جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته بینایی سنجی

رشته بینایی سنجی
معرفی کامل رشته بینایی سنجی | تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته بینایی سنجی
فهرست مطالب

معرفی رشته بینایی سنجی

رشته بینایی سنجی یکی از رشته های زیر نظر علوم پزشکی و مرتبط با بینایی و بهداشت چشم و مراقبت از آن است و نیاز به متخصصین این رشته برای هر جامعه‌ای بسیار ضروری خواهد بود. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد، و شرایط ادامه تحصیل در رشته بینایی سنجی در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته بینایی سنجی | تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته بینایی سنجی

رشته بینایی سنجی یکی از رشته های محبوب گروه علوم پزشکی در کشور ما محسوب می‌شود. اپتومتریست ها درآمد بسیار بالایی داشته و شما برای رسیدن به این درآمد بالا حتماً بایستی تلاش و پشتکار کافی برای پاس کردن تمام واحدهای تخصصی این رشته را داشته باشید.

تاریخچه رشته بینایی سنجی

در بررسی تاریخچه رشته بینایی سنجی در جهان به شایعات مختلفی بر می خوریم که هیچ مدرک مستحکمی برای اثبات بسیاری از این شایعات وجود ندارد. اولا اینکه درمان مربوط به بیماری های چشم از همان ابتدا و با روی کار آمدن خدمات پزشکی در میان جامعه انسانی با استفاده از روش‌های سنتی در دستور کار قرار گرفته و از این رو می‌توان تاریخچه این خدمات را به زمان های بسیار طولانی نسبت داد. از طرف دیگر یکی دیگر از مواردی که می تواند تاثیر فوق العاده مهمی بر روی تاریخچه رشته بینایی سنجی داشته باشد به وجود آمدن عدسی ها برای ساخت عینک ها است که این موضوع به ۴۳۴ سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد. البته عینک به صورت امروزی در سال ۱۲۸۶ میلادی توسط یک صنعتگر ناشناس اختراع شده اما با این حال تا قبل از آن از عدسی ها برای اصلاح ضعف بینایی ها استفاده می شد. در برخی از شایعات نیز اختراع عینک به هندی‌ها مربوط شده و آنها بر این عقیده هستند که سال ها قبل از این، در جامعه خود از عینک استفاده می کردند.

رشته بینایی سنجی یا همان اپتومتری برای اولین بار در سال ۱۹۱۰ و در دانشگاه کلمبیا راه اندازی شد و بعد از آن موسسات و دانشگاه های مختلفی امکان دریافت آموزشهای حرفه ای مربوط به این رشته را برای علاقمندان فراهم کردند. اولین فارغ التحصیلان رشته اپتومتری نیز به ساله ۱۹۲۳ برمیگردد.

معرفی کامل رشته بینایی سنجی | تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته بینایی سنجی

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته بینایی سنجی

به صورت کلی علم بینایی به دو شاخه اصلی چشم پزشکی و بینایی سنجی تقسیم می‌شود که در رشته بینایی سنجی فارغ التحصیلان می بایست به توانمندی ها و مهارت های لازم برای ارائه خدمات در زمینه بهداشت و مراقبت از چشم بپردازند. خدمات فوق العاده زیادی در زمینه چشم و مراقبت های آن وجود دارد که عدم دقت به این خدمات می‌تواند مشکلات فوق‌العاده زیادی برای افراد جامعه به دنبال داشته باشد. رشته بینایی سنجی را در واقع می توان رشته های برای کسب مهارت های لازم و ارائه خدمات برای درمان مشکلات چشمی در جامعه بشر تعریف کرد.

بینایی سنجی در یک نگاه

 رشته بینایی سنجی در کشور ما یکی از رشته های زیر گروه کنکور سراسری علوم تجربی است. علاقه مندان به ورود به این رشته بعد از اتمام دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی بایستی در کنکور سراسری تجربی شرکت کرده و در صورت کسب تراز و نمره قبولی وارد این رشته در دانشگاه های مختلف شوند. در حال حاضر رقابت بسیار خوبی برای ورود به رشته بینایی سنجی در کشور وجود دارد و هر ساله علاقه‌مندان زیادی این رشته را به عنوان یکی از اولویت های اصلی خود در انتخاب رشته دانشگاه ها در نظر می گیرند.

