جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

تصحیح الکترونیکی امتحانات نهایی در ۱۴۰۳ چگونه است؟

تصحیح الکترونیکی امتحانات نهایی در ۱۴۰۳ چگونه است؟
تصحیح الکترونیکی امتحانات نهایی در ۱۴۰۳ چگونه است؟
فهرست مطالب

با توجه به سهم بالای نمرات امتحانات نهایی در کنکور، آشنایی با سازوکار تصحیح برگه‌ها بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل تصحیح الکترونیکی امتحانات نهایی در راستای کار آموزش و پرورش قرار گرفت. در تصحیح الکترونیک، برگه‌ها در سیستم اسکن شده و توسط دو مصحح که با همدیگر تعاملی ندارند، تصحیح می‌شود. در ادامه این نوشتار، توضیحات تکمیلی‌تر در مورد نحوه تصحیح اوراق امتحان نهایی خرداد ارائه شده است.

با گزینه دو همراه باشید.

تصحیح الکترونیکی امتحانات نهایی در ۱۴۰۳ چگونه است؟

نحوه نمره دادن به امتحانات نهایی از گذشته تا اکنون

تا قبل از خرداد 1401 تصحیح اوراق امتحانی به صورت دستی انجام می‌شد، ممکن بود در این مدل تصحیح، امکان دخل یا تصرف وجود داشته باشد. از خرداد پارسال تصحیح اوراق امتحانی به جای دستی، الکترونیکی شد.

تفاوت روش دستی با روش نیمه الکترونیک در تصحیح برگه‌های امتحان نهایی:

در تصحیح نیمه الکترونیک، ابتدا دو مصحح برگه امتحان را تصحیح می‌کنند و شمارش نمرات به عهده سیستم است درحالی‌که در روش دستی چندین بار باید شمارش صورت می‌گرفت و احتمال خطا در جمع نمرات افزایش می‌یافت.

تصحیح الکترونیکی امتحانات نهایی در ۱۴۰۳ چگونه است؟

نحوه تصحیح اوراق امتحان نهایی

تصحیح اوراق امتحانات نهایی الکترونیکی است. اوراق امتحان نهایی دیگر به صورت دستی تصحیح نخواهد شد. نحوه تصحیح امتحانات نهایی به صورت زیر است:

  1. بلافاصله بعد از پایان امتحان هر درس، همه پاسخ برگ‌ها به حوزه‌ی تصحیح ارسال و اسکن می‌شوند تا توسط مصحح‌ها در سراسر کشور تصحیح شوند.

2. مصحح وارد حوزه تصحیح می‌شود و اسکن برگه امتحانی را مشاهده می‌کند.

3. برگه امتحانی بدون مشخص‌بودن نام و ناحیه، توسط مصحح تصحیح می‌شود.

4. برای تصحیح برگه امتحانی، معلم برگه را طبق کلید تصحیح می‌کند؛ بنابراین بارم دادن به هر سؤال باید طبق کلید باشد. در کلید تمام جزئیات از جمله جواب، فرمول و شکل بارم مخصوص دارد.

5. مصحح بارم هر سؤال را سمت چپ برگه با عدد و حروف وارد می‌کند. سپس بعد اینکه برگه را تصحیح کرد، بارم‌ها را با هم جمع می‌نماید. نمره کل برگه امتحانی را به عدد و حروف وارد سیستم می‌نماید تا ثبت شود.

6. برای افزایش دقت تصحیح برگه‌های امتحانی، برگه به همکار دیگری ارسال می‌شود. مصحح دوم از نمره قبلی مطلع نیست. این دو مصحح با هم تعاملی ندارند و ممکن است از دو استان مختلف باشند.

7. درصورتی‌که نمره‌های ثبت شده با همدیگر در حد 0.25 اختلاف داشته باشد، سیستم به صورت خودکار میانگین گرفته و نمره را ثبت می‌کند.

8. درصورتی‌که نمره‌های ثبت شده با همدیگر بیشتر از یک نمره اختلاف داشته باشد، تصحیح سوم صورت خواهد پذیرفت. نمره نهایی نمره‌ای است که مصحح سوم اعلام می‌کند.

9. در نهایت نمره به سامانه ارسال می‌شود تا از طریق آن در سوابق تحصیلی دانش‌آموز ثبت گردد.

تصحیح الکترونیکی امتحانات نهایی در ۱۴۰۳ چگونه است؟

نقش هوش مصنوعی در تصحیح اوراق امتحان نهایی

هم‌اکنون مصححان، اوراق امتحانات نهایی را تصحیح می‌کنند و با هوش مصنوعی نیست. در مرحله نخست، دو مصحح برگه‌های امتحانی را تصحیح می‌کنند که نمی‌توانند نمرات یکدیگر را مشاهده کنند، بعد از ثبت نمره، پردازش تصویر انجام می‌شود و پس از آن هوش مصنوعی می‌تواند وارد عمل شود. هر برگه امتحانی یک پاسخ‌نامه دارد و پاسخ‌نامه‌های اولیه توسط طراحان سؤال کدگذاری شده است؛ زمانی که دانش‌آموز به سؤالات پاسخ می‌دهد، برگه او توسط مصححان تصحیح می‌شود و در مرحله آخر هوش مصنوعی، برگه‌های امتحانی دانش‌آموزان را با پاسخ‌نامه بررسی می‌کند و در نهایت نمره‌ای که ماشین ارائه کرده است با نمره مصححان مقایسه و نمره نهایی ثبت می‌شود.

آیا هر سؤال در امتحان نهایی توسط یک معلم تصحیح می‌شود؟

  1. در امتحان خرداد 1403 قرار است هر مصحیح یک سؤال را تصحیح کند. به عبارتی برگه یک دانش‌آموز را 30 معلم به صورت الکترونیکی تصحیح می‌کنند. با این کار حق دانش آموزان تضییع نمی‌شود.
  • 2. درصورتی‌که مصححان نتوانستند یک برگه امتحانی را بخوانند، آن را به برای دیگری بفرستند تا بتواند برگه را بخواند.

تمامی معلمین پایه دوازدهم وظیفه دارند تا کار تصحیح را انجام دهند. مصحح هر برگه امتحانی، معلم همان درس است.

آیا تصحیح اوراق امتحانی خردادماه به صورت تمام الکترونیکی انجام می‌شود؟

در تصحیح تمام الکترونیکی،  راهنمای تصحیح به عبارات کلیدی تبدیل می‌شود و ماشین می‌تواند برگه‌های امتحانی را تصحیح کند البته باید امکانات آن تأمین شود؛ اکنون انواع دستخط‌ها را اسکن شده داریم که می‌توان آن را به ماشین ارائه کرد؛ برای امتحانات خرداد ۱۴۰۳ تصحیح تمام الکترونیک نداریم. برای تصحیح تمام الکترونیک زیرساخت‌ها از جمله نرم‌افزار و سخت‌افزار باید آماده باشد. برای مثال دانش‌آموز به یک سیستم نیاز  دارد که سؤالات را با قلم پاسخ دهد.

تصحیح الکترونیکی امتحانات نهایی در ۱۴۰۳ چگونه است؟

آیا امکان تقلب در تصحیح برگه امتحانی نهایی وجود دارد؟

برگه هر استان توسط مصحح‌های استان دیگر انجام خواهد پذیرفت. برای مثال برگه یک دانش‌آموز تهرانی توسط معلمی در استان دیگر در سیستم تصحیح شود، به همین دلیل امکان دخل و تصرف کاهش پیدا می‌کند.

از طرف دیگر در حوزه‌های تصحیح، ناظر وجود دارد که کار آن‌ها نظارت بر مراحل اجرا و برگزاری آزمون و تصحیح آن است. درصورتی‌که ناظر، تقلبی را مشاهده کند، رئیس حوزه را در جریان می‌گذارد.

پرسش و پاسخ

تصحیح برگه‌های امتحان نهایی توسط مصححان به صورت الکترونیکی و تحت نظارت ناظران انجام می‌شود. هر برگه‌ی امتحانی دو بار تصحیح می‌شود تا میزان خطا در نمره‌دهی به حداقل برسد.

برگزاری امتحانات نهایی به‌صورت تمام الکترونیک نیازمند این است که راهنمای تصحیح به عبارات کلیدی تبدیل شود تا  ماشین بتواند برگه‌های امتحانی را تصحیح کند. البته باید امکانات آن تأمین شود؛ اکنون انواع دستخط‌ها را اسکن شده داریم که می‌توان آن را به ماشین ارائه کرد؛ برای امتحانات خرداد ۱۴۰۳ تصحیح تمام الکترونیک نداریم.

هر برگه امتحانی یک پاسخ‌نامه دارد و پاسخ‌نامه‌های اولیه توسط طراحان سؤال کدگذاری شده است؛ زمانی که دانش‌آموز به سؤالات پاسخ می‌دهد، برگه او توسط مصححان تصحیح می‌شود و در مرحله آخر هوش مصنوعی، برگه‌های امتحانی دانش‌آموزان را با پاسخ‌نامه بررسی می‌کند و در نهایت نمره‌ای که ماشین ارائه کرده است با نمره مصححان مقایسه و نمره نهایی ثبت می‌شود.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سان
سان
2 ماه قبل

سلام امتحانات نهایی پایه یازدهم و دهم چگونه تصحیح میشوند آیا خود معلم مربوطه دانش آموز تصحیح میکند

رضا محمدیان
مدیر
2 ماه قبل
پاسخ به  سان

با سلام
امتحانات پایانی یازدهم به صورت نهایی برگزار شده و مصحح پاسخبرگ دانش‌آموز نیز یقینا معلم او نیست.

جمشیدی
جمشیدی
1 ماه قبل

سلام اگه کسی جواب سوال رو جا به جا در پاسخنامه بنویسه و بعدا علامت بزنه که هر جواب مربوط به کدام سوال است ، در تصحیح سوال به سوال چجوری انجام می‌شود؟

رضا محمدیان
مدیر
1 ماه قبل
پاسخ به  جمشیدی

ممکن است که به دردسر بیفتد!

جمشیدی
جمشیدی
1 ماه قبل

سلام امتحان نهایی جواب دوتا سوال رو جا به جا نوشتم بعدش علامت زدم که هر جواب برای کدام سوال بوده ، الان که سوال به سوال تصحیح میشه چجور نمره میدن؟

رضا محمدیان
مدیر
1 ماه قبل
پاسخ به  جمشیدی

بهتر بود سر جلسه از مراقب این پرسش رو انجام میدادی

فریبا
فریبا
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر
سوالات نهایی دوازدهم ریاضی درس هندسه خیلی سخت طراحی شده بود

7
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x