معرفی رشته مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما
علم تعمیر و نگه داری هواپیما به بررسی و تایید گواهی پرواز هواپیما و قطعات آن گفته می شود. مهندسین تعمیر و نگهداری هواپیما دانش تکنیکال و مهارت های لازم برای تعمیر و نگهداری هواپیما و قطعات را یاد می گیرند تا با بررسی همه جانبه هواپیما، امنیت و عملکرد صحیح هواپیما در زمان پرواز را چک کنند. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد و شرایط ادامه تحصیل در رشته مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما در ایران و جهان بپردازیم.
گسترش صنعت هواپیمایی در جهان و اهمیت راه های هوایی در اقتصاد، تجارت و امور گردشگری آن را به یک مسئله مهم تبدیل کرده است. در عین حال بزرگترین موضوع، پروازی ایمن و مطمئن است. سلامت کامل بدنه، موتور، و …. همان کاری است که توسط متخصصین رشته تعمیر و نگهداری هواپیما انجام می شود.
تاریخچه رشته مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما
تاریخچه رشته مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما به صدها سال قبل برمی گردد. مهندس تعمیر و نگهداری هواپیما (AME)، همچنین مهندس تعمیر و نگهداری هواپیما دارای مجوز (LAME یا L-AME)، فردی مجاز است که تعمیر و نگهداری هواپیما را انجام می دهد و گواهی می دهد. این مجوز در سطح بین المللی گسترده است و توسط سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) به رسمیت شناخته شده است. FAA آمریکا این مدرک را در کشورهای خارجی به رسمیت می شناسد، اما از آن به عنوان مهندس تعمیر و نگهداری هوانوردی به جای “هواپیما…” یاد می کند. تا سال 1998، مجوزهای مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما نوع I و Type II (AME) متمایز بود. در سال 1998 ایکائو اینها را با یک مجوز AME جایگزین کرد.
برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو
تعریف تخصصی رشته مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما
یک رشته مهندس تعمیر و نگهداری هواپیما برای صنعت هوافضا حیاتی است و مسئول صدور گواهینامه هواپیما پس از تعمیر، بازرسی، تعمیر یا اصلاح است. در زیر برخی از وظایف مهندس تعمیر و نگه داری هواپیما ذکر شده است:
- تعمیر و نگهداری خط
تعمیر و نگهداری خط معمولاً کارهای کم فشاری را تشکیل می دهد که به حداقل ابزار و تجهیزات نیاز دارد و به راحتی می توان آن را در سطح شیب دار انجام داد. آنها همچنین به عنوان تعمیر و نگهداری خارج از فاز یا برنامه ریزی نشده طبقه بندی می شوند. بسته به برنامه تعمیر و نگهداری هواپیما، AMP، که برای هر هواپیما و اپراتور هوایی منحصر به فرد است، چک را می توان به عنوان چک L، چک پس از پرواز، چک قبل از پرواز، چک شبانه یا تعمیر و نگهداری فنی نامید. مهندس تعمیر و نگه داری هواپیما در این چک، وضعیت هواپیما و موتور را بررسی می کند، تعمیرات، تعویض و تنظیمات را مطابق با رویه های تعمیر و نگهداری تایید شده انجام می دهد. همچنین وی کار تعدادی از تکنسین های مکانیک هوایی را هدایت کند و برای پرواز با هواپیما به عنوان مهندس پرواز وارد عمل شود.
- نگه داری پایه
از سوی دیگر، تعمیر و نگهداری پایه، تعمیر و نگهداری سنگینی است که بسیار کار فشرده ای است. آنها اغلب تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده هستند و بسته به AMP، می توانند A-check، B-check، C-check و D-check باشند. در پایان هر چک برنامه ریزی شده (چک های A، B، C یا D)، باید گواهی ارائه به سرویس کلاس 1، CRS 1 صادر شود تا اطمینان حاصل شود که کار مطابق دستورالعمل های تعمیر و نگهداری انجام شده است و اینکه هواپیما قابل سرویس است. برخی از وظایفی که در طول تعمیر و نگهداری انجام می شود شامل تعمیرات اساسی ارابه های فرود، ملخ ها و موتورها و وزن کردن هواپیما است.
