جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته مدیریت دولتی

رشته مدیریت دولتی
معرفی کامل رشته مدیریت دولتی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مدیریت دولتی
فهرست مطالب

معرفی رشته مدیریت دولتی

رشته مدیریت دولتی رشته ای برای مطالعه علمی شرایط اجرای روش های مدیریت اداری در بخش‌های مختلف یک کشور است. امور مالی، حسابداری، کارگزینی و تمام بخش‌های مختلف یک سازمان یا کشور را می توان به نوعی از زیر مجموعه های مدیریت دولتی در نظر گرفت. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد، و شرایط ادامه تحصیل در رشته مدیریت دولتی در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته مدیریت دولتی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مدیریت دولتی

علم اداره اصطلاحاً به علمی اطلاق می شود که در آن افرادی به عنوان مدیر، تمام بخش های مختلف یک سیستم را به سمت رسیدن به یک هدف مشخص هدایت می نمایند. مدیریت دولتی قبل از اینکه یک رشته دانشگاهی باشد، یک علم خاص اجتماعی است.

تاریخچه رشته مدیریت دولتی

تاریخچه رشته مدیریت دولتی به هزاران سال و حکمرانان بزرگ در امپراتوری‌های مختلف جهان باز می گردد. جالب است که خود این رشته نیز مانند کاربردهای آن سابقه بسیار طولانی در زندگی بشر دارد. شاید با خود تصور کنید که مدیریت دولتی و عمومی تنها محدود به همین چند دهه گذشته و با روی کار آمدن ابزارهای الکترونیک شکل گرفته است؛ اما شواهد نشان از این دارد که مدیریت دولتی که در گذشته با عنوان مدیریت عمومی نیز شناخته می شده، در زندگی بشر نقش داشته است. رشته مدیریت دولتی در جهان با عناوین مدیریت اداری و مدیریت عمومی (Public Administration) نیز شناخته می شود. جدای از بحث مدیریت سنتی در اداره مملکت ها که به پادشاهان عهد باستان و مردم آن زمان باز می گردد، در طول تاریخ شاهد رشد و توسعه بسیار زیادی در این باره بوده‌ایم.

بنیان گذاران رشته مدیریت دولتی به شکل امروز توماس وودرو ویلسون (بیست و هشتمین رئیس جمهور آمریکا)، ماکس وبر (جامعه شناس و حقوقدان آلمانی) و وینسلو تیلور (مهندس مکانیک آمریکایی) در سال 1887 پایه گذاری شد. در این سال با چاپ یک مقاله با عنوان مطالعه اداره رشته مدیریت دولتی تبدیل به یک رشته کاملا علمی برای مدیریت در بخش‌های مختلف کشور شد. جنبش مدیریت دولتی نوین نیز در سال 1994 برای ارائه یک سیستم فکری ایدئولوژیک در عرصه مدیریت راه اندازی شد. از آن سال شاهد تغییرات فوق العاده ای در عرصه مدیریت عمومی و دولتی بودیم. به روی کار آمدن اینترنت و پیشرفت های امروزی در عرصه تکنولوژی سیستم های مدیریت مورد استفاده نیز به روز تر و مدرن تر شدند. تا جایی که امروزه سبک بسیار متفاوتی از مدیریت دولتی را در کشورهای مختلف شاهد هستیم.

معرفی کامل رشته مدیریت دولتی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مدیریت دولتی

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته مدیریت دولتی

 رشته مدیریت دولتی رشته ای برای مطالعه نحوه به کارگیری و اجرای علوم اداری برای سامان‌دهی به بخش‌های مختلف کشور و یا یک سازمان است. تشکیلات مختلفی در یک کشور یا سازمان وجود دارند که برای پیشرفت، تمام این تشکیلات بایستی به دنبال یک هدف و در یک مسیر باشند. بخش‌های مختلفی مانند امور حسابداری، حسابرسی، کارگزینی، بیمه و … این بخش ها را تشکیل می دهند. دانش آموختگان رشته مدیریت دولتی باید توانایی و مهارت های لازم برای مدیریت این بخش‌های مختلف را داشته و بتوانند از این شرایط برای هر چه بهتر کردن کیفیت عملکرد یک سازمان استفاده کنند. طبق تعریف دانشگاه جرج واشنگتن رشته مدیریت دولتی در واقع رشته ای تاثیرگذار در تمام سطوح سازمان های دولتی و خصوصی است. وظیفه خطی مشی گذاری در بخش‌های مختلف یک سازمان و دولت به عهده دانش آموختگان رشته مدیریت دولتی خواهد بود.  

