جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

دلیل افت نمرات امتحان نهایی خرداد 1402

دلیل افت نمرات امتحان نهایی خرداد 1402
دلیل افت نمرات امتحان نهایی خرداد 1402
فهرست مطالب

دلیل افت نمرات امتحانات نهایی خرداد 1402 یک چالش مهم است که با توجه به سهم 50 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور باید به آن توجه بیشتری شود.  با توجه به اینکه تنها یک دانش آموز تجربی موفق به کسب نمره 20 در امتحان نهایی شده است و معدل دانش‌آموزان افت شدیدی داشته است، از این رو باید نگران این مسئله بود که دلیل افت نمرات در امتحان نهایی خرداد چه بوده است.  علت کاهش معدل و افت نمرات امتحان نهایی دانش‌آموزان در خرداد 1402 در ادامه مطلب ذکر کرده ایم.

با گزینه دو همراه باشید.

دلیل افت نمرات امتحان نهایی خرداد 1402

آیا دروس امتحان نهایی 1402 سخت بوده است؟

امتحانات نهایی خرداد 1402 نه تنها از حیث تأثیر 40 درصدی و قطعی نمرات در پذیرش دانشگاه‌ها بلکه حتی در نوع طراحی سؤالات و نمرات دانش‌آموزان نسبت به سال‌های گذشته بسیار متفاوت بود. اما آیا همین ارم سبب افت 2 نمره ای معدل دانش‌آموزان در امتحانات نهایی شده بود؟

نمی‌توان به صورت دقیق بیان کرد که امتحانات نهایی سخت برگزار شده است. اکثر دانش‌آموزان بیان کرده‌اند که دروس عمومی نسبت به امتحانات سال گذشته بسیار سخت بوده است و حتی از دروس تخصصی آن‌ها بیشتر کنکوری بوده است، اما سازمان آموزش پرورش بیان می‌کند که سؤالات به صورت مفهومی بوده و دانش‌آموزانی که براساس حافظه خود در امتحانات شرکت کرده‌اند، نمرات خوبی کسب نکرده‌اند.

به صورت کلی: براساس نظر دبیران و دانش‌آموزان می‌توان این گونه اذعان داشت که:

سؤالات امتحانات نهایی خرداد 1402 دشوار طراحی شده بود زیرا:

  • 1. در برخی سؤالات، انتظار تفسیر تصویر را از دانش‌آموزان داشتند، در این موارد هر فردی تفسیر خود را دارد، اما مصححان باید طبق کلید سؤالی که در اختیار داشتند، برای تصحیح برگه امتحان اقدام می‌کردند، بنابراین نتوانستند به بسیاری از پاسخ‌ها نمره بدهند.
  • 2. برخی سؤالات نیز از بخش‌هایی طراحی شد که در کتاب‌درسی اعلام شده بود از این بخش در امتحانات سؤال طرح نمی‌شود. این روند باعث شد دانش‌آموزان در امتحانات نهایی امسال نتوانند معدل بالا کسب کنند.
  • 3. کلید سؤالات نیز در تمام دروس حاوی اشتباهاتی بود و معلم باید الزاماً براساس کلید سؤالات برای تصحیح اقدام می‌کرد و همین موضوع نیز باعث کاهش نمرات شد.

افت 2 نمره ای معدل دانش‌آموزان در امتحانات نهایی

نمرات دانش‌آموزان در 4 سال گذشته یعنی از سال 98 تا 1402 با افت همراه بوده است.

  • 1. میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸ در رشته علوم تجربی، ۱۳.۷۷ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۱.۲۳ رسیده است.
  • در رشته علوم ریاضی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۳.۲۸ و در سال ۱۴۰۲، ۱۰.۷۹ است.
  • 2. در رشته علوم انسانی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۰.۷۶ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۸.۷۵ رسید.
  • 3. در رشته علوم و معارف اسلامی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۲.۸۸ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۰.۵۶ رسید.

