جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته علوم آزمایشگاهی

رشته علوم آزمایشگاهی
معرفی کامل رشته علوم آزمایشگاهی | تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، درآمد علوم آزمایشگاهی در ایران
فهرست مطالب

معرفی رشته علوم آزمایشگاهی

رشته علوم آزمایشگاهی یکی از زیر شاخه های علم پزشکی محسوب می‌شود که برای ورود به این رشته بایستی از طریق کنکور سراسری تجربی اقدام نمایید. رشته در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین رشته های کارشناسی در میان شاخه های علوم پزشکی محسوب می شود. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد، و شرایط ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته علوم آزمایشگاهی | تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، درآمد علوم آزمایشگاهی در ایران

کنترل بیماری ها و مدیریت بیماران در هر جامعه ای نیاز به تخصص های مختلف دارد. یکی از اصلی تری این تخصص ها در این زمینه مربوط به رشته علوم آزمایشگاهی است.

تاریخچه رشته علوم آزمایشگاهی

برای بررسی تاریخچه رشته علوم آزمایشگاهی احتمالا باید سراغ بررسی تاریخچه اقدامات پزشکی در میان جامعه انسانی برویم. در معرفی رشته پزشکی به صورت کامل تاریخچه پیشرفته پزشکی در میان نسل بشر را مورد بررسی قرار دادیم. عملاً رشته علوم آزمایشگاهی نیز به بعد از ایجاد پیشرفت های قابل توجه در علم پزشکی به عنوان یک زیر شاخه در آن ایجاد شده است. علوم آزمایشگاهی از جمله علوم پایه رشته پزشکی محسوب می‌شود که بیشتر به بخش تشخیص و درمان و پیشگیری و همچنین پیگیری بیماری ها مربوط می گردد. اگر بخواهیم تاریخچه این رشته را در دانشگاه های جهان مورد بررسی قرار دهیم به وضوح مشخص است که تا قبل از سال ۱۹۷۶ رشته ای به عنوان علوم آزمایشگاهی وجود نداشت. تا آن سال معلومات و دانستنی های مربوط به این رشته تحت عنوان رشته تکنولوژی پزشکی (Medical Technology) ارائه می شد. 

در این سال بود که تکنولوژی پزشکی به رشته علوم آزمایشگاهی (Medical Laboratory Sciences) تغییر نام پیدا کرد. از آن سال به بعد هر ساله شاهده به وجود آمدن پیشرفت‌های قابل توجه در این رشته هستیم. گرایشهای بسیار زیادی نیز برای رشته علوم آزمایشگاهی ایجاد شده که به صورت کاملاً تخصصی و حرفه ای شرایط بررسی بیماریهای مختلف در این گرایش ها آموزش داده می شود.

معرفی کامل رشته علوم آزمایشگاهی | تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، درآمد علوم آزمایشگاهی در ایران

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته علوم آزمایشگاهی

 رشته علوم آزمایشگاهی در واقع به علوم و روش های مختلف به کار گرفته شده برای پیشگیری، درمان و پیگیری بیماران و بیماری های مختلف در جامعه اطلاق می شود. استفاده از فناوری های پیشرفته بیوتکنولوژی و همچنین ابداع تست‌های تشخیصی جدید همگی از جمله ابزارهایی هستند که در راستای توسعه هرچه بیشتر خدمات این رشته به وجود آمده‌اند. دانش آموختگان این رشته در واقع با استفاده از آزمایش های بیوشیمیایی و هماتولوژی در همان قدم اول می‌توانند پزشک متخصص را در تشخیص بیماری کمک کرده و شرایط فوق العاده ایده‌آل تری برای تشخیص و درمان بیماری فراهم آورند. نمونه برداری و آزمایش بر روی نمونه ها به طرق مختلف از جمله وظایف اصلی دانش آموختگان این رشته در آزمایشگاه ها خواهد بود.

رشته علوم آزمایشگاهی در یک نگاه

 رشته علوم آزمایشگاهی به عنوان یکی از زیر شاخه های علوم پزشکی یکی از زیر گروه های کنکور تجربی محسوب می شود. برای ورود به این رشته بایستی از طریق کنکور تجربی اقدام شده و علاقمندان می بایست در زیر گروه ۱ این کنکور شرکت نمایند. امکان تحصیل در مقطع کارشناسی علوم آزمایشگاهی در دانشکده های پزشکی زیادی در ایران در حال حاضر وجود دارد. رشته در دانشگاه های ایران در حال حاضر در 4 سال تحصیلی یا 8 نیمسال تحصیلی ارائه می‌شود و دانشجویان می‌بایست در طول این ۸ نیم سال ۱۳۵ واحد درسی را پشت سر بگذرانند‌. یکی از اصلی ترین و مهمترین جذابیت های علوم آزمایشگاهی برای داوطلبین کنکور بازار کار فوق العاده ایده آل و جذاب آن در ایران است.

