جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات
معرفی کامل رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات| دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات
فهرست مطالب

معرفی رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به عنوان مجموعه متنوعی از ابزارها و منابع فناورانه تعریف شده است که برای انتقال، ذخیره، ایجاد، اشتراک گذاری یا تبادل اطلاعات استفاده می شود. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد، و شرایط ادامه تحصیل در رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات  در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات| دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات یک مسیر شغلی امیدوارکننده با فرصت‌های فراوان برای کسانی است که استعداد فنی، مهارت‌های حل مسئله و تخصص در بهترین شیوه‌های IT امروزی دارند.

تاریخچه رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

تاریخچه رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات به سال های دور برمی گردد.  اصطلاح “فناوری اطلاعات” در دهه 1970 تکامل یافت. با این حال، مفهوم اساسی آن را می توان در ارتش و در جنگ جهانی دوم در توسعه الکترونیک، کامپیوتر و نظریه اطلاعات دنبال کرد. پس از دهه 1940، ارتش منبع اصلی بودجه خود را برای تحقیق و توسعه برای گسترش اتوماسیون برای جایگزینی نیروی انسانی با نیروی ماشین صرف کرد. از دهه 1950، چهار نسل از کامپیوترها تکامل یافته اند. هر نسل منعکس کننده تغییری در سخت افزار با ابعاد کوچک اما قابلیت های زیاد برای کنترل عملیات رایانه بود. نسل اول از لوله های خلاء، نسل دوم از ترانزیستور، نسل سوم از مدارهای یکپارچه و نسل چهارم از مدارهای یکپارچه بر روی یک تراشه کامپیوتری استفاده می کردند. پیشرفت در هوش مصنوعی که نیاز به برنامه نویسی پیچیده را به حداقل می رساند، مشخصه نسل پنجم کامپیوترها است که هنوز در مرحله آزمایشی هستند.

 اولین کامپیوتر تجاری UNIVAC I بود که توسط John Eckert و John W. Mauchly در سال 1951 ساخته شد. اداره سرشماری از آن برای پیش بینی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 1952 استفاده کرد. برای بیست و پنج سال بعد، کامپیوترهای بزرگ در شرکت های بزرگ برای انجام محاسبات و پردازش مقادیر زیادی از اطلاعات ذخیره شده در پایگاه های داده مورد استفاده قرار گرفتند. ابررایانه ها در علم و مهندسی، برای طراحی هواپیما و راکتورهای هسته ای و برای پیش بینی الگوهای آب و هوا در سراسر جهان استفاده می شدند. مینی کامپیوترها در اوایل دهه 1980 در مشاغل کوچک، کارخانه های تولیدی و کارخانه ها وارد صحنه شدند. در سال 1975 مؤسسه فناوری ماساچوست میکروکامپیوترها را توسعه داد. در سال 1976، اولین میکروکامپیوتر رادیو شاک Tandy Corporation به دنبال آن عرضه شد. ریز رایانه اپل در سال 1977 معرفی شد. هنگامی که IBM اولین رایانه شخصی را در پاییز 1981 معرفی کرد، بازار میکروکامپیوترها به طرز چشمگیری افزایش یافت. به دلیل پیشرفت های چشمگیر در اجزای رایانه و ساخت، رایانه های شخصی امروزی بیشتر از بزرگترین رایانه های دهه 1960 با حدود یک هزارم هزینه کار می کنند.

معرفی کامل رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات| دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

در این بخش به تعریف تخصصی رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات می پردازیم. فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر دانش و تجربه مورد نیاز برای طراحی، پیاده سازی و مدیریت انواع سیستم های اطلاعاتی تمرکز دارد.  فناوری اطلاعات و ارتباطات اصطلاحی است که شامل هر وسیله یا برنامه ارتباطی است به طور مثال: رادیو، تلویزیون، تلفن‌های همراه، سخت‌افزار و نرم‌افزار رایانه و شبکه، سیستم‌های ماهواره‌ای و غیره و همچنین خدمات و کاربردهای مختلف آن ها شامل ICT می شود.

