جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

صفر تا صد انتخاب رشته ریاضی

صفر تا صد انتخاب رشته ریاضی
صفر تا صد انتخاب رشته ریاضی
فهرست مطالب

کنکور ریاضی یکی از گروه‌های آزمایشی در آزمون سراسری است که اغلب علاقه مندان به رشته های مهندسی را در خود جمع می کند. با توجه به تعدد رشته‌های دانشگاهی و فرایند پیچیده انتخاب رشته، باید این گام را به‌دقت برداشت. در این نوشتار همراه شما هستیم تا با ارائه مطالب دقیق نیازهای داوطلبین را در انتخاب رشته برطرف کنیم.

با گزینه دو همراه باشید

صفر تا صد انتخاب رشته ریاضی

تمامی داوطلبین بعد از شرکت در کنکور سراسری و اعلام نتایج، می‌بایست انتخاب رشته خود را انجام دهند. در زمان انتخاب رشته باید به فاکتورهای متعددی از جمله، سطح دانشگاه، علاقه به رشته، مسافت شهر و… توجه کنند. 

معمولاً یک ماه پس از برگزاری آزمون، نتایج اولیه منتشر می‌شود. نتایج کنکور سراسری در سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org ارائه می‌شود.

نکات مهم پیش از انتخاب رشته کنکور ریاضی

نکات مهم پیش از انتخاب رشته کنکور ریاضی را در زیر بیان کرده‌ایم:

  • 1. انتخاب رشته‌ دانشگاه‌های سراسری به صورت یکپارچه و در قالب فرم انتخاب رشته دوره‌های مختلف روزانه، شبانه (نوبت دوم)، غیرانتفاعی، پیام‌نور و پردیس خودگردان انجام می‌شود.
  • 2. انتخاب رشته دانشگاه آزاد در سایت دانشگاه آزاد انجام می‌شود.
  • 3. انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری به صورت رایگان انجام می‌شود؛ اما برای دانشگاه‌های آزاد برای انتخاب رشته ملزم به پرداخت هزینه و خرید کارت اعتباری هستید.

برای داوطلبین کنکور ریاضی آنچه که در قبولی انتخاب رشته اهمیت دارد، رتبه سهمیه است. اما برای رشته‌های دانشگاه‌های آزاد، ملاک پذیرش رتبه کشوری است.

اهمیت انتخاب رشته صحیح چیست؟

یکی از مراحل حساس و سرنوشت‌ساز دانش‌آموزان، انتخاب رشته کنکور سراسری است. در هنگام انتخاب رشته باید یک دید بلندمدت داشت؛ زیرا این فرایند تمامی ابعاد زندگی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در هنگام انتخاب رشته باید عواملی از جمله علاقه، استعداد، بازار کار، امکان ادامه تحصیل و… را در نظر گرفت.

انتخاب رشته در کنکور ریاضی شاید به دلیل کمترشدن داوطلبین، آسان‌تر به نظر برسد، اما اگر داوطلبی بدون آگاهی و آشنایی دست به این اقدام بزند، بی شک نتایج خوبی را به دست نخواهد آورد. به‌خاطر داشته باشید که فقط کسب رتبه قبولی در کنکور مهم نیست، بلکه باید به ظرفیت‌های خالی، سهمیه‌ها و رشته‌های بومی نیز توجه داشت تا شانس خود را برای پذیرش در رشته‌های موردنظر افزایش داد.

گروه ریاضی، رشته‌های فنی مهندسی و علوم پایه را در خود جای داده است. قبولی در رشته‌های مهندسی، اصلی‌ترین هدف داوطلبین این گروه آزمایشی است. در سال‌های اخیر به دلیل ریزش متقاضیان در کنکور ریاضی، شانس قبولی در رشته‌های مهندسی بیشتر شده است. چیزی که به شما کمک می‌کند تا انتخاب‌های سنجیده‌ای داشته باشید، انتخاب رشته دقیق و صحیح است.

 

افرادی که تمایل به ثبت‌نام در رشته‌های بدون کنکور در دانشگاه‌های سراسری را دارند، می‌بایست رشته موردنظر خود را به همراه 150 انتخاب وارد کنند.

