جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

تکنیک عالی برای مطالعه با پومودرو

تکنیک عالی برای مطالعه با پومودرو
چگونه فیزیک کنکور ریاضی را 100 بزنیم؟
فهرست مطالب

تکنیک پومودورو یک تکنیک عالی برای مطالعه هوشمندانه است. اگر به دنبال این هستید که مطالعه‌ای موثر داشته باشید، از این تکنیک استفاده کنید. توجه داشته باشید که تکنیک پومودرو به شما زمان کافی برای تمرکز می‌دهد. از طرف دیگر با مدت زمانی که برای استراحت در نظر می‌گیرد، به شما یک وقفه کوتاه برای استراحت دادن ذهن و بازیافتن انرژی ایجاد می‌کند. تکنیک پومودرو برای دانش آموزانی است که قصد دارند در بازه زمانی کوتاه بهترین نتیجه را به دست آورند. زیرا با کمک این تکنیک تمرکز شما افزایش یافته و در نهایت بهره وری بیشتری در جلسات مطالعاتی خود خواهید داشت. در این مقاله از سری مقاله گزینه دو به ارائه تکنیک پومودورو پرداخته‌ایم.

با گزینه دو همراه باشید.

تکنیک عالی برای مطالعه با پومودرو

تکنیک پومودورو: مطالعه هوشمندانه با این روش

آیا تا به حال به دلیل یک “وقفه 5 دقیقه ای” بعد از استراحت، متوجه شدید که تا 2 ساعت در شبکه‌های اجتماعی وقت سپری کرده ایدۀ؟  یا ساعت‌ها مطالعه می‌کنید و بعد از آن چیز کمی به خاطر دارید؟ پس شاید زمان آن رسیده است که همه چیز را تغییر دهید و از روش مطالعه اثبات شده پومودورو استفاده کنیم!

معنی پومودورو: نام آن از کجا آمده است؟

تکنیک پومودورو یک روش مدیریت زمان است که مطالعات مختلف ثابت کرده‌اند که بهره وری را افزایش می‌دهد و عادات مطالعه را بهبود می‌بخشد. اما نام “پومودورو” از کجا آمده است؟ این تکنیک توسط فرانچسکو سیریلو در اواخر دهه 1980 توسعه یافت و او نام این تکنیک را از روی کلمه ایتالیایی گوجه فرنگی انتخاب کرد. . این به این دلیل است که سیریلو از یک تایمر آشپزخانه به شکل گوجه‌فرنگی برای ردیابی فواصل کاری خود استفاده می‌کرد و نام «پومودورو» از آن زمان تاکنون باقی مانده است.

زمانی که فرانچسکو سیریلو برای اولین بار از تکنیک پومودورو استفاده کرد، یک تایمر آشپزخانه به شکل «پومودورو» در ایتالیایی استفاده شد که نام «تکنیک پومودورو» از آنجا گرفته شده است.

با تکنیک سنتی پومودورو، یک فاصله کاری یا مطالعه 25 دقیقه است و پس از آن یک استراحت 5 تا 10 دقیقه‌ای انجام می‌شود. شما از این 25 دقیقه جهت کار خالص و بدون حواس پرتی استفاده می‌کنید و باید 100٪ به وظیفه‌ای که دارید متعهد می‌شوید. و هنگامی که 25 دقیقه شما تمام شد، 5 تا 10 دقیقه استراحت می‌کنید. سپس این کار را حدود چهار بار تکرار می‌کنید و بعد از آن، زمان بیشتری یعنی 15 تا 30 دقیقه استراحت می‌کنید. (در اینجا زمانی است که می‌توانید ورزش کنید، مدیتیشن کنید، پیاده‌روی کنید یا چرت بزنید).

این تکنیک خیلی خوب به نظر می‌رسد، درست است؟ به خصوص اگر برای شروع مطالعه فصل ترسناک ترمودینامیک فیزیک یا نوشتن مقدمه‌ای برای چهارمین مقاله خود در حال برنامه‌ریزی هستید.

تکنیک عالی برای مطالعه با پومودرو

بهترین فواصل زمانی برای استفاده از تکنیک پومودورو

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های استفاده از تکنیک پومودورو، یافتن بهترین فواصل زمانی است که بهترین کار را برای شما دارد. می‌توانید با امتحان کردن آنچه که مطالعات پیشنهاد می‌کنند، شروع کنید، مانند مطالعه انجام شده توسط Desktime که فواصل کاری 52 دقیقه‌ای و 17 دقیقه استراحت را پیشنهاد می‌کند، یا می‌توانید فواصل زمانی را بر اساس ریتم‌های مختلف امتحان کنید، که 90 دقیقه درس خواندن یا کار کردن و 20 یا 30 دقیقه استراحت را مد نظر قرار داده است.

با این حال، به جرات می‌توان گفت که فواصل زمانی که برای شما بهتر عمل می‌کند، به یک عامل اصلی بستگی دارد – شما! هر کس روش متفاوتی برای مطالعه / کار دارد. برخی ممکن است دوره‌های کوتاه‌تری را نسبت به فاصله کاری 25 دقیقه‌ای ترجیح دهند و یک مطالعه/کار 20 دقیقه‌ای انجام دهند، در حالی که برخی دیگر فواصل طولانی مطالعه/کار عمیق را دوست دارند. البته همین امر در مورد فواصل زمانی برای استراحت نیز صدق می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تکنیک پومودورو را امتحان کنید و نسبت طلایی خود را بیابید.

بعد از اینکه تصمیم گرفتید ابتدا کدام بازه‌های زمانی را امتحان کنید، نوبت به انتخاب تایمر می‌رسد. می‌توانید به سبک قدیمی بروید و یک تایمر فیزیکی بخرید که مطابق سلیقه شما باشد یا از یکی از بسیاری از تایمرهای آنلاین استفاده کنید که به شما کمک می‌کند فواصل زمانی خود را ردیابی کنید. و، البته، ما تعدادی تایمر آنلاین را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم:  

  • Pomofocus: یکی از شناخته‌شده‌ترین و ساده‌ترین ابزارهای Pomodoro، Pomofocus است که به دلیل ویژگی‌هایی متمامیز، آن را به انتخابی تبدیل می‌کند که همه با آن شروع می‌کنند.
  • Studywithme’s Aesthetic Pomodoro Timer: اگر تایمری می‌خواهید که روی صفحه رایانه شما جالب به نظر برسد و یک لیست پخش برای مطالعه پخش کند، این ابزار ممکن است برای شما مناسب باشد.

فواصل زمانی انتخاب شده است، و تایمر آماده است، اکنون بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه می‌توانید از روش مطالعه پومودورو برای ارتقای بهره وری جلسات مطالعه خود استفاده کنید.

تکنیک پومودورو چگونه به کار گرفته می‌شود؟

همه ما سعی کرده‌ایم برای مطالعه قبل از امتحان به کتابخانه یا اتاق خود برویم و متوجه شدیم که‌بخش زیادی از آن زمان را بدون تمرکز و حواس‌پرتی سپری کرده‌ایم. تکنیک پومودورو ابزاری عالی برای کمک به تمرکز بهتر هنگام مطالعه است. دفعه بعد که نیاز به مطالعه دارید، تکنیک پومودورو را امتحان کنید که مجموعه‌ای ساختاریافته از دوره‌های کوتاه‌تر تمرکز و استراحت است. در ادامه  ساختار کلی این تکنیک آمده است:

  • یک کتاب را برای تمرکز روی آن انتخاب کنید.
  • تایمر را برای 25-30 دقیقه تنظیم کنید. و به طور مداوم مطالعه کنید تا زمانی که تایمر خاموش شود.
  • 5 دقیقه استراحت کنید. قدم بزنید، یک میان وعده بخورید.
  • مراحل 2 و 3 را برای 4 دور تکرار کنید.
  • استراحت طولانی تری (20-30 دقیقه) داشته باشید.

تکنیک پومودرو به همین سادگی است! اما مطمئناً عوامل زیادی در حین مطالعه وجود دارد و برای پوشش همه آنها، ممکن است بخواهید این نکات را در جلسات مطالعه خود پیاده کنید تا از این روش مطالعه اثبات شده حداکثر استفاده را ببرید:

  • کارهای کوچک را در یک جلسه مطالعه/کار گروه‌بندی کنید: از آنجایی که بهتر است در هر پومودورو روی یک چیز تمرکز کنید، برای از بین بردن احتمال تأثیرگذاری کارهای کوچک روی تمرکز، می‌توانید همه آنها را در یک جلسه گروه‌بندی کنید و ابتدا آنها را انجام دهید.
  • جلسات خود را بعد از خاموش شدن تایمر به تأخیر نیندازید: حتی اگر فاصله زمانی مطالعه/کار یا استراحت را کامل کرده باشید، یکی از مهم‌ترین بخش های این تکنیک مدیریت زمان بر اساس تایمر است.
  • از قبل یک محیط مطالعه/کار بدون حواس پرتی ایجاد کنید: هدف اصلی این تکنیک این است که شما را قادر سازد تا بدون تمرکز یا فکر کردن به چیز دیگری روی یک چیز تمرکز کنید. بهترین راه برای اینکه 100% متمرکز بمانید، ایجاد محیطی است که هیچ عاملی مانع تمرکز شما نشود. برای رسیدن به این هدف، می‌توانید میز خود را تمیز کنید، از شر هر چیزی که به مطالعه یا کار مرتبط نیست خلاص شوید، تلفن خود را خاموش کرده و یا و آن را کنار بگذارید، و مقداری قهوه یا آب با خود بنوشید تا در زمان مطالعه تشنه نشوید.
  • کارهای بزرگ را به پومودورو تقسیم کنید: اگر کارهای اصلی خود را به پومودوروهای مختلف تقسیم نکنید، ممکن است باعث شوید که این تکنیک بر علیه شما کار کند زیرا باعث می‌شود احساس کنید که باید یک کار خاص را در یک زمان خاص به پایان برسانید. که البته هدف تکنیک پومودرو این نیست.
  • بر روی اندازه گیری میزان پیشرفت خود با تعداد پومودوروهایی که انجام داده‌اید، تمرکز کنید: با انجام این کار، می‌توانید مطمئن شوید که هیچ استرسی نخواهید داشت. در حین کار روی نتیجه نهایی تمرکز نکنید؛ در عوض، روی لحظه و میزان مطالعه/کار خود تمرکز کنید. به یاد داشته باشید که هر بار فقط می‌توانید یک قدم بردارید و تمرکز بر 10 قدم جلوتر فقط می‌تواند باعث شود که 9 قدم اول را در مسیر اشتباه بردارید.

 

تکنیک عالی برای مطالعه با پومودرو

مزایای استفاده از تکنیک پومودورو

حتی اگر تکنیک پومودورو به خوبی اثبات شده و مفید است، ممکن است تعجب کنید که چرا اینقدر خوب کار می‌کند و چه چیزی پشت آن است. برای پاسخ به این سوال، اجازه دهید نگاهی به مزایای استفاده از تکنیک پومودورو بیندازیم:

انگیزه را تقویت می‌کند.

انگیزه مفهومی است که اغلب به اشتباه درک می‌شود. شما معمولاً انگیزه را چیزی می‌بینید که باید قبل از شروع به انجام کاری داشته باشید و این انگیزه نمی‌تواند از حقیقت دورتر باشد. انگیزه چیزی است که پس از تکمیل کوچکترین‌بخش از کار خود به دست خواهید آورد. حتی زمانی که این احساس را ندارید، نشستن و مطالعه/کار فقط برای 25 دقیقه کاری است که همه می‌توانند انجام دهند.

از فرسودگی شغلی جلوگیری می‌کند.

 مفهوم فرسودگی شغلی معمولاً به دلیل تحت فشار قرار دادن خود با کار بیش از حد ایجاد می‌شود  که زمان استراحت کمی برای آن در نظر گرفته شده است. تکنیک پومودورو با استراحت‌های مکرر بین جلسات مطالعه یا کاری خود این مشکل را حل می‌کند تا آرام شوید و برای یک جلسه دیگر آماده شوید.

بهره وری را افزایش می‌دهد

 با تقسیم کار به فواصل قابل مدیریت، تکنیک پومودورو به حذف عوامل حواس پرتی و افزایش تمرکز کمک می‌کند و در نتیجه کار بیشتری در زمان کمتری انجام می‌شود.

حافظه را بهبود می‌بخشد.