به دلیل نیاز مبرم به تخصص های تعریف شده در این رشته در جامعه ایران شرایط برای رسیدن به درآمدهای قابل توجه نیز برای دانش آموختگان علوم آزمایشگاهی وجود خواهد داشت. شرکت در دوره های بالینی و همچنین افزایش میزان تجربه و رسیدن به تخصص های خاص در علوم آزمایشگاهی می تواند میزان درآمد فارغ التحصیلان این رشته را بیشتر هم نماید. همچنین امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا علوم آزمایشگاهی نیز برای علاقه مندان وجود خواهد داشت.

پرمتقاضی بودن 79%
کاربردی بودن 83%
دشواری دروس 81%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 91%

رشته علوم آزمایشگاهی در ایران

 هر چند سابقه و تاریخچه رشته پزشکی در ایران به ایران باستان بر می گردد اما مانند سایر نقاط جهان رشته علوم آزمایشگاهی در ایران نیز یک رشته جدید است. این رشته برای اولین بار در سال ۱۳۳۰ وارد ایران شد و در آن سال بود که با برگزاری دوره های چند ماهه افراد متخصص در زمینه ارائه خدمات علوم آزمایشگاهی تربیت شدند. البته داوطلبین در آن سال با مدرک دیپلم هم می توانستند وارد دوره های آموزش رشته علوم آزمایشگاهی شده و با کسب مهارت های لازم وارد بازار کار رشته شوند. برای اولین بار رشته علوم آزمایشگاهی در سال ۱۳۴۴ به عنوان یک رشته دانشگاهی در ایران شناخته شد و دانشگاه های علوم پزشکی تهران و تبریز و شهید بهشتی در آن زمان اقدام به پذیرش دانشجو در این رشته نمودند.

کم‌کم امکان تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی در ایران در دانشگاه های دیگری نیز به وجود آمد و البته گرایش های مختلفی در مقطع کارشناسی ارشد از جمله پاتوبیولوژی، انگل شناسی و قارچ شناسی نیز برای این رشته تعریف شدند. پس از انقلاب فرهنگی در ایران نیز رشته علوم آزمایشگاهی به صورت کاملاً تخصصی تر و حرفه ای تر به عنوان یک رشته دانشگاهی در ایران تعریف شد و در حال حاضر امکان ورود به این رشته برای افراد زیادی در هر سال تحصیلی وجود دارد.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته علوم آزمایشگاهی

 پذیرش در رشته علوم آزمایشگاهی از طریق کنکور سراسری تجربی انجام می پذیرد. علاقه مندان به این رشته می بایست بعد از اتمام دوره دبیرستان برای شرکت در کنکور تجربی آماده شده و با توجه به شرایط موجود در مرحله انتخاب رشته برای ورود به رشته علوم آزمایشگاهی اقدام نمایند. دقت داشته باشید که هر ساله ظرفیت پذیرش در رشته علوم آزمایشگاهی در دانشگاه های کشور در دفترچه راهنمای کنکور از سوی وزارت بهداشت و درمان اعلام شده و علاقه مندان حتما می بایست با دقت به شرایط مندرج در این دفترچه برای انتخاب این رشته اقدام کنند.

دو دسته دروس در کنکور سراسری تجربی برای پذیرش در رشته علوم آزمایشگاهی تعریف می شوند که دسته اول دروس عمومی و دسته دوم دروس اختصاصی هستند. با توجه به اینکه ضرایب به هر کدام از دروس تعریف شده در کنکور سراسری تجربی برای پذیرش در رشته علوم آزمایشگاهی با یکدیگر متفاوت است از این رو در ادامه این ضرایب را با شما در میان می گذاریم. در جدول زیر می توانید ضرایب دروس عمومی مربوط به کنکور رشته تجربی را برای ورود به این رشته در مقطع کارشناسی مشاهده کنید:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس عمومی در کنکور
زبان و ادبیات فارسی
4
زبان عربی
2
فرهنگ و معارف اسلامی
3
زبان انگلیسی
2

بعد از پایان پاسخ دادن به سوالات دفترچه عمومی در کنکور سراسری تجربی نوبت به دروس اختصاصی در نظر گرفته شده در این کنکور می رسد. البته به دلیل اهمیت بسیار بالاتر دروس اختصاصی لازم است تا دانشجویان حتماً برنامه مشخصی برای پاسخ دادن به سوالات دروس مربوط به این بخش داشته باشند. در جدول زیر می توانید ضرایب دروس اختصاصی مربوط به کنکور سراسری تجربی در زیر گروه ۱ این آزمون را مشاهده نمایید.

