آزمون دانشگاه فرهنگیان 1403

ویژه پذیرش دانشجو - معلم

در سال 1403 برای داوطلبان علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان کنکوری مجزا برگزار می‌شود. بر این اساس با برگزاری آزمونی اختصاصی پذيرش دانشجو _ معلم در دانشگاه فرهنگیان انجام خواهد شد. آزمون اختصاصی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان 1403 فقط در یک نوبت و هم‌زمان با نوبت اول کنکور سراسری (اردیبهشت 1403) برگزار می‌شود. داوطلبان آزمون دانشگاه فرهنگیان در روز کنکور علاوه بر پاسخگویی به سوالات دفترچه گروه آزمایشی خود، به سوالات دفترچه آزمون پذیرش دانشجو – معلم هم پاسخ می‌دهند.

محاسبه نمره آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان براساس سوابق تحصیلی، آزمون گروه آزمایشی، آزمون اختصاصی فرهنگیان و ارزیابی شایستگی‌های معلمی (به صورت مصاحبه) انجام می‌شود. داوطلبان علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان باید علاوه بر کسب نمره مطلوب در آزمون اختصاصی فرهنگیان، در امتحانات نهایی پایه دوازدهم نیز عملکرد مناسبی داشته باشند. برای رسیدن به این دستاورد، داشتن یک برنامه آزمونی که بتواند تمامی نیازهای داوطلبان را برآورده سازد، اهمیت بالایی دارد.

محصولات و خدمات گزینه دو در سال تحصیلی 1403-1402 به گونه‌ای طراحی شده است که دانش‌آموزان پایه دوازدهم و داوطلبان علاقه‌مند به شرکت در آزمون دانشگاه فرهنگیان بتوانند نیازهای آزمونی خود را در این زمینه برطرف سازند. 5 مرحله آزمون آزمایشی ویژه دانشگاه فرهنگیان و ارزشیابی تشریحی از تمامی دروس با هدف بهبود نمرات امتحان نهایی خرداد از مهمترین خدمات گزینه دو برای علاقه‌مندان به آزمون فرهنگیان می‌باشد.

برنامه و محدوده آزمون های گزینه دو متناسب با اطلاعیه‌های رسمی سازمان سنجش خواهد بود.

جهت اطلاع از فرآیند ثبت‌ نام آزمون های گزینه دو از لینک زیر کمک بگیرید

آشنایی با آزمون فرهنگیان

سوالات آزمون تیزهوشان

با تصویب شورای انقلاب فرهنگی از سال 1403، آزمون داوطلبان علاقه‌مند به پذیرش در دانشگاه فرهنگیان، متفاوت با سایر گروه‌های آزمایشی است. به همین علت علاقه‌مندان باید هنگام ثبت نام در آزمون سراسری، در آزمون ورودی این دانشگاه نیز ثبت‌نام نمایند.

علاقه‌مندان به پذیرش در دانشگاه فرهنگیان هنگام ثبت‌نام، در بخش نوع آزمون لازم است یکی از گزینه‌های فقط متقاضی آزمون اختصاصی پذيرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگيان (عدم تمایل به پذیرش در رشته‌ها و دانشگاه‌های دیگر) يا متقاضی شركت در آزمون سراسری و آزمون اختصاصی پذيرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگيان (تمایل به شرکت در  هر دو آزمون) را انتخاب نمایند.

آزمون اختصاصي برای رشته‌های تحصيلی دانشگاه فرهنگيان در سال 1403 همراه با نوبت اول آزمون سراسری (6 و 7 ارديبهشت 1403) برگزار می‌شود. ضمنا به این نکته توجه نمایید که این آزمون صرفا در یک نوبت برگزار خواهد شد.

حداكثر سن مجاز برای ورود به دانشگاه فرهنگيان 24 سال تمام (مبنا اول مهر ماه هر سال تحصيلی) خواهد بود. ضمنا متقاضيان آزمون اختصاصی پذيرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگيان، نمی‌توانند متقاضی استفاده از سهميه بهياری در گروه آزمايشی تجربی شوند.

دانشجويان شاغل به تحصيل در دانشگاه فرهنگيان و دانشگاه تربيت دبير شهيد رجایی، دارندگان مدرک تحصيلی كارشناسی و بالاتر و همچنين دانشجويان دارای تعهد به دستگاه‌های اجرايی كشور و بورسيه، مجاز به ثبت‌نام در آزمون اختصاصی پذيرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگيان نيستند. 

سوالات آزمون تیزهوشان

محتوای آزمون

محتوای آزمون تیزهوشان

آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان همراه با نوبت اول آزمون سراسری برگزار می‌شود و داوطلبان پس از دریافت دفترچه آزمون گروه آزمایشی خود، در قالب یک دفترچه دیگر سوالات ویژه آزمون اختصاصی دانشجو – معلم را دریافت می‌کنند. مواد امتحانی دفترچه ویژه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم عبارتند از هوش و استعداد معلمی با ضریب 3 و تعلیم و تربیت اسلامی با ضریب 2.

