی کامل رشته آموزش ابتدایی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته آموزش ابتدایی
فهرست مطالب

معرفی رشته آموزش ابتدایی

رشته آموزش ابتدایی یک رشته پرطرفدار بین افرادی است که به تدریس علاقه دارند. برای تحصیل در این رشته باید در کنکور گروه علوم انسانی، تجربی یا ریاضی شرکت کرد. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد، و شرایط ادامه تحصیل در رشته آموزش ابتدایی در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته آموزش ابتدایی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته آموزش ابتدایی

آموزش و پرورش و تربیت کودکان و نوجوانان یکی از اولین و مهمترین قدم ها برای داشتن یک جامعه ایده آل در هر کشوری است. رشته آموزش ابتدایی هرچند به نسبت به بسیاری از رشته های پرطرفدار چندان به محبوبیت نرسیده اما اهمیت این رشته دقیقاً برابر با اهمیت داشتن یک جامعه کاملاً سالم و با فرهنگ است.

تاریخچه رشته آموزش ابتدایی

تاریخچه رشته آموزش ابتدایی (elementary education) به قرن های گذشته برمی گردد. مهاجران اروپایی در مستعمرات آمریکای شمالی، در قرن شانزدهم و هفدهم در ابتدا سیستم مدارس را در سرزمین های خود بازسازی کردند. نیوانگلند، اتلانتیک میانی و جنوب در سال های 1642 و 1647 دادگاه، والدین و سرپرستان را به دلیل اجبار برای خواندن کتاب های مقدس و سایر ادبیات مذهبی، مسئول اطمینان از آموزش و خواندن و دین به کودکان کرد. در این دوران، مدرسه ابتدایی شامل دانش آموزانی از شش تا سیزده یا چهارده سال بود که در آن برنامه های درسی مانند خواندن، نوشتن، حساب، تعلیم و سرودهای مذهبی بود. در مستعمرات اقیانوس اطلس ماینه، نیویورک، نیوجرسی، پنسیلوانیا و …. تنوع زبانی زیادی وجود داشت بنابراین برای یادگیری زبان، مدارس ابتدایی محلی دایر شدند. به طور کلی در اواخر قرن هجدهم، مدارس یکشنبه ای که در کلیسا برگزار می شد به طور گسترده ای محبوب شد و از حمایت های خیریه بسیاری از طبقات متوسط برخودار گشت. مروجین مدارس یکشنبه به تاسیس مدارس روزانه پرداختند و در سال 1811 انجمن ملی برای ترویج آموزش به فقرا تشکیل شد تا مدرسه در  شهره های صنعتی رو به رشد نیز توسعه یابد. 

معرفی کامل رشته آموزش ابتدایی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته آموزش ابتدایی

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته آموزش ابتدایی

رشته آموزش ابتدایی به ارائه مهارت های اساسی، دانش پایه و راهبردهای اجتماعی شدن را به کودکان می پردازد. مدارس ابتدایی در سرتاسر جهان به عنوان نهاد بنیادی اساسی در ساختار آموزش رسمی است. مدرسه ابتدایی که کودکان را در زمینه های مهارتی و دانش پایه ای آماده می کند، می تواند به عنوان گام های اولیه اموزش رسمی را به دانش آموزان آموزش دهد.  همچنین این رشته نهادی کلیدی در القای حس هویت ملی و شهروندی در کودکان هستند. در مدارس ابتدایی، با خواندن، نوشتن، درک مطلب و محاسبات، کودکان را برای سطوح بالاتر تحصیل آماده می کنند.

رشته آموزش ابتدایی در یک نگاه

رشته آموزش ابتدایی همان طور که از نام آن پیدا است، به معنی آموزش به دانش آموزان ابتدایی است. در این رشته،  آرامش و امنیت روانی رشته آموزش ابتدایی بالایی وجود دارد زیرا بازار کار آن بالا است. به دلیل شناخت بالایی که مردم از این رشته دارند در نتیجه دانشجویان می توانند به راحتی مهارت های خود را به روز نگه دارند.  همچنین در این رشته سختی کار نسب به درآمد متوسط است به همین دلیل دانشجویان زیادی که به تدریس علاقه دارند به این رشته سوق پیدا می کنند.متقاضیان می توانند شانس قبولی خود را در رشته آموزش ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان با تلاش بیشتری عملی کنند، از آن جایی که رقابت برای قبولی در این رشته زیاد است، بنابراین نیاز به پشتکار بالا برای قبولی در دانشگاه برتر است. 

به دلیل اهمیت بالایی که این رشته در سراسر جهان دارد، در نتیجه داوطلبین می توانند با افزایش مهارت و تقویت رزومه، جایگاه خود را تثبیت و تقویت نمایند.

