جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته مدیریت بازرگانی

رشته مدیریت بازرگانی
معرفی کامل رشته مدیریت بازرگانی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مدیریت بازرگانی
فهرست مطالب

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

رشته مدیریت بازرگانی نقش مهمی در تضمین موفقیت سازمان خود دارند. این متخصصان همه چیز از بودجه گرفته تا منابع انسانی را نظارت و مدیریت می کنند، بنابراین اهمیت آنها را نمی توان نادید گرفت. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد و شرایط ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته فناوری اطلاعات سلامت | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته فناوری اطلاعات سلامت

در ساده ترین بیان،  رشته مدیریت بازرگانی به هماهنگی و اداره فعالیت ها، وظایف و منابع تجاری برای دستیابی به یک هدف معین اشاره دارد. این اغلب شامل نظارت و آموزش کارکنان، نظارت بر عملیات اصلی و طراحی زیرساخت شرکت برای بهینه سازی برای آینده است.

تاریخچه رشته مدیریت بازرگانی

رشته مدیریت بازرگانی قدمتی طولانی در تاریخ بشر دارد. ریشه‌های مدیریت معمولاً به فردریک وینسلو تیلور بازمی‌گردد. اما مفهوم مدیریت هزاران سال است که وجود داشته است. به گفته پیندور، راجرز و کیم (1995)، رویکردهای اساسی مدیریت حداقل به 3000 سال قبل از تولد مسیح بازمی‌گردد، زمانی که در آن سوابق معاملات تجاری برای اولین بار توسط کشیشان خاورمیانه ثبت شد.

Businessweek به پیتر دراکر لقب «مردی که مدیریت را اختراع کرد» داد. او مدت‌هاست که به عنوان یکی از تأثیرگذارترین متفکران مدیریت در نظر گرفته می‌شود. مدیریت، به عنوان یک رشته نظری، تنها به پایان قرن نوزدهم باز می‌گردد، زمانی که اولین شرکت‌های صنعتی بزرگ تأسیس شدند و مشکلات مبرم هماهنگ‌سازی و کنترل تعداد زیادی از افراد برای با مجموعه‌ای از اهداف مشترک برای اولین بار به وجود آمد.

رشته دانشگاهی مدیریت بازرگانی که سرآغاز آن از فرانسه و دانشگاه ESCP Europe شروع گشته و به مدیریت مسائلی مانند چگونگی کنترل سود، سرمایه، هزینه و استفاده بهینه و …. می پردازد.

معرفی کامل رشته مدیریت بازرگانی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مدیریت بازرگانی

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی هماهنگی و سازماندهی فعالیت های تجاری است. مدیران کسب و کار بر عملیات نظارت کرده و به کارکنان کمک می کنند تا به سطوح بالای بهره وری خود برسند. یک مدیر کسب و کار همچنین ممکن است مسئولیت نظارت و آموزش کارکنان جدید داشته باشد و همچین به کسب و کار کمک کند تا به اهداف عملیاتی و مالی خود برسد. دوره کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی مورد نیاز سازمان ها، ادارت، موسسات و شرکت های بازرگانی خصوصی و همچنین آشنایی دانشجویان با کاربردهای روش های علمی در مدیریت است.

به صورت کلی رشته مدیریت بازرگانی بر سازماندهی، برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل فعالیت های تجاری که برای مدیریت و اداره کارآمد یک کسب و کار مورد نیاز است تمرکز دارد.

رشته مدیریت بازرگانی در یک نگاه

رشته مدیریت بازرگانی زیر مجموعه کنکور تجربی، ریاضی فیزیک و علوم انسانی است. برای وورد به این رشته همه ی گروه های انسانی یمی توانند در این آزمون شرکت کنند. پذیرش در رشته مدیریت بازرگانی بالا بوده و رقبای زیادی هر ساله برای ورود به این رشته با همدیگر به رقابت می پردازند. ظرفیت پذیرش دانشگاه ها برای این رشته مناسب است و دانشگاه ها امکانات تحصیلی لازم برای جذب دانشجویان را فراهم کرده اند. بازار کار رشته مدیریت بازرگانی در ایران مناسب است و فارغ التحصیلان می توانند با افزایش مهارت های تخصصصی در جایگاه شغلی با درآمد مناسب مشغول به کار شوند. درآمد رشته مدیریت بازرگانی در ایران متوسط و روبه بالا است. طول دوره کارشناسی این رشته 4 سال است که در 8 نیمسال تحصیلی به طول می انجامد.

