خدمات دوره دوم دبستان

ویژه پایه چهارم، پنجم و ششم

براساس نظر مشاوران آموزشی، ارزشیابی تشریحی بهترین نوع سنجش کتبی آموخته‌های دانش‌آموزان دوره دوم دبستان است. یک ارزشیابی تشریحی استاندارد با سوالات متنوع به دانش آموزان این پایه کمک می‌کند تا بتوانند آموخته‌های خود را به درستی مورد سنجش قرار دهند. البته دانش آموزان پایه ششم به علت در پیش داشتن آزمون ورودی مدارس تیزهوشان، دغدغه‌های بیشتری نسبت به دانش آموزان پایه چهارم و پنجم دارند. این دانش آموزان در صورت علاقه‌مندی، باید به خوبی خود را برای آزمون ورودی مدارس تیزهوشان آماده کنند.

موسسه آموزشی فرهنگی گزینه دو به عنوان یک موسسه پیشرو در دوره دوم دبستان خدمات متنوعی با هدف سنجش استاندارد به دانش آموزان ارائه می دهد. در سال تحصیلی 1403-1402 گزینه دو به دانش آموزان دوره دوم دبستان خدماتی مانند: ارزشیابی‌ تشریحی ویژه پایه چهارم، پنجم و ششم، آزمون تیزهوشان ویژه پایه ششم و بانک سوال تستی و تشریحی (ویژه مدارس) ارائه می کند که مکمل برنامه آموزشی مدارس خواهد بود.

ارزشیابی تشریحی

گزینه دو به عنوان مرکز تخصصی سنجش و ارزشیابی، در راستای تحقق سنجش 360 درجه، محصول جدید خود با نام ارزشیابی تشریحی را به دانش آموزان پایه چهارم، پنجم و ششم ارائه می کند. ارزشیابی تشریحی را می توان مهم ترین لایه در سنجش تحصیلی دانش آموزان دوره دوم دبستان در نظر گرفت. این ارزشیابی می‌تواند به بهبود عملکرد دانش‌آموز در امتحانات مدرسه نیز کمک نماید زیرا امتحانات پایان ترم مدارس به صورت تشریحی برگزار می‌شود. اما به علت چالش هایی که این نوع ارزشیابی به همراه داشت، در سالیان اخیر مراکز سنجش به شکل جدی به ایجاد یا توسعه آن فکر نکرده اند.

موسسه آموزشی فرهنگی گزینه دو به علت اهمیت موضوع سنجش دانش آموز با سوالات متنوع، دو نوبت ارزشیابی تشریحی را برای دانش‌آموزان پایه‌های چهارم، پنجم و ششم در نظر گرفته‌است. هر نوبت شامل سه مرحله ارزشیابی در درس‌های اصلی شامل “فارسی، علوم و ریاضی” خواهد بود. مرحله اول ارزشیابی تشریحی در آذر 1402 و مرحله دوم این ارزشیابی نیز در اردیبهشت ماه 1403 قبل از امتحان پایان سال برگزار می شود. 

آزمون تیزهوشان (ویژه پایه ششم)

مدارس تیزهوشان هر ساله اقدام به پذیرش دانش‌آموز در دوره اول متوسطه می‌نمایند. بسیاری از دانش‌آموزان پایه ششم به ادامه تحصیل در این مدارس علاقمند هستند. به همین علت این مدارس جهت پذیرش دانش‌آموز اقدام به برگزاری آزمون می‌نمایند. دانش‌آموزان زیادی نیز در این آزمون شرکت می‌کنند اما در نهایت صرفا افرادی پذیرفته خواهند شد که در آزمون ورودی، عملکرد بهتری داشته باشند. با توجه به اینکه منابع و سطح سوالات این آزمون با دروسی که دانش‌آموز به صورت معمول در پایه ششم فرا می‌گیرد تفاوت‌هایی دارد، لازم است که دانش آموزان جهت افزایش شانس قبولی خود، برنامه ویژه‌ای داشته باشند.