پرمتقاضی بودن 83%
کاربردی بودن 86%
دشواری دروس 77%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 91%

رشته آموزش ابتدایی در ایران

رشته آموزش ابتدایی در ایران یکی از رشته های پرطرفدار است. دوره کارشناسی رشته آموزش ابتدایی یکی از دوره های آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.  داوطلبان کنکور سراسری برای شرکت در این رشته می توانند در سه گروه، انسانی، تجربی و ریاضی شرکت کنند و در صورت مجاز شدن برای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان، می توانند در این رشته به ادامه تحصیل بپردازند. هدف رشته آموزش ابتدایی در ایران، تربیت معلمانی است که دارای شایستگی ها و توانایی های کافی و لازم برای ورود به مراکز آموزشی باشند. البته ناگفته نماند که این رشته با عنوان “آموزش و پروش ابتدایی” در دانشگاه آزاد و در دوره کارشناسی ناپیوسته ارائه می شود. شرایط پذیرش این رشته در دانشگاه آزاد متفاوت است و نیازمند ارائه مدارک کاردانی است.  دقت داشته باشید که داوطلبان زیادی هر ساله با علاقه و اهداف مشخص برای ورود به این رشته در کنکور سراسری شرکت می کنند و یا در دانشگاه های آزاد به ادامه تحصیل می پردازند.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته آموزش ابتدایی

برای پذیرش در رشته آموزش ابتدایی در کنکور سراسری، همان طور که در بندهای بالاتر بیان شد، باید در یکی از سه گروه انسانی، تجربی یا ریاضی برای آزمون کنکور اقدام کرد و در صورت قبولی و مجاز شدن برای انتخاب رشته، در دانشگاه فرهنگیان در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل شد. دانشگاه های دولتی در دو ترم مهر و بهمن اقدام به پذیرش داوطلبان می کنند.

شرایط ورود در رشته آموزش ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان با توجه به مقطع تحصیلی متفاوت است. ادامه تحصیل برای دانشجویانی که لیسانس خود را در این دانشگاه گذرانده اند، در مقاطع بالاتر مانند ارشد و دکترا برای آموزش ابتدایی هم برای دانشگاه فرهنگیان و هم سایر دانشگاه های دولتی امکان پذیر است. دانشگاه فرهنگیان تنها مختص کسانی است که کارشناسی خود را در این دانشگاه گذرانده اند و اکنون برای کارشناسی ارشد اقدام به ثبت نام مجدد کنند. 

میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور انسانی برای ورود به رشته آموزش ابتدایی براساس جدول زیر است:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور انسانی
ریاضی
6
علوم و فنون ادبی
7.8
زبان عربی
5.1
تاریخ
7
جغرافیا
6
فلسفه و منطق
5.1
جامعه شناسی
7

با حذف زیرگروه های کنکور سراسری و همچنین حذف دروس عمومی از کنکور سراسری، این آزمون تنها شامل دروس تخصصی می شود. برای ورود و پذیرش در آموزش ابتدایی لازم است تا شما در کنکور سراسری تجربی سوالات دروس تخصصی مختلفی را با ضرایب متفاوت پاسخ دهید.

میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور تجربی برای ورود به رشته آموزش ابتدایی براساس جدول زیر است:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور ریاضی
ریاضی
12
فیزیک
9
شیمی
7

با حذف زیرگروه های کنکور سراسری و همچنین حذف دروس عمومی از کنکور سراسری، این آزمون تنها شامل دروس تخصصی می شود. برای ورود و پذیرش در اموزش ابتدایی لازم است تا شما در کنکور سراسری ریاضی و فیزیک سوالات دروس تخصصی مختلفی را با ضرایب متفاوت پاسخ دهید.

میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور ریاضی برای ورود به رشته آموزش ابتدایی براساس جدول زیر است:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور تجربی
زمین شناسی
0
ریاضی
2
زیست
4
فیزیک
2
شیمی
3

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته آموزش ابتدایی

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که درباره این رشته باید به بررسی آن بپردازیم، دانشگاه های پذیرنده آن در سطح کشور است. به طور کلی در سه دانشگاه مختلف می توان برای تحصیل در رشته آموزش ابتدایی اقدام کرد.

  • دانشگاه فرهنگیان
  • دانشگاه آزاد
  • دانشگاه غیر انتفاعی

با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از دانشجویان برای اولویت بندی انتخاب شهر به دنبال دانشگاه های برتر هستند، از این رو لازم دانستیم، لیست دانشگاه های برتر رشته آموزش ابتدایی را در سطح کشور به شما عزیزان معرفی کنیم. البته شایان ذکر است که مهارت ها و تخصص های مربوط به این رشته در سراسر کشور شرایط خوبی دارد و فارغ التحصیلان از تمامی دانشگاه های سراسری و آزاد می توانند به جایگاه شغلی مربوطه برسند.

