جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته مهندسی برق

معرفی کامل رشته مهندسی برق | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مهندسی برق
فهرست مطالب

معرفی رشته مهندسی برق

رشته مهندسی برق یکی از رشته های پایه و مادر در علوم مهندسی است که تحصیل در این رشته نیاز به ریاضیات قوی و همچنین علاقه و پشتکار بالا دارد. بازار کار عالی و تنوع بسیار بالای ردیف های شغلی تعریف شده برای رشته مهندسی برق این رشته را به شدت محبوب کرده است. در این نوشتار سعی داریم به بررسی تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد، و شرایط ادامه تحصیل در رشته مهندسی برق در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته مهندسی برق | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مهندسی برق

رشته مهندسی برق یک رشته کامل و جامع در میان رشته های مهندسی است. مسئولیت پذیری، علاقه و پشتکار بسیار زیاد، قدرت تحلیلی بالا در علوم ریاضی و مهندسی و البته توانایی ارتباط راحت با سایرین از جمله اصلی ترین نیازمندی ها داوطلبین برای ورود به این رشته هستند.

تاریخچه رشته مهندسی برق

رشته مهندسی برق هر چند دانشمندان و محققان بسیار زیادی را در تاریخچه خود دارد، اما جالب است بدانید که برخلاف بسیاری از رشته ها، تاریخچه مهندسی برق سابقه خیلی طولانی ندارد. تا سال های 1750 عملاً هیچ خبری از برق در زندگی انسان وجود نداشت. مشهورترین و معروف‌ترین دانشمند حوزه برق نیز توماس ادیسون می باشد که خدمات ارزنده‌ای در این زمینه به بشر ارائه نمود. اما برای درک هر چه بهتر تاریخچه مهندسی برق تایم لاین اتفاقات مهم مربوط به آن را در طول تاریخ با هم مرور می کنیم.

  • در سال 1752 بنجامین فرانکلین برای اولین بار به دنبال استفاده از الکتریسیته موجود در ابرها بود. وی با یک کایت پروازی سعی داشت تا از الکتریسیته موجود در ابرها نیروی برق تولید کند.
  • در سال 1762 یوهان کارل، دانشمند سوئدی برای اولین بار دستگاهی اختراع کرد که قادر به تولید یک بار الکتریکی ساکن با عنوان الکتروفور (Electrophorus) بود.
  • شمع ولتایی در سال 1800 توسط الساندرو ولتا اختراع شد. این شمع از واکنش شیمایی برق تولید می کرد.
  • در سال 1820 برای اولین بار میدان مغناطیسی در جریان الکتریکی توسط هانس کریستین کشف شد.
  • آهنربای الکتریکی در سال 1825 اختراع شد.
  • آقای گئورگ اهم در سال 1827 قوانین مربوط به جریان و ولتاژ را کشف کرد. وی نیز یکی از بزرگ ترین دانشمندان حوزه برق محسوب می شود.
  • در سال 1831 شاهد یکی از بزرگترین اختراعات در رشته مهندسی برق یعنی کشف قوانین الکترومغناطیس توسط مایکل فارادی بودیم. القای الکترومغناطیسی بعدها باعث به وجود آمدن اختراعات بسیار زیادی در این رشته شد.
  • اولین جرقه های به وجود آمدن صنعت برق به صورت تجاری و به شکل امروزی در سال 1871 و با اختراع ماشین گرام برداشته شد.
  • در سال 1879 یکی از بزرگترین شرکت های رشته مهندسی برق توسط ورنر زیمنس، مهندس برق آلمانی راه اندازی شد.
  • در همین سال 1879 لامپ روشنایی توسط توماس ادیسون کشف شد. از این سال سری اختراعات ادیسون نیز تحول بزرگی در صنعت برق ایجاد کرد.
  • در سال 1882 توماس ادیسون اولین مؤسسه برق خود را در آمریکا به ثبت رساند و خدمات ارزنده ای را در این باره در دستور کار شرکت خود قرار داد.
معرفی کامل رشته مهندسی برق | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مهندسی برق

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

رشته مهندسی برق در یک نگاه

مجموعه کارشناسی رشته مهندسی برق در کنکور سراسری زیر مجموعه کنکور ریاضی فیزیک محسوب شده و داوطلبین کنکور ریاضی می توانند برای ورود به این رشته بعد از کنکور سراسری اقدام نمایند. مجموعه کارشناسی این رشته در دانشگاه های ایران در گرایش های مختلف الکترونیک، قدرت، کنترل، مخابرات، بیوالکتریک و سیستم های دیجیتال ارائه می شود. مجموعه کارشناسی رشته مهندسی برق در یک دوره 4 ساله و در 8 نیمسال تحصیلی در دانشگاه های کشور ارائه می شود که دانشجویان باید در هر نیمسال 16 هفته آموزشی را سپری کنند. در طول 4 سال تحصیلی دانشجویان باید 140 واحد درسی را پشت سر گذاشته و همچنین در کارگاه های عملی نیز حضور داشته باشند.

پرمتقاضی بودن 79%
کاربردی بودن 83%
دشواری دروس 81%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 91%

رشته مهندسی برق در ایران

رشته مهندسی برق در دنیا تاریخچه آنچنان طولانی ندارد. از این رو نمی توان انتظار داشت که تاریخچه این رشته و فعالیت های مهندسی برق در ایران نیز سابقه طولانی داشته باشد. تایم لاین تحولات در زمینه برق و گرایش های این رشته در ایران نیز به شرح زیر است:

  • اولین کارخانه برق ایران در سال 1279 و به دستور مظفرالدین شاه در مشهد راه اندازی شد. دستگاه های این کارخانه از روسیه خریداری شده بود.
  • در سال 1284 اولین مولد برق توسط یک سرمایه دار ایرانی وارد خیابان های تهران شد و زمینه ساز اولین روشنایی ها در پایتخت بود.
  • در سال 1315 مؤسسه برق تهران زیر نظر شهرداری تهران به عنوان اولین مؤسسه برق در ایران راه اندازی شد.
  • اولین شهر ایران با روشنایی برق به شکل امروزی مشهد بود که در سال 1342 این فرایند در این شهر صورت گرفت.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته مهندسی برق

پذیرش در رشته مهندسی برق در مقطع کارشناسی روند مشخصی دارد. داوطلبین می بایست برای ورود به این رشته از طریق کنکور سراسری ریاضی فیزیک اقدام نمایند. با توجه به اینکه رقابت برای ورود به رشته مهندسی برق در دانشگاه های برتر این رشته بسیار بالا است، داوطلبین باید آموزه های دوران دبیرستان خود را در دروس تخصصی کنکور ریاضی تا حداکثر میان ممکن ارتقاء دهند. البته خوشبختانه ظرفیت پذیرش در رشته مهندسی برق در دانشگاه های کشور بالا است و اکثر دانشگاه های کشور امکان تحصیل در این رشته را برای علاقمندان فراهم کرده‌اند. برای پذیرش در رشته مهندسی برق لازم است تا در کنکور سراسری ریاضی به دو دسته سوال عمومی و اختصاصی پاسخ داده شود. شرایط این دو دسته دروس با یکدیگر متفاوت بوده و میزان تاثیرپذیری آنها در پذیرش دانشجویان نیز متفاوت است.