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در زیرگروه 1 کنکور تجربی
زمین شناسی
0
ریاضی
2
زیست
4
فیزیک
2
شیمی
3

به طور واضح مشخص است که درس زیست بیشترین تاثیر را در پذیرش این رشته خواهد داشت.

دانشگاه های برتر رشته علوم آزمایشگاهی

 به دلیل محبوبیت بسیار بالا و همچنین سابقه طولانی، امکان پذیرش در رشته علوم آزمایشگاهی در دانشگاه های زیادی در ایران وجود دارد. دانشکده های پزشکی دولتی ارائه دهنده خدمات آموزش علوم آزمایشگاهی معمولاً کیفیت آموزش های بسیار بالایی دارند و مهارت ها و تخصص های لازم برای ورود به بازار کار را به صورت کامل به دانشجویان خواهند آموخت. در این بین از میان دانشگاه های برتر رشته علوم آزمایشگاهی می توان به دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز اشاره کرد.

نمونه کارنامه قبولی در رشته علوم آزمایشگاهی

 برای این که تا حدودی شرایط قبولی در رشته علوم آزمایشگاهی را در کنی لازم دانستیم تا 2 نمونه کارنامه قبولی در این رشته در کنکور های سال قبل را نیز با شما به اشتراک بگذاریم. دقت داشته باشید که شرایط پذیرش در این رشته هر ساله با توجه به میزان رقابت و همچنین ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه ها با تفاوت‌های همراه می شود اما با این حال با مشاهده نمونه کارنامه قبولی در رشته علوم آزمایشگاهی تا حد می توانید شرایط ورود به این رشته در دانشگاه های کشور را ارزیابی کنید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

واحد های درسی رشته علوم آزمایشگاهی

 نوبت به معرفی واحدهای درسی رشته علوم آزمایشگاهی می رسد. شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر چند سال یکبار اقدام به بازنگری مشخصات کلی و سر فصل دروس رشته علوم آزمایشگاهی کرده و آن را به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ می دارد. دانشجویانی که بعد از ابلاغ این مصوبه وارد رشته علوم آزمایشگاهی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور شوند، می بایست از آخرین مصوبه تبعیت کرده و دروس انتخابی خود را بر اساس آن تنظیم نمایند. در حال حاضر آخرین مصوبه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی کشور برای واحدهای درسی رشته علوم آزمایشگاهی مربوط به ۱۰ آذر ۱۳۹۸ است.

مجموعه کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی در 4 سال تحصیلی یا ۸ ترم تحصیلی ارائه می‌شود که دانشجویان موظف هستند در طول این 4 سال تحصیلی ۱۳۰ واحد درسی را به صورت الزامی برای فارغ التحصیل شدن در این رشته پشت سر بگذرانند. شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی کشور واحدهای درسی این رشته را در 4 دسته واحدهای عمومی، پایه ، تخصصی و کارآموزی در عرصه تنظیم کرده است.

در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته علوم آزمایشگاهی در مقطع کارشناسی را در دانشگاه های علوم پزشکی کشور مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته علوم آزمایشگاهی
دروس عمومی
24 واحد
دروس پایه
27 واحد
دروس تخصصی
63 واحد
دروس کارآموزی در عرصه
16 واحد
مجموع
130 واحد

شایان ذکر است که قوانین و شرایط خاصی برای پشت سر گذاشتن هر یک از واحد های درسی رشته علوم آزمایشگاهی وجود دارد که دانشجویان می‌بایست از همان ترم نخست با شناخت این قوانین و یک برنامه ریزی دقیق برای پشت سر گذاشتن تمام این ۱۳۰ واحد اقدام نمایند. در ادامه سعی داریم تا واحد های درسی رشته علوم آزمایشگاهی را به تفکیک تعداد واحد ها در هر یک از این دسته بندی ها به شما معرفی کنیم.