  • دانشگاه های دارای رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان مجموعا از 64 واحد پردیس و 32 واحد پردیس وابسته تشکیل شده است که به طور کلی شامل  98 واحد دانشگاهی است. تمامی واحدهای دانشگاهی فرهنگیان از نظر امکانات و کیفیت آموزشی در یک سطح هستند. اما با این حال دانشگاه های زیر در لیست برترین دانشگاه های فرهنگیان هستند.

  • دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی و پردیس شهید باهنر شیراز
  • دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید چمران و پردیس نسیبه تهران
  • دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا اصفهان
  • دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اصفهان

نمونه کارنامه قبولی در رشته آموزش ابتدایی

برای اینکه شناخت کافی و کامل نسبت به شرایط پذیرش در رشته آموزش ابتدایی را داشته باشید در این بخش لازم است تا دو نمونه کارنامه قبولی در این رشته را به شما نشان دهیم. البته باید این نکته را خاطر نشان کرد که شرایط پذیرش، درصدها و تراز لازم برای قبولی این رشته با توجه به ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه های کشور و میزان رقابت بین داوطلبین هر ساله متفاوت است، البته این تفاوت ها چندان قابل توجه نخواهد بود.. برای ورود به دانشگاه فرهنگیان باید به طور متوسط تراز بالای 6500 را به دست آورید و حداقل معدل دیپلم نیز باید 14 باشد.

واحد های درسی رشته آموزش ابتدایی

رشته آموزش ابتدایی مانند سایر رشته های دانشگاهی دارای دروس عمومی، پایه و تخصصی است. اما در این رشته، این تقسیم بندی به صورت دروس، عمومی، تربیتی و دروس تخصصی است. بنابراین دانشجویان موظف به پاس کردن واحدهای تعیین شده با نمرات قابل قبول هستند.  رشته آموزش ابتدایی 4 سال طول تحصیل دارد و دانشجویان در این مدت دروس عمومی و تخصصی را فرا می گیرند. همچنین با مباحثی در رابطه با علم روان شناسی و روان شناسی کودک نیز آشنا می شوند. در انتهای مقطع تحصلیی برای دانشجویان، دوره کاروزی در نظر گرفته شده است. تعداد واحدهای درسی در طول این 4 سال 150 واحد است. 

در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی این رشته را در مقطع کارشناسی در دانشگاه فرهنگیان مشاهده کنید. همانند سایر رشته های موجود در دانشگاه فرهنگیان، رشته آموزش ابتدایی دروسی در زمینه های آموزشی و تربیتی دارد که به طور کلی به گروه های عمومی، تعلیم و تربیت اسلامی، گروه دروس تربیتی، دروس تخصصی، انتخابی و اختیاری تقسیم می شود. طول دوره کارشناسی پیوسته رشته آموزش ابتدایی چهار سال است و ارائه واحدها در هر نیم سال براساس آیین نامه آموزشی مربوطه خواهد بود. هر نیمسال تحصیلی شامل 16 هفته آموزشی است. براي هر واحد درسی نظري 16 ساعت، براي هر واحد درسی عملی 32 ساعت، براي هر واحد درسی کارگاهی 48 ساعت و براي هر واحد کارورزي 64 ساعت منظور شده است. همچنین ساعت درس کارنماي معلمی (پروژه) به تشخیص استاد راهنما خواهد بود.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته آموزش ابتدایی
دروس عمومی
27 واحد
تعلیم و تربیت اسلامی
18 واحد
دروس تربیتی
15 واحد
دروس تخصصی
88 واحد
دروس انتخابی
2 واحد
دروس اختیاری
اضافه بر سقف واحد
مجموع
150 واحد

دروس عمومی رشته آموزش ابتدایی

دروس عمومی رشته آموزش ابتدایی برای هر رشته ای مشترک است و باید دانشجویان آن ها را اخد و با نمره قبولی  پاس کنند. دروس عمومی به آن دسته از درس ها اطلاق می شود که بیشتر برای تربیت و فرهنگ لازم برای زندگی و بازار کار در ایران از سوی گروه عمومی و معارف تعیین می شود. برای سپری کردن دوره کارشناسی، الزام به برداشتن این واحدهای درسی است. در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته آموزش ابتدایی را مشاهده کنید.

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی
1 واحد
تربیت بدنی 2
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن 27 واحد دروس عمومی رشته آموزش ابتدایی وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. 27 واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی
  • 3 واحد دروس عمومی ویژه دانشگاه فرهنگیان
برای این رشته برای دروس عمومی 7 واحد اجباری در نظر گرفته شده است که با جمع دروس بالا و دروس عمومی تخصصی دانشگاه فرهنگیان مجموعا 27 واحد خواهد شد.

