جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

انگیزه برای کنکور

انگیزه برای کنکور
افزایش انگیزه برای درس خواندن کنکور
فهرست مطالب

داشتن روحیه و انگیزه برای کنکور اولین قدم برای موفقیت در این آزمون پررقابت است. اگر شما هم انگیزه خود را برای درس خواندن کنکور از دست داده‌اید و به دنبال تقویت روحیه برای درس خواندن هستید، پس به این معنا است که هنوز امیدی وجود دارد که رتبه برتر امسال شما باشید، زیرا به دنبال روشی برای انگیزه مجدد برای درس خواندن هستید. در این مقاله از گزینه دو به روش‌هایی برای تقویت انگیزه برای کنکور پرداخته‌ایم و همچنین راه کارهایی که سبب روحیه برای پشت‌کنکوری‌ها می‌شود را ارائه داده‌ایم.

با گزینه دو همراه باشید.

روحیه برای پشت‌کنکوری‌ها

انگیزه برای درس خواندن کنکور

برای موفق شدن به انگیزه نیاز است. به گذشته خود نگاه کنید و ببینید که در چه کاری و در چه امتحانی موفق شده‌اید، آیا پشت این کار، انگیزه بوده است یا خیر، مسلماً بیشتر شما جواب خواهید داد که بله انگیزه سبب ادامه‌دادن و سپس موفق شدن شما شده است. برای قبولی در کنکور شما به انگیزه برای کنکور نیاز دارید، بنابراین بیایید با هم گام برداریم تا به انگیزه موردنیاز برسیم.

یک برنامه مطالعاتی منظم، تنظیم کنید.

انگیزه برای کنکور از طریق برنامه‌ریزی ایجاد می‌شود.  یک ابزار مفید برای هر دانش‌آموزی، برنامه مطالعاتی است. برنامه مطالعاتی مزایای زیر را به همراه دارد:

  • 1. می‌تواند به شما کمک کند تا نسبت به آن احساس مسئولیت کنید
  • 2. یک نمای کلی از حجم کار مطالعه به شما ارائه دهد.

تعیین دوره‌های کوتاه مطالعه یک اقدام کلیدی است. برنامه مطالعاتی خود را از کارهای بزرگ و دلهره‌آور به اهداف کوچک‌تر روزانه و هفتگی تقسیم کنید. با این کار خیلی زود متوجه خواهید شد که دوره‌های کوتاه‌تر مطالعه (حدود 20 تا 30 دقیقه) تأثیر مثبتی بر انگیزه دارد.

از اهمال‌کاری بپرهیزید.

یک برنامه مطالعه تنها زمانی مفید است که بخواهید به آن پایبند باشید! اگر به دنبال انگیزه برای کنکور هستید، پس اهمال‌کار نباشید!

اهمال‌کاری دشمن همه دانش آموزان است. اگرچه ممکن است احساس خوبی داشته باشید که از بار مطالعه یک درس سخت فرار کنید، اما این مسئله در دراز مدت به شما آسیب می‌زند. زیرا حجم کار شما کمتر نمی‌شود، فقط جمع می‌شود.

به تعویق‌انداختن کار نیز می‌تواند در درازمدت به شما آسیب برساند.  شما با اهمال‌کاری زمان مفید خود  را هدر می‌دهید، بنابراین بهتر است، زمان خود را  برای رسیدن به هدف نهایی یعنی قبولی در کنکور صرف کنید.

با محدودکردن عوامل حواس‌پرتی، از به تعویق‌انداختن کار خودداری کنید، برای مثال:

  1. 1. گوشی خود را مخفی کنید، یا آن را در اتاق دیگری بگذارید، یا به‌سادگی آن را خاموش کنید.
  2. 2. هر لحظه که حواس شما پرت شد، سریعاً به خود گوشزد کنید و هدف را یادآوری کنید.
افزایش انگیزه برای درس خواندن کنکور

یک فضای مطالعه دلگرم‌کننده ایجاد کنید.