چرا داوطلبین رشته ریاضی کم شده است؟

ممکن است از این خبر که تعداد داوطلبین رشته ریاضی کم شده است، شما شاد یا غمگین شوید! کم‌شدن آمار متقاضیان کنکور ریاضی، شانس قبولی و کسب رتبه‌های برتر را افزایش می‌دهد. اما دلیل اینکه چرا متقاضیان کم شده است، ممکن است ناراحت‌کننده به نظر برسد. با توجه به اینکه رشته‌های مهندسی اشباع شده است، بازار کار آن نسبت به تجربی سخت‌تر است. اما اگر بخواهیم تمامی این موارد را نادیده بگیریم، این علاقه و کیفیت تحصیل شما است که می‌تواند آینده تحصیلی و کاری شما را رقم بزند. پس نگران پایین آمدن آمار داوطلبین ریاضی نباشید.

صفر تا صد انتخاب رشته ریاضی

کارنامه کنکور ریاضی 1402

نتایج کنکور سراسری 1402 در سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org قرار می‌گیرد. داوطلبین با مشاهده کارنامه و بررسی بخش‌های مختلف باید برای انتخاب رشته اقدام کنند. هر قسمت از کارنامه در انتخاب رشته اهمیت دارد، ازاین‌رو این بخش را به تفسیر کارنامه کنکور سراسری اختصاص داده‌ایم.

  • در بخش اول کارنامه کنکور ریاضی، اطلاعاتی نظیر مشخصات داوطلب، نوع سهمیه و معدل وی ذکر شده است.
  • در بخش دوم، اطلاعاتی مانند وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های روزانه، شبانه، فرهنگیان و…تعیین شده است. همچنین اطلاعاتی مانند نمره، رتبه و درصدهای داوطلب درج شده است.

یکی از عوامل تأثیرگذار در انتخاب رشته ریاضی، رتبه قبولی داوطلبین است. 

بخش اول کارنامه کنکور ریاضی: مشخصات ثبت نامی

بخش اول شامل چهار قسمت است که در زیر به آن پرداخته‌ایم.

  • قسمت اول اطلاعات ثبت نامی

بسیار اتفاق افتاده است که سهمیه ثبت نامی با سهمیه نهایی تطابق ندارد، یا معدل کتبی ثبتی با آنچه در کارنامه درج شده است، متغیر است. در هنگام مشاهده کارنامه باید تمامی این موارد را بررسی کنید. سهمیه و معدل تأثیر زیادی در انتخاب رشته ریاضی دارند. در صورت هرگونه مغایرت باید از طریق فرم انتخاب رشته ریاضی سازمان سنجش نسبت به اصلاح و ویرایش آن اقدام کنید.

  • قسمت دوم اطلاعات دیپلم و پیش‌دانشگاهی

در این قسمت، اطلاعات مرتبط با دیپلم، عنوان مدرک پیش‌دانشگاهی و… درج شده است. در صورت هر گونه مغایرت باید بلافاصله ایرادات اصلاح شود.

  • قسمت سوم اطلاعات مرتبط با تعیین ناحیه، قطب بومی، سهمیه نهایی و محل اخذ مدرک

در این قسمت سهمیه نهایی، محل تولد، ناحیه و قطب بومی درج می‌شود. این قسمت برای انتخاب رشته کنکور ریاضی بسیار اهمیت دارد. بر اساس این اطلاعات است که ناحیه و قطب داوطلب مشخص می‌شود.

  • قسمت اعلام علاقه‌مندی برای انتخاب رشته در کارنامه کنکور ریاضی

در این قسمت، بر اساس اطلاعات زمان ثبت‌نام، مشخص می‌کند که شما حق انتخاب رشته‌های پیام‌نور و غیرانتفاعی را دارید یا خیر.

 

بخش دوم کارنامه کنکور ریاضی: مشخصات آزمونی

  • وضعیت مجاز یا غیرمجاز بودن برای انتخاب رشته

در این قسمت، با توجه به رتبه و تراز مشخص می‌شود که شما مجاز به انتخاب رشته هستید یا خیر. طبیعتاً انتخاب رشته دوره‌های روزانه و شبانه سراسری بسیار مهم است و اکثر داوطلبین به دنبال انتخاب رشته در این دوره‌ها هستند. مجاز شدن در این دوره‌ها به این معنی است که شما می‌توانید در فرم انتخاب رشته ریاضی، کد رشته محل‌های روزانه یا شبانه را انتخاب کنید. اگر در این دوره‌های مجاز نشوید، نمی‌توانید انتخاب رشته را برای دوره‌های مذکور انجام دهید. 

