رشته اعضای مصنوعی یک شاخه از علوم پزشکی است که بریس ها و آتل ها (ارتزها) یا پروتزها (اندام مصنوعی) را برای افرادی که نیاز به حمایت اضافی برای قسمت هایی از بدن که به دلیل آسیب، بیماری، اختلالات اعصاب، ضعیف شدن ماهیچه ها یا استخوان ها دچار تحلیل شده اند را ساخته و نصب می کنند. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد و شرایط ادامه تحصیل در رشته اعضای مصنوعی در ایران و جهان بپردازیم.
پروتزها (پاها و دستهای مصنوعی) و ارتوزها (بریسها و آتلها) به افراد مبتلا به نارساییهای جسمی یا محدودیتهای عملکردی این امکان را میدهد تا زندگی سالم، سازنده و مستقل داشته باشند و در آموزش، بازار کار و زندگی اجتماعی شرکت کنند. بنابراین کارشناسی رشته اعضای مصنوعی یک رشته مهم تلقی شده و بسیار کاربردی و حیاتی است.
مطالعه ارتوز با هنر اولیه آتل و ساخت بریس آغاز شد. ارتوزهای تجویزی امروزی ناشی از پروتزهای اولیه مورد نیاز سربازانی است که در نبرد دچار نقص عضو شده بودند. پدر و سازنده دستگاه های ارتوپدی آمبرویز پاره است. او در سال 1510 در Bourg-Hersent (فرانسه) به دنیا آمد و در 20 دسامبر 1590 در پاریس درگذشت. او جراح فرانسوی بود و در 20 سالگی به عنوان جراح در ارتش فرانسه مشغول به کار شد.
قدمت رشته اعضای مصنوعی به قبل از میلاد مسیح باز می گردد. ولی با شروع قرن بیستم و آغاز جنگ های جهانی و برجای ماندن تعداد بی شماری از مصدومین و معلوم این جنگها و همچنین صنعتی شدن جهان در کنار بیماری های مختلف ایجاد و فراگیر شدن این رشته محرز گردید. در ابتدا در کشورهای اروپایی این رشته در مدارس عالی و سپس در دانشگاه ها تدریس شد و بعد از آن برخی از شرکتهای بزرگ نیز در کنار ساخت لوازم تجهیزات به تربیت متخصصین این رشته پرداختند.
برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو
رشته اعضای مصنوعی (ارتوز و پروتز) یکی از رشته های توانبخشی در مقطع کارشناسی است. مطابق با تعریف سازمان بهداشت جهانی این رشته علم ارزیابی، تجویز، طراحی، ساخت و فیت ارتوز و پروتز است. رشته اعضای مصنوعی یکی از حرفه های مراقبت بهداشتی است که مسئولیت درمان ارتوز و پروتز را برای بیماران افراد دچار معلولیت و افراد دچار قطع عضو بر عهده دارند.
ارتوتیست ها و متخصصان پروتز که به آنها متخصص O&P نیز می گویند، دستگاه های پشتیبانی پزشکی را متناسب با بیماران طراحی، ساخته و نصب می کنند. این دستگاه ها شامل اندام های مصنوعی (بازوها، دست ها، پاهاو…) ، بریس ها و سایر وسایل پزشکی یا جراحی است.
در نظر داشته باشید که متخصصین پروتز جایگزین های مصنوعی را برای بیمارانی که اندام خود را از دست داده اند طراحی و نصب می کنند، در حالی که ارتوتیست ها مشکلات یا بدشکلی های اعصاب، ماهیچه ها و استخوان ها را با طیف وسیعی از وسایل کمکی اصلاح می کنند. متخصصین اعضای مصنوعی عمدتاً با توانبخشی افراد مبتلا به اختلالات حرکتی یا عصبی عضلانی سروکار دارند.
رشته اعضای مصنوعی زیر مجموعه کنکور علوم تجربی است که هر ساله متقاضیان زیادی برای ورود به این رشته در کنکور علوم تجربی شرکت می کنند. با توجه به کاربردی بودن این رشته میزان رقابت بین دانش آموزان بسیار بالا بوده و همچنین دانشگاه های سراسری برای پذیرش دانش آموزان امکانات آموزشی خوبی را فراهم کرده اند. برای ورود به این رشته باید در کنکور سراسری رتبه خوبی کسب کنید. از طرف دیگر با توجه به اینکه این رشته بسیار کاربردی بوده بازار کار خوبی برای آن در کشور فراهم شده است. میزان درآمد رشته اعضای مصنوعی متوسط و بالا تخمین زده شده و در صورت افزایش توانایی های علمی و همچنین تقویت رزومه می توان به درآمد خوبی دست پیدا کرد. کارشناسی رشته اعضای مصنوعی چهار سال به طول می انجامد که در 8 نیمسال تحصیلی ارائه می شود. به طور کلی دانشجویان باید 130 واحد درسی را برای اخذ مدرک کارشناسی پاس نمایند. دانش آموخته گان رشته اعضای مصنوعی برای ارزیابی نیازهای کاربر، تجویز نوع مداخله، طراحی دقیق مشخصات فنی پروتز و ارتوز و قالب گیری قسمتهای مختلف بدن، آماده سازی مدل اندام، انجام مراحل ساخت، فیت مناسب و ارزیابی نتایج درمان آموزش می بینند.