ميزان تاثير و سهم نمرات و امتيازات در نتيجه نهايی پذيرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگيان به صورت 50 درصد سوابق تحصيلی، 25 درصد آزمون اختصاصی (شامل 15 درصد نمرات آزمون سراسری (كنكور) و 10 درصد آزمون اختصاصی پذيرش دانشجو – معلم) و 25 درصد ارزيابی شايستگی معلمی خواهد بود.

در ارزيابی شايستگی معلمی كه توسط وزارت آموزش و پرورش در طول سال برگزار می‌شود، دو بخش شايستگی‌های عمومی و تخصصی متقاضيان مورد ارزيابی قرار می‌گيرد و نتيجه آن تا دو سال معتبر است. برای پذيرش در سال 1403، ارزيابی شايستگی معلمی از نيمه اول دی ماه سال 1402 آغاز خواهد شد. 

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان در سال 1403، اواخر دی ماه آغاز می‌شود. با توجه به آنکه سوابق تحصيلی دانش آموزان سال جاری در تيرماه سال 1403 آماده خواهد شد، ملاک معرفی چندبرابر ظرفيت برای مرحله ارزيابی‌ شايستگی‌های معلمی در سال 1403 منحصراً 60 درصد نمره كل آزمون اختصاصی (كنكور) و 40 درصد نمره كل دفترچه ويژه پذيرش دانشجو – معلم خواهد بود. 

محتوای آزمون تیزهوشان
آزمون آزمایشی

موسسه گزینه دو در طول سال تحصیلی، در چهار گروه اصلی کنکور (ریاضی، تجربی و انسانی)  آزمون آزمایشی برگزار می‌کند. در 5 مرحله از این آزمون‌ها داوطلبان علاوه بر دریافت دفترچه سوالات گروه آزمایشی خود، دفترچه سوالات آزمون فرهنگیان را نیز دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر در این 5 مرحله داوطلبان به دو دفترچه سوال پاسخ خواهند داد و به صورت همزمان در دو آزمون شرکت می‌کنند. سوالات آزمون فرهنگیان توسط هیئت علمی موسسه گزینه دو مبتنی بر بودجه بندی اعلامی سازمان سنجش تالیف می‌شود. تمام مراحل امکان برگزاری آنلاین در بانک سؤال و یا امکان برگزاری حضوری با هماهنگی نمایندگی‏ ها همان شهر را خواهند داشت. لازم به ذکر است که شرایط برگزاری آزمون در شهرهای مختلف متفاوت و بر عهده نمایندگی خواهد بود.

در آزمون‌های آنلاین برای شما امکانات ویژه ای  مانند گزارش جزئیات مدت زمان پاسخگویی شما به هر درس و سوال, جابجایی تصادفی گزینه ها برای هر فرد، تکنیک ضربدر و منها، حذف گزینه و…. در نظر گرفته شده است. با این امکانات تجربه جدیدی از آزمون آنلاین واقعی برای شما ایجاد خواهد شد.

برنامه راهبردی آزمون‌های فرهنگیان گزینه دو

شماره مرحله
تاریخ برگزاری
مهلت ثبت نام
آنلاین
حضوری
محدوده آزمون
1
1402/12/11
1402/12/08
بخش نخست منابع آزمون
2
1402/12/25
1402/12/22
بخش دوم منابع آزمون
3
1403/01/17
1403/01/14
جامع
4
1403/01/24
1403/01/21
جامع
5
1403/01/31
1403/01/28
جامع

ارزشیابی تشریحی

ارزشیابی تشریحی پایه دوازدهم

در کنکور فرهنگیان 1403 نیمی از نمره داوطلبان (50 درصد) براساس سابقه تحصیلی آنها که شامل نمرات امتحان نهایی پایه دوازدهم می باشد، محاسبه خواهد شد. پس جهت کسب نتیجه مطلوب، لازم است داوطلبان در امتحان نهایی خرداد نمرات مناسبی کسب نمایند.

گزینه دو در سال تحصیلی جدید دو نوبت ارزشیابی تشریحی در دروس اصلی برای دانش آموزان رشته های تجربی، انسانی و ریاضی برگزار می‌کند. برگزاری این ارزشیابی به صورت حضوری و با هماهنگی مدرسه و نمایندگی خواهد بود. نوبت اول این ارزشیابی تشریحی قبل از امتحانات نیم‌سال نخست تحصیلی با موفقیت برگزار گردید. نوبت دوم این ارزشیابی در اردیبهشت 1403 جهت آمادگی در امتحانات نهایی برگزار می‌گردد.