بینایی سنجی در کشور ما دارای بازار کار بسیار مناسبی است و معمولاً فارغ التحصیلان این رشته بلافاصله بعد از اتمام مقطع کارشناسی میتوانند وارد بازار کار حرفه‌ای شده و به درآمدهای قابل توجه برسند. امکان ارائه خدمات گسترده برای فارغ‌التحصیلان بینایی سنجی نیز وجود دارد و افراد و فارغ التحصیلان این رشته بنابه تخصص ها و علایق خود می توانند خدمات مختلفی را برای ارائه در نظر بگیرند. امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا بینایی سنجی نیز برای علاقه مندان به این رشته در دانشگاه های کشور ما وجود خواهد داشت.

مقطع آموزشی کارشناسی بینایی سنجی در 4 سال تحصیلی دنبال می‌شود و دانشجویان می بایست در طول این 4 سال در مجموع ۱۴۶ واحد درسی را پشت سر بگذرانند‌. در مقطع کارشناسی هیچ گرایش خاصی برای بینایی سنجی در نظر گرفته نشده اما در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا امکان انتخاب گرایش های تخصصی مختلف برای دانشجویان وجود خواهد داشت.

پرمتقاضی بودن 79%
کاربردی بودن 83%
دشواری دروس 81%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 91%

رشته بینایی سنجی در ایران

 رشته بینایی سنجی در ایران به عنوان یک رشته حرفه ای دانشگاهی سابقه خیلی طولانی ندارد اما با این حال شواهد نشان می‌دهد که علوم بینایی و بینایی سنجی در ایران به صورت حرفه ای از دوره قاجار آموزش داده می شدند. در آن زمان بسیاری از چشم پزشکان خارجی فرایند آموزش بینایی سنجی را در ایران به دستور دولت آغاز کرده و شرایط کسب آموزش‌های لازم در این زمینه را در کشور ما فراهم کرده بودند. البته در تاریخچه پزشکی ایران شواهدی برای استفاده از وسایلی برای تقویت بینایی نیز مشاهده می‌شود که به سال های بسیار دور برمی‌گردد. به عنوان مثال ابوعلی حسن بن الهیثم به عنوان فیزیکدان و طبیب عالیقدر ایرانی در سال ۳۵۴ هجری از عدسی ها در علم نورشناسی استفاده کرد و اپتومتری در ایران به نوعی مرهون خدمات این دانشمند و فیزیکدان بزرگ نیز است.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته بینایی سنجی

 در این بخش به دنبال بررسی شرایط پذیرش در رشته بینایی سنجی در دانشگاه های کشور هستیم. برای بررسی پذیرش در رشته بینایی سنجی بایستی دو موضوع بسیار مهم را با هم بررسی کنیم. در درجه اول باید بدانید که این رشته علاقه مندان بسیاری زیادی داشته و از جمله  رشته های محبوب محسوب می شود. به همین دلیل رقابت برای ورود به آن بسیار بالا بوده و لازم است تا  علاقه مندان از همان دوران دبیرستان برنامه ریزی مناسبی برای کسب نمره و تراز قبولی در کنکور سراسری تجربی داشته باشند.

نکته مهم دیگر درباره شرایط پذیرش در این رشته بررسی میزان ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه های کشور است. هر ساله در دفترچه کنکور سراسری تجربی میزان ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه های کشور برای پذیرش در بینایی سنجی اعلام می‌شود. اگر بخواهیم میان داوطلبین علاقمند برای حضور در بینایی سنجی و همچنین میزان ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه های کشور مقایسه ای داشته باشیم،  رقابت برای ورود به این رشته دست بالاتر را دارد. به همین دلیل لازم است تا حتما هم در دروس عمومی و هم در دروس تخصصی در کنکور سراسری رشته تجربی شرایط خوبی برای خود رقم بزنید.

 برای کسب نمره و تراز قبولی در بینایی سنجی در کنکور سراسری تجربی دو دسته از دروس تاثیر خواهند داشت. دسته اول دروس عمومی هستند که تاثیر آنها به نسبت پایین تر است و ضریب کمتری نیز دارند. در جدول زیر می توانید ضرایب دروس عمومی مربوط به کنکور رشته تجربی را برای ورود به این رشته در مقطع کارشناسی مشاهده کنید:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس عمومی در کنکور
زبان و ادبیات فارسی
4
زبان عربی
2
فرهنگ و معارف اسلامی
3
زبان انگلیسی
2

البته همانطور که اشاره کردیم ضرایب دروس تخصصی کنکور رشته تجربی برای ورود به رشته بینایی سنجی بیشتر بوده و این دسته از درس ها اهمیت بیشتری دارند. در جدول زیر می توانید ضرایب دروس تخصصی کنکور سراسری تجربی برای پذیرش در بینایی سنجی را مشاهده کنید.