قدمت رشته اعضای مصنوعی در ایران به سال ۱۳۴۶ بازمیگردد که جمعیت هلال احمر شیر و خورشید سرخ در آن زمان اقدام به برپایی دورههای آموزشی و سپس از احداث یک کلینیک تخصصی در تهران کردند. در سال ۱۳۶۲ برای اولین بار دانشکده علوم توانبخشی و رفاه اجتماعی اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی نمود و پس از آن در سال ۱۳۶۶ این دوره به مقطع کارشناسی تبدیل شد. دانشگاه های دیگری در کشور اقدام به برپایی دوره کارشناسی و مقاطع بالاتر کردند. اولین برنامه جهت کارشناسی در سال ۱۳۶۴ تدوین و سپس در سال ۱۳۷۴ بازنگری شد.
پیشرفت های روز افزون در سطح جهان خصوصاً در کشورهای صنعتی و ایجاد ارتباط مابین کشور ها و دانشکده ها در سطح جهان سبب شد که دوره کارشناسی رشته متناسب با علم روز تنظیم شود. این پیشرفت ها در زمینه ساخت انواع ارتوز و پروتز، مواد اولیه نوین، تکنیک های ساخت، به کارگیری مواد مصنوعی جدید، استفاده از تکنولوژی پیشرفته کامپیوتر در طراحی و استفاده از فناوری الکترونیک در ساخت و طراحی می باشد.
با توجه به برنامه ها و استراتژی های تعیین شده جهت ارتقای سلامت و بهبود کیفیت زندگی باور داریم که ارتوز و پروتز و ارتقای خدمات آن به جامعه نیازمند یک تغییرات اساسی است. در کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت مصوبه سازمان ملل متحد که کشور ایران هم یکی از امضاکنندگان است، تمامی کشورهای عضو متعهد شدند حقوق مختلف معلولین از جمله تسهیل دسترسی به وسیله ارتوز و پروتز و کمکی برای اطمینان از تحرکات دوباره آنها فراهم شود. کشور ایران متعهد است که توسعه، تکمیل و استمرار آموزش افراد حرفهای و کارکنانی که خدمات توانبخشی ارائه می دهند را ارتقا بخشد و نهادهایی که خدمات ارتوز و پروتز را تولید می نمایند در جهت مدنظر قرار دادن تمامی جنبه های حرکتی افراد دارای معلولیت ترغیب نماید. با توجه به چشم انداز باید آموزش روزآمد و اجرای استانداردها از طریق توانمندی لازم متخصصین برای استفاده از روش های طراحی و ساخت ارتوزها و پروتوز ها، تولید محصولات با کیفیت و افزایش میزان دسترسی افراد نیازمند به خدمات در کل کشور با فناوری های به روز ارائه شود.
آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها
آگاهی از شرایط پذیرش در رشته اعضای مصنوعی سبب می شود تا شما با دیدی بازتر و به صورت واقعی بینانه تر برای کنکور علوم تجربی اقدام نمایید. به طورکلی شرایط پذیرش برای ورود به رشته اعضای مصنوعی از دو دیدگاه بررسی می شود. در وهله اول ابتدا به تعداد رقبا برای ورود به این رشته باید توجه داشت، هر ساله تعداد دانش آموزان زیادی در کنکور علوم تجربی برای تحصیل در رشته اعضای مصنوعی با همدیگر رقابت می کنند؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که رقابت برای ورود به این رشته تقریباً بالا است. در وهله دوم باید ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و همچنین تعداد دانشگاه های پذیرنده رشته اعضای مصنوعی را مورد بررسی قرار داد. تعدادی از دانشگاه های سراسری امکانات آموزشی خوبی را برای دانشجویان اعضای مصنوعی فراهم کردهاند، البته تعداد دانشگاه های پذیرنده و ظرفیت پذیرش آنها هر سال شرایط متفاوتی را به خود میگیرد، اما میتوان تقریباً بر اساس آمار سال های قبل نتیجه گرفت که میزان پذیرش متوسط است. البته بهتر است توجه داشته باشید که شرایط پذیرش برای ورود به رشته اعضای مصنوعی علاوه بر تعداد رقبا و ظرفیت پذیرش، به فاکتورهای دیگری مانند اعمال سهمیه های متفاوت و یا آیین نامه های که منتشر میشود نیز بستگی دارد
با حذف زیر گروه های کنکور و همچنین گروه عمومی از کنکور سراسری، اکنون شاهد رقابت دانش آموزان در کسب بالاترین درصد برای دروس تخصصی هستیم. برای ورود و پذیرش در رشته اعضای مصنوعی باید به سوالات دروس تخصصی کنکور علوم تجربی پاسخ دهید. از این میان بیشترین تاثیر گذاری مربوط به دروسی است که ضرایب بالاتری دارند. ضرایب دروس تخصصی رشته اعضای مصنوعی را می توانید به صورت کامل در جدول زیر مشاهده کنید:
نام درس | ضریب درس | ||
---|---|---|---|
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور تجربی | |||
زمین شناسی | 0 | ||
ریاضی | 2 | ||
زیست | 4 | ||
فیزیک | 2 | ||
شیمی | 3 |
همان طور که در جدول بالا مشاهده می کنید، دروس زیست و شیمی بیشترین ضرایب را دارا بوده و شما باید مطالعه کاملی برای تمامی این دروس در دوره دبیرستان خود داشته باشید.