به طور کلی فناوری اطلاعات و ارتباطات شاخه ای مهندسی است که اخیراً با هدف ارائه دیدگاهی گسترده تر از ماهیت فناوری، استفاده و کاربرد آن در دنیای زنده پا به عرصه وجود گذاشته است. مهندسان فناوری اطلاعات و ارتباطات در حال توسعه و ایجاد دنیایی مجازی هستند که خدمات جدید و برنامه های کاربردی جدید را برای کمک به افراد در کار و زندگی روزمره ارائه می دهد.

 

رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات در یک نگاه

رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات یک رشته محبوب و پرطرفدار در بین متقاضیان می باشد. برای ورود به این رشته باید در کنکور سراسری ریاضی و فیزیک شرکت کنید و رتبه لازم را برای قبولی کسب نمایید. از طرف دیگر به دلیل اینکه ظرفیت پذیرش در این رشته در دانشگاه های سراسری بالا است می توان با تلاش در دانشگاه های برتر وارد شد. بازار کار رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات به دلیل پیشرفت چشمگیر فناوری در زندگی بشر بسیار بالا است. هر دانش آموخته ای که با این مدرک فارغ التحصیل  شود در صورت افزایش مهارت و توانایی می تواند در ردیف و جایگاه های شغلی خوبی مشغول به کار شود. درآمد این رشته پرکاربرد رابطه مستقیمی به توانایی ها و مهارت های فرد دارد. در صورتی که فارغ التحصیلان رزومه خوبی برای خود رقم بزنند می توانند به درآمدهای قابل توجهی دست پیدا کنند. دوره کارشناسی رشته فناوری اطلاعات و ارتباط در دانشگاه های سراسری 4 سال است که در 8 نیم سال تحصیلی به طول می انجامد.

پرمتقاضی بودن 86%
کاربردی بودن 94%
دشواری دروس 95%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 93%

رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران

رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران یک رشته کاربردی و پرمتقاضی است. ایران مانند سایر کشورهای در حال توسعه برای دستیابی به موفقیت های چشمگیر به تکنولوژی نیاز دارد. امروزه تمامی صنایع از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای پردازش و ذخیره ارطلاعات و برقراری ارتباطات استفاده می کنند. برقراری دهکده جهانی با وجود اینترنت و فناوری اطلاعات و ارتباطات یک رویا نیست و یک واقعیت همه گیر است. برای موفق شدن در صنایع مختلف، کشور ایران نیاز مبرم به نیروهای متخصص در رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد.

 با توجه به صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور به توسعه در حوزه هایی نظیر مخابرات سیار دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک و دیگر زمینه های مرتبط و همینطور نیاز مبرم کشور به نیروهای متخصص در این حیطه ها که به نوعی مورد تاکید در دانشگاه های عالی کشور است ، آموزش نیروهای متخصص یک امر ضروری و اقدام جدی است. از طرف دیگر  با عنایت به کاربرد فناوری های جدید در شبکه های ارتباطی کشور نیاز به آموزش های مربوط به نصب، راه اندازی، نگهداری و اپراتوری این شبکه ها اولویت خاصی در رفع نیازها در این حوزه از صنعت است. به منظور تربیت نیروی انسانی مورد نیاز و ایجاد بستری مناسب برای تربیت کارشناسان توانمند دوره مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات با برنامه ریزی درسی متناسب با نیازها و محدودیت های شغلی در این زمینه در کشور ایران ارائه گشته است.

 

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

جهت آمادگی برای کنکور سراسر باید شرایط پذیرش در رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات را بدانید و به صورت واقع بینانه در جلسه کنکور سراسری شرکت کنید. از این رو لازم دانستیم در این بخش به شرایط پذیرش رشته ICT بپردازیم. به طور کلی برای هر رشته ای شرایط پذیرش و میزان قبولی به دو فاکتور مهم و اساسی بستگی دارد. فاکتور اول تعداد رقبا برای ورود به این رشته است که براساس آمار هر ساله تعداد زیادی متقاضی برای ورود به این رشته در کنکور سراسری شرکت می کنند. از طرف دیگر فاکتور مهم دیگر تعداد دانشگاه های پذیرنده و ظرفیت پذیرش است. این رشته در اکثر دانشگاه های سراسری کشور ارائه می شود و ظرفیت دانشگاه ها برای این رشته مطلوب است. البته شایان ذکر است که میزان قبولی و شرایط پذیرش تحت تاثیر فاکتورهای دیگری مانند اعمال سهمیه های مختلف نیز قرار دارد. اما به طور کلی شرایط پذیرش برای این رشته برای ورود به دانشگاه های شاخص و برتر مطلوب است.

