آزمون تیزهوشان 1403

ویژه دانش‌آموزان پایه ششم به هفتم

آزمون تیزهوشان پایه ششم به هفتم

نتایج کنکور 1402 نشان می‌دهد بیش از 60 درصد رتبه‌های برتر کنکور دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان هستند. امکانات آموزشی مناسب، دبیران مجرب و کادر آموزشی حرفه‌ای تنها برخی از ویژگی‌های مهم این مدارس می‌باشد. به همین علت یکی از اهداف اصلی دانش‌آموزان پایه ششم قبولی در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان است. مدارس تیزهوشان نیز هر ساله با آزمون ورودی در دوره اول متوسطه اقدام به پذیرش دانش‌آموز می‌نمایند. دانش‌آموزان زیادی برای پذیرش در آزمون ورودی این مدارس با یکدیگر رقابت می‌کنند. اما در نهایت تنها نفرات برتر در مدارس تیزهوشان پذیرفته خواهند شد. اما دانش‌آموزان پایه ششم چگونه می‌توانند برای شرکت در آزمون ورودی تیزهوشان آماده شده و شانس قبولی خود را افزایش دهند؟

موسسه آموزشی فرهنگی گزینه دو در سال تحصیلی 1403-1402 با طراحی یک برنامه آزمونی مدون تلاش می‌کند تا دانش‌آموزان پایه ششم را به خوبی برای این آزمون آماده سازد. آزمون‌های ویژه آمادگی تیزهوشان گزینه دو کاملا مشابه با آزمون ورودی مدارس تیزهوشان است. در ادامه با آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و آزمون‌های ویژه آمادگی تیزهوشان گزینه دو بیشتر آشنا خواهید شد.

آزمون تیزهوشان پایه ششم به هفتم

شرایط ثبت نام

سوالات آزمون تیزهوشان

برای ثبت نام در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان دوره اول متوسطه بنابر اعلام سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان لازم است تا دانش‌آموز شرایط زیر را داشته باشد:

1- دانش‌آموز باید تابعیت ایرانی داشته باشد. ثبت نام اتباع غیرایرانی تحت شرایط و ضوابط خاصی صورت می‌پذیرد.

2- دانش‌آموزی که قصد ثبت نام در آزمون تیزهوشان را دارد باید در سال تحصیلی 1403-1402 در پایه ششم مشغول به تحصیل باشد.

3- دانش‌آموز باید در تمامی دروس نوبت دوم پایۀ پنجم ابتدایی مقیاس «خیلی خوب»  را کسب کرده باشد. همچنین در تمامی دروس نوبت اول  پایه ششم در سال تحصیلی مقیاس «خیلی خوب» را کسب کرده باشد.

نکته 1: «تربیت بدنی» و «شایستگی عمومی» جزء مواد درسی محسوب می‌شود.

نکته 2: شرکت دانش‌آموز در آزمون ورودي پایۀ هفتم با داشتن حداکثر یك مقیاس «خوب» در مجموع ارزشیابی نوبت دوم پایۀ پنجم و نوبت اول پایۀ ششم، مجاز است.

نکته 3: نمرات پایه پنجم و ششم دانش‌آموزان در نتیجه نهایی آزمون ورودی مدارس تیزهوشان تاثیری ندارد و فقط جز شرایط اولیه ثبت نام است. 

سوالات آزمون تیزهوشان

محتوای آزمون

محتوای آزمون تیزهوشان

برای آنکه بتوانید در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان عملکرد مناسبی داشته باشید باید با ماهیت این آزمون آشنایی داشته باشید. موضوع و تعداد سوالات، زمان آزمون و … از موضوعاتی مهمی‌است که باید با آن آشنا شوید.

