جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته الكترونيک و مخابرات دريايی

رشته الكترونيک و مخابرات دريايی
معرفی کامل رشته الکترونیک و مخابرات دریایی| دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته الکترونیک و مخابرات دریایی
فهرست مطالب

معرفی رشته الكترونيک و مخابرات دريايی

رشته الکترونیک و مخابرات دریایی برای اهداف دریایی و نظامی کشور مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه در تمامی عرصه های کاربردی، سامانه های الکترونیکی و دریایی مشاهده می شوند. ارگان های دریایی و واحدهای شناور در رادارها، سلاح های توپخانه ای، موشک و ….از سامانه های الکترونیکی بهره مند می شوند.  توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد، و شرایط ادامه تحصیل در رشته الكترونيک و مخابرات دريايی  در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته الکترونیک و مخابرات دریایی| دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته الکترونیک و مخابرات دریایی

رشته‌ی الکترونیک و مخابرات دریایی یک رشته‌ی چندوجهی است که دانشجوی آن دوره های متعدد و مختلف دروس گرایش‌های چندگانه برق را طی می‌کند. هدف از برگزاری دوره الکترونیک و مخابرات دریایی تامین نیروی متخصص مورد نیاز ناوگان تجاری و نظامی کشور در ضمینه تحقیق و توسعه سامانه‌های مخابراتی و الکترونیکی دریایی است البته فارغ‌التحصیلان این رشته لازم است با مباحث گرایش قدرت و کنترل نیز آشنایی کامل داشته باشند.

تاریخچه رشته الكترونيک و مخابرات دريايی

تاریخچه رشته الكترونيک و مخابرات دريايی قدمت طولانی دارد. ارتباطات همیشه یکی از جنبه های مهم جامعه بشری بوده و خواهد بود. هنگامی که ارتباط در هر مقدار فاصله ای که تعامل چهره به چهره امکان پذیر نباشد اتفاق می افتد، از طریق مخابرات انجام می شود.در جامعه مدرن، ارتباطات از راه دور به دلیل پیشرفت تکنولوژی رایج مانند ارتباط با وسایل الکترومغناطیسی یا الکترونیکی است. در دوران ماقبل تاریخ ارتباطات پیش از تاریخ بسیار محدود بود. سیگنال های دود احتمالاً اولین شکل ارتباط بصری بود که برای اولین بار در امتداد دیوار بزرگ چین استفاده شد. مورخ یونانی پولیبیوس یک سیستم سیگنال دود ایجاد کرد که هر یک از حروف الفبا را نشان می داد تا ارتباط مؤثرتری را در فاصله دور ایجاد کند. تاریخچه ارتباطات در قرن ششم قبل از میلاد تحت حکومت کوروش بزرگ ایران، اولین سیستم پستی توسعه یافت. کوروش نمی‌توانست با همه فرماندهان خود در امپراتوری بسیار بزرگ خود ارتباط برقرار کند، بنابراین سیستمی ایجاد شد که در آن پیام‌رسان های سوار بر اسب به ایستگاه‌های از پیش تعیین‌شده سفر می‌کردند، جایی که آنها سوار بر اسب دیگری می‌شدند یا پیام‌های خود را به شخص بعدی می‌دادند تا پیام را به مقصد برساند.

 در قرن 5 قبل از میلاد پست کبوتر روش رایج برقراری ارتباط بود، همانطور که از نام آن پیداست، کبوتر های خانگی به دلیل توانایی ذاتی خود برای بازگشت به لانه خود حتی در صورت دور شدن از مسافت طولانی شناخته شده اند. به همین دلیل، مردم شروع به دریافت و ارسال پیام توسط کبوترهای خانگی به عنوان وسیله ارتباطی کردند. در قرن پانزدهم پس از میلاد از سمافور پرچم دریایی استفاده شد. از آنجایی که برقراری ارتباط بین کشتی ها یا بین کشتی و خشکی دشوار بود، علائم پرچم ایجاد شد که هر موقعیت به معنای حرف یا علامت متفاوتی بود. تا به امروز، سیگنال های پرچم هنوز در حال استفاده هستند. 1672: اولین تلفن آکوستیک (مکانیکی) آزمایشی: اولین تلفن آزمایشی توسط رابرت هوک ساخته شد. او کشف کرد که صدا می تواند با استفاده از سیم یا سیم بین گوشواره ها حرکت کند. در 1867 نایب دریاسالار فیلیپ کلمب از بریتانیا ارتباطات را با استفاده از یک لامپ سیگنال اختراع کرد. اگرچه کد مورس هنوز به طور رسمی پذیرفته نشده بود، کلمب مجموعه ای از نقاط و خط تیره ها را ابداع کرد که برای برقراری ارتباط بین کشتی ها استفاده می شد. جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم ارتباطات بصری شکل گرفت. این پیشرفت ها همچنان ادامه داشت تا اینکه مخابرات و امواج رادیویی کشف و مورد استفاده قرار گرفت و به شکل امروزی مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی کامل رشته الکترونیک و مخابرات دریایی| دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته الکترونیک و مخابرات دریایی

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته الكترونيک و مخابرات دريايی