دروس تعلیم و تربیت اسلامی رشته آموزش ابتدایی

در جدول زیر می توانید دروس تعلیم و تربیت اسلامی رشته آموزش ابتدایی را همراه با تعداد واحد های هر کدام از این درسها را مشاهده نمایید:

دروس تعلیم و تربیت اسلامی رشته آموزش ابتدایی
ردیف نام درس واحد
1 نظام تربیتی اسلام (بر اساس قرآن و روایات پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)) 3
2 فلسفه تربیت در ج.ا.ا 3
3 فلسفه تربیت رسمی و عمومی در ج.ا.ا 2
4 اسناد، قوانین و سازمان آموزش و پرورش در ج.ا.ا 2
5 اخلاق حرفه ای معلم (با تاکید بر حقوق و تکلیف اسلامی) 3
6 نقش اجتماعی معلم از دیدگاه اسلام 2
مجموع 4

دروس تربیتی رشته آموزش ابتدایی

دروس تربیتی در واقع پیش نیازی برای دروس اصلی و تخصصی هستند که دانشجویان باید در همان ابتدای ورود به دانشگاه با این دروس آشنا شوند تا دیگر چالشی برای گذراندن واحدهای تخصصی نداشته باشند. دروس تربیتی به نوعی زمینه ساز اولیه برای تخصص های مربوط به این رشته هستند. دروس تربیتی برای رشته آموزش ابتدایی، نقش فعالی در ارتقای ذهنیت دانشجویان برای کسب مهارت های تخصصی دارد و نوعی انتقال دهنده شرایط ذهنی دانشجویان از دروس دبیرستان به دورس تخصصی است. 

در جدول زیر می توانید واحدهای درسی تربیتی رشته آموزش ابتدایی را مشاهده کنید:

دروس تربیتی رشته آموزش ابتدایی
ردیف نام درس واحد
1 روانشناسی تربیتی 2
2 ارزشیابی از یادگیری 2
3 جامعه شناسی تربیتی 2
4 کاربرد هنر در آموزش 1
5 نظریه های یادگیری و آموزش 2
6 کاربرد زبان در تربیت 1
7 اصول و روش های تدریس 2
8 مدیریت آموزشگاهی 2
9 اصول و روش های راهنمایی و مشاوره 2
10 آموزش و پرورش تطبیقی با تاکید بر دوره های تحصیلی 2
مجموع 18

دروس تخصصی رشته آموزش ابتدایی

دروس تخصصی از مهمترین واحدهای درسی است که برای ایجاد توانمندی و افزایش دانش تخصصی دانشجویان در کوریکولوم درسی قرار گرفته است و حتما باید با نمرات خوب پشت سر گذرانده شوند. در حقیقت هر چقدر مهارت و شایستگی های دانشجویان در این دروس افزایش یابد، شرایط برای ورود به بازار کار بهتر شده و در نهایت می توانند مزایا و حقوق بهتر و درخورتری نیز برای خود ایجاد کنند.

شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم هر چند سال یک بار، واحدهای درسی رشته ها را ویرایش می کند تا دروس تخصصی را متناسب با شرایط بازار کار تطبیق دهد. با توجه به این موضوع، دانشجویان باید آخرین به روز رسانی یا ویرایش را در مورد کوریکولوم درسی این رشته در دستور کار خود قرار دهند.

دروس تخصصی رشته آموزش ابتدایی
ردیف نام درس واحد
1 روانشناسی رشد کودك 3
۲ اصول و مبانی آموزش و پرورش ابتدایی 2
۳ روش تحقیق و آمار در علوم تربیتی 3
۴ ادبیات کودکان و نوجوانان 2
۵ مبانی آموزش زبان فارس 2
۶ آموزش زبان فارسی ۱ 2
۷ آموزش زبان فارسی ۲ 2
۸ مبانی آموزش ریاضی 3
۹ آموزش ریاضی 3
۱۰ مبانی آموزشی علوم تجربی 2
۱۱ آموزش علوم تجربی 2
۱۲ مبانی آموزش مطالعات اجتماعی 2
۱۳ آموزش مطالعات اجتماعی 2
۱۴ مبانی آموزش دینی 2
۱۵ آموزش دینی 3
۱۶ آموزش قران 2
۱۷ مبانی آموزش هنر 2
۱۸ کارگاه آموزش هنر ۱ 1
۱۹ کارگاه آموزش هنر ۲ 1
۲۰ کارگاه آموزش هنر ۳ 1
۲۱ مبانی آموزش تربیت بدنی 2
۲۲ آموزش تربیت بدنی ۲ 2
۲۳ آموزش و پرورش فراگیر در دوره ابتدايی ۱ 2
۲۴ برنامه ریزي درسی کلاسهاي چندپایه 2
۲۵ زبان تخصصی آموزش ابتدایی 2
۲۶ اختلالات یادگیری ۱ 2
۲۷ اختلالات یادگیری ۲ 2
۲۸ فنون راهنمایی و مشاوره در دوره ابتدایی 2
۲۹ برنامه ریزی درسی آموزش ابتدایی 2
۳۰ راهبردهاي تدریس آموزش ابتدایی 1
۳۱ طراحی آموزشی در آموزش ابتدایی 1
۳۲ طراحی واحد یادگیري آموزش ابتدایی 1
۳۳ ارزشیابی کیفی (توصیفی) در دوره ابتدایی 2
۳۴ تحلیل محتواي کتاب درسی ۱ 2
۳۵ تحلیل محتواي کتاب درسی۲ 2
۳۶ کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در آموزش ابتدایی ۱ 1
۳۷ کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در آموزش ابتدایی ۲ 1
۳۸ کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در آموزش ابتدایی ۳ 1
۳۹ تجربه هاي خاص حرفه اي در آموزش ابتدایی 1
۴۰ پژوهش و توسعه حرفه ای ۱: پژوهش روایی 1
۴۱ پژوهش و توسعه حرفه ای ۲: کنش پژوهی 1
۴۲ پژوهش و توسعه حرفه ای ۳: درس پژوهی 1
۴۳ کارورزی ۱ 2
۴۴ کارورزی ۲ 2
۴۵ کارورزی ۳ 2
۴۶ کارورزی ۴ 2
۴۷ کارنمای معلمی (پروژه) 2
مجموع 88