در سال تحصیلی 1403-1402 گزینه دو برای دانش‌آموزان علاقمند به پذیرش در مدارس تیزهوشان آزمونی ویژه ارائه می‌دهد. دروس مورد ارزشیابی آزمون تیزهوشان مبتنی بر هوش و استعداد می‌باشد. سطح و نوع سوالات و زمانبندی این آزمون به طور کامل مشابه آزمون مدارس تیزهوشان می‌باشد. ضمنا این آزمون مشابه آزمون ورودی مدارس تیزهوشان دارای نمره منفی می‌باشد.

آزمون‌های تیزهوشان گزینه دو در پایه ششم در 7 مرحله برگزار می‌شود. زمانبندی این آزمون‌ها به گونه است که تداخلی با ارزشیابی‌ تشریحی نداشته باشد. دانش آموز نیز می‌تواند هم برنامه درسی پایه ششم خود را پیش ببرد و هم برای آزمون تیزهوشان پایه ششم به هفتم آماده شود. ضمنا آزمون‌های تیزهوشان گزینه دو هم امکان برگزاری حضوری (با هماهنگی نمایندگی) و هم امکان برگزاری آنلاین در بانک سوال را دارند.

شماره مرحله
زمان
مهلت ثبت نام
1
1402/08/12
1402/08/09
2
1402/09/10
1402/09/07
3
1402/11/13
1402/11/10
4
1402/12/11
1402/12/08
5
1403/01/24
1403/01/21
6
1403/02/28
1403/02/25
7
1403/03/25
1403/03/22

در پایان هر آزمون به دانش‌آموزان کارنامه فردی و به مدارس گزارش گروهی ارائه می‌شود. کارنامه ارائه شده در آزمون تیزهوشان مشابه آزمون‌های مدارس تیزهوشان خواهد بود. در این کارنامه با احتساب نمره منفی درصد اکتسابی دانش آموز در هر درس همراه با رتبه و تراز او محاسبه و به دانش آموز نمایش داده می‌شود. مدارس نیز در گزارش گروهی خود وضعیت دانش آموزان خود در این آزمون‌ها را به طور کامل رصد خواهند کرد.

 

بانک سوال هوشمند گزینه دو 

بانک سوال گزینه دو دارای بهترین سوالات تشریحی و تستی برای دانش آموزان دوره دوم دبستان است. این خدمت ویژه مدارس دوره دوم دبستان ‌می باشد. مسئولین آموزشی مدارس می‌توانند از بانک سوال به عنوان یک محصول کمک آموزشی برای ارزیابی عملکرد دانش آموزان بهره بگیرند. بانک سوال گزینه دو هم به صورت اپلیکیشن موبایل و هم به صورت نسخه وب ارائه می‌شود.

امکان برگزاری آزمون تستی و تشریحی به صورت چاپی و ارزیابی عملکرد دانش‌آموزان از مهم‌ترین ویژگی‌های بانک سوال مدارس دوره دوم دبستان می‌باشد. مدارس می‌توانند به سادگی و با چند کلیک از محدوده و کتاب درسی موردنظر خود یک آزمون کامل برای دانش آموزان بسازند. ارائه کارنامه و گزارش عملکرد دانش‌آموزان نیز از طریق بانک سوال خواهد بود. مدارس برای دسترسی به بانک سوال گزینه دو لازم است تا دانش‌آموزان خود را در ارزشیابی تشریحی گزینه دو ثبت نام نمایند.

ثبت نام و برگزاری

در سال تحصیلی 1403-1402، دانش آموزان دوره دوم متوسطه (پایه چهارم، پنجم و ششم) در ارزشیابی‌های تشریحی گزینه دو و دانش آموزان پایه ششم نیز علاوه بر ارزشیابی‌های تشریحی در آزمون‌های ویژه تیزهوشان شرکت نمایند. در ادامه به بررسی هزینه خرید بسته ارزشیابی تشریحی و آزمون تیزهوشان خواهیم پرداخت.

ثبت نام ارزشیابی تشریحی

ثبت نام در ارزشیابی تشریحی گزینه دو صرفا از طریق نمایندگی‌های گزینه دو امکان پذیر می‌باشد. ارزشیابی تشریحی در سه درس ریاضی، علوم و فارسی برگزار می‌شود. شیوه برگزاری ارزشیابی تشریحی گزینه دو به صورت حضوری در مدرسه می‌باشد و دانش‌آموزان از طریق مدارس خود می توانند در این ارزشیابی شرکت می‌کنند.