رشته مدیریت دولتی در یک نگاه

 رشته مدیریت دولتی یکی از رشته های زیر گروه علوم انسانی در کنکور سراسری است. این رشته در زیر گروه 3 انسانی تعریف شده و به عنوان یکی از رشته های محبوب در میان رشته های مدیریت در کشور ما شناخته می شود. برای ورود به دوره کارشناسی رشته مدیریت دولتی می بایست از طریق کنکور سراسری انسانی اقدام نمایید. این رشته در دوره کارشناسی به صورت معمول در 4 سال تحصیلی یا 8 نیمسال تحصیلی ارائه می شود. دانشجویان می بایست در هر نیمسال تحصیلی 16 هفته آموزشی را پشت سر بگذرانند و در این مدت 136 واحد درسی در تقسیم بندی های مختلف را نیز پاس کنند. رشته مدیریت دولتی بازار کار مناسبی در کشور ما دارد. با توجه به نیاز اساسی به تخصص های این رشته در سازمان ها و بخش‌های خصوصی، از این رو فارغ التحصیلان در نهایت می توانند از میان رده های شغلی مختلف دست به انتخاب بزنند. از طرف دیگر امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا مدیریت دولتی در گرایش های مختلف نیز برای دانشجویان وجود خواهد داشت. همچنین کاربردهای مختلفی نیز از این رشته برای مدیریت بخش‌های مختلف سازمان های دولتی و خصوصی انتظار می رود.

پرمتقاضی بودن 79%
کاربردی بودن 83%
دشواری دروس 81%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 91%

رشته مدیریت دولتی در ایران

 رشته مدیریت دولتی در ایران نیز نسبت به سایر رشته های مدیریت یک رشته با سابقه محسوب می شود. این رشته در ایران برای اولین بار در سال 1333 با عنوان علوم اداری وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد. در آن زمان با همکاری شکل گرفته میان دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا این رشته در ایران پایه گذاری شد. رشته مدیریت دولتی با عناوین دیگری مانند اداره امور عمومی و یا رشته مدیریت عمومی نیز در کشور ما شناخته شده است. این رشته در ایران ابتدا در زیر مجموعه رشته های حقوق و سیاسی آغاز به کار کرد و کم‌کم با گسترش رشته های مدیریت، در دانشکده های مدیریت به صورت جداگانه ارائه شد. البته دانشکده مدیریت تا قبل از سال 1374 در کشور ما با عنوان دانشکده علوم اداری و بازرگانی شناخته می‌شد.

بنیانگذار رشته مدیریت دولتی در ایران دکتر سید مهدی الوانی (ملقب به پدر مدیریت دولتی ایران) بود. وی تحصیلات دکترای خود را در رشته مدیریت دولتی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا به اتمام رسانده و با همکاری برخی از اساتید دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، اقدامات فوق العاده زیاد و ارزنده ای در معرفی این رشته در ایران داشت. رشته مدیریت دولتی کم‌کم وارد سایر دانشگاه ها و دانشکده های مدیریت در کشور شده و در حال حاضر تعداد قابل توجهی از دانشگاه های سراسری امکان ارائه حضور در این رشته را برای علاقمندان و دانشجویان فراهم کرده‌اند. این رشته ظرفیت مناسبی نیز در دانشگاه های دولتی ایران دارد.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته مدیریت دولتی

 برای پذیرش در رشته مدیریت دولتی علاقمندان می بایست از طریق کنکور سراسری علوم انسانی اقدام نمایند و در زیر گروه ۳ این کنکور شرکت کنند. شرایط پذیرش در رشته مدیریت دولتی در دانشگاه های سراسری کشور از دو جنبه قابل بررسی است. در وهله اول می بایست ظرفیت پذیرش در این رشته را در دانشگاه های کشور مورد بررسی قرار دهیم و در وهله دوم نیز به بررسی میزان رقابت میان داوطلبین در کنکور سراسری انسانی بپردازیم.

ظرفیت اعلام شده برای پذیرش در رشته مدیریت دولتی از سوی دانشگاه های کشور نسبت به سایر رشته های مدیریت تقریباً مناسب است اما با این حال امکان تحصیل در مقطع کارشناسی در این رشته در تمام دانشگاه های کشور وجود ندارد. ظرفیت اعلام شده برای رشته های مهندسی به مراتب بیشتر از رشته هایی مانند مدیریت دولتی است. از طرف دیگر رقابت برای ورود به این رشته نیز به نسبت رشته های مهندسی کمتر است و داوطلبین می توانند با نمره و تراز قبولی پایین‌تری برای ورود به این رشته در دانشگاه های دولتی امیدوار باشند.

برای پذیرش در رشته های مدیریت دولتی در دانشگاه های سراسری از طریق کنکور سراسری علوم انسانی دو دسته از دروس تاثیر خواهند داشت. دروس عمومی و دروس تخصصی زیر گروه ۳ کنکور سراسری انسانی تاثیر مستقیم و اصلی برای پذیرش در این رشته را دارند.