هر ساله سازمان سنجش، چندین برابر ظرفیت قبولی دانشگاه‌های سراسری در دوره‌های روزانه و شبانه، اعلام مجاز بودن می‌کند و تنها تعداد افراد کمی بعد از انتخاب رشته در این رشته‌ها قبول می‌شوند. درصورتی‌که داوطلب در دوره‌های مجازی، پردیس خودگردان و مازاد یا دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های پیام‌نور و غیرانتفاعی مجاز شده باشد نیز می‌تواند برای این دوره‌ها انتخاب رشته انجام دهد و در صورت قبولی، وارد دانشگاه شود.

همه داوطلبان حق استفاده از دوره‌های پیام‌نور و غیرانتفاعی را خواهند داشت و حتی اگر داوطلبی در مرحله اول ثبت‌نام اعلام علاقه‌مندی نکرده باشد می‌تواند در انتخاب رشته، این علاقه‌مندی را اعلام کند و بعد از آن در انتخاب رشته خود، دوره‌های پیام‌نور و غیرانتفاعی را نیز انتخاب کند.

رتبه‌ها و نمرات کل داوطلب

مهم‌ترین بخش کارنامه که سرنوشت انتخاب رشته کنکور ریاضی را رقم می‌زند، همین بخش است. در این قسمت رتبه و تراز اعمال شده و مشخص می‌شود که داوطلب چه رتبه‌ای در بین هم سهمیه‌ای خود و در کل کشور به دست آورده است.

میزان تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم و پیش‌دانشگاهی روی تراز و رتبه داوطلب درج می‌شود. برای مثال حداکثر تأثیر معدل دیپلم روی تراز هر عددی باشد در این قسمت ثبت می‌شود.

مهم‌ترین ردیف این بخش مربوط به سهمیه نهایی است که داوطلب بر اساس این رتبه، انتخاب رشته می‌کند.

ردیف بعدی، رتبه کشوری بدون اعمال سهمیه را نشان می‌دهد. این رتبه برای رشته‌هایی که پذیرش کشوری دارند،  اهمیت دارد. برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد، رتبه کشوری داوطلب ملاک قرار می‌گیرد.

ردیف بعدی در این قسمت، مربوط به تراز یا نمره کل است. رتبه در کنکور سراسری بر اساس همین نمره کل تعیین می‌شود. یعنی ابتدا درصدها با کمک یک فرمول به تراز تبدیل می‌شود و سپس تأثیر سوابق تحصیلی اعمال شده و در نهایت رتبه نهایی در کارنامه حساب می‌شود.

در قسمت بعدی نمره کل زیرگروه‌ها، رتبه کل در سهمیه نهایی، آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی و رتبه کشوری بدون اعمال سهمیه درج شده است. منظور از آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی این است که اگر رتبه شما کمتر از عدد درج شده در ستون آخرین رتبه مجاز باشد، قادر به انتخاب رشته در دوره‌های روزانه و نوبت دوم خواهید بود، در غیر این صورت مجاز به انتخاب رشته در این دوره‌ها نخواهید بود.

آخرین قسمت کارنامه مربوط به انتخاب رشته دانشگاه آزاد است. با توجه به اینکه آزمون‌های دانشگاه آزاد و کنکور سراسری ادغام شده است، کارنامه ریاضی کنکور سراسری برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز است. برای این کار کافی است کد دسترس داده شده را در سایت دانشگاه آزاد وارد کنید و یک انتخاب رشته جداگانه‌ای برای دانشگاه‌های آزاد داشته باشید.

صفر تا صد انتخاب رشته ریاضی

سهمیه‌های انتخاب رشته کنکور ریاضی

اکثر داوطلبین کنکور سراسری با قواعد سهمیه‌ها آشنا هستند، همان‌طور که می‌دانید سهمیه تأثیر زیادی در پذیرش داوطلبین دارد. به صورت کلی در کنکور سراسری، سهمیه‌های متفاوتی از جمله سهمیه مناطق، سهمیه خانواده شهدا، ایثارگران، رزمندگان، سهمیه بهیاری و… اعمال می‌شود. تمامی داوطلبین دارای سهمیه مناطق هستند و برخی از آن‌ها از سهمیه‌های ایثارگران، رزمندگان، خانواده شهدا، بهیاری و… نیز بهره‌مند هستند.