 

با توجه به حذف شدن دروس عمومی از کنکور سراسری، دانش آموزان باید با پاسخ دهی به دروس تخصصی، رتبه لازم برای قبولی در رشته مورد نیاز خود را کسب کنند. دروس تخصصی هر یک ضرایب مختلف به خود را دارد که تاثیر بسزایی در تراز و رتبه دانش آموزان دارد. در جدول زیر می توانید ضرایب دروس تخصصی در کنکور سراسری ریاضی و فیزیک را مشاهده کنید.

 

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور ریاضی
ریاضی
4
فیزیک
3
شیمی
2

همانطور که مشاهده می‌کنید دروس ریاضی و فیزیک تاثیر بسیار زیادی برای پذیرش در این رشته داشته و شما حتماً بایستی مطالعه کاملی بر روی تمام دروس ریاضی و فیزیک دوره دبیرستان خود داشته باشید.

لازم به توضیح است که شرکت در آزمون های مشابه می تواند تا حد زیادی شما را با نمونه سوالات کنکور سراسر آشنا کند و شرایط بهتری را در روز آزمون اصلی برایتان مهیا کند. زیرا در بسیاری از مواقع سوالات کنکور ریاضی تشابه زیادی به آزمون های آزمایشی برگزار شده برای این رشته دارند.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

یکی از انتخاب های اصلی دانش آموزان بعد از اعلام نتایج، بررسی دانشگاه های برتر است. بنابراین در این بخش ما تصمیم داریم به معرفی دانشگاه های برتر رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات بپردازیم. البته قابل توجه است که در اکثر دانشگاه های سراسری دروس یکسان ارائه می شود و رتبه علمی و کیفیت آموزشی دانشگاه ها قابل قبول است. از طرفی تمامی فارغ التحصیلان از  دانشگاه های کشور می توانند در صورت کسب مهارت و تخصص کافی در جایگاه های شغلی خوبی مشغول به خدمت شوند. اما با این حال در این بخش به معرفی شاخص ترین دانشگاه ها در این زمینه می پردازیم. دانشگاه های شاخص رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات شامل دانشگاه تهران، دانشگاه شریف؛ دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه اصفهان و دانشگاه فردوسی مشهد است.

دو نمونه کارنامه قبولی در رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

یکی از نکات مهم برای ورود به رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات این است که با تراز و درصدهای لازم برای قبولی در کنکور سراسری آشنا شوید. به خاطر داشته باشید که رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات یک رشته پرمتقاضی است و داوطلبین زیادی هر ساله برای ورود به این رشته با همدیگر رقابت می کنند. از طرف دیگر اعمال سهمیه ها می تواند هر ساله، شرایط پذیرش را تحت تاثیر قرار دهد. اما اگر شما دو نمونه کارنامه قبولی که در زیر ارائه شده است را مشاهده نمایید می توانید به درک کلی از رتبه و درصدهای لازم برای قبولی در رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات برسید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

گرایش های رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

بسیاری از رشته های فنی مهندسی در مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نبوده و معمولاً به صورت عمومی در دستور تدریس در دانشگاه های سراسری کشور قرار می گیرند. تخصصی شدن رشته های فنی مهندسی معمولاً در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا انجام می پذیرد و در مقطع کارشناسی گرایش های خاصی برای این رشته ها تعریف می شود. رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز از این قاعده مستثنی نیست و در دوره کارشناسی فاقد گرایش است.

