جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

صفر تا صد تأیید سوابق تحصیلی و ترمیم نمرات داوطلبان کنکور 1403

صفر تا صد تأیید سوابق تحصیلی و ترمیم نمرات داوطلبان کنکور 1403
صفر تا صد تأیید سوابق تحصیلی و ترمیم نمرات داوطلبان کنکور 1403 | گزینه دو
فهرست مطالب

تأیید سوابق تحصیلی، ایجاد و ترمیم نمرات داوطلبان کنکور 1403 تا سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 به پایان می‌رسد. مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی پشت‌کنکوری‌ها که از ۹ اردیبهشت آغاز و مهلت آن تا امروز (۱۵ اردیبهشت) اعلام شده بود، تا روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تمدید شد. در این مطلب از گزینه دو نحوه تأیید سوابق تحصیلی و ترمیم نمرات داوطلبان کنکور 1403 ارائه شده است.

با گزینه دو همراه باشید.

صفر تا صد تأیید سوابق تحصیلی و ترمیم نمرات داوطلبان کنکور 1403 | گزینه دو

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1403

نمرات آزمون‌های نهایی یا سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها (کنکور) تأثیر قطعی پیدا کرد (این تأثیر در سال 1403 به میزان 50 درصد و شامل نتایج آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم است).

سایت تایید سوابق تحصیلی

سایت تایید سوابق تحصیلی برای داوطلبین با شرایط زیر متفاوت است.

  • * افرادی که در کنکور ثبت‌نام کرده‌اند، باید از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org وارده شده و به قسمت سوابق تحصیلی مراجعه کنند.
  • * افرادی که در کنکور ثبت‌نام نکرده‌اند می‌توانند از طریق درگاه خدمات الکترونیک وزارت آموزش‌وپرورش به نشانی medu.ir وارد شوند.

سایت سنجش برای تایید سوابق تحصیلی دارای دو ‌بخش است.‌ بخش اول، مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی و ‌بخش دوم ثبت‌نام ایجاد سابقه و ترمیم نمره.

 

بخش اول

 برای همه داوطلبان نوبت‌های اول و یا دوم کنکور 1403 ضروری و اجباری است، یعنی همه باید سوابق خود را ابتدا تأیید کنند تا نمره کل سابقه تحصیلی برای آن‌ها محاسبه و در زمان مقرر به سازمان سنجش ارسال شود.

 

بخش دوم

بخش دوم جهت ثبت‌نام برای ایجاد سابقه و ترمیم نمره است. این‌بخش اختیاری است و افراد واجدالشرایط می‌توانند بنا به انتخاب خودشان در یک یا چند امتحان نهایی شرکت کنند. این‌بخش  ثبت‌نام هم دو قسمت دارد؛

  • 1. افرادی که قصد ایجاد سابقه دارند.
  • 2. دوم افرادی که قصد ترمیم نمره دارند.

 هرچند که ثبت نام در این‌بخش اختیاری است، اما افرادی که سابقه تحصیلی ندارند، بهتر است برای کسب 50 درصد تاثیر سوابق تحصیلی برای ثبت نام جهت ایجاد سابقه یا ترمیم نمره اقدام کنند. این‌ بخش برای گروه‌های زیر است:

  • 1. دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش که در آزمون‌های نهایی رشته‌های نظری شرکت نکرده‌اند.
  • 2. طلاب حوزه‌های علمیه.
  • 3. افرادی که در آزمون‌های پیش از خرداد سال 1384 شرکت کرده‌اند.
  • 4. افرادی که در آزمون‌های پیش‌دانشگاهی قبل از خرداد سال 1391 شرکت کرده‌اند.
  • 5. افرادی که در آزمون‌های نوبت‌های شهریور و دی سال 1402 و پس از آن شرکت کرده‌اند.
  • 6. افرادی که قصد شرکت در کنکور در گروه‌های آزمایشی غیر رشته خود را دارند، باید برای دروس نهایی گروه آزمایشی مدنظر ایجاد سابقه نمایند.

شرکت در آزمون ترمیم نمره اختیاری است و مختص افرادی است که در یک درس دارای سابقه تحصیلی هستند و قصد شرکت مجدد در آزمون برای ترمیم نمره خود را دارند.

فرصت ترمیم نمره برای داوطلبین تنها یک بار و آن هم در خرداد ماه است. داوطلبینی که سال گذشته ترمیم نمره کرده‌اند، در امتحان نهایی خرداد 1403 باز هم می‌توانند ترمیم نمره خود را انجام دهند.

تایید سوابق تحصیلی برای چه کسانی است؟

تایید سوابق تحصیلی برای افراد زیر است:

  • داوطلبانی که در سال‌های گذشته در آزمون‌های نهایی شرکت کرده‌اند، دارای سابقه تحصیلی هستند، لذا این افراد باید وارد سامانه شده، سوابق تحصیلی خود را بررسی کنند و اگر با مغایرتی مواجه شدند، اقدام به ثبت درخواست بررسی کنند تا وضعیت آن‌ها مشخص شود.
  • داوطلبانی که به هر دلیلی فاقد سابقه تحصیلی هستند یا قصد ترمیم نمرات خود را دارند، باید از طریق درخواست خود را ثبت کنند.
  • افرادی که قصد شرکت در کنکور 1403 دارند.
  • افرادی که قصد شرکت در کنکور 1403 را ندارند، اما تمایل به مشاهده و تایید سوابق تحصیلی خود را دارند.