صفر تا صد انتخاب رشته ریاضی

سهمیه منطقه در انتخاب رشته کنکور ریاضی

سهمیه مناطق در انتخاب رشته کنکور ریاضی و سایر گروه‌های آزمایشی بسیار اهمیت دارد. تمامی شهرها و روستاهای ایران به سه منطقه یک، دو و سه تقسیم شده‌اند. داوطلبین بر اساس سه سال آخر تحصیل خود، به یکی از این سه منطقه، تعلق می‌گیرند.

سهمیه منطقه یک در انتخاب رشته کنکور ریاضی

داوطلبین سهمیه منطقه یک به دلیل اینکه نسبت به سایر مناطق از امکانات آموزشی بالاتر برخوردار هستند، به‌مراتب باید درصدهای بیشتری را در کنکور به دست آورند. برای مثال با درصدهای مشابه با منطقه یک، رتبه داوطلب در منطقه سه بسیار بهتر می‌شود، اما رتبه داوطلب در منطقه یک کمتر می شود. برای قبولی در منطقه یک نسبت به منطقه دو و سه برای دانشگاه‌های درجه یک، رتبه‌های به‌مراتب بهتری نیاز است؛ اما هر چقدر کیفیت دانشگاه پایین می‌آید، قبولی در منطقه یک نسبت به منطقه سه بهتر می‌شود، اما نسبت به منطقه دو همچنان به رتبه قبولی بهتری نیاز دارد.

به صورت کلی توجه داشته باشید که مقدار پذیرش و توزیع ظرفیت بین سهمیه مناطق به تعداد شرکت‌کنندگان هر منطقه بستگی دارد.

صفر تا صد انتخاب رشته ریاضی

سهمیه منطقه دو در انتخاب رشته کنکور ریاضی

بیشترین شرکت‌کنندگان ریاضی از منطقه 2 است؛ زیرا اکثر نواحی ایران در منطقه 2 قرار دارند، بنابراین بیشترین توزیع ظرفیت به این منطقه می‌رسد. انتخاب رشته ریاضی برای سهمیه منطقه دو از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا رتبه‌های قبولی سهمیه منطقه دو به نسبت سهمیه‌های منطقه یک و سه بیشتر است. همچنین با توجه به اینکه بیشتر دانشگاه‌های کشور در منطقه 2 قرار دارند، به همین دلیل قبولی دانش‌آموزان منطقه دو در رشته‌های بومی بهتر است. 

صفر تا صد انتخاب رشته ریاضی

سهمیه منطقه سه در انتخاب رشته کنکور ریاضی

سهمیه منطقه سه یک مزیت عالی دارد و آن هم این است که با درصدهای به‌مراتب پایین‌تر نسبت به منطقه یک و دو، رتبه‌های بسیار خوبی به دست می‌آورد.

برای درک سهمیه مناطق بهتر است به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید که برای رشته مهندسی عمران در دانشگاه بوعلی سینا همدان، داوطلبین سه منطقه یک، دو و سه با هم رقابت می‌کنند. با توجه به اینکه این دانشگاه در منطقه دو واقع شده است و رشته مهندسی عمران بر اساس گزینش بومی است، در نتیجه بیشترین پذیرش مربوط به داوطلبین همدان است. اما از طرف دیگر چون همدان در کنار کردستان و کرمانشاه است و این ناحیه، تعداد زیادی منطقه سه دارد، پس داوطلبین منطقه 3 هم برای این رشته اولویت دارند. اما در این نواحی، هیچ خبری از منطقه یک نیست.

به عبارتی توزیع ظرفیت انتخاب رشته برای مهندسی عمران دانشگاه بوعلی سینا همدان ابتدا 60 درصد بومی گزینی از داوطلبین منطقه 3 و 2 انجام می‌شود. سپس 40 درصد پذیرش کشوری آغاز می‌شود. در این 40 درصد پذیرش کشوری، داوطلبین منطقه یک هم می‌توانند وارد رقابت شوند. با همین مثال باید به‌خوبی متوجه شوید که چرا قبولی با سهمیه منطقه 2 با رتبه‌های بدتر نسبت به قبولی در منطقه یک، امکان‌پذیرتر است.