واحدهای درسی رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

آشنایی با واحدهای درسی رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات به متقاضیان کمک می کنند با دیدی بازتر برای ورود به این رشته برنامه ریزی داشته باشند. زیرا در طول ترم تحصیلی دانشجویانی بوده اند که به دلیل عدم علاقه به دروس از ادامه تحصیل صرف نظر کرده اند. از این رو در این بخش به معرفی واحدهای درسی رشته ICT می پردازیم.

لازم به ذکر است که تمامی واحدهای درسی رشته ها هر چند سال یک بار توسط شورای عالی برنامه ریزی آموزش کشور زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد بازنگری قرار می گیرد البته این بازنگری به صورت جزئی بوده و شاهد تغییرات عمده در واحدهای درسی نیستیم. این بازنگری به دلیل تغییرات شرایط جامعه و بروز تکنولوژی های جدید است. براساس آخرین بازنگری های انجام شده طول دوره کارشناسی فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام واحدی ترمی به مدت 4 سال است که کلیه دروس آن در 8 نیمسال تحصیلی اارئه می شود. طول هر ترم 16 هفته و هر واحد درسی به صورت نظری 16 وساعت و دروس عملی و آزمایشگاهی 32 ساعت و کارگاهی 48 ساعت و طول کاراموزی یک دوره 2 ماهه می باشد. در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات در مقطع کارشناسی را در دانشگاه های کشور مشاهده کنید.

 

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات
دروس عمومی
22 واحد
دروس پایه
17 واحد
دروس اصلی/ تخصصی
85 واحد
اختیاری
18 واحد
جمع
142 واحد

در ادامه هر یک از واحدهای درسی رشته فناوری ارتباطات و اطلاعات  را به صورت جداگانه و با عنوان تعداد واحد هر درس برای شما عنوان می‌کنیم تا شناخت شما نسبت به این رشته کامل شود.

دروس عمومی رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

در اولین بخش تصمیم داریم دروس عمومی رشته مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات را در مقطع کارشناسی برای شما معرفی کنیم دروس عمومی آن دسته از دروس هستند که سبب آشنایی دانشجویان با مسائل اجتماعی، فرهنگی، مسائل آموزش عمومی و معرفت شناختی می شوند. این واحدهای درسی زیر نظر حوزه علوم انسانی است و رسالت کلی آن افزایش شناخت معرفتی دانشجویان است و تاثیری در دانش تخصصی آن ها ندارد. دروس عمومی برای تمامی رشته ها به صورت مشترک ارائه می شود و دانشجویان ملزم به اخذ تعداد واحدهای درسی مشخص هستند. در جدول زیر می توانید واحدهای دروس عمومی رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات را در مقطع کارشناسی مشاهده کنید:

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی 1
1 واحد
تربیت بدنی 2
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن 22 واحد دروس عمومی رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات جود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. 22 واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی

برای این رشته در دروس عمومی، 12 واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات در دوره کارشناسی پیوسته 22 واحد خواهد شد.

دروس پایه رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

شیوه آموزش در نظام آموزشی کشور براساس نظام واحدی است. دروس پایه با هدف تقویت بنیه علمی دانشجویان برای اخذ دروس تخصصی به کار می رود. دروس پایه اکثرا پیش نیاز دروس اصلی و تخصصی هستند و سبب درک ماهیت اولیه رشته می شوند. این دروس در واقع پلی بین دروس دبیرستان و دروس اصلی و تخصصی هستند. این دروس در واقع به نوعی انتقال دهنده ذهنیت شرایط ذهنی افراد از دروس دبیرستان به دروس کارشناسی هستند. در جدول زیر می توانید واحدهای دروس پایه رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات را در مقطع کارشناسی مشاهده کنید:

دروس پایه رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات
ردیف نام درس تعداد واحد
1 ریاضی 1 3
2 ریاضی 2 3
3 معادلات دیفرانسیل 3
4 احتمال و آمار مهندسی IT 3
5 فیزیک الکتریسیته و مغناطیس 3
6 آزمایشگاه فیزیک الکتریسیته و مغناطیس 1
7 کارگاه برق 1
مجموع واحدها 17

اخذ دروس پایه برای دانشجویان الزامی است و دانشجویان باید براساس نظر دانشکده این دروس را که اکثرا دروس اجباری هستند را انتخاب کنند. دروس پایه اکثرا به صورت دروس دو یا سه واحدی و به صورت نظری، عملی، نظری-عملی ارائه می شود.