در جدول زیر می توانید ضرایب دروس عمومی مربوط به کنکور رشته انسانی را برای ورود به این رشته در مقطع کارشناسی مشاهده کنید:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس عمومی در کنکور
زبان و ادبیات فارسی
4
زبان عربی
2
فرهنگ و معارف اسلامی
3
زبان انگلیسی
2

البته همانطور که می‌دانید دروس عمومی تاثیر کمتری نسبت به دروس تخصصی داشته و داوطلبین می بایست اهتمام بیشتری برای مطالعه و بالا بردن سطح دانش خود در دروس تخصصی داشته باشند. هر چقدر دانش و عملکرد داوطلبین در پاسخ دادن به سوالات تخصصی بهتر باشد در نهایت امکان پذیرش در این رشته برای علاقه مندان بیشتر خواهد شد. در جدول زیر می توانید ضرایب دروس تخصصی زیر گروه ۳ کنکور رشته انسانی را برای ورود به رشته مدیریت دولتی مشاهده کنید:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در زیرگروه 3 کنکور انسانی
ریاضی
4
اقتصاد
3
زبان و ادبیات فارسی
2
زبان عربی
1
تاریخ و جغرافیا
1
علوم اجتماعی
2
فلسفه و منطق
1
روانشناسی
1

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته مدیریت دولتی

 یکی از نکات و مسائل بسیار مهمی که درباره رشته مدیریت دولتی باید به بررسی آن بپردازیم معرفی دانشگاه های برتر این رشته در میان دانشگاه های سراسری کشور است. کسانی که به دنبال پذیرش در دانشگاه های برتر رشته مدیریت دولتی هستند می توانند شرایط ورود به دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه فردوسی مشهد را به عنوان دانشگاه های برتر این رشته دنبال نمایند. البته امکان حضور در رشته مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی در چند دانشگاه سراسری دیگر نیز برای علاقمندان وجود دارد. کیفیت ارائه آموزش ها در تمام دانشگاه های سراسری قابل قبول و بالا است. از این رو ورود به هر کدام از دانشگاه های سراسری می توانند شرایط خوبی برای علاقه مندان به این رشته به دنبال داشته باشد.

نمونه کارنامه قبولی در رشته مدیریت دولتی

برای اینکه با شرایط پذیرش در رشته مدیریت دولتی در دانشگاه های سراسری بیشتر آشنا شوید لازم است و نمره و تراز قبولی داوطلبین در سال های قبل را نیز مرور کنید. در این بخش دو نمونه کارنامه قبولی در رشته مدیریت دولتی را با هم بررسی می نماییم. با مشاهده نمونه کارنامه قبولی در رشته مدیریت دولتی تا اندازه می توانید با شرایط پذیرش در این رشته آشنا شده و بدانید که به چه درصد ها و نمرات برای قبولی در این رشته در کنکور سراسری انسانی نیاز خواهید داشت.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

واحد های درسی رشته مدیریت دولتی

 نوبت به معرفی واحدهای درسی رشته مدیریت دولتی می رسد. شناخت واحدهای درسی در نظر گرفته شده برای این رشته باعث می‌شود تا شناخت شما نسبت به شرایط تحصیل در مدیریت دولتی در دانشگاه های کشور ما بیشتر شود. قبل از هر چیزی باید یادآوری کنیم که واحدهای درسی تمام رشته ها در مقطع کارشناسی هر چند سال یکبار توسط شورای عالی برنامه ریزی آموزشی کشور مورد بازنگری قرار گرفته و با توجه به مطالب و مهارت های روز نیاز برای هر رشته این واحدها با تغییراتی همراه می شوند. از این گذشته دانشجویان ورودی جدید نیز موظف هستند تا از برنامه درسی در نظر گرفته شده در آخرین بازنگری تبعیت نمایند.

در حال حاضر آخرین بازنگری صورت گرفته بر روی برنامه درسی رشته مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی مربوط به تاریخ ۲۰ مهرماه ۹۳ می رسد. بنابراین اگر شما بعد از این تاریخ وارد رشته مدیریت دولتی در دانشگاه های کشور شما می بایست از برنامه تحصیلی ارائه شده در این بازنگری تبعیت نمایید.

واحدهای درسی در نظر گرفته شده برای این رشته در تقسیم بندی های مختلفی ارائه می شوند. هر کدام از دروس در نظر گرفته شده در هر یک از این تقسیم بندی ها نیز اهمیت خاص خود را خواهد داشت. از این رو لازم دانستیم تا در ادامه به جزئیات به بررسی تمام این واحدهای درسی بپردازیم.

در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی را در دانشگاه های کشور مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته مدیریت دولتی
دروس عمومی
20 واحد
دروس پایه
39 واحد
دروس اصلی
35 واحد
دروس تخصصی
37 واحد
دروس اختیاری
5 واحد
مجموع
136 واحد

همانطور که در بالا مشخص است، دانشجویان در مقطع کارشناسی رشته مدیریت دولتی می بایست جمعاً 136 واحد درسی را در 4 سال تحصیلی یا 8 نیمسال تحصیلی پشت سر بگذرانند. در ادامه با بررسی تک به تک واحدهای درسی هر یک از تقسیم بندی های صورت گرفته شده برای دروس رشته مدیریت دولتی می توانید برنامه ریزی بهتری را نیز برای پاس کردن این دروس در دستور کار خود قرار دهید.