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در زیرگروه 1 کنکور تجربی
زمین شناسی
0
ریاضی
2
زیست
4
فیزیک
2
شیمی
3

دانشگاه های برتر رشته بینایی سنجی

 شناخت دانشگاه های برتر رشته بینایی سنجی نکته مهم دیگری است که باید درباره این رشته به بررسی آن بپردازیم.  داوطلبین کنکور معمولاً علاقه دارند ها بعد از دریافت نتایج اولیه دانشگاه های برتر را در اولویت اصلی خود قرار داده و تلاش خود را برای ورود به این دانشگاه ها انجام دهند. هر چند برای ورود به دانشگاه های برتر رشته بینایی سنجی حتما باید از همان دوره دبیرستان برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده و شرایط ایده آلی در آزمون کنکور سراسری تجربی به دست آورید اما با این حال شناخت دانشگاه های برتر این رشته ها بعد از کسب نتایج اولیه کنکور نیز لازم و ضروری است. در حال حاضر دانشگاه های برتر رشته بینایی سنجی در کشور ما به ترتیب  دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی مشهد میباشند.

نمونه کارنامه قبولی در رشته بینایی سنجی

 یکی از مواردی که باعث می‌شود تا شناخت شما نسبت به شرایط پذیرش در رشته بینایی سنجی در دانشگاه های کشور ما افزایش پیدا کند، مشاهده نمونه کارنامه قبولی در این رشته در کنکور های سال های گذشته است. البته هر چند هر سال شرایط پذیرش در رشته بینایی سنجی با توجه به میزان علاقه مندی و رقابت ایجاد شده برای ورود به این رشته با تفاوت هایی همراه می‌شود، اما با این حال با مشاهده دو نمونه کارنامه قبولی در رشته بینایی سنجی تا حدی می توانید با تراز و نمره قبولی در این رشته در کنکور سراسری تجربی آشنا شوید. در ادامه می توانید دو نمونه کارنامه قبولی در رشته بینایی سنجی مربوط به سال‌های گذشته مشاهده نمایید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

واحد های درسی رشته بینایی سنجی

 برای اینکه شناخت شما نسبت به رشته بینایی سنجی افزایش پیدا کند لازم دانستم تا واحدهای درسی این رشته را نیز به شما معرفی نماییم. واحد های درسی رشته بینایی سنجی مانند سایر رشته های علوم پزشکی هر چند سال یکبار توسط شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مورد بازبینی قرار گرفته و تغییراتی بر روی آنها بر اساس نیاز روز این رشته انجام می پذیرد. در این بخش سعی داریم تا آخرین مصوبه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی را به عنوان سرفصل دروس رشته بینایی سنجی به شما معرفی کنیم.

واحدهای درسی در نظر گرفته شده برای رشته بینایی سنجی در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند که هر کدام از این دسته بندی ها به دنبال انتقال مهارت های خاصی به دانشجویان رشته خواهند بود. در مجموع ۱۴۶ واحد درسی به عنوان دروس رشته بینایی سنجی در نظر گرفته شده که دانشجویان موظف هستند در طول چهار سال تحصیلی و یا هشت نیمسال تحصیلی این واحدها را انتخاب کرده و پشت سر بگذرانند.

در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته بینایی سنجی در مقطع کارشناسی را در دانشگاه های کشور مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته بینایی سنجی
دروس عمومی
24 واحد
دروس پایه و اصلی
42 واحد
دروس تخصصی
75 واحد
دروس کارآموزی
6 واحد
مجموع
146 واحد

دقت داشته باشید که قوانین خاصی برای پشت سر گذاشتن این واحدها وجود دارد که دانشجویان می بایست به همین قوانین برای اخذ این واحدها اقدام کرده و در نهایت موفق به گذراندن تمامی ۱۴۶ واحد شوند. همچنین لازم به توضیح است که هر نیمسال تحصیلی مشتمل بر ۱۶ هفته آموزشی خواهد بود و دانشجویان برای هر واحد نظری در طول هر ترم باید ۱۷ ساعت آموزشی و برای هر واحد عملی ۳۴ ساعت آموزشی و هر واحد کارگاهی ۵۱ ساعت آموزشی را پشت سر بگذرانند. برای واحدهای کارآموزی نیز به دلیل اهمیت بسیار بالا برای هر واحد ۶۸ ساعت آموزشی در نظر گرفته می شود. در ادامه به بررسی و معرفی واحد های درسی رشته به تفکیک تعداد واحد ها و هر کدام از دسته بندی های بالا می پردازیم.

