نحوه مطالعه زیستشناسی کنکور از جمله سوالات مهمی است که هر داوطلب کنکور تجربی دارد. این درس بالاترین ضریب را بین سایر دروس به خود اختصاص داده و از این رو درصد کسب شده در این درس رتبه داوطلب را تا حد زیادی جابه جا میکند. در این مقاله از گزینه دو قرار است شما را با راهکارهای مطالعه زیستشناسی آشنا کنیم تا بالاترین درصد را در این درس کسب کنید.
آیا شما هم برای مطالعه زیست شناسی به مشکل خوردهاید، پس این مقاله برای شماست.
با گزینه دو همراه باشید.
در کنکور تجربی 1403 بدون احتساب دفترچه شماره 4 که مربوط به سؤالات بهیاری است، 155 سؤال طرح شده است. سؤالات دروس تخصصی تجربی در 3 دفترچه مجزا قرار دارد. در مجموع مدت زمان پاسخگویی به این سؤالات 180 دقیقه است. داوطلبین که دارای سهمیه بهیاری هستند، علاوه بر سه دفترچه اختصاصی، باید به سؤالات دفترچه شماره 4 نیز پاسخ دهند. تعداد سؤالات دفترچه شماره 4، سی عدد است که باید در مدت زمان 20 دقیقه به سؤالات پاسخ دهید.
در جدول زیر میتوانید تعداد سوالات دفترچه کنکور تجربی 1403 را مشاهده کنید.
تعداد سؤالات دفترچه کنکور تجربی 1403 | ||||
---|---|---|---|---|
شماره دفترچه | دروس | تعداد سؤالات | مدتزمان پاسخگویی | مدتزمان پاسخگویی به هر سؤال |
دفترچه شماره یک | زیستشناسی | 45 | 45 دقیقه | هر سؤال 60 ثانیه |
دفترچه شماره دو | فیزیک | 30 | 40 دقیقه | هر سؤال 80 ثانیه |
شیمی | 35 | 30 دقیقه | هر سؤال 60 ثانیه | |
دفترچه شماره سه | ریاضی | 30 | 47 دقیقه | |
زمینشناسی | 15 | 13 دقیقه | هر سؤال 52 ثانیه | |
دفترچه شماره چهار | مختص داوطلبان بهیاری | 30 | 20 دقیقه | هر سؤال 40 ثانیه |
مجموع | 155 سؤال (با احتساب دفترچه بهیاری: 185) | 180 دقیقه (200 دقیقه با دفترچه بهیاری) |
دفترچه شماره یک کنکور تجربی مختص درس زیستشناسی است. در کنکور 1403 از درس زیستشناسی 45 سؤال طرح میشود. مدت زمان پاسخگویی به سؤالات درس زیستشناسی 45 دقیقه است. به طور میانگین مدت زمان پاسخگویی به هر سؤال 60 ثانیه است.
سؤالات درس زیستشناسی در کنکور تجربی 1403 از کتابهای زیست 1 پایه دهم، زیست 2 پایه یازدهم، زیست 3 پایه دوازدهم طرح میشود. در ادامه مقاله، دروس تخصصی که بر اساس آن سؤالات کنکور طرح میشود، ارائه شده است.
با توجه به اینکه درس زیستشناسی در کنکور ضریب 12 دارد، داوطلبین باید برای این درس برنامهریزی خوبی داشته باشند.
زیستشناسی، مطالعه موجودات زنده، نباید خستهکننده باشد! از بدن انسان گرفته تا سفر به درون گیاهان، مسلماً فصلی وجود دارد که توجه هر دانشآموزی را به خود جلب کند.
برای بسیاری از دانشآموزان دبیرستانی، زیستشناسی درسی جذاب است. این امر بهویژه در صورتی صادق است که این دوره شامل تمرینات آزمایشگاهی، سفرهای میدانی و ارائههای چندرسانهای باشد. بااینحال، زیستشناسی ممکن است گاهی اوقات طاقتفرسا به نظر برسد، زیرا اطلاعات و حقایق زیادی برای حفظ کردن وجود دارد، دانشآموزان گاهی نیاز دارند که دادهها را تجزیهوتحلیل و سپس تفسیر کنند، از مهارتهای استدلالی استفاده کنند و دانشهای آموختهشده قبلی را در موقعیتهای جدید به کار ببرند. خوشبختانه راههای زیادی برای مطالعه مؤثر زیستشناسی وجود دارد.
آیا می دانید که چگونه زیست کنکور را 100 بزنید؟ روی لینک کلیک کنید.
ناآشنایی، حجم و فرار بودن اطلاعات ارائه شده در زیستشناسی میتواند برای بسیاری از دانشآموزان دلهرهآور باشد. با رعایت نکات زیر میتوانید در درس زیستشناسی خود مسلط شوید.