دروس عمومی

 اولین بخش از واحد های درسی علوم آزمایشگاهی دروس عمومی هستند که از همان ترم نخست دانشگاه معمولاً امکان اخذ این واحدها را برای دانشجویان این رشته در نظر میگیرد. دروس عمومی در روسیه هستند که از سوی گروه معارف و گروه عمومی اعلام شده و هیچگونه ارتباطی به تخصص ها و مهارت های اصلی رشته علوم آزمایشگاهی نخواهند داشت. از این گذشته قوانین و شرایط مربوط به اخذ این واحدها نیز مربوط به خود این مجموعه دروس عمومی شده و به هیچ وجه به سایر دروس پایه یا تخصصی رشته ارتباطی نخواهند داشت. از این رو دانشجویان می توانند در طول 8 ترم تحصیلی به صورت مرتب این واحدها را اخذ کرده و در نهایت تمام آنها را پشت سر بگذرانند.

در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته علوم آزمایشگاهی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مباتی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی
1 واحد
ورزش 1
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن ۲۴ واحد دروس عمومی رشته علوم آزمایشگاهی وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. ۲۴ واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • دو درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • یک درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • یک درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • یک درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • یک درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی
  • ۲ واحد درس تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران

برای این رشته در دروس عمومی، ۱۰ واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته علوم آزمایشگاهی در دوره کارشناسی پیوسته ۲۴ واحد خواهد شد.

دروس پایه رشته علوم آزمایشگاهی

 دسته دوم از واحد های درسی رشته علوم آزمایشگاهی دروس پایه این رشته هستند. دروس پایه در واقع پایه گذار اصلی توانمندی ها و مهارت های لازم برای دانش آموختگان علوم آزمایشگاهی خواهند بود. این دروس ابتدا اطلاعات عمومی دانشجویان درباره علوم آزمایشگاهی را افزایش داده و سپس کم کم ذهنیت آنها را برای ورود به این رشته و تخصص های آن آماده می نمایند. 

در جدول زیر می توانید دروس پایه برنامه آموزشی دوره کارشناسی پیوسته رشته علوم آزمایشگاهی را مشاهده کنید:

دروس پایه رشته علوم آزمایشگاهی
ردیف نام درس واحد
1 شیمی عمومی 2
2 آز شیمی عمومی 1
3 مقدمات آزمایشگاه 1
4 آناتومی 2
5 بافت شناسی 1
6 آز بافت شناسی 1
7 بیوشیمی عمومی 3
8 آز بیوشیمی عمومی 1
9 زیست شناسی سلولی و مولکولی 2
10 فیزیولوژی 2
11 آز فیزیولوژی 1
12 فیزیک حیاتی 2
13 بهداشت عمومی و اپیدمیولوژی 1
14 روانشناسی عمومی 2
15 کامپیوتر 2
16 آمار حیاتی و روش تحقیق 2
17 فوریت های پزشکی 1
مجموع 27

 همانطور که ملاحظه می کنید در مجموع ۲۷ واحد درسی در ۱۷ درس مجزا به عنوان دروس پایه دوره کارشناسی پیوسته رشته علوم آزمایشگاهی از سوی شورای آموزش عالی علوم پزشکی در نظر گرفته شده است. قوانین پیش نیاز و همنیاز خاصی نیز برای این دسته از 2 روز در نظر گرفته شده که دانشجویان محترم می بایست این قوانین و شرایط را برای اخذ هر کدام از این واحدها در نظر بگیرند.

دروس تخصصی رشته علوم آزمایشگاهی

دسته سوم از واحد های درسی رشته علوم آزمایشگاهی دروس تخصصی مربوط به این رشته خواهند بود. دروس تخصصی دوره کارشناسی پیوسته رشته علوم آزمایشگاهی در واقع اصلی ترین دروسی هستن که به صورت نظری قرار است مهارت ها و توانمندی های لازم برای فارغ التحصیل شدن در این رشته را در دانشجویان ایجاد نمایند. دقت کنید که تسلط بیشتر به دروس تخصصی رشته باعث می‌شود تا توانمندی دانش آموختگان در زمان ورود به بازار کار بهتر باشد و آنها بتوانند رزومه مناسب‌تری نیز برای خود ایجاد نمایند.