دروس عمومی

اولین بخش از واحد های درسی رشته بینایی سنجی دروس عمومی هستند. دروس عمومی بیشتر درس های معارف اسلامی و اخلاق را شامل میشوند که از سوی گروه معارف و گروه عمومی تعیین شده و برای تمام مقاطع کارشناسی در تمام رشته ها یکسان است. دانشجویان بینایی سنجی بایستی ۲۴ واحد درسی را به عنوان دروس عمومی از همان ترم نخست انتخاب کرده و در طول هشت ترم مختلف پاس کنند.

در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته بینایی سنجی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی
1 واحد
ورزش 1
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن ۲۴ واحد دروس عمومی رشته بینایی سنجی وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. ۲۴ واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی
  • ۴ واحد متون اسلامی ( آیات و احادیث)

برای این رشته در دروس عمومی، ۱۰ واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته بینایی سنجی در دوره کارشناسی پیوسته ۲۴ واحد خواهد شد.

دروس پایه و اصلی رشته بینایی سنجی

 دومین بخش از واحد های درسی رشته بینایی سنجی که باید به معرفی آنها بپردازیم دروس پایه و اصلی در نظر گرفته شده برای رشته هستند. دروس پایه و دروس اصلی درس های بسیار مهمی هستند که در حقیقت زمینه ساز اولیه مهارت های مربوط به این رشته بوده و دانشجویان می بایست برای پاس کردن آنها از همان ترم نخست برنامه ریزی های لازم را در نظر بگیرند. در مجموع ۴۲ واحد درسی به عنوان دروس پایه و اصلی برای این رشته در نظر گرفته شده است.

در جدول زیر می توانید دروس پایه و اصلی برنامه آموزشی دوره کارشناسی پیوسته رشته بینایی سنجی را مشاهده کنید:

دروس پایه و اصلی رشته بینایی سنجی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 بیوشیمی 3
2 فیزیک نور 4
3 تشریح عمومی و اعصاب 4
4 آمار حیاتی 2
5 اورژانسهای چشمی 2
6 میکروب شناسی 3
7 علائم چشم در بعضی از بیماریهای داخلی 1
8 فیزیولوژی اعصاب 2
9 فیزیولوژی چشم 2
10 شیمی عمومی 3
11 فیزیولوژی عمومی 3
12 روانشناسی عمومی و رشد 3
13 کمکهای اولیه 1
14 آسیب شناسی عمومی 2
15 داروشناسی 4
16 ژنتیک و چشم 1
17 تشریح و بافت شناسی چشم 2
مجموع واحدها 42 واحد

دانشجویان می بایست برای اخذ دروس پایه و اصلی مقطع کارشناسی پیوسته بینایی سنجی حتماً به قوانینی مانند پیش نیاز و همنیاز وقت داشته باشند زیرا عدم دقت به این موضوع باعث می‌شود تا در ترم های انتهایی با چالش هایی روبرو شده و نتوانید در زمان مشخص شده برای اتمام ۱۴۶ واحد درسی نداشته اقدام کنید.

دروس تخصصی

 در این بخش نوبت به معرفی دروس تخصصی رشته بینایی سنجی می‌رسد. دروس تخصصی را میتوان اصلی ترین واحدهای درسی برای این رشته در نظر گرفت ای را مهارت های اصلی لازم برای ورود به بازار کار و ارائه خدمات در آن را شامل می شوند. توصیه می‌کنیم که حتماً برای پشت سر گذاشتن دروس تخصصی بینایی سنجی دقت و تمرکز بسیار بالایی داشته باشید زیرا عدم دقت به این دروس باعث می شود تا مهارت های شما بعد از اتمام دوره تحصیلی کارشناسی کامل نباشد.