لازم به توضیح است که شرکت در آزمون های مشابه قادر است تا حد زیادی شما را با نمونه سوالات کنکور سراسر آشنا کند و شرایط مناسبتری را در روز آزمون اصلی برایتان مهیا کند. با توجه به اینکه در بسیاری از مواقع سوالات کنکور تجربی تشابه زیادی به آزمون های آزمایشی برگزار شده برای این رشته دارند، این یک فرصت ایده آل برای سنجش و محک زدن دانش است.
آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها
اکثر دانش آموزان در هنگام انتخاب رشته به دنبال بهترین دانشگاه ها هستند در واقع اولویت بعدی دانش آموزان بعد از انتخاب رشته انتخاب دانشگاه های برتر و شاخص است. بنابراین ما در این بخش به معرفی دانشگاه های برتر رشته اعضای مصنوعی می پردازیم. البته توجه داشته باشید که تمامی دانشگاه های کشور از نظر کیفیت آموزشی و رتبه علمی در جایگاه قابل قبولی قرار دارند و تمامی فارغ التحصیلان از این دانشگاه ها می توانند در رده ها و جایگاه های شغلی خوبی در بازار کار استخدام شود و به درآمد ایده آل و مناسبی برسند؛ با این حال چند دانشگاه شاخص برای رشته اعضای مصنوعی در کشور ایران در حال فعالیت است که شامل دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی شیراز است.
برای اینکه بتوانید با یک برنامه ریزی درست به هدف خود یعنی قبولی در رشته اعضای مصنوعی برسید، باید علاوه بر اینکه از شرایط پذیرش این رشته اطلاعات به دست می آورید، کارنامه های قبولی دانش آموزان در سالهای قبل را نیز بررسی کنید. ما در این بخش به معرفی دو نمونه کارنامه قبولی در رشته اعضای مصنوعی می پردازیم. توجه داشته باشید که فاکتورهایی مانند تراز، درصد، رتبه قبولی و همچنین شهر محل پذیرش هر ساله شرایط متفاوتی را در کنکور به خود می گیرد، زیرا تعداد رقبا، اعمال سهمیه های مختلف و همچنین ظرفیت پذیرش دانشگاه ها هر سال تغییر می کنند. اما با این حال مشاهده دو نمونه کارنامه قبولی در رشته اعضای مصنوعی میتواند تا حدی شما را با شرایط ورود به این رشته آشنا نماید.
آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها
بسیاری از رشته های فنی در مقطع کارشناسی فاقد گرایش هستند و گرایش های تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اعمال می شود. رشته اعضای مصنوعی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به گرایش های مختلفی تقسیم می شود که دانشجویان می توانند براساس علاقه در گرایش مد نظر خود مشغول به تحصیل شوند. از آنجایی که نظام آموزشی ایران در راستای هم سو شدن با نظام آموزشی در کشورهای مطرح است، بنابراین از طرح لوزی پیروی می کند. طرح لوزی به گونه ای است که در دوره کارشناسی فاقد گرایش است و در دوره ارشد گرایش های مختلفی برای رشته ها تعیین می شود و دوباره در دوره دکتری، گرایش ها با همدیگر تجمیع می شوند. رشته اعضای مصنوعی نیز در دوره کارشناسی فاقد گرایش است.
در این بخش قرار است به معرفی واحد هایی که در رشته اعضای مصنوعی ارائه می شود، بپردازیم. توجه داشته باشید که آشنایی با واحدهای درسی که قرار است در دوره کارشناسی با آنها روبرو شوید به شما شانس این را می دهد که این رشته را انتخاب و یا از ادامه تحصیل برای رشته صرف نظر کنیم. دانش آموزانی بودند که بعد از ورود به یک رشته به دلیل درس هایی که به آن علاقه نداشتند از تحصیل انصراف دادند؛ بنابراین آشنایی با واحدهای درسی برای تمامی رشته بسیار مهم و ضروری است.
واحد های درسی رشته اعضای مصنوعی توسط شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی کشور تدوین میشود البته توجه داشته باشید که هر چند سال یکبار این واحدهای درسی تحت بازنگری قرار می گیرد. بازنگری به صورت جزئی بوده و شاهد تغییرات عمدهای در واحدهای درسی و یا سرفصل های آنها نخواهیم بود بلکه ممکن است تعدادی از واحدهای درسی کم یا اضافه یا سرفصل های برخی از درس ها تغییر نماید. تغییر برنامه درسی و بازنگری واحدهای آن جهت منطبق کردن مهارت دانش آموخته های هر مقطع تحصیلی با علم روز ضروری است. تغییرات در زمینه های مختلف به خصوص توسعه مباحث نظری، عملی، طراحی ارتوزها و پروتز های جدید و تغییر در روش های ساخت دلیل اصلی بازنگری مقطع کارشناسی این رشته است. همچنین پیشرفت های نظری در علوم مختلف از جمله علم ارتوز و پروتز و برنامه های جدید آموزشی ارائه شده در دنیا که منطبق با این تغییرات می باشد و بعلاوه پیشرفت های فناوری، تغییرات جمعیتی، تغییر در استانداردهای زندگی، تغییراتی در روش های آموزش و ارائه خدمات همگی موید این مطلب هستند که دوره آموزشی یک بازنگری اساسی نیاز دارد.
رشته اعضای مصنوعی در مقطع کارشناسی در 4 سال تحصیلی و به صورت 8 نیم سال که به تحصیلی ارائه می شود. تعداد ۱۳۰ واحد درسی را دانشجویان باید در این مقطع اخذ و با نمره قابل قبولی پاس کنند. در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته اعضای مصنوعی در مقطع کارشناسی را در دانشگاه های کشور مشاهده کنید.
نوع درس | تعداد واحد | ||
---|---|---|---|
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته اعضای مصنوعی | |||
دروس عمومی | 24 واحد | ||
دروس پایه فنی و مهندسی | 8.5 واحد | ||
دروس پایه علوم پزشکی | 22 واحد | ||
دروس تخصصی | 57.5 واحد | ||
دروس کارآموزی در عرصه | 18 واحد | ||
جمع | 130 واحد |
در ادامه هر یک از واحدهای درسی رشته اعضای مصنوعی را به صورت جداگانه و با عنوان تعداد واحد هر درس برای شما عنوان میکنیم تا شناخت شما نسبت به این رشته کامل شود.
اولین بسته از درس مربوط به دروس عمومی رشته اعضای مصنوعی می باشد. دروس عمومی به صورت مشترک بین تمامی مقاطع کارشناسی برگزار می شود. این دروس زیر نظر گروه معارف و عمومی دانشگاه ارائه شده و دانشجویان باید تعداد واحد مشخصی را برای اخذ مدرک کارشناسی اخذ کنند. البته این دروس تاثیری در مهارت ها و دانش تخصصی دانشجویان نداشته بلکه هدف از ارائه این درس ها بیشتر افزایش معرفت شناختی در ابعاد زندگی و همچنین آشنایی با تاریخ و فرهنگ است. معمولاً دروس عمومی در کلاس های مشترک با سایر رشته ها برگزار می شود. در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته اعضای مصنوعی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.
بسته درسی | نام درس | تعداد واحد | |
---|---|---|---|
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی | |||
مبانی نظری اسلام | اندیشه اسلامی 1 | 2 واحد | |
اندیشه اسلامی 2 | 2 واحد | ||
انسان در اسلام | 2 واحد | ||
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام | 2 واحد | ||
اخلاق اسلامی | فلسفه اخلاق | 2 واحد | |
اخلاق اسلامی | 2 واحد | ||
آیین زندگی | 2 واحد | ||
عرفان عملی اسلامی | 2 واحد | ||
انقلاب اسلامی | انقلاب اسلامی ایران | 2 واحد | |
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران | 2 واحد | ||
اندیشه سیاسی امام خمینی | 2 واحد | ||
تاریخ و تمدن اسلامی | تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی | 2 واحد | |
تاریخ تحلیلی صدر اسلام | 2 واحد | ||
تاریخ امامت | 2 واحد | ||
آشنایی با منابع اسلامی | تفسیر موضوعی قرآن | 2 واحد | |
تفسیر موضوعی نهج البلاغه | 2 واحد | ||
الزامی | فارسی عمومی | 3 واحد | |
زبان عمومی | 3 واحد | ||
تربیت بدنی 1 | 1 واحد | ||
تربیت بدنی 2 | 1 واحد | ||
دانش خانواده و جمعیت | 2 واحد |
لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن 24 واحد دروس عمومی اعضای مصنوعی وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. 24 واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:
برای این رشته در دروس عمومی، 12 واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته اعضای مصنوعی در دوره کارشناسی پیوسته 24 واحد خواهد شد.
دروس پایه فنی و مهندسی رشته گفتار درمانی بسته دوم واحدهای درسی هستند که در این مقطع ارائه می شود. این دروس سبب تقویت بنیه علمی شده و ذهنیت دانشجویان را برای اخذ دروس اصلی و تخصصی آماده می کند. دروس پایه فنی و مهندسی سبب آشنایی دانشجویان با مفاهیم فنی و مهندسی شده و علم مهندسی را به صورت تئوری و عملی در حد نیاز آموزش می دهند. در جدول زیر می توانید 8.5 واحد درسی در نظر گرفته شده به عنوان دروس پایه فنی مهندسی برای رشته اعضای مصنوعی را مشاهده کنید:
دروس پایه فنی و مهندسی رشته اعضای مصنوعی | ||
---|---|---|
ردیف | نام درس | تعداد واحد |
1 | طراحی و ترسیم مهندسی | 1.5 |
2 | استاتیک (مکانیک و مقاومت مصالح) | 2 |
3 | تکنولوژی الکترونیک | 1.5 |
4 | علم مواد | 2 |
5 | طراحی و ساخت با کمک کامپیوتر | 1.5 |
مجموع واحدها | 8.5 |
دروس پایه به صورت نظری، یا نظری- عملی ارائه می شود و جزء دروس الزامی به شمار می روند. این دروس بیشتر به صورت همنیاز یا پیشنیاز ارائه می شود، به همین دلیل برای اخذ آن ها باید از همان ابتدای ترم تحصیلی برنامه ریزی داشت. منظور از دروس پیشنیاز این است که تا این دروس اخذ نشود قادر به اخذ درس دیگری نیستید. برای مثال اگر درس 1 پاس نشود، درس 2 را نمی توانید بردارید.
دروس پایه علوم تجربی بسته سوم واحد های درسی مقطع کارشناسی رشته اعضای مصنوعی هستند. دروس پایه به نوعی ذهنیت دانشجویان را برای دروس تخصصی آماده می کند. این دروس زمینه ساز اولیه برای آشنایی با ماهیت رشته اعضای مصنوعی بوده و همانند یک پل بین درس های پایه علوم پزشکی و درس های تخصصی دوران کارشناسی ارتباط برقرار می کند. دروس پایه علوم پزشکی به صورت الزامی ارائه شده و دانشجویان باید ۲۲ واحد درسی پایه را اخذ و با نمره قابلقبولی پاس کنند. در جدول زیر می توانید ۲۲ واحد درسی در نظر گرفته شده به عنوان دروس پایه علوم پزشکی رشته اعضای مصنوعی را مشاهده کنید.
دروس پایه علوم پزشکی رشته اعضای مصنوعی | ||
---|---|---|
ردیف | نام درس | تعداد واحد |
1 | تشریح اندام بالایی | 1.5 |
2 | تشریح اندام پایینی | 1.5 |
3 | تشریح سر، گردن | 1 |
4 | تشریح تنه | 1 |
5 | تشریح سطحی | 1.5 |
6 | تشریح اعصاب | 1 |
7 | نورولوژی | 2 |
8 | زبان تخصصی 1 | 1.5 |
9 | زبان تخصصی 2 | 1 |
10 | فیزیولوژی عصب و عضله | 1 |
11 | اصول توانبخشی | 1 |
12 | تکنیک های تشخیصی تصویربرداری | 2 |
13 | ارتوپدی | 2 |
14 | ارتوپدی در ارتوز و پروتز | 2 |
15 | روانشناسی بیماران و معلولین | 2 |
مجموع واحدها | 22 |
دروس پایه علوم پزشکی مانند دروس پایه فنی و مهندسی به صورت پیش نیاز و یا هم نیاز ارائه میشود. دانشجویان باید از همان ابتدای ترم های تحصیلی برای اخذ این دروس برنامهریزی داشته باشند؛ در غیر این صورت ممکن است به مشکل پیش نیازی و یا هم نیازی برخورد کنند و قادر به اخذ برخی از دروس تخصصی نباشند. با درک کامل دروس پایه است که شما میتوانید دروس سخت و پیچیده تخصصی را به خوبی متوجه و با ماهیت کلی آن آشنا شوید.
بسته چهارم از واحدهای درسی در رشته اعضای مصنوعی مربوط به دروس تخصصی است. دروس تخصصی بخش اعظم درس ها را در مقطع کارشناسی رشته اعضای مصنوعی به خود اختصاص داده است. این دروس مطالب آموزشی بسیار مهمی را برای ارائه به دانشجویان به همراه داشته و نقش بسیار مهمی برای آشنایی آنان با ماهیت کلیه رشته ها و بازار کار دارند. با اخذ دروس تخصصی است که شما می توانید دانش تخصصی چه تئوری و چه عملی رشته اعضای مصنوعی را در عمل و در بازار کار به کار گیرید. دروس تخصصی به صورت الزامی ارائه شده و باید تمامی این دروس را با نمره قابل قبول پاس نمایید تا قادر به دریافت مدرک کارشناسی خود باشید. در جدول زیر می توانید 57.5 واحد درسی در نظر گرفته شده به عنوان دروس تخصصی رشته اعضای مصنوعی را مشاهده کنید.
دروس تخصصی رشته اعضای مصنوعی | ||
---|---|---|
ردیف | نام درس | تعداد واحد |
1 | اخلاق حرفه ای | 1 |
2 | کینزیولوژی و بیومکانیک 1 (کلیات و اسکلت محوری) | 2 |
3 | کینزیولوژی و بیومکانیک 2 (اندام بالایی) | 2 |
4 | کینزیولوژی و بیومکانیک 2 (اندام پایینی) | 2 |
5 | تئوری کفش و ارتوزهای پا | 2 |
6 | طراحی و ساخت ارتوزهای پا | 2 |
7 | تئوری ارتوزهای اندام پایینی 1 | 1.5 |
8 | تئوری ارتوزهای اندام پایینی 2 | 1.5 |
9 | تئوری ارتوزهای زیر زانو | 2 |
10 | طراحی و ساخت ارتوزهای بالای زانو | 2 |
11 | تئوری ارتوزهای اندام بالایی | 2 |
12 | طراحی و ساخت ارتوزهای زیر زانو | 2 |
13 | طراحی و ارتوزهای بالای زانو | 2 |
14 | تئوری ارتوزهای اندام بالایی | 2 |
15 | طراحی و ساخت ارتوزهای اندام بالایی | 2 |
16 | تئوری ارتوزهای ستون فقرات | 2 |
17 | طراحی و ساخت ارتوزهای ستون فقرات 1 | 2 |
18 | طراحی و ساخت ارتوزهای ستون فقرات 2 | 1 |
19 | تئوری پرتوزهای اندام پایینی 1 | 2 |
20 | تئوری پروتزهای اندام پایینی 2 | 2 |
21 | طراحی و ساخت پروتوزهای زیر زانو | 2 |
22 | طراحی و ساخت پروتوزهای بالای زانو | 2 |
23 | تئوری و پروتوزهای اندام بالایی | 2 |
24 | طراحی و ساخت پروتوزهای مکانیکی اندام بالایی | 1.5 |
25 | طراحی و ساخت پروتوزهای مکانیکی اندام بالایی | 1 |
26 | پروتوزهای سیلیکونی 1 | 1.5 |
27 | پروتوزهای سیلکیونی 2 | 1.5 |
28 | معاینه و ارزیابی 1 | 1.5 |
29 | معاینه و ارزیابی 2 | 2 |
30 | مبانی طراحی و ساخت ارتوز و پروتز | 1 |
31 | ارتوز و پروتز مبتنی بر شواهد | 1.5 |
32 | آمار و روش تحقیق | 2 |
33 | راه رفتن نرمال و پاتولوژیک | 1 |
34 | وسایل کمکی | 1 |
35 | طراحی و ساخت ارتوز و پروتوز با کامپیوتر | 1 |
36 | طراحی و ساخت ارتوزهای دیابت و سالمندان | 1 |
37 | طراحی و ساخت ارتوزهای ضایعات نورلوژیک | 1 |
38 | طراحی و ساخت ارتوزهای نرم پیش ساخته | 1 |
39 | طراحی و ساخت ارتوزهای اطفال | 1 |
مجموع واحد ها | 57.5 |
همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید دروس تخصصی رشته اعضای مصنوعی دروسی پیچیده و بسیار مهم هستند. اگر دانشجویی حتی یکی از واحدهای درسی را پاس نکرده باشد از لحاظ آموزشی فاقد صلاحیت لازم برای فارغ التحصیلی است. دانشجویان باید از همان ابتدای ترم های تحصیلی برای اخذ دروس تخصصی برنامه ریزی مناسبی داشته تا در ترم های آخر چالشی برای آنها ایجاد نشود. توجه داشته باشید که با درک کامل دروس تخصصی است که شما میتوانید رزومه دانشگاهی خود را تقویت و به ردیف و جایگاه شغلی خوبی در بازار کار دست پیدا کنید.
بسته آخر دروس رشته اعضای مصنوعی مربوط به کارآموزی در عرصه است. کارآموزی سبب کسب دانش عملی و آشنایی با محیط کار شده و موجب ارتقا توان اجرایی در رشته اعضای مصنوعی می شود. هدف از کارآموزی آشنایی با دانشجویان از نزدیک با کارهای علمی و مسائل اجرایی است به گونه ای به آن ها فرصت داده می شود آموخته های خود را با عمل تطبیق داده و کمبودها یا نواقص آموزشی خود را درک و در رفع آن تلاش کنند. از آنجایی که لازمه انجام هر کاری دارا بودن دو فاکتور اساسی دانش و مهارت می باشد، تنها نمی توان به درس های آکادمیک اکتفا کرد و جهت ارتقا توانایی تخصصی و موفقیت و پیشرفت در بازار کار باید وارد حیطه کار به صورت کارآموزی شد. در جدول زیر می توانید دروس کارآموزی اعضای مصنوعی را در مقطع کارشناسی مشاهده کنید:
دروس کارآموزی در عرصه رشته اعضای مصنوعی | ||
---|---|---|
ردیف | نام درس | تعداد واحد |
1 | کارآموزی در عرصه ارتوز و پروتز (پیش کارآموزی) | 1 |
2 | کارآموزی در عرصه ارتوز 1 | 3 |
3 | کارآموزی در عرصه ارتوز 2 | 3 |
4 | کارآموزی در عرصه ارتوز 3 | 3 |
5 | کارآموزی در عرصه پروتز 1 | 2 |
6 | کارآموزی در عرصه پروتز 2 | 2 |
7 | کارآموزی در عرصه پروتز 3 | 2 |
8 | کارآموزی در عرصه بیماری های ارتوپدی | 1 |
9 | کارآموزی در عرصه مهارت های بالینی و کارگاهی (پس کارآموزی) | 1 |
مجموع واحد ها | 18 |
کارآموزی در عرصه سبب آشنایی دانشجویان با محیط کار شده و موجب می شود دانشجویان دانش عملی خود را به کار بگیرند و به تقویت دانش و مهارت عملی خود بپردازند. اخذ واحدهای درسی دوره کاراموزی اجباری است. برای تقویت روزمه و افزایش مهارت علمی تخصصی باید از این دوره بهترین استفاده را برد، زیرا به فرد در پیدا کردن شغل ایده آل خود می تواند کمک کند. برای رشته اعضای مصنوعی 18 واحد درسی کارآموزی در عرصه در نظر گرفته شده است.
آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور
در این بخش قرار است به بررسی شرایط بازار کار رشته اعضای مصنوعی بپردازیم. با توجه به اینکه رشته اعضای مصنوعی یکی از رشته های وزارت بهداشت است می توان برای آن بازار کار خوبی را متصور شد؛ البته ناگفته نماند که در این رشته مانند سایر عرصهها از پتانسیل های بالقوه آن به خوبی استفاده نشده و برخی از فارغ التحصیلان در رده ها و جایگاه های شغلی غیر مرتبط استخدام می شوند. به صورت کلی با توجه به نیاز کشور به متخصصین رشته اعضای مصنوعی می توان گفت که چشم انداز خوبی در آینده برای آن وجود دارد. دانشجویان و فارغ التحصیلان با تقویت رزومه و افزایش مهارت عملی خود میتوانند در بازار کار به رده ها و جایگاه های شغلی بسیار خوب و پردرآمدی دست پیدا کنند. برخی از سازمانهای اجرایی و خدماتی که فارغ التحصیلان رشته اعضای مصنوعی می توانند در آنجا مشغول به کار شوند در زیر ارائه شده است:
در این بخش کاربردهای رشته اعضای مصنوعی را با همدیگر مورد بررسی قرار می دهیم. مانند سایر رشته ها، رشته اعضای مصنوعی دو کاربرد اصلی و مهم دارد که هر کدام به چندین شاخه تقسیم می شوند. یکی از کاربرد های اساسی و اصلی رشته اعضای مصنوعی استفاده از پتانسیلهای دانشجویان در دانشگاه ها، موسسات آموزشی و همچنین مراکز تحقیقاتی است. با توجه به چشم انداز خوب این رشته، جامعه در آینده به متخصصین جوان و حرفه ای نیاز دارد تا وارد بازار کار شده و از دانش خود استفاده کنند؛ بنابراین باید اساتید با تجربه ای به تربیت دانشجویان برای این مهم بپردازند. به صورت خلاصه از کاربرد های اولیه رشته می توان به بکارگیری دانشجویان به عنوان اساتید یا محقق در دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی و آموزشی اشاره کرد.
کاربرد دوم و مهم رشته اعضای مصنوعی بهره مندی از نیروی انسانی در سازمانهای اجرایی و خدماتی برای رفع نیاز جامعه است. سازمان های اجرایی به چندین زیر شاخه تقسیم میشوند که هر کدام رده های شغلی متفاوتی دارند. فارغ التحصیلان رشته اعضای مصنوعی می توانند در رده یا ردیف های شغلی مورد علاقه خود مشغول به تحصیل شده و نیاز جامعه را با دانش تخصصی خود رفع کنند.
در این بخش قرار است درآمد رشته اعضای مصنوعی را بررسی نماییم. درآمد رشته اعضای مصنوعی ارتباط بسیار نزدیک بوده جایگاه شغلی فرد دارد. رده و جایگاه شغلی، محل استخدام، مدرک تحصیلی، سابقه کار و همچنین محل خدمت همگی روی درآمد افراد تاثیر می گذارد.
همانطور که در پاراگراف های قبل گفتیم متاسفانه از تمامی پتانسیلهای بالقوه فارغالتحصیلان رشته اعضای مصنوعی استفاده نشده و برخی از آنان در شغل های غیر مرتبط با درآمد کمتری مشغول به کار شده اند. همچنین به دلیل عدم شایستهسالاری، فارغ التحصیلان در رده های شغلی مناسب به خودشان به کار گرفته نشده اند به همین دلیل ممکن است درآمد کمی داشته باشند.
با توجه به چشم انداز روشن رشته اعضای مصنوعی به صورت کلی می توان درآمد متوسط و رو به بالایی را برای فارغ التحصیلان رشته اعضای مصنوعی متصور شد. در صورت تقویت رزومه و افزایش مهارت علمی و عملی می توان به درآمدهای بسیار خوب و ایده آلی دست پیدا کرد. به خاطر داشته باشید که موفقیت هر فرد در زمینه تلاش و تقویت اطلاعات تئوری و عملی خود است.
از طرف دیگر متخصصین ارتوتیست و پروتز می توانند مطب خصوصی تاسیس کنند و به درآمدهای بسیار قابل توجهی دست پیدا کننند. البته باید مهارت های ارتباطی عالی داشته و باید بتوانند به طور موثر با تکنسین هایی که اغلب دستگاه های پزشکی را ایجاد می کنند، ارتباط برقرار کنند. آنها همچنین باید بتوانند نحوه استفاده و مراقبت از دستگاه ها را به بیماران توضیح دهند تا بتوانند نقش موثری در خدمات داشته و مراجعین را راضی نگه دارند. رضایت مشتریان می توانند در خوش نام کردن یک فرد تاثیر زیادی داشته باشد که به دنبال آن افزایش مراجعه کننده و درآمد نیز وجود خواهد داشت.
پروتزها (پاها و دستهای مصنوعی) و ارتزها (بریسها و آتلها) به افراد مبتلا به نارساییهای جسمی یا محدودیتهای عملکردی این امکان را میدهد تا زندگی سالم، سازنده، مستقل و باوقار داشته باشند و در آموزش، بازار کار و زندگی اجتماعی شرکت کنند. به همین دلیل نقش متخصصین رشته اعضای مصنوعی بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد.
بسیاری از دانشجویان بعد از اتمام مقطع کارشناسی به دنبال ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا هستند. با توجه به اینکه مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا باعث افزایش درآمد و رده یا ردیف های شغلی بهتری می شوند به همین دلیل دانشجویان برای ادامه تحصیل در این مقاطع تحصیلی با همدیگر به رقابت می پردازند. داشتن مدارک تحصیلی عالیه یکی از فاکتورهایی است که سبب افزایش درآمد و پیدا کردن جایگاه اجتماعی بهتر می شود. در ادامه به شرایط ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا رشته اعضای مصنوعی می پردازیم.
دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی می توانند در آزمون کارشناسی ارشد برای رشته اعضای مصنوعی شرکت کنند. در صورت قبولی و کسب رتبه خوب می توان در دانشگاه های برتر و شاخص برای رشته اعضای مصنوعی به تحصیل پرداخت. امکان ادامه تحصیل در گرایش اعضای مصنوعی و وسایل کمکی برای رشته اعضای مصنوعی در دانشگاههای کشور فراهم شده است. سایر گرایش هایی که کارشناسان رشته اعضای مصنوعی می توانند در آن مشغول به تحصیل شوند در زیر ذکر شده است:
دانشجویان بعد از اتمام مقطع کارشناسی ارشد و دفاع پایان نامه می توانند در آزمون دکترای رشته اعضای مصنوعی شرکت کنند. در صورت کسب رتبه قابل قبول در کنکور دکترا و همچنین پذیرش در مصاحبه تخصصی که در دانشگاه ها برگزار می شود دانشجویان می توانند به صورت رسمی دانشجوی دکترا شده و به مطالعه و تحقیق بپردازند. امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه های برتر کشور فراهم شده و از این نظر مانع خاصی پیشروی عزیزان نمی باشد.
رشته اعضای مصنوعی در جهان یک رشته کاربردی و مهم تلقی می شود. زیرا از دیرباز بشر در صدد توانبخشی و درمان بیماری ها و همچنین ممانعت از پیشرفت آنها با استفاده از ارتوز ها و پر توز ها – وسایل کمکی بوده است. امروزه متخصصین و کارشناسان این رشته با دنیای پیچیده جدیدی مواجه هستند و در نتیجه مسئولیت های جدیدی به آنها تحمیل شده است. به دلیل رشد روز افزون اینترنت و آگاهی مردم و همچنین ارتقاء وسایل کمکی باید برای هماهنگ شدن با علم روز و مقرون به صرفه بودن اعضای مصنوعی باید متخصصین این رشته دانش خود را به روز کنند. از طرف دیگر رشد جمعیت، صنعت و توسعه زندگی ماشینی، نرخ بالای تصادفات، جنگ و غیره منجر به افزایش صدمات و آسیب های گوناگون در جهان شده است و آمار ناتوانی یا کم توانی و آسیبهای مختلف جسمی حرکتی را افزایش داده است. ارائه خدمات ارتوز و پروتز به عنوان یک راهکار ایده آل برای به استقلال رساندن و جبران آسیب های به جا مانده مطرح و بسیار حائز اهمیت است.
اداره آمار کار رشد اشتغال 16.8 درصدی را برای ارتوتیست ها و متخصصان پروتز بین سال های 2021 تا 2031 پیش بینی کرده است. در آن دوره، تخمین زده می شود که 1900 شغل ایجاد شود. به صورت کلی فارغ التحصیلان این رشته از نظر جایگاه اجتماعی در جایگاه فوق العاده ای قرار می گیرند. علاوه بر این حتی استخدام دانشجویان اعضای مصنوعی بعد از فارغ التحصیلی در کشورهای مختلف نیز امکان پذیر است.
اگر بخواهیم به صورت دقیق تر شرایط رشته اعضای مصنوعی در جهان را برای شما ارزیابی کنیم لازم است تا معرفی بهترین دانشگاه های جهان برای رشته و همچنین میزان درآمد فارغ التحصیلان در رده های شغلی مختلف بپردازیم. رتبه بندی QS یکی از مهمترین رتبهبندیهای دانشگاهی است که براساس سوابق آموزشی، توانایی جذب در بازار کار، نسبت اعضای هیئت علمی به تعداد دانشجو، نسبت اعضای هیئت علمی بینالمللی، نسبت دانشجویان بینالمللی و میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی دانشگاهها را رتبهبندی میکند. در حال حاضر براساس آخرین تغییرات رتبه بندی دانشگاه های جهان برای رشته اعضای مصنوعی ۱۰ دانشگاه برتر این رشته به شرح زیر هستند:
بالاترین حقوق متخصص اعضای مصنوعی در ایالات متحده 286033 دلار در سال و پایین تر حقوق 92538 دلار در سال است. میانگین حقوق برای یک تکنسین پروتز/ارتز 54,320 دلار در کانادا است. متوسط حقوق متخصص پروتز/ارتوتیست در ایالات متحده تا 26 ژانویه 2023 85331 دلار است، اما این محدوده معمولاً بین 70716 تا 100102 دلار است. محدوده حقوق می تواند به طور گسترده ای بسته به عوامل مهم بسیاری از جمله تحصیلات، گواهینامه ها، مهارت های اضافی، تعداد سال هایی که در حرفه خود سپری کرده اید و… متفاوت باشد.
مؤسسه آموزشی فرهنگی گزینهدو برگزارکننده آزمون آزمایشی ویژۀ داوطلبان آزمون سراسری و آزمونهای استاندارد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دورۀ اول متوسطه و پایههای دهم و یازدهم میباشد. گزینهدو بهعنوان یک مؤسسه پیشرو در زمینه خدمات نوین آموزشی، نرمافزارهای گوناگونی را جهت بهبود فرآیند آموزش و سنجش برای دانشآموزان و مدارس ارائه میکند.
مؤسسه آموزشی فرهنگی گزینهدو برگزارکننده آزمون آزمایشی ویژۀ داوطلبان آزمون سراسری و آزمونهای استاندارد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دورۀ اول متوسطه و پایههای دهم و یازدهم میباشد. گزینهدو بهعنوان یک مؤسسه پیشرو در زمینه خدمات نوین آموزشی، نرمافزارهای گوناگونی را جهت بهبود فرآیند آموزش و سنجش برای دانشآموزان و مدارس ارائه میکند.