دروس انتخابی رشته علوم تربیتی

دروس تخصصی رشته علوم تربیتی تشکیل دهنده اصلی ترین درسها برای ایجاد مهارت های کاملاً حرفه ای برای دانشجویان این رشته هستند. در این دروس مهارت ها و تخصص های لازم برای ورود به بازار کار برای دانشجویان تکمیل می شود آنها می‌توانند به صورت کاملاً حرفه ای نیازمندی های لازم برای ارائه خدمات در علوم تربیتی را بیاموزند. لازم به توضیح است که دروس تخصصی در نظر گرفته شده برای هر یک از گرایش های علوم تربیتی با یکدیگر متفاوت است و دانشجویان بسته به اینکه کدام گرایش را در مقطع کارشناسی انتخاب کرده باشند، می بایست دروس تخصصی مربوط به آن گرایش را نیز برای اخذ انتخاب کنند. در مجموع برای هر کدام از گرایش های در نظر گرفته شده برای علوم تربیتی ۱۸ واحد تخصصی در نظر گرفته شده است که در ادامه این واحدها را برای تمام گرایش های رشته معرفی می کنیم.

در جدول زیر می توانید دروس تخصصی گرایش تکنولوژی آموزشی در رشته علوم تربیتی را مشاهده کنید:

دروس انتخابی رشته آموزش ابتدایی
ردیف نام درس واحد
1 برنامه ریزي فعالیتهاي مکمل و فوق برنامه 2
2 آموزش و پرورش پیش دبستانی 2
3 آموزش ارزشها 2
4 روانشناسی بازی 2
5 بهداشت و ایمنی در مدارس 2
6 آموزش فنون و مهارت های زندگی 2
7 آموزش و پرورش فراگیر در دوره ابتدایی 2 2
8 پرورش تفکر و تعلل در کودکان 2
مجموع 4

دروس اختیاری رشته علوم تربیتی

 آخرین بسته آموزشی واحدهای درسی آموزش ابتدایی دروس اختیاری در نظر گرفته شده هستند. دانشجویان اضافه بر سقف واحد می توانند دروس انتخابی مورد نظر خود را انتخاب کنند. در جدول زیر می توانید دروس اختیاری آموزش ابتدایی را مشاهده کنید:

دروس اختیاری رشته آموزش ابتدایی
ردیف نام درس واحد
1 آشنایی با فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس 2
2 مهارت های زندگی دانشجویی 2
مجموع 4

البته لازم به توضیح است که برای انتخاب دروس اختیاری، دانشجویان می بایست به قوانین خاصی نیز دقت داشته باشند. در وهله اول قوانین دانشگاه مورد نظر برای منظور اهمیت خواهد داشت. زیرا تمام دروس اختیاری در تمام دانشگاه های ارائه نمی‌شود و از این جهت قوانین دانشگاه برای ارائه این دروس اهمیت پیدا می‌کند. از این گذشته دانشجویان می بایست بر اساس گرایش مورد نظر خود در مقطع کارشناسی و مقاطع بالاتر و همچنین با توجه به اهداف خود برای ورود به بازار کار اقدام به انتخاب دروس اختیاری برای خود نمایند تا انتخاب این دو روز کاملا هدفمند و برنامه ریزی شده باشد.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته آموزش ابتدایی