دروس عمومی

بخش اول از دروس رشته مدیریت دولتی مربوط به دروس عمومی این رشته هستند. دروس عمومی برای تمام رشته ها در مقطع تحصیلی کارشناسی به صورت مشترک ارائه می شوند. این واحدها از سوی گروه معارف و گروه عمومی اعلام شده و ارتباطی به مهارت های تخصصی مربوط به این رشته نخواهند داشت. همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم، دانشجویان می بایست 20 واحد درسی را به عنوان دروس عمومی رشته مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی پشت سر بگذرانند.

در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته مدیریت دولتی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مباتی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی
1 واحد
ورزش 1
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن 20 واحد دروس عمومی رشته مدیریت دولتی وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. 20 واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی

برای این رشته در دروس عمومی، 8 واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته مدیریت دولتی در دوره کارشناسی پیوسته 20 واحد خواهد شد.

دروس پایه رشته مدیریت دولتی

در بخش دوم نوبت به معرفی دروس پایه رشته مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی می رسد. دروس پایه برای این رشته به آن دسته از دروسی اطلاق می شوند که بیشتر برای آموزش های اولیه در نظر گرفته شده و دانشجویان با سپری کردن آنها برای پاس کردن دروس تخصصی و اصلی این رشته آماده خواهند شد. البته نه اینکه دروس پایه مهم نباشند، اما با این حال اهمیت آنها نسبت به دروس اصلی و تخصصی پایین تر است. در میان دروس پایه، دانشجویان با پایه های اولیه مهارت های مربوط به این رشته آشنا شده و خطی مشی خود را تا انتهای دوره تحصیلی کارشناسی مدیریت دولتی به دست می‌آورند.

در جدول زیر می توانید دروس پایه برنامه آموزشی دوره کارشناسی پیوسته رشته مدیریت دولتی را مشاهده کنید:

دروس پایه رشته مدیریت دولتی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 ریاضیات پایه 3
2 اقتصاد خرد 3
3 اقتصاد کلان 3
4 اصول حسابداری 1 3
5 اصول حسابداری 2 3
6 ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت 3
7 اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام 3
8 آمار و کاربرد آن در مدیریت 1 3
9 آمار و کاربرد آن در مدیریت مالی 2 3
10 احکام کسب و کار 2
11 کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت 3
12 روش تحقیق در مدیریت 3
13 جامعه شناسی سازمانی 3
مجموع واحدها 39 واحد

همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید، جمعاً 39 واحد درسی به عنوان دروس پایه رشته مدیریت دولتی در نظر گرفته شده است که این واحدها باید از همان ترم های نخست طبق یک برنامه ریزی مشخص پاس شوند. زیرا بسیاری از این دروس به عنوان پیش نیاز دروس اصلی نیز هستند. به همین دلیل به تعویق انداختن آنها ممکن است مشکلاتی را در ادامه مراحل تحصیلی برای دانشجویان به دنبال داشته باشد.

دروس اصلی رشته مدیریت دولتی

دسته بعدی از واحدهای درسی رشته مدیریت دولتی دروس اصلی هستند. در این بخش دروسی ارائه می شوند که پایه گذار اصلی مهارت های تخصصی دانشجویان در این رشته خواهند بود. در واقع در دروس اصلی رشته مدیریت دولتی شرایط لازم برای ورود به بازار کار و کسب مهارت ها و تخصص های لازم برای ارائه خدمات در این رشته در دسترس دانشجویان قرار می گیرد. به همین دلیل حتماً باید اهتمام ویژه‌ای برای پاس کردن این دروس داشته باشید و آنها را با دقت بالا سپری کنید.

در جدول زیر می توانید دروس اصلی رشته مدیریت دولتی در دوره کارشناسی پیوسته را مشاهده کنید:

دروس اصلی رشته مدیریت دولتی
ردیف نام درس واحد
1 مبانی سازمان و مدیریت 3
2 مدیریت رفتار سازمانی 3
3 مدیریت منابع انسانی 3
4 تحقیق در عملیات 1 3
5 تحقیق در عملیات 2 3
6 حسابداری دولتی 3
7 آموزش مهارت های حرفه ای 2
8 سیر اندیشه های سیاسی و تحول نهادهای اداری 3
9 مساله یابی و حل مساله 2
10 مبانی برنامه ریزی پیشرفت و عدالت 3
11 اصول و مبانی کارآفرینی 2
12 اخلاق حرفه ای در مدیریت با رویکرد اسلامی 2
13 مالیه عمومی و تنظیم خط مشی مالی دولت 3
مجموع 35

همانطور که در جدول بالا مشاهده می نمایید، جمعاً 35 واحد درسی به عنوان دروس اصلی رشته مدیریت دولتی برای مقطع کارشناسی در نظر گرفته شده است. البته قوانین مشخصی نیز برای پاس کردن این دروس در نظر گرفته شده که دانشجویان باید به این قوانین نیز دقت کافی داشته باشند. به عنوان مثال درس اقتصاد کلان به عنوان پیش نیاز برخی از دروس اصلی این رشته در نظر گرفته شده که تا قبل از پاس کردن آن، امکان اخذ این واحدها نخواهد بود. همچنین شایان ذکر است که تمام دروس اصلی رشته مدیریت دولتی نیز اهمیت بالایی داشته و دانشجویان باید تمام این واحدها را با تمرکز بالا پشت سر بگذرانند.