- تعمیر و نگهداری بدون برنامه
به همین ترتیب، تعمیر و نگهداری برنامهریزی نشده معمولاً زمانی رخ میدهد که تعمیر غیرمنتظره در بدنه هواپیما، سیستمهای پنوماتیکی، ابزار الکترونیکی، موتورهای پیستونی یا توربین یا هر سیستم دیگری رخ دهد. به عنوان مثال، برخورد پرنده در حین برخاستن میتواند نیاز به تعمیر و نگهداری برنامهریزی نشده هواپیما مانند بازرسی موتورها از نظر مواد جسم خارجی و آسیب داشته باشد.
رشته مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما در یک نگاه
در این بخش قرار است نگاه کلی در مورد رشته مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما بپردازیم. برای ورود به این رشته باید در کنکور ریاضی و فیزیک و رشته های فنی شرکت کنید. رشته مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما یکی از رشته های محبوب بین داوطلبین گروه ریاضی است و هر ساله تعداد زیادی رقبا برای ورود به این رشته با همدیگر رقابت می کنند. رشته مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما هر ساله در دانشگاه های دولتی روزانه؛ پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد ارائه می شود. ظرفیت پذیرش دانشگاه ها برای ورود به این رشته کاربردی هر ساله براساس دفترچه کنکور سراسری تعیین می شود. ارزش یک متخصص تعمیر و نگهداری هواپیما برای شرکتهای حمل و نقل هوایی و کارخانجات تعمیر اساسی موتور و بدنه هواپیما بسیار زیاد می باشد و بازار کار این رشته بسیار عالی و مطلوب است. از طرف دیگر درآمد این رشته نسبت به سایر رشته ها بسیار مطلوب است و درآمد بالایی را می توان برای آن متصور شد. طول متوسط دوره مهندسی 4 سال است و دروس در 8 ترم ارائه می شود. دانشجویان باید سه واحد به عنوان پروژه بگیرند و در یک تابستان در صنایع هوا فضا کارآموزی انجام دهند.
رشته مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما در ایران
در این بخش قرار است رشته مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما در ایران را مورد بررسی قرار دهیم. مجموعه کارشناسی مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما یکی از زیرمجموعه های مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی کشور می باشد که هدف آن تربیت کارشناس در زمینه شناخت، نحوه عملکرد، چگونگی نگهداری، بازسازی، تجزیه و تحلیل سیستم های مکانیکی، هیدرولیکی و نیوماتیکی بال و بدنه و موتورهای هواپیما می باشد.
با فرسوده شدن ناوگان هوایی کشور و جایگزینی آن ها با هواپیماهای جدید و پیشرفته و با توجه به پیچیدگی های این صنعت ضروری است که پرسنل مجرب و کارشناس در این صنعت بکار گرفته شوند تا در آینده از وابستگی این صنعت به خارج از کشور کاسته شود و پرسنل لازم برای ایجاد صنعت هوایی پویا و کارآمد را ایجاد نماید.
با توجه به حساسیت و نیاز به دقت بالای کار در این صنعت امر آموزش در این صنعت تحت نظارت سازمان های ذیربط بین المللی بطور پیوسته رصد می شود لذا روزآمد بودن این آموزش ها لازمه حیات این صنعت در عرصه بین المللی می باشد. بدین منظور گروه آموزشی مهندسی هواپیما در دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری اقدام به تدوین سرفصل جدید نموده است.
آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها
پذیرش در رشته مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما
پذیرش در رشته مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. در این بخش قرار است در مورد شرایط پذیرش این رشته به نکات مهمی بپردازیم. یکی از جنبه های مورد بررسی در میزان پذیرش، تعداد رقبا برای این رشته است. رشته تعمیر و نگه داری هواپیما بین متقاضیان بسیار محبوب است و طرفدارن زیادی دارد، بنابراین رقابت بین متقاضیان سخت می شود. از طرف دیگر میزان پذیرش در دانشگاه ها در شرایط پذیرش تاثیر دارد. البته ناگفته نماند، سهمیه های کنکور نیز در میزان پذیرش برای ورودی رشته تعمیر و نگه داری هواپیما نیز بی تاثیر نیست. برای قبولی در این رشته کاربردی باید اهتمام زیادی برای پاسخ دهی به سوالات کنکور داشته باشید تا رتبه خوبی را کسب کنید.