در جدول زیر می توانید دروس اختصاصی رشته علوم آزمایشگاهی در دوره کارشناسی پیوسته را مشاهده کنید:

دروس تخصصی رشته علوم آزمایشگاهی
ردیف نام درس واحد
1 بیوشیمی پزشکی 1 2
2 آز بیوشیمی پزشکی 1 1
3 میکروب شناسی عمومی 2
4 آز میکروب شناسی عمومی 1
5 انگل شناسی 1 2
6 آز انگل شناسی 1 1
7 ایمنی شناسی پزشکی 1 2
8 آز ایمنی شناسی پزشکی 1 1
9 ویروس شناسی پزشکی 2
10 خون شناسی 1 3
11 آز خون شناسی 1 1
12 بیوشیمی پزشکی 2 3
13 آز بیوشیمی پزشکی 2 1
14 آسیب شناسی عمومی 2
15 آز آسیب شناسی عمومی 1
16 داروشناسی و سم شناسی 2
17 آز داروشناسی و سم شناسی 1
18 انگل شناسی 2 2
19 آز انگل شناسی 2 1
20 ایمنی شناسی پزشکی 2 1
21 آز ایمنی شناسی پزشکی 2 1
22 متون انگلیسی و ترمینولوژی علوم آزمایشگاهی 2
23 اصول فنی نگهداری از تجهیزات 1
24 هورمون شناسی 2
25 خون شناسی 2 2
26 آز خون شناسی 2 1
27 قارچ شناسی پزشکی 2
28 آز قارچ شناسی پزشکی 1
29 ایمونوهماتولوژی و انتقال خون 2
30 آز ایمونوهماتولوژی و انتقال خون 1
31 باکتری شناسی پزشکی 2
32 آز باکتری شناسی پزشکی 2
33 تضمین کیفیت در آزمایشگاه 2
34 اصول مدیریت و قوانین آزمایشگاه 1
35 آشنایی با بیماری های داخلی 2
36 ژنتیک پزشکی 2
37 تکنیک های مولکولی و پیشرفته آزمایشگاهی 2
38 سمینار 1
مجموع 63

 همانطور که ملاحظه می کنید در مجموع ۶۳ واحد در ۵۶ درصد مجزا به عنوان دروس تخصصی مجموعه کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی از سوی شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی کشور در نظر گرفته شده است. در نظر داشته باشید که گذراندن این دسته از واحدها نیز مشمول قوانین هم نیاز و پیش نیاز بوده و حتی ممکن است دروس پایه نیز به عنوان پیش نیاز دروس تخصصی در نظر گرفته شده باشند. از این گذشته تمام دروس تخصصی رشته علوم آزمایشگاهی در تمام ترم های تحصیلی ارائه نمی شود. به همین دلیل بهتر است با یک برنامه ریزی درست و بدون هیچگونه چالشی بتوانید تمام این درس را در طول 4 سال تحصیلی پشت سر بگذارید.

دروس کارآموزی در عرصه رشته علوم آزمایشگاهی

آخرین بخش از واحدهای درسی دوره کارشناسی پیوسته رشته علوم آزمایشگاهی دروس کارآموزی مربوط به این رشته هستند. دروس کارآموزی در واقع تمرینی برای تسلط بیشتر به دروس تخصصی مربوط به این رشته بوده و دانش آموختگان را برای ورود هرچه بهتر و سریعتر به بازار کار آماده می نمایند. معمولاً علاقه خاصی در میان دانشجویان برای پشت سر گذاشتن دروس کارآموزی در این رشته نیز وجود دارد. همچنین دانش آموختگان همراه با دروس کارآموزی می‌توانند نحوه کار با دستگاه ها و تجهیزات مختلف بیمارستانی مربوط به رشته خود را نیز بیاموزند. در جدول زیر می توانید کارآموزی های در نظر گرفته شده در دوره کارشناسی پیوسته رشته علوم آزمایشگاهی را مشاهده کنید:

دروس کارآموزی در عرصه رشته علوم آزمایشگاهی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 کارآموزی 1 2
2 کارآموزی 2 4
3 کارآموزی در عرصه 10
مجموع واحد ها 16 واحد

طبق جدول بالا در مجموع ۱۶ واحد درسی در ۳ درس کارآموزی مجزا به عنوان درس کارآموزی برای علوم آزمایشگاهی در نظر گرفته شده است.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی

 بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی مانند سایر رشته های تجربی شرایط خوبی در کشور ما دارند و فارغ التحصیلان این رشته به سادگی می توانند بلافاصله بعد از اتمام مقطع کارشناسی یا مقاطع بالاتر وارد بازار کار شوند. جدایی از بحث میزان درآمد همین که یک رشته چنین شرایطی را برای فارغ‌التحصیلان فراهم آورد که بدون کوچکترین در دقیقه بتوانند در محیط های مختلف کاری تعریف شده قرار بگیرند می تواند یک مزیت بسیار بزرگ برای رشته باشد. که رشته علوم آزمایشگاهی چنین شرایطی را برای فارغ‌التحصیلان فراهم آورده است.