سهمیه ایثارگران 5 درصد و 25 درصد در انتخاب رشته کنکور ریاضی

سهمیه 5 درصد ایثارگران در کنکور ریاضی به این معنی است که داوطلبین واجد شرایط باید 70 تراز آخرین قبولی سهمیه آزاد را کسب کنند تا حق بررسی‌شدن در آن دانشگاه و رشته را داشته باشند. مهم‌ترین امتیاز سهمیه 5 درصد ایثارگران این است که ظرفیت خالی مانده سهمیه 25 درصد ایثارگران به این سهمیه می‌رسد و اینجاست که قبولی سهمیه 5 درصد بهتر می‌شود.

قبولی در سهمیه 25 درصد ایثارگران، حائز شرایط کسب 70 درصد تراز آخرین قبولی سهمیه آزاد است. ابتدا از ظرفیت هر کد رشته دانشگاه، 25 درصد کسر می‌شود و سپس ظرفیت باقی‌مانده برای سهمیه‌های دیگر توزیع می‌شود. همین امر دال بر اولویت بالای ظرفیت این سهمیه است.

صفر تا صد انتخاب رشته ریاضی

سهمیه خانواده شهدا و سهمیه رزمندگان در انتخاب رشته ریاضی

سهمیه رزمندگان حائز شرایط کسب 75 درصد تراز آخرین قبولی سهمیه آزاد است. سهمیه ایثارگران و خانواده شهدا، حائز شرایط 70 درصد تراز آخرین قبولی سهمیه آزاد است. بعد از کسر 30 درصد ظرفیت برای ایثارگران، مابقی ظرفیت بین داوطلبان سهمیه مناطق و خانواده شهدا تقسیم می‌شود.

توجه به رشته‌های بومی در انتخاب رشته کنکور ریاضی 1402

رشته‌های بومی کنکور ریاضی 1402 به سه دسته استانی، ناحیه‌ای و قطبی تقسیم می‌شوند. در کد رشته‌های مذکور بعد از کسر 30 درصد سهمیه ایثارگران، 20 درصد ظرفیت باقی‌مانده به متقاضیان آزاد و 80 درصد آن از میان داوطلبین بومی مناطق و خانواده شهدا تقسیم می‌شود. البته برای رشته‌های پرطرفدار، نسبت ظرفیت آزاد به 40 درصد افزایش پیدا کرده و 60 درصد پذیرفته‌شدگان از میان افراد بومی خواهند بود.

صفر تا صد انتخاب رشته ریاضی

توجه به رشته‌های کشوری در انتخاب رشته کنکور ریاضی 1402

رشته‌هایی که در کل کشور فقط در برخی از دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند بر اساس قانون خاصی توزیع ظرفیت می‌شوند. در نتیجه در هنگام انتخاب رشته باید این موارد را مد نظر داشت. 25 درصد از ظرفیت رشته به جانبازان 25 درصد و بالاتر و 5 درصد به ایثارگران کمتر از 25 درصد تعلق می‌گیرد و سپس ظرفیت باقی‌مانده میان داوطلبین دسته مناطق و خانواده شهدا تقسیم می‌شود.

فرض کنید که در یک ‌رشته کشوری 120 نفر ظرفیت وجود داشته باشد. ابتدا 30 درصد ظرفیت یعنی 36 نفر به ایثارگران تعلق می‌گیرد. سپس سایر ظرفیت‌ها بر اساس مناطق و خانواده شهدا تقسیم می‌شود. یعنی اگر داوطلبین منطقه یک 25 درصد، منطقه دو 30 درصد، منطقه سه 40 درصد و خانواده شهدا 5 درصد باشند، به ترتیب توزیع ظرفیت افراد قبول شده در آن رشته 21 نفر، 25 نفر، 34 نفر و 4 نفر خواهد بود.