در این بخش قرار است تعریف تخصصی رشته الکترونیک و مخابرات دریایی (Marine Electronics and Telecommunications engineering) را مورد بررسی قرار دهیم. مهندسین رشته الکترونیک و مخابرات دریایی ارائه دهنده خدمات فنی یکپارچه در زمینه اتوماسیون الکتریکی و راه حل های فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند. دوره کارشناسی  الکترونیک و مخابرات دریایی از دوره های آموزش عالی است که هدف آن تربیت کارشناس در زمینه شناخت نحوه عملکرد و چگونگی نگهداری و بهره برداری و تجزیه و تحلیل و طراحی سیستمها و مدارهای مخابراتی و الکترونیکی دریایی است. به طور کلی الکترونیک دریایی به دستگاه‌های الکترونیکی اطلاق می‌شود که برای استفاده در محیط ‌های دریایی روی کشتی ‌ها و قایق‌های تفریحی طراحی و طبقه‌ بندی شده‌اند.

نصب، تنظیم یا نگهداری تجهیزات ارتباطی الکترونیکی سیار، از جمله سیستم‌های صدا، سونار، امنیت، ناوبری و نظارت در قطارها، کشتی‌های آبی یا سایر تجهیزات سیار از جمله کارهای مهندس الکترونیک و مخابرات دریایی است.  از طرف دیگر تکنسین های الکترونیک دریایی، برای نصب و تعمیر تجهیزات ارتباطی الکترونیکی، صدا، سونار و ناوبری در یک کشتی دریایی کار می کنند و وظایف وی شامل تعمیر و نگهداری منظم سیستم های الکتریکی قایق است.  مسئولیت‌ های تکنسین مستلزم دانش دقیق همه سیستم‌ های الکتریکی در یک کشتی است.

 

رشته الكترونيک و مخابرات دريايی در یک نگاه

رشته الكترونيک و مخابرات دريايی زیر مجموعه کنکور ریاضی و فیزیک است. علاقمندان به این رشته باید از طریق آزمون سراسری ریاضی و فیزیک اقدام کنند و در صورت کسب رتبه قابل قبول می توانند در دانشگاه های پذیرنده شروع به تحصیل در این رشته نمایند. این رشته بین دانش آموزان ریاضی و فیزیک متقاضیان زیادی دارد و شرایط بسیار خوبی از نظر بازار کار برای رشته الکترونیک و مخابرات دریایی فراهم است. در صورت رسیدن به تخصص و مهارت های بالا، درآمد قابل توجهی نیز پیش روی فارغ التحصیلان این رشته وجود خواهد داشت. از طرف دیگر این رشته در سراسر جهان بازار کار خوبی دارد و برای مهاجرت نیز می توان به راحتی اپلای گرفت. این رشته در مقطع کارشناسی در 4 سال تحصیلی ارائه می شود.

پرمتقاضی بودن 86%
کاربردی بودن 94%
دشواری دروس 95%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 93%

رشته الكترونيک و مخابرات دريايی در ایران

رشته الكترونيک و مخابرات دريايی در ایران یک رشته پرطرفدار و محبوب شناخته می شود. به دلیل الزام وجود سامانه های مکان یابی، سیستم های کنترل هیدرولیکی، رادارهای ناوبری، فرستنده گیرنده های رادیویی، و … روی یک شناور اقیانوس پیما، رشته الکترونیک و مخابرات دریایی یک رشته ضروری و اساسی در کشور ایران تلقی می شود. لازم به ذکر است که به دلیل نیاز به سامانه های کنترلی نیمه فعال، سامانه های پیش اخطار، سامانه های کنترل آتش و ….. در شناورهای نظامی نیز زمینه کاری مناسبی برای فارغ التحصیلان این رشته در ایران فراهم شده است. از طرف دیگر به علت ماهیت سفرهای دریایی یک کشتی نیازمند مهندس الکترونیک و مخابرات دریایی است که وظیفه تعمیر کلیه قطعات الکترونیکی و الکتریکی را برعهده بگیرد.

مراکز علمی معتبر فرایند آموزشی خود را همسو با نیازها و با ترسیم دورنمای اهداف آینده طراحی می کنند. با توجه به رشد سریع و روزافزون شاخه های علوم طی چند دهه اخیر، لزوم برنامه ریزی مناسب و هدفمند فعالیت های آموزشی رشته الکترونیک و مخابرات متناسب با پیشرفت های گسترده علمی دنیای معاصر، امری اجتناب ناپذیر است. با توجه به وجود تنوع سامانه های منحصر به فرد الکترونیکی در نیروی دریایی ارتش و سایر ارگان های دریایی و همچنین کاربرد وسیع فناوری جدید الکترونیک در دستگاه های مدرن موجود در واحدهای شناور رزمی و پشتیبانی از سلاح ها، انواع رادارها و تجهیزات جنگی اهمیت و ضرورت آموزش کارشناس متخصص را دو چندان می کند. به طور کلی الكترونيک و مخابرات دريايی در ایران یک رشته با جایگاه خاص محسوب می شود و هر ساله دانشجویان زیادی با اهداف مشخص به دنبال ورود به این رشته در دانشگاه های کشور هستند.