دروس اصلی و تخصصی رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

دروس اصلی یک قدم فراتر از دروس پایه هستند و وارد آموزش مهارت های اصلی در رشته فناوری ارتباطات و اطلاعات شده است. دروس اصلی سبب آشنایی دانشجویان با ماهیت کامل رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات می شود و سبب می شود تا دانشجویان به درک کامل و صحیحی از این رشته در بازار کار برسند. دروس اصلی سبب آمادگی دانشجویان برای دروس پیچیده و تخصصی می شود.

دروس تخصصی بسته مهم و اصلی دروس در دوره کارشناسی هستند. این دروس موضوعات آموزشی مهم مربوط به مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات را به دانشجویان ارائه می دهد. از طرف دیگر این واحدهای درسی ارزش زیادی برای افزایش مهارت و توانایی دانشجویان دارند و باید با نمرات قابل قبولی پاس شوند. دروس تخصصی سبب آشنایی دانشجویان با ماهیت کلی رشته ICT می شوند و آن ها را برای ورود به بازار کار آماده می کنند.  در جدول زیر می توانید واحدهای دروس تخصصی رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات را در مقطع کارشناسی مشاهده کنید:  در جدول زیر می توانید واحدهای دروس اصلی و تخصصی رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات را در مقطع کارشناسی مشاهده کنید:

دروس اصلی/ تخصصی رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات
ردیف نام درس تعداد واحد
1 ساختمان های گسترده 3
2 مبانی کامپیوتر و برنامه سازی 3
3 ساختمان داده ها 3
4 مدارهای منطقی 3
5 معماری کامپیوتر 3
6 برنامه سازی پیشرفته 3
7 سیستم های عامل 3
8 نظریه زبان ها و ماشین ها 3
9 اصول طراحی پایگاه های داده 3
10 طراحی الگوریتم ها 3
11 مهندسی نرم افزار 1 3
12 مهندسی نرم افزار 2 3
13 شبکه های کامپیوتری 1 3
14 شبکه های کامپیوتری 2 3
15 هوش مصنوعی 3
16 اقتصاد مهندسی 3
17 اصول و مبانی مدیریت 3
18 آزمایشگاه شبکه 1
19 آزمایشگاه پایگاه داده ها 1
20 شیوه ارائه مطالب علمی و فنی 2
21 زبان تخصصی 2
22 آزمایشگاه سیستم عامل 1
23 مبانی فناوری اطلاعلات 3
24 مهندسی فناوری اطلاعات 3
25 تجارت الکترونیکی 3
26 مدیریت و کنترل پروژه های فناوری اطلاعات 3
27 مدیریت استراتژیک فناوری اطلاعات 3
28 اخلاق و حقوق در فناوری اطلاعات 2
29 تحقیق در عملیات 3
30 رمزنگاری  و امنیت شبکه 3
31 پروژه فناوری اطلاعات 3
32 کارآموزی 1
مجموع واحد ها 85

واحدهای اصلی سبب ایجاد دانش در حیطه علم فناوری اطلاعات و ارتباطات شده و مهارت های وی را برای ورود به بازار کار تقویت می کند. این دروس باید به صورت اجباری اخذ گردند و دانشجویان موظف هستند از ابتدای ترم برای اخذ این دروس برنامه ریزی داشته باشند. دروس تخصصی باید به صورت کامل اخذ شوند و اگر دانشجویان حتی یکی از دروس را اخذ نکند از نظر آموزش فاقد صلاحیت دانش آموختگی است. دروس تخصصی معمولا دو یا سه واحدی است که به صورت نظری، عملی، نظری-عملی ارائه می شود.