شرایط اختصاصی داوطلبان شرکت کننده در دوره کارشناسی مهندسی تعمیر و نگه داری هواپیما به شرح زیر است:
- دارای سلامت کامل و عدم وجود کوررنگی
- موفقیت در آزمون ورودی دوره کارشناسی مهندسی تعمیر و نگه داری هواپیما
- دارا بودن مدرک دیپلم در یکی از رشته های ریاضی فیزیک و رشته های فنی مرتبط از هنرستان های هوانوردی
نکته ای که باید بدان توجه داشته باشید این است که با حذف زیرگروه های عمومی در کنکور سراسری، این آزمون تنها شامل دروس تخصصی می شود. برای پذیرش در رشته تعمیر و نگهداری هواپیما لازم است تا شما در کنکور سراسری ریاضی و فیزیک یا علوم تجربی، سوالات دروس تخصصی مختلف را پاسخ دهید. در نظر داشته باشید که رتبه شما، توسط معدل و نمره کسب شده در برای دروس در کنکور مشخص می شود، از این رو باید اهتمام زیادی در پاسخ دهی صحیح به سوالات داشته باشید. ضرایب دروس تخصصی این رشته را می توانید به صورت دقیق در جدول زیر مشاهده کنید.
نام درس | ضریب درس | ||
---|---|---|---|
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور ریاضی | |||
ریاضی | 4 | ||
فیزیک | 3 | ||
شیمی | 2 |
همانطور که مشاهده میکنید دروس ریاضی و فیزیک تاثیر بسیار زیادی برای پذیرش در این رشته داشته و شما حتماً بایستی مطالعه کاملی بر روی تمام دروس ریاضی و فیزیک دوره دبیرستان خود داشته باشید.
لازم به توضیح است که شرکت در آزمون های مشابه می تواند تا حد زیادی شما را با نمونه سوالات کنکور سراسر آشنا کند و شرایط بهتری را در روز آزمون اصلی برایتان مهیا کند. زیرا در بسیاری از مواقع سوالات کنکور ریاضی تشابه زیادی به آزمون های آزمایشی برگزار شده برای این رشته دارند.
آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها
دانشگاه های برتر رشته مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما
در این بخش قرار است در مورد دانشگاه های برتر رشته مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما به شرح نکات مهمی بپردازیم. دانشگاه های پذیرنده رشته مهندسی تعمیر و نگه داری هواپیما در سراسر کشور از سطح علمی مطلوبی برخوردار هستند. کیفیت علمی و رتبه علمی دانشگاه ها به طور کلی بالا است. با این حال اولویت اکثر دانش آموزان بعد از قبولی در کنکور، انتخاب دانشگاه های معتبر و شاخص است. دانشگاه های برتر رشته مهندسی در ایران شامل دانشگاه امیر کبیر، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی است.
کارنامه قبولی در رشته مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما
برای اینکه دانش شما نسبت به شرایط پذیرش و میزان قبولی در رشته تعمیر و نگهداری هواپیما بیشتر شود، در این بخش دو نمونه کارنامه قبولی این رشته را برای شما گردآوری کرده ایم. اطلاع از تراز، رتبه و درصد قبولی سبب می شود تا دانش آموزان به صورت واقع بینانه برای کنکور سراسری آماده شده و برنامه ریزی کنند. البته باید این نکته را ذکر کرد که میزان پذیرش هر ساله براساس تعداد رقبا و تعداد دانشگاه های پذیرنده تعیین می شود. با این حال کارنامه قبولی رشته تعمیر و نگه داری هواپیما را در تصویر زیر مشخص است. کارنامه قبولی نشان دهنده رتبه، تراز و درصد افرادی است که در سال های گذشته در این رشته و در دانشگاه های مختلف پذیرش شده اند.
آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها
گرایش های رشته مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما
بسیاری از رشته های فنی در مقطع کارشناسی فاقد گرایش هستند و گرایش های تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اعمال می شود. رشته مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به گرایش های مختلفی تقسیم می شود که دانشجویان می توانند براساس علاقه در گرایش مد نظر خود مشغول به تحصیل شوند. از آنجایی که نظام آموزشی ایران در راستای هم سو شدن با نظام آموزشی در کشورهای مطرح است، بنابراین از طرح لوزی پیروی می کند. طرح لوزی به گونه ای است که در دوره کارشناسی فاقد گرایش است و در دوره ارشد گرایش های مختلفی برای رشته ها تعیین می شود و دوباره در دوره دکتری، گرایش ها با همدیگر تجمیع می شوند.