نحوه مطالعه زیست نیاز به دانستن ترفند و شگردهای خاصی دارد که در ادامه به آن پرداختهایم:
حفظ کردن اطلاعات مهم است، اما اگر به دنبال یادگیری واقعی از درس زیست هستید، شما به درک مفهومی نیاز دارید. درک مفهومی در زیستشناسی به این معناست:
در بسیاری از موارد، برای درک اطلاعات، باید نمودار رسم کنید. سخت است بهخاطر بیاوریم که چگونه یک گروه فسفات، قند 5 کربنه و پایه نیتروژنی در کنار هم قرار میگیرند تا یک نوکلئوتید را تشکیل دهند، مگر اینکه خودتان چندین بار آن را کشیده باشید.
پس از خواندن بخشی از کتاب، از خود بپرسید که آیا میتوانید مطالب را برای دوست خود توضیح دهید. مرور سؤالات و آزمونهای پایان فصل راهی عالی برای بررسی میزان درک شماست
کار با گروه کوچکی از دانشآموزان (3-4) باعث افزایش یادگیری و درک شما در درس زیستشناسی میشود. آموزش به دیگران یکی از بهترین راهها برای یادگیری زیستشناسی است.
در صورت امکان، با سایر افراد کلاس خود گروههای مطالعه تشکیل دهید تا از یکدیگر سؤال کنند و به یکدیگر کمک کنند تا موضوعات را درک کنند. فقط مراقب باشید که گروه مطالعه به یک گروه اجتماعی تبدیل نشود. برای جلوگیری از این اتفاق، میتوانید در مورد طول دوره مطالعه با گروه خود تصمیم بگیرید و پس از پایان دوره مطالعه، با هم در یک فعالیت اجتماعی سرگرمکننده شرکت کنید.
هنگام مطالعه برای امتحانات مانند امتحان نهایی یا کنکور، یادداشتهای خود را دوباره نخوانید. در عوض، یادداشتهای خود را به نقشههای مفهومی یا دیگر نمایشهای بصری مانند نمودار یا تصویر تبدیل کنید. خواندن مجدد یادداشتهای شما کافی نیست.
برخی از دانشآموزان نکات مهم زیستشناسی را روی فلش کارت مینویسند که اغلب با خود حمل میکردند. ایجاد و خواندن فلش کارت به دانشآموزان کمک کرد تا حقایق زیستشناسی را راحتتر بهخاطر بسپارند. پاسخدادن به سؤالات و سپس بررسی صحیح بودن پاسخ، راهی عالی برای بهخاطر سپردن اطلاعات است.
اگرچه بهخاطر سپردن حقایق و اطلاعات زیستشناسی ضروری است، اما این تمام چیزی نیست که در زیستشناسی وجود دارد. مطمئناً مطالعه کارتها میتواند مفید باشد، اما دانشآموزی که امیدوار است در درس زیستشناسی نمره خوبی کسب کند، باید از تاکتیکهای مطالعه دیگری نیز استفاده کند.
Mnemonics کلمات، عبارات، جملات، گرافیک یا صداهایی هستند که بهعنوان کمک حافظه عمل میکنند تا به افراد کمک کنند حقایق را بهخاطر بسپارند. ممکن است از ایجاد یادگاریهای که در درس زیستشناسی ایجاد کردهاید، لذت ببرید، اما به یاد داشته باشید که برای مؤثربودن، این یادگاریها باید برای شما معنیدار باشند و هم بهراحتی بهخاطر بسپارید.
نقشه مفهومی یک نمودار گرافیکی است که روابط و ارتباطات بین مفاهیم، ایدهها یا موضوعات در زیستشناسی و سایر موضوعات را نشان میدهد. نقشههای مفهومی بین اکثر دانشآموزان محبوب هستند، زیرا به آنها در فهمیدن و یادگیری مؤثر کمک میکند.
نقشه مفهومی سلسلهمراتبی است و از بالابهپایین خوانده میشود. کلیترین و جامعترین موضوع در بالای نقشه قرار میگیرد. با پایین آمدن از این نمودار سلسلهمراتبی، موضوعات خاصتر و جزئیتر میشوند. پیکانها موضوعات مرتبط را پیوند میدهند.
برای ایجاد یک نقشه مفهومی، با نوشتن نام کلیترین مفهوم شروع کنید. در مرحله بعد، چندین موضوع مرتبط با کلیترین مفهوم بکشید و آنها را با فلش به هم وصل کنید.
برای مثال در نقشه مفهومی:
کلمه “لوزالمعده” را در بالا بنویسید. پانکراس انسولین، تریپسینوژن، لیپاز و آمیلاز توسط پانکراس تولید میشوند، بنابراین نام این مواد شیمیایی را در زیر این کلمه بنویسید و به پانکراس ربط دهید. تریپسینوژن به تریپسین تبدیل میشود، بنابراین این ارتباط را در ادامه نشان دهید. انسولین و تریپسین هر دو از اسیدهای آمینه ساخته شدهاند، بنابراین آنها را به یک مفهوم آمینواسید متصل کنید.