 

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته الكترونيک و مخابرات دريايی

در این بخش قرار است شرایط پذیرش در رشته الكترونيک و مخابرات دريايی را مورد بررسی قرار دهیم تا داوطلبین با چشمی باز و واقع بینانه برای کنکور سراسری ریاضی و فیزیک آماده شوند. رشته الکترونیک و مخابرات دریایی از زیر مجموعه های کنکور سراسری ریاضی و فیزیک است. پذیرش در این رشته در دانشگاه های دولتی روزانه و نوبت دوم ( شبانه ) صورت می گیرد. دو جنبه مهم در مورد شرایط پذیرش در رشته الکترونیک و مخابرات دریایی، تعداد رقبا و تعداد دانشگاه های پذیرنده است. براساس این دو جنبه، شرایط پذیرش هر ساله متفاوت است. از منظر جنبه اول رشته الکترونیک و مخابرات دریایی بین دانش آموزان محبوب است و هر ساله داوطلبین زیادی برای این رشته در کنکور شرکت می کنند. از طرف دیگر وضعیت پذیرش دانشگاه ها هر ساله متفاوت است و تعداد دانشگاه های محدودی اقدام به پذیرش دانشجویان می نمایند. برای ورود به این رشته باید در کنکور سراسری تلاش مضاعفی داشت. توجه داشته باشید که نحوه پذیرش در این رشته فقط بصورت با آزمون بوده و پذیرش بدون کنکور در رشته مخابرات و الکترونیک دریایی وجود ندارد.

با توجه به حذف شدن زیر گروه عمومی در کنکور سراسری، دانش آموزان باید دروس تخصصی با ضرایب مختلف را پاسخ دهند. بیشترین تاثیر گذاری برای ورود به رشته الکترونیک و مخابرات دریایی در کنکور سراسری ریاضی و فیزیک دروس تخصصی است که  هر کدام ضرایب خاص خود را دارد. ضرایب دروس تخصصی رشته مهندسی الکترونیک و مخابرات دریایی را میتوانید به صورت کامل در جدول زیر مشاهده کنید:

 

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور ریاضی
ریاضی
4
فیزیک
3
شیمی
2

همانطور که مشاهده می‌کنید دروس ریاضی و فیزیک تاثیر بسیار زیادی برای پذیرش در این رشته داشته و شما حتماً بایستی مطالعه کاملی بر روی تمام دروس ریاضی و فیزیک دوره دبیرستان خود داشته باشید.

لازم به توضیح است که شرکت در آزمون های مشابه می تواند تا حد زیادی شما را با نمونه سوالات کنکور سراسر آشنا کند و شرایط بهتری را در روز آزمون اصلی برایتان مهیا کند. زیرا در بسیاری از مواقع سوالات کنکور ریاضی تشابه زیادی به آزمون های آزمایشی برگزار شده برای این رشته دارند.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته الكترونيک و مخابرات دريايی

با توجه به اینکه اکثر دانش آموزان در کنکور سراسری و در هنگام انتخاب رشته به دنبال دانشگاه های شاخص و برتر هستند، از این رو لازم دانستیم این بخش را به معرفی شاخص ترین دانشگاه ها در زمینه رشته الکترونیک و مخابرات دریایی بپردازیم. البته قابل ذکر است که دانشگاه های سراسر کشور از نظر کیفیت آموزشی و رتبه علمی در جایگاه قابل قبولی قرار دارند. فارغ التحصیلان از سراسر دانشگاه های کشور می توانند با تقویت رزومه و مهارت خود در جایگاه های شغلی خوب مشغول به کار شوند. با این حال دانشگاه های شاخص مربوط به این رشته را می توان  دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر،   اشاره کرد که به عنوان دانشگاه های برتر رشته الكترونيک و مخابرات دريايی به شمار می روند.

دو نمونه کارنامه قبولی در رشته الكترونيک و مخابرات دريايی

برای اینکه به صورت هوشمندانه عمل کنید و شناخت شما نسبت به شرایط پذیرش در رشته الکترونیک و مخابرات دریایی افزایش یابد، لازم دانستیم که این بخش را به معرفی دو نمونه کارنامه قبولی در رشته الکترونیک و مخابرات دریایی اختصاص دهیم. البته شایان ذکر است که شرایط پذیرش مانند درصدها و تراز لازم برای قبولی در این رشته هر ساله متفاوت است. فاکتورهای مختلفی مانند میزان رقابت، ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه های کشور و همچنین اعمال سهمیه های مختلف در شرایط پذیرش تاثیر می گذارد. اما با این حال مشاهده دو نمونه کارنامه قبولی می تواند شما را تا حدی با شرایط ورود به این رشته آشنا کند.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

گرایش های رشته الكترونيک و مخابرات دريايی

بسیاری از رشته های فنی مهندسی در مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نبوده و معمولاً به صورت عمومی در دستور تدریس در دانشگاه های سراسری کشور قرار می گیرند. تخصصی شدن رشته های فنی مهندسی معمولاً در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا انجام می پذیرد و در مقطع کارشناسی گرایش های خاصی برای این رشته ها تعریف می شود. رشته الکترونیک و مخابرات دریایی نیز از این قاعده مستثنئی نیست و در دوره کارشناسی فاقد گرایش است.