دروس تخصصی رشته مدیریت دولتی

بخش بعدی از واحدهای درسی رشته مدیریت دولتی دروس تخصصی این رشته هستند. دروس تخصصی رشته مدیریت دولتی به دروسی اطلاق می شوند که دانشجویان باید با استفاده از آنها میزان مهارت ها و دانسته های خود درباره تخصص های این رشته را تکمیل نمایند. در واقع این دروس می تواند پایه گذار علاقمندی دانشجویان به گرایش های مقاطع تحصیلی بالاتر و همچنین رده شغلی مورد نظر در بازار کار باشد. به همین دلیل باید در گذراندن آنها نهایت دقت را داشته باشید.

در جدول زیر می توانید دروس تخصصی مجموعه کارشناسی مدیریت دولتی را مشاهده نمایید.

دروس تخصصی رشته مدیریت دولتی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 مباحث و چالش های مدیریت دولتی 3
2 مبانی مدیریت دولتی 3
3 حقوق اداری 2
4 سازماندهی و اصلاح تشکیلات و روش ها 3
5 مدیریت تحول سازمانی 3
6 زبان تخصصی 1 2
7 زبان تخصصی 2 2
8 مدیریت توسعه 3
9 مدیریت تطبیقی 3
10 مدیریت سازمان های محلی و شهرداری ها 3
11 مدیریت تعاونی ها 2
12 فراگرد تنظیم و کنترل بودجه 3
13 تصمیم گیری و تعیین خط مشی دولتی 3
14 تجزیه و تحلیل قانون مدیریت خدمات کشوری 2
مجموع واحدها 37 واحد

همانطور که در جدول بالا مشخص است، در مجموع 37 واحد درسی به عنوان دروس تخصصی رشته مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی پیوسته معرفی شده‌اند. در نظر داشته باشید که تمام واحدهای تخصصی در نظر گرفته شده برای این رشته نظری هستند. اما با این حال توصیه می کنیم که برای ورود هر چه بهتر به بازار کار، در همان زمان تحصیل در مقطع کارشناسی نرم افزارهای کاربردی مربوط به هر یک از این دروس و مهارت ها را نیز یاد بگیرید. این مهم باعث می شود تا با تخصص و مهارت های بیشتری وارد بازار کار شده و از این گذشته راحت تر به درآمدهای بالا نیز برسید.

دروس اختیاری رشته مدیریت دولتی

در نهایت آخرین بخش از واحدهای درسی رشته مدیریت دولتی دروس اختیاری این رشته هستند. دروس اختیاری دروسی در سطح و اندازه دروس تخصصی و اصلی محسوب می شوند و اهمیت آنها بالا است. برای انتخاب دروس اختیاری مورد نظر برای گذراندن در دوره کارشناسی باید به چند نکته مهم دقت داشته باشید.

  • اولاً قوانین خاصی برای ارائه این دروس در دانشکده های مدیریت کشور وجود دارد و شما بایستی بر اساس این قوانین به دنبال اخذ واحدهای مربوطه باشید. له عنوان مثال ممکن است تنها چند درس از میان دروس اختیاری در یک دانشکده ارائه شود. البته معمولا با تعاملی که میان دانشگاه های کشور وجود دارد، امکان اخذ آنها به عنوان دانشجوی مهمان نیز در دسترس است.
  • نکته بعدی برای انتخاب این دروس دقت به نوع مهارت های آموزش داده شده در آنها است. شما بایستی با توجه به هدفی که برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد یا بازار کار دارید، درس مربوط به آن مهارت را انتخاب نموده و پاس کنید.

در جدول زیر می توانید دروس اختیاری دوره کارشناسی مدیریت دولتی را مشاهده کنید.

دروس اختیاری رشته مدیریت دولتی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 سیستم های اطلاعاتی در مدیریت 3
2 فنون تجزیه و تحلیل طراحی سیستم ها 2
3 روانشناسی سازمانی 3
4 روابط کار در سازمان 2
5 آشنایی با قوانین کسب و کار 2
مجموع واحد ها 13 واحد

همانطور که در جدول بالا ملاحظه می کنید، جمعاً 13 واحد درسی به عنوان دروس اختیاری رشته مدیریت دولتی در نظر گرفته شده است. البته از میان این 13 واحد، تنها 5 واحد باید به صورت الزامی در مقطع کارشناسی انتخاب و گذرانده شود. برای این منظور نیز نکات لازم را با شما در میان گذاشتیم.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته مدیریت دولتی

یکی از مهم ترین نکاتی که باید درباره رشته مدیریت دولتی بررسی شود، شرایط بازار کار این رشته در کشور ما است. بازار کار رشته مدیریت دولتی برای دانش آموختگان با توجه به میزان مهارت ها، نوع دانشگاه محل تحصیل و همچنین مقطع تحصیلی تعریف های متفاوتی خواهد داشت. مسلما هر چقدر رزومه افراد در این باره بهتر بشد، بازار کار بهتری را نیز پیش روی خود خواهند دید. به صورت کلی اما این رشته دارای بازار کار مناسبی در ایران است. سازمان ها و شرکت های خصوصی در بخش‌های مختلف نیاز به استفاده از مهارت ها و خدمات دانش آموختگان این رشته دارند. فارغ التحصیلانی که به دنبال حضور در کارهای اداری مربوط به بخش‌های دولتی هستند، می بایست در آزمون استخدامی کل کشور شرکت کرده و در صورت پذیرش وارد محل کار شوند.

همچنین دانش آموختگان می توانند به صورت شخصی نیز در بازار کار این رشته فعالیت داشته باشند. امکان حضور در ردیف های شغلی تعریف شده در شرکت های خصوصی نیز برای این عزیزان وجود خواهد داشت.

شایان ذکر است که مهارت های لازم برای ورود هر چه بهتر به بازار کار رشته مدیریت دولتی را می توان در دو بخش مختلف بررسی کرد. بخش اول مهارت های تخصصی مربوط به خود این رشته هستند که کار با نرم افزارها و پیاده سازی روش های مردن مدیریت را می توان از آن جمله یاد کرد. بخش دیگر نیز مهارت های فردی مانند تسلط به فنون مذاکره، ارتباط جمعی بهتر و مواردی از این دست هستند. هر چقدر قدرت و تسلط دانش آموختگان به این مهارت ها بیشتر شود، در نهایت شرایط ورود به بازار کار نیز برای آنها بهتر خواهد شد.

گرایش های رشته مدیریت دولتی

رشته مدیریت دولتی مطابق با چارت جدید آموزشی در مقطع کارشناسی فاقد هر نوع گرایشی می باشد. دانشجویان علاقه مند به این رشته در مقاطع بالای تحصیلی چون کارشناسی ارشد و دکتری می توانند در گرایش های مورد علاقه خود به صورت متمرکز تحصیل کنند.

کاربردهای رشته مدیریت دولتی

کاربردهای رشته مدیریت دولتی تنوع بسیار زیادی دارد. همانطور که در بخش‌های بالا به آن اشاره کردیم رشته مدیریت دولتی برای مدیریت بخش‌های مختلف سازمان ها در سطوح کوچک تا بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد و دانش آموختگان این رشته بایستی به تخصص ها و مهارت های لازم برای ارائه خدمات در بخش‌های مختلف سازمان ها دست پیدا نمایند. با این تفاسیر مسلماً کاربردهای این رشته نیز در بخش‌های مختلفی قابل تعریف است. از مدیریت منابع انسانی گرفته تا مدیریت رده های شغلی مختلف مانند حسابرس و حسابدار و همچنین مدیریت کلی سازمان برای رسیدن به اهداف مالی و غیرمالی از جمله کاربردهای است که برای این رشته تعریف می شود.

البته در مقاطع تحصیلی بالاتر و با تخصصی تر شدن گرایش ها کاربرد های در نظر گرفته شده برای این رشته نیز تخصصی تر خواهد شد. با توجه به اینکه فارغ التحصیلان این رشته می توانند در بخش‌های مختلف دولت نیز به دنبال ارائه خدمات و استفاده از تخصص های خود باشند، بنابراین کاربردهای این رشته تنها محدود به سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی نشده و درسطوح مدیریتی بالاتر نیز نیاز به تخصص و مهارت های فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد.

درآمد رشته مدیریت دولتی

 درآمد رشته مدیریت دولتی یکی از مهم‌ترین دغدغه هایی است که علاقه مندان به این رشته از همان ابتدا و قبل از انتخاب رشته به دنبال بررسی آن هستند. البته درآمد یکی از مهم‌ترین دغدغه ها در تمام رشته های دانشگاهی برای داوطلبین کنکور سراسری است. درباره میزان درآمد دانش آموختگان رشته مدیریت دولتی بایستی به این نکته اشاره داشته باشیم که میزان درآمد در این رشته به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. از جمله مهم‌ترین فاکتورهای موثر بر روی درآمد رشته مدیریت دولتی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • در درجه اول نوع مهارت ها و گرایش دانشجویان در مقاطع تحصیلی بالاتر می تواند تاثیر مستقیم بر روی این درآمد داشته باشد.
  • جدای از بحث مهارت ها و نوع گرایش میزان تجربه دانش آموختگان نیز در این امر موثر خواهد بود.
  • میزان تسلط های کاربران به نرم افزارهای مختلف مورد استفاده در بازار کار مدیریت دولتی از جمله دیگر عوامل موثر بر درآمد آنها است.
  • جایگاه و ردیف شغلی یکی دیگر از عوامل موثر در میزان درآمد فارغ التحصیلان این رشته خواهد بود.
  • همچنین محل کار یکی دیگر از مواردی است که حتماً باید در این باره مورد بررسی قرار بگیرد.