همه شما به خوبی می دانید که بازار کار یک رشته بسته به شرایط موجود در آن کشور متفاوت است. به عنوان مثال در کشوری که هرم سنی جمعیت آن ها به گونه ای باشد که نسل کودک یا نوجوان کم باشد، متقاضی برای رشته آموزش ابتدایی نیز کم می شود اما اگر بالعکس هرم سنی جمعیت، نرمال باشد، بازار کار این رشته نیز ارتقا می یابد. اما با این حال بازار کار رشته آموزش ابتدایی و بیشتر رشته های معلمی موفق عمل کرده است.  رشته های آموزش ابتدایی در جامعه ایرانی به دلیل فرهنگی که دارد، بیشتر مورد توجه عموم مردم قرار می گیرد. در دهه های اخیر به دلیل رقابت سنگین در این رشته، در صورتی که دانش آموختگان آموزش ابتدایی بتوانند از نظر مهارت و تخصص، شرایط بهتری نسبت به رقیبان خود پیدا کنند، بازار کار مناسبی نیز خواهند داشت.

بازار کار رشته آموزش ابتدایی می تواند از سازمان های دولتی مانند آموزش و پرورش تا موسسات خصوصی تنوع داشته باشد. برای مثال معلمان می توانند در موسسات آموزشی خصوصی به تدریس بپردازند، یا در صورت ادامه تحصیل به عنوان هیات علمی در دانشگاه ها نیز فعالیت کنند. اگر معلمان قصد داشته باشند که درامد خود را افزایش دهند، باید مهارت و دانش خود را ارتقا دهند و به آموزش خصوصی بپردازند تا بتوانند درامد مورد نظر خود را کسب کنند. همچنین دانش آموختگان و معلمان رشته آموزش ابتدایی می توانند در صورت داشتن سابقه کاری کافی در سمت هایی چون مدیر یا معاون و هیات علمی نیز مشغول شوند.

برخی از ردیف ها و جایگاه های شغلی و محل های استخدام برای دانش آموختگان این رشته در نظر گرفته شده است که در زیر برخی از آن ها را به شما معرفی می کنیم.

  • معلمانی که از طریق تحصیل در رشته آموزش ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان به آموزش و پرورش معرفی می شوند، دارای تعهد خدمت 5 ساله هستند و ملزم به گذراندن تعهد خود در یکی از مدارس معرفی شده از سمت آموزش و پرورش هستند.
  • موسسات غیر انتفاعی
  • آموزشگاه های خصوصی

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که به دلیل نبود شایسته سالاری مناسب در استخدام رده های شغلی، چالش های زیادی برای متقاضیان ایجاد شده است.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

گرایش های رشته آموزش ابتدایی

بسیاری از رشته ها در مقطع کارشناسی فاقد گرایش خاصی است و معمولا به صورت عمومی در ایین نامه تدریس و کوریکولوم درسی دانشگاه ها قرار می گیرد. تخصصی شدن دروس رشته اموزش ابتدایی به طور کلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا انجام می شود و در این مقاطع است که گرایش های تخصصی برای این رشته تعریف می شود.

کاربردهای رشته آموزش ابتدایی

کاربردهای رشته آموزش ابتدایی را می توان به دو بخش اساسی تقیسم کرد. زیرا با توجه به بالا بودن میزان شناخت رشته آموزش ابتدایی در میان مردم، لذا کاربردهای آن به طور شفاف تعیین و تببین شده است.

 در وهله اول، این رشته شرایط خوبی برای ارتقای سطح علمی دانشجویان ایجاد می کند و لذا می تواند از نظر تخصصی وارد حیطه های آموزش شد و به عنوان استاد دانشگاه به سیستم آموزشی وارد شد. همچنین می توان در زمینه تحقیقات و پژوهش وارد شد و در این حیطه نیز سبب افزایش دانش و مهارت دانشجویان شد. سازمان برنامه ریزی اموزش و پرورش و تحصیلات تکمیلی، بسترهای کافی و لازم را برای ارتقای علمی رشته آموزش ابتدایی، در کشور فراهم کرده است. 

در وهله دوم، فارغ التحصیلان می توانند وارد بازار کار شوند و در مدارس یا موسسات دولتی یا غیر انتفاعی به آموزش دانش آموزان ابتدایی بپردازند. پایه ای ترین و اساسی ترین سطح تدریس در مدارس، دوره ابتدایی است.  از این رو باید نیروی حرفه ای و خبره به آموزش دانش آموزان بپردازد تا آن ها از پایه قوی شوند و توانایی کسب مهارت و دانش بیشتر را در آینده داشته باشند.