سؤالات آزمون ورودی مدارس تیزهوشان به صورت تستی چهارگزینه‌ای طراحی می‌شود و از این نظر با سوالات امتحانات مدرسه تفاوت دارد. سوالات با هدف سنجش «هوش»، «استعداد» و «خلاقیت»  دانش‌آموزان توسط متخصصان و کارشناسان این حوزه طراحی می‌شود. در هریک از سؤالات، فقط یكی از گزینه‌ها که در مقایسه با سایر گزینه‌ها انتخاب مناسب‌تری است، به عنوان پاسخ صحیح آن سؤال در نظر گرفته می‌شود.

به ازای هر پاسخ صحیح، 3 نمرۀ مثبت و به ازای هر پاسخ غلط، 1 نمرۀ منفی برای داوطلب در نظر گرفته می‌شود. براي سؤالات بدون پاسخ، نمره‌ای منظور نخواهد شد. چنانچه داوطلب در سؤالی بیش از یک گزینه را علامت زده باشد یا در اصطلاح چند گزینه را انتخاب کند، 1 نمرۀ منفی برای او منظور خواهد شد.

طبق روال سالیان گذشته سوالات شامل دو دفترچه می‌باشد. دفترچه اول شامل 60 سوال و 75 دقیقه زمان پاسخگویی و دفترچه دوم شامل 60 سوال و 25 دقیقه زمان پاسخگویی می‌باشد. همانطور که می‌بینید در دفترچه دوم سرعت عمل پاسخگویی دانش‌آموز به سوالات اهمیت بالایی دارد و باید دانش‌آموز ضمن حفظ تمرکز خود با سرعت مناسبی به سوالات دفترچه دوم پاسخ دهد.

محتوای آزمون تیزهوشان

آزمون ویژه آمادگی تیزهوشان

با توجه به شرایط ویژه‌ای که آزمون ورودی مدارس تیزهوشان دارد، برای قبولی در این آزمون باید برنامه‌ریزی مناسبی داشت. مطالعه منابع آزمون و شرکت در آزمون‌های مشابه به دانش‌آموزان کمک خواهد کرد تا با آمادگی کافی در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان شرکت کنند. در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ گزینه دو برای دانش‌آموزان علاقمند به پذیرش در مدارس تیزهوشان آزمون ویژه آمادگی تیزهوشان را ارائه می‌دهد. دروس مورد ارزشیابی آزمون ویژه آمادگی تیزهوشان گزینه دو مبتنی بر هوش، استعداد و خلاقیت می‌باشد. سطح، نوع سوالات و زمانبندی این آزمون به طور کامل مشابه آزمون ورودی مدارس تیزهوشان می‌باشد. ضمنا این آزمون مشابه آزمون ورودی مدارس تیزهوشان دارای نمره منفی است.

آزمون‌های ویژه آمادگی تیزهوشان گزینه دو در پایه ششم در ۷ مرحله برگزار می‌شود. زمانبندی این آزمون‌ها به گونه است که دانش‌آموز به طور پیوسته در طول سال تحصیلی خود را محک بزند و سطح خود را به تدریج بالا ببرد. ضمنا دانش آموز می‌تواند با این برنامه هم برنامه درسی پایه ششم خود را پیش ببرد و هم برای آزمون ورودی مدارس تیزهوشان پایه ششم به هفتم آماده شود.

شماره مرحله
تاریخ برگزاری
مهلت ثبت نام
آنلاین
حضوری
1
1402/08/12
1402/08/09
2
1402/09/10
1402/09/07
3
1402/11/13
1402/11/10
4
1402/12/11
1402/12/08
5
1403/01/24
1403/01/21
6
1403/02/28
1402/02/25
7
1403/03/25
1403/03/22

آزمون‌های تیزهوشان گزینه دو هم امکان برگزاری حضوری (با هماهنگی نمایندگی) و هم امکان برگزاری آنلاین در بانک سوال را دارند.

کارنامه فردی و گزارش گروهی

یکی از ویژگی‌های مهم آزمون ویژه آمادگی تیزهوشان کارنامه فردی و گزارش گروهی است که پس از هر آزمون در اختیار دانش‌آموز و مدارس قرار می‌گیرد. کارنامه و گزارش نقش مهمی در تحلیل و بهبود عملکرد دانش‌آموزان دارد.