در جدول زیر به بررسی ضرایب دروس عمومی کنکور سراسری ریاضی در رشته مهندسی برق می پردازیم:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس عمومی در کنکور
زبان و ادبیات فارسی
4
زبان عربی
2
فرهنگ و معارف اسلامی
3
زبان انگلیسی
2

با توجه به اینکه رشته مهندسی برق در زیر گروه 1 ریاضی قرار دارد، تأثیرپذیری دروس تخصصی آزمون گروه ریاضی در این رشته نیز به شرح زیر خواهد بود:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در زیرگروه 1 کنکور ریاضی
ریاضی
4
فیزیک
3
شیمی
2

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته مهندسی برق

امکان تحصیل در رشته مهندسی برق در اکثر دانشکده های فنی کشور وجود دارد و داوطلبین چالش زیادی از این بابت نخواهند داشت. ظرفیت های مناسبی نیز هر ساله برای این رشته توسط دانشگاه های مختلف اعلام می‌شود و از این رو بعد از پایان کنکور سراسری امکان انتخاب این رشته به راحتی برای علاقه مندان وجود خواهد داشت. در حال حاضر دانشگاه صنعتی شریف تهران، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل را می‌توان به عنوان دانشگاه های برتر رشته مهندسی برق معرفی کرد.

نمونه کارنامه های قبولی رشته مهندسی برق

هر ساله بر اساس شرایط مختلف موجود مانند ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه های کشور و البته میزان علاقه مندی داوطلبین به پذیرش در رشته مهندسی برق شرایط قبولی در این رشته نیز با تفاوت هایی همراه می‌شود. با این حال مشاهده نمونه کارنامه قبولی در رشته مهندسی برق باعث می شود تا شما تخمین مناسبی نسبت به شرایط قبولی و پذیرش در این رشته داشته باشید. در زیر دو نمونه از کارنامه های قبولی در رشته مهندسی برق را با هم مشاهده می‌کنیم که البته همانطور که اظهار داشتیم این شرایط ممکن است تحت تاثیر عواملی که با آنها اشاره کردیم هر ساله تغییراتی داشته باشد.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

دروس تخصصی گرایش سیستم های دیجیتال

واحدهای درسی رشته مهندسی برق

نوبت به معرفی واحدهای درسی رشته مهندسی برق می رسد. واحد های درسی رشته های مختلف هر چند سال یکبار توسط شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی و تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد بازنگری قرار گرفته و جمعی از متخصصین و اساتید دانشگاه های مختلف نظرات خود را در زمینه واحد های درسی مربوط به هر رشته ارائه می نمایند. بعد از تصویب واحدهای درسی هر رشته نیز دانشجویان موظف به برنامه ریزی برای گذراندن واحدهای درسی مطابق با آخرین بازنگری صورت گرفته هستند. در حال حاضر آخرین بازنگری صورت گرفته برای واحدهای درسی رشته مهندسی برق به تاریخ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ برمی‌گردد و دانشجویانی که بعد از این تاریخ وارد مجموعه کارشناسی رشته مهندسی برق شده باشند می بایست از همین برنامه ریزی برای واحد های درسی دوره لیسانس خود استفاده نمایند.

طبق آخرین بازنگری صورت گرفته دانشجویان در رشته مهندسی برق در مقطع کارشناسی می‌بایست ۱۴۰ واحد درسی را در طول هشت نیمسال تحصیلی پشت سر بگذارند. دقت داشته باشید که واحد های عمومی و پایه و اصلی و همچنین اختیاری در نظر گرفته شده برای تمام گرایش های رشته مهندسی برق یکسان است اما دروس تخصصی الزامی در نظر گرفته شده برای هر یک از این گرایش ها متفاوت خواهد بود. ۱۴۰ واحد درسی در نظر گرفته شده برای این رشته نیز در بخش های مختلفی نیز ارائه می شوند که در جدول زیر می توانید تعداد واحد های درسی رشته را به تفکیک این دسته بندی مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته مهندسی برق
دروس عمومی
22 واحد
دروس پایه
26 واحد
دروس اصلی
51 واحد
دروس تخصصی الزامی
20 واحد
دروس تخصصی اختیاری
11 واحد
دروس اختیاری
10 واحد
جمع
140 واحد

لازم به توضیح است که هر نیمسال تحصیلی در مجموعه کارشناسی رشته مهندسی برق ۱۶ هفته آموزشی است. طبق مصوبه شورای عالی دانشگاه های کشور برای هر واحد نظری در رشته مهندسی برق بایستی ۱۶ ساعت آموزشی و برای هر واحد درس عملی یا آزمایشگاهی اصلی و تخصصی ۳۲ ساعت آموزشی در نظر بگیرند. برای واحدهای کارگاهی ۴۸ ساعت و همچنین هر واحد کارآموزی نیز نیاز به ۲۴۰ ساعت آموزشی دارد.

دروس عمومی

دروس عمومی رشته مهندسی برق برای تمام گرایش ها یکسان است و دانشجویان با فلسفه هستند تا در طول ۸ سال تحصیلی جمعاً ۲۲ واحد عمومی را پشت سر بگذرانند. لازم به توضیح است که دروس عمومی در نظر گرفته شده برای گرایش های مختلف رشته مهندسی برق مانند سایر مقاطع کارشناسی از سوی گروه معارف و گروه عمومی اعلام می‌شود و برای تمام رشته ها مشترک است. در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته مهندسی برق برای تمام گرایش ها در مقطع کارشناسی را مشاهده کنید.

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مباتی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی
1 واحد
ورزش 1
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

نکات و قوانین خاصی برای گذراندن واحدهای درسی عمومی در رشته مهندسی برق وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • در مجموع تمام دانشجویان موظف به گذراندن ۲۲ واحد درسی در میان رشته های عمومی هستند.
  • ۲ واحد بایستی از میان دروس گروه اخلاق اسلامی انتخاب شود.
  • دو واحد درسی با عکسی از میان گروه دروس انقلاب اسلامی انتخاب شود.
  • دو واحد درسی بایستی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی انتخاب شود.
  • دو واحد درسی بایستی از میان گروه آشنایی با منابع اسلامی انتخاب شود.
  • چهار واحد درسی بایستی از میان گروه دروس مبانی نظری اسلام انتخاب شود.
  • ۱۰واحد انتهای جدول بالا نیز به صورت الزامی بایستی تمام است تمام دانشجویان اخذ شوند.