توجه به آخرین رتبه‌های قبولی در انتخاب رشته ریاضی

برای اینکه در انتخاب رشته ریاضی موفق عمل کنید، باید از آخرین اطلاعات قبولی داوطلبین رشته‌های ریاضی در سال‌های گذشته باخبر شوید. در هنگام بررسی رتبه‌های قبولی باید به رشته محل‌های بومی و سهمیه هم توجه داشته باشید و تنها به رتبه قبولی فرد اکتفا نکنید. این کار چالش برانگیز است و پیچیدگی‌های زیادی دارد، به همین دلیل نرم‌افزارهای انتخاب رشته یک راه ساده برای بررسی این موضوع است. نرم‌افزارهای انتخاب رشته مجازی می‌توانند اطلاعات کاملی در این زمینه به شما ارائه دهند. نرم‌افزار انتخاب رشته گزینه دو یک نرم‌افزار رایگان است که با بهره‌مندی از الگوریتم هوشمند و پایگاه دانش کامل توانسته است، دقیق‌ترین و معتبرترین انتخاب رشته را در اختیار داوطلبین قرار دهد.

صفر تا صد انتخاب رشته ریاضی

شهریه دانشگاه یک موضوع مهم در هنگام انتخاب رشته ریاضی

انتخاب دانشگاه‌های شهریه پرداز در زمان انتخاب رشته کنکور ریاضی وابستگی شدیدی به تمکن مالی داوطلبین دارد. دوره‌های پردیس خودگردان نیازمند شهریه‌های زیادی است که داوطلب باید این هزینه‌ها را برآورد کند و درصورتی‌که می‌تواند از پس این هزینه بربیاید در این دوره‌ها شرکت کند. اصلی‌ترین عامل بعد از رتبه داوطلب، در هنگام اولویت‌بندی رشته‌ها، همین موضوع شهریه است، پس به‌راحتی از کنار آن عبور نکنید.

توجه داشته باشید که تنها دوره‌ای که در آن نیازی به پرداخت شهریه نیست، دوره روزانه است. سایر دوره اعم از دوره شبانه، دوره‌های پردیس خودگردان، غیرانتفاعی، پیام‌نور، دوره‌های مازاد و مجازی و…نیاز به پرداخت شهریه دارد. دراین‌بین دوره‌های پردیس خودگردان بالاترین شهریه را به خود اختصاص داده است. یکی از دوره‌های مهم دیگر در انتخاب رشته کنکور ریاضی، دوره فرهنگیان است. دوره‌های تربیت‌معلم و دانشگاه‌های فرهنگیان مانند دوره‌های روزانه، رایگان است و همچنین پذیرش در دوره‌های تربیت‌معلم و فرهنگیان بومی است.

نحوه اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور ریاضی 1402

در هنگام اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور ریاضی شما باید 150 کد رشته محل را در فرم اینترنتی تکمیل کنید. در ابتدای فرم بهتر است رشته‌هایی را انتخاب کنید که حتی شانس قبولی شما در آن کم است، برای مثال رشته‌ها و دانشگاه‌های تاپ و پرطرفدار را انتخاب نمایید. سپس به‌تدریج که پایین‌تر می‌آیید، رشته‌هایی که شانس قبولی شما در آن‌ها بیشتر است را درج کنید. سپس در انتخاب‌های آخر باید رشته‌هایی که شانس قبولی شما در آن صددرصد است را درج نمایید.

به عبارتی در اولویت‌بندی انتخاب رشته کنکور ریاضی باید از قانون زیر استفاده کرد:

  • 1. ابتدا بهتر است 30 انتخاب شما از رشته‌های پرطرفدار و دانشگاه‌های باکیفیت باشد.
  • 2. سپس 50 انتخاب شما مربوط به رشته و دانشگاه‌هایی باشد که احتمال قبولی شما در آن‌ها واقع‌بینانه‌تر است.
  • 3. سپس 20 انتخاب آخر مخصوص رشته‌هایی باشد که صددرصد در آن قبول می‌شوید.
صفر تا صد انتخاب رشته ریاضی

انتخاب رشته دانشگاه آزاد کنکور ریاضی 1402

انتخاب رشته ریاضی دانشگاه آزاد از انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری آسان‌تر است، کافی است نکات زیر را رعایت کنید.