واحدهای درسی رشته مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما
آشنایی با واحدهای درسی رشته مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما در مقطع کارشناسی سبب می شود تا با دروسی که باید در این مقطع آموزش داده شود آشنا شوید و در صورت علاقه مندی به این دروس برای کنکور برنامه ریزی کنید طول دوره مجموعه کارشناسی پیوسته مهندسی تعمیر و نگه داری هواپیما 4 سال است و برنامه درسی آن در 8 ترم ارائه می شود. طول هر ترم برابر 16 هفته معادل یک نیم سال تحصیلی است. حداقل میزان تدریس هر واحد نظامی یک ساعت و هر واحد عملی 3 ساعت در هفته می باشد. ولی با توجه به نیاز صنعت هواپیمایی در میزان ساعات تدریس بعضی از دروس افزایش داده شده است.
با توجه به حساسیت و نیاز به دقت بالای کار در این صنعت امر آموزش باید تحت نظارت سازمان های ذیربط بین المللی بطور پیوسته رصد می شود لذا روزآمد بودن این آموزش ها لازمه حیات این صنعت در عرصه بین المللی می باشد. بدین منظور گروه آزمایشی مهندسی هواپیما در دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری اقدام به تدوین سرفصل جدید نموده است. در جدول زیر می توانید واحدهای درسی در مقطع کارشناسی رشته مهندسی تعمیر و نگه داری هواپیما را مشاهده بفرمایید.
نوع درس | تعداد واحد | ||
---|---|---|---|
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما | |||
دروس عمومی | 22 واحد | ||
دروس پایه | 21 واحد | ||
دروس اصلی | 45 واحد | ||
دروس تخصصی | 43 واحد | ||
اختیاری | 5 واحد | ||
جمع | 136 واحد |
در ادامه هر یک از واحدهای درسی رشته مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما را به صورت جداگانه و با عنوان تعداد واحد هر درس برای شما عنوان میکنیم تا شناخت شما نسبت به این رشته کامل شود.
دروس عمومی مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما
دروس عمومی اولین بسته دروس واحدهای درسی رشته تعمیر و نگهداری هواپیما است. دروس عمومی به طور کلی تاثیری در مهارت های تخصصی و دانش حرفه مورد نظر ندارند. این دروس برای افزایش معرفت شناختی در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و معرفتی می شود. این دروس براساس نظر کارگروه عمومی و معارف تعیین می شود. در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.
بسته درسی | نام درس | تعداد واحد | |
---|---|---|---|
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی | |||
مبانی نظری اسلام | اندیشه اسلامی 1 | 2 واحد | |
اندیشه اسلامی 2 | 2 واحد | ||
انسان در اسلام | 2 واحد | ||
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام | 2 واحد | ||
اخلاق اسلامی | فلسفه اخلاق | 2 واحد | |
اخلاق اسلامی | 2 واحد | ||
آیین زندگی | 2 واحد | ||
عرفان عملی اسلامی | 2 واحد | ||
انقلاب اسلامی | انقلاب اسلامی ایران | 2 واحد | |
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران | 2 واحد | ||
اندیشه سیاسی امام خمینی | 2 واحد | ||
تاریخ و تمدن اسلامی | تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی | 2 واحد | |
تاریخ تحلیلی صدر اسلام | 2 واحد | ||
تاریخ امامت | 2 واحد | ||
آشنایی با منابع اسلامی | تفسیر موضوعی قرآن | 2 واحد | |
تفسیر موضوعی نهج البلاغه | 2 واحد | ||
الزامی | فارسی عمومی | 3 واحد | |
زبان عمومی | 3 واحد | ||
تربیت بدنی 1 | 1 واحد | ||
تربیت بدنی 2 | 1 واحد | ||
دانش خانواده و جمعیت | 2 واحد |
لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن 22 واحد دروس عمومی رشته تعمیر و نگهداری هواپیما وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. 22 واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:
- 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
- 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
- 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
- 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
- 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی
برای این رشته در دروس عمومی، 12 واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته تعمیر و نگهداری هواپیما در دوره کارشناسی پیوسته 22 واحد خواهد شد.
دروس پایه مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما
شیوه آموزشی در نظام آموزش کشور، براساس نظام واحدی ترمی است. نظام واحدی به این صورت اجرا می شود که ارزش هر درس براساس تعداد واحد آن درس ارزیابی می شود. دروس پایه سبب تقویت بنیه علمی دانشجویان می شود و به نوعی پلی بین دروس دبیرستان و دروس اصلی و تخصصی دانشگاه است و موجب آشنایی با ماهیت اولیه رشته می شود. دروس پایه اکثرا به صورت دو یا سه واحدی و در سه حالت نظری، عملی، نظری-عملی ارائه می شود. بین دروس پایه و دروس دبیرستان احتمالا نکات اشتراک زیادی وجود دارد. در جدول زیر می توانید واحد درسی به عنوان دروس پایه برای رشته تعمیر و نگهداری هواپیما را مشاهده کنید.