دانش آموختگان رشته علوم آزمایشگاهی می توانند در حوزه ها و مراکز مختلف و همچنین در ردیف های شغلی متفاوتی وارد بازار کار شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • امکان حضور در ردیف های شغلی مختلف در بیمارستان های دولتی و خصوصی مانند آزمایشگاههای بالینی برای این عزیزان وجود دارد.
  • آزمایشگاه  مراکز بهداشتی درمانی موجود در سطح شهر و آزمایشگاه های خصوصی و غیر خصوصی نیز می‌تواند جایگاه مناسبی برای فارغ‌التحصیلان این رشته باشند.
  • مراکز تحقیقاتی و آموزشی و انستیتو ها یکی دیگر از مراکزی است که شرایط کار برای فارغ التحصیلان رشته علوم آزمایشگاهی را فراهم کرده‌اند.
  • همچنین امکان حضور در کارخانجات مرتبط با تولید مواد آزمایشگاهی نیز برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد.
  • سازمان های دولتی مختلفی مانند پزشکی قانونی یا سازمان انتقال خون و حتی وزارت بهداشت نیز صندلی های خالی را در اختیار فارغ التحصیلان رشته علوم آزمایشگاهی قرار می دهد.

گرایش های رشته بهداشت عمومی

 تعیین گرایش های تحصیلی هر رشته در زیر گروه علوم پزشکی و وزارت بهداشت هر سال توسط شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی در یک دفترچه راهنما اعلام می شود. علاقه‌مندان به حضور در گرایش های مختلف در رشته مورد نظر خود می توانند با مطالعه دفترچه اطلاعات لازم در این باره را به دست بیاورند. دقت داشته باشید که در اکثر مواقع چه در رشته های زیر گروه ریاضی و چه در رشته های زیر گروه انسانی و تجربی معمولاً در مقطع کارشناسی هیچ گرایشی برای رشته های مختلف تعریف نمی شود. گرایش های مختلف موجود معمولاً در مقطع کارشناسی ارشد تعریف می شوند. بر همین اساس رشته علوم آزمایشگاهی نیز هیچ گرایشی در مقطع کارشناسی نداشته و تمام دانشجویان واحدهای درسی یکسانی را در این دوره آموزشی پشت سر خواهند گذاشت.

کاربردهای رشته علوم آزمایشگاهی

 کاربردهای رشته علوم آزمایشگاهی را از 2 جنبه می توان بررسی کرد. اولاً این که این رشته به عنوان یک رشته دانشگاهی فوق العاده مهم اهمیت بسیار زیادی در پرورش افراد با مهارت های مربوط به علوم آزمایشگاهی داشته و کمک بسیار زیاد برای ارتقای سطح علمی در حوزه های مختلف مربوط به علوم آزمایشگاهی نیز می نماید. از این گذشته فارغ التحصیلان این رشته نیز می توانند در کاربردهای مختلف تعریف شده در حوزه علوم آزمایشگاهی مهارت ها و توانمندی های خود را در اختیار جامعه قرار دهند. به عنوان مثال نمونه برداری و آزمایش های مختلف برای سنجش سلامتی کاربران جامعه یکی از کاربردهای بسیار مهمی است که فارغ التحصیلان این رشته می توانند داشته باشند. به صورت کلی ارتقاء سطح کیفیت بهداشت و درمان از جمله کاربردهای بسیار مهم رشته هایی مانند علوم آزمایشگاهی در هر کشوری است.

علاوه بر مهارت ها و کاربردهای این چنینی همچنین کاربرد ها و وظایف مشاوره و ارائه اطلاعات کاربردی مهم نیز برای این رشته تعریف می شود. افزایش سطح آگاهی ها و اطلاعات کاربران جامعه در حوزه های مربوط به علوم آزمایشگاهی بایستی داشتن یک جامعه کاملاً سالم می گردد.