دروس پایه مهندسی برق

دروس پایه رشته مهندسی برق در تمام گرایش ها مشتمل بر ۲۶ واحد درسی است. این دروس برای تمام گرایش های رشته یکسان است و دانشجویان موظف هستند این ۲۶ واحد را در طول هشت نیمسال تحصیلی با توجه به قوانین خاص آموزشی اخذ کرده و پشت سر بگذرانند. لازم به توضیح است که دروس پایه در نظر گرفته شده برای رشته مهندسی برق بیشتر برای آشنایی اولیه با علوم ریاضی لازم برای تخصص های این رشته در نظر گرفته شده و بیشتر به این نوع دروس مربوط می شود. در جدول زیر می توانید دروس پایه رشته مهندسی برق را برای تمام گرایش ها مشاهده کنید.

دروس پایه رشته مهندسی برق
ردیف نام درس تعداد واحد
1 ریاضی عمومی (1) 3
2 ریاضی عمومی (2) 3
3 معادلات دیفرانسیل 3
4 آمار و احتمالات مهندسی 3
5 برنامه نویسی کامپیوتر 3
6 فیزیک عمومی (1) 3
7 آزمایشگاه فیزیک عمومی (1) 1
8 فیزیک عمومی (2) 3
9 آزمایشگاه فیزیک عمومی (2) 1
10 محاسبات عددی 2
11 کارگاه عمومی 1
مجموع واحدها 26 واحد

همانطور که مشاهده می کنید ۱۱ درس مختلف جمعا ارزش ۲۶ واحد به عنوان دروس پایه برای رشته مهندسی برق در نظر گرفته شده که درس هایی مانند ریاضی عمومی ۱ و ۲ و فیزیک ۱ و ۲ اصلی ترین دروس پایه برای این رشته در نظر گرفته می شوند. همچنین سه واحد عملی نیز با عنوان کارگاه عمومی و آز فیزیک ۱ و۲ نیز از جمله دروس پایه عملی این رشته محسوب می شوند. دقت داشته باشید که دانشجویان حتماً می بایست برای اخذ این واحدها قوانین پیش نیازی و هم نیازی را در نظر داشته باشند و در طول ترم های مختلف برای اخذ این واحد ها اقدام کنند.

دروس اصلی رشته مهندسی برق

نوبت به معرفی دروس اصلی رشته مهندسی برق برای تمام گرایش ها می رسد. آخرین بازنگری صورت گرفته از سوی شورای عالی آموزشی دروس اصلی در نظر گرفته شده برای مجموعه کارشناسی مهندسی برق برای تمام گرایش های رشته یکسان هستند و دانشجویان موظف‌اند تا در طول ۸ نیمسال تحصیلی جمعاً ۵۱ واحد درسی را به عنوان دروس اصلی رشته مهندسی برق اخذ کنند. دروس اصلی در رشته مهندسی برق برای بالا بردن سطح دانش و توانایی های دانشجویان در حوزه های تخصصی این رشته تهیه و تدوین شده است. در جدول زیر می توانید دروس اصلی رشته مهندسی برق را مشاهده کنید:

دروس اصلی رشته مهندسی برق
ردیف نام درس واحد
1 نقشه کشی مهندسی 1
2 اقتصاد مهندسی 3
3 زبان تخصصی برق 2
4 کارگاه برق 1
5 آشنایی با مهندسی برق 1
6 ریاضیات مهندسی 3
7 مدارهای الکتریکی 1 3
8 مدارهای الکتریکی 2 2
9 الکترومغناطیس 3
10 سیگنال ها و سیستم ها 3
11 سیستم های کنترل خطی 3
12 الکترونیک 1 2
13 الکترونیک 2 2
14 ماشین های الکتریکی 1 2
15 ماشین های الکتریکی 2 2
16 اصول سیستم های مخابراتی 3
17 تحلیل سیستم های انرژی الکتریکی 1 3
18 سیستم های دیجیتال 1 3
19 سیستم های دیجیتال 2 3
20 آز مدارهای الکتریکی و اندازه گیری 1
21 آز ماشین های الکتریکی 1 1
22 آز الکترونیک 1
23 آز سیستم های کنترل خطی 1
24 آز سیستم های دیجیتال 1 1
25 آز سیستم های دیجیتال 2 1
مجموع 51

همانطور که شاهد هستید ۲۵ درس مختلف ارزش ۵۱ واحد درسی به عنوان دروس اصلی رشته مهندسی برق در نظر گرفته شده که دانشجویان میبایست در طول هشت نیمسال تحصیلی با توجه به قوانین پیش نیاز و همنیاز این دروس را پشت سر بگذرانند. از جمله اصلی‌ترین و مهم‌ترین دروس اصلی این رشته نیز می‌توان به درس های مدارهای الکتریکی، الکترومغناطیس، الکترونیک، اصول سیستم های مخابراتی و سیستم های دیجیتال اشاره کرد. جمعاً ۸ درس مختلف نیز هر کدام به ارزش یک واحد به عنوان واحدهای عملی در دروس اصلی رشته مهندسی برق گنجانده شده است.

دروس تخصصی گرایش الکترونیک

دروس تخصصی در نظر گرفته شده برای هر یک از گرایش های رشته مهندسی برق با یکدیگر متفاوت است و بسته تخصصی متفاوتی از سوی شورای عالی آموزشی برای هر کدام از این گرایش ها ارائه شده است. دروس تخصصی گرایش الکترونیک دروسی هستند که زمینه ساز اصلی تخصص های مربوط به این گرایش خواهند بود. برای دروس تخصصی گرایش الکترونیک علاوه بر سه واحد پروژه کارشناسی و دو واحد کارآموزی ۱۵ واحد تخصصی دیگر جمع ارزش ۲۰ واحد در نظر گرفته شده است. در جدول زیر می توانید دروس تخصصی گرایش الکترونیک رشته مهندسی برق را مشاهده کنید.

دروس تخصصی گرایش الکترونیک
ردیف نام درس واحد
1 پروژه کارشناسی 3
2 کارآموزی 2
3 الکترونیک 3 3
4 سیستم های ریزپردازنده ای 3
5 مدل های پالس و دیجیتال 3
6 فیزیک الکترونیک 3
7 آز الکترونیک 3 1
8 آز مدل های پالس و دیجیتال 1
9 آز مدارهای مخابراتی 1
10 آز الکترونیک صنعتی 1
مجموع 20

اگر دقت کرده باشید مجموعه واحدهای در نظر گرفته شده به عنوان دروس تخصصی گرایش الکترونیک در رشته مهندسی برق ۲۱ واحد است که دانشجویان از میان ۴ واحد عملی موظف به گذراندن ۳ واحد هستند. همچنین قوانین خاصی نیز برای پشت سر گذاشتن هر یک از این واحدها از سوی شورای عالی در نظر گرفته شده که دانشجویان می بایست به این قوانین نیز دقت داشته باشند تا در مجموعه هشت نیمسال تحصیلی دچار چالش خاصی نشوند. همچنین دانشجویان برای اخذ پروژه کارشناسی و کارآموزی حداقل باید ۹۵ واحد درسی را از قبل اخذ کرده باشند.