هزینه ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره 1403

هزینه ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره 1403 در زیر ارائه شده است.

  • هزینه ترمیم نمره و ایجاد سابقه تحصیلی پنجاه‌هزار تومان است، بنابراین افراد به‌ازای انتخاب هر درس برای ایجاد سابقه و یا ترمیم نمره باید پنجاه‌هزار تومان به‌صورت الکترونیکی پرداخت کنند.
  • مشاهده و تأیید سوابق هم نیازمند پرداخت هزینه پنجاه‌هزار تومانی است، البته این هزینه بابت مشاهده و تأیید سوابق نیست، بلکه دلیل این هزینه، فرایند محاسبه و ارسال نمره کل سابقه تحصیلی به سایت سنجش است.

افرادی که در کنکور ثبت‌نام نکرده‌اند و قصد ثبت‌نام در آن را ندارند، می‌توانند بدون پرداخت هزینه سوابق خود را مشاهده و تأیید کنند.  افرادی که قصد شرکت در کنکور 1403 را دارند، برای مشاهده و ثبت نام سوابق تحصیلی باید 50 هزار تومان پرداخت کنند، زیرا نمره کل آنها برای تاثیر در کنکور باید محاسبه شود.

بخش اول: مشاهده و تایید سوابق تحصیلی

مشاهده و تایید سوابق تحصیلی یا اعتراض به سوابق شامل مراحل زیر است.

 

 

مرحله یک: مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی

در این قسمت داوطلبین باید توصیه نامه‌ها را به دقت مطالعه کنند. همچنین در همین صفحه باید وجه 50 هزار تومنی را بپردازند.

  • فرد باید عکس خود را بارگذاری کند. اگر تصویر مربوط به سال جاری نیست، بهتر است تصویری انتخاب شود که بیش از یک سال از زمان ثبت آن نگذشته باشد.

مرحله دو: مشخصات هویتی

  • 1- مشخصات هویتی داوطلبان مانند شماره ملی، نام و نام خانوادگی و… و وضعیت تحصیلی داوطلبان مانند مشغول به تحصیل، فارغ‌التحصیلی و… نمایش داده می‌شود. در صورت مغایرت باید «درخواست بروز رسانی مشخصات هویتی از ثبت‌احوال را بزند و اطلاعات هویتی خود را به‌روز کنند.
  • 2- اطلاعات دیگری که در این مرحله نمایش داده می‌شود، مشخصات تحصیلی است. اگر شخص دانش آموز یا فارغ التحصیل باشد، ادامه مسیر متفاوت است:
  •  
  •  
    1.       1- اگر فارغ‌التحصیل باشد، باید اول به سامانه تأییدیه تحصیلی به نشانی medu. ir مراجعه و درخواست تأییدیه تحصیلی خود را ثبت کند. زمانی که تأییدیه صادر شود، وضعیت تحصیلی این شخص در سامانه مشاهده سوابق به فارغ‌التحصیل تغییر می‌کند و وی می‌تواند ادامه فرایند را طی کند.
    2.       2- اگر دانش‌آموز را انتخاب کند، باید برای تعیین وضعیت خود و بررسی صحت ثبت‌نام انجام شده باید مدرسه مراجعه کند.
    3.       3- اگر طلاب حوزه‌های علمیه یا فارغ‌التحصیل مدارس بین‌الملل باشد، در این صورت می‌تواند به مرحله بعد مراجعه کند.
    4.      4- اگر فرد غیرفارغ التحصیل باشد که در سال جاری در هیچ مدرسه‌ای نیز ثبت نام نکرده باشد، برای تعیین وضعیت خود باید به مدرسه محل تحصیل قبلی خود مراجعه کند.
  • داوطلبان در انتخاب وضعیت خود دقت کنند، زیرا در مراحل بعدی سنجش و پذیرش ملزم به ارائه مدارک تحصیلی خود بر اساس آنچه انتخاب کرده‌اند، هستند؛ در غیراین صورت با مشکل مواجه خواهند شد.

مرحله چهارم: تأیید و چاپ

  • 1- یک کد رهگیری صادر خواهد شد و اطلاعاتی که تا این مرحله تأیید شده است، نمایش داده و امکان چاپ آن فراهم می‌شود.
  • 2- داوطلبان تا پایان زمان‌سنجش و پذیرش، نسخه چاپی و یا الکترونیکی این صفحه را نگهداری کنند.
  • 3- پس از رسیدن به این مرحله، داوطلبان می‌توانند در صورت تمایل نسبت به ثبت‌نام دروس نهایی برای ترمیم یا ایجاد سابقه تحصیلی اقدام کنند. ، بنابراین‌بخش اول سامانه در این مرحله به اتمام رسیده و‌بخش دوم یعنی ثبت‌نام ترمیم و یا ایجاد سابقه تحصیلی فعال می‌شود.
  • 4- این‌بخش دارای مراحل متفاوتی است که در پاراگراف بعدی آن را شرح می‌دهیم.