دروس اختیاری رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

آخرین بسته دروس، مربوط به دروس اختیاری است که برای افزایش مهارت دانشجویان است. این دروس سبب برآوردن نیازهای اطلاعاتی می شود و دانشجویان می توانند برای ادامه تحصیل یا برای بازار کار، دروس اختیاری را کسب کنند. دروس اختیاری به نوعی سبب آماده کردن دانشجویان با مهارت های تخصصی بیشتر می شود که ممکن است دانشجویان در بازار کار به آن نیاز داشته باشند. در جدول زیر می توانید واحدهای دروس اختیاری رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات را در مقطع کارشناسی مشاهده کنید:

دروس اختیاری رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات
ردیف نام درس تعداد واحد
1 مدیریت نگهداری اطلاعات در فناوری اطلاعات 3
2 سیستمهای خبره و تصمیم یار 3
3 مدیریت رفتار سازمانی 3
4 تعامل انسان و کامپیوتر 3
5 مباحث در فناوری اطلاعات 3
6 سیستم اطلاعات جغرافیایی 3
7 شبسه سازی کامپیوتری 3
8 طراحی و پیاده سازی کتابخانه الکترونیکی 3
9 بهینه سازی کاربردی 3
10 نرم افزارهای توزیع شده 3
11 امنیت در سیستم های کامپیوتری 3
12 سیستم های چند رسانه ای 3
13 گرافیک کامپیوتری 3
14 داده کاوی 3
15 شبکه های بی سیم 3
16 یک درس کارشناسی از دانکشده های گروه های دیگر 3
17 یک درس کارشناسی ارشد 3
مجموع واحد ها 18

شایان ذکر است که دانشجویان باید دروس اختیاری را متناسب با نظر دانشکده اخذ کنند تا در نهایت تعداد واحدهای درسی به تعداد مورد نظر برسد.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

بازار کار رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات به طور کلی در کشور ایران و در سایر کشورهای جهان بسیار خوب و مطلوب است. یک مهندس فناوری اطلاعات و ارتباطات فرصت های شغلی زیادی دارد و در صنایع مختلف می تواند به جایگاه شغلی خوبی برسد و درآمد قابل توجهی داشته باشد. سمت های شغلی یک مهندسی آی تی می توان به برنامه نویس کامپیوتر، مدیر پایگاه داده، طراح پایگاه داده، ERP، مدیر شبکه، معمار شبکه، مهندس شبکه، مدیر پروژه، متخصص تضمین کیفیت، مهندس نرم افزار و مدیر سیستم اشاره کرد. مشاغل به دلیل اتوماسیون شدن با تغییرات زیادی در فرایند کاری مواجه هستند، به همین دلیل این حرفه می تواند از لحاظ شغلی و درآمدی بسیار خوب و مطلوب است. مراکزی که یک مهندس فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند مشغول به کار شود مراکز زیر است:

  • مخابرات الکترونیک
  • نفت، گاز و پتروشیمی
  • خدمات آنلاین
  • تجارت الکترونیک
  • نرم افزار و کامپیوتر
  • بهداشت
  • آموزش و پرورش

 

مهندسی ICT در یکی از زمینه های شغلی فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات در قسمت های نصب و راه اندازی، تعمیر و نگه داری، بهره برداری و مدیریت سیستم های ارتباطی کشور و فناوری اطلاعات به آن مشغول به کار می شود تا بتواند با دانش و توانایی لازم طرح ها و پروژه های ICT را در ابعاد مختلف اجرا و هدایت نماید.

کاربردهای رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

در این بخش قرار است کاربردهای رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات را مورد بررسی قرار دهیم.

 

لزوم توجه به نقش اساسی و مهم ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش های زیربنائی اقتصاد کشور و نیاز به این فناوری در تدوین برنامه های توسعه اقتصادی، کاربردهای رشته فناوری اطلاعات و ارتباط بیش از پیش محسوس می شود. همچنین پیشرفت فوق العاده سریع و گسترده سیستمهای مخابراتی و فناوری های به کار گرفته شده و تحقیقات عمیق وسیع در بهبود این ابزارها برای ارائه خدمات بهتر لزوم بهره مندی از رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات را ایجاب می کند.  رفع نیازهای صنعت در حوزه فناروی اطلاعات و ارتباطات نیازمند تربیت نیروهای متخصص است که از طریق دانش فنی و آشنایی علمی و عملی با فناوری های موجود در بخش ارتباطات و فناوری اطالاعات در زمینه های تخصصی مربوطه، آماده تصدی شغل یا مشاغل خاص از مجموعه مشاغل ICT در سطح کارشناسی باشند.