  1. 1. انتخاب رشته ریاضی برای رشته‌های با آزمون محدودیت‌هایی دارد و شما مجاز به اولویت‌بندی 100رشته هستید.
  2. 2. در هنگام انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای کنکور ریاضی شما تنها مجاز هستید از رشته محل‌های مرتبط با گروه آزمایشی خود انتخاب کنید.
  3. 3. انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیازمند هزینه است.
  4. 5. داوطلبین هر گروه آزمایشی می‌توانند در انتخاب رشته بدون آزمون دانشگاه آزاد در رشته محل‌های گروه‌های دیگر نیز ثبت‌نام کنند.
  5. 6. رشته‌های پرطرفدار بدون کنکور دانشگاه آزاد در همان ساعت اولیه تکمیل می‌شود. برای ازدست‌ندادن رشته‌های پرطرفدار باید هر چه سریع‌تر انتخاب رشته انجام شود.

در فرایند انتخاب رشته باید رتبه و تراز داوطلب،  رشته‌های دانشگاهی، شرایط پذیرش هر دانشگاه و میزان ظرفیت تکمیلی، پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی، بازار کار و… در نظر گرفته شود.  تنها در این صورت است که شما این گام را با موفقیت پشت سر می‌گذارید.

راهنمای انتخاب رشته کنکور ریاضی 1402

در زمان انتخاب رشته برای دانشگاه های سراسری می‌توانید 150 رشته دانشگاهی را انتخاب کنید. برای اینکه نسبت به رشته‌های ریاضی، اطلاعات کافی به دست آورید، دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری که هر سال توسط سازمان سنجش منتشر می‌شود را مطالعه کنید. در این دفترچه، دانشگاه‌ها، ظرفیت‌ها و… ذکر شده است. در زیر به ارائه نکات مهم انتخاب رشته کنکور سراسری پرداخته‌ایم:

  • 1. انتخاب رشته کنکور ریاضی را به روزهای آخر موکول نکنید و از همان روزهای اولیه برای این امر اقدام کنید.
  • 2. تمامی رشته‌های دانشگاهی ریاضی را انتخاب کنید، به عبارتی 150 انتخاب خود را انجام دهید. برخی از داوطلبین به دلیل کسب رتبه‌های بد، از انتخاب رشته خودداری می کنند، اما با انتخاب رشته معقولانه حتی ممکن است در رشته‌ها و دانشگاه‌های بسیار خوبی پذیرش شوید.

پرسش و پاسخ

در صورت قبول‌شدن در چند رشته، باید بر اساس اولویت اول اقدام شود.

در انتخاب اولویت‌بندی در انتخاب رشته ابتدا باید رتبه را مدنظر قرار دارد. درصورتی‌که رشته برای شما مهم است، رشته را مدنظر قرار دهید و درصورتی‌که دانشگاه برای شما اهمیت دارد، باید دانشگاه را در اولویت قرار دهید.

در صورت مجاز شدن به انتخاب رشته دانشگاه آزاد، یک کد دسترسی در انتهای کارنامه درج می‌شود که می‌توانید با مراجعه به سایت دانشگاه آزاد، در قسمت مخصوص کد را درج کنید.

هر داوطلب در فرم انتخاب رشته خود می‌تواند 150 رشته را اولویت‌بندی کند.

داوطلب باید انتخاب‌های اول را به رشته‌هایی اختصاص دهد که شانس قبولی کمی در آن دارد. یعنی باید 20 تا 30 درصد به این رشته‌ها اختصاص داده شود. سپس 50 تا 60 درصد انتخاب‌های وی باید مرتبط با رشته‌هایی باشد که شانس قبولی بیشتری دارد. در نهایت باقی‌مانده‌های انتخاب داوطلب باید رشته‌هایی باشد که خیال وی را از قبولی راحت می‌کند.

سهمیه‌ها در انتخاب رشته بسیار حائز اهمیت هستند، به عبارتی این سهمیه‌ها هستند که توزیع ظرفیت را تعیین می‌کنند. اگر داوطلبی تنها مشمول سهمیه مناطق باشد بر اساس همین سهمیه گزینش می‌شود. اما اگر داوطلبین غیر از سهمیه مناطق، سهمیه دیگری داشته باشد، در هر دو سهمیه مورد گزینش قرار می‌گیرند.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x