جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

تغییر رشته با کارنامه سبز

تغییر رشته با کارنامه سبز
تغییر رشته با کارنامه سبز
فهرست مطالب

سازمان سنجش برای تمامی داوطلبین که در انتخاب رشته دانشگاه سراسری شرکت کرده‌اند، کارنامه سبز منتشر می‌کند. کارنامه سبز یا همان کارنامه نهایی بعد از اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری روی سایت سازمان سنجش قرار خواهد گرفت که در آن رتبه داوطلب در تمامی انتخاب‌های مندرج در فرم انتخاب رشته کنکور سراسری در مقایسه با آخرین رتبه پذیرفته شده در کنکور مشخص شده است. در این نوشتار به تغییر رشته با کارنامه سبز پرداخته‌ایم.

با گزینه دو همراه باشید.

تغییر رشته با کارنامه سبز

کارنامه سبز چه اهمیتی دارد؟

داوطلبین با استفاده از این کارنامه می‌توانند دلیل عدم قبولی خود در انتخاب‌های بالاتر را ببینند. شرایط و شانس قبولی در انتخاب‌های پایین‌تر مطلع گشته و در صورت علاقه‌مندی به رشته محل‌های پایین‌تر که شانس قبولی داشتند، اقدام به تغییر رشته با کارنامه سبز کنکور کنند. چنانچه رتبه داوطلب از رتبه آخرین نفر قبولی عدد کوچک‌تر یا مساوی باشد، داوطلب در آن انتخاب‌ها شانس تغییر رشته و یا انتقالی را دارد؛ بنابراین اگر علاقه‌مند به رشته انتخابی پایین‌تر خود باشد می‌تواند نسبت به تغییر اولویت خود اقدام کند. به طور مثال اگر داوطلب رتبه‌ای 20 در کنکور به دست آورده باشد و طبق کارنامه سبز در انتخاب 100 خود نیز مجاز به پذیرش باشد، زیرا  رتبه آخرین نفر قبولی در آن رشته 40 بوده است، در نتیجه می‌تواند جهت انتقالی اقدام کند.

انتقالی و تغییر رشته در صورت موافقت دانشگاه مقصد انجام می‌شود و سازمان سنجش آموزش کشور هیچ نقشی در این رابطه ندارد.

شرایط تغییر رشته و انتقالی با کارنامه سبز

شرایط تغییر رشته با کارنامه سبز در ادامه بیان شده است.

  1. 1. برای تغییر رشته و انتقالی با کارنامه سبز باید حتماً فرایند انتخاب رشته کنکور سراسری را انجام دهید.
  2. 2. کارنامه سبز تنها برای داوطلبینی که انتخاب رشته انجام داده‌اند منتشر می‌شود.
  3. 3. کارنامه سبز تنها برای داوطلبینی کاربرد دارد که در مرحله انتخاب رشته کنکور پذیرفته شده‌اند؛ بنابراین داوطلبین مردود شرایط استفاده از کارنامه سبز برای تغییر رشته و انتقالی را نخواهند داشت.
  4. 4. امکان تغییر رشته و دانشگاه با استفاده از کارنامه سبز برای دانشگاه‌های سراسری کاربرد دارد.
  5. 5. درخواست انتقالی با استفاده از کارنامه سبز کنکور سراسری فقط با موافقت دانشگاه مبدأ و مقصد انجام می‌شود.
  6. 6. سازمان سنجش هیچ وظیفه‌ای برای انتقالی داوطلبین با استفاده از کارنامه سبز ندارد.

سازمان سنجش حدوداً یک هفته را به‌عنوان مهلت استفاده از کارنامه سبز کنکور سراسری در نظر گرفته است و داوطلبین می‌توانند با مراجعه به سایت سنجش نشانی sanjesh.org کارنامه را دریافت کنند.

نحوه انتقالی گرفتن با کارنامه سبز

داوطلبینی که پس از اعلام نتایج از رشته قبولی خود راضی نیستند در صورت دارا بودن شرایط تغییر رشته با کارنامه سبز می‌توانند نسبت به مراحل انتقالی خود اقدام کنند. نحوه تغییر رشته با کارنامه سبز در زیر ارائه شده است:

روش اول: داوطلبین برای انتقالی با کارنامه سبز در صورت دارا بودن شرایط بیان شده لازم است به دانشگاه مقصد مراجعه کنند. درصورتی‌که دانشگاه مقصد، ظرفیت پذیرش دانشجو را داشته باشد بعد از اخذ موافقت از دانشگاه مبدأ می‌تواند در دانشگاه مقصد ثبت‌نام کرده و به ادامه تحصیل بپردازد. دانشجو می‌تواند واحدهای عمومی که در ترم اول نیز پاس کرده است را با دانشگاه مقصد تطبیق دهد.

روش دوم: در سال‌های گذشته، داوطلبینی که درخواست تغییر رشته را داشتند، می‌توانستند در زمان مقرر از طریق سیستم پاسخگویی سازمان سنجش درخواست بررسی اولویت‌های بعدی را بدهند. اما سازمان سنجش طی انتشار اطلاعیه‌ای ابراز داشت ازاین‌پس این امکان توسط سنجش قابل‌پیگیری نیست.