در جدول زیر می توانید دروس تخصصی رشته بینایی سنجی در دوره کارشناسی پیوسته را مشاهده کنید:

دروس تخصصی رشته بینایی سنجی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 اپتیک هندسی و فیزیکی 1 3
2 لابراتوار اپتیک 1 2
3 فیزیولوژی اپتیک 1 3
4 مقدمات اپتومتری 3
5 تاریخچه اپتومتری و علوم بینایی 1
6 اپتومتری 1 3
7 اپتومتری 2 3
8 اپتومتری 3 3
9 عدسیهای تماسی 1 2
10 عدسیهای تماسی 2 2
11 آسیب شناسی چشم 1 4
12 آسیب شناسی چشم 2 3
13 اپتومتری افراد مسن و نیمه بینایان 4
14 اپتومتری کودکان 1 3
15 اپتومتری کودکان 2 3
16 اپتومتری مشاغل و بهداشت چشم 2
17 اپتومتری پیشرفته 3
18 مکانیسم دید دو چشمی 3
19 درمان آنومالیهای دو چشمی 1 4
20 درمان آنومالیهای دو چشمی 2 4
21 آنالیز مشاهدات کلینیکی 1
22 بینایی محیطی 2
23 اپتیک هندسی و فیزیکی 2 3
24 لابراتوار اپتیک 2 2
25 فیزیولوژی اپتیک 2 3
26 ابزرواسیون 3
27 زبان تخصصی 2
مجموع واحدها 73 واحد

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته بینایی سنجی

یکی از مهمترین نکات مثبت که باید درباره رشته بینایی سنجی به آن اشاره داشته باشیم بازار کار بسیار مناسب این رشته است. در خیلی از رشته های مهندسی و یا حتی علوم پزشکی شاهد هستیم که بازار کار تقریبا اشباع شده و فارغ‌التحصیلان برای ورود به شرکت های مختلف بایستی توانمندی ها و مهارت های خاصی داشته باشند.  اما شرایط برای بازار کار رشته بینایی سنجی کاملاً متفاوت است و این رشته در حال حاضر شرایط ویژه ای از این نظر دارد.

دانش آموختگان بینایی سنجی به دلیل نیاز بسیار زیاد به فارغ التحصیلان و مهارتهای مربوط به این رشته بلافاصله بعد از اتمام دوره تحصیل خود می تواند در بازار کار وارد شغل های مختلف شوند. هم در مراکز دولتی و بیمارستان ها نیاز به مهارت های مربوط به این رشته بسیار زیاد است و هم در کلینیک و مطب های شخصی نیز شاهد نیاز مبرم به مهارتهای مربوط به این رشته هستیم. یکی از مهمترین و اصلی ترین دلیل علاقه مندی بسیاری از داوطلبان در کنکور تجربی برای ورود به رشته بینایی سنجی همین بازار کار فوق العاده مناسبی نداشته در کشور ما است.

گرایش های رشته بینایی سنجی

شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر چند سال به چند سال برنامه آموزشی رشته های مختلف زیر مجموعه خود را به همراه گرایش های مختلف مربوط به آن را تعریف کرده و در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در هر بار بازنگری صورت گرفته در سرفصل ها و دروس تعیین شده برای هر رشته و همچنین گرایش های مختلف تغییرات ایجاد می شود. طبق آخرین بازنگری به عمل آمده به عنوان برنامه آموزشی دوره کارشناسی پیوسته رشته بینایی سنجی برای این رشته در مقطع کارشناسی هیچگونه گرایشی تعریف نشده و دانشجویان و علاقه‌مندان برای انتخاب گرایش های تخصصی می توانند در مقطع تحصیلی بالاتر اقدام کنند.

کاربردهای رشته بینایی سنجی

به تبع مانند سایر رشته های علوم پزشکی می توان کاربردهای بسیار زیادی را برای  رشته بینایی سنجی نیز در نظر گرفت. کاربردهای رشته بینایی سنجی  در وهله اول به ارتقاء سطح علمی خود این رشته مربوط می شوند. در واقع آموزش های حرفه ای در نظر گرفته شده در مقطع کارشناسی و مقاطع تحصیلی بالاتر در بینایی سنجی باعث می‌شود تا افراد حرفه‌ای بیشتری در این زمینه در کشور پرورش پیدا کند و همین موضوع باعث ایجاد تحقیقات بیشتر و افزایش سطح علمی کشور در این زمینه می شود.