دروس پایه رشته تعمیر و نگهداری هواپیما | ||
---|---|---|
ردیف | نام درس | تعداد واحد |
1 | ریاضی عمومی 1 | 3 |
2 | ریاضی عمومی 2 | 3 |
3 | فیزیک 1 | 3 |
4 | آزمایشگاه فیزیک 1 | 1 |
5 | فیزیک 2 | 3 |
6 | معادلات دیفرانسیل | 3 |
7 | برنامه نویسی کامپیوتر | 2 |
8 | ریاضی مهندسی | 3 |
مجموع واحد ها | 21 واحد |
دروس پایه براساس نظر گروه ارائه می شود و با توجه به اینکه دروس پایه اکثرا پیش نیاز دروس اصلی و تخصصی هستند بنابراین از ابتدای ترم تحصیلی برای اخذ آن ها باید برنامه ریزی داشت.
دروس اصلی مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما
دروس اصلی یک قدم را پا فراتر گذاشته و وارد حیطه های تخصصی رشته مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما شده است. دروس اصلی سبب آشنایی دانشجویان با ماهیت کلی رشته می شود و ذهنیت فرد را برای دروس تخصصی پیچیده آماده می کند. دروس اصلی به صورت الزامی ارائه می شود. حتی اگر دانشجو یکی از دروس اصلی را پاس نکند از لحاظ آموزشی فاقد صلاحیت لازم برای فارغ التحصیلی است. در مجموع واحد درسی به عنوان دروس اصلی رشته مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما در نظر گرفته شده است که در جدول زیر می توانید این واحدهای درسی را مشاهده کنید.
دروس اصلی مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما | ||
---|---|---|
ردیف | نام درس | تعداد واحد |
1 | نقشه کشی صنعتی 1 | 1 |
2 | استاتیک | 3 |
3 | مقاومت مصالح 1 | 3 |
4 | علم مواد | 3 |
5 | مقاومت مصالح 2 | 2 |
6 | آزمایشگاه مقاومت مصالح 1 | 1 |
7 | مکانیک سیالات | 3 |
8 | انتقال حرارت | 3 |
9 | آیرودینامیک 1 | 3 |
10 | مکانیک پرواز | 3 |
11 | آزمایشگاه آیرودینامیک 1 | 1 |
12 | ترمودینامیک 1 | 2 |
13 | دینامیک مهندسی | 3 |
14 | ارتعاشات مکانیکی | 3 |
15 | کنترل اتوماتیک | 3 |
16 | ترمودینامیک 2 | 2 |
17 | مبانی مهندسی برق 1 | 2 |
18 | مبانی مهندسی برق 2 | 2 |
19 | مبانی الکترونیک | 2 |
مجموع واحد ها | 45 واحد |
شایان ذکر است که دروس اصلی به صورت هم نیاز یا پیش نیاز ممکن است ارائه شود، از این رو باید برای اخذ دروس تخصصی، دروس اصلی را پشت سر گذرانیده باشید. برنامه ریزی از ابتدای ترم تحصیلی برای اخذ دروس پایه و اصلی می تواند راهکاری مفید برای داشتن برنامه مدون و دقیق برای اخذ واحدهای درسی باشد.