فقط نحوه مطالعه شما برای افزایش انگیزه کنکور مهم نیست، بلکه جایی که شما مطالعه می‌کنید به همان اندازه مهم است.

محل مطالعه شما باید جایی باشد که راحت باشید، و بتوانید ساعات طولانی بدون حواس‌پرتی بنشینید. برای مثال:

  • 1. شاید بهتر باشد در مکانی که طبیعتاً ساکت است، مانند کتابخانه، مطالعه کنید.
  • 2. برخی از فضاهای بیرون برای مطالعه  نیز می‌تواند مفید باشد.  برای مثال سعی کنید در یک کافه یا اگر هوا خوب است در پارک مطالعه کنید.
  • اگر ترجیح می‌دهید در خانه مطالعه کنید، مطمئن شوید که فضایی تمیز و منظم برای مطالعه در اختیار دارید. یک فضای مشخص را محل مطالعه خود قرار دهید، بنابراین وقتی در آن فضا مستقر شدید، مشخص کنید که برای انجام چه کاری آنجا هستید.
افزایش انگیزه برای کنکور

تا انجامش نداده‌ای اعتباری ندارد.

اگر به دنبال انگیزه برای کنکور هستید، پس شروع کنید.

شروع مطالعه، بدون انگیزه، می‌تواند دشوار باشد. بااین‌حال، اولین اقدام ساده برای مطالعه می‌تواند به انگیزه منجر شود و همین انگیزه سپس منجر به اقدام بیشتر برای مطالعه شود.

گاهی اوقات به جای اینکه منتظر انگیزه باشید، فقط باید بنشینید و شروع به مطالعه کنید.

افزایش انگیزه برای کنکور می‌تواند با یک پاداش همراه باشد. وقت آن است که شما به طور خاص برای یک به‌انجام‌رساندن یک هدف، هزینه‌ای صرف کنید. برای مثال، اگر فصل یک زیست را خواندم، می‌توانم یک فیلم جذاب مشاهده کنم.

سعی کنید مطالعه خود را به مراحل کوچک تقسیم کنید. برای خود مهلتی تعیین کنید که هر مرحله چه زمانی باید تکمیل شود. سپس، به خود بگویید که پس از اتمام کار می‌توانید جایزه بگیرید.

یا اینکه شاید لازم باشد تست‌زنی یک فصل را انجام دهید،  شما به خود بگویید که 30 تست را باید امروز بزنم، سی دقیقه به خودتان فرصت دهید تا این کار را انجام دهید. سپس به خود بگویید وقتی کارتان تمام شد، می‌توانید ده دقیقه را در رسانه‌های اجتماعی بگذرانید (تایمر تنظیم کنید!)، یا یک خوراکی موردعلاقه داشته باشید. ممکن است متوجه شوید که به‌محض شروع کار، انگیزه شما شروع می‌شود. وارد جریان می‌شوید و می‌خواهید زمان بیشتری را برای آن صرف کنید.

افزایش انگیزه برای درس خواندن کنکور

شنیدن موسیقی!

برای برخی افراد، موسیقی می‌تواند به مطالعه کمک کند. صدای آهنگ‌های موردعلاقه شما (موسیقی کلاسیک) می‌تواند حواس‌پرتی را از بین ببرد.

یک لیست پخش از آهنگ‌هایی که به شما انگیزه برای مطالعه می‌دهد جمع‌آوری کنید. مطمئن شوید، موسیقی که انتخاب می‌کنید به مطالعه شما کمک کند، نه اینکه مزاحم شود.

افزایش انگیزه برای درس خواندن کنکور

تکنیک POMODORO را امتحان کنید.

فن پومودورو یکی از روش‌های مدیریت زمان ابداع شده توسط فرانچسکو چیریلو است، بر طبق این روش، بهترین تکه زمانی برای کارکردن 25 دقیقه است که برابر است با مدت‌زمان لازم برای درست‌کردن سس پومودورو که یک سس گوجه‌فرنگی سنتی ایتالیایی است.