دانش‌آموزان بعد از هر آزمون ویژه آمادگی تیزهوشان گزینه دو یک اَبَرکارنامه جامع دریافت می کنند که تمام اطلاعات لازم درباره عملکردشان در آزمون را در اختیار آنها قرار می‌دهد. این اَبَرکارنامه هوشمند به دانش آموزان امکان تحلیل عملکرد خود و مقایسه این عملکرد با سایر دانش آموزان را فراهم می‌کند. همچنین به دانش آموزان راهکارهایی ارائه می‌دهد که به بهبود عملکرد آنها در آزمون های پیشرو و موفقیت در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان کمک می‌کند.

گزینه دو به مدارسی که دانش‌آموزان آن به صورت گروهی در آزمون‌های ویژه آمادگی تیزهوشان ثبت نام و شرکت می‌کنند، یک گزارش کامل ارائه می‌دهد. در این گزارش تحلیلی که از طریق بانک سوال در اختیار اولیا آموزشی مدرسه قرار می‌گیرد، وضعیت تحصیلی و عملکرد دانش‌آموزان به صورت فردی و گروهی قابل مشاهده است. این گزارش ها در سطوح مختلف به مدیر، معلم و مشاور مدرسه ارائه می‌شود. با استفاده از این اطلاعات اولیای آموزشی مدارس می‌توانند برای دانش آموزان خود برنامه ریزی بهتری داشته باشند.

شرایط و قوانین ثبت نام

آزمون تیزهوشان پایه ششم در سال تحصیلی 1403-1402 در 7 مرحله برگزار می‌شود. هزینه ثبت نام این آزمون برای دانش آموزان پایه ششم مطابق جدول زیر می‌باشد. ضمنا توجه نمایید که مبلغ در نظر گرفته شده برای برگزاری آزمون به صورت آنلاین می‌باشد. برگزاری آزمون به صورت حضوری با افزایش هزینه همراه است به همین جهت نمایندگی‌ها می‌توانند در صورت برگزاری آزمون به صورت حضوری هزینه ثبت نام را افزایش دهند. 

ثبت نام
آزمون تیزهوشان ویژه پایه ششم
تعداد مراحل
7 مرحله
هزینه هر مرحله
73000
قیمت کامل
511,000

توجه داشته باشید تمام مراحل آزمون تیزهوشان امکان برگزاری آنلاین در بانک سؤال و یا حضوری با هماهنگی نمایندگی‏ ها را خواهند داشت.

ثبت نام در آزمون‌های گزینه دو از طریق نمایندگی‌ها یا وبسایت گزینه دو، امکان‌پذیر است. پیشنهاد می‌شود پیش از ثبت نام برای مشاوره ثبت نام و سوالات خود با نمایندگی تماس بگیرید و یا نکات مهم ثبت نام را در سایت مطالعه کنید.

  1. ثبت نام در وب سایت مؤسسه گزینه دو
  2. ثبت نام توسط نمایندگی های موسسه 

پرسش و پاسخ

برای ورود به مدارس تیزهوشان باید در آزمون ورودی این مدارس شرکت کنید. در صورت که جز نفرات برتر این آزمون باشید و رتبه لازم را کسب نمایید می‌توانید در این مدارس ثبت‌نام نمایید.

دانش‌آموز باید در تمامی دروس پایه پنجم و ششم نمره خیلی خوب کسب نماید. البته اگر در تمامی دروس نمره خیلی خوب کسب کرده باشد و تنها در یک درس نمره خوب کسب کند باز هم شرایط لازم برای ثبت نام در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان را دارد.

سوالات آزمون ورودی مدارس تیزهوشان ارتباط چندانی با مطالب کتاب درسی ندارد.

سوالات آزمون شامل هوش، استعداد و خلاقیت می‌باشد، که با موضوعات مختلفی طراحی شده است.