جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

بهترین زمان برای مطالعه

بهترین زمان برای مطالعه
راه‌های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن
فهرست مطالب

بهترین زمان برای مطالعه چه زمانی است؟ اگر بیشتر تایم خود را در مدرسه هستید، پاسخ شما ممکن است این باشد: “هر وقت بتوانم!” اما اگر کمی انعطاف‌پذیری در برنامه خود دارید، دانستن این نکته مفید است که برخی اوقات برای مطالعه و کسب اطلاعات جدید بهتر از زمان‌های دیگر است. هماهنگ کردن برنامه مطالعه با زمان‌هایی که مغز شما برای دریافت مطالب جدید آماده‌تر است، می‌تواند به شما کمک کند هوشمندانه‌تر کار کنید، نه سخت‌تر ! 

با گزینه دو همراه باشید.

راه‌های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

آیا واقعا بهترین زمان برای مطالعه وجود دارد؟

تحقیق در مورد بهترین زمان برای مطالعه ریشه در زمینه بیولوژیک بدن انسان دارد که به بررسی چگونگی تأثیر زمان بر مغز و بدن می‌پردازد. ریتم‌های شبانه‌روزی ما که اساساً، به پاسخ بدن به محیط و هورمون‌ها است، بستگی دارد. ریتم شبانه روزی نقش مهمی در تعیین زمانی که ما برای انجام برخی فعالیت‌ها آماده هستیم، بازی می‌کند. مطالعه در زمان مناسب می‌تواند در موارد زیر به شما کمک کند:

  • 1. مفاهیم جدید را راحت‌تر یاد بگیرید
  • 2. اطلاعات را بهتر حفظ کنید
  • 3. تصمیمات بهتری بگیرید
  • 4. خلاق‌تر باشید
راه‌های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

بهترین زمان برای مطالعه از نظر علم

دانشمندان بهترین زمان برای مطالعه را یافته‌اند! به گفته دانشمندان، مغز در ساعات 10 صبح تا 2 بعد از ظهر و 4 بعد از ظهر تا 10 بعد از ظهر هوشیارتر و قابل آموزش است.

توجه به این نکته مهم است که بزرگسالان ممکن است کمی از این قاعده مستثنی باشند. مطالعات نشان داده‌اند که ریتم شبانه‌روزی بزرگسالان بین گروه سنی 14 تا 24 سال معمولاً 2 تا 3 ساعت دیرتر است.

بهترین زمان درس خواندن در روز

مغز در ساعات 10 صبح تا 2 بعد از ظهر هوشیارتر است.

بهترین زمان درس خواندن در شب

مغز در بازه زمانی 4 بعد از ظهر تا 10 بعد از ظهر هوشیارتر و قابل آموزش است

بهترین زمان درس خواندن چه زمانی است؟

اگر پاسخ این را بدانید، برای امتحانات خود، به راحتی می‌توانید درس بخوانید. تحقیقات علمی بهترین زمان برای مطالعه را نشان می‌دهد.

یادگیری و مطالعه فرآیندی مداوم و بخشی از زندگی انسان است. هر روز چیز جدیدی یاد می‌گیرید و نسبت به قبل داناتر می‌شوید. به طور مشابه، یادگیری تحصیلی یک فرآیند مادام العمر است. اما تفاوت قابل توجهی بین یادگیری و مطالعه وجود دارد. یادگیری سودی است که از مطالعه به دست می‌آورید. وقتی انرژی خود را برای درک چیزی از طریق مطالعه صرف می‌کنید، سفر یادگیری شما آغاز می‌شود.

به عنوان یک دانش آموز می‌توانید با مطالعه در ساعات خاصی از روز از سیر پیشرفت خود اطمینان حاصل کنید. با این حال، این تکنیک برای افراد مختلف نتایج متفاوتی داشته باشد.

بنابراین چگونه می‌توانید بهترین زمان برای مطالعه را تشخیص دهید؟ بهترین انتخاب برای شما چیست؟ سیگنال‌ها یا نشانه‌هایی که  در مورد توانایی‌های یادگیری شما وجود دارد، چیست و چگونه می‌توانید از این اطلاعات برای تسریع یادگیری خود استفاده کنید؟

بهترین زمان برای مطالعه برای اکثر دانش آموزان در صبج است.

نکاتی برای مطالعه در طول روز

  • 1. سعی کنید از هدفون حذف نویز استفاده کنید، این به حذف تمام حواس‌پرتی‌ها کمک می‌کند.
  • 2. در صورت امکان، یک صندلی راحت در یک کتابخانه ساکت پیدا کنید، این می‌تواند به شما کمک کند تا روی مطالعه خود تمرکز کنید.

بهترین زمان برای مطالعه در روز زمانی است که برای مطالعه آمادگی بیشتری دارید! برای رسیدن به این وضعیت ذهنی، اطمینان حاصل کنید که تمام نیازهای شما برآورده شده است. حمام کنید، یک وعده غذایی متعادل بخورید و مطمئن شوید که راحت هستید. به این ترتیب می‌توانید ذهن خود را فریب دهید تا این باور را داشته باشد که تنها کار مهم در دست مطالعه است.

آیا مطالعه صبح زود برای همه مفید است؟

مطالعه در صبح می‌تواند برای شما مفید باشد اگر:

  • 1. شما آدم سحر خیزی هستید.
  • 2. شما در صبح پرانرژی و هوشیارتر هستید.
  • 3. اگر متوجه شدید که ذهنتان در ساعات اولیه صبح بدون دغذغه و نشخوار فکری است.
  • اگر زود بیدار شدن برای شما الهام‌بخش است
  • اگر ساعت گوارش شما باعث می‌شود زود بیدار شوید، پس شما یک سحرخیز طبیعی هستید.

اگر این موارد با شما همخوانی دارد، مطالعه در ساعات اولیه روز می‌تواند برای شما بسیار سودمند باشد. بهترین زمان برای مطالعه به سبک زندگی شما هم بستگی دارد.

راه‌های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

درس خواندن در بعدازظهر

مطالعات متعدد ثابت می‌کند که تفکر انتقادی و مهارت‌های تحلیلی شما بین ساعات 2 بعد از ظهر تا 5 بعد از ظهر کاملاً مؤثر است. در این مدت، مغز شما می‌تواند در یکپارچه‌سازی و پردازش اطلاعات جدیدی که به دست آورده ایدريال بسیار کارآمد باشد.

بعد از ظهرها همچنین زمان بسیار خوبی برای یادگیری خلاقانه است. مغز شما می‌تواند بین آنچه آموخته‌اید و آنچه می‌خواهید سریع‌تر حفظ کنید، ارتباط برقرار کند و در نتیجه شما را تحلیلگرتر کند.

بهترین زمان برای مطالعه برای تفکر انتقادی و تحلیلی برای برخی از دانش آموزان در عصر است

مزایای مطالعه در شب چیست؟

اگر تمایل دارید که سطح انرژی بالاتری در روز یا عصر داشته باشید، یک برنامه مطالعه در شب می‌تواند به خوبی برای شما مناسب باشد. اگر مطالعه در شب را انتخاب می‌کنید، احتمالاً حواس پرتی کمتری خواهید داشت و به شما فرصتی می‌دهد که بهتر تمرکز کنید. این گزینه بسیار توصیه می‌شود، به خصوص اگر با خانواده خود زندگی می‌کنید.

علاوه بر حواس پرتی کمتر، مطالعه در شب مزایای دیگری نیز دارد:

  • 1. ثابت شده است که مطالعه در عصر به شما کمک می‌کند تا یادگیری خود را تثبیت کنید و یادآوری خود را بهبود بخشید.
  • 2. تحقیقات نشان می‌دهد که مطالعه در شب همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت‌های جدیدی مانند یادگیری یک زبان جدید را به خوبی درک کنید.
  • 3. مطالعه قبل از خواب می‌تواند تضمین کند که روند تقویت حافظه شما در اوج است. با این حال، اگر در شب مطالعه می‌کنید، مطمئن شوید که حداقل 8 تا 9 ساعت می‌خوابید.

بهترین زمان برای مطالعه برای افرادی که سطح هوشیاری بالاتری در شب دارند، در ساعت‌های انتهایی روز است.

راه‌های افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

مطالعه روز بهتر است یا شب؟

اگرچه علم می‌تواند در تعیین زمان مطالعه برای شما بهترین راهنما باشد، اما زمان مطالعه تنها عاملی نیست که باید برای داشتن یک مطالعه خوب در نظر بگیرید.

مطالعه در روز یا شب بسته به محیط و ترجیحات شخصی شما می‌تواند مزایا و معایب مختلفی داشته باشد. اگر در طول روز مطالعه کنید، ممکن است از مزایای آن بهره‌مند شوید، برای مثال

  • یادگیری بهینه و عمیق‌تر نور طبیعی
  • احساس آرامش بعد از یک خواب خوب شبانه

با این حال، مطالعه در شب ممکن است ایده بهتری باشد اگر شما:

  • در ساعت 4 بعد از ظهر تا 10: 00 بعد از ظهر هوشیارتر باشید.
  • مسئولیت‌های کمتری در این زمان داشته باشید.

بهترین زمان برای مطالعه به میزان بهره وری شما در یادگیری درس بستگی دارد.، ببینید چه زمانی بیشترین بهره وری را دارید.

بیشترین بهره وری در یادگیری درس در کدام ساعت است؟

توانایی‌های یادگیری شما، مانند حافظه، هوشیاری یا مهارت‌های تفکر انتقادی، می‌تواند در سطوح مختلفی در ساعات مختلف روز باشد. به عنوان مثال، احتمالاً صبح‌ها حافظه بصری بهتری دارید، در حالی که بعد از ظهر هوشیاری شما به اوج خود می‌رسد.

بنابراین، ایجاد یک جدول زمانی مطالعه تا حد زیادی به ماهیت برنامه درسی شما بستگی دارد. ممکن است مجبور شوید چندین نوع درس مختلف را در زمان‌های مختلف بخوانید تا بفهمید کدام زمان برای شما مناسب‌تر است. با این حال، هنگامی که بهترین زمان برای مطالعه را مشخص کردید، ضروری است که این برنامه به صورت روتین انجام شود.

داشتن یک برنامه روتین به بدن و ذهن شما کمک کند تا با برنامه روزانه‌تان سازگار شود و شما را در بهترین چارچوب ذهنی برای مطالعه نگه دارد. در نهایت، می‌توانید روال مطالعه خود را سازماندهی کنید تا موثرتر و کارآمدتر باشد.

اگرچه بهترین زمان مطالعه برای هر فرد منحصربه‌فرد است، اما همسو کردن عادات مطالعه با زمان‌شناسی می‌تواند به بهبود عملکردتان کمک کند. مهم است که انعطاف پذیر باشید. زیرا چیزی که یک هفته برای شما کار می‌کند، ممکن است هفته بعد کاملا غیر واقعی باشد، زیرا بسته به اینکه چه کاری انجام داده‌اید، عملکرد شما نیز تغییر می‌کند.

پرسش و پاسخ

بر اساس علم، دو پنجره زمانی وجود دارد که مغز بیشترین سطح یادگیری را دارد: 10 صبح تا 2 بعد از ظهر و از ساعت 4 بعد از ظهر تا ساعت 10 شب.

آمادگی برای هر امتحان رقابتی مانند کنکور مستلزم مدیریت زمان و برنامه‌ریزی برای هر روز است. فرد باید منظم باشد و به برنامه‌ای که برای هر روز تنظیم شده است، پایبند باشد. برای امتحانات رقابتی مانند کنکور حداقل 6-7 ساعت مطالعه در روز الزامی است.

ارائه تعداد دقیق ساعاتی که مغز می‌تواند به طور موثر مطالعه کند، چالش برانگیز است، زیرا به عوامل مختلفی بستگی دارد. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که تمرکز بهینه و دامنه توجه مغز می‌تواند از 25 تا 90 دقیقه در هر بار متغیر باشد، پس از آن ممکن است نیاز به استراحت‌های کوتاه یا تغییر در فعالیت داشته باشد.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x