این تکنیک برای استفاده در مواقعی که نیاز به مطالعه دارید، اما انگیزه ندارید، مناسب است.

به زبان ساده، شما:

  • 1. 25 دقیقه را به مطالعه اختصاص دهید.
  • 2. 5-10 دقیقه استراحت کنید.
  • 3. این کار را چهار بار تکرار کنید.
  • استراحت طولانی‌تری داشته باشید.
  • 4. با استفاده از این تکنیک، می‌توانید درک کنید که یک کار چقدر طول می‌کشد و زمان خود را حول آن سازماندهی کنید. شما می‌توانید این روش را با توجه به شرایط خود و اهداف خاص خود سفارشی کنید.

دانستن اینکه با وقفه طولانی‌تری دوباره به‌پای درس خواندن نشسته‌اید، ممکن است انگیزه‌ای باشد که برای مطالعه مجدد به آن نیاز داشتید.

افزایش انگیزه برای درس خواندن کنکور

یک گروه یا دوست برای مطالعه پیدا کنید.

ممکن است زمانی که با یک شخص دیگر به مطالعه می‌پردازید، انگیزه بیشتری داشته باشید، زیرا به شما احساس مسئولیت می‌دهد.  یک دوست یا گروه مطالعه می‌تواند مفید باشد، زیرا با افرادی درس می‌خوانید که اهداف مشابهی دارند. می‌توانید یکدیگر را بسنجید یا  در مورد محتوای دوره با هم بحث کنید.

انگیزه برای درس خواندن کنکور

کشف کنید که چه چیزی برای مطالعه به شما انگیزه می‌دهد.

  • 1. سخت‌ترین قسمت مطالعه، شروع ساده است.
  • 2. هنگامی که در فضای مناسب قرار گرفتید، متوجه خواهید شد که درگیر یادگیری خود هستید.
  • 3. شما اهداف بزرگ و کوچک را مشخص خواهید کرد که به نوبه خود انگیزه بیشتری در شما ایجاد می‌کند.
  • 4. زمانی که انگیزه مطالعه ندارید از یکی از این تکنیک‌ها استفاده کنید. حتی ممکن است ترکیبی از استراتژی‌ها به شما کمک کند.
  • 5. آزمایش کنید و ببینید چه چیزی برای شما بهتر است.

روحیه برای پشت‌کنکوری‌ها

اگر شما هم پشت‌کنکوری هستید و به دنبال انگیزه برای کنکور می‌گردید، باید بگوییم، انگیزه را به‌راحتی می‌توانید کسب کنید، البته اگر خواهان آن باشید، در ادامه راهکارهایی برای تقویت روحیه برای پشت‌کنکوری‌ها و افزایش انگیزه برای کنکور ارائه شده است.

 

گاهی اوقات درس خواندن به نظر سخت می‌رسد، این موضوع می‌تواند طاقت‌فرسا باشد؛ زیرا در هنگام درس خواندن،  ممکن است موجی از سؤالات ایجاد شود که برای مثال:

  • 1. آیا من حتی این درس‌ها را می‌فهمم؟
  • 2.آیا روش درست مطالعه را انجام می‌دهم؟
  • 3. آیا به‌اندازه کافی خوب هستم که رتبه خوبی در کنکور کسب کنم؟
  • 4. به نظر می‌رسد که دیگران بیشتر از من درس‌خوانده‌اند؟

این افکار می‌توانند منجر به احساسات شوند که در نهایت  در انگیزه اختلال ایجاد می‌کنند؛ بنابراین برای ایجاد انگیزه می‌توانید برخی از موارد زیر را امتحان کنید:

1. احساسات منفی خود را بنویسید.

ممکن است مفید باشد که این احساسات یا افکار را یادداشت کنید و سپس آنها را کنار بگذارید تا بتوانید مطالعه کنید.