درآمد رشته آموزش ابتدایی

درآمد رشته آموزش ابتدایی بسته به شرایط دانش آموختگان و فارغ التحصیلان می تواند متغیر باشد.  به طور کلی میانگین حقوق معلمان ابتدایی نسبت به سایر رشته ها، بالا نبوده و  در ابتدای خدمت از 4 میلیون تومان است. بیشتر شدن سابقه کاری و همچنین تحصیل در مقاطع بالاتر سبب افزایش حقوق می شود. البته ناگفته نماند که نوع مدرسه نیز در حقوق معلمان تاثیر گذار است. مدارس دولتی یا غیر انتفاعی و همچنین استان های بزرگ یا مناطق محروم و روستاها نیز از دیگر فاکتورهای مهم در حقوق معلمان است.

اگر بخواهیم به صورت کلی و در یک جمع بندی، شرایط درآمد و حقوق فارغ التحصیلان رشته آموزش ابتدایی را مورد بررسی قرار دهیم، باید بیان کنیم که این مهم به فاکتورهای مختلفی مانند شرایط و رزومه افراد، سابقه کاری، توانایی وی در معرفی و شناخت خود به سازمان بستگی دارد. ردیف شغلی و جایگاه شغلی، میزان مهارت و توانایی و از همه مهمتر علاقه فرد از فاکتورهای مهمی است که می تواند میزان درآمد فارغ التحصیلان این رشته را تحت تاثیر قرار دهد.

داشتن مهارت و تخصص در هر رشته ای می تواند جامعه ای پویا، امن، متعالی و رو به رشد را برای هر کشوری به دنبال داشته باشد. رشته علوم آموزش ابتدایی می تواند بستری عالی برای پرورش چنین نیروهایی در هر کشوری باشد.

ادامه تحصیل در رشته آموزش ابتدایی

نکته مهم بعدی که باید در مورد رشته آموزش ابتدایی بدانیم، شرایط ادامه تحصیل ان است. با توجه به اینکه در مقاطع بالاتر می توان هم به جایگاه اجتماعی و هم درامد بیشتری رسید، بخش قابل توجهی از دانش اموختگان به دنبال ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکترا هستند، در این بخش شرایط ادامه تحصیل را در این مقاطع برای علاقمندان بیان می کنیم.  رشته آموزش ابتدایی به عنوان یکی از زیر مجموعه های گروه علوم انسانی در مقاطع بالاتر یعنی کارشناسی ارشد و دوره دکترا دانشجو می پذیرد. از نظر پیشرفت در این رشته و افزایش حقوق هیچ جای نگرانی برای داوطلبین وجود ندارد. البته علاوه بر دانشگاه فرهنگیان، در دانشگاه های دولتی و همچنین دانشگاه های غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد در برخی از سال ها، برای مقاطع بالاتر در رشته آموزش ابتدایی دانشجو پذیرفته اند.  رشته آموزش ابتدایی در مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی با نام آموزش ابتدایی است و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به عنوان گرایشی از مجموعه های علوم تربیتی ارائه می شود.

دانشجویان دوره کارشناسی بعد از اتمام این دوره می توانند دوره کارشناسی ارشد اقدام کنند. البته همان طور که در بندهای بالاتر ذکر کردیم. برای ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، دانشجو باید حتما لیسانس خود را نیز در دانشگاه فرهنگیان گذرانده باشد. در نظر داشته باشید که برای ادامه تحصیل در رشته کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی باید نمره قبولی در آزمون کنکور کسب شده باشد و براساس علایق و اهداف یکی از گرایش ها در دانشگاه مد نظر انتخاب شود.  

اگر سایر دانشگاه های دولتی یا آزاد و غیر انتفاعی گرایش های ارشد رشته آموزش ابتدایی را داشته باشند، دانشجویان که لیسانس مربوطه دارند می توانند برای ثبت نام اقدام کنند. بنابراین برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد یا دکترا نیازی نیست که حتما لیسانس آموزش ابتدایی را از دانشگاه فرهنگیان اخذ کرده باشید. در ادامه گرایش های رشته آموزش ابتدایی در مقاطع تحصیصلی ارشد معرفی شده است:

  • آموزش و بهسازی منابع انسانی
  • برنامه ریزی آموزشی
  • برنامه ریزی درسی
  • مدیریت آموزشی
  • تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش
  • تحقیقات آموزشی
  • آموزش بزرگسالان
  • مدیریت و برنامه ریزی آموزش عالی
  • تکنولوژی آموزشی

همانند کارشناسی ارشد، ادامه تحصیل در مقطع دکتری برای فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد وجود دارد. علاقمندان می توانند در آزمون ورودی دکتری شرکت کنند و در صورت کسب نمره مجاز و قبولی در مصاحبه تحصصی، وارد این مقطع شوند. امکان ادامه تحصیل در گرایش های دکترا مانند رشته کارشناسی ارشد است.  متقاضیان دکترا رشته آموزش ابتدایی باید رزومه قوی و خوبی در دوران کارشناسی ارشد برای خود داشته باشند تا بتوانند با این رزومه علمی مناسب شانس قبولی خود را در در این مقطع افزایش دهند. داشتن مدرک زبان انگلیسی و همچنین ارائه مقالات علمی در مجلات معتبر با ایمپکت فکتور بالا می تواند رزومه خوبی برای ورود به مقطع دکترا باشد. گرایشات آموزش ابتدایی در مقطع دکترا اکثرا همان گرایشات کارشناسی ارشد است.