پرمتقاضی بودن 86%
کاربردی بودن 94%
دشواری دروس 95%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 93%

رشته مدیریت بازرگانی در ایران

رشته مدیریت بازرگانی از جمله قدیمی ترین گرایش های مجموعه مدیریت است که هدف آن چگونگی رسدین به سود و دیگر وموارد در تجارت است. هدف از ارائه این رشته در دانشگاه آشنایی دانشجویان با وظایف سازمان های بازرگانی و آموزش قدرت تجزیه و تحلیل اطلاعات به آنها است. استادان مدیریت در ایران می توان به دکتر مهدی الوانی، دکتر علی رضاییان و … نام برد. این رشته در سال های اخیر به جایگاه با ارزشی دست یافته است و دانشگاه ها سعی در پرورش متخصصین این رشته در شاخه های مختلف علم نموده اند. این گرایش از قدیمی ترین گرایش های مدیریت است که کار خود را در سال 1333 به موجب عقد قرارداد بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیایی جنوبی به منظور تربیت مدیران برای اداره سازمان های دولتی و خصوصی در دانشکده حقوق، دانشگاه تهران با همکاری گروهی از اساتید آمریکایی آغاز کرد. سپس این رشته در مقاطع و گرایش های مختلف در سایر دانشگاه ها گسترش یافت و در دانشگاه های سراسری، آزاد و پیام نور ارائه می شود.

ضرورت و اهمیت رشته مدیریت بازرگانی در آشناسازی کارشناسان رده های گوناگون با نقش رشته مدیریت بازرگانی در سازمان و موارد استفاده از این دانش و همچنین تربیت نیروی متخصص به عنوان رابط بین مدیران و کارمندان اداری و فنی که به طور معمول مسئولیت اجرایی و سرپرستی واحدها را عهده دار خواهند شد، می باشد.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته مدیریت بازرگانی

پذیرش در رشته مدیریت بازرگانی از دو دیدگاه مهم قابل بررسی است. در دیدگاه اول باید ظرفیت پذیرش از نظر تعداد رقبا مورد بررسی قرار بگیرد. با توجه به اینکه هر ساله تعداد داوطلبینی زیادی برای این رشته با همدیگر به رقابت می پردازند در نتیجه می توان گفت که برای پذیرش رتبه خوبی باید کسب شود. در وهله دوم شرایط پذیرش به تعداد دانشگاه های پذیرنده نیز بستگی دارد. دانشگاه های سراسری زیادی اقدام به پذیرش دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی کرده و شرایط لازم را برای ادامه تحصیل آنان فراهم کرده اند. البته توجه داشته باشید که تعداد رقبا و ظرفیت پذیرش در هر سال با سال قبلی خود متفاوت است زیرا این آمارها در هر سال شرایط متفاوتی به خود می گیرد. همچنین به دلیل اعمال سهمیه های مختلف در هر کنکور، نمی توان با قطعیت شرایط پذیرش را تخمین زد.

با توجه به حذف زیر گروه های کنکور سراسری و همچنین حذف دروس عمومی این آزمون ها تنها شامل دروس تخصصی است. دروس تخصصی هر کدام ضرایب متفاوتی داشته و در این میان برخی از دروس ضرایب بالاتری داشته و از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور انسانی
ریاضی
6
علوم و فنون ادبی
7.8
زبان عربی
5.1
تاریخ
7
جغرافیا
6
فلسفه و منطق
5.1
جامعه شناسی
7
نام درس
زیرگروه 1
میزان تاثیر دروس اختصاصی در زیر گروه 1 کنکور ریاضی
ریاضی
4
فیزیک
3
شیمی
2
نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور تجربی
زمین شناسی
0
ریاضی
2
زیست
4
فیزیک
2
شیمی
3

همان طور که در جدول بالا مشاهده می کنید، دروس تخصصی زیست و شیمی در کنکور تجربی، دروس ریاضی و فیزیک در کنکور ریاضی و دروس در کنکور علوم انسانی دروس علوم و فنون ادبی، تاریخ و جامعه شناسی ضرایب بیشتری داشته و برای قبولی در رشته مورد نظر باید روی این دروس تمرکز بیشتری شود.