به طور کلی کاربردهای رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات به دو جنبه مهم تقسیم می شود.کاربرد اول نیروی اجرایی و کاربرد دوم نیروی آموزشی برای تربیت نیروی انسانی متخصص است. به کار گیری نیروی متخصص در زمینه های سیستم های ارتباطی کشور و فناوری اطلاعات در صنایع مختلف برای رفع نیازهای کشور از کاربردهای اولیه این رشته می باشد. کاربرد مهم و دوم دیگر این رشته، تربیت نیروی متخصص برای ورود به بازار کار می باشند، در نتیجه باید بخشی از فارغ التحصیلان به عنوان اساتید در دانشگاه ها و موسسات آموزشی یا پژوهشده ها مشغول به تربیت نیروی انسانی حرفه ای و خبره شوند.

درآمد رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

در این بخش قرار است در مورد درآمد رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات به ارائه نکات مهمی بپردازیم. مهندسین این رشته میران حقوق متوسط و رو به بالایی دارند و هر چه مهارت های خود را افزایش دهند می توانند درآمد بیشتری داشته باشند. فناوری اطلاعات به عنوان یک صنعت نوظهور و البته پررونق در سال های اخیر است. براساس بررسی های انجام شده حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات برترین مشاغل شغلی محسوب می شوند و درآمد های بسیار بالایی دارند.

به طور کلی میزان دستمزد مهندس فناوری اطلاعات و ارتباطات براساس جایگاه شغلی، مدرک تخصصی، نوع پروژه و جایگاه استخدام متغیر است. هر چقدر فرد توانایی ها  و مهارت های خود را در زمینه رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات افزایش دهد، درآمد وی نیز بیشتر می شود.

 

نظر به حجم عظیم اطلاعات از طرفی و نقش بلا انکار آن در کیفیت مدیریت و امور و همچنین نقش ابزارهای تکنولوژی کامپیوتر در کیفیت جمع آوری و سازمان دهی اطلاعات از طرف دیگر و نقش امکانات اینترنت در نشر و انتقال سریع آن، رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات یک رشته کاربردی و مهم تلقی می شود.

ادامه تحصیل در رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

در این بخش قرار است در مورد شرایط ادامه تحصیل در مورد رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات به بیان نکات مهمی بپردازیم. امکان ادامه تحصیل برای دانشجویان دارای مدرک کارشناسی در این رشته در حال حاضر تا مقطع دکتری ادامه دهد. اکثر دانشجویان بعد از دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری آماده می شوند زیرا جایگاه های شغلی در این مقاطع بیشتر و پردرآمد تر است.

دانشجویان بعد از اتمام دوره کارشناسی می توانند با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد وارد یکی از گرایش های مورد علاقه شوند.  رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات در مقطع کارشناسی ارشد دارای 6 گرایش تجارت الکترونیکی، مدیریت سیستم های اطلاعاتی، سیستم های تکنولوژی اطلاعات (ITS)، سامانه های شبکه ای، سیستم های چند رسانه ای، معماری سازمانی است.

دانشجویان بعد از اتمام در مقطع کارشناسی ارشد می توانند در آزمون دکتری شرکت کنند و در صورت قبولی در آزمون و پذیرش در مصاحبه می توانند در گرایش مورد نظر خود ادامه تحصیل دهند.

رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان

دوره مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از مجموعه های آموزشی عالی در زمینه فنی و مهندسی است که هدف آن تربیت افرادی است که در زمینه مطالعه، طراحی، ساخت، راه اندازی و نگهداری سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری جهت جمع آوری، سازمان دهی، طبقه بندی، استفاده و انتقال اطلاعات تبحر لازم را دارند. در کشور های مختلف نیاز مبرمی به این متخصصین است که با توانایی خود بتوانند داده های حجیم موجود را پردازش کنند.

