جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

بهترین روش خلاصه نویسی برای امتحان

بهترین روش خلاصه نویسی برای امتحان
بهترین روش خلاصه نویسی برای امتحان
فهرست مطالب

بهترین روش خلاصه نویسی برای امتحان روشی است که سریع و راحت باشد و در عین حال به دانش آموز کمک کند تا با نگاه به خلاصه‌های خود اصل مطلب را درک کند.

 

خلاصه‌نویسی برای امتحان‌ها می‌تواند یک روش موثر برای آمادگی و بهبود عملکرد شما باشد. در ادامه چند مرحله برای خلاصه نویسی قبل از امتحان را شرح می‌دهم: 

با گزینه دو همراه باشید.

بهترین روش خلاصه نویسی برای امتحان

1. مرور مطالب:

ابتدا مطالب مربوط به درس یا موضوعی که در امتحان مورد نظر است را مرور کنید. بهتر است تمامی مباحث و موضوعات مرتبط با درس را مطالعه کرده و از منابع معتبر استفاده کنید.

بهترین و بدترین زمان مطالعه را می‌شناسید؟  می‌دانید چه زمانی مغز شما آمادگی بهتری برای یادگیری دارد؟

2. تشخیص نکات کلیدی:

در هر مبحث، نکات کلیدی و مهم را شناسایی کنید. این نکات می‌توانند تعاریف، قوانین، فرمول‌ها، تاریخچه، مثال‌ها و غیره باشند. هدف شما در این مرحله، تمرکز بر نکات اصلی و مهم است.

3. ساختاردهی و سازماندهی:

 نکات کلیدی را به صورت منطقی و سازمان‌یافته دربیاورید. از روش‌های مختلفی مانند ساختن نقشه‌های مفهومی، استفاده از لیست‌ها، استفاده از شاخص‌ها و زیرموضوعات و غیره برای سازماندهی مطالب استفاده کنید.

4. خلاصه‌نویسی:

با توجه به نکات کلیدی و ساختاردهی شده، شروع به خلاصه‌نویسی کنید. در این مرحله، می‌توانید جملات کوتاه و مختصری را برای هر نکته کلیدی بنویسید. تلاش کنید از زبان خودتان استفاده کنید و مطالب را با استفاده از کلمات کلیدی و ایده‌های اصلی بیان کنید.

تکنیک خلاصه نویسی و ایجاد نمودار به شما کمک می‌کند تا از آن به عنوان یک نقشه راه استفاده کنید.

5. تمرین و تکرار:

مطالب خلاصه‌نویسی را مرتباً تمرین کنید. می‌توانید خلاصه‌نویسی‌های مختلفی برای هر درس یا مبحث بسازید و مرور کنید. این تمرین به شما کمک خواهد کرد تا مطالب را بهتر یاد بگیرید و ذهنتان را برای امتحان آماده کنید.

6. مرور نهایی:

 قبل از امتحان، زمانی برای مرور نهایی اختصاص دهید. خلاصه‌نویسی‌های خود را به دقت مرور کنید و از تسلط خود بر مطالب اطمینان حاصل کنید.

بهترین روش خلاصه نویسی برای امتحان

تکنیک‌های خلاصه نویسی

روش‌ها و تکنیکهایی برای خلاصه‌نویسی برای امتحان در ادامه ارائه شده است.

  1. مطالعه مفهومی: قبل از شروع به خلاصه‌نویسی، مفهوم و محتوای درس را به طور کامل درک کنید. تلاش کنید مفاهیم اصلی، ارتباطات و روابط بین اجزا را درک کنید.

مفهومی خواندن دروس برای کسب نمره 20 در امتحان را می‌دانید؟ اگرنه که سریعتر کلیک کنید، زیرا نکات بسیار مهمی را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

  1. تعیین نکات کلیدی: شناسایی نکات کلیدی و مهم در هر فصل یا مبحث، راهی موثر برای خلاصه‌نویسی است. این نکات می‌توانند شامل تعاریف، قوانین، فرمول‌ها، مثال‌ها و دستاوردهای مهم باشند. هدف شما در این مرحله، تمرکز بر نکات اصلی و مهم است.

راه‌هایی افزایش تمرکز در حین درس خواندن راز نگفته‌ای از موفقیت دانش آموزان برتر است.

  1. استفاده از ساختار منطقی: در خلاصه‌نویسی، بهبود سازماندهی مطالب و استفاده از ساختارهای منطقی می‌تواند به شما کمک کند. از عناوین، زیرعناوین، لیست‌ها، شاخص‌ها یا نمودارهای ساده استفاده کنید.
  1. استفاده از جملات کوتاه و مختصر: هدف از خلاصه‌نویسی، بیان اصلی‌ترین نکات و مطالب است. تلاش کنید از جملات کوتاه و مختصر استفاده کنید و به اصل مطلب بپردازید.

علت فراموش کردن مطالبی که فراموش کردید را می‌دانید؟ نه پس مطلب را بخوانید.

  1. استفاده از کلمات کلیدی: در خلاصه‌نویسی، استفاده از کلمات کلیدی و اصطلاحات مرتبط با موضوع می‌تواند به شما در یادآوری مطالب کمک کند. تلاش کنید از کلمات کلیدی واضح و معنادار استفاده کنید.
  1. تمرین و مرور: خلاصه‌نویسی‌ها را به طور منظم مرور کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا مطالب را بهتر یاد بگیرید و در ذهن خود ثبت کنید.
  1. توجه به زمان: در خلاصه‌نویسی، توجه به زمان مهم است. تلاش کنید مطالب را با توجه به رعایت زمان محدود در امتحان خلاصه کنید و مهم‌ترین نکات را در زمان محدود به خوبی یادداشت کنید.
  1. تنظیم و ترتیب: پس از خلاصه‌نویسی، مطالب را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که تنظیم و ترتیب منطقی دارند. ترتیب مطالب مهم است.

علت عدم تمرکز در حین مطالعه چیست؟ چگونه تمرکز را بهبود بخشیم.

پرسش و پاسخ

متن را با دقت بخوانید تا کاملا متوجه شوید. ایده اصلی و نکات فرعی را یادداشت‌برداری کنید. کلمات کلیدی و اصطلاحات استفاده شده را درج کنید.

  • یک صفحه یا‌بخش را بخوانید.
  • به این فکر کنید که آن صفحه یا‌بخش بیشتر درباره چه چیزی است.
  • بخش بعدی را بخوانید.
  • به این فکر کنید که آن صفحه یا‌بخش بیشتر درباره چه چیزی است.
  • از خود بپرسید که چگونه این دو‌بخش به هم متصل می‌شوند.
  • برای ارتباط عبارات مربوط به‌بخش اصلی هر‌بخش از کلمات “و سپس” استفاده کنید.
  • این کار را در طول متن ادامه دهید.

یک ایده کلی از اصل دریافت کنید. ابتدا متنی را که خلاصه می‌کنید سریع بخوانید تا تصور کلی از محتوای آن به دست آورید. درک خود از متن را مرور کنید. با خواندن دوباره آن با دقت بیشتر، درک خود را از متن ارتقا دهید. یادداشت بردارید و خلاصه خود را بنویسید.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x