جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته تکنولوژی پرتودرمانی

رشته تکنولوژی پرتودرمانی
معرفی کامل رشته تکنولوژی پرتودرمانی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته تکنولوژی پرتودرمانی
فهرست مطالب

معرفی رشته تکنولوژی پرتودرمانی

کارشناسان رشته تکنولوژی پرتودرمانی (که رادیوتراپی نیز نامیده می شود) به عنوان بخشی از یک تیم پزشکی تحت نظر یک انکولوژیست کار کرده و تکنیک های پرتودرمانی را برای سرطان و برخی بیماری های دیگر انجام می دهند. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد و شرایط ادامه تحصیل در رشته تکنولوژی پرتودرمانی در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته تکنولوژی پرتودرمانی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته تکنولوژی پرتودرمانی

رشته تکنولوژی پرتودرمانی یک درمان بسیار هدفمند است که سرطان را در هر کجای بدن که قرار دارد با دقت کنترل  می کند. این تکنیک درمانی سبب کشته شدن سلول های سرطانی یا کاهش تعدادشان می شود و در عین حال از اکثر اندام ها و بافت های دیگر بدن محافظت می کند.

تاریخچه رشته تکنولوژی پرتودرمانی

قدمت رشته تکنولوژی پرتودرمانی به سال های دور برمی گردد. رادیوتراپی پس از کشف اشعه ایکس در سال 1895 و رادیواکتیویته در سال 1896 منشأ پیدا کرد. از طریق اکتشافات علمی، آزمون و خطا، و پیشرفت های تکنولوژی، رویکردهای استاندارد در پرتودرمانی خارجی و براکی تراپی توسعه یافت.

در سال 1903، Senn  برای اولین بار اقدام به درمان یک بیمار سرطان خون کرد. در سال 1896، Despeignes شروع به استفاده از پرتودرمانی در فرانسه کرد. بیماران مبتلا به سرطان معده به مدت 15 تا 30 دقیقه تحت تابش 80 فراکسیون قرار گرفتند و گزارش شد که بیماری بهبود و درد تسکین یافته است. این رشته از سال 1925 به عنوان یک راهکار درمانی با استفاده از دستگاه های مولد اشعه ایکس و با استفاده از مواد رادیواکتیو به کار رفت. از سال 1951 با ساخت دستگاه های کبالت ادامه یافت و از سال 1967 نیز با ساخت شتاب دهنده ها تحول یافت. سپس این تکنیک به درمان رایج در اکثر بخش‌های رادیوتراپی در دهه‌های 1950 تا 1960 تبدیل شد و این منجر به تحقیقات زیادی شد. این دوره زمانی به عنوان اولین دوره رادیوتراپی مشخص شده است. در اواسط قرن بیستم سیستم های پرتودرمانی دقیقتری توسعه یافتند. در حال حاضر با افزودن تجهیزات اختصاصی و بسیار مدرن، نرم افزارهای نقشه کشی طرح درمان و نرم افزارهایی که قابلیت اجرایی دستگاه ها را وسعت بخشیده اند، درمان های سه بعدی یا تطبیقی تحولی بنیادی پیدا کرده است.

معرفی کامل رشته تکنولوژی پرتودرمانی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته تکنولوژی پرتودرمانی

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته تکنولوژی پرتودرمانی

رشته تکنولوژی پرتودرمانی شاخه ای علوم پیراپزشکی است که در آن دانشجویان طی دوره آموزشی اصول و روشهای مختلف درمان بیماری ها (غالبا توده های بدخیم) با استفاده از پرتوهای یونیزان و جلوگیری از رشد و تقسیم سلول های تومورال را فرا می گیرند. در این دوره دانشجوان با روش های پیشرفته درمان های سه بعدی آشنا می شوند.

رشته تکنولوژی پرتودرمانی برای درمان سرطان و کاهش علائم سرطان استفاده می شود. هنگامی که برای درمان سرطان استفاده می شود، پرتودرمانی می تواند سرطان را درمان کرده، از بازگشت آن جلوگیری، یا رشد آن را متوقف یا کند کند. هنگامی که از این تکنیک برای کاهش علائم استفاده می شود، آنها به عنوان درمان های تسکینی شناخته می شوند.

کارشناسی تکنولوژی پرتودرمانی به دانشجویان می آموزد که روی روش اولیه مورد استفاده برای درمان سرطان تمرکز کنند و دانشجویان می توانند به عنوان یک کارشناس برای ارائه خدمات فنی پیشرفته و مراقبتی در بیمارستان ها مشغول به کار شوند.