ثبت نام
چهارم
پنجم
ششم
تعداد درس
3 درس
3 درس
3 درس
هزینه هر درس
59000
59000
59000
قیمت یک نوبت (سه درس)
177,000
177,000
177,000

1. ثبت نام در ارزشیابی تشریحی از طریق نمایندگی‌های گزینه دو در سراسر کشور امکان پذیر می‌باشد

2. شرایط برگزاری (حضوری و آنلاین) ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در شهرهای مختلف بر عهده نمایندگی گزینه دو در همان شهر خواهد بود. 

3. محدوده ارزشیابی تشریحی نوبت دوم کل محدوده کتاب درسی خواهد بود.

ثبت نام آزمون تیزهوشان

آزمون تیزهوشان ویژه دانش‌آموزان پایه ششم می‌باشد. آزمون تیزهوشان پایه ششم در سال تحصیلی 1403-1402 در 7 مرحله برگزار می‌شود. هزینه ثبت نام این آزمون برای دانش آموزان پایه ششم مطابق جدول زیر می‌باشد. ضمنا توجه نمایید که مبلغ در نظر گرفته شده برای برگزاری آزمون به صورت آنلاین می‌باشد. همانطور که می‌دانید برگزاری آزمون به صورت حضوری با افزایش هزینه همراه است به همین جهت نمایندگی‌ها می‌توانند در صورت برگزاری آزمون به صورت حضوری هزینه ثبت نام را افزایش دهند. 

ثبت نام
آزمون تیزهوشان ویژه پایه ششم
تعداد مراحل
7 مرحله
هزینه هر مرحله
73000
قیمت کامل
511,000

1. توجه داشته باشید تمام مراحل آزمون تیزهوشان امکان برگزاری آنلاین در بانک سؤال و یا حضوری با هماهنگی نمایندگی‏ ها را خواهند داشت.

2. دانش آموزان می‌توانند برای شرکت در آزمون تیزهوشان به صورت آنلاین، باید طبق تاریخ مشخص شده به سایت مراجعه کنند.

سوالات متداول

خدمات آموزشی و ارزشیابی برای دانش آموزان دوره دوم دبستان باید با هدف یادگیری ارائه شود. لازم است نقاط ضعف دانش‌آموزان در مباحث مختلف درسی مشخص شده و با یک برنامه‌ریزی درست این نقاط ضعف برطرف گردد تا دانش‌آموز برای فراگیری دروس در پایه های بالاتر مشکلی نداشته باشد.

با توجه به سن دانش‌آموزان دوره دوم دبستان بهتر است ارزشیابی این دانش‌آموزان به دور از هر گونه استرسی باشد. بررسی ها نشان‌می‌دهد آزمون‌های تستی اضطراب بیشتری برای دانش‌آموزان خواهند داشت. ضمنا برخی دانش‌آموزان بخشی از جواب یک سوال را می‌دانند و در پاسخ به قسمت خاصی از آن مشکل دارند. در ارزشیابی تشریحی معلم با بررسی برگه پاسخ دانش‌آموز به طور کامل و جز‌پی نقطه ضعف دانش‌آموز را درک می‌کند اما در ارزشیابی تستی این اتفاق امکان ‌پذیر نیست.

در این آزمون‌ها سطح سوالات و نحوه ارائه کارنامه مشابه آزمون ورودی مدارس تیزهوشان است. دانش‌آموز با شرکت در این آزمون‌ها فرصت دارد تا خود را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد. این سنجش و ارزیابی به نقاط ضعف دانش‌آموز را مشخص می‌کند و او فرصت دارد با تمرین بیشتر این نقاط ضعف را برطرف سازد. ضمنا شرکت در این آزمون‌ها قبلی از آزمون اصلی ورودی مدارس تیزهوشان، استرس دانش‌آموزان را کاهش می‌دهد. به این ترتیب دانش‌آموز در روز آزمون استرسی چندانی را تجربه نمی‌کند ه عملکردش را تحت تاثیر قرار دهد.

تمامی حقوق این وبسایت متعلق به موسسه گزینه دو می باشد.