در نهایت در یک جمع‌بندی کلی می‌توان بیان کرد که میزان درآمد رشته مدیریت دولتی به نسبت خوب است و علاقه مندان با کمی تلاش می توانند درآمدهای قابل توجهی نیز برای خود بعد از پایان دوران تحصیل فراهم آورند. البته توصیه می کنیم که در همان زمان تحصیل به دنبال آموزش نرم افزارهای رایج و کاربردی در بازار کار رشته مدیریت دولتی نیز باشید تا در نهایت با دست پر وارد بازار کار شده و درآمد مناسبی از همان ابتدا برای خود رقم بزنید.

رشته مدیریت دولتی یک رشته پویا است که روز به روز نیاز به مهارت ها و تخصص های آن بیشتر می شود. برای موفقیت در این رشته علاوه بر صبر و تحمل زیاد برای یادگیری تخصصی های اصلی، باید پشتکار زیادی در ارتقاء سطح مهارت های فردی و روابط عمومی خود نیز داشته باشید.

ادامه تحصیل در رشته مدیریت دولتی

 نوبت به بررسی شرایط ادامه تحصیل در رشته مدیریت دولتی می رسد. ادامه تحصیل مزیت‌های بسیار زیادی برای دانشجویان به دنبال دارد که از آن جمله می‌توان به امکان رسیدن به درآمدهای بیشتر و همچنین حضور در رده های شغلی بالاتر و جایگاه اجتماعی بهتر اشاره کرد. به همین دلیل بسیاری از دانشجویان بعد از اتمام مقطع کارشناسی در رشته مدیریت دولتی به دنبال تحصیل در مقاطع بالاتر می روند. در حال حاضر در کشور ما امکان ادامه تحصیل در این رشته هم در مقطع کارشناسی ارشد و هم در مقطع دکترا وجود دارد که در ادامه به تفصیل درباره هر کدام از آنها توضیحات لازم را ارائه خواهیم کرد.

 دانش آموختگان مقطع کارشناسی رشته مدیریت دولتی بلافاصله بعد از اتمام این دوره چهار ساله می توانند برای حضور در کنکور کارشناسی ارشد اقدام کرده و در صورت رسیدن به نمره قبولی لازم در گرایش های مختلف این رشته در مقطع کارشناسی ارشد وارد دانشگاه های دولتی شوند. در حال حاضر گرایش های مختلفی در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت دولتی در درس دانش آموختگان این رشته وجود دارد. شما بر اساس نوع علاقه‌مندی خود و همچنین اهداف خود در بازار کار می توانید وارد هر یک از گرایش های این رشته در مقطع کارشناسی ارشد به شرح زیر شوید:

  • بودجه و مالیه عمومی
  • توسعه منابع انسانی
  • طراحی سازمان های دولتی
  • خطی مشی گذاری عمومی
  • مدیریت تطبیقی و توسعه
  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت تحول
  • مدیریت رفتار سازمانی

 دقت داشته باشید که همه گرایش های مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی ارشد در تمام دانشگاه های سراسری کشور ارائه نمی شود و حتماً باید از قبل در دفترچه راهنمای کنکور کارشناسی ارشد این شرایط را نیز مورد بررسی قرار دهید. علاوه بر این فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته مدیریت دولتی می توانند از برخی از گرایش های سایر رشته های مدیریت نیز در مقطع کارشناسی ارشد بهره ببرند.

 همچنین علاقه مندان به ادامه تحصیل در مقطع دکترای مدیریت دولتی نیز می توانند بر اساس نوع گرایش خود در مقطع کارشناسی ارشد اقدام نمایند. امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا در این رشته در برخی از دانشگاه های کشور وجود دارد. البته شایان ذکر است که حتماً می بایست علاوه بر کسب نمره قبولی در کنکور دکترا داوطلبین رزومه مناسبی برای پذیرش در این مقطع داشته باشند. زیرا بخش قابل توجهی از شرایط پذیرش در مقطع دکترا در رشته مدیریت دولتی با استفاده از مصاحبه حضوری در دانشگاه های کشور خواهد بود. همچنین امکان ادامه تحصیل در گرایش های مختلف این رشته برای دانشجویان سایر رشته های مدیریت نیز وجود دارد.

رشته مدیریت دولتی در جهان

 همانطور که در بندهای قبلی اشاره کردیم رشته مدیریت دولتی در جهان هم سابقه بسیار طولانی دارد هم جزو یکی از رشته های محبوب و پر درآمد محسوب می شود. رشته مدیریت دولتی در جهان را میتوانید در بهترین دانشگاه ‌های جهان دنبال نموده و همچنین برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نیز به راحتی اقدام نمایید. این رشته به دلیل نوع علوم در نظر گرفته شده برای تدریس اهمیت فوق العاده زیادی داشته و هر سال نیز شاهد استفاده از منابع به روز تر و مدرن تر در آموزش های مربوط به آن هستیم.