انگیزه برای کنکور

2. فرار نکنید

پرهیز از کار می‌تواند باعث شود که شما احساس خستگی کنید. زمانی که شما از درس خواندن فرار می‌کنید، ذهن شما بسیار خسته‌تر از زمانی است که از خواندن درس خسته شده‌اید.

انگیزه برای کنکور

3. خود را به خاطر وقفه‌هایی که پیش آمده است، سرزنش نکنید

سعی کنید از این عادت آگاه شوید و به‌آرامی خود را وادار کنید که زودتر درس خواندن را شروع کنید.  

4. سعی کنید سبک مطالعه خود را بهتر درک کنید

چه چیزی درس خواندن را برای شما آسان‌تر می‌کند؟ همه ما به دنبال بهترین تجربه‌های خوشایند در هر کاری هستیم و طبیعی است که از انجام وظایف و کارهای ناراحت‌کننده و خشک اجتناب کنیم؛ بنابراین سعی کنید روش مطالعه خود را تاحدامکان جذاب کنید.

5. توانایی‌های خود را زیر سوال نبرید

با مقایسه خود با دیگران خود را تحقیر نکنید.

انگیزه برای درس خواندن کنکور

6. خود را در حال شروع تجسم کنید

خود را مجبور کنید بنشینید درس بخوانید، حتی اگر این کار فقط 20 دقیقه باشد. شروع را به عنوان یک هواپیما در باند فرودگاه ببینید. ممکن است آهسته شروع کنید، اما سپس بلند خواهید شد!

افزایش انگیزه برای کنکور

7. بر روی درسی که دارید، تمرکز کنید

مهم‌ترین کارها را اولویت‌بندی کنید و از انجام چند کار خودداری کنید.

9. یک رویکرد محدود زمانی را در نظر بگیرید که در آن وظایف خود را برنامه‌ریزی می‌کنید

از خود بپرسید “در 2 ساعت آینده چقدر می‌توانم درس بخوانم؟” به جای اینکه بپرسید، “آیا می‌توانم همه وظایف را تکمیل کنم؟” به این ترتیب حجم مطالعاتی را در یک برنامه زمانی مشخص تعیین می‌کنید.

انگیزه برای کنکور

10. به یاد داشته باشید که مطالعه می‌تواند چالش برانگیز باشد و شما را از تخت نرم و گرم خود خارج کند!

به پیاده‌روی در کوه اورست فکر کنید. این کار آسان نیست و حتی می‌تواند سخت و دشوار باشد، اما لذت زمانی حاصل می‌شود که شما شروع به دیدن منظره از ارتفاع می‌کنید، هوای تازه را احساس می‌کنید و وقتی به مقصد می‌رسید احساس موفقیت و رضایت می‌کنید. روی نتیجه تمرکز کنید نه تلاش برای رسیدن به آن!

پرسش و پاسخ

برخی دلایل نداشتن انگیزه برای کنکور عبارت‌اند از: موضوع کتاب در حال حاضر با توجه به سطح دانش شما بسیار چالش برانگیز است. احساس می‌کنید در حال حاضر چیزهای زیادی در ذهن خود دارید (خانواده، روابط، پول) یا اینکه هیچ هدفی از درس خواندن برای کنکور ندارید.

موضوعات موردعلاقه خود را انتخاب کنید. یک محیط مطالعه بدون حواس‌پرتی ایجاد کنید، در نظر بگیرید که چه چیزی به شما انگیزه می‌دهد، با افراد دیگر مطالعه کنید، این عادت به تعویق‌انداختن را کنار بگذارید!

برنامه مطالعاتی تنظیم کنید تاریخ‌های آزمون کنکور را  یادداشت کنید تا بتوانید بر اساس آن برای کنکور و امتحان نهایی آماده شوید. حجم مطالعه خود را از کارهای بزرگ و دلهره‌آور به اهداف کوچک‌تر روزانه و هفتگی تقسیم کنید. خواهید دید که دوره‌های کوتاه‌تر مطالعه (حدود 20 تا 30 دقیقه) تأثیر مثبتی بر انگیزه خواهد داشت.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x