بازار کار برای افراد در تمامی کشورهای جهان به طور کامل حس می شود. زیرا به دلیل حجم عظیم اطلاعات و عدم امکان جمع آوری، سازمان دهی، انتقال با استفاده از شیوه های سنتی و همچنین به دلیل نقش سرعت، دقت و صحت اطلاعات در مدیریت و عدم امکان تامین آن ها بدون استفاده از تکنولوژی کامپیوتر و اینترنت به نیروهای متخصص نیاز است.  از طرف دیگر به دلیل  لزوم همگانی جوامع بشری در استفاده از امکانات روز و نفوذ روز افزون تجهیزات کامپیوتری و مخابراتی و لزوم ارتباط آن ها به منظور اطلاع رسانی سریع، باید افرادی متخصص این نیازها را برطرف کنند.

اگر بخواهیم به صورت دقیق شرایط رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات را مورد بررسی قرار دهیم لازم است تا شاخص ترین دانشگاه ها و همچنین میزان درآمد فارغ التحصلیان این رشته را بدانید. لازم است ذکر شود که رتبه بندی QS یکی از مهم‌ترین رتبه‌بندی‌های دانشگاهی است که براساس سوابق آموزشی، توانایی جذب در بازار کار، نسبت اعضای هیئت علمی به تعداد دانشجو، نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی، نسبت دانشجویان بین‌المللی و میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. در حال حاضر طبق آخرین تغییرات رتبه بندی دانشگاه های جهان برای رشته ICT  ده دانشگاه برتر به شرح زیر هستند:

  1. موسسه فناوری ماساچوست (MIT) Massachusetts Institute of Technology (MIT)
  2. دانشگاه استنفورد Stanford University
  3. دانشگاه کارنگی ملون Carnegie Mellon University
  4. دانشگاه کالیفرنیا، برکلی University of California, Berkeley (UCB)
  5. دانشگاه آکسفورد University of Oxford
  6. دانشگاه ملی سنگاپور National University of Singapore (NUS)
  7. دانشگاه هاروارد Harvard University
  8. دانشگاه کمبریج بریتانیا University of Cambridge
  9. ETH زوریخ سوییس ETH Zurich
  10. EPFL سوئیس

همچنین شایان ذکر است که در میان دانشگاه های آسیایی دانشگاه ملی سنگاپور با قرار گرفتن در رتبه 6 به عنوان برترین دانشگاه آسیایی شناخته می شود. همچنین دانشگاه فناوری نانیانگ، سنگاپور (NTU) نیز در رتبه 11 قرار دارد.  هیچ کدام از دانشگاههای ایرانی جایگاهی در رتبه بندی جهانی رشته مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات ندارند.

شرایط درآمدی فارغ التحصیلان مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای مختلف به میزان مهارت ها و تجربیات و البته جایگاه شغلی آن ها متغیر است. در حال حاضر از 26 دسامبر 2022، متوسط دستمزد سالانه برای ICT در ایالات متحده 72898 دلار در سال است. به طور کلی میانگین حقوق پایه به دلاز آمریکا 89880 در سال است که تا 135 هزار دلار نیز افزایش پیدا می کند.

معرفی کامل رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات| دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران چگونه است؟

بازار کار رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور ایران به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. یکی از نکات مهم در شرایط شغلی و استخدام شدن، داشتن مهارت و تخصص کافی در زمینه مربوطه است. بازار کار این رشته به طور کلی مطلوب است.

برترین دانشگاه های رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران کدامند؟

برترین دانشگاه های رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران دانشگاه های شریف، دانشگاه تهران و دانشگاه امیر کبیر است. البته تمامی دانشگاه ها از سطح علمی خوب و کیفیت آموزش مطلوبی برخوردار هستند.

درآمد رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات چقدر است؟

درآمد رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور ایران به طور کلی متوسط و رو به بالا است. در صورتی که فرد مهارت های خود را افزایش دهد می تواند به درآمد قابل توجهی برسد. این رشته در بین سایر رشته ها از درآمد خوبی برخوردار بوده زیرا در صنایع مختلف و پروژه های متفاوتی می توان مشغول به کار شد.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x