رشته آموزش ابتدایی در جهان

رشته آموزش ابتدایی در سطح جهان به عنوان یک رشته کاربردی و ضروری شناخته می شود. این رشته در بهترین دانشگاه های جهان نیز تدریس می شود و شرایط خوبی برای فارغ التحصیلان خود فراهم می کنند. به دلیل اهمیت نقش معلمان و ارتباط نزدیکی که با دانش آموزان دارند لذا به این رشته در کشورهای مختلف جهان توجه ویژه ای شده است. تمامی معلمان برای دریافت این سمت باید مدرک معتبر و گواهینامه های مجاز دریافت کنند. فارغ التحصیلان این رشته معمولاً در محیط های مدرسه، از جمله مدارس دولتی، خصوصی و محلی کار می کنند. معلمان معمولاً در رشته های آموزش ابتدایی در کالج آموزش می ببیند و سپس به عنوان معلم دانشجو کارآموزی می کنند.  اکثر معلمان اغلب ساعات طولانی  از جمله صبح زود برای شروع کلاس ها، بعدازظهرها برای اجرای فعالیت های فوق برنامه، و عصرها برای نمره دادن به تکالیف و تنظیم برنامه های درسی دانش آموزان کار می کنند.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر شرایط رشته آموزش ابتدایی را در جهان ارزیابی کنیم، باید به معرفی بهترین دانشگاه های جهان و میزان درامد فارغ التحصیلان این رشته بپردازیم. در ادامه لیست بهترین دانشگاه های جهان برای رشته آموزش ابتدایی به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه واندربیلت Vanderbilt University
  • دانشگاه واشنکتن در سنت لوئیس Washington University in St. Louis
  • دانشگاه میشیگان University of Michigan – Ann Arbor
  • دانشگاه بریگام یانگ Brigham Young University – Idaho
  • کالج بوستون boston-college
  • دانشگاه فلوریدا University of Florida
  • دانشگاه کارولینای شمالی University of North Carolina at Chapel Hill
  • کالج میدلبری Middlebury College
  • دانشگاه ویک فارست Wake Forest University
  • دانشگاه نیویورک New York University

شرایط درآمدی فارغ التحصیلان رشته آموزش ابتدایی در کشورهای مختلف به جایگاه شغلی و میزان تحصیلات آن ها بستگی دارد. در حال حاضر متخصصین آموزش ابتدایی درامد 48 هزار دلاری در سال دارند. مزایا و حق ماموریت و سایر فاکتورها مانند کمیسیون نیز درآمد را تا 72 هزار دلار افزایش می دهد. مهارت هایی که بر حقوق معلمان مدارس ابتدایی تاثیر می گذارد شامل موارد زیر است:

  1. اعتبارسنجی یا رتبه بندی 16 درصد
  2. حل مساله 16 درصد
  3. رهبری تیم 9 درصد
  4. آموزش 6 درصد
  5. رهبری و مدیریت کلاس 4 درصد
  6. ریاضیات 3 درصد
  7. برنامه ریزی درسی 2 درصد
معرفی کامل رشته آموزش ابتدایی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته آموزش ابتدایی

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته آموزش ابتدایی در ایران چگونه است؟

بازار کار رشته آموزش ابتدایی در ایران مناسب است و می توان در موسسات خصوصی یا دولتی بعد از اتمام دوره کارشناسی یا ارشد و دکترا مشغول به کار شد. در صورت تقویت مهارت و دانش می توان امکان استخدام سریع تر را برای خود رقم زد.

برترین دانشگاه های رشته آموزش ابتدایی در ایران کدامند؟

تمامی دانشگاه های سراسری فرهنگیان و همچنین دانشگاه های ازاد در جایگاه مناسبی برای ارائه خدمات آموزشی رشته آموزش ابتدایی هستند. چارت درسی در دانشگاه فرهنگیان البته با چارت درسی در دانشگاه های ازاد و غیر انتفاعی کمی متغیر است. اما با این حال دانشگاه فرهنگیان تهران و دانشگاه فرهنگیان البرز در لیست برترین دانشگاه های ایرانی هستند.

درآمد رشته آموزش ابتدایی چقدر است؟

درآمد رشته آموزش ابتدایی به فاکتورهای مختلفی مانند سابقه، مدرک تحصیلی، مهارت و دانش فرد بستگی دارد. اما می توان درامد بالا و قابل توجهی را برای فارغ التحصیلان این رشته هم در ایران و هم در جهان در نظر گرفت.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x