دروس تخصصی گرایش قدرت

تخصص های مربوط به گرایش قدرت در رشته مهندسی برق با تخصص های سایر گرایش های رشته تفاوت هایی دارد. به همین دلیل از سوی شورای عالی واحدهای تخصصی متناسب با همین تخصص ها برای این گرایش در نظر گرفته شده است که دانشجویان می بایست جمعاً ۲۰ واحد درسی را به عنوان دروس تخصصی گرایش قدرت در رشته مهندسی برق پشت سر بگذرانند. در جدول زیر می توانید دروس تخصصی مربوط به این گرایش را مشاهده کنید:

دروس تخصصی گرایش قدرت
ردیف نام درس واحد
1 پروژه کارشناسی 3
2 کارآموزی 2
3 ماشین های الکتریکی 3 3
4 الکترونیک صنعتی 3
5 تاسیسات الکتریکی 3
6 تحلیل سیستم های انرژی الکتریکی 2 3
7 آز تحلیل سیستم های قدرت 1
8 آز عایق ها و فشار قوی 1
9 آز ماشین های الکتریکی 2 1
10 آز الکترونیک صنعتی 1
11 آز حفاظت و رله 1
مجموع 20

از میان ۲۱ واحد درسی در نظر گرفته شده در جدول بالا دانشجویان موظف به اخذ و گذراندن آزمایشگاه هستند و از این طریق تعداد کل واحدهای تخصصی مربوط به این گرایش می بایست ۲۰ واحد درسی شود. برای اخذ پروژه کارشناسی و کارآموزی نیز حداقل باید ۹۵ واحد درسی از قبل پشت سر گذاشته شده باشد.

دروس تخصصی گرایش کنترل

دروس تخصصی گرایش کنترل در رشته مهندسی بسترهای لازم برای رسیدن به تخصص های کافی در این گرایش را برای دانشجویان و دانش آموختگان فراهم می آورند. شورای عالی برنامه ریزی آموزشی برای این گرایش نیز ۲۱ واحد درسی را در نظر گرفته است که دانشجویان موظف هستند در طول ۸ سال تحصیلی ۲۰ واحد درسی را پشت سر بگذراند. دقت داشته باشید که دروس تخصصی گرایش کنترل در رشته مهندسی برق تحت قوانین و ضوابط خاصی ارائه می شود که عدم دقت به این قوانین و ضوابط ممکن است چالش هایی را برای دانشجویان به دنبال داشته باشد. دانشجویان باید قوانینی مانند پیش نیازها و یا هم نیاز ها و مواردی از این دست بایستی حتماً بر انتخاب واحد های تخصصی برای گرایش کنترل در نظر داشته باشند. در جدول زیر می توانید دروس تخصصی در نظر گرفته شده برای گرایش کنترل را مشاهده کنید:

دروس تخصصی گرایش کنترل
ردیف نام درس واحد
1 پروژه کارشناسی 3
2 کارآموزی 2
3 سیستم های کنترل مدرن 3
4 جبر خطی 3
5 کنترل صنعتی 3
6 سیستم های کنترل دیجیتال 3
7 آز سیستم های کنترل دیجیتال 1
8 آز کنترل صنعتی 1
9 آز ابزار دقیق 1
10 آز الکترونیک صنعتی 1
مجموع 20

دقیقاً مانند قوانینی که برای دروس تخصصی سایر گرایش ها عنوان کردیم در دروس تخصصی در نظر گرفته شده برای گرایش کنترل نیز دانشجویان می بایست سه واحد آزمایشگاه را به صورت الزامی اخذ نمایند. همچنین ضوابط خاصی برای ستاره کردن دوره کارآموزی و پروژه در نظر گرفته شده که دانشجویان می بایست قبل از اخذ این دو درس حداقل ۹۵ واحد درسی را پشت سر گذاشته باشند.

دروس تخصصی گرایش مخابرات

 مخابرات یکی از گرایش های فوق العاده تخصصی در رشته مهندسی برق محسوب می‌شود که معمولاً نیاز به دانش ریاضی فوق‌العاده قدرتمندی دارند. دانشجویانی که علاقه خیلی زیادی برای حل کردن روابط و معادلات ریاضی ندارند معمولاً این گرایش را انتخاب نکرده و سراغ سایر گرایش های این رشته می روند. دروس تخصصی گرایش مخابرات در رشته مهندسی برق نیز دقیقاً برای پیشبرد اهداف این گرایش در نظر گرفته شده و تخصص های لازم برای دانش آموختگان این رشته را در آنها پرورش می‌دهند. در جدول زیر می توانید ۲۱ واحد درسی در نظر گرفته شده به عنوان دروس تخصصی گرایش مخابرات در رشته مهندسی برق را مشاهده کنید:

دروس تخصصی گرایش مخابرات
ردیف نام درس واحد
1 پروژه کارشناسی 3
2 کارآموزی 2
3 میدان ها و امواج 3
4 ریز موج و آنتن 3
5 مخابرات دیجیتال 3
6 پردازش سیگنال های دیجیتال 3
7 آز مخابرات دیجیتال 1
8 آز مدارهای مخابراتی 1
9 آز پردازش سیگنال های دیجیتال 1
10 آز ریز موج و آنتن 1
مجموع 20

دقیقاً قوانینی که برای دروس تخصصی سایر گرایش ها بیان کردیم برای دروس تخصصی گرایش مخابرات در رشته مهندسی برق نیز صادق هستند. معمولاً دانشکده ها برنامه ریزی مشخصی برای ارائه واحدهای درسی تخصصی گرایش مخابرات در نظر می‌گیرند که اگر دانشجویان بتوانند با همین برنامه‌ریزی شرایط خود را پیش ببرند و در نهایت موفق خواهم شد تا در طول هشت نیمسال تحصیلی تمام این  دروس را پشت سر بگذرانند.

دروس تخصصی گرایش بیو الکتریک

 دروس تخصصی گرایش بیوالکتریک در رشته مهندسی برق نیز به صورت جداگانه برای گرایش ارائه شده است. هر چند ممکن است شباهت هایی میان دروس در نظر گرفته شده برای این گرایش با سایر گرایش های رشته مهندسی برق مشاهده کنید اما با این حال لازم به یادآوری است که پشت سر گذاشتن دروس تخصصی گرایش در نهایت منجر به رسیدن به تخصص هایی جداگانه نسبت به سایر گرایش های این رشته می شود‌. در جدول زیر می توانید دروس تخصصی گرایش بیوالکتریک در رشته مهندسی برق را مشاهده کنید:

دروس تخصصی گرایش بیوالکتریک
ردیف نام درس واحد
1 پروژه کارشناسی 3
2 کارآموزی 2
3 فیزیولوژی 1 3
4 مبانی بیو الکتریک 3
5 پدیده های بیو الکتریک 3
6 تجهیزات عمومی بیمارستانی 3
7 سیستم های رادیولوژی و تصویرگر پزشکی 2
8 آز سیگنال های حیاتی 1
مجموع 20

در میان دروس تخصصی در نظر گرفته شده برای این گرایش دو درس پروژه کارشناسی و کارآموزی می بایست بعد از به اتمام رسیدن 95 واحد درسی اخذ شوند. همچنین مبانی بیوالکتریک و پدیده های بیوالکتریک را نیز می توان از جمله مهم ترین دروس تخصصی تعریف شده برای این رشته در نظر گرفت.

دروس تخصصی گرایش سیستم های دیجیتال

دانشجویان علاقمند به تحصیل در گرایش سیستم های دیجیتال رشته مهندسی برق نیز ملزم به اخذ 20 واحد تخصصی خواهند بود. برای این گرایش نیز جمعاً 21 واحد درسی در نظر گرفته شده که از میان 4 آزمایشگاه تک واحدی می بایست تنها سه آزمایشگاه اخذ شود تا جمع واحدهای تخصصی این رشته نیز به 20 واحد برسد. در جدول زیر می توانید دروس تخصصی گرایش سیستم های دیجیتال را مشاهده کنید.

دروس تخصصی گرایش سیستم های دیجیتال
ردیف نام درس واحد
1 پروژه کارشناسی 3
2 کارآموزی 2
3 مدل های پالس و دیجیتال 3
4 طراحی در سطح سیستم 3
5 سیستم های ریز پردازنده ای 3
6 طراحی سیستم های دیجیتال 3
7 آز ریزپردازنده 1
8 آز مدارهای پالس و دیجیتال 1
9 آز پردازش سیگنال های دیجیتال 1
10 آز طراحی در سطح سیستم 1
مجموع 20

همچنین دانشجویان باید به شرایط ارائه این دروس در دانشگاه های مختلف نیز دقت نمایند. ممکن است تنها سه درس از 4 درس آزمایشگاه در نظر گرفته شده برای این گرایش ارائه شود. دقت به قوانین دانشکده نیز از جمله نکات مهم برای اخذ 140 واحد درسی برای رشته مهندسی برق است.

دروس تخصصی انتخابی رشته مهندسی برق

در کنار دروس تخصصی هر گرایش برای رشته مهندسی برق دروس تخصصی دیگری به عنوان دروس تخصصی انتخابی در نظر گرفته شده است. در جدول زیر می توانید دروس تخصصی انتخابی برای رشته مهندسی برق در گرایش های مختلف را مشاهده کنید. همچنین لازم به توضیح است که از میان تمام این واحدها تنها نیاز به گذراندن 11 واحد تخصصی خواهد بود. انتخاب 11 واحد تخصصی انتخابی برای دانشجویان این رشته به برنامه ریزی ها و قوانین مربوط به دانشکده های فنی مهندسی کشور مربوط می شود.

دروس تخصصی انتخابی رشته مهندسی برق
ردیف نام درس واحد
1 مدارهای مخابراتی 3
2 فیلتر و سنتر مدار 3
3 فیزیک مدرن 3
4 مدارهای مجتمع CMOS 3
5 حفاظت و رله 3
6 عایق ها و فشار قوی 3
7 ماشین های الکتریکی مخصوص 3
8 تولید انرژی الکتریکی 3
9 درایوهای الکتریکی 3
10 آز درایوهای الکتریکی 1
11 طراحی خطوط هوایی انتقال انرژی الکتریکی و پروژه 3
12 طرح پست های فشار قوی و پروژه 3
13 تحقیق در عملیات 3
14 سیستم های کنترل غیرخطی 3
15 ابزار دقیق 3
16 اتوماسیون صنعتی 3
17 مبانی مکاترونیک 3
18 ریزپردازنده پیشرفته 3
19 برنامه سازی پیشرفته 3
20 یادگیری ماشین 3
21 سیستم های نهفته 3
22 سیستم های مخابرات نوری 3
23 مخابرات بی سیم 3
24 شبکه های مخابراتی 3
25 اصول و دستگاه های توابخشی حرکتی و عصبی 3
26 مدیریت اطلاعات پزشکی 3
27 فیزیولوژی 2 3
28 مدل سازی محاسباتی سیستم های فیزیولوژیکی 3
29 روش تحقیق و نگارش علمی 2
30 دروس و آزمایشگاه های سایر گرایش ها
مجموع 11

مدیر گروه رشته مهندسی برق در تعیین واحدهای تخصصی انتخابی برای دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی برنامه ریزی خواهد کرد. از این رو باید در این باره به چارت آموزشی دانشکده های مختلف مراجعه نمایید.

دروس اختیاری رشته مهندسی برق

بخش دیگری از واحدهای درسی رشته مهندسی برق با عنوان دروس اختیاری برای دانشجویان این رشته ارائه می شود. دروس اختیاری رشته مهندسی برق برای تمام گرایش های تعریف شده برای این رشته شرایط یکسانی دارد. البته قوانین خاصی نیز برای اخذ این واحدها در نظر گرفته می شود. دانشجویان برای رسیدن به 140 واحد درسی در نظر گرفته شده برای این رشته، می بایست 10 واحد درسی اختیاری را نیز اخذ کرده و پشت سر بگذرانند. طبق آخرین بازنگری صورت گرفته بر روی واحدهای درسی رشته مهندسی برق در سال 1400 جمعاً 10 واحد درسی به این عنوان برای دانشجویان این رشته در نظر گرفته شده است. این 10 واحد بایستی با رعایت اصول زیر توسط دانشجویان اخذ شود:

  • محیط زیست و انرژی
  • دروس و آزمایشگاه های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی برق، مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
  • دروس و آزمایشگاه ها از سایر رشته ها
  • مباحث ویژه (3 واحد)

همچنین علاقمندان باید توجه داشته باشند که رعایت ضوابط و ملاحظات در نظر گرفته شده از سوی دانشکده و مدیر گروه مهندسی برق نیز در این امر تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین بایستی از همان ابتدا به دنبال یک برنامه ریزی دقیق برای گذراند دروس اختیاری رشته مهندسی برق باشید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

گرایش های رشته مهندسی برق

رشته مهندسی برق مطابق با چارت جدید آموزشی ارائه شده در مرداد 1400 در مقطع کارشناسی مشتمل بر 6 گرایش مختلف است.

  • مهندسی برق گرایش الکترونیک

جذاب ترین گرایش رشته مهندسی برق برای داوطلبین کنکور ریاضی گرایش الکترونیک است. این گرایش ترکیبی از سایر گرایش های این رشته محسوب می شود که در آن بیشتر با الکترون ها سر و کار خواهید داشت. حرکت الکترون ها در محیط خلا و یا نیمه رسانا و حتی محیط گاز شرایط خاص خود را دارد که علم الکترونیک به بررسی این موضوع می پردازد. در گرایش الکترونیک رشته مهندسی برق ساخت قطعات الکترونیکی و استفاده از آنها در مدار ها به عنوان فعالیت اصلی متخصصین تعریف می شود. با این تعریف در واقع می‌توان گرایش الکترونیک رشته مهندسی برق را به دو شاخه طراحی قطعات الکترونیکی و طراحی مدار ها تقسیم کرد که دانشجویان بایستی در هر دوی این شاخه ها تخصص ها و توانمندی های لازم را در دوره کارشناسی به دست آورند. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ملزومات فارغ التحصیلانی که به دنبال رسیدن به تخصص های گرایش الکترونیک هستند یادگیری و آموزش نرم افزار های حرفه ای تعریف شده برای گرایش است. 

  • مهندسی برق گرایش قدرت

اگر به دنبال پذیرش در قدیمی ترین گرایش رشته مهندسی برق هستید بایستی گرایش قدرت را در زمان انتخاب رشته بعد از کنکور سراسری اولویت اصلی خود قرار دهید. در گرایش قدرت موضوع اصلی و تخصص اصلی مربوط به سیستم های انتقال و توزیع برق در شبکه برق رسانی می شود. بعد از راه اندازی نیروگاه های مختلف در سطح کشور موضوع مهم اصلی طراحی و پیاده سازی نحوه انتقال و توزیع برق تولید شده توسط نیروگاه ها در سرتاسر کشور است که فارغ التحصیلان گرایش مهندسی قدرت در رشته مهندسی برق می بایست تخصص‌های لازم در این زمینه را به دست آورده و شرایط مناسب را برای این منظور طراحی و اجرا کنند.

دقیقاً مانند گرایش مخابرات در گرایش قدرت نیز دسته‌بندی‌های مختلفی برای تخصص های موجود وجود دارد که دانشجویان می بایست در دوره کارشناسی شناخت کافی نسبت به همه این تخصص ها را به دست بیاورند. ماشین های الکتریکی، سیستم‌های قدرت و فشار قوی و الکترونیک قدرت شاخه ها و تخصص های اصلی این گرایش محسوب می شوند. دلیل نامگذاری گرایش به عنوان قدرت نیز به دلیل این است که تمام طراحی ها و تخصص ها در بخش قدرتمند جریان و ولتاژ برق انجام می پذیرد.

  • مهندسی برق گرایش مخابرات

گرایش مخابرات در رشته مهندسی برق همانطور که از اسمش پیداست به سیستم های مخابراتی مربوط می شود. سیستم های مخابراتی به صورت سیستمی و مغناطیسی عمل کرده و دانشجویان در این گرایش می بایست با زیر و بم شرایط کار با این سیستم ها آشنا شوند. نحوه مخابره و انتقال داده ها در چنین سیستم هایی نیاز به رسیدن به تخصص های لازم خواهد داشت که در گرایش مخابرات این موضوع به عنوان اولویت اصلی آموزش در نظر گرفته می شود. طراحی سیستم های مخابراتی کاربردی برای ارسال و دریافت اطلاعات از جمله تخصص های اصلی است که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی در این گرایش به آن دست خواهند یافت.

به صورت کلی تخصص های تعریف شده در گرایش مخابرات رشته مهندسی برق به چهار دسته اصلی تقسیم می شود که دانشجویان می بایست در هر چهار دسته اصلی تخصص‌ها و اطلاعات لازم را به دست آورند.

  • فرستنده که شامل آنتن و نحوه ارسال داده ها و اطلاعات می شود.
  • مرحله میانی که شامل طراحی خطوط انتقال و محاسبات مربوط به آنها می شود.
  • گیرنده که شامل آنتن و نحوه دریافت و شناسایی داده‌ها و اطلاعات می شود.
  • گسترش شبکه مدارها و ادوات سوئیچینگ موجود در کل شبکه را شامل می شود.
  • چهار تخصص اصلی گرایش مخابرات هستند که در دوره کارشناسی تمرکز اصلی بر روی آنها خواهد بود.
  • مهندسی برق گرایش کنترل

یکی دیگر از گرایش های رشته مهندسی برق مهندسی کنترل است. این گرایش نیز تکمیل کننده تخصص های گرایش های قبلی مهندسی برق است که به بررسی و نحوه کنترل سیستم ها برمی‌گردد. در گرایش های قدرت و الکترونیک تولید مدارهای برقی و همچنین نحوه توزیع آنها در مدار در دستور کار متخصصین قرار می‌گیرد و در مهندسی کنترل نیز متخصصین می بایست با طراحی سیستم‌های کنترلی مناسب اقدام به پایدار کردن سیستم های برقی نمایند.

یکی از اصلی ترین و مهم ترین ویژگی های متخصصین گرایش مهندسی کنترل داشتن دانش ریاضی بسیار خوب برای طراحی و توسعه سیستم‌های کنترلی است که معمولاً با نرم افزار های برنامه ریزی قدرتمند انجام می پذیرد. تخصص های مربوط به گرایش کنترل کاربرد های فوق العاده حساسی در صنایع و علوم مختلف مانند فضاپیماها و هدایت موشک ها و هواپیماها دارد. فارغ التحصیلان این رشته می‌بایست تخصص های لازم در زمینه های طراحی، ساخت، بهره‌برداری و مدیریت سیستم های کنترلی تمام این صنایع را به عهده بگیرند.

  • مهندسی برق گرایش بیوالکتریک

بیو الکتریک به علم استفاده از اصول و قوانین الکتریکی و مغناطیسی و الکترومغناطیسی در حوزه پزشکی و سلامت جامعه بشری مربوط می شود. تحلیل و بررسی بارهای الکتریکی و جریان های الکتریکی و تاثیر آنها بر روی پدیده های فیزیکی مختلف و همچنین تبدیل سیگنال های موجود در طبیعت به یکدیگر از جمله اصلی ترین مباحث مربوط به گرایش بیوالکتریک در رشته مهندسی برق هستند. این گرایش از مهندسی برق علاوه بر علوم مرتبط با بر و سایر گرایش های رشته نیاز به تخصص هایی از رشته های مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات نیز دارد و می بایست تخصص های خود را برای ارتقاء علم مهندسی پزشکی به کار بگیرد.

  • مهندسی برق گرایش سیستم های دیجیتال

یکی دیگر از گرایش های رشته مهندسی برق گرایش سیستم های دیجیتال است. در این گرایش نیز طراحی و آنالیز مدار ها و سیستم های دیجیتال در دستور کار دانشجویان قرار می‌گیرد. دانش آموختگان این رشته به تخصص های لازم و کافی برای بررسی و طراحی سیستم های دیجیتال در سطح تراشه ها و پردازنده های الکترونیکی و دیجیتالی می رسند می توانند در حوزه‌های مختلف سخت افزاری و نرم افزاری و امنیت داده ها و تخصص های خود را به کار بگیرند.

هر 6 گرایش مهندسی برق دارای دروس عمومی، پایه و اصلی یکسان هستند و دانشجویان موظف هستند در هشت نیمسال تحصیلی تمام این واحدها را پشت سر بگذارند. البته با توجه به اینکه تخصص های مختلفی برای دانش آموختگان گرایش ها تعریف می شود عملاً دروس تخصصی در نظر گرفته شده برای آنها متفاوت خواهد بود. در ادامه با بررسی واحد های درسی رشته مهندسی برق در مقطع کارشناسی برای همه گرایش های این رشته، درک بهتری نسبت به تخصص ها و دروس لازم برای هر کدام از این گرایش ها پیدا خواهید کرد.

بازار کار رشته مهندسی برق

 درباره بازار کار رشته های فنی مهندسی در مقالات مختلف توضیحات لازم را به شما ارائه نموده‌ایم. رشته های فنی مهندسی در ایران معمولاً بازار کار بسیار مناسبی داشته و فارغ التحصیلان این رشته ها با کمی تلاش به راحتی می توانند شرایط کاری ایده‌آلی را برای خود رقم بزنند. در همین راستا بازار کار رشته مهندسی برق در ایران نیز فوق العاده ایده‌آل است و دانش آموختگان این رشته امکان حضور در ردیف های شغلی بسیار متعددی را دارا هستند. بسته به گرایش تحصیلی در نظر گرفته شده در مقطع کارشناسی و مقطع کارشناسی ارشد و دکترا رتبه های شغلی گسترده‌ای برای این رشته تعریف شده است.

کار به عنوان مهندس برق در پروژه های عمرانی یکی از دغدغه های شغلی مورد علاقه دانش آموختگان این رشته محسوب می شود. همچنین کارخانجات صنعتی بزرگ کشور از جمله کارخانجات سیمان و ذوب آهن نیز برای پیشبرد اهداف خود نیاز به استفاده از تخصص های رشته مهندسی برق داشته و این رشته معمولاً در این کارخانه ها نیز در ردیف های شغلی مختلف بازار کار مناسبی دارد. امکان حضور در اداره‌جات مختلف نیز برای دانشجویان وجود دارد. دانش آموختگان رشته مهندسی برق همچنین می توانند به عنوان کارآفرین نیز خدمات مختلفی را به جامعه ارائه کرده و از این طریق به درآمدهای قابل توجهی نیز برسند.

کاربردهای رشته مهندسی برق

رشته مهندسی برق یکی از پرکاربردترین رشته های فنی مهندسی در ایران و جهان است و هر روز نیاز به استفاده از تخصص دانش آموختگان این رشته بیشتر می شود. نکته بسیار جالب درباره کاربرد های رشته مهندسی برق این است که ایده پردازی های نو و جدید در این رشته نیز تبدیل به خواستگاه جامعه ما شده و در حال حاضر شرکت‌های بزرگ علاقه بسیار زیادی به استخدام افراد ایده پرداز در زمینه های مختلف رشته مهندسی برق دارند.

از دیگر کاربردهای رشته مهندسی برق می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • طراحی و مدیریت و همچنین پیاده سازی سیستم های مختلف الکترونیکی
  • طراحی و پیاده سازی تراشه های الکترونیکی برای دستگاه های برقی
  • مدیریت تاسیسات برقی و ارائه ایده های جدید برای این بخش
  • تجزیه و تحلیل داده های الکترونیکی و مدیریت آنها برای رسیدن به نتایج مطلوب تر در پروژه های مختلف
  • بالا بردن سطح دانش و تخصص مربوط به رشته مهندسی برق در میان علاقه مندان به این رشته
  • کنترل شرایط نگهداری سیستم های الکترونیکی در صنایع مختلف و همچنین بازرسی شرایط اجرای این سیستم ها

کاربرد های این چنینی بسیار زیادی را می‌توان برای رشته مهندسی برق تعریف کرد. اگر بخواهیم کاربردهای رشته مهندسی برق در گرایش های مختلف این رشته مانند مخابرات و یا کنترل آن نیز به همین ترتیب لیست کنیم احتمالاً باید یک مقاله جداگانه برای این منظور برای شما تنظیم کنیم. مهندسی برق به دلیل گستردگی بسیار زیاد کاربردهای زیادی نیز دارا است.

درآمد رشته مهندسی برق

درآمد نیز یکی از دغدغه‌های اصلی دانش آموختگان در رشته های مختلف است. رشته مهندسی برق یکی از رشته های فنی مهندسی پردرآمد در بازار کار ایران محسوب می‌شود اما میزان درآمد دانش آموختگان برای رشته به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت. عوامل مختلفی مانند سطح تحصیلات، تخصص های دانش آموختگان، ردیف شغلی، شرکت یا مؤسسه محل کار و همچنین تخصص در نرم افزارهای اصلی مربوط به این رشته در شروع ورود به بازار کار دانش آموختگان رشته مهندسی برق می توانند مهمترین عوامل برای بالا بردن میزان درآمد آنها باشند. 

البته دانش آموختگان این رشته بعد از ورود به بازار کار با افزایش میزان تجربه و همچنین کسب مهارت های بیشتر در نرم افزار های تخصصی رشته مهندسی برق نیز می توانند درآمد خود را افزایش دهند. امکان افزایش درآمد از طریق بهتر شدن ردیف شغلی در این رشته نیز برای دانش آموختگان وجود خواهد داشت. با بررسی و تجزیه و تحلیل تمام این عوامل، شواهد نشان می‌دهد که فارغ التحصیلان رشته مهندسی برق درآمد قابل توجهی داشته و در مقایسه با سایر رشته های فنی مهندسی نیز از این نظر شرایط خوبی دارند.

رشته مهندسی برق یکی از محبوب ترین رشته های فنی مهندسی است که درآمد بالایی را نیز می توان برای دانش آموختگان این رشته متصور بود. بالا بردن تجربه و افزایش مهارت در کار با نرم افزارهای تخصصی رشته برق را می توان از اصلی ترین پیش زمینه های لازم برای موفقیت هر چه بیشتر فارغ التحصیلان این رشته در نظر گرفت.

ادامه تحصیل در رشته مهندسی برق

یکی از نکات بسیار مهمی که درباره رشته مهندسی برق باید به بررسی آن بپردازیم امکان ادامه تحصیل در این رشته در مقاطع تحصیلی بالاتر است. دانشجویان برای ارتقای سطح علمی و تخصص های خود در این رشته معمولاً ترجیح می دهند تا تحصیلات خود را در مقاطع بالاتر ادامه داده و با دانش و تخصص بیشتری وارد بازار کار شوند. انگیزه های دیگری مانند امکان رسیدن به درآمدهای بالاتر و یا حضور در ردیف های شغلی بهتر از دیگر انگیزه‌های است که باعث حضور دانشجویان در مقاطع تحصیلی بالاتر می شود. از این رو در ادامه شرایط لازم برای تحصیل در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکترا رشته مهندسی برق را با هم مرور می کنیم.

 دانشجویان می توانند برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق از گرایش های بسیار تخصصی و مختلفی استفاده نمایند. در حال حاضر حدود ۱۵ گرایش مختلف برای رشته مهندسی برق در مقطع کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده که علاقه‌مندان می‌توانند بسته به نوع علاقه مندی و تخصص های مورد نیاز در بازار کار وارد هر یک از این گرایش ها شوند. تعداد دانشکده های بسیار زیادی نیز در سطح کشور امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق را برای علاقه مندان به این رشته فراهم آورده اند. با توجه به نوع گرایش تحصیلی در مقطع کارشناسی شما می‌توانید گرایش تخصصی خود را در مقطع ارشد انتخاب نمایید. رقابت برای حضور در بهترین گرایش های رشته مهندسی برق در دانشگاه های خوب و برترین رشته بسیار بالا است و نیاز به تلاش بسیار زیادی نیز خواهد داشت.

 

 رشته مهندسی برق در مقطع دکترا نیز یکی از رشته های محبوب محسوب می شود. دانشجویان می توانند در گرایش های مختلفی در مقطع دکتری در این رشته وارد دانشگاه های کشور شده و به ادامه تحصیل بپردازند. لازم به توضیح است که درصد قابل توجهی از شرایط پذیرش در مقطع دکترا در این رشته مربوط به مصاحبه علمی صورت گرفته بعد از کنکور دکترا در دانشگاه های مقصد است. برای بالا بردن شانس قبولی در مقطع دکترا لازم است تا رزومه مناسبی در مقطع کارشناسی ارشد برای خود فراهم آورید. ارائه مقالات علمی مختلف در مقطع کارشناسی ارشد و همچنین داشتن دانش زبان انگلیسی مناسب می‌توانند از جمله عوامل مؤثر برای پذیرش در مقطع دکترا در رشته مهندسی برق باشند.

 

رشته مهندسی برق در جهان

رشته مهندسی برق در جهان نیز شرایط بسیار خوبی داشته و این رشته در کشورهای توسعه یافته نیز از جمله رشته های محبوب و پرطرفدار محسوب می شود. گستردگی گرایش ها و بازار کار رشته مهندسی برق در سطح جهانی نیز بسیار بالا است و علاقه مندان به این رشته می توانند در بهترین دانشگاه های جهان تحصیلات خود را تکمیل کرده و در نهایت وارد بازار کار بسیار ایده‌آل این رشته در سطح بین المللی شوند.

امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی برق برای دانشجویان ایرانی در مقاطع تحصیلی بالاتر در برترین دانشگاه ‌های جهان وجود دارد. در حال حاضر طبق استاندارد QS برترین دانشگاه ‌های جهان در رشته مهندسی برق به ترتیب به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه ماساچوست (MIT) آمریکا
  • دانشگاه استنفورد آمریکا
  • دانشگاه برکلی کالیفرنیا آمریکا
  • دانشگاه نانیانگ سنگاپور (NTU)
  • دانشگاه ETH زوریخ سوئیس
  • دانشگاه کمبریج انگلیس
  • دانشگاه هاروارد آمریکا
  • دانشگاه ملی سنگاپور
  • دانشگاه آکسفورد انگلیس

درآمد دانش آموختگان رشته مهندسی برق در سطح جهانی نیز دارای شرایط مناسبی است. البته متعاقباً تحت تاثیر عوامل مختلف درآمد فارغ التحصیلان این رشته در سطح بین‌المللی نیز متفاوت خواهد بود. دقیقاً عواملی که برای درآمد دانش آموختگان این رشته در بازار کار ایران آنها اشاره کردیم و همان تغییر در بازار بین المللی نیز وجود دارد. در حال حاضر فارغ التحصیلان این رشته با همان مدرک تحصیلی لیسانس می توانند به درآمد حدود 80000 دلاری در سال برسند. این درآمد به صورت متوسط است و با افزایش تجربه و مهارت ها امکان افزایش آن تا 120000 دلار نیز وجود دارد. همچنین با بالا رفتن مقطع تحصیلی نیز این درآمد با رشد روبرو خواهد شد.

معرفی کامل رشته مهندسی برق | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مهندسی برق

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته مهندسی برق در جهان و ایران چگونه است؟

رشته مهندسی برق یکی از محبوب ترین و جذاب ترین رشته های فنی مهندسی در ایران و جهان محسوب می‌شود و فارغ التحصیلان این رشته از بازار کار بسیار ایده‌آلی برخوردار هستند. با توجه به گستردگی قابل توجهی در گرایش های رشته مهندسی برق وجود دارد این گستردگی به بازار کار این رشته نیز سرایت کرده و دانش آموختگان مهندسی برق می توانند در ردیف های شغلی بسیار متفاوت در شرکت ها و صنایع مختلف در ایران و جهان استخدام شوند.

برترین دانشگاه های رشته مهندسی برق در ایران کدامند؟

خوشبختانه علاقه مندان به رشته مهندسی برق می توانند در دانشگاه های مختلف ایران برای تحصیل اقدام نمایند و شرایط مناسبی از نظر ظرفیت پذیرش برای رشته در دانشگاه های فنی مهندسی کشور تعریف شده است. از جمله برترین دانشگاه های رشته مهندسی برق در ایران نیز می‌توان به دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر تهران و دانشگاه صنعتی اصفهان اشاره کرد.

درآمد رشته مهندسی برق چقدر است؟

درآمد دانش آموختگان رشته مهندسی برق و عوامل مختلفی بستگی دارد. میزان تحصیلات و تخصص های افراد در زمینه های مختلف مانند نرم افزار های تخصصی رشته از اصلی‌ترین عوامل تاثیر گذار بر روی میزان درآمد فارغ التحصیلان این رشته هستند. همچنین با افزایش تجربه در ردیف های شغلی مختلف امکان افزایش درآمد آنها وجود خواهد داشت. به صورت کلی اما رشته مهندسی برق را می توان از جمله رشته های پردرآمد مهندسی در بازار کار معرفی کرد.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x