تغییر رشته با کارنامه سبز

نحوه دریافت کارنامه سبز برای تغییر رشته و انتقالی

در صورت عدم اطلاع از نحوه دریافت کارنامه سبز برای تغییر رشته و اخذ انتقالی به دانشگاه دیگر، متن زیر را مطالعه کنید؛ زیرا مراحل نحوه دریافت کارنامه سبز را ارائه کرده‌ایم:

  1. 1. در قدم اول برای دریافت کارنامه سبز کنکور برای تغییر رشته باید به آدرس سایت سازمان سنجش به نشانی org مراجعه کرده و در ادامه بر روی گزینه سراسری کلیک کنید.
  2. 2. در قدم دوم برای دریافت کارنامه سبز کنکور نوبت به کلیک بر روی گزینه به‌نمایش‌درآمده بر روی صفحه یعنی کارنامه نهایی آزمون سراسری می‌رسد.
  3. 3. با یکی از دو روش متفاوت برای دریافت کارنامه نهایی اقدام کنید، به این منظور یا می‌توانید از درج اطلاعات مربوط به سال تولد، شماره شناسنامه یا شماره پرونده اقدام کنید. یا اینکه شماره داوطلب، سال تولد و شماره شناسنامه را وارد کنید.
  4. 4. سپس می‌توانید وارد سایت شده و کارنامه خود را مشاهده کنید.
تغییر رشته با کارنامه سبز

نرم‌افزار رایگان انتخاب رشته گزینه دو

نرم‌افزار انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 یک راهنمای بسیار خوب برای انتخاب رشته است. گزینه دو با 15 سال تجربه در زمینه انتخاب رشته توانسته است داوطلبین زیادی را در این مسیر راهنمایی کند. اگر به دنبال یک نرم‌افزار با پایگاه دانش قوی و هوش مصنوعی بسیار خبره هستید، نرم‌افزار رایگان گزینه دو در این زمینه می‌تواند یک انتخاب هوشمندانه باشد. ویژگی نرم‌افزار رایگان انتخاب رشته گزینه دو در زیر ارائه شده است:

  1. 1. به دلیل دارا بودن پایگاه دانش قوی، مطابقت بالایی را با تمامی داده‌های موجود انجام داده و یک انتخاب رشته بدون نقص و خطا را برای داوطلبین انجام می‌دهد.
  2. 2. به دلیل دارا بودن هوش مصنوعی و الگوریتم قوی که از داده‌کاوی برای پیداکردن بهترین الگوها استفاده می‌کند، یک نتیجه بسیار نزدیک با دنیای واقعی را به داوطلب ارائه می‌دهد.
  3. 3. نرم‌افزار انتخاب رشته گزینه دو به صورت رایگان به داوطلبین خدمت ارائه می‌دهد.
  4. 4. به دلیل وجود امکانات لازم برای فیلتر کردن داده‌های ورودی از جمله سهمیه، جنسیت، دانشگاه‌ها و…. می‌توان نتیجه انتخاب رشته را تا حد بسیار زیادی شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی کرد.
تغییر رشته با کارنامه سبز

پرسش و پاسخ

کلیه داوطلبینی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند و فرایند انتخاب رشته خود را انجام داده‌اند، درصورتی‌که پس از اعلام نتایج نهایی از دانشگاه و رشته قبولی خود رضایت نداشته باشند، می‌توانند نسبت به تغییر رشته و انتقالی با موافقت دانشگاه مبدأ و دانشگاه مقصد اقدام کند.

کارنامه سبز کنکور سراسری 1402 برای تمام داوطلبینی که در انتخاب رشته کنکور سراسری شرکت کرده‌اند، منتشر می‌شود.

کارنامه سبز کنکور سراسری تقریباً یک هفته بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری از طریق سایت سنجش منتشر می‌شود.

خیر، داوطلبان می‌توانند بعد از بررسی کارنامه سبز کنکور، در صورتی کسب رتبه لازم در اولویت‌های بعد از قبولی نهاییشان، برای تحصیل در آن رشته محل به دانشگاه مقصد مراجعه کنند.

داوطلبان با استفاده از اطلاعات ثبت نامی (شماره پرونده، شماره داوطلبی) می‌توانند کارنامه نهایی خود را مشاهده و دریافت کنند.

داوطلبان می‌توانند به منظور حفظ قبولی اکتسابی خود در دانشگاه قبولی خود ثبت‌نام کرده و در کنار تحصیل به دانشگاه مورد نظر بر اساس کارنامه سبز هم مراجعه و درخواست خود را با استفاده از مدارک کارنامه نهایی اعلام کنند. چنانچه دانشگاه مقصد دارای ظرفیت باشد، با درخواست داوطلبان موافقت کرده و پس از اخذ موافقت دانشگاه مبدا از ترم دوم می‌توانید در دانشگاه مقصد شروع به تحصیل کرده و واحدهای عمومی که در ترم اول پاس کردید را تطبیق بزنید.

درصورتی‌که رتبه داوطلب از رتبه آخرین فرد قبولی کوچک تر یا مساوی باشد داوطلب در آن انتخاب‌ها شانس تغییر رشته و یا انتقالی با استفاده از کارنامه سبز را دارد.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x