 با استراحت‌های کوتاه، تکنیک پومودورو به مغز اجازه می‌دهد اطلاعات را بهتر پردازش و حفظ کند، که منجر به حفظ بهتر مطالب می‌شود.

مدیریت زمان را بهبود می‌بخشد.

 با تعیین اهداف خاص برای هر پومودورو و پایبندی به آنها، این تکنیک به مدیریت موثرتر زمان و اولویت‌بندی کارها به طور شگفت انگیزی کمک می‌کند.

به افراد مبتلا به ADHD کمک می‌کند:.

برای افراد مبتلا به ADHD، تکنیک Pomodoro می‌تواند بسیار مفید باشد زیرا به برنامه‌ریزی روزانه، کاهش حواس پرتی و بهبود تمرکز کمک می‌کند. برای اینکه فعالیت‌های گسترده‌تر را قابل انجام‌تر کند، آن‌ها را به قطعات کوچک‌تر و قابل مدیریت‌تر تقسیم می‌کند. وقفه‌های داخلی نیز کمک می‌کنند  که اگر زمانی تمرکز شما از دست رفت، فرصتی برای استراحت ارائه می‌دهد که موجب بازیابی انرژی بدن می‌شود.

جایگزین‌های تکنیک پومودورو

در حالی که تکنیک پومودورو یکی از شناخته‌شده‌ترین و اثبات‌شده‌ترین روش‌ها برای افزایش بهره‌وری شماست، اگر به دنبال ترکیب کردن روتین خود با یک تکنیک دیگر هستید، چندین تکنیک دیگر وجود دارد که می‌توانید آنها امتحان کنید:

 

  • استفاده از ماتریس آیزنهاور: این روش بر اساس ایده تقسیم وظایف به چهار دسته است: فوری و مهم، مهم اما نه فوری، فوری اما نه مهم، و نه فوری و نه مهم. با اولویت‌بندی کارها بر اساس این دسته‌بندی ها، می‌توانید زمان خود را بهتر مدیریت کنید و روی مهم‌ترین کارها تمرکز کنید.
  • قانون پارکینسون بیان می‌کند که کارها را اگر هدف گذاری نکنید، کل زمان شما را خواهند گرفت. برای غلبه بر این مشکل، اهداف کوتاه تری را تعیین کنید تا در مسیر خود بمانید و وظایف خود را به نحو احسن انجام دهید.
  • روش GTD (به انجام رساندن کارها): این روش بر این تمرکز دارد که وظایف را از ذهن شما خارج کرده و به یک سیستم وارد کنید، بنابراین می‌توانید به جای کارهایی که باید انجام شود، روی کار در حال انجام تمرکز کنید.

پرسش و پاسخ

بله، تکنیک پومودورو برای مطالعه بسیار موثر است اگر آن را به درستی انجام دهید. نحوه استفاده از پومودوروبه صورت زیر است.

  • لیست وظایف خود را اولویت‌بندی کنید و وظایف خود را به جلسات پومودورو تقسیم کنید.
  • مراقب عوامل حواس پرتی باشید و سعی کنید تا حد امکان آنها را حذف کنید.
  • تایمر خود را برای 25 دقیقه (یا بازه زمانی که انتخاب کرده اید) تنظیم کنید.
  • شروع به مطالعه / کار کنید.
  • وقتی تایمر شما خاموش شد، 5 دقیقه استراحت کنید (یا فاصله زمانی که انتخاب کرده اید).
  • این کار را برای 3-4 جلسه پومودورو تکرار کنید و 20-30 دقیقه استراحت کنید.

تکنیک پومودورو یک روش مدیریت زمان است که بر اساس زمان 25 دقیقه‌ای متمرکز است که این تمرکز با وقفه‌های پنج دقیقه‌ای شکسته می‌شود. استراحت‌های طولانی‌تر  معمولاً 15 تا 30 دقیقه، پس از چهار فاصله زمان متوالی در نظر گرفته می‌شود.

برای اکثر افراد، بیشتر اوقات، میزان تمرکز در محدوده 25-50 دقیقه برای حداکثر تمرکز با یک استراحت 5-15 دقیقه‌ای است. سعی کنید فواصل زمانی خود را بر اساس انرژی موجود، نوع کار، و میزان کاری که دارید، تنظیم کنید.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x