جستجو
Close this search box.

کارنامه دوره اول متوسطه

آزمون ‌های آزمایشی نقش مهمی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره اول متوسطه دارند؛ البته اگر به درستی تحلیل و ارزیابی شوند. یک دانش آموز دوره اول برای تحلیل درست آزمون های خود نیاز دارد تا کارنامه ای جامع از عملکردش در اختیار داشته باشد. گزینه دو همگام با افزایش کیفیت آزمون ‌های خود، کارنامه ای جامع نیز در راستای تحلیل درست آزمون در اختیار دانش آموزان دوره اول متوسطه قرار می دهد.

دانش آموزان پایه هفتم، هشتم و نهم به ازای هر آزمونی که شرکت می کنند، بهترین کارنامه تحلیلی و تعاملی را در بانک سوال دریافت خواهند کرد. هم آزمونی که خودشان ساختند، هم آزمون مدرسه ای و هم آزمون گزینه دو! در هر سه حالت کارنامه ای جامع در اختیار آنها خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با جزئیات کارنامه های آزمون های گزینه دو با ما همراه باشید:

پخش ویدئو

کارنامه جدید گزینه دو، کاربردی تر از همیشه

به گواه کارشناسان آموزشی، آزمون های آنلاین گزینه دو در دوره اول متوسطه از بالاترین استانداردهای کیفی برخوردار هستند. البته علیرغم این موضوع همچنان گزینه دو به صورت پیوسته کیفیت آزمون ها خود را گسترش می دهد. یکی از مواردی که در تعیین کیفیت یک آزمون موثر می باشد، کارنامه آن آزمون می باشد. با آزمون های آنلاین گزینه دو یک سنجش واقعی را با یک کارنامه جامع تجربه کنید.

1. اول عملکرد خودت را بررسی کن
در ابر کارنامه گزینه دو اطلاعات مهم مربوط به عملکرد دانش آموز در صفحه اول قابل مشاهده است و دسترسی به جزئیات بیشتر و اطلاعات مقایسه ای نیز با یک کلیک امکان‌پذیر می باشد. به این ترتیب تمرکز دانش آموز بیشتر بر روی تحلیل عملکرد خود فارغ از استرس مقایسه است.

2. با یک کارنامۀ حرفه ای همه اطلاعات را بگیر
دیگر نیاز نیست بین چندین کارنامه جابجا شوید، همه چیز در یک صفحه در اختیار شماست. برای کسب اطلاعات بیشتر نیز کافیست بر روی دکمه مربوط به آن یک کلیک کنید. ما همه چیز را برایتان ساده تر کردیم.

3. همه جانبه خودت را بررسی کن
سالهاست عادت کردیم فقط درصد خودمان را بررسی کنیم! در کارنامه های جدید می توانید عملکرد زمانی خود را نیز در طی آزمون تحلیل کنید. آیا روی یک سوال بیشتر از حد معمول وقت گذاشته اید و باعث شده به سوالات دیگر نرسید؟ همه چیز ثبت شده است، کافیست کارنامه تان را دقیق بررسی کنید.

4. راه حل شخصی هم دریافت می کنید
پس از آزمون می توانید در هر درس دو تمرین شخصی ویژه خودتان بگیرید! با رفع اشکال هوشمند، یک تمرین با سوالات غلط و نزده تان دریافت کنید و یک تمرین هم با سوالات جدید مشابه آنها!

چرا در دوره اول متوسطه تراز و رتبه ارائه نمی شود؟

کارشناسان آموزشی معتقدند هدف از آزمون برای دانش آموزان دوره اول متوسطه سنجش یادگیری است. معیارهایی مانند رتبه، درصد و تراز  تنها برای رتبه بندی و مقایسه دانش آموزان کاربرد دارد. اما در آزمون های دوره اول متوسطه رتبه بندی دانش آموزان اصلا مدنظر نمی باشد. لذا ارائه معیارهایی مانند رتبه، درصد و تراز نه تنها فایده ای ندارد بلکه با توجه به ایجاد رقابت منفی برای دانش آموز دوره اول متوسطه مضر نیز خواهد بود.

نحوه دسترسی به کارنامه و گزارش ها 

برای دسترسی و مشاهده کارنامه آزمون های گزینه دو دانش آموزان می توانند به دو روش اقدام نمایند. در ادامه هر یک از این روش ها به صورت تصویری برای دانش آموزان توضیح داده خواهد شد.

روش اول : روش اول ساده ترین راه برای دسترسی به کارنامه است. در این روش کافیست وارد سایت گزینه دو شده و مطابق تصویر (1) ابتدا از منو اصلی سایت بر روی “صفحه شخصی من” کلیک کرده و سپس بر روی دکمه کارنامه مورد نیاز خود کلیک نماید. در تصویر به صورت پیش فرض کارنامه تابستان 1401 مشخص شده است.

مشاهده کارنامه های گزینه دو
تصویر (1)

روش دوم : در این روش نیز ابتدا وارد سایت گزینه دو شده و مطابق تصویر (2) ابتدا بر روی بخش نرم افزارها و اپلیکیشن ها کلیک کرده و سپس از طریق زیرمنوی باز شده وارد بخش بانک سوال شوید. سپس در صفحه جدید که شامل اطلاعات مختلفی می باشد مطابق تصویر (3) بر روی بخش مربوط به “آزمون‌های گزینه دو ” کلیک نمایید.

ورود به کارنامه آزمون
تصویر (2)
ورود به کارنامه آزمون
تصویر (3)

با هر کدام از دو روش زیر وارد بخش کارنامه ها شده باشید، اینک در صفحه ای مانند تصویر (4) قرار دارید. شما می توانید در این بخش کارنامه آزمونی که مدنظرتان است را انتخاب کنید. اگر آزمونهای گزینه دویی مدنظر شما باشد بر روی دکمه مربوط به آن (1) مطابق شکل کلیک نمایید. اگر آزمون شخصی و توسط خودتان طراحی شده باشد بر روی دکمه آزمون های دانش آموز (2) کلیک نمایید. در تصویر به صورت پیش‌فرض آزمونهای گزینه دویی انتخاب شده است.

می توانید برای یافتن کارنامه آزمون موردنظر خود، از فیلترهایی که در تصویر با شماره 3، 4، 5 و 6 مشحص شده است، استفاده نمایید. به طور مثال نوع آزمون (3) می تواند شامل آزمون ادواری، آزمونک و پیش آزمون باشد. ضمنا می توانید از بین کارت های آزمونها (7) نیز کارنامه آزمونی که مدنظرتان می باشد را انتخاب نمایید. به طور مثال در شکل زیر کارنامه آزمون آنلاین 24 آذر 1401 انتخاب شده است.

کارنامه دوره اول متوسطه
تصویر (4)

معرفی کارنامه

تصویر (5) نمای اولیه ای از آنچه شما در بدو ورود به کارنامه یک آزمون مشاهده می کنید را نمایش می دهد. در بخش های مختلف تصویر (5) که عددگذاری شده اند اطلاعات مفصلی از یک آزمون وجود دارد. شماره 1 تاریخ آزمون را نمایش می دهد. با کلیک بر روی بخش شماره 2 دانش آموز به بخش نظردهی درباره آزمون، دفترچه پاسخ تشریحی، برنامه مطالعاتی و راهنمای کارنامه دسترسی می یابد. شماره 3 اطلاعات مربوط به مشخصات فردی دانش آموز و پاسخبرگ او را نشان می دهد.شماره 4 نمایی از کارنامه عملکرد دانش آموز در آزمون می باشد؛ شماره 5 اطلاعات جامعی از عملکرد دانش آموز در هر درس ارائه می دهد. به ازای تمامی درس های آزمون چنین کارتی وجود دارد. ویژگی رفع اشکال هوشمند نیز در این بخش قرار دارد.

نمای اولیه گزارش فردی
تصویر (5)

کارت آزمون

کارت آزمون که در تصویر (6) مشاهده می شود، همان بخش (4) در تصویر (5) می باشد. در بخش های مختلف تصویر (6) اطلاعات اولیه یک آزمون وجود دارد. تعداد دروس آزمون، تعداد سوالات آزمون و زمان پاسخگویی دانش آموز به تمامی سوالات آزمون در این بخش نمایش داده می شود. اطلاعات مربوط به رتبه کل دانش‌آموز و تراز کل او نیز در این بخش قابل دسترسی می‌باشد.

کارت آزمون فردی
تصویر (6)

اگر بر روی قسمت آبی رنگ مربوط به زمان پاسخگویی کل در تصویر 6 کلیک نماییم می‌توانیم زمان پاسخگویی به هر درس و متوسط زمان پاسخگویی به سوالات هر درس را مطابق شکل (7) مشاهده نمایید.

زمان پاسخگویی
تصویر (7)

کارنامه درس به درس

در بخش کارنامه درس که در تصویر (8) مشخص شده است، دانش آموز می تواند اطلاعات مفیدی دریافت کند. در بخش 1 این تصویر نام درس، تعداد سوالات و درصد پاسخگویی مشخص شده است. در بخش 2 تراز درس و سطح علمی تعیین می شود. سطح علمی به صورت ترکیبی از امتیاز و سختی سوالات درس به دست می آید و دارای 6 سطح می باشد. دانش آموز با کلیک بر روی سطح علمی خود راهنمای مشاوره ای کوتاه و مناسبی دریافت خواهد کرد. بخش 3 مربوط به زمان پاسخگویی به سوالات این درس می باشد. بخش 4 در قالب یک نمودار جایگاه دانش آموز را در بین تمامی شرکت کنندگان مشخص می سازد. بخش 5 روند تحصیلی دانش آموز در این درس را نمایش می دهد. بخش 6 شامل تحلیل آزمون می شود. بخش 7 به صورت تفکیک شده و نموداری نشان می دهد دانش آموز چه تعداد سوال را درست، نادرست، بدون پاسخ یا دیده نشده گذاشته است. با کلیک بر روی دکمه اطلاعات بیشتر در تصویر 5 بخش 8 قابل مشاهده است. در بخش 8 میانگین درصد و تراز در کل همه دانش آموزان  و میانگین درصد و تراز در کل نفرات برتر آن درس مشخص می شود که به دانش آموز، از وضعیت خود نسبت به سایر داوطلبان دید خوبی می دهد.

تصویر (8)

اگر بر روی بخش مربوط به زمان که در کادر 3 تصویر (8) مشخص شده است کلیک نمایید کادری مطابق تصویر (9) برای شما باز می شود که می توانید در این کادر زمانی که برای هر سوال صرف کردید را مشاهده نمایید. این مورد می تواند به شما در مدیریت زمان در آزمون های بعدی کمک شایانی کند.

تصویر (9)

اگر بر روی بخش مربوط به روند تحصیلی که در کادر 4 تصویر (8) مشخص شده است کلیک نمایید کادری مطابق شکل (10) برای شما باز خواهد شد. شما می توانید در این کادر روند تحصیلی خود در این درس را بررسی کنید. عملکرد شما در طول زمان برحسب امتیازی که به دست آورده اید قابل مشاهده است. همچنین برای تشخیص بهتر شما از عملکردتان متوسط عملکرد شرکت کنندگان در آزمون نیز در این نمودار وجود دارد.

تصویر (10)

اگر بر روی بخش مربوط به تحلیل آزمون که در کادر 5 تصویر (8) مشخص شده است کلیک نمایید تصویری مطابق شکل (11) برای شما باز خواهد شد. شما می توانید در این تصویر سوالات درست، نادرست، بدون پاسخ و دیده نشده خود را بر طبق شماره سوال به صورت تفکیک شده مشاهده نمایید. همچنین گزینه درست و گزینه انتخاب شده خود را نیز خواهید دید. محدوده و موضوع هر سوال به همراه حیطه یادگیری آن نیز در این بخش مشخص شده است. دانش آموز می تواند در صورت علاقه مندی به یک سوال بر روی آیکون قلب کلیک کند تا سوال به بخش “سوالات من” در بانک سوال اضافه شود. همچنین دانش آموزان با کلیک بر روی بخش پاسخ و تصحیح می توانند پاسخ تشریحی هر سوال را مشاهده کنند.

تصویر (11)

رفع اشکال هوشمند

رفع اشکال هوشمند یکی از خدمات مهم گزینه دو برای دانش آموزان می باشد. دانش آموزان دوره اول متوسطه می توانند با استفاده از رفع اشکال هوشمند به تدریج نقاط ضعف خود را در سوالات برطرف نمایند. رفع اشکال هوشمند یکی از بخش های کارنامه آزمون است که برای هر درس به صورت تفکیکی وجود دارد.

در بخش رفع اشکال هوشمند آزمون دانش آموزان می توانند دوباره به سوالات غلط یا نزده هر درس پاسخ دهند. همچنین در این بخش دانش آموزان می توانند به سوالات جدید با همان موضوع نیز دسترسی داشته باشند.

با کلیک بر روی هر کدام از کلیدهای “غلط و نزده” و همچنین “سوالات جدید” می‌توانید به سوالات مربوط به آن دسترسی داشته باشید.

رفع اشکال هوشمند
تصویر (12)