درآمد رشته علوم آزمایشگاهی

 درآمد رشته علوم آزمایشگاهی برای فارغ التحصیلان این رشته به موارد مختلفی بستگی دارد. میزان مهارت ها و تجربه 2 عامل اصلی تعیین میزان درآمد رشته علوم آزمایشگاهی است. هر چقدر میزان تجربه و سطح مهارت های فارغ التحصیلان در این رشته بیشتر شود میزان درآمدهای آنها نیز بیشتر خواهد شد. اما به عنوان یک عامل تاثیرگذار دیگر بایستی بر ردیف شغلی تعریف شده برای فارغ التحصیلان در علوم آزمایشگاهی نیز اشاره داشته باشیم. در واقع محل کار و نوع کاری که فارغ التحصیلان وارد آن می شوند نقش تعیین کننده ای در میزان درآمد آنها در بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی خواهد داشت.

تلاش بی وقفه و داشتن پشتکار برای رسیدن به مدارج عالی در رشته علوم آزمایشگاهی لازم است. نیاز جامعه ما به تخصص های این رشته روز به روز بیشتر و بیشتر می شود. دانشجوهای خلاق و با پشتکار در این رشته فضایی ایده آل برای رشد دارند.

ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی

 امکان ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی در مقاطع تحصیلی بالاتر نیز در دانشگاه‌ های کشور ما فراهم آمده است. دانش آموختگان این رشته می توانند بعد از پایان مقطع کارشناسی با شرکت در کنکور کارشناسی ارشد و سپس در کنکور دکترا سطح تحصیلات خود را به بالاترین میزان ممکن برسانند. در ادامه نکات بیشتری را برای شرایط ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی در مقاطع تحصیلی بالاتر را با شما در میان می گذاریم.

 ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته علوم آزمایشگاهی در گرایش های مختلفی مانند شیمی بالینی، خون شناسی، انگل شناسی، میکروب شناسی و ویروس شناسی، قارچ شناسی، ژنتیک انسانی، فیزیک پزشکی، فیزیولوژی، ایمونولوژی شناسی، بیوتکنولوژی و … وجود دارد. دانشجویان بایستی بعد از به اتمام رساندن مقطع کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی با توجه به میزان علاقه مندی ها و همچنین شرایط کاری خود در آینده برای ورود به هر یک از این گرایش ها اقدام نمایند. همچنین دانشگاه محل تحصیل نیز می تواند تاثیر بسزایی بر روی انتخاب هر یک از این گرایش ها برای دانشجویان این رشته داشته باشد.

با توجه به اینکه دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد علوم آزمایشگاهی در چه گرایش هایی حضور پیدا کرده باشد امکان ادامه تحصیل در این رشته برای آنها در گرایش های مختلف در مقطع دکترا نیز وجود خواهد داشت. در حال حاضر ظرفیت خیلی زیادی در مقطع دکتری علوم آزمایشگاهی تعریف نشده و رقابت تنگاتنگ این برای علاقه مندان در حضور در این مقطع تحصیلی در این رشته وجود دارد.

رشته علوم آزمایشگاهی در جهان

 رشته علوم آزمایشگاهی در جهان نیز یکی از رشته های بسیار خوب و عالی محسوب می شود و نیاز به تخصص و مهارت های رشته در کشور های مختلف جهان همچنان احساس می‌شود. تولید محصولات آزمایشگاهی و رسیدن به پیشرفت های قابل توجه در تکنولوژی های مورد استفاده در ارائه خدمات در این رشته نشان از این دارد که علوم آزمایشگاهی ۱ رشته کاملاً پویا و فعال در سرتاسر جهان است. امکان تحصیل در بهترین دانشگاه‌ های جهان شرایطی را فراهم آورده تا دانشجویان با علم روز علوم آزمایشگاهی آشنا شده و بتوانند ابتکارات و خلاقیت های خود را برای ارائه هرچه بهتر خدمات در این حوزه به جامعه جهانی خرج کنند.

با بررسی برترین دانشگاه های جهان در رشته علوم آزمایشگاهی و همچنین میزان درآمد فارغ التحصیلان این رشته در پست ها و ردیف های شغلی مختلف به دنبال این هستیم تا شناخت بیشتری نسبت به این رشته در سطح بین المللی برای شما فراهم آوریم. با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان ایرانی بعد از به پایان رساندن مقطع کارشناسی در رشته های مانند علوم آزمایشگاهی به دنبال ادامه تحصیل در برترین دانشگاه جهان هستند از این رو این بررسی می تواند شناخت کافی نسبت به شرایط پذیرش و تحصیل در این رشته در سطح بین المللی را برای شما فراهم آورد.