تصحیح پاسخبرگ دانش آموزان به صورت مکانیزه و با کمک روبریک انجام می شود. روبریک باعث حذف سلیقه مصحح و کاهش اشتباهات ناخواسته هنگام تصحیح می شود. بعد از هر ارزشیابی تشریحی دانش آموز در قالب یک کارنامه تحلیلی، عملکرد خود در آزمون را مشاهده می‌کند. در این کارنامه امکان مشاهده پاسخبرگ دانش آموز و دلایل عدم کسب نمره توسط او همراه با پاسخ تشریحی هر سوال مشخص شده است. همچنین تراز و جایگاه دانش اموز در مقایسه با سایر شرکت کنندگان در آزمون نیز به صورت تفکیک شده در سطح مدرسه، استان و کشور قابل مشاهده می باشد.

اَبَرکارنامه هوشمند

داوطلبان با شرکت در آزمون آزمایشی فرهنگیان گزینه دو کارنامه‎‌ای متفاوت دریافت می‌کنند. با توجه به اینکه داوطلبان همراه با آزمون آزمایشی فرهنگیان گزینه دو در آزمون یک از 4 گروه تجربی، ریاضی و انسانی شرکت می‌کنند به آنها اَبَرکارنامه‌ای ترکیبی برای هر دو آزمون ارائه می‌شود. اَبَرکارنامه گزینه دو عملکرد داوطلبان را به دو صورت نمایش می‌دهد. در این ابرکارنامه یکبار فقط براساس گروه آزمایشی که داوطلب در آن شرکت کرده‌است، رتبه و تراز به او ارائه می‌شود و بار دیگر نیز عملکرد داوطلب مشابه با شیوه سنجش نمره و رتبه او در کنکور فرهنگیان، بررسی می‌شود. کارنامه فرهنگیان گزینه دو به دانش آموزان امکان تحلیل عملکرد خود و مقایسه این عملکرد با سایر دانش آموزان را می دهد.
کارنامه آزمون فرهنگیان گزینه دو

شرایط و قوانین ثبت نام

موسسه گزینه دو همواره تلاش می‌کند محصولی باکیفیت و قیمت مناسب در اختیار دانش‌آموزان و داوطلبان قرار دهد. به همین دلیل برای شرکت در آزمون فرهنگیان، داوطلبان گزینه‌دویی نیاز به پرداخت هزینه اضافه نخواهند داشت.

نکته مهم: آزمون ویژه کنکور فرهنگیان ثبت نام جداگانه ندارد. صرفا داوطلبان گزینه دویی که در آزمون های ادواری گزینه دو در گروه اصلی (ریاضی، تجربی و انسانی) تاریخ های (11 و 25 اسفند 1402 و 17، 24 و 31 فروردین 1403) ثبت نام کرده اند، به صورت رایگان می توانند در آزمون ویژه کنکور فرهنگیان شرکت نمایند. داوطلبان غیر گزینه دویی نیز فقط با ثبت نام در آزمون گروه اصلی تاریخ های مذکور امکان شرکت خواهند داشت

داوطلبانی که در آزمون‌های گزینه دو شرکت نکرده‌اند برای حضور در آزمون آزمایشی فرهنگیان لازم است در آزمون آزمایشی یکی از گروه‌های ریاضی، تجربی و انسانی ثبت‌نام نمایند. به این ترتیب این داوطلبان با پرداخت هزینه یک آزمون، به صورت هم‌زمان می‌توانند در هر دو آزمون شرکت نمایند.

 

چطور ثبت نام کنم؟

ثبت نام در آزمون های فرهنگیان فقط از طریق نمایندگی امکان پذیر است.

ثبت نام توسط نمایندگی های موسسه 

پرسش و پاسخ

در سال 1403 محاسبه نمره و رتبه داوطلبان برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان متفاوت از کنکور است. در واقع داوطلبان علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان علاوه بر شرکت در کنکور گروه آزمایشی اصلی خود نیاز است در کنکور ویژه دانشگاه فرهنگیان نیز شرکت نمایند.

50 درصد نمره داوطلبان به سوابق تحصیلی آنها بستگی دارد. 25 درصد (15 درصد آزمون گروه آزمایشی کنکور + 10 درصد سوالات آزمون اختصاصی فرهنگیان) نمره به آزمون آنها وابسته است. 25 درصد نمره نیز براساس مصاحبه تعیین می‌شود.

خیر – آزمون دانشگاه فرهنگیان صرفا در یک نوبت برگزار می‌شود و برای هر گروه آزمایشی این آزمون همزمان با کنکور آنها خواهد بود. یعنی داوطلبان پس از پاسخگویی به سوالات کنکور، دفترچه سوالات دانشگاه فرهنگیان را نیز دریافت می‌کنند.