بخش دوم: ایجاد سابقه تحصیلی یا ترمیم سنجش

زمانی که مرحله 4 بالا را تکمیل کردید، می‌توانید در صورت تمایل برای ایجاد سابقه تحصیلی یا ترمیم نمره اقدام کنید، برای این منظور نیاز است مراحل زیر را پیش ببرید:

مرحله اول: انتخاب پایه و گروه آزمایشی

  • 1- داوطلبان باید پایه تحصیلی مدنظر خود را انتخاب کنند. دقت داشته باشید، نتایج آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم برای سنجش و پذیرش سال 1403، پایه‌های یازدهم و دوازدهم برای سال 1404 و پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم برای سال 1405 و پس از آن تاثیر قطعی دارد.
  •  
  • 2- اگر شخص قصد دارد در کنکور سال جاری شرکت کند، کافی است فقط پایه دوازدهم را انتخاب کند اما اگر قصد دارد در سال‌های آینده در آزمون سراسری شرکت کند، لازم است سایر پایه‌ها را نیز انتخاب کند.
  •  
  • 3- داوطلبین در انتخاب دروس برای ایجاد سابقه و یا ترمیم نمره، فقط می‌توانند دروس مؤثر یک گروه آزمایشی اصلی (ریاضی، تجربی و انسانی) و یا یک گروه آزمایشی غیراصلی (هنر و زبان) را انتخاب کنند.
  •  
  • 4- برای انتخاب دروس نیاز است که بسته‌ای دروس انتخاب شود و سپس از میان آن تعداد درسی که تمایل به ایجاد سابقه یا ترمیم آن را داشت، انتخاب نماید.
  •  

مرحله دوم: انتخاب دروس برای ترمیم و یا ایجاد سابقه

براساس انتخاب مرحله قبل، به داوطلب یک جدول نمایش داده می‌شود که سوابق تایید شده داوطلب است. این جدول دو‌بخش دارد:

  • 1- دروس اصلی که شامل دروس نهایی رشته متناظر با گروه آزمایشی انتخابی است.
  • 2- دروس دوم، دروس معادل (در صورت وجود سابقه) که شامل دروس نهایی رشته‌های غیرمتناظر با گروه آزمایشی انتخابی است

اگر شخص در دروس این جدول نمره و سابقه داشته باشد، امکان ترمیم برای آن فعال است و می‌تواند انتخاب کند، اما اگر نمره‌ای وجود نداشته باشد، گزینه ایجاد سابقه برای داوطلب فعال و قابل‌انتخاب است.

 

گزینه‌های فعال جدول این مرحله به مؤلفه دیگری نیز ارتباط دارد که آن رشته تحصیلی داوطلب است؛ لذا در این جدول امکان ترمیم یا ایجاد همه دروسی که نمایش داده می‌شود، وجود ندارد.

پس از آنکه شخص دروس ترمیمی یا ایجاد سابقه تحصیلی خود را انتخاب کرد، می‌تواند به مرحله بعد می‌رود و با پرداخت هزینه هر یک از دروس انتخابی، ثبت‌نام به اتمام می‌رسد.

مهلت تایید سوابق تحصیلی 1403

مهلت تایید سوابق تحصیلی 1403 تا 18 اردیبهشت 1403 تمدید شد. مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی برای همه داوطلبان نوبت‌های اول یا دوم آزمون سراسری سال جاری ضروری و اجباری است.

پرسش و پاسخ

مهلت تایید سوابق تحصیلی 1403 تا 18 اردیبهشت 1403 تمدید شد.

داوطلبانی که در کنکور سال ۱۴۰۳ ثبت‌نام کرده‌اند از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی my. sanjesh. org می‌توانند وارد فرایند مشاهده سوابق تحصیلی شوند.

سوابق تحصیلی در فرآیند پذیرش دانشگاه‌ها در سال 1403 دارای تأثیر قطعی ۵۰ درصدی است. این سوابق بر اساس نتایج آزمون‌های نهایی در سنوات و دوره‌های قبل و نوبت خرداد سال۱۴۰۲ و سال 1403 تولید می‌شود.

نتایج آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم برای سنجش و پذیرش سال 1403، پایه‌های یازدهم و دوازدهم برای سال 1404 و پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم برای سال 1405 و پس از آن تاثیر قطعی دارد. بنابراین، اگر شخص قصد دارد در کنکور سال 1403 شرکت کند، کافی است فقط پایه دوازدهم را انتخاب کند، اما اگر قصد دارد در سال‌های آینده در آزمون سراسری شرکت کند، لازم است سایر پایه‌ها را نیز انتخاب کند. به عنوان مثال هنرجویان شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش که در سال جاری در پایه‌های دهم یا یازدهم مشغول به تحصیل هستند، می‌توانند در صورت تمایل دروس مورد نظر خودشان را از این دو پایه انتخاب و در آزمون آن شرکت کنند.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x