طبق آخرین به روز رسانی استاندارد QS در رده بندی برترین دانشگاه های جهان در رشته علوم آزمایشگاهی ۱۰ دانشگاه برتر به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه هاروارد آمریکا
  • دانشگاه ماساچوست آمریکا
  • دانشگاه کمبریج انگلستان
  • دانشگاه استنفورد آمریکا
  • دانشگاه آکسفورد انگلستان
  • دانشگاه ETH سوئیس
  • دانشگاه برکلی کالیفرنیا آمریکا
  • دانشگاه سن دیگو در کالیفرنیا آمریکا
  • دانشگاه لس آنجلس آمریکا
  • دانشگاه وایلی آمریکا

ملاحظه می کنید که امکان تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی در دانشگاه های بنام و معتبری در سطح جهانی برای علاقه‌مندان وجود دارد. همچنین در رده بندی برترین دانشگاه های رشته علوم آزمایشگاهی در آسیا نیز می‌توانیم به دانشگاه ملی سنگاپور و همچنین دانشگاه توکیو اشاره داشته باشیم که در رتبه های زیر ۲۰ این رده بندی قرار دارند. همچنین دانشکده علوم پزشکی تهران نیز با قرار گرفتن در رتبه ۵۵۱ تا ۶۰۰ برترین دانشگاه‌ های ایرانی در رشته علوم آزمایشگاهی محسوب می شود.

فارغ التحصیلان رشته علوم آزمایشگاهی در سطح جهانی با توجه به میزان مهارت ها توانمندی های خود در ارائه خدمات در این رشته می توانند در پست‌های مختلف وارد بازار کار شده و به درآمد های ۲۰ تا ۱۰۰ هزار دلار بر اساس این فاکتورها برسند. مسلما در شروع ورود به بازار کار به دلیل نداشتن تجربه کافی احتمالاً کمترین میزان حقوق برای این افراد در نظر گرفته می شود اما با افزایش میزان مهارت ها و همان میزان حقوق نیز برای فارغ التحصیلان این رشته افزایش پیدا می کند.

معرفی کامل رشته علوم آزمایشگاهی | تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، درآمد علوم آزمایشگاهی در ایران

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی در جهان و ایران چگونه است؟

ارائه خدمات حوزه علوم آزمایشگاهی اهمیت بسیار زیادی در جامعه امروز دارد و به همین دلیل شاهد بازار کار بسیار مناسبی هم در ایران و هم در جهان برای فارغ التحصیلان این رشته هستیم. نکته بسیار جالب درباره بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی این است که فارغ التحصیلان نوشته بلافاصله بعد از اتمام هر کدام از مقاطع تحصیلی به راحتی می توانند در یکی از ردیف های شغلی تعریف شده وارد بازار کار شوند و این موضوع می‌تواند یک مزیت بسیار بزرگ برای آنها باشد.

برترین دانشگاه ‌های رشته علوم آزمایشگاهی در ایران کدامند؟

در حال حاضر برترین دانشگاه رشته علوم آزمایشگاهی در ایران دانشگاه علوم پزشکی تهران است که در رتبه بندی جهانی نیز در رتبه ۵۵۱ تا ۶۰۰ قرار گرفته که نشان از بالا بودن کیفیت علمی آموزش های این دانشگاه در این رشته تحصیلی دارد. دانشکده علوم پزشکی ایران و دانشگاه شیراز نیز شرایط خوبی از این نظر برای علاقه مندان به این رشته فراهم کردند.

درآمد رشته علوم آزمایشگاهی چقدر است؟

میزان درآمد فارغ التحصیلان در رشته علوم آزمایشگاهی به میزان مهارت ها و تجربیات آنها بستگی دارد. در درجه اول نوع شغل و ردیف شغلی که فارغ‌التحصیلان وارد آن می‌شوند می‌تواند این میزان درآمد را تحت تاثیر قرار دهد. به غیر از آن در شروع ورود به بازار کار رشته درآمد خیلی زیادی برای فارغ التحصیلان معمولاً در نظر گرفته نمی شود اما با افزایش میزان تجربه رشته علوم آزمایشگاهی نیز تبدیل به یکی از رشته های پردرآمد برای فارغ التحصیلان می‌شود.

آیا از طریق رشته علوم آزمایشگاهی در مقطع کارشناسی می توان وارد رشته پزشکی شد؟

در حال حاضر امکان ورود به رشته پزشکی بعد از اتمام دوره کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی برای علاقمندان به رشته پزشکی وجود ندارد.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x