دروس تخصصی مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما
دروس تخصصی از مهمترین بسته های دروس است که در دوران دانشگاه ارائه می شود. این دروس سبب انتقال مفاهیم اصلی رشته شده و دانشجویان را با حیطه تخصصی کار آشنا می کنند. دانشجوها در این دروس به طور کامل ماهیت رشته را می آموزند و به طور کامل با بازار کار آشنا می شوند. در جدول زیر می توانید واحدهای درسی دروس تخصصی رشته تعمیر و نگهداری هواپیما را مشاهده کنید:
دروس تخصصی رشته تعمیر و نگهداری هواپیما | ||
---|---|---|
ردیف | نام درس | تعداد واحد |
1 | سیستم های الکتریکی هواپیما | 2 |
2 | سیستم های آلات دقیق هواپیما | 2 |
3 | اصول پرواز | 3 |
4 | موتورهای پیستونی هواپیما | 2 |
5 | تکنولوژی موتور جت 1 | 3 |
6 | سیستم های هواپیما | 3 |
7 | ساختمان هواپیما | 2 |
8 | عوامل انسانی | 2 |
9 | زبان تخصصی | 2 |
10 | ابزار هواپیمایی | 2 |
11 | تستهای غیرمخرب | 2 |
12 | هیدرولیک و نیوماتیک | 2 |
13 | پایش وضعیت دستگاه ها و ماشین آلات | 2 |
14 | مقررات هواپیمایی | 2 |
15 | اصول و عملکرد توربین گاز و موتور جت | 3 |
16 | کنترل پرواز اتوماتیک | 2 |
17 | اصول فرستنده گیرنده و ناوبری | 2 |
18 | مبانی مدار منطقی و سیستم های کامپیوتری هواپیما | 2 |
19 | پروژه تخصصی | 3 |
مجموع واحد ها | 43 واحد |
دروس تخصصی در واقع اصل و موضوع مهم مربوط به رشته تعمیر و نگهداری هواپیما را به دانشجویان آموزش می دهد و از اهمیت بالایی برخوردار است. دانشجویان باید حتما تمامی واحدها را با نمره قابل قبول اخذ کنند در غیر این صورت حتی در صورت پاس نشدن یکی از دروس، فرد فاقد صلاحیت برای دانش آموختگی است.
دروس اختیاری مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما
دروس اختیاری از دیگر مجموعه های واحدهای درسی است که در دانشگاه ها ارائه می شود. دروس اخیتاری بیشتر برای کسب مهارت و دانش بیشتر در گرایش های تحصیلی مرتبط ارائه می شود. همچنین دروس اخیتاری سبب می شود تا نیازهای دانشی فرد برای ورود به بازار کامل تکمیل شود. از طرف دیگر دانشجویان با اخذ دروس تکمیلی می توانند در حیطه تخصصی که قرار است در آینده مشغول به تحصیل شوند، یک قدم جلوتر باشند. در جدول زیر می توانید دروس اختیاری مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما را در مقطع کارشناسی مشاهده کنید:
دروس اختیاری رشته تعمیر و نگهداری هواپیما | ||
---|---|---|
ردیف | نام درس | تعداد واحد |
1 | تحلیل سازه هواپیما | 3 |
2 | سوانح هوایی | 1 |
3 | سیستم مدیریت ایمنی | 2 |
4 | تکنولوژی موتور جت | 2 |
5 | مبانی کنترل خوردگی | 2 |
6 | پروسه های ساخت مواد | 2 |
7 | مکانیک پرواز 2 | 3 |
8 | تکنولوژی طراحی و مونتاژ موتورهای توربین گاز هوایی | 2 |
9 | کارگاه موتورهای پیستونی هواپیما | 1 |
10 | مدیریت تعمیر و نگهداری | 2 |
11 | طراحی اجزای ماشین 1 | 3 |
12 | موتورهای احتراق داخلی | 3 |
13 | مدیریت لسجتیک و زنجیره بازار | 2 |
14 | فنون عیب یابی | 2 |
15 | AMA | 2 |
مجموع واحد ها | 32 واحد |
لازم به ذکر است که دروس اختیاری زیر نظر گروه ارائه می شود و دانشجویان موظف هستند تا تعداد واحدهای درسی مشخصی را برای تکمیل تعداد واحدهای کلی رشته اخذ کنند. گروه آموزشی می تواند می تواند یک یا چند درس اختیاری دیگر را با تایید شورای برنامه ریزی درسی به فهرست دروس اختیاری اضافه کند. دانشجویان موظفند با نظر گروه آموزشی ذیربط حداقل تعداد 5 واحد درسی از مجموعه فوق را انتخاب و با موفقیت بگذرانند.
آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور
بازار کار رشته مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما
در این بخش قرار است در مورد بازار کار رشته مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما به ارائه نکات مهمی بپردازیم. متخصص تعمیر و نگه داری هواپیما برای شرکت های حمل و نقل هوایی و کارخانه های تعمیر موتور و بدنه بسیار ارزشمند هستند، زیرا این افراد می توانند با تعمیر و تعویض یک قطعه کوچک و ارزان از خسارت های جدی و هزینه بر جلوگیری کنند.