رشته تکنولوژی پرتودرمانی در یک نگاه

رشته تکنولوژی پرتودرمانی زیر مجموعه کنکور سراسری علوم تجربی است و برای پذیرش در این رشته باید در این آزمون سراسری شرکت کنید. شرایط پذیرش برای ورود به رشته تکنولوژی پرتودرمانی به دو فاکتور مهم یعنی ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و میزان رقابت دانشجویان بستگی دارد. هر ساله دانشجویان زیادی برای ورود به این رشته با همدیگر رقابت کرده و ظرفیت دانشگاه ها نیز خوب است. بازار کار رشته تکنولوژی پرتودرمانی مناسب بوده و رده های شغلی متفاوتی برای آن ایجاد شده است. به صورت کلی درآمد افراد شاغل به کار در رده های مرتبط شغلی با رشته تکنولوژی پرتودرمانی متوسط و رو به بالا است. فارغ التحصیلان می توانند با تقویت رزومه و افزایش مهارت های علمی به درآمدهای بالایی دست پیدا کنند. طول مقطع کارشناسی رشته تکنولوژی پرتودرمانی 4 سال است و واحدهای درسی در 8 نیمسال تحصیلی ارائه می شود. تربیت نیروی انسانی در تعداد کافی و با سطح علمی مناسب و مهارت های علمی لازم و آموزش کلیه جوانب امر از لحاظ علوم تخصصی و علوم پایه مرتبط و روش های مراقبتی و کنترل کیفی جهت تضمین انجام کار رسالت برنامه آموزشی در تربیت نیروی انسانی رشته تکنولوژی پرتودرمانی است.

پرمتقاضی بودن 86%
کاربردی بودن 94%
دشواری دروس 95%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 93%

رشته تکنولوژی پرتودرمانی در ایران

رشته تکنولوژی پرتودرمانی در ایران از سال 1345 شمسی توسط اساتید پرتودرمانی انکولوژی و متخصص فیزیک پزشکی راه اندازی گردید و به عنوان تکنسین درمانی از دانش آموختگان دارای تابعیت کشورهای خارجی و همچنین دانش آموختگان سایر رشته های پیراپزشکی پس از طی دوره آموزشی پرتودرمانی در داخل یا خارج از کشور استفاده می شده است. از سال 1365 رسما در دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی مشهد پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی پرتودرمانی آغاز گردید. از سال 1371 نیز پذیرش در دوره کارشناسی ناپیوسته پرتودرمانی صرفا در دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز گردید.

امروزه با افزایش بیماری ها و استفاده از اشعه برای درمان آن، رشته رادیوتراپی بسیار کاربرد پیدا کرده است و چشم انداز خوبی برای این رشته در کشور وجود دارد. به دلیل نیاز مبرم بیمارستان ها به این رشته می توان بازار کار خوبی برای آن در آینده متصور شد.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته تکنولوژی پرتودرمانی

برای اینکه با دیدی بازتر و به صورت واقع بینانه برای پذیرش در رشته تکنولوژی پرتودرمانی در کنکور سراسری شرکت کنید، بهتر است شرایط پذیرش را بررسی کنید. در این بخش وضعیت پذیرش در رشته تکنولوژی پرتودرمانی از دو دیدگاه مورد بررسی قرار می گیرد. دیدگاه اول مربوط به تعداد رقبای شرکت کننده در کنکور است که نقش مهمی در قبولی یا عدم قبولی دانش آموزان دارند. هر چقدر تعداد رقبای بیشتری برای ورود به رشته با همدیگر رقابت کنند، رقابت سخت تر شده و باید تلاش بیشتری داشته باشید. برای این رشته هر ساله تعداد رقبای زیادی وجود دارد. در دیدگاه دوم باید ظرفیت پذیرش و تعداد دانشگاه های پذیرنده را مورد کاوش قرار دارد. ظرفیت پذیرش در رشته تکنولوژی پرتودرمانی در دانشگاه ها مناسب بوده و دانشگاه های زیادی اقدام به پذیرش دانشجویان می کنند. البته توجه داشته باشید که ظرفیت پذیرش و تعداد رقبا هر ساله یکسان نیست و در هر سال شرایط متفاوتی به خود می گیرد.

 

با حذف زیر گروه ها از کنکور علوم تجربی و حذف گروه عمومی از کنکور، اکنون شاهد رقابت دانش آموزان برای کسب بالاترین درصد برای دروس تخصصی هستیم. برای پذیرش در رشته مورد علاقه باید به سوالات دروس تخصصی به خوبی پاسخ دهید. از این میان بیشترین تاثیر گذاری مربوط به دروسی است که ضرایب بالاتری دارند. در جدول زیر می توانید ضرایب دروس تخصصی رشته تکنولوژی پرتودرمانی را به صورت کامل مشاهده کنید.

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور تجربی
زمین شناسی
0
ریاضی
2
زیست
4
فیزیک
2
شیمی
3

همان طور که در جدول بالا مشاهده می کنید، دروس زیست و شیمی بیشترین ضریب را برای ورود به رشته تکنولوژی پرتودرمانی داشته و برای پذیرش در آن باید مرور کاملی روی این دروس دوره دبیرستان خود داشته باشید.

شایان ذکر است که شرکت در آزمون های آزمایشی مشابه باعث فراهم شدن شرایط ایده ال برای محک زدن دانش و سرعت و دقت تست زنی شما می شود. از طرف دیگر با توجه به اینکه سوالات کنکور شباهت زیادی با سوالات آزمون های آزمایشی داشته در نتیجه می توان از این فرصت برای افزایش شانس قبولی استفاده کرد.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته تکنولوژی پرتودرمانی

دانش آموزان زیادی بعد از اعلام رتبه به دنبال انتخاب دانشگاه های شاخص هستند زیرا دانشگاه های برتر برای آن ها در اولویت است. در این بخش به معرفی دانشگاه های برتر رشته تکنولوژی پرتودرمانی می پردازیم. البته شایان ذکر است که تمامی دانشگاه های کشور از نظر سطح و کیفیت آموزشی و رتبه علمی در جایگاه خوبی قرار دارند و شرایط و امکانات تحصیلی مناسبی را برای دانشجویان ایجاد کرده اند. همچنین دانش آموختگان از تمامی دانشگاه های کشور می توانند در بازارکار خوبی استخدام شده و به درامد قابل توجهی برسند. با این حال برخی از دانشگاه های برتر رشته تکنولوژی پرتودرمانی شامل دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، دانشگاه علوم پزشکی کردستان و دانشگاه علوم پزشکی همدان است.

دو نمونه کارنامه قبولی در رشته تکنولوژی پرتودرمانی

مشاهده دو نمونه کارنامه قبولی در رشته تکنولوژی پرتودرمانی می توانید تا حدی شما را با شرایط ورود به رشته آشنا کند. در این بخش دو کارنامه قبولی سال های قبل را گردآوری کرده ایم تا شما بتوانید با مشاهده تراز، درصد یا رتبه قبولی به یک دید کلی نسبت به شرایط پذیرش رشته دست پیدا کنید. البته توجه کنید که این درصدها یا ترازها هر ساله شرایط متفاوتی به خود می گیرد یعنی ممکن است شما نتوانید در سال آینده با همین درصد یا رتبه قبولی در رشته مورد نظر خود پذیرش بگیرید. زیرا شرایط پذیرش مانند تعداد رقبا و ظرفیت دانشگاه ها هر سال تغییر می کند. با این حال مشاهده دو نمونه کارنامه قبولی در رشته تکنولوژی پرتودرمانی می تواند تا حدی شما را با شرایط پذیرش رشته آشنا کند.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

گرایش های رشته تکنولوژی پرتودرمانی

بسیاری از رشته های فنی در مقطع کارشناسی فاقد گرایش هستند و گرایش های تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اعمال می شود. رشته گفتار درمانی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به گرایش های مختلفی تقسیم می شود که دانشجویان می توانند براساس علاقه در گرایش مد نظر خود مشغول به تحصیل شوند. از آنجایی که نظام آموزشی ایران در راستای هم سو شدن با نظام آموزشی در کشورهای مطرح است، بنابراین از طرح لوزی پیروی می کند. طرح لوزی به گونه ای است که در دوره کارشناسی فاقد گرایش است و در دوره ارشد گرایش های مختلفی برای رشته ها تعیین می شود و دوباره در دوره دکتری، گرایش ها با همدیگر تجمیع می شوند. رشته تکنولوژی پرتودرمانی نیز در دوره کارشناسی فاقد گرایش است.

واحدهای درسی رشته تکنولوژی پرتودرمانی

در این بخش قرار است واحدهای درسی رشته تکنولوژی پرتودرمانی را مورد بررسی قرار دهیم. آشنایی با واحدهای درسی بسیار حائز اهمیت است زیرا برخی از دانش آموزان یک رشته به دلیل عدم علاقه به آن از ادامه تحصیل انصراف داده اند. بنابراین با آشنایی با واحدهای درسی می توان به یک درک درست از آنچه که باید مطالعه کنید به شما می دهد.

واحدهای درسی رشته تکنولوژی پرتودرمانی هر چند سال یک بار توسط شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی تحت بازنگری قرار می گیرد. این بازنگری به صورت جزئی بوده و شاهد تغییرات کلی نخواهیم بود. برای مثال ممکن است برخی از واحدهای درسی کم یا اضافه یا سرفصل های دروس تغییر کند.

براساس آخرین بازنگری انجام شده واحدهای درسی رشته تکنولوژی پرتودرمانی شامل 130 واحد است که در 4 بسته دروس عمومی، دروس پایه، دروس اختصاصی و کارآموزی در عرصه ارائه می شود. در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته تکنولوژی پرتودرمانی در مقطع کارشناسی را در دانشگاه های کشور مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته تکنولوژی پرتودرمانی
دروس عمومی
22 واحد
دروس پایه و تخصصی
84 واحد
کارآموزی در عرصه
24 واحد
جمع
130 واحد

در ادامه هر یک از واحدهای درسی رشته تکنولوژی پرتودرمانی را به صورت جداگانه و با عنوان تعداد واحد هر درس برای شما عنوان می‌کنیم تا شناخت شما نسبت به این رشته کامل شود.

دروس عمومی رشته تکنولوژی پرتودرمانی

دروس عمومی اولین بسته دروس رشته تکنولوژی پرتودرمانی هستند که به صورت مشترک با سایر رشته های دانشگاهی ارائه می شود. این دروس زیر نظر گروه عمومی و معارف دانشگاه تدوین و ارائه می شود. به صورت کلی دروس عمومی تاثیری در مهارت علمی و عملی دانشجویان نداشته بلکه هدف ارائه آن ها افزایش معرفت شناختی دانشجویان در تمامی ابعاد زندگی و آشنایی با تاریخ و فرهنگ است. دروس عمومی معمولا با سایر رشته ها در یک کلاس مشترک برگزار می شود. برای اخذ مدرک تحصیلی باید تعداد مشخصی از دروس عمومی را پاس کرده باشید. در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته تکنولوژی پرتودرمانی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی 1
1 واحد
تربیت بدنی 2
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن 22 واحد دروس عمومی رشته تکنولوژی پرتودرمانی وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. 22 واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی

برای این رشته در دروس عمومی، 12 واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته تکنولوژی پرتودرمانی در دوره کارشناسی پیوسته 22 واحد خواهد شد.

دروس پایه و اختصاصی رشته تکنولوژی پرتودرمانی

اولین دروسی که هر دانشجویی در دانشگاه با ان مواجه می شود، دروس پایه هر رشته هستند. با گذراندن این دروس است که دروس تخصصی هر رشته آغاز می شود.  دروس پایه با هدف تقویت بنیه علمی و زمینه سازی اولیه برای اخذ دروس تخصصی ارائه می شوند. همچنین می توان گفت که دروس پایه شاکله اصلی دروس تخصصی رشته هستند و بدون فهم آن ها نمی توان در دروس تخصصی موفق بود. توجه داشته باشید که برای برخی از دانشگاه های خارج کشور، نمرات دروس پایه اهمیت دارد.

دروس تخصصی که شالوده کلی ماهیت رشته و بازار کار در ان نهفته است، نقش بسیار مهمی در یادگیری دانشجویان دارند. با مطالعه دروس تخصصی است که به دیدی کامل در مورد رشته تکنولوژی پرتودرمانی دست پیدا می کنید و می توانید جایگاه خود را در بازار کار پیدا کنید. این دروس از نظر آموزشی بسیار حائز اهمیت است و اگر دانشجویی حتی اگر یکی از دروس پایه را نگذرانده باشد از نظر آموزشی فاقد صلاحیت لازم برای فارغ التحصیلی است. در جدول زیر می توانید دروس پایه و تخصصی رشته تکنولوژی پرتودرمانی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

دروس پایه و تخصصی رشته تکنولوژی پرتودرمانی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 کامپیوتر 2
2 ریاضیات 2
3 فیزیولوژی 3
4 جنبه های اخلاقی و قانونی 2
5 فیزیک تشعشع 3
6 دستگاه های پرتودرمانی 3
7 بافت شناسی 4
8 بهداشت عمومی در بخش پرتودرمانی 1
9 حفاظت 2
10 رادیوبیولوژی 2
11 پزشکی هسته ای 3
12 اصول محاسبات و نقشه های درمانی در پرتودرمانی 3
13 اصلاحات و واژه های پزشکی 2
14 آناتومی سیستم های بدن 3
15 پاتولوژی عمومی 2
16 دوزیمتری 2
17 مبانی آنکولوژی 2
18 روش تحقیق 2
19 امنیت و سلامت 2
20 پاتولوژی بیماری های بدخیم 2
21 توپوگرافی سطحی و عمقی 2
22 رادیوبیولوژی پرتودرمانی 1
23 روش های تصویربرداری پزشکی 3
24 تکنیک های ویژه پرتو درمانی 2
25 دوزیمتری کلینیکی 2
26 طرح درمان روش های نوین پرتودرمانی 2
27 سیمولیشن و لوکالیزاسیون 3
28 فیزیک براکی تراپی 3
29 ارزیابی کلیشه های تصویربرداری 2
30 سایر روش های درمانی غیر از پرتودرمانی 2
31 کاربردهای بالینی پرتو درمانی 1 2
32 کاربردهای بالینی پرتو درمانی 2 2
33 انکولوژی اطفال 1
34 تکنیک های براکی تراپی 1
35 روند درمان و مراقبتهای لازم بیماران سرطانی 2
36 روانشناسی بیماران سرطانی 2
37 مدلینگ (قالب و فیکساتور سازی) 2
38 زبان تخصصی 2
39 کنترل گیفی 2
مجموع واحد ها 84

در ترم های آغازین دانشجویان باید دروس پایه را اخذ کنند تا به مشکل پیش نیازی یا هم نیازی در ترم های آخر روبه رو نشوند. با فهم دروس پایه می توان در دروس تخصصی نمرات خوبی کسب کرد. پس بهتر است برای داشتن معدل خوب دروس پایه را جدی بگیرید. از طرف دیگر دروس تخصصی بسیار مهم تلقی شده به گونه ای که می تواند موفقیت شما در بازار کار آینده را تا حد زیادی تضمین کند، البته به شرطی که به درک درست و دقیقی از دروس تخصصی رسیده باشید.

دروس کارآموزی در عرصه رشته تکنولوژی پرتودرمانی

دروس کارآموزی در عرصه بسیار مهم و ارزشمند تلقی می شوند زیرا در حرفه های وزارت بهداشت دانش اکادمیک به همراه مهارت عملی لازمه موفقیت است. دروس کارآموزی در عرصه موجب کسب تجربه و توانمندی عملی در محیط کار واقعی می شود. با  دروس کارآموزی در عرصه است که می توان علاوه بر آشنایی و تحصیل به صورت تئوریک با محیط کار به صورت حقیقی و عملی نیز آشنایی پیدا کرد. با توجه به اینکه هدف از کارآموزی در عرصه افزایش استقلال دانشجویان و گذر از مرحله دانشجویی به مراحل مستقل شدن است انتظار می رود دانشجو در دوره کارآموزی به ارتقا صلاحیت های علمی و عملی خود کوشا باشد. در جدول زیر می توانید دروس کارآموزی رشته تکنولوژی پرتودرمانی را در مقطع کارشناسی مشاهده کنید:

دروس کارآموزی در عرصه رشته تکنولوژی پرتودرمانی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 کارآموزی در عرصه 1 12
2 کارآموزی در عرصه 2 12
مجموع واحد ها 24

دروس کارآموزی در عرصه به صورت اجباری ارائه می شود. به صورت کلی گذراندن واحدهای عملی سبب تطبیق دانش های آموخته شده با محیط کار شده و موجب شناسایی نواقص آموزشی شده که می تواند یک فرصت عالی برای رفع این نواقص باشد. دانشجویان باید تعداد مشخصی از دروس این رشته را به صورت عملی اخذ و با نمره قابل قبول اخذ کنند.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته تکنولوژی پرتودرمانی

در این بخش قرار است شرایط بازار کار رشته تکنولوژی پرتودرمانی را مورد بررسی قرار دهیم. به صورت کلی بازار کار رشته تکنولوژی پرتودرمانی مناسب است و فارغ التحصیلان این رشته می توانند در بازار کار به رده یا ردیف شغلی مورد نظر خود دست پیدا کنند. البته ناگفته نماند که برخی از پتانسیل های بالقوه این رشته هنوز به صورت کامل استفاده نشده و همین امر موجب اشتغال برخی از فارغ التحصیلان در رده های شغلی غیر مرتبط شده است. با این حال با ارتقای رزومه و کسب مهارت های علمی و عملی تخصصی می توان به رده یا ردیف های شغلی با درآمد قابل توجه دست پیدا کرد. انواع نقش های دانش آموختگان شامل وظایف زیر است:

  1. نقش آموزشیدر واحدهای عملی، کارآموزی و فعالیت های علمی دانشجویان پیراپزشکی
  2. نقش پژوهشی در واحدهای پژوهشی و کنفرانس ها و همایش علمی با همکاری با اساتید مربوطه
  3. نقش خدماتی و اجرایی در واحدهای مربوطه برای انجام تکنیک های درمانی و کنترل کیفی
  4. نقش ارتباطی برای ارتباط و تعامل با متخصصین رادیوتراپی و کادر درمانی مربوطه

در زیر برخی از سازمان هایی که فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی پرتودرمانی می توان در آنجا مشغول به کار شوند ارائه شده است:

  • درمانگاه های پرتودرمانی
  • مراکز پرتو درمانی بیمارستان ها
  • مراکز تحقیقاتی
  • مراکز دانشگاهی
  • مراکز دولتی یا خصوصی

با ایجاد توانایی علمی و مهارتی در ارائه خدمات درمانی مناسب و در حد انتظار به بیماران و با ایفای نقش موثر در تیم درمان رادیوتراپی به عنوان یکی از سه عضو اصلی تیم درمان این رشته به یکی از رشته های مطرح کمک کننده در درمان تومورها تبدیل خواهد شد. همچنین دوره کارشناسی رشته تکنولوژی پرتودرمانی در ایجاد همکاری با اساتید پرتودرمانی در آموزش مهارت های علمی و عملی به دانشجویان آینده نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

کاربردهای رشته تکنولوژی پرتودرمانی

کاربردهای رشته تکنولوژی پرتودرمانی از دو منظر قابل بررسی است. در منظر اول می توان به کاربرد مهم و اساسی این رشته که تربیت نیروی انسانی خبره برای ورود به بازار کار است اشاره کرد. به صورت ساده دانشگاه ها نیازمند اساتید را برای آموزش به دانشجویان آینده هستند تا آن ها را بتوانند برای ورود به بازار کار آماده کنند. دانشجویان می توانند بعد از اخذ مدارک تحصیلی تکمیلی در دانشگاه ها یا موسسات آموزشی و مراکز تحقیقاتی مشغول به آموزش و تحقیق شوند و نیروی انسانی مورد نیاز سازمان ها را تربیت کنند.

کاربرد دوم رشته تکنولوژی پرتودرمانی حضور نیروی حرفه ای و آموزش دیده در سازمان های مرتبط است. با توجه به نیاز سازمان ها به دانش آموختگان شایسته باید از افراد با صلاحیت استفاده کرد تا با دانش علمی و عملی خود نیاز سازمان ها را برطرف کنند. افراد با مدرک مربوطه می توانند در سازمان های خدماتی و اجرایی مشغول به کار شده و از دانش و مهارت خود استفاده کنند. در نتیجه کاربرد دوم این رشته نیز مشخص شد.

درآمد رشته تکنولوژی پرتودرمانی

درآمد رشته تکنولوژی پرتودرمانی به جایگاه شغلی بستگی دارد. اما به صورت کلی می توان درآمد مناسب تا رو به بالایی را برای فارغ التحصیلان این رشته در نظر گرفت. توجه داشته باشید که رده های شغلی ویژه سبب کسب درآمدهای بالا می شوند که این مهم با تقویت رزومه و مهارت های تخصصی به دست می آید. البته به دلیل نبود شایسته سالاری برخی از فارغ التحصیلان در رده های شغلی غیرمرتبط با درآمد کم استخدام شده اند. اما اگر به صورت کلی بخواهیم بررسی کنیم می توان این رشته را یک رشته با درآمد مناسب و روبه بالا متصور شد.

درآمد رشته تکنولوژی پرتودرمانی به فاکتورهای مختلفی مانند مدرک تحصیلی، جایگاه شغلی، سازمان محل خدمت، تجربه کار و رزومه فرد بستگی دارد. برای مثال اشتغال در سازمان های دولتی درآمد کمتری نسبت به کلینیک های تخصصی دارد. از طرف دیگر با افزایش رزومه می توان شانس خود را برای کسب درآمدهای بیشتر افزایش داد.

رشته تکنولوژی پرتودرمانی با آسیب رساندن به DNA سلول های سرطانی را از بین می برد یا رشد آنها را کند می کند. پرتودرمانی یک روش درمانی سرطان است که از دوزهای بالای پرتو برای از بین بردن سلول های سرطانی و کوچک کردن تومورها استفاده می کند. پرتودرمانگران ماشین هایی مانند شتاب دهنده های خطی را برای ارائه پرتودرمانی متمرکز به ناحیه تومور بیمار را استفاده می کنند. پرتودرمانگران بخشی از تیم انکولوژی هستند که بیماران مبتلا به سرطان را درمان می کنند.

ادامه تحصیل در رشته تکنولوژی پرتودرمانی

بسیاری از دانشجویان بعد از اتمام مقطع کارشناسی به دنبال ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا هستند.  با توجه به اینکه مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا باعث افزایش درآمد و رده یا ردیف های شغلی بهتری می شوند، به همین دلیل دانشجویان برای ادامه تحصیل در این مقاطع تحصیلی با همدیگر به رقابت می پردازند.  توجه داشته باشید که داشتن مدارک تحصیلی عالیه یکی از فاکتورهایی است که سبب افزایش درآمد و پیدا کردن جایگاه اجتماعی بهتر می شود. در ادامه به شرایط ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا رشته تکنولوژی پرتودرمانی می پردازیم.

بیشتر دانشجویان کارشناسی، بعد از فارغ التحصیلی برای ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر آماده می شوند. با توجه به اینکه فعالیت و رسیدن به درآمد شغلی بالا در کارشناسی ارشد و دکتری بیشتر است، از این رو لازم دانستیم این بخش را به گرایش های ارشد تکنولوژی پرتودرمانی اختصاص دهیم. دانش آموختگان بعد از دوره کارشناسی می توانند در آزمون وزارت بهداشت در یکی از گرایش های کارشناسی ارشد شرکت کرده و در صورت قبولی وارد این مقطع تحصیلی شوند. گرایش های ارشد رشته رادیوتراپی عبارتند از: فیزیک پزشکی، رادیوبیولوژی و آناتومی و … که عمده‌ی دانشجو‌ها علاقه‌مند به رشته فیزیک پزشکی هستند و رقابت در این گرایش بالاست. گرایش های زیر از دیگر رشته هایی هستند که فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی پرتودرمانی می توانند مشغول به تحصیل شوند.

  1. رادیوبیولوژی و حفاظت پرتویی
  2. مهندسی پزشکی
  3. نانوتکنولوژی
  4. زیست فن آوری پزشکی
  5. انفورماتیک پزشکی
  6. آموزش پزشکی
  7. مدیریت خدمات بهداشت درمانی
  8. ارزیابی فناوری سلامت

دانشجویان کارشناسی ارشد تکنولوژی پرتودرمانی بعد از فارغ التحصیلی می توانند در آزمون دکتری وزارت بهداشت شرکت کرده و در صورت قبولی، برای مصاحبه تخصصی به دانشگاه دعوت می شوید. بعد از قبولی در مصاحبه می توانید وارد این رشته در مقطع دکتری شده و به تحصیل بپردازید. به طور معمول چند برابر ظرفیت پذیرش دکتری به مصاحبه دعوت می شوند و در ادامه با توجه به مجموع نمره مصاحبه و آزمون کتبی، پذیرفته شدگان نهایی تعیین می گردند. در حال حاضر امکان ادامه تحصیل در رشته تکنولوژی پرتودرمانی در ایران تا مقطع دکترا وجود دارد. برخی از گرایش های دکتری رشته تکنولوژی پرتودرمانی شامل رشته های زیر است:

  1. رادیوبیولوژی و حفاظت پرتویی
  2. فیزیک پزشکی
  3. مهندسی پزشکی
  4. نانوتکنولوژی
  5. زیست فن آوری پزشکی
  6. انفورماتیک پزشکی
  7. آموزش پزشکی
  8. مدیریت خدمات بهداشت درمانی
  9. ارزیابی فناوری سلامت
  10. و…