برای ترسیم نقشههای مفهومی خود به یک صفحه کاغذ بزرگ نیاز دارید، زیرا احتمالاً میتوانید ارتباطات زیادی بین گرهها ایجاد کنید. بااینحال مراقب باشید – برخی از نقشهها میتوانند آنقدر پیچیده شوند که گیجکننده باشند. اگر خوانش نقشه سخت شد، از اضافه کردن مفهومهای دیگر خودداری کنید.
از برنامههای نرمافزاری نیز میتوان برای ایجاد نقشههای مفهومی استفاده کرد. برخی از این برنامهها رایگان هستند. «نرمافزار نقشه مفهومی» را در اینترنت جستجو کنید تا برنامههای گرافیکی را که به طور خاص برای ایجاد نقشهها طراحی شدهاند، را پیدا کنید.
نقشههای ذهنی به معنای نمودارهای نسبتاً آزاد هستند که ارتباط بین موضوعات یا ایدهها را نشان میدهند. ایجاد نقشه میتواند یک فرایند یادگیری بسیار مفید باشد. زیرا در ایجاد یک نقشه ذهنی، فرد وادار به فکرکردن به ارتباطات و روابط جدید شده و همین امر در یادگیری مؤثر است.
موضوع اصلی نقشه ذهنی در مرکز صفحه نوشته یا ترسیم میشود. موضوعات فرعی مرتبط پیرامون موضوع اصلی نوشته شده و با خطوط منحنی به آن متصل میشوند. هر موضوع فرعی میتواند حاوی موضوعات فرعی دیگری باشد.
اگر میخواهید نقشهها را روی کامپیوتر خود ایجاد کنید، برنامههای mind map در دسترس هستند.
فعالیت های فوق برنامه، کار پاره وقت،، زندگی اجتماعی و زمان استراحت را با زمان مطالعه متعادل کنید. یک برنامه مطالعه درست کنید و به آن پایبند باشید. اگر مجبور شدید یک جلسه مطالعه را به دلیل یک اتفاق غیرمنتظره از دست بدهید، مضطرب نشوید، اما در اسرع وقت به سراغ مطالعه برگردید.
برای اکثر افراد، مطالعه مکرر برای دوره های زمانی کوتاه موثرتر از مطالعه گهگاهی برای مدت طولانی است. این امر به ویژه زمانی که فردی در حال مطالعه زیست شناسی است صادق است.
مطمئن شوید که محل مطالعه در خانه شما دارای فضای کافی و منظم است. شما به یک منطقه آرام با نور و فضای کافی برای گذاشتن دفترچه یادداشت یا کلاسور، کتاب درسی، برنامه مطالعاتی، لوازم تحریر، کامپیوتر و پرینتر (در صورت داشتن) نیاز دارید.
رتبه برترها چگونه زیست می خوانند؟ برای دانستن آن کلیک کنید.
سایر تکنیکهای مهم در مقالات زیر ارائه شده است.
پس از خواندن یک فصل، سعی کنید خلاصه آنچه را که فهمیدهاید بنویسید. نوشتن به مغز شما کمک میکند تا بهسرعت آنچه را که آموختهاید، ثبت کند. همچنین، این یک راه عالی برای تجدیدنظر قبل از امتحان اصلی است. ساخت فلوچارت و میانبرهای یادگیری مانند ترسیم شکل یا رمزگذاری برای موضوعاتی مانند مسیر گلیکولیز، چرخه کربس و. برای یادگیری بهتر زیستشناسی کمک میکند.
بهترین زمان برای مطالعه از نظر علم، دو بازه زمانی است که مغز درصد یادگیری بهتری دارد، زیرا بیشتر پذیرای اطلاعات جدید است: 10:00 صبح تا 2:00 بعد از ظهر و 4:00 بعد از ظهر تا 10:00 شب.
یادگیری را به یک برنامه روزمره تبدیل کنید. مطالب را به صورت هفتگی مطالعه کنید، نه فقط قبل از آزمون. بین مطالعه و خودآزمایی زمان زیادی بگذارید تا فقط حافظه کوتاهمدت را آزمایش نکنید! مطالعه و آزمون را بهقدری تکرار کنید که مطمئن باشید بهتمامی مطالب تسلط دارید.
مؤسسه آموزشی فرهنگی گزینهدو برگزارکننده آزمون آزمایشی ویژۀ داوطلبان آزمون سراسری و آزمونهای استاندارد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دورۀ اول متوسطه و پایههای دهم و یازدهم میباشد. گزینهدو بهعنوان یک مؤسسه پیشرو در زمینه خدمات نوین آموزشی، نرمافزارهای گوناگونی را جهت بهبود فرآیند آموزش و سنجش برای دانشآموزان و مدارس ارائه میکند.
مؤسسه آموزشی فرهنگی گزینهدو برگزارکننده آزمون آزمایشی ویژۀ داوطلبان آزمون سراسری و آزمونهای استاندارد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دورۀ اول متوسطه و پایههای دهم و یازدهم میباشد. گزینهدو بهعنوان یک مؤسسه پیشرو در زمینه خدمات نوین آموزشی، نرمافزارهای گوناگونی را جهت بهبود فرآیند آموزش و سنجش برای دانشآموزان و مدارس ارائه میکند.