همچنین نکته بسیار مهم دیگر درباره کاربردهای رشته بینایی سنجی این است که در حال حاضر نیاز جامعه به تخصص های این چنینی بسیار زیاد است. چشم از جمله اعضای بدن است که در سنین بالا با مشکلات بسیار زیادی روبرو شده و به دلیل نوع زندگی افراد در جامعه امروز حتی در سنین پایین چالشهای برای آن ایجاد می شود. آموزش های بینایی سنجی و ایجاد مهارت های حرفه ای در افراد در این زمینه می تواند کمک شایانی به جامعه کشور برای هرچه بهتر کردن مشکلات اجتماعی داشته باشد.

درآمد رشته بینایی سنجی

 درآمد رشته بینایی سنجی به شرایط دانش آموختگان این رشته بعد از اتمام دوره تحصیل بستگی دارد. با توجه به اینکه بینایی سنجی معمولاً کاری کاملا حرفه‌ای محسوب می‌شود هر چقدر مهارتها و توانمندی های افراد در این زمینه بیشتر باشد در نهایت می تواند به درآمدهای بالاتری نیز برسند. البته در این بین فاکتورهای دیگری نیز می‌تواند میزان درآمد دانش آموختگان بینایی سنجی را تحت تاثیر قرار داده و شرایط بهتری را برای این افراد ایجاد نمایند.  به عنوان مثال با افزایش میزان تجربه درآمد این افراد افزایش پیدا میکند. محل زندگی و محل کار یکی دیگر از فاکتور های مهم در درآمد رشته بینایی سنجی خواهد بود. همچنین جایگاه شغلی تعریف شده و محل استخدام یکی دیگر از فاکتورهایی است که می‌تواند تاثیرات زیادی را بر روی درآمد فارغ التحصیلان رشته داشته باشند.

تخصص های رشته بینایی سنجی در هیچ رشته دیگری وجود ندارد. با کمی تلاش و پشتکار در طول دوران تحصیل در بینایی سنجی می توانید تمام دغدغه های مالی خود را در بازار کار حرفه ای رفع کنید.

ادامه تحصیل در رشته بینایی سنجی

 یکی از نکات بسیار مهمی که درباره رشته بینایی سنجی باید به بررسی آن بپردازیم شرایط ادامه تحصیل در این رشته است. مانند سایر رشته های علوم پزشکی امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نیز برای دانش آموختگان مقطع کارشناسی بینایی سنجی وجود دارد. البته شرایط خاصی برای ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر در این رشته در نظر گرفته شده که حتماً باید به آن ها دقت داشته باشید. در ادامه شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا بینایی سنجی را با هم مورد بررسی قرار می دهیم. 

 دانشجویان بعد از اتمام مقطع کارشناسی بلافاصله می توانند در آزمون ورودی کارشناسی ارشد شرکت کرده و در صورت کسب نمره و تراز قبولی برای ورود به دانشگاه های کشور در مقطع کارشناسی ارشد بینایی سنجی اقدام نمایند. امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بینایی سنجی در گرایش های مختلفی وجود دارد. دقت داشته باشید که فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته می توانند در گرایش های نزدیکه مربوط به سایر رشته ها نیز در مقطع کارشناسی ارشد به ادامه تحصیل بپردازند و همچنین امکان حضور در همان گرایش اصلی بینایی سنجی را نیز خواهند داشت.

 همچنین علاقه مندان بعد از اتمام مقطع کارشناسی ارشد بلافاصله می توانند برای شرکت در آزمون دکترا نیز اقدام کرده و برای تحصیل در مقطع دکترا بینایی سنجی اقدام کنند. انتخاب گرایش مورد نظر در مقطع دکترا به گرایش دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد بستگی خواهد داشت و از این گذشته باید یادآور شویم که بخش قابل توجهی از شرایط پذیرش در مقطع دکترا به مصاحبه علمی دانشجویان در دانشگاه های مختلف مربوطه خواهد بود.