یکی از اصلی ترین و مهم‌ترین ویژگی های مدیریت دولتی در جهان این است که سرعت پیشرفت در این رشته بسیار زیاد بوده و هر ساله متدها و روش‌های جدیدی توسط پژوهشگران و محققان وارد بازار کار می‌شوند. بسیاری از روش های مدیریتی که به تازگی در کشور ما در حال استفاده هستند مربوط به ۲۰ سال گذشته در سطح بین‌المللی هستند. به همین دلیل شاهد هستیم که هر ساله از سوی دولت های کشورهای جهان سوم دانشجویان زیادی برای تحصیل در این رشته وارد دانشگاه های برتر جهان می شوند.

برای شناخت هر چه بهتر رشته مدیریت دولتی در سطح جهان لازم است تا برترین دانشگاه های رشته و همچنین میزان درآمد فارغ التحصیلان آن را نیز با شما در میان بگذاریم. برای بررسی دانشگاه های برتر رشته مدیریت دولتی در جهان لازم است تا سری به سایت استاندارد QS بزنیم. طبق آخرین به روز رسانی این سایت ده دانشگاه برتر رشته مدیریت دولتی در جهان به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه هاروارد آمریکا
  • دانشگاه INSEAD فرانسه
  • دانشگاه بیزنس اسکول لندن
  • دانشگاه استنفورد آمریکا
  • دانشگاه ماساچوست (MIT) آمریکا
  • دانشگاه Bocconi ایتالیا
  • دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا
  • دانشگاه کمبریج انگلستان
  • دانشگاه آکسفورد انگلستان
  • مدرسه مدیریت HEC فرانسه

 اگر بخواهیم دانشگاه های برتر مدیریت دولتی را در میان دانشگاه های قاره آسیا مورد بررسی قرار دهیم ۲ دانشگاه ملی سنگاپور و دانشگاه نانیانگ سنگاپور رتبه های اول و دوم را به خود اختصاص می‌دهند. از این گذشته در این رتبه بندی دانشگاه تهران در رتبه 501 تا 550 قرار میگیرد که نشان از بالا بودن کیفیت خدمات آموزشی مدیریت دولتی در دانشگاه تهران دارد.

 نوبت بررسی سطح درآمد دانش آموختگان رشته مدیریت دولتی در سطح جهان می رسد. این موضوع نیز اهمیت بسیار زیادی برای علاقه مندان به این رشته دارد. مطابق آن چیزی که در بند درآمد رشته مدیریت دولتی به آن پرداختیم، میزان درآمد فارغ التحصیلان این رشته در جهان نیز به فاکتورهای مختلفی از جمله تجربه و سطح مهارت ها بستگی دارد. همچنین نوع گرایش و ردیف شغلی که دانش آموختگان به دنبال آن هستند نیز می‌تواند در تعیین میزان درآمد تاثیر مستقیم داشته باشند. در حال حاضر به صورت متوسط فارغ التحصیلان این رشته در دانشگاه های بین المللی در سطح جهان می توانند با حقوق سالانه

80 تا 120 هزار دلار وارد بازار کار شوند. دقت داشته باشید که با افزایش میزان تجربه و همچنین بالاتر رفتن ردیف شغلی میزان درآمد فارغ التحصیلان این رشته به طبع بیشتر نیز خواهد شد.

معرفی کامل رشته مدیریت دولتی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مدیریت دولتی

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته مدیریت دولتی در ایران و جهان چگونه است؟

بازار کار رشته مدیریت دولتی از جهت تعداد بسیار زیاد ردیف های شغلی تعریف شده برای این رشته بسیار خوب است و فارغ التحصیلان و دانش آموختگان این رشته هم در ایران و هم در سرتاسر جهان بعد از اتمام دوره تحصیلی می توانند در مدت زمان کوتاهی وارد بازار کار شوند. از طرف دیگر امکان پیشرفت های شغلی و رسیدن به درآمدهای قابل توجهی نیز برای فارغ التحصیلان این رشته به راحتی در دسترس است. البته شایان ذکر است که بازار کار و میزان درآمد گرایش های مختلف رشته مدیریت دولتی تفاوتهایی با یکدیگر دارند.

برترین دانشگاه‌های رشته مدیریت دولتی در ایران کدامند؟

در حال حاضر امکان تحصیل در رشته مدیریت دولتی در دانشگاه های سراسری مختلفی در کشور ما وجود دارد که کیفیت آموزش ها در تمام این دانشگاه ها تقریباً مناسب است. در این بین دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی و دانشگاه فردوسی مشهد را می توان دانشگاه های برتر رشته مدیریت دولتی در ایران نامید.

آیا امکان ادامه تحصیل در رشته مدیریت دولتی در جهان وجود دارد؟

درآمد رشته مدیریت دولتی به موارد مختلفی بستگی دارد. هر چقدر میزان تجربه و مهارت های دانش آموختگان در بخش‌های مختلف این رشته بیشتر شود در نهایت درآمد بیشتری نیز برای آنها به وجود خواهد آمد. به صورت کلی اما رشته مدیریت دولتی از جمله رشته های با درآمد مناسب رو به بالا محسوب می شود.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x