البته شایان ذکر است که شرکت در آزمون های آزمایشی مشابه می تواند تا حدی شرایط کنکور سراسری را القا کند. با شرکت در این آزمون ها می توانید به محک دانش، سرعت تست زنی و دقت پاسخ گویی خود در سوالات بپردازید. همچنین بسیاری از سوالات کنکور سراسری مشابه با آزمون های آزمایشی برگزار شده است. از این رو می توان از این فرصت طلایی نهایت استفاده را برد.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته مدیریت بازرگانی

در این بخش قرار است به معرفی دانشگاه های برتر رشته مدیریت بازرگانی بپردازیم. با توجه به اینکه اکثر دانش آموزان بعد از اعلام رتبه ها به دنبال انتخاب برترین و شاخص ترین دانشگاه ها هستند از این رو لازم است تا با این لیست آشنا شوید. البته توجه کنید که تمامی دانشگاه های کشور از نظر کیفیت آموزشی و سطح علمی در شرایط مطلوبی قرار دارند و فارغ التحصیلان آن می توانند با کسب مهارت های تخصصی به جایگاه شغلی ویژه دست پیدا کنند. همچنین در این دانشگاه ها شرایط و امکانات آموزشی لازم برای تحصیل دانشجویان ایجاد شده است. اما با این حال برخی از دانشگاه های برتر رشته مدیریت بازرگانی شامل دانشگاه های تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه ایلام و دانشگاه تبریز است.

دو نمونه کارنامه قبولی در رشته مدیریت بازرگانی

در این بخش قرار است دو نمونه کارنامه قبولی در رشته مدیریت بازرگانی را مشاهده کنید. با توجه به اینکه َآشنایی با نمونه کارنامه قبولی دانش آموزان در سال های قبل می تواند یک دید کلی به شما برای برنامه ریزی کنکور سراسری بدهد در نتیجه بهتر است بررسی کلی نسبت به کارنامه ها مانند تراز، درصد و رتبه قبولی داشته باشید. البته توجه کنید که شرایط پذیرش مانند رتبه، تراز و درصد در هر سال متفاوت است. برای مثال ممکن است شما نتوانید با همین تراز یا رتبه در کنکور سال بعد وارد رشته مورد نظر شوید، زیرا شرایط پذیرش براساس تعداد رقبا، ظرفیت پذیرش، انتخاب رشته و اعمال سهمیه های مختلف در هر سال فرق می کند. با این حال آشنایی با دو نمونه کارنامه قبولی در رشته مدیریت بازرگانی خالی از لطف نیست.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

گرایش های رشته مدیریت بازرگانی

بسیاری از رشته های فنی مهندسی در مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نبوده و معمولاً به صورت عمومی در دستور تدریس در دانشگاه های سراسری کشور قرار می گیرند. تخصصی شدن رشته های فنی مهندسی معمولاً در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا انجام می پذیرد و در مقطع کارشناسی گرایش های خاصی برای این رشته ها تعریف می شود. رشته مدیریت بازرگانی نیز از این قاعده مستثنا نیست و در دوره کارشناسی فاقد گرایش است.

واحدهای درسی رشته مدیریت بازرگانی

در این بخش قرار است واحدهای درسی رشته مدیریت بازرگانی را مورد بررسی قرار دهیم. با توجه به اینکه بسیاری از دروسی که قرار است در این رشته در دوره کارشناسی ارائه شود تخصصی است در نتیجه دانش آموزان باید قبل از ورود با عناوین این دروس آشنا شوند و در صورت تمایل برای ورود به این رشته اقدام کنند.

واحدهای درسی هر رشته هر چند سال یک بار توسط شورای عالی برنامه ریزی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد بازنگری قرار می گیرد. البته این بازنگری به صورت جزئی بوده و شاهد تغییرات عمده ای در آن نخواهیم بود. در این بازنگری ها ممکن است برخی واحدهای درسی اضافه شود و یا تغییراتی در سرفصل دروس برخی واحدهای درسی رخ دهد. در این بخش آخرین بازنگری صورت گرفته برای کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی را ارائه می دهیم. طول دوره کارشناسی مدیریت بازگرانی 4 سال است و تمامی درس های آن در مدت 8 نیمسال ارائه و برگزار می شود. طول هر نیسمال تحصیلی 16 هفته می باشد. در این دوره علاوه بر درس های نظری بر جنبه های کاربردی درس ها تاکید ویژه شده است.