به‌طورکلی میانگین معدل نمرات دانش‌آموزان در سال 1402 نسبت به چهار سال قبل در تمامی رشته‌ها با افت حدود 2 نمره‌ای در امتحانات نهایی روبرو بوده است:

  • 1. میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان انسانی در امتحانات نهایی خرداد 1402 برابر با 8.75 بوده است که بسیار نمره پایینی است.
  • 2. میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان رشته نظری در امتحانات نهایی خرداد 1401 برابر با 11.62 بوده که امسال به 10.2 رسیده است.
دلیل افت نمرات امتحان نهایی خرداد 1402

آمار معدل دانش‌آموزان در امتحان نهایی خرداد 1402

میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ بدین شرح است:

  • 1. رشته تجربی: 10.2
  • 2. رشته ریاضی: ۱۰.۷۹
  • 3. رشته انسانی: ۸.۷۵
  • 4. رشته معارف: ۱۰.۵۶

ترتیب معدل در رشته‌های امتحان نهایی 1402

ترتیب معدل در رشته‌های امتحان نهایی 1402 در زیر ارائه شده است:

  • 1. تجربی
  • 2. ریاضی
  • 3.  انسانی

بالاترین معدل امتحان نهایی 1402

در تمام کشور و در میان ۳ رشته تجربی، ریاضی و انسانی تنها معدل یک دانش‌آموز پایه دوازدهم در امتحانات نهایی خرداد امسال ۲۰ شده است. آن هم فقط یک دانش‌آموز پسر در رشته تجربی بوده که موفق به کسب معدل 20 در امتحان نهایی خرداد 1402 شد. این دانش آموز پسر در تهران ساکن است.

میانگین معدل امتحان نهایی در استان‌های مختلف

کمترین معدل امتحان نهایی مربوط به استان سیستان و بلوچستان و بیشترین معدل امتحان نهایی 1402 مربوط به استان یزد بوده است.

  • 1. محدوده معدلی بین ۷ تا ۸ فقط به استان سیستان و بلوچستان با میانگین ۷.۷۴ تعلق دارد که از استان‌های کم‌برخوردار به حساب می‌آید.
  • 2. این در حالی است که یزد بالاترین محدوده معدل یعنی عدد 12.04 را به خود اختصاص داده است.
  • 3. دانش‌آموزان استان‌های غربی کشور شامل ایلام، لرستان، کرمانشاه و کردستان و استان‌های جنوبی شامل کرمان، فارس و بوشهر نیز محدوده معدلی بین ۹ تا ۱۰ را دارند.
  • 4. دانش‌آموزان استان‌های مرکزی و نیمه شمالی کشور شامل استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان، مرکزی، قم و سمنان نیز بالاترین معدل بین ۱۱ تا ۱۳ را از آن خودکرده‌اند.
دلیل افت نمرات امتحان نهایی خرداد 1402

محدوده معدل در استان‌های مختلف

کمترین معدل امتحان نهایی مربوط به استان سیستان و بلوچستان و بیشترین معدل امتحان نهایی 1402 مربوط به استان یزد بوده است.

  • 1. محدوده معدلی بین ۷ تا ۸ فقط به استان سیستان و بلوچستان با میانگین ۷.۷۴ تعلق دارد که از استان‌های کم‌برخوردار به حساب می‌آید.
  • 2. این در حالی است که یزد بالاترین محدوده معدل یعنی عدد 12.04 را به خود اختصاص داده است.
  • 3. دانش‌آموزان استان‌های غربی کشور شامل ایلام، لرستان، کرمانشاه و کردستان و استان‌های جنوبی شامل کرمان، فارس و بوشهر نیز محدوده معدلی بین ۹ تا ۱۰ را دارند.
  • 4. دانش‌آموزان استان‌های مرکزی و نیمه شمالی کشور شامل استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان، مرکزی، قم و سمنان نیز بالاترین معدل بین ۱۱ تا ۱۳ را از آن خودکرده‌اند.

وضعیت استان‌های برتر در معدل نهایی 1402

استان‌های زیر رتبه ۱ در رشته‌های مختلف را کسب کرده‌اند:

  • رتبه 1: استان خراسان رضوی در رشته انسانی
  • رتبه 1: استان یزد در رشته تجربی و ریاضی
  • رتبه 1: استان قم در رشته معارف

استان‌های زیر رتبه آخر را کسب کرده‌اند:

  • 1. استان کهگیلویه و بویراحمد در رشته تجربی و ریاضی رتبه آخر را کسب کرده است
  • 2. سیستان و بلوچستان در رشته انسانی رتبه آخر را کسب کرده است.
  • 3. ایلام در رشته معارف رتبه آخر را کسب کرده است.

دلیل افت نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی 1402

در زیر دلیل افت نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی 1402 ارائه شده است:

  • کلاس‌های شلوغ مدارس دولتی عادی

در مدارس دولتی به دلیل شلوغ بودن کلاس‌ها، زمان کافی برای تدریس مفهومی باقی نمی‌ماند، ازاین‌رو دانش‌آموزان قادر درک کامل موضوع و مفاهیم درسی نخواهند شد.

  • به‌کارگیری معلمان فاقد تخصص و مهارت

برخی معلمان به‌ویژه در مدارس دولتی عادی به جای تدریس کتاب‌درسی، جزوه‌ای که خود را تهیه کرده‌اند، تدریس می‌کنند، اما سؤالات امتحانات نهایی فقط از کتاب‌درسی طراحی می‌شود و دانش‌آموز برای موفقیت در پاسخگویی باید کتاب‌درسی را به‌خوبی مطالعه کرده و مفاهیم را درک باشند.

  • محتوای آموزش

همان‌طور که ذکر شد، معلمین محتوای آموزشی را به صورت حافظه محور ارائه می‌دهند. از طرف دیگر روش‌های سنتی تدریس و کمبود نوآوری در روش‌های آموزشی می‌تواند از عوامل مؤثر در افت تحصیلی باشد.

  • روش تدریس معلمان

کتاب‌های درسی توسط معلمان به شیوه مفهومی آموزش داده نمی‌شود و اساساً دانش‌آموزان برای پاسخگویی به سؤالات مفهومی آماده نمی‌شوند.

  • منابع و تجهیزات در اختیار دانش‌آموزان و مدارس

کمبود منابع مالی، تجهیزات، کتاب‌ها، آزمایشگاه‌ها و زیرساخت‌های آموزشی مناسب می‌تواند تأثیر منفی بر روی کیفیت آموزش و یادگیری داشته باشد.

  • عوامل اقتصادی

شرایط اقتصادی نامساعد و فقر موجب  کاهش دسترسی دانش‌آموزان به آموزش و تأمین نیازهای اساسی آنها شود. برای مثال،  کارکردن در سنین پایین، کمبود منابع مالی برای پرداخت شهریه، خرید کتاب‌ها و تجهیزات آموزشی سایر عوامل می‌تواند به عدم تمرکز و عدم توانمندی در مطالعه و عملکرد دانش‌آموزان منجر شود.

  • عوامل فرهنگی و اجتماعی

عوامل اجتماعی و فرهنگی نقش مهمی در افت تحصیلی ایفا کنند. برای مثال فشارهای اجتماعی برای کسب نمره بالا، رقابت شدید، نگرانی‌ها و مسائل روانی، عدم حمایت خانواده و عدم ارزش‌گذاری جامعه به تحصیلات می‌توانند دلایلی باشند که دانش‌آموزان را از تحصیل منزوی و متوجه کاهش عملکرد خود کنند. از طرف دیگر بی‌انگیزگی دانش‌آموزان نسبت به آینده نیز از سایر عوامل مؤثر در افت نمرات دانست.

  • تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانی

در سال‌های گذشته، مصححان برای تصحیح سؤالات آزادی عمل بیشتری داشتند؛ اما امسال به دلیل تصحیح الکترونیک آنها باید مطابق کلید ارائه شده برای تصحیح اقدام می‌کردند و همین موضوع می‌تواند به اُفت نمرات دانش‌آموزان منجر شود.

با توجه به اینکه در پایه‌های دهم و یازدهم نیز امتحانات به صورت نهایی برگزار می‌گردد و معدل نمرات این پایه‌ها  در کنکور 1404 به بعد تأثیر 60 درصدی دارد، حتماً افت نمرات در این پایه‌ها نیز نسبت به سال‌های قبل بیشتر خواهد بود.

دلیل افت دانش‌آموزان انسانی در امتحانات نهایی 1402

دلیل افت دانش‌آموزان انسانی این است که اغلب آن‌ها علاقه‌ای به رشته انسانی نداشتند و از سر اجبار به این رشته آمدند، چون می‌خواستند به هنرستان بروند، اما به دلیل نبود ظرفیت امکان ثبت‌نام نداشتند.

پرسش و پاسخ

  • رشته تجربی: 10.2
  • رشته ریاضی: ۱۰.۷۹
  • رشته انسانی: ۸.۷۵
  • رشته معارف: ۱۰.۵۶

 میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان رشته نظری در امتحانات نهایی خرداد 1401 برابر با 11.62 بوده که امسال به 10.2 رسیده است.

در خردادماه 1402 سؤالات امتحانی استنباطی بوده است، اما اکثر دانش‌آموزان به صورت حفظی، مطالب را یاد گرفته بودند.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x