رشته تکنولوژی پرتودرمانی در جهان

پیشرفت‌های فن‌آوری در زمینه الگوریتم‌های تصویربرداری و تجزیه و تحلیل مبتنی بر رایانه، روش‌های محاسبه دوز، و تکنیک‌های تحویل، افزایش توزیع دوز تومور، ترسیم بهتر و کاهش تابش بافت طبیعی به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. نیاز بشر به تشخیص زودهنگام بیماری ها یکی از دلایل پیشرفت رشته تکنولوژی پرتودرمانی است.  این رشته تقاضای زیادی دارد و هدف اصلی این دوره آموزش مهارت ها و کسب دانش مرتبط با رادیوتراپی است. بر اساس گزارش اداره آمار کار، انتظار می‌رود اشتغال پرتودرمانی تا سال 2028 حدود 9 درصد رشد کند که سریع‌تر از رشد متوسط سایر مشاغل است. به صورت کلی فارغ التحصیلان این رشته از نظر جایگاه اجتماعی در جایگاه فوق العاده ای قرار می گیرند. علاوه بر این حتی استخدام دانشجویان اعضای مصنوعی بعد از فارغ التحصیلی در کشورهای مختلف نیز امکان پذیر است.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر شرایط رشته تکنولوژی پرتودرمانی در جهان را برای شما ارزیابی کنیم لازم است تا به معرفی بهترین دانشگاه های جهان برای رشته و همچنین میزان درآمد فارغ التحصیلان در کشورهای مختلف بپردازیم. جهت رتبه بندی دانشگاه از رتبه بندی QS  استفاده می کنیم. رتبه بندی QS یکی از مهم‌ترین رتبه‌بندی‌های دانشگاهی است که براساس سوابق آموزشی، توانایی جذب در بازار کار، نسبت اعضای هیئت علمی به تعداد دانشجو، نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی، نسبت دانشجویان بین‌المللی و میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. در حال حاضر براساس آخرین تغییرات رتبه بندی دانشگاه های جهان برای رشته تکنولوژی پرتودرمانی ۱۰ دانشگاه برتر این رشته به شرح زیر هستند:

  1. دانشگاه هاروارد، کمبریج، ایالات متحده آمریکا – Harvard University
  2. دانشگاه آکسفورد، بریتانیا – University of Oxford
  3. دانشگاه استنفورد، استانفورد، ایالات متحده – Stanford University
  4. دانشگاه کمبریج، بریتانیا – University of Cambridge
  5. دانشگاه جان هاپکینز- بالتیمور، ایالات متحده – Johns Hopkins University
  6. دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA)، ایالات متحده – University of California, Los Angeles (UCLA)
  7. UCL لندن، انگلستان
  8. امپریال کالج لندن، انگلستان – Imperial College London
  9. دانشگاه ییل نیوهیون، ایالات متحده آمریکا – Yale University
  10. دانشگاه تورنتو، کانادا – University of Toronto

میزان درآمد کارشناسان رشته تکنولوژی پرتو درمانی به جایگاه رزومه و سابقه کار بستگی دارد. اکثر دستمزدهای پرتودرمانگران در حال حاضر بین 34.62 دلار (صدک 25) تا 53.61 دلار (صدک 75) در سراسر ایالات متحده است. متوسط دستمزد یک پرتودرمانگر ۷۲۱۰۵ یورو در سال و ۳۵ یورو در ساعت در آلمان که به صورت میانگین بین 50185 تا 87752 یورو است. متوسط حقوق کارشناس پرتودرمانی در کانادا 74163 دلار در سال یا 38.03 دلار در ساعت است. حقوق افراد با سابقه کم از 70980 دلار در سال شروع می شود، در حالی که اکثر افراد با تجربه تا 78205 دلار در سال درآمد دارند.

معرفی کامل رشته تکنولوژی پرتودرمانی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته تکنولوژی پرتودرمانی

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته تکنولوژی پرتودرمانی در ایران چگونه است؟

بازار کار رشته تکنولوژی پرتودرمانی در ایران در صورت تقویت رزومه و دانش تخصصی مناسب است. سازمان های مرتبط ردیف های شغلی خالی برای فارغ التحصیلان این رشته دارند که می توان با تلاش به آن ها دست پیدا کرد.

برترین دانشگاه های رشته تکنولوژی پرتودرمانی در ایران کدامند؟

تمامی دانشگاه های کشور از نظر رتبه علمی در جایگاه قابل قبولی قرار دارند. اما با این حال شاخص ترین و برترین دانشگاه های رشته تکنولوژی پرتودرمانی در ایران شامل دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، دانشگاه علوم پزشکی کردستان و دانشگاه علوم پزشکی همدان است.

درآمد رشته تکنولوژی پرتودرمانی چقدر است؟

درآمد رشته تکنولوژی پرتودرمانی به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که یکی از مهمترین فاکتورها جایگاه شغلی و رزومه فرد است. به صورت کلی می توان درآمد مناسبی را برای فارغ التحصیلان این رشته متصور شد.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x