 در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی را در دانشگاه های کشور مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته مدیریت بازرگانی
دروس عمومی
22 واحد
دروس پایه
38 واحد
دروس اصلی
37 واحد
دروس تخصصی
36 واحد
دروس تختیاری
5 واحد
جمع
138 واحد

در ادامه هر یک از واحدهای درسی رشته مدیریت بازرگانی را به صورت جداگانه و با عنوان تعداد واحد هر درس برای شما عنوان می‌کنیم تا شناخت شما نسبت به این رشته کامل شود.

دروس عمومی رشته مدیریت بازرگانی

بسته اول از واحدهای درسی برای رشته مدیریت بازرگانی، دروس عمومی هستند. دروس عمومی برای تمامی رشته ها در مقاطع کارشناسی مشترک است و زیر نظر گروه علوم انسانی و عمومی دانشگاه ارائه می شود. دروس عمومی تاثیری در دانش تخصصی دانشجویان ندارد و برای افزایش معرفت شناختی در ابعاد مختلف زندگی از جمله اجتماعی، اقتصادی و معرفتی است. اخذ دروس عمومی برای دانشجویان الزامی است و باید این دروس را پاس کنند. در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته مدیریت بازرگانی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی 1
1 واحد
تربیت بدنی 2
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن 22 واحد دروس عمومی رشته  مدیریت بازرگانی وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. 22 واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی

برای این رشته در دروس عمومی، 12 واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته مدیریت بازرگانی در دوره کارشناسی پیوسته 22 واحد خواهد شد.

دروس پایه رشته مدیریت بازرگانی

بسته دوم دیگر دروس، دروس پایه هستند. دروس پایه در واقع اولین قدم برای آشنایی با دروس دوره کارشناسی است. این دروس به مثابه پلی است که دوره دبیرستان را به دوره کارشناسی ارتباط می دهد. احتمالا نکات مشترک زیادی بین این واحدهای درسی پایه و دروس دوره دبیرستان است. هدف این واحدهای درسی، ارائه پیش ذهنیت برای آمادگی دانشجویان برای واحدهای اصلی و تخصصی است. در جدول زیر می توانید 37 واحد درسی پایه رشته مدیریت بازرگانی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

دروس پایه رشته مدیریت بازرگانی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 ریاضیات پایه 3
2 ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت 3
3 اقتصاد خرد 3
4 اقتصاد کلان 3
5 اصول حسابداری 1 3
6 اصول حسابداری 2 3
7 آمار و احتمالات و کاربرد آن در مدیریت 1 3
8 آمار و احتمالات و کاربرد آن در مدیریت 2 3
9 روش تحقیق در مدیریت 3
10 اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام 3
11 کاربرد کامپیوتر در مدیریت 3
12 احکام کسب و کار 3
13 روانشناسی سازمانی 2
مجموع واحدها 38

بخش عظیمی از واحدهای درسی مربوط به دروس پایه است. گذارندن دروس پایه الزامی است و اگر دانشجویی حتی یکی از دروس را اخذ نکرده باشد فاقد صلاحیت لازم برای دانش آموختگی خواهد بود.

دروس اصلی رشته مدیریت بازرگانی

دروس اصلی نسبت به دروس پایه سطح دشوارتری دارد و وارد آموزش مهارت های حرفه ای و تخصصی می شود. دروس اصلی دانشجو را با ماهیت اولیه رشته آشنا می کند تا دانشجو به درک کاملی از ماهیت رشته در بازار کار برسد. دروس اصلی به عنوان پلی بین دروس پایه و دروس تخصصی است. در مجموع  36 واحد درسی به عنوان دروس اصلی رشته مدیریت بازرگانی در نظر گرفته شده است که در جدول زیر می توانید این واحدهای درسی را به تفکیک تعداد واحدها مشاهده کنید:

دروس اصلی رشته مدیریت بازرگانی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 مبانی سازمان و مدیریت 3
2 مدیریت رفتار سازمانی 3
3 مدیریت منابع انسانی 3
4 تحقیق در عملیات 1 3
5 تحقیق در عملیات 2 3
6 مدیریت مالی از منظر اسلام 3
7 آموزش مهارت های حرفه ای 2
8 بازاریابی و مدیریت بازار 3
9 حسابداری صنعتی 1 3
10 مبانی برنامه ریزی پیشرفت و عدالت 3
11 آشنایی با قوانین کسب و کار 3
12 اخلاق حرفه ای در مدیریت با رویکرد اسلامی 2
13 فنون تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم ها 3
مجموع واحدها 37

واحدهای اصلی منجر به ایجاد دانش در حیطه رشته مدیریت بازرگانی می شود بنابراین باید این دروس با نمره قابل قبولی پاس شوند. اگر دانش آموخته حتی یکی از این دروس را پاس نکند، از نظر آموزشی فاقد صلاحیت لازم برای فارغ التحصیلی است.

دروس تخصصی رشته مدیریت بازرگانی

بسته سوم دروس، دروس تخصصی رشته مدیریت بازرگانی هستند. دروس تخصصی اصلی ترین بخش واحدهای درسی هستند و از نظر آموزشی حاوی مطالب مهمی برای یادگیری دانشجویان دارند. این دروس در واقع ماهیت کلی رشته را آشنا می کند و بازارکار، کاربردها و دانش تخصصی را به دانشجویان می آموزد. واحدهای تخصصی بسیار حائر اهمیت بوده و باید برنامه ریزی دقیقی برای اخذ آن ها از ابتدای ترم تحصیلی صورت پذیرد. در جدول زیر می توانید واحدهای درسی در نظر گرفته شده به عنوان دروس تخصصی برای رشته مدیریت بازرگانی را مشاهده کنید:

دروس تخصصی رشته مدیریت بازرگانی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 مدیریت استراتژیک 3
2 حقوق بازرگانی 3
3 سازمان های پولی و مالی بین المللی 3
4 سیستم های خرید انبارداری و توزیع 3
5 بازرگانی بین المللی 3
6 زبان تخصصی 1 2
7 زبان تخصصی 2 2
8 مدیریت مالی 2 3
9 حسابرسی 1 3
10 سیستم های اطلاعاتی در مدیریت 3
11 بازاریابی بین المللی 3
12 مبانی بانکداری و مدیریت بانک 2
13 تجارت الکترونیک 3
مجموع واحدها 36

دروس تخصصی اهمیت بسیار زیادی برای ارائه مطالب آموزش حرفه ای دارند و کاربردهای هر درس را به وضوح در بازار کار نشان می دهد.  لازم به ذکر است که دروس تخصصی به صورت نظری، عملی- نظری و عملی ارائه می شود. در صورتی که دانشجو حتی یکی از این دروس را پاس نکرده باشد از نظر آموزشی فاقد صلاحیت لازم برای فارغ التحصیلی است.

دروس اختیاری رشته مدیریت بازرگانی

دروس اختیاری دسته دیگری از واحدهای درسی هستند که در نظام آموزشی ارائه می شود. دروس اختیاری با هدف افزایش دانش تخصصی برای دانشجویان ارائه می شود. این دروس برای آن دسته از دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در گرایش های مختلف رشته مدیریت بازرگانی را دارند بسیار مفید واقع می شود. از طرف دیگر دانشجویانی که می خواهند در حیطه تخصصی مشغول به کار شوند، اخذ کردن این دروس بسیار ضروری و مهم تلقی می شود. در جدول زیر می توانید دروس اختیاری رشته مدیریت بازرگانی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

دروس اختیاری رشته مدیریت بازرگانی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 روابط کار در سازمان 3
2 سمینار در مسائل بازاریابی 2
3 حقوق بازرگانی بین المللی 3
4 مدیریت تولید و عملیات 3
5 مساله یابی و حل مساله 2
6 اصول و مبانی کارآفرینی 2
مجموع واحدها 15

شایان ذکر است که دانشجویان ملزم به گذراندن 5 واحد از دروس اختیاری بنا به تشخیص دانشکده می باشند تا سقف واحدهای آن ها به 138 واحد درسی برسد. اگر دانشجویان قصد ورود به بازار کار به خصوصی را دارند می توانند از دروس این بسته آموزشی برای افزایش دانش و مهارت خود استفاده کنند.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی

در این بخش قرار است نگاه کلی به بازار کار رشته مدیریت بازرگانی داشته باشیم. توجه داشته باشید که بازار کار براساس شرایط موجود در بازار و نیاز سازمان ها و همچنین مدیریت بخش دولتی ایجاد می شود. به صورت کلی می توان بازار کار مناسبی را برای رشته مدیریت بازرگانی در نظر گرفت. ممکن است برخی از فارغ التحصیلان این رشته در بازار کار غیر مرتبط با درآمد کمتر مشغول به کار شوند که این امر به دلیل سوء مدیریت در استفاده از پتانسیل های بالقوه افراد است. اما به صورت کلی در صورب کسب توانایی و مهارت های عملی می توان به درآمد خوبی دست پیدا کرد. در زیر جایگاه های شغلی که برای رشته مدیریت بازرگانی وجود دارد را ذکر می کنیم:

  • شرکت ها و سازمان های خصوصی و دولتی
  • موسسات بانکی
  • بیمه
  • شرکت های صادرات و واردات
  • شرکت حوزه های بازرگانی بین المللی
  • مدیر تبلیغات
  • مدیر بازاریابی
  • دیجیتال مارکتینگ
  • مدیریت نظارت و بازرسی
  • مدیریت حمل و نقل دریایی بین قاره ای
  • مدیریت بحران
  • سیاستگذاری علم و فناوری
  • مربیگری کسب و کار
  • موسسات تحقیقاتی و پژوهشی
  • سازمان های بازگانی، صنعتی و دولتی به عنوان مدیران اجرایی

کاربردهای رشته مدیریت بازرگانی

به طور کلی از سه حیث می توان کاربردهای رشته مدیریت بازرگانی را مورد توجه قرار داد. در وهله اول آموزش عالی در هر رشته تخصصی به دنبال تربیت نیروهای متخصص در سطوح مختلف کارشناسی تا دکتری است و انتظار می رود این افراد در کنار هم پاسخگوی نیازهای تحقیقاتی و اجرایی در کشور باشند. در صورت داشتن مدرک کارشناسی ارشد و دکتری می توان در زمینه آموزش نیروهای حرفه ای به عنوان استاد در دانشگاه های کشور مشغول به کار شد. در واقع پرورش اساتید برای دانشجویان در سال های آینده و افزایش سطح علمی کشور از کاربردهای بسیار مهم این رشته محسوب می شود. در وهله دوم مراکز تحقیقاتی سراسر کشور که به متخصصین این رشته جهت انجام پژوهش نیاز دارند. وهله سوم؛ خدمات اجرایی در سازمان ها یا مراکز اداری جهت انجام پروژه های سازمانی که نیازمند نیروهای متخصص و حرفه ای است.

درآمد رشته مدیریت بازرگانی

درآمد رشته مدیریت بازرگانی به جایگاه شغلی و سازمان محل خدمت بستگی دارد. فارغ التحصیلان می توانند امیدوار باشند که با کسب دانش و توانایی و استمرار در کسب علم و آگاهی می توانند آینده درخشانی را برای خود رقم بزنند. دانشجویان رشته رشته مدیریت بازرگانی پس از فارغ التحصیلی در ادارت دولتی یا خصوصی یا پژوهشکده های مختلف صنایع می توانند مشغول به کار شوند و به درآمد قابل قبولی برسند. مراکز دولتی یا خصوصی درآمدهای متفاوتی را برای فارغ التحصیلان این رشته در نظر می گیرند. پروژه های دولتی و یا استخدام در سازمان های دولتی یا نیمه دولتی حقوق و درآمد مشخصی دارند.

چالش موجود برای درآمد در این رشته مانند سایر رشته ها این است که شایسته سالاری برای استخدام مورد توجه قرار نمی گیرد. بنابراین ممکن است برخی از فارغ التحصیلان در شغل های غیر مرتبط با درآمد پایین مشغول به کار شوند.

اگر بخواهیم به طور کلی و در یک جمع بندی شرایط حقوق و دستمزد فارغ التحصیلان این رشته را مورد بررسی قرار دهیم باید یادآور شویم که این مهم به شدت به مهارت ها، رزومه و مدرک فرد بستگی دارد و می تواند یک درآمد بالا و قابل توجهی را در برگیرد. ردیف شغلی، سازمان محل خدمت و میزان مهارت ها و… از جمله فاکتورهایی هستند که می توانند میزان درآمد فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی را تحت تاثیر قرار دهند.

کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی فردی است که پرسنل و فعالیت های یک سازمان یا یک بخش را کنترل و هدایت می کند. آنها با اتخاذ برنامه‌های عملیاتی، ارزیابی عملکرد و نظارت بر کلیه فعالیت‌های روزانه، تلاش می‌کنند تا کسب‌وکار را همیشه سازنده، کارآمد و سازمان‌دهی‌شده نگه دارند.

ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی

بسیاری از فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی برای کسب جایگاه های شغلی بالاتر و رسیدن به درآمد بیشتر به دنبال ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری هستند. مسلما تحصیل در مقاطع بالاتر، جایگاه اجتماعی بالا را برای دانشجویان به دنبال دارد به همین دلیل لازم دانستیم در این بخش به شرایط ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته مدیریت بازرگانی بپردازیم.

دانشجویان مقطع کارشناسی بعد از فارغ التحصیلی می توانند در آزمون ورودی کارشناسی ارشد شرکت کرده و برای تحصیل در گرایش مورد نظر خود اقدام کنند. در حال حاضر امکان ادامه تحصیل در رشته های متعددی برای رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه های برتر تهران، داتنشگاه اصفهان، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه تبریز و … فراهم شده است.  گرایش های ارشد رشته مدیریت بازرگانی در زیر ارائه شده است.

  • بازاریابی
  • بازرگانی بین الملل
  • مدیریت استراتژیک
  • تجارت الکترونیک و بازرگانی داخلی
  • مدیریت دولتی
  • مدیریت صنعتی
  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت فناوری اطلاعات
  • مدیریت مالی
  • مدیریت تکنولوژی

دانشجویان کارشناسی ارشد بعد از دفاع پایان نامه می توانند در آزمون دکتری شرکت کنند. در صورت قبولی در آزمون دکتری و پذیرش در مصاحبه، می توان در مقطع دکتری به تحصیل پرداخت. توجه داشته باشید که چند برابر ظرفیت برای مصاحبه دعوت شده و سپس تعداد اندکی از دانشجویان در مصاحبه تخصصی قبول می شوند. دانشجویان دکتری می تونند ضمن فعالیت در تمامی محل های جذب فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد در زمینه های کارهای تحقیقاتی مسئولیت های تخصصی خود را برعهده بگیرند و در کارهای اجرایی علمی نقش مهمی ایفا کنند. دانشگاه های برتر شامل دانشگاه تهران، دانشگاه  شهید بهشتی، دانشگاه صنتعی امیرکبیر، دانشگاه شیراز، دانشگاه صنعتی اصفهان و … شرایط لازم را برای ادامه تحصیل در این رشته فراهم کرده اند. در زیر برخی از گرایش های دکتری مدیریت بازرگانی ارائه شده است.

  • مديريت سياست‌گذاری بخش عمومی
  • مديريت رفتاری
  • مديريت منابع انسانی
  • مديريت سيستم‌ها
  • مديريت بازاريابی بين‌الملل
  • مديريت مالی
  • مديريت توليد و عمليات
  • تحقيق در عمليات
  • مدیریت بازاریابی
  • مدیریت سیاست گذاری بازرگانی
  • رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی

رشته مدیریت بازرگانی در جهان

رشته مدیریت بازرگانی در جهان بسیار حائز اهمیت است. تقریباً 90 درصد از کسب و کارهای استارتاپی در پنج سال اول شروع به کار به طرز وحشتناکی شکست می خورند که تقریباً 90 درصد آنها به دلیل مدیریت ضعیف شکست می خورند. خبر خوب این است که برای بسیاری از افراد، مدرک مدیریت بازرگانی می‌تواند ارزش سرمایه‌گذاری را از نظر فرصت‌های شغلی بالقوه گسترده، پتانسیل درآمد بیشتر و احتمال پیشرفت شغلی داشته باشد. کسب مدرک مدیریت بازرگانی همچنین می تواند رضایت شخصی فوق العاده و احساس غرور ایجاد کند. پیش‌بینی می‌شود که اشتغال کلی در مشاغل مدیریتی مانند مدیریت بازرگانی از سال 2021 تا 2031 به میزان 8 درصد رشد کند که سریع‌تر از میانگین همه مشاغل است. انتظار می رود که این افزایش منجر به ایجاد حدود 883900 شغل جدید در طول دهه اخیر شود. به صورت کلی فارغ التحصیلان این رشته از نظر جایگاه اجتماعی در جایگاه فوق العاده ای قرار می گیرند. علاوه بر این حتی استخدام دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی بعد از فارغ التحصیلی در کشورهای مختلف نیز امکان پذیر است.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر شرایط رشته مدیریت بازرگانی در جهان را برای شما ارزیابی کنیم لازم است تا به معرفی بهترین دانشگاه های جهان برای رشته و همچنین میزان درآمد فارغ التحصیلان در کشورهای مختلف بپردازیم. جهت رتبه بندی دانشگاه از رتبه بندی QS  استفاده می کنیم. رتبه بندی QS یکی از مهم‌ترین رتبه‌بندی‌های دانشگاهی است که براساس سوابق آموزشی، توانایی جذب در بازار کار، نسبت اعضای هیئت علمی به تعداد دانشجو، نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی، نسبت دانشجویان بین‌المللی و میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. در حال حاضر براساس آخرین تغییرات رتبه بندی دانشگاه های جهان برای رشته رشته مدیریت بازرگانی ۱۰ دانشگاه برتر این رشته به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه هاروارد، کمبریج، ایالات متحده آمریکا – Harvard University
  • INSEAD فونتنبلو، فرانسه – INSEAD
  • مدرسه تجارت لندن، انگلستان – London Business School
  • دانشگاه استنفورد، ایالات متحده – Stanford University
  • موسسه فناوری ماساچوست (MIT)کمبریج، ایالات متحده آمریکا – Massachusetts Institute of Technology (MIT)
  • دانشگاه بوکونی، میلان ایتالیا – Bocconi University
  • دانشگاه پنسیلوانیا، فیلادلفیا، ایالات متحده آمریکا – University of Pennsylvania
  • دانشگاه کمبریج، بریتانیا – University of Cambridge
  • دانشگاه آکسفورد، بریتانیا – University of Oxford
  • دانشکده مدیریت HEC پاریس، فرانسه – HEC Paris School of Management

در میان دانشگاه های آسیایی دانشگاه ملی سنگاپور در رتبه 13 و دانشگاه تکنولوژی نانیانگ در رتبه 20 قرار دارد. دانشگاه تهران نیز در رده بندی 501-550 قرار دارد.

میانگین حقوق ملی برای رشته مدیریت بازرگانی در کانادا 85929 دلار در سال یا یا 44.91 دلار در ساعت است. حقوق افراد با سابقه کم از 67466 دلار در سال شروع می شود، در حالی که اکثر افراد با تجربه تا 120933 دلار در سال درآمد دارند. متوسط ​​حقوق مدیر بازرگانی در ایالات متحده از تاریخ 80,305 دلار است، اما محدوده حقوق معمولاً بین 59,570 تا 105,866 دلار است. محدوده حقوق می تواند به طور گسترده ای بسته به عوامل مهم بسیاری از جمله تحصیلات، گواهینامه ها، مهارت های اضافی، سابقه کار و … متفاوت باشد. بر کسی پوشیده نیست که مشاغل مدیریت کسب و کار دستمزد بالایی دارند. در واقع، طبق دفتر آمار کار، متوسط ​​حقوق سالانه برای مشاغل مدیریتی در ماه می 2021 حدودا 102450 دلار بود.

معرفی کامل رشته مدیریت بازرگانی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مدیریت بازرگانی

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی در ایران چگونه است؟

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی در ایران به طور کلی مناسب است. این رشته از ضرورت های بازار کار به شمار می رود و در صورت تقویت رزومه می توان به رده های شغلی مناسب دست پیدا کرد.

برترین دانشگاه های رشته مدیریت بازرگانی در ایران کدامند؟

تمامی دانشگاه های سراسری از نظر کیفیت آموزشی و رتبه علمی در جایگاه مناسبی برای خدمات آموزشی قرار دارند. با این حال دانشگاه های تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه ایلام و دانشگاه تبریز از دانشگاه های شاخص این رشته محسوب می شوند.

درآمد رشته مدیریت بازرگانی چقدر است؟

درآمد رشته مدیریت بازرگانی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد اما به صورت میانگین می‌توان درآمد بالا و قابل توجهی را برای فارغ التحصیلان این رشته هم در ایران و هم در جهان در نظر گرفت.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x