برخی از فارغ التحصیلان رشته تعمیر و نگهداری هواپیما در سازمان های هواپیمایی کشور جذب می شوند. زیرا این سازمان ها ناظر و کنترل کننده صنعت حمل و نقل هوایی است. شرکت های تعمیر موتور و بدنه هواپیما مانند صنایع هواپیمایی ایران سها، هلی کوپتر سازی پهنا، هواپیما سازی ایران سهاو برخی از شرکت های که کارهای جانبی در زمینه تعمیر و نگهداری موتور و بدنه هواپیما انجام می دهند، مراکز اصلی جذب فارغ التحصیلان این رشته هستند. ناگفته نماند که برخی از فارغ التحیصلان این رشته به دلیل اینکه اطلاعات خوبی در زمینه الکترونیک و مکانیک دارند، جذب کارخانه ها و شرکت های دیگر مثل ایران خودرو می شوند.
به طور کلی هیچ یک از فارغ التحصیلان این رشته بیکار نمی مانند و بازار کار خوب و مطلوبی برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد. مهندس تعمیر و نگهداری هواپیما اگر مدرک تخصصی خود را با نمرات قابل قبول اخذ کرده باشد و به مهارت های کافی و لازم در زمینه هواپیما رسیده باشد، فردی با ارزش برای صنایع حمل و نقل محسوب شده و بسیاری از کارخانه ها خواهان وی هستند. بسیاری از متخصصان تعمیر و نگهداری هواپیما پس از چند سال فعالیت در یک شرکت یا کارخانه و به دست آوردن تجربه و تخصص لازم، براساس نیاز شرکت یا کارخانه مورد نظر برای آزمون تخصصی به هواپیمایی کشوری معرفی میشوند. در زیر برخی از شرکت هایی که فارغ التحصیلان رشته مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما در آنجا مشغول به کار می شوند ارائه شده است:
■ سازمان ها و ارگان های هواپیمایی کشور (نظامی و غیرنظامی)
■ سازمان ها و شرکت های دولتی تولیدکننده هواپیماهای سبک و فوق سبک
■ شرکت های خصوصی سازنده وسایل پرنده.
کاربردهای رشته مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما
در این بخش قرار است کاربردهای رشته مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما را مورد بررسی قرار دهیم. نیاز به نظارت و کنترل صنعت تعمیر و نگهداری هواپیما و رشد علمی سازمان های سازنده وسایل پرنده مانند هواپیما و چرخبال، این رشته توانسته است در اندازه خودش کاربردهای گسترده ای را در صنعت داشته باشد. به طور کلی دو کاربرد اصلی برای رشته تعمیر و نگهداری هواپیما می توان متصور شد. کاربرد اول این است که فارغ التحصیلان در موسسات آموزشی و دانشگاه ها مشغول تدریس به دانشجویان جدید می کنند و به آموزش و تربیت آن ها برای پرورش نیروی متخصص و زبده می پردازند. در کاربرد دوم، دانشجویان در شرکت ها و سازمان های اجرایی مشغول به کار می شوند و به ارائه خدمات مورد نیاز صنعت حمل و نقل هوایی می پردازند.
درآمد رشته مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما
با توجه به نیاز مبرم به رشته مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما و به دلیل سختی کار و پیچیدگی کار، درآمد بالایی برای مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما در نظر گرفته می شود. به طور کلی درآمد این رشته مطلوب است و اکثر فارغ التحصیلان این رشته در اکثر ردیف ها و جایگاه های شغلی به درآمد قابل توجهی می رسند.
اگر بخواهیم به طور کلی و در یک جمع بندی شرایط حقوق و دستمزد فارغ التحصیلان این رشته را مورد بررسی قرار دهیم باید یادآور شویم که این مهم به شدت به مهارت ها، رزومه و مدرک فرد بستگی دارد و می تواند یک درآمد بالا و قابل توجهی را در برگیرد. ردیف شغلی، مهلت استخدام و میزان مهارت ها و… از جمله فاکتورهایی هستند که می توانند میزان درآمد فارغ التحصیلان رشته تعمیر و نگهداری هواپیما را تحت تاثیر قرار دهند.
تعمیر و نگهداری هواپیما یک زمینه فنی است که به افرادی با استعداد بالا مانند مهارت های حل مسئله عالی، مهارت های ارتباطی، انعطاف پذیری، توجه به جزئیات و دانش کاری عالی از سیستم های هواپیما و همچنین اصول هوانوردی نیاز دارد. این ویژگیهای فنی و شخصی همان چیزی است که به استانداردهای قوی ایمنی هوانوردی کمک میکند و مهندسین خبره رشته تعمیر و نگهداری هواپیما را تشکیل میدهند.
ادامه تحصیل در رشته مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما
ادامه تحصیل در رشته مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما یکی از اولویت های اصلی دانشجویان است. اکثر دانشجویان به دلیل جایگاه شغلی و درآمد بالاتر به دنبال ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکتری هستند. در این بخش شرایط تحصیل در این مقاطع را برای علاقمندان مورد بررسی قرار می دهیم.
کارشناسی ارشد رشته مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما
به دلیل شرایط بهتر بازار کار با مدرک کارشناسی ارشد و دکتری، بسیاری از فارغ التحصیلان بعد از اتمام دوره کارشناسی، در آزمون ارشد شرکت می کنند. در صورت قبولی در این آزمون وارد گرایش مورد علاقه شده و بعد از ارائه پایان نامه می توانند در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شوند. از افرادی که در صنعت هوایی مشغول به کار هستند، حدود 50 درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند. دانشجویان در این دوره با روش های عملی و تکنیکی حل مساله و مدیریت موسسات مرتبط آشنا می شوند. بهترین گرایش برای تحصیل در این رشته بسته به اهداف شما تعیین و انتخاب می شود.
دکترا رشته مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما
دانشجویان بعد از اتمام مقطع کارشناسی ارشد می توانند بعد از قبولی در آزمون دکتری و پذیرش در مصاحبه تخصصی وارد مقطع دکتر شوند. به طور کلی 20 درصد افرادی که در صنعت هوایی مشغول به کار هستند دارای مدرک دکتری مرتبط با رشته تعمیر و نگهداری هواپیما هستند.
رشته مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما در جهان
در این بخش قرار است به رشته مهندسی تعمير و نگهداری هواپيما در جهان بپردازیم. یکی از بهترین دوره ها در دنیای هوانوردی، برنامه مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما است. در حالی که ممکن است از یک مؤسسه آموزشی به مؤسسه آموزشی دیگر، این رشته اسامی مختلفی داشته باشد. آنچه در برنامه اصلی آموزش مهندسان یا تکنسین ها است، اصول کاری پرواز و تعمیر و نگهداری هواپیما است. بدون شک ایمنی پرواز هر هواپیما باید تامین گردد یعنی باید تمامی قطعات، سطوح و سیستم های هر هواپیما از لحاظ فنی در وضعیت مطلوب باشد. برای حفظ این سلامتی، کارخانه سازنده هر هواپیما به کمک سازمان های هواپیمایی کشوری که آن هواپیما را ساخته است، بازرسی های منظمی را انجام می دهد.
اگر بخواهیم به صورت دقیق تر شرایط رشته تعمیر و نگهداری هواپیما در جهان را برای شما ارزیابی کنیم، لازم است تا معرفی بهترین دانشگاه های جهان برای رشته و میزان درآمد فارغ التحصیلان این رشته را مورد بررسی قرار دهیم. رتبه بندی QS یکی از مهمترین رتبهبندیهای دانشگاهی است که براساس سوابق آموزشی، توانایی جذب در بازار کار، نسبت اعضای هیئت علمی به تعداد دانشجو، نسبت اعضای هیئت علمی بینالمللی، نسبت دانشجویان بینالمللی و میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی دانشگاهها را رتبهبندی میکند. در حال حاضر براساس آخرین تغییرات رتبه بندی دانشگاه های جهان برای رشته تعمیر و نگه داری هواپیما ۱۰ دانشگاه برتر این رشته به شرح زیر هستند:
- موسسه فناوری ماساچوست (MIT) Massachusetts Institute of Technology
- دانشگاه استنفورد Stanford University
- دانشگاه هاروارد University of Cambridge
- دانشگاه کمبریج University of Cambridge
- دانشگاه آکسفورد niversity of Oxford
- دانشگاه کالیفرنیا، برکلی niversity of California, Berkeley (UCB)
- موسسه فناوری کالیفرنیا California Institute of Technology (Caltech)
- دانشگاه پرینستون Princeton University
- ETH زوریخ – ETH Zurich – Swiss Federal Institute of Technology
- دانشگاه توکیو The University of Tokyo
شایان ذکر است که در میان دانشگاه های آسیایی، دانشگاه توکیو رتبه 10 را در رشته فیزیک و هوافضا دارد. دانشگاه Tsinghua رتبه 13 را در بین سایر دانشگاه های آسیایی در جهان دارد. متاسفانه در این رده بندی، