جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته اقتصاد کشاورزی

رشته اقتصاد کشاورزی
معرفی کامل رشته اقتصاد کشاورزی| دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته اقتصاد کشاورزی
فهرست مطالب

معرفی رشته اقتصاد کشاورزی

رشته اقتصاد کشاورزی به مجموعه ای از علوم که به مطالعه و به کار گیری روش های اقتصادی در بخش کشاورزی می پردازد گفته می شود. متخصصین این رشته به دنبال حل مسائل با استفاده از رویکردها و ابزارها جهت دستیابی به استفاده بهینه و مطلوب از منابع طبیعی موجود در بخش کشاورزی هستند. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد و شرایط ادامه تحصیل در رشته اقتصاد کشاورزی در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته اقتصاد کشاورزی| دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته اقتصاد کشاورزی

اقتصاد کشاورزی به مجموعه ای از علوم و روش ها اطلاق می شود که عوامل اقتصادی موثر در امور کشاورزی، روابط اقتصادی موجود بین عوامل تولید کشاورزی و کاربرد اصول اقتصادی را در تولید و توسعه کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار می دهد.

تاریخچه رشته اقتصاد کشاورزی

تاریخچه رشته اقتصاد کشاورزی به سال های دور بر می گردد. تا به حال، محققان بر این باور بودند که کشاورزی حدود 12000 سال پیش در مهد تمدن عراق، شام، بخش‌هایی از ترکیه و ایران – منطقه‌ای که خانه برخی از اولین تمدن‌های بشری شناخته شده بود،- “اختراع” شده است. یک کشف جدید توسط یک همکاری بین المللی از محققان دانشگاه تل آویو، دانشگاه هاروارد، دانشگاه بار-ایلان و دانشگاه حیفا اولین شواهدی را ارائه می دهد که نشان می دهد کشت آزمایشی گیاه بسیار زودتر – حدود 23000 سال پیش- آغاز شده است. این مطالعه بر روی کشف اولین گونه علف های هرز در محل اردوگاه انسان های کم تحرک در ساحل دریای جلیل متمرکز است.  این مکان منحصر به فرد حفاظت شده یکی از بهترین نمونه های باستان شناسی در سراسر جهان از شیوه زندگی شکارچیان است.

اقتصاد کشاورزی در اواخر قرن نوزدهم پدید آمد و در طول قرن بیستم عمدتاً به عنوان یک شاخه تجربی از اقتصاد عمومی توسعه یافت. این رشته ارتباط نزدیکی با کاربردهای تجربی آمار ریاضی داشت و کمک های اولیه و قابل توجهی به روش های اقتصادسنجی داشت. در دهه 1960 و پس از آن، با یکپارچه شدن بخش های کشاورزی در کشورهای OECD، اقتصاددانان کشاورزی به مشکلات توسعه کشورهای فقیر، پیامدهای تجاری و سیاست های کلان اقتصادی کشاورزی در کشورهای ثروتمندتر و موضوعات مختلف در تولید و مصرف جلب شدند.

 

معرفی کامل رشته اقتصاد کشاورزی| دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته اقتصاد کشاورزی

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته اقتصاد کشاورزی

علم اقتصاد کشاورزی برای بررسی و عملکرد دقیق روابط اقتصادی میان نهادها و ستادهای کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست، کاربرد روش های مختلف تحلیل و ارزیابی و سایر اصول اقتصادی در این بخش تعریف شده است. هدف علم اقتصاد کشاورزی نیز کاربرد علم اقتصاد و تئوری های اقتصادی در حوزه تولید و توزیع محصولات و خدمات کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست است. به طور کلی علم اقتصاد کشاورزی در چهارچوب مدیریت و سیاست گذاری در حوزه های تولید و بازار محصولات کشاورزی، منابع طبیعی و خدمات محیط زیستی خواهد بود.

دپارتمان اقتصاد کشاورزی با هدف بهبود تصمیم‌گیری توسط مقامات دولتی، تولیدکنندگان خصوصی و مشاغل کشاورزی با دادن اطلاعات اقتصادی، بینش، ابزارهای تحلیلی و مهارت‌هایی است که مهندسین رشته اقتصاد کشاورزی در طول دوره تحصیلی خود می آموزند.

 

رشته اقتصاد کشاورزی در یک نگاه

رشته اقتصاد کشاورزی زیر مجموعه گروه علوم تجربی بوده و برای ورود به آن باید در کنکور علوم تجربی شرکت کنید. این رشته بین دواطلبینی که به علوم منابع طبیعی و کشاورزی علاقه دارند رشته محبوبی است. شایان ذکر است که برای ورود به این رشته، علاقه به آن ضروری بوده و داوطلبان باید به زمینه های اقتصادی و کشاورزی علاقه‌مند باشند. میزان پذیرش این رشته براساس تعداد رقبا و همچنین ظرفیت دانشگاه ها تعیین می شود. بازار کار و آینده شغلی رشته اقتصاد کشاورزی در مراکز مرتبط به طور میانگین مطلوب است و در صورت افزایش دانش تخصصی می توان به جایگاه های شغلی خوبی دست پیدا کرد. درآمد رشته کارشناسی اقتصاد کشاورزی می تواند تحث تاثیر عوامل مختلفی قرار داشته و مقادیر متفاوتی را شامل می شود. اقتصاد کشاورزی در دانشگاه ها به عنوان یک رشته کاربردی تدریس می شود. پذیرش رشته دانشگاهی اقتصاد کشاورزی در بیشتر دانشگاه های کشور امکان پذیر است. طول دوره کارشناسی رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی مطابق با آیین های آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. این رشته در مقطع کارشناسی در 4 سال تحصیلی ارائه می شود.

پرمتقاضی بودن 79%
کاربردی بودن 83%
دشواری دروس 81%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 91%

رشته اقتصاد کشاورزی در ایران

رشته اقتصاد کشاورزی در ایران یک رشته پرطرفدار و محبوب در بین علاقمندان به حوزه محیط زیست، کشاورزی و منابع طبیعی است. کشور ما ایران اراضی کشاورزی فراوانی داشته و با آب و هوا و اقلیم مناسب، ظرفیت بسیار بالایی برای کشاورزی داراست. جهت دستیابی به مرز خودکفایی و امنیت غذایی، اقتصادی کردن تولید کشاورزی در روستاها و ارتقا سطح رفاه و معشیت کشاورزان و روستایان به کار گیری تئوری ها و روش های اقتصادی در بخش کشاورزی مانند مدیریت واحدهای تولیدی و توزیعی، تحلیل و ارزیابی اقتصادی طرح ها و برنامه های خرد و کلان، برنامه ریزی رشد و توسعه بنگاه ها و مراکز تولید کالاها و خدمات کشاورزی بیش از پیش آشکار می شود. . برای تحقق بخشیدن به این امر نگاه تخصصی به بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست و مسائل آن الزامی است و تربیت متخصصین دارای دانش اقتصاد کشاورزی در سطوح علمی مختلف را ضروری می سازد.

به طور کلی نظام تولید و توزیع محصولات و خدمات کشاورزی و منابع طبیعی و نیز کارکردهای زیست محیطی همانند سایر بخش های اقتصادی لزوما باید از منظر اقتصادی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرند. محدودیت نهادهای کشاورزی مانند زمین، آب، نیروی کار، سرمایه و سایر منابع تولید باعث می شود تا مسئله صرفه اقتصادی برای تصمیم گیری در تولید کشاورزی در اولویت باشد.  تجربیات علمی و عملی کشاورزی و دانش متخصصین اقتصاد کشاورزی کمک می کند تا اصول و نظریه های علم اقتصاد در مراحل مختلف تامین نهادهای کشاورزی، تولید و توزیع کالاها و خدمات کشاورزی و منابع طبیعی، برنامه ریزی، تهیه طرح های توجیهی کشاورزی و ارزیابی اقتصادی آن ها به کار گرفته شوند.

 

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته اقتصاد کشاورزی

رشته اقتصاد کشاورزی به عنوان یکی از زیرمجموعه های کنکور سراسری علوم تجربی شناخته می شود. دانشجویان و علاقه مندان برای پذیرش در این رشته لازم است در آزمون سراسری تجربی شرکت کنند. پذیرش در این رشته از دو جنبه مهم قابل بررسی است. در وهله اول شرایط پذیرش به میزان رقابت و علاقمندی دانش آموزان بستگی دارد. با توجه به آمارهای سال گذشته می توان نتیجه گیری کرد که علاقه مندی برای ورود به این رشته مناسب است و بایستی شاهد رقابت بین متقاضیان برای ورود به این رشته باشیم. در وهله دوم میزان پذیرش به ظرفیت دانشگاه ها بستگی دارد، دانشگاه های زیادی در سراسر کشور هر ساله اقدام به پذیرش دانشجو می کنند و شرایط امکان پذیرش و تحصیل را برای علاقه مندان فراهم می نمایند. پذیرش در این رشته تحصیلی در دانشگاه های دولتی و همچنین دانشگاه آزاد انجام می شود.

 

با حذف شدن زیر گروه کنکور سراسری و حذف دروس عمومی، دانش آموزان باید اهتمام ویژه ای در پاسخ دهی دروس تخصصی داشته باشند. برای ورود و پذیرش در رشته اقتصاد کشاورزی لازم است تا در کنکور سراسری تجربی به دروس تخصصی مختلف با ضرایب متفاوت پاسخ دهید. ضرایب دروس تخصصی رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی را می توانید به صورت کامل در جدول زیر مشاهده کنید:

 

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در زیرگروه 1 کنکور تجربی
زمین شناسی
0
ریاضی
2
زیست
4
فیزیک
2
شیمی
3

دانشگاه های برتر رشته اقتصاد کشاورزی

دو نمونه کارنامه قبولی در رشته اقتصاد کشاورزی

با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از دانش آموزان بعد از اعلام نتیجه به دنبال دانشگاه های شاخص برای تحصیل هستند، لذا لازم دانستیم این بخش را به معرفی دانشگاه های برتر رشته اقتصاد کشاورزی بپردازیم. البته شایان ذکر است که تمامی دانشگاه های سطح کشور از نظر کیفیت آموزشی و رتبه علمی در جایگاه مناسب و مطلوبی قرار دارند. از طرفی تمامی فارغ التحصیلان از دانشگاه های کشور می توانند با افزایش مهارت و تخصص در رده و جایگاه های شغلی مناسب استخدام شوند. با این حال می توان برخی از دانشگاه های برتر و شاخص در زمینه مهندسی اقتصاد کشاورزی را لیست کرد که در ادامه به آن اشاره کرده ایم. دانشگاه های دانشگاه تهران، دانشگاه تبریز، دانشگاه گیلان و دانشگاه فردوسی مشهد به طور میانگین جزء شاخص ترین دانشگاه ها در زمینه اقتصاد کشاورزی محسوب می شوند.

برای اینکه به صورت واقع بینانه برای ورود به رشته اقتصاد کشاورزی برنامه ریزی داشت باید با رتبه، تراز و درصدهای لازم این رشته آشنا باشید. در این بخش دو نمونه کارنامه قبولی رشته اقتصاد کشاورزی را گردآوری کرده ایم تا با دیدی بازتر و آگاهانه تر برای کنکور سراسری برنامه ریزی داشته باشید. در نظر داشته باشید که درصدها و تراز لازم برای قبولی در کنکور هر ساله شرایط متفاوتی می گیرد. فاکتورهایی مانند تعداد رقبا، ظرفیت پذیرش و اعمال سهمیه های مختلف می تواند در قبولی رشته اقتصاد کشاورزی تاثیر گذار باشد. با این حال مشاهده دو نمونه کارنامه قبولی رشته اقتصاد کشاورزی به شما کمک می کند تا حدی با درصدهای دروس آشنا شوید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

واحدهای درسی رشته اقتصاد کشاورزی

اکنون در این بخش نوبت به معرفی واحدهای درسی رشته اقتصاد کشاورزی می رسد. دقت داشته باشید که واحدهای درسی هر چند سال یک بار توسط شورای عالی برنامه ریزی وازت علوم، تحقیقات و فناوری مورد بازنگری قرار می گیرد. این بازنگری به صورت جزئی بوده و شاهد تغییرات چشمگیری در این واحدهای درسی نخواهیم بود. در این بخش آخرین بازنگری صورت گرفته شده را به شما معرفی می کنیم.

دوره کارشناسی رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی نخستین دوره از آموزش های عالی این فن است که علاوه بر تربیت کارشناسان مطلع و کارامد در حوزه کار کارشناسی، راه را برای آموزش های تخصصی تر و کاربردی تر در مقاطع بالاتر هموار می سازد. در آخرین بازنگری انجام شده مجموع واحدهای درسی دوره کارشناسی رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی شامل 130 واحد است. این 130 واحد درسی در بسته های آموزشی مختلف عمومی، پایه، اصلی، تخصصی و اختیاری ارائه می‌شوند.

 همچنین لازم به توضیح است که هر نیمسال تحصیلی مشتمل بر ۱۶ هفته آموزشی خواهد بود و دانشجویان برای هر واحد نظری در طول هر ترم باید ۱۷ ساعت آموزشی و برای هر واحد عملی ۳۴ ساعت آموزشی و هر واحد کارگاهی ۵۱ ساعت آموزشی را پشت سر بگذرانند.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته اقتصاد کشاورزی
دروس عمومی
20 واحد
دروس پایه
9 واحد
دروس تخصصی
95 واحد
دروس اختیاری
4 واحد
مجموع
130 واحد

دقت داشته باشید که قوانین خاصی برای پشت سر گذاشتن این واحدها وجود دارد که دانشجویان می بایست براساس همین قوانین برای اخذ این واحدها اقدام کرده و در نهایت موفق به گذراندن تمامی 130 واحد شوند.

 در ادامه به بررسی و معرفی واحد های درسی رشته به تفکیک تعداد واحد ها و هر کدام از دسته بندی های بالا می پردازیم. در چارت درسی هر رشته و مقطع، نوع درس از نظر عمومی یا پایه و … مشخص شده است، دانشجویان موظفند براساس چارت درسی و رعایت پیش نیاز برای انتخاب واحد اقدام کنند.

دروس عمومی رشته اقتصاد کشاورزی

دروس عمومی اولین بسته دروس است که بین رشته ها مشترک است و دانشجویان موظف به اخذ این دروس هستند. این دروس زیر نظر گروه علوم انسانی و معارف ارائه می شود. به طور کلی دروس عمومی تاثیری در دانش تخصصی رشته مورد نظر ندارند و بیشتر جنبه های زندگی فردی مانند ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و معرفت شناختی را مورد بررسی قرار می دهد.  در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته اقتصاد کشاورزی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید:

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی
1 واحد
ورزش 1
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

 

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن 20 واحد دروس عمومی رشته اقتصاد کشاورزی وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. 20 واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی

برای این رشته در دروس عمومی، 12 واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته اقتصاد کشاورزی در دوره کارشناسی پیوسته 20 واحد خواهد شد.

 

دروس پایه رشته اقتصاد کشاورزی

دروس پایه دسته دوم دروس هستند. این دروس به منزله پلی بین دروس دبیرستان و دروس تخصصی دوره کارشناسی هستند و سبب انتقال ذهنیت دانشجویان از دروس دبیرستان به دروس پیچیده هستند. همچنین دروس پایه سبب آمادگی ذهنی دانشجویان برای تجزیه و تحلیل دروس تخصصی و اصلی هستند. اخذ و پاس کردن دروس پایه برای دانشجویان الزامی است. این دروس به صورت نظری، عملی، نظری-عملی ارائه می شود. در مجموع 9 واحد دروس پایه برای دوره کارشناسی اقتصاد کشاورزی در نظر گرفته شده است که احتمالا نکات اشتراکی زیادی با دروس دبیرستان دارد. در جدول زیر می توانید 9 واحد درسی در نظر گرفته شده به عنوان دروس پایه برای رشته اقتصاد کشاورزی را مشاهده کنید:

دروس پایه رشته اقتصاد کشاورزی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 ریاضیات 1 3
2 ریاضیات 2 3
3 آمار و احتمالات 3
مجموع واحدها 9

دروس پایه معمولا به صورت پیش نیاز و یا هم نیاز ارائه می شود. دانشجویان باید از همان ترم های اولیه برای اخذ این دروس برنامه ریزی داشته باشند تا در ترم های پایانی دچار مشکل پیش نیاز یا هم نیازی نشوند. در نظر داشته باشید که اگر دانشجویی حتی یکی از دروس پایه را نگذرانده باشد، از نظر آموزشی، فاقد صلاحیت برای فارغ التحصیلی است.

دروس تخصصی رشته اقتصاد کشاورزی

دسته سوم از دروس، دروس تخصصی هستند که مهمترین بخش واحدهای درسی در بین تمامی رشته ها شناخته می شود. وظیفه اصلی این واحدهای درسی انتقال مفاهیم دروس تخصصی رشته اقتصاد کشاورزی است. واحدهای دروس تخصصی باید به صورت اجباری اخذ شوند و به صورت نظری، عملی، نظری-عملی ارائه می شود. دروس تخصصی سبب آشنایی دانشجویان با بازار کار می شود و دانش اصلی و مهارت های حرفه ای را به دانشجویان می آموزد. در جدول زیر می توانید 90 واحد درسی در نظر گرفته شده به عنوان دروس تخصصی برای رشته اقتصاد کشاورزی را مشاهده کنید:

دروس اصلی/ تخصصی رشته اقتصاد کشاورزی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 باغبانی عمومی 3
2 خاکشناسی عمومی 3
3 دامپروری عمومی 3
4 روشهای تبدیل و نگهداری فرآورده های کشاورزی 3
5 زراعت عمومی 3
6 آبیاری و اقلیم شناسی عمومی 3
7 شناخت منابع طبیعی و محیط زیست 2
8 اقتصاد خرد 1 3
9 اقتصاد خرد 2 3
10 اقتصاد خرد 3 3
11 حسابداری واحدهای کشاورزی 3
12 اصول بازاریابی 3
13 مدیریت بازاریابی محصولات کشاورزی و مواد غذایی 2
14 اقتصاد منابع طبیعی 3
15 اقتصاد منابع طبیعی 3
16 اقتصاد تولید کشاورزی 3
17 کاربرد آمار در اقتصاد کشاورزی 3
18 کاربرد اقتصاد سنجی در کشاورزی 3
19 روش های تحقیقی در اقتصاد کشاورزی 2
20 کسب وکار کشاورزی مقدماتی 2
21 اقتصاد محیطزیست و پایداری 3
22 بازارهای مالی و قراردادهای کشاورزی 2
23 مدیریت واحدهای کشاورزی 3
24 مدیریت مالی 2
25 کاربرد برنامه ریزی خطی در کشاورزی و منابع طبیعی 2
26 اقتصاد مهندسی 3
27 اقتصاد توسعه کشاورزی 3
28 اقتصاد ریاضی 2
29 تحلیل سیاست های کشاورزی 3
30 تجارت محصولات کشاورزی و مواد غذایی 2
31 اصول بیمه کشاورزی 2
32 تهیه طرح کسب وکارهای کشاورزی 2
33 مدیریت کشاورزی کاربردی 2
34 پروژه 2
35 کارورزی 1 3
36 کارورزی 2 3
مجموع واحد ها 95

شایان ذکر است که دانشجویان باید در فراگیری دروس تخصصی اهتمام ویژه ای داشته باشند. با تقویت این دروس است که می توان دانش تئوری و عملی را در فیلد کاری افزایش داد و روزمه کاری خوبی برای خود ساخت. در نظر داشته باشید که اگر دانشجویی حتی یکی از دروس تخصصی را نگذرانده باشد، از نظر آموزشی، فاقد صلاحیت برای فارغ التحصیلی است.

دروس اختیاری رشته اقتصاد کشاورزی

بسته آخر از واحدهای درسی، دروس اختیاری است که در اکثر رشته ها ارائه می شود. دروس اختیاری به آن دسته از دروس اطلاق می شود که در واقع دروس تخصصی در گرایش های مختلف رشته اقتصاد کشاورزی را ارائه می دهد. اگر به دنبال ادامه تحصیل در گرایش مخصوصی هستید بهتر است واحدهای درسی انتخاب شود که  در آینده به آن نیاز دارید. همچنین در صورت ورود به بازار کار تخصصی باید دروس اختیاری مخصوصی را اخذ کرد. در جدول زیر می توانید 4 واحد درسی در نظر گرفته شده به عنوان دروس تخصصی برای رشته اقتصاد کشاورزی را مشاهده کنید:

دروس اختیاری رشته اقتصاد کشاورزی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 زیست بوم کارآفرینی کشاورزی 2
2 اقتصاد کلان 2 3
3 جامعه شناسی روستایی 2
4 پول  و بانکداری 2
5 برنامه ریزی اقتصادی 2
6 جغرافیای اقتصادی ایران 2
7 متون انگلیسی اقتصادکشاورزی 2
8 مسائل اقتصادکشاورزی ایران 2
9 اخلاق در کشاورزی 2
10 سمینار 1
11 مسئله مخصوص 1
12 حقوق کشاورزی و منابع طبیعی 2
13 اقتصاد ایران 2
14 اندیشه های اقتصادی 2
15 مکانیزاسیون کشاورزی 2
16 اصول  ترویج و آموزش کشاورزی 2
17 اقتصاد تعاونی های کشاورزی 2
مجموع واحد ها 31

دروس اختیاری به صورت کلی نیازهای دانشی فرد را بهتر برآورده می کند و در آینده به موفقیت بیشتر، مهارت و دانش کامل تر و روزمه قوی تر کمک می کند. دروس اختیاری معمولا زیر نظر گروه و براساس علاقه دانشجو انتخاب می شود.  دانشجويان رشته اقتصاد کشاورزی می توانند از بين فهرست دروس فوق تا سقف  4 واحد انتخاب کنند.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته اقتصاد کشاورزی

بازار کار رشته اقتصاد کشاورزی موضوع بسیار مهمی است که دانش آموزان قبل از ورود به این رشته نیاز دارند تا از آن اطلاع داشته باشند، به همین دلیل در این بخش به شرایط آینده شغلی و بازار کار رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی می پردازیم.

آینده شغلی و بازار کار رشته اقتصاد کشاورزی به دلیل عدم اهمیت به این حرفه در سال های قبل خیلی مناسب نبود. اما در برنامه 5 ساله دوم این رشته مورد توجه ویژه قرار گرفت و امروزه نیاز مبرم به مهندسین اقتصاد کشاروزی در این صنعت گسترش یافته است. تقریبا بیشتر فارغ التحصیلان این رشته جذب بازار کار شده و فرصت های شغلی مناسب و متعددی ایجاد شده است. اقتصاددانان کشاورزی مشاغل مرتبط با مدیریت در شرکت های کشاورزی دارند. آنها از ابزارهای مدیریت تحلیلی مدرن برای اتخاذ تصمیمات سودآور استفاده می کنند. اقتصاددانان کشاورزی تجزیه و تحلیل مالی انجام می دهند، برنامه های بازاریابی را توسعه می دهند و برنامه های تولید بهینه را در شرکت های مواد غذایی ملی و بین المللی تنظیم می کنند.

 برخی از مراکز و سازمان هایی که مهندسین اقتصاد کشاورزی می توان استخدام شوند شامل موارد زیر است:

  • سازمان ها و ادارات کل کشاورزی
  • سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی
  • وزارت جهاد سازندگی (بخش تحقیقات اقتصادی و اجتماعی)
  • مراکز کشت و صنایع بزرگ تولیدات کشاورزی
  • دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی
  • بانک ها به‌ویژه بانک کشاورزی
  • شرکت های مهندسان مشاور در امور کشاورزی
  • تعاونی های تولید روستایی
  • سازمان تعاونی روستایی
  • سازمان اتکا

 

 

گرایش های رشته اقتصاد کشاورزی

 بسیاری از رشته های فنی مهندسی در مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نبوده و معمولاً به صورت عمومی در دستور تدریس در دانشگاه های سراسری کشور قرار می گیرند. تخصصی شدن رشته های فنی مهندسی معمولاً در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا انجام می پذیرد و در مقطع کارشناسی گرایش های خاصی برای این رشته ها تعریف می شود. رشته اقتصاد کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی نیست و در این دوره فاقد گرایش است. تخصصی شدن گرایش ها در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری انجام می شود. این رشته در مقطع ارشد 4 گرایش دارد.

کاربردهای رشته اقتصاد کشاورزی

کاربردهای رشته اقتصاد کشاورزی در دو جنبه مهم مورد بررسی است. جنبه اول در مورد کاربرد این رشته در صنایع است. جنبه دوم تربیت متخصصین حرفه ای و خبره است. در جنبه اول هدف تامین نیروی انسانی برای ورود به خدمات اجرایی در سازمان های مرتبط است که وظایف تخصصی خود را برای ارتقا صنعت کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست به کار می گیرد. جنبه دوم مبحث آموزشی و تحقیقاتی است که افراد در موسسات آموزشی و پژوهشکده ها برای تربیت دانشجویان مشغول به کار می شوند.

به طور کلی کاربردهای رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی در زیر ذکر شده است:

  1. تامین نیروی انسانی متخصص برای بررسی مسائل و مشکلات اقتصادی کشاورزی
  2. تربیت مربیان و اسانید مورد نیاز موسسات آموزشی و اجرایی برای تدریس مباحث ویژه اقتصاد کشاورزی
  3. تربیت پژوهشگران مورد نیاز پژوهشکده های تحقیقاتی
  4. تربیت مدیران، برنامه ریزان، ارزشیابان و مجریان برنامه های مربوطه در واحدهای اجرایی، اعتباری و تعاونی

 

درآمد رشته اقتصاد کشاورزی

درآمد رشته اقتصاد کشاورزی موضوع بسیار مهمی است که باید قبل از انتخاب رشته به آن توجه داشت، در این بخش قرار است شرایط درآمدی رشته اقتصاد کشاورزی را مورد بررسی قرار دهیم. با توجه به اینکه در کشور ما به حوزه کشاورزی مانند سایر حوزه ها اهمیت ویژه ای نمی شود در نتیجه بازار کار دچار چالش است اما با توجه به برنامه 5 ساله، وضعیت بازار کار و درآمد تقریبا رو به بهبود است. چالش دیگر در مورد رشته اقتصاد کشاورزی  مانند سایر رشته ها این است که شایسته سالاری برای استخدام مورد توجه قرار نمی گیرد. بنابراین ممکن است برخی از فارغ التحصیلان در شغل های غیر مرتبط با درآمد پایین مشغول به کار شوند.

به طور کلی درآمد رشته اقتصاد کشاورزی به محل اشتغال بستگی دارد و بسته به جایگاه و محل شغل درامد و حقوق متغیر است. مراکز خصوصی براساس مهارت و تجربه کارشناسان درآمد های متوسط تا بالایی دریافت می کنند و درآمد کارشناسان در مراکز دولتی براساس قانون کار است. با افزایش سطح مهارت و دانش و همچنین تقویت روزومه می توان درآمد بیشتری را برای این رشته متصور شد.

به منظور استفاده بهینه از نهادهای تولید در بخش کشاورزی، اقتصادی کردن و مدیریت تولید محصولات کشاورزی و سیاست گذاری در حوزه های مختلف بازار، نهادها و ستادهای کشاورزی از یک طرف و توجه به سیاست ها، مدیریت و اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست لازم است متخصصینی تربیت شود که دانش کشاورزی و منابع طبیعی را با دانش اقتصادی تلقین کنند، از این رو اهمیت رشته اقتصاد کشاورزی بیش از پیش احساس می شود.

ادامه تحصیل در رشته اقتصاد کشاورزی

نکته مهم بعدی که باید در مورد رشته اقتصاد کشاورزی بدانید، شرایط ادامه تحصیل در این رشته است. با توجه به اینکه تحصیل در مقاطع بالاتر هم می تواند جایگاه اجتماعی بالاتر و هم درامد بیشتری را به دنبال داشته باشد در نتیجه درصد قابل توجهی از افراد بعد از مقطع کارشناسی به دنبال تحصیلات تکمیلی می روند. ادامه تحصیل رشته دانشگاهی اقتصاد کشاورزی امکان پذیر می باشد. علاقه‌مندان به این رشته تحصیلی می توانند برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اقدام نمایند.

بسیاری از افراد بعد از اتمام دوره کارشناسی به دنبال ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستند. شرایط شغلی و همچنین درآمد در این رشته در مقطع کارشناسی ارشد نسبت به دوره کارشناسی مطلوب تر است. برای ورود به این مقطع باید در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرد و در صورت قبولی به ادامه تحصیل در دانشگاه هایی مانند دانشگاه تهران، فردوسی مشهد و… پرداخت. برخی از گرایش های رشته دانشگاهی اقتصاد کشاورزی در ادامه اشاره شده است:

  • اقتصاد منابع طبیعی و محیط زیست
  • بازاریابی محصولات کشاورزی
  • سیاست و توسعه کشاورزی
  • اقتصاد تولید و مدیریت واحدهای کشاورزی

 

بعد از اتمام دوره کارشناسی ارشد، دانشجویان می توانند در آزمون دکتری اقتصاد کشاورزی شرکت کنند. در صورت قبولی در کنکور و پذیرش در مصاحبه تخصصی می توان در مقطع دکتری اقتصاد کشاروزی مشغول به تحصیل شد. برخی از گرایش های رشته دانشگاهی اقتصاد کشاورزی در دکتری در ادامه اشاره شده است:

  • اقتصاد کشاورزی گرایش اقتصاد منابع طبیعی
  • اقتصاد کشاورزی گرایش سیاست و توسعه کشاورزی
  • اقتصاد کشاورزی گرایش مدیریت مزرعه
  • اقتصاد کشاورزی گرایس بازاریابی محصولات کشاورزی
  • اقتصاد کشاورزی

رشته اقتصاد کشاورزی در جهان

اقتصاد کشاورزی یکی از مشکلات در جهان امروزی است به گونه ای که امنیت غذایی به عنوان یکی از اهداف مهم سرلوحه برنامه ها و استراتژی های کوتاه مدت و بلند مدت دولت ها قرار گرفته است. بدون شک به منظور نیل به این هدف باید سیاست های مطلوب اتخاد شود تا تمامی نیازهای جامعه براورده شود و منابع کافی برای تولیدات کشاورزی ایجاد شود. به این منظور تربیت نیروهای متخصص در زمینه رشته اقتصاد کشاورزی یکی از این سیاست های است. به منظور تولید کشاورزی مطلوب و بهینه وجود عوامل انسانی حرفه ای در کنار عوامل فیزیکی لازم و ملزوم همدیگر هستند.  علاوه بر این حتی استخدام دانشجویان اقتصاد کشاورزی بعد از فارغ التحصیلی در کشورهای مختلف نیز امکان پذیر است.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر شرایط رشته اقتصاد کشاورزی در جهان را برای شما ارزیابی کنیم لازم است تا معرفی بهترین دانشگاه های جهان برای رشته و همچنین میزان درآمد فارغ التحصیلان در رده های شغلی مختلف بپردازیم. اقتصاد کشاورزی یک علم اجتماعی کاربردی است که به چگونگی استفاده تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و جوامع از منابع کمیاب در تولید، بازاریابی و مصرف محصولات غذایی و فیبر می پردازد. در بازارهای کشاورزی، نیروهای عرضه و تقاضا در کار هستند. رتبه بندی QS یکی از مهم‌ترین رتبه‌بندی‌های دانشگاهی است که براساس سوابق آموزشی، توانایی جذب در بازار کار، نسبت اعضای هیئت علمی به تعداد دانشجو، نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی، نسبت دانشجویان بین‌المللی و میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. در حال حاضر طبق آخرین تغییرات رتبه بندی دانشگاه های جهان برای این رشته ۱۰ دانشگاه برتر این رشته در زیر ارائه شده است.

  1. دانشگاه هاروارد کمبریج، ایالات متحده آمریکا Harvard University
  2. دانشگاه آکسفورد بریتانیا University of Oxford
  3. مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن The London School of Economics and Political Science (LSE)
  4. دانشگاه کمبریج بریتانیا University of Cambridge
  5. دانشگاه استنفورد ایالات متحده Stanford University
  6. موسسه فناوری ماساچوست (MIT) کمبریج، ایالات متحده آمریکا Massachusetts Institute of Technology (MIT)
  7. دانشگاه ملی سنگاپور National University of Singapore (NUS)
  8. دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (UCB) ایالات متحده آمریکا University of California, Berkeley (UCB)
  9. دانشگاه ییل نیوهیون، ایالات متحده آمریکا Yale University
  10. دانشگاه بوکونی ایتالیا Bocconi University

همچنین شایان ذکر است که در بین دانشگاه های آسیایی، دانشگاه ملی سنگاپور رتبه 7 را در بین دانشگاه های برتر برای رشته های علوم اجتماعی مانند اقتصاد کشاورزی دارد. همچنین دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور نیز رتبه 11 را در بین لیست دانشگاه های برتر دارا است. دانشگاه های ایرانی در این رتبه بندی جایگاهی ندارند.

از طرف دیگر شرایط درآمد متخصصین رشته اقتصاد کشاورزی در کشورهای جهان متوسط و رو به بالا است. اقتصاددانان کشاورزی به طور متوسط 71697 دلار در سال یا 34.47 دلار در ساعت در ایالات متحده درآمد دارند.  متوسط حقوق یک اقتصاددان کشاورزی در ایالات متحده آمریکا در سال 2023 مقدار 126750  دلار در سال یا 60.94 دلار در ساعت است. درآمدهای افراد مبتدی از 99,225 دلار در سال شروع می شود در حالی که اکثر متخصصین با تجربه تا 149,168 دلار در سال درآمد دارند.

معرفی کامل رشته اقتصاد کشاورزی| دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته اقتصاد کشاورزی

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته اقتصاد کشاورزی در ایران چگونه است؟

به طور کلی بازار کار رشته اقتصاد کشاورزی در ایران متوسط است و افراد در صورت تقویت مهارت های خود می توانند در سازمان های مرتبط مشغول به کار شوند. متخصصان رشته اقتصاد کشاورزی در فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی مرتبط با مسائل اقتصادی بخش کشاورزی می توانند با همدیگر فعالیت می کنند.

برترین دانشگاه های رشته اقتصاد کشاورزی در ایران کدامند؟

برترین دانشگاه های رشته اقتصاد کشاورزی در ایران دانشگاه های تهران، دانشگاه تبریز، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه گیلان است. توجه داشته باشید که تمامی دانشگاه های کشور از نظر کیفیت علمی در جایگاه قابل قبولی قرار دارند.

درآمد رشته اقتصاد کشاورزی چقدر است؟

درآمد رشته اقتصاد کشاورزی به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که می تواند در دستمزد و حقوق افراد تاثیر داشته باشد. جایگاه شغلی، مدرک تحصیلی، مکان استخدام و همچنین رزومه از جمله عوامل موثر در درآمد رشته اقتصاد کشاورزی است. به طور کلی درآمد متوسط تا رو به بالایی را می توان برای این رشته در نظر گرفت.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ایمان
ایمان
1 سال قبل

سلام
خودتان را درگیر این رشته مسخره نکنید
بازار کار نداره

رضا محمدیان
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  ایمان

با سلام
هر رشته ای افراد علاقه مند برای تحصیل و بازار کار مختص خود را دارد.

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x