رشته بینایی سنجی در جهان

 رشته بینایی سنجی در جهان نیز به عنوان یک رشته محبوب محسوب می‌شود و هر ساله علاقه مندان زیادی در بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل در این رشته اقدام می نمایند. با توجه به اینکه تحصیل در بینایی سنجی در دغدغه ها و چالش های مربوط به رشته هایی مانند پزشکی و داروسازی را نداشته و امکان پذیرش در این رشته ساده تر است به همین دلیل افراد زیادی برای ورود به این رشته در دانشگاه های مختلف اقدام نموده و در نهایت با دریافت مدرک کارشناسی و یا مقاطع بالاتر وارد بازار کار می‌شوند.

اگر بخواهیم دانشگاه های برتر رشته بینایی سنجی در جهان را تیز کنیم بایستی به آخرین بروزرسانی استاندارد QS سر بزنیم. طبق آخرین بروزرسانی صورت گرفته در سایت این استاندارد ده دانشگاه برتر رشته بینایی سنجی در جهان به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا
  • دانشگاه King’s college لندن انگلستان
  • دانشگاه جان هاپکینز آمریکا
  • دانشگاه ساوتهمپتون انگلستان
  • دانشگاه منچستر انگلستان
  • دانشگاه وایلی آمریکا
  • دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا
  • دانشگاه آلبرتا کانادا
  • دانشگاه تورنتو کانادا

از نظر میزان درآمد نیز شرایط بسیار خوبی برای فارغ التحصیلان بینایی سنجی در سرتاسر جهان وجود دارد و فارغ التحصیلان این رشته حتی با مدرک کارشناسی نیز می توانند در جایگاه های شغلی بسیار عالی قرار گرفته و به درآمدهای مناسبی برسند. در حال حاضر متوسط درآمد سالیانه افراد شاغل در این رشته در بسیاری از کشورهای جهان حدود ۱۱۵ هزار دلار در سال است و در صورت افزایش میزان تجربه و مهارت ها در این زمینه امکان افزایش تا ۲۰۰ هزار دلار در سال نیز وجود دارد.

معرفی کامل رشته بینایی سنجی | تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته بینایی سنجی

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته بینایی سنجی در ایران و جهان چگونه است؟

رشته بینایی سنجی از آن دسته از رشته هایی است که ردیف های شغلی خیلی گسترده ای برای آن تعریف می شود؛ اما مزیت بزرگ این رشته این است که مراکز مختلف نمی توانند دست روی مهارت ها و تخصص های مربوط به سایر شرته ها بگذارند و به همین دلیل بازار کار فوق العاده مناسبی را برای دانش آموختگان این رشته هم در ایران و هم در جهان می توان متصور بود. همچنین یکی دیگر از مزیت های بازار کار رشته بینایی سنجی این است که فارغ التحصیلان این رشته در فاصله بسیار کمی بعد از اتمام دوره تحصیلات خود می توانند سریعا وارد بازار کار حرفه‌ای شده و به درآمد مناسبی برسند.

درآمد رشته بینایی سنجی چقدر است؟

درآمد رشته بینایی سنجی به ردیف شغلی کاربران و همچنین میزان تجربه افراد در ارائه خدمات در رشته بستگی خواهد داشت. به صورت کلی با توجه به کمبود نیرو در این رشته در حال حاضر شرایط درآمد قابل توجهی را می توان برای فارغ التحصیلان آن در نظر گرفت. همچنین افزایش مهارت ها و تسلط بر نحوه کار با دستگاه های مختلفی نیز می تواند روی درآمد حاصل از فعالیت های مربوط به بینایی سنجی تاثیر داشته باشد.

برترین دانشگاه ‌های رشته بینایی سنجی در ایران کدامند؟

در حال حاضر از میان دانشگاه های علوم پزشکی ایران دانشگاه های شهید بهشتی و دانشگاه ایران را می توان به عنوان برترین دانشگاه های رشته بینایی سنجی معرفی کرد.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی آریا
مهدی آریا
1 سال قبل

سلام ممنون میشم اصلاح کنید …کارشناسی یا دکتری حرفه ای

رضا محمدیان
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  مهدی آریا

این صفحه مربوط به کارشناسی رشته بیناسنجی می باشد.

ریحان
ریحان
7 ماه قبل

سلام خداقوت معمولا چند روز درهفته کلاس دارن؟

رضا محمدیان
مدیر
7 ماه قبل
پاسخ به  ریحان

سلام اغلب دانشجویان کارشناسی 3 تا 4 روز در هفته کلاس خواهند داشت. تعداد روزها ارتباط مستقیمی با واحدهای اخذ شده دانشجو دارد.

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x