واحدهای درسی رشته الكترونيک و مخابرات دريايی

در این بخش نوبت به معرفی واحدهای درسی رشته الكترونيک و مخابرات دريايی می رسد. آشنایی با واحدهای درسی سبب می شود تا دانش آموزان با دیدی آگاهانه تر برای ورود به این رشته اقدام کنند. در نظر داشته باشید که واحدهای درسی تمامی رشته هر چند سال یک بار توسط شورای عالی برنامه ریزی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد بازنگری قرار می گیرد و براساس نیاز و شرایط جامعه دستخوش تغییراتی می شود. البته این تغییرات به صورت کلی نبوده و تغییرات جزئی در واحدهای درسی رخ می دهد. در این بخش قرار است آخرین بازنگری واحدهای درسی الكترونيک و مخابرات دريايی را معرفی کنیم.

براساس آیین نامه شورای عالی برنامه ریزی، برنامه درسی بازنگری شده دوره کارشناسی رشته الكترونيک و مخابرات دريايی از سوی کمیته نظامی و انتظامی پیشنهاد شده است. این برنامه درسی مورد تایید دبیرخانه شورای عالی برنامه ریزی آموزشی است. این برنامه درسی از تاریخ تصویب یعنی سال 1399 به مدت 5 سال قابل اجرا است. مطابق با نظام آموزش عالی طول دوره کارشناسی مهندسی الکترونیک و مخابرات دریایی حداقل هفت نیم سال تحصیلی است. نظام درسی به شکل ترمی – واحدی ارائه می شود و هر نیمسال تحصیلی در 16 هفته آموزشی اجرا می گردد. از طرفی هر وحد درسی نظری برابر با 16 ساعت آموزشی و هر واحد عملی برابر با 32 ساعت آموزشی است. تعداد کل واحدهای درسی رشته کارشناسی الکترونیک و مخابرات دریایی 140 واحد است. در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته مهندسی الکترونیک و مخابرات دریایی در مقطع کارشناسی را در دانشگاه های کشور مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته مهندسی الکترونیک و مخابرات دریایی
دروس عمومی
22 واحد
دروس پایه
30 واحد
دروس تخصصی
70 واحد
اختیاری
18 واحد
دروس نظامی
20 واحد
جمع
140 واحد

در ادامه هر یک از واحدهای درسی رشته الکترونیک و مخابرات دریایی  را به صورت جداگانه و با عنوان تعداد واحد هر درس برای شما عنوان می‌کنیم تا شناخت شما نسبت به این رشته کامل شود.

دروس عمومی رشته الكترونيک و مخابرات دريايی

در اولین بخش می بایست دروس عمومی رشته الکترونیک و مخابرات دریایی را در مقطع کارشناسی به شما معرفی نماییم. دروس عمومی به آن دسته از دروسی اطلاق می شود که زیر نظر گروه عمومی و معارف ارائه می شود و بیشتر برای ارائه تربیت و فرهنگ های لازم برای زندگی دانشجویان در نظر گرفته شده است. این دروس تاثیری در مهارت تخصصی دانشجویان ندارد و برای افزایش معرفت شناختی در جنبه های مختلف زندگی است. دروس عمومی برای تمامی رشته ها در مقطع کارشناسی به صورت مشترک ارائه می شود. دانشجویان تمامی رشته ها موظف به اخذ و پاس کردن دروس عمومی هستند. در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته الكترونيک و مخابرات دريايی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی 1
1 واحد
تربیت بدنی 2
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن 22 واحد دروس عمومی رشته الكترونيک و مخابرات دريايی وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. 22 واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی

برای این رشته در دروس عمومی، 12 واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته الكترونيک و مخابرات دريايی در دوره کارشناسی پیوسته 22 واحد خواهد شد.

 

دروس پایه رشته الكترونيک و مخابرات دريايی

دسته دوم از دروس مربوط به دروس پایه رشته رشته الكترونيک و مخابرات دريايی است. این دروس در سطح پایه بیشتر برای زمینه سازی دروس تخصصی است. هدف ارائه دروس پایه بیشتر آشنایی و افزایش ذهنیت دانشجویان برای کسب مهارت ها و تخصص های مربوط به این رشته است و به نوعی انتقال دهنده شرایط ذهنی فرد از دروس دبیرستان به دروس دوره کارشناسی است.  در جدول زیر می توانید دروس پایه رشته الكترونيک و مخابرات دريايی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

دروس پایه رشته الكترونيک و مخابرات دريايی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 ریاضی1 3
2 ریاضی 2 3
3 فیزیک 1 3
4 مبانی رایانه و برنامه نویسی 2
5 فیزیک 2 3
6 آزمایشگاه فیزیک 1 1
7 آزمایشگاه فیزیک 2 1
8 معادلات دیفرانسیل 3
9 محاسبات عددی 2
10 آمار و احتمالات مهندسی 3
11 الکترومغناطیس 3
12 مدارهای الکتریکی 3
مجموع واحدها 30

دروس پایه نکات اشتراکی زیادی به دروس دوره دبیرستان دارند و بیشتر برای اطلاعات بیشتر و مرور دروس گذشته است. بخش عظیمی از واحدهای درسی مربوط به همین دروس است. گذارندن دروس پایه الزامی است و اگر دانشجویی حتی یکی از دروس پایه را اخذ نکرده باشد فاقد صلاحیت لازم برای دانش آموختگی خواهد بود. 

دروس تخصصی رشته الكترونيک و مخابرات دريايی

دروس تخصصی بخش اصلی و مهم دروس دوره کارشناسی رشته الكترونيک و مخابرات دريايی است. در این دروس، ماهیت اصلی و تخصصی رشته آموزش داده می شود تا دانشجویان به درک کامل و صحیحی از شرایط این رشته در بازار کار برسند. دروس تخصصی اهمیت بسیار زیادی برای ارائه مطالب آموزش حرفه ای دارند و کاربردهای هر درس را به وضوح در بازار کار نشان می دهد.  در جدول زیر می توانید دروس تخصصی رشته الكترونيک و مخابرات دريايی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

دروس تخصصی رشته الكترونيک و مخابرات دريايی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 مدارهای الکتریکی 2 3
2 الکترونیک 1 3
3 آز الکترونیک 1 1
4 الکترونیک 2 3
5 آز الکترونیک 2 1
6 الکترونیک 3 3
7 ریاضی مهندسی 3
8 زبان تخصصی 2
9 ماشین های الکتریکی 1 2
10 آز ماشین های الکتریکی 1 1
11 ماشین های الکتریکی 2 2
12 آز اندازه گیری الکتریکی و مدار 1
13 کارگاه عمومی برق 1
14 مخابرات 1 3
15 مدارهای مخابراتی 3
16 آز مدارهای مخابراتی 1
17 تکنیک پالس و آز 3
18 میدان ها و امواج 3
19 مایکروویو 3
20 آز مایکروویو 1
21 مدارهای منطقی 3
22 آز مدار منطقی 1
23 اجزا کامپیوتر 3
24 ریزپردازنده 3
25 سیستم های کنترل خطی 3
26 سیستم های کنترل جنگ افزار 2
27 اصول جنگ الکترونیکی 2
28 اندازه گیری الکتریکی 3
29 اصول سیستم های رادار 3
30 اصول مهندسی دریایی 1 2
31 کارورزی 1 1
32 کارورزی 2 1
مجموع واحد ها 70

دروس تخصصی، دانشجویان را برای ورود به بازار کار آماده می کند. دروس تخصصی باید به صورت اجباری انتخاب شوند و دانشجویان باید با نمره قابل قبولی این دروس را پاس کنند. به خاطر وجود دروس رشته برق و مخابرات و تلفیق آن با رشته های دریایی توانایی های مختلفی در این رشته لازم است. تسلط به دروس ریاضیات و فیزیک از الزامات این رشته است. همچنین توان بدنی برای انجام کارهای سخت  و داشتن روحیه ی قوی به این علت که در طول کار باید در کشتی و در حال سفر باشید از دیگر الزامات این رشته است.  این دروس اهمیت بسیار زیادی برای ارائه مطالب آموزش حرفه ای دارند. دانشجویان موظفند از شروع ترم تحصیلی برای اخذ این دروس برنامه ریزی داشته باشند تا در ترم های آخر برای انتخاب واحد دچار مشکل نشوند.

دروس اختیاری رشته الكترونيک و مخابرات دريايی

دروس اختیاری دسته دیگری از واحدهای درسی هستند که در نظام آموزشی ارائه می شود. دروس اختیاری با هدف افزایش دانش تخصصی برای دانشجویان ارائه می شود. این دروس برای آن دسته از دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در گرایش های مختلف رشته الکترونیک و مخابرات دریایی را دارند بسیار مفید واقع می شود. از طرف دیگر دانشجویانی که می خواهند در حیطه تخصصی مشغول به کار شوند، اخذ کردن این دروس بسیار ضروری و مهم تلقی می شود. در جدول زیر می توانید دروس اختیاری رشته الكترونيک و مخابرات دريايی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

دروس اختیاری رشته الكترونيک و مخابرات دريايی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 امواج صوتی در آب 3
2 تاسیسات الکتریکی 3
3 سیستم های مخابرات نوری 3
4 مخابرات ماهواره ای 3
5 ماشین های مخصوص 3
6 آنتن 3
7 مبانی دریانوردی 3
8 اصول مهندسی دریایی 2 2
9 آز سیستم های کنترل خطی 1
10 آز مدارهای الکتریکی 2 1
11 سیستم های مخابرات و الکترونیکی دریایی 3
12 سیستم های ناوبری الکترونیکی 3
13 کارگاه رادار 3
14 کنترل و اندازه گیری در کشتی 1
15 مباحث ویژه رادار 3
16 الکترونیک صنعتی 3
17 آز الکترونیک 3 1
18 کارورزی 3 1
19 تجزیه و تحلیل سیستم ها 3
20 فیلتر و سنتز مدار 3
21 آز اجزا کامپیوتر  
22 مباحث پیشرفته کنترل سلاح های هوشمند 3
23 آز ماشین های الکتریکی 2 1
24 مخابرات 2 3
25 پروژه کارشناسی 3
26 مباحث پیشرفته در جنگ الکترونیک 3
مجموع واحد ها 62

شایان ذکر است که دانشجویان ملزم به گذراندن 18 واحد از دروس اختیاری بنا به تشخیص دانشکده می باشند تا سقف واحدهای آن ها به 140 واحد درسی برسد. اگر دانشجویان قصد ورود به بازار کار به خصوصی را دارند می توانند از دروس این بسته آموزشی برای افزایش دانش و مهارت خود استفاده کنند.

دروس نظامی رشته الکترونیک و مخابرات دریایی

دروس نظامی رشته الکترونیک و مخابرات دریایی درسته دیگری از دروس هستند که با هدف آشنایی دانشجویان با دروس نظامی به کار می رود. در جدول زیر می توانید دروس نظامی رشته الكترونيک و مخابرات دريايی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

دروس نظامی رشته الکترونیک و مخابرات دریایی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 پدافند ش م ه 2
2 آشنایی با نیروهای مسلح و شناسایی رسته ها 1
3 عملیات ویژه دریایی 1
4 اصول و قواعد اساسی در رزم 2
5 روانشناسی نظامی 2
6 پدافند غیرعامل 2
7 موضوعات ستادی 2
8 مهمات و مواد منفجره 1
9 جنگ افزار شناسی و تیراندازی 2
10 نقشه خوانی 2
11 عملیات روانی 2
12 مخابرات عمومی و جنگال 2
مجموع واحد ها 20 واحد

هدف دروس نظامی آشنایی دانشجویان با استراتژی های نظامی منطقه و جهانی است. این دروس جزء دروس اجباری است و دانشجویان باید از ابتدای ترم برای پاس کردن آن ها برنامه ریزی داشته باشند.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته الكترونيک و مخابرات دريايی

قبل از اینکه به بررسی شرایط بازار کار رشته الکترونیک و مخابرات دریایی بپردازیم، لازم است نکته بسیار مهمی را درباره شرایط بازار کار آن بیان کنیم. در شکورهای مختلف با توجه به شرایط جغرافیایی موجودر در آن کشور ممکن است شرایط بازار کار متفوت است. مسلما در کشور ایران، بازار کار این رشته به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار فعال است، اما به دلیل تحریم های آب های بین المللی در حال حاضر با شرایط خوبی روبه رو نیستیم.

هر چنددرصد قابل توجهی از پتانسیل های مربوط به مخابرات دریایی به دلیل نبود برنامه ریزی درست و دقیق از بین می رود. اما به طور کلی بازار کار رشته الكترونيک و مخابرات دريايی از شرایط خوبی در کشور ایران برخوردار است زیرا به دلیل الزام سامانه های ارتباط ماهواره ای و مخابراتی، زمینه خوبی برای اشتغال فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد. ردیف ها و جایگاه های شغلی مختلف و همچنین محل های مختلف برای استخدام برای فارغ التحصیلان این رشته در نظر گرفته شده که از برخی از این موارد می‌توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • افسر برق و سلاح در یگان های شناور نیروی دریایی ارتش ایران
  • سایر ارگان های دریایی و فعالیت در کارگاها و کارخانجات نیروی دریایی

به طور کلی فارغ التحصیلان رشته الکترونیک و مخابرات دریایی در تمامی ارگان های کشتیرانی و دریایی در زمینه الکترونیک و برق ناوگان ها می توانند خدمت نمایند. مهمترین این ارگان ها ارتش ایران می باشد که می توانند به عنوان افسر برق و سلاح استخدام گردند.

کاربردهای رشته الكترونيک و مخابرات دريايی

کاربردهای رشته الكترونيک و مخابرات دريايی را از دو دیدگاه می توان مورد بررسی قرار دارد. در وهله اول این رشته می تواند بستر بسیار مناسبی برای پرورش و تربیت نیروی متخصص اجرایی در زمینه ارائه خدمات الکترونیک و مخابرات دریایی باشد. با توجه به موقعیت کشور ایران عملا نیاز است تا نیروهای حرفه ای در این زمینه به صورت مداوم در دانشگاه های کشور آموزش داده شوند تا وارد حیطه تخصصی خود شوند.  در وهله دوم می توان به کاربرد رشته الکترونیک و مخابرات دریایی در دانشگاه ها و موسسات پژوهشی اشاره کرد. استفاده از تجربیان اساتید برای پژوهش و آموزش نیروی تخصصی کاربرد دیگر این رشته است. در واقع پرورش اساتید برای دانشجویان در سال های آینده و همچنین افزایش سطح علمی کشور در این حیطه کاربرد بسیار مهم رشته الکترونیک و مخابرات دریایی به شمار می رود.

مهندسین الکترونیک و مخابرات دریایی با وظایف زیر سروکار دارند.

  • سرپرستی و نظارت بر فعالیت کاردان ها
  • تنظیم برنامه های آموزشی کاربردها در زمینه های مخابرات و الکترونیک دریایی شرکت در پروژه های تحقیقاتی صنعتی و بررسی های فنی در زمینه های مخابرات و الکترونیکی دریایی
  • تهیه گزارشهای فنی اولیه پیشنهادهای اصلاحی به منظور بهبود کار
  • آمادگی و برخورداری از اطلاعات و دانش لازم برای انجام وظیفه به عنوان
  • تعمیر و نگهداری سیستم تولید و توزیع نیروی برق، مبدل های روتاری، سیستم های AC
  • تعمیر و نگهداری سیستم های ابزار دقیق و کنترل در کشتی های نیروی دریایی
  • سیستم های کنترل سلاح و غیره
  • سیستم‌های سلاح الکترونیکی زیر آب، صداگیرهای اکو، تجهیزات ناوبری، سخت‌افزارهای فناوری اطلاعات
  • سیستم های ارتباطی VHF، UHF و ماهواره ای، اینترکام، سیستم های PA، تلفن های میدانی و دوربین مدار بسته
  • نظارت بر نگهداری پیشگیرانه برنامه ریزی شده و رفع نقص های حیاتی در سیستم های الکتریکی دریایی، ارتباطات، جمع آوری داده ها و تجهیزات ناوبری
  • هماهنگی عملیات تعمیرات کوتاه مدت کشتی
  • پیاده‌سازی روش کار مفصل و ماهرانه با پیمانکاران برای بهترین معاملات برای اجرای کارهای تعمیر
  • نصب و تعمیرات اساسی بر روی سلاح ها و حسگرها در اسکله دریایی تحت نظارت فنی
  • بازگرداندن تجهیزات آماده شده، گزارش های آزمایشی، گزارش های نگهداری، گزارش های محرمانه
  • کالیبراسیون ابزارهای مختلف و سیستم های کنترل و….

درآمد رشته الكترونيک و مخابرات دريايی

درآمد رشته الكترونيک و مخابرات دريايی بسته به شرایط دانش آموختگان و فارغ التحصیلان این رشته می تواند متفاوت باشد. . به صورت کلی درآمد رشته الكترونيک و مخابرات دريايی در کشور ما بسیار بالا است و فارغ التحصیلان این رشته در اکثر جایگاه ها و رده های شغلی تعریف شده می توانند به درآمد قابل توجهی رسیده و از جمله افراد پردرآمد در جامعه ما محسوب خواهند شد. اما موضوع مهم در این زمینه این است که اکثر مهندسین این رشته نمی توانند در جایگاه شغلی و ایده ال قرار بگیرند به همین دلیل مجبور می شوند در شغل های غیر مرتبط با درآمدهای متوسط تا کمتر مشغول به کار شوند. از این گذشته به دلیل عدم شایسته سالاری، بسیاری از نیروهای متخصص در این زمینه از دست می روند.

اگر بخواهیم به صورت کلی و در یک جمع بندی شرایط درآمد و حقوق فارغ التحصیلان رشته الکترونیک و مخابرات دریایی را مورد بررسی قرار دهیم باید یادآوری شویم که میزان دستمزد به نوع مهارت ها، رزومه و مدرک تحصیلی فرد بستگی دارد و این رشته می تواند یک درآمد متوسط تا بالا را برای فرد رقم بزند. ردیف شغلی، سابقه کار و سطح تحصیلات از دیگر فاکتورهای مهم در تعیین میزان درآمد مهندسین این رشته است.

 

رشته الکترونیک و مخابرات دریایی به معنای وسایل الکترونیکی مورد استفاده برای ناوبری دریایی یا ارتباطات دریایی، از جمله دستگاه های قابل حمل یا دستی مانند GPS است. با توجه به طولانی بودن سفرهای دریایی و نیاز به پایداری بالای شناورهای تجاری در محیط‌ دریا طبق قوانین بین‌المللی لازم است هر شناور مجهز به تجهیزات ویژه ی برد بلند مخابراتی، سامانه‌های سنجش الکترونیکی و سیستم‌های الکتریکی باشد.

ادامه تحصیل در رشته الكترونيک و مخابرات دريايی

نکته مهم بعدی که درباره رشته الكترونيک و مخابرات دريايی باید به بررسی آن بپردازیم شرایط ادامه تحصیل در این رشته مهندسی است. در حال حاضر امکان ادامه تحصیل این رشته در مقطع دکتری وجود دارد. با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از فارغ التحصیلان به دنبال ادامه تحصیل هستند لازم دانستیم در این بخش شرایط ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را بیان کنیم.

 دانشجویان مقطع کارشناسی بلافاصله بعد از اتمام این دوره می‌توانند در آزمون ورودی کارشناسی ارشد شرکت کرده و برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته الكترونيک و مخابرات دريايی در گرایش های مختلف در بهترین دانشگاه های کشور اقدام نمایند.

 امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا برای فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد رشته الكترونيک و مخابرات دريايی وجود دارد.  علاقه مندان بعد از اتمام دوره کارشناسی ارشد در   و در صورت قبولی در آزمون ورودی و رسیدن به نمره قبولی در مصاحبه حضوری تخصصی شرایط لازم برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا را برای خود فراهم می آورند.

رشته الكترونيک و مخابرات دريايی در جهان

رشته الكترونيک و مخابرات دريايی در جهان یک رشته محبوب و پرطرفدار است. رشته الکترونیک و مخابرات های دریایی دارای تقاضای مستمر شرکت های کشتیرانی در سراسر جهان برای فارغ التحصیلان واجد شرایط در این رشته است. تقاضای مشابه ای را می توان در سراسر صنعت دریایی، مانند تاسیسات بندری یافت. همچنین در صنعت توریست، به عنوان مثال در اسکله های تفریحی و هتل ها و بسیاری از مؤسسات مدرن دیگر، مانند فرودگاه ها، بیمارستان ها و مؤسسات تجاری از همه نوع، فرصت های شغلی برای پرسنل واجد شرایط فراهم است. در تمامی زمینه هایی که وسیله ی نقلیه نقش اساسی را دارد، مخابرات و الکترونیک یک فوریت مهم و اصلی محسوب می شود. کشتی ها، ناوبری ها و به طور کلی وسایل نقلیه دریایی به متخصصین رشته الکترونیک و مخابرات دریایی برای ارسال یا پیام دریافت و سایر امور مانند رادارها و سیستم های مخابره ای نیاز دارند.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر شرایط رشته الكترونيک و مخابرات دريايی در جهان را برای شما ارزیابی کنیم لازم است تا معرفی بهترین دانشگاه های جهان برای رشته و همچنین میزان درآمد فارغ التحصیلان در رده های شغلی مختلف بپردازیم. رتبه بندی QS یکی از مهم‌ترین رتبه‌بندی‌های دانشگاهی است که براساس سوابق آموزشی، توانایی جذب در بازار کار، نسبت اعضای هیئت علمی به تعداد دانشجو، نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی، نسبت دانشجویان بین‌المللی و میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. در حال حاضر طبق آخرین تغییرات رتبه بندی دانشگاه های جهان برای رشته الكترونيک و مخابرات دريايی ۱۰ دانشگاه برتر این رشته  براساس رتبه بندی  QS در زیر ذکر شده است.

  • ETH زوریخ – موسسه فناوری فدرال سوئیس ETH Zurich – Swiss Federal Institute of Technology
  • دانشگاه هاروارد Harvard University
  • موسسه فناوری ماساچوست Massachusetts Institute of Technology (MIT)
  • کمبریج، ایالات متحده آمریکا University of Cambridge
  • دانشگاه کالیفرنیا، برکلی University of California, Berkeley (UCB)
  • موسسه فناوری کالیفرنیا California Institute of Technology (Caltech)
  • دانشگاه آکسفورد University of Oxford
  • دانشگاه استنفورد Stanford University
  • دانشگاه کلمبیا Columbia University
  • دانشگاه واشنگتن University of Washington

 

همچنین شایان ذکر است که در میان دانشگاه های آسیایی دانشگاه توکیو ژاپن با قرار گرفتن در رتبه 15 به عنوان برترین دانشگاه در زمینه رشته های نیروی دریایی آسیایی شناخته می شود. دانشگاه پکن نیز در رتبه 37 قرار دارد.  نکته بسیار جالب درباره این رده بندی این است که با وجودی که ایران به عنوان یک کشور با موفقیت ویژه برای راه های هوایی بسیار زیاد شناخته می شود اما هیچ کدام از دانشگاه های ایرانی جایگاهی در رتبه بندی جهانی رشته الکترونیک و مخابرات دریایی ندارند.

 

جنبه مهم مورد بررسی دیگر درآمد رشته الکترونیک و مخابرات دریایی است. متوسط ​​دستمزد ناخالص تکنسین الکترونیک دریایی در ایالات متحده 55788 دلار یا معادل نرخ ساعتی 27 دلار است. علاوه بر این، آنها به طور متوسط ​​​​1132 دلار پاداش دریافت می کنند. برآورد حقوق بر اساس داده‌های نظرسنجی حقوق و دستمزد که مستقیماً از کارفرمایان و کارمندان ناشناس در ایالات متحده جمع‌آوری شده است. یک تکنسین الکترونیک دریایی سطح ابتدایی (1-3 سال تجربه) به طور متوسط ​​40920 دلار حقوق دریافت می کند. از طرف دیگر، یک تکنسین الکترونیک دریایی در سطح ارشد (8 سال تجربه) به طور متوسط ​​68162 دلار حقوق دریافت می کند. از طرف دیگر براساس برخی اطلاعات آماری متوسط درآمد برای مهندسین رشته الکترونیک و مخابرات دریایی 79939 دلار در هر سال است که این درآمد براساس مزایا تا 133000 می رسد.

معرفی کامل رشته الکترونیک و مخابرات دریایی| دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته الکترونیک و مخابرات دریایی

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته الكترونيک و مخابرات دريايی در ایران چگونه است؟

بازار کار رشته الكترونيک و مخابرات دريايی در ایران به طور کلی مطلوب است. متخصصین این رشته در صورت افزایش مهارت و دانش می توانند در رده ها و ردیف های شغلی خوب استخدام شوند.

برترین دانشگاه های رشته الكترونيک و مخابرات دريايی در ایران کدامند؟

بازار کار رشته الكترونيک و مخابرات دريايی در ایران محدود هستند و تعداد دانشگاه های اندکی اقدام به پذیرش می کنند. یکی از شاخص ترین دانشگاه ها در این زمینه دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر است.

درآمد رشته الكترونيک و مخابرات دريايی چقدر است؟

به طور کلی درآمد رشته الکترونیک و مخابرات دریایی بالا است. در صورتی که دانش آموختگان بتوانند در جایگاه های شغلی مناسب مشغول به کار شوند می توان درآمد بالا و قابل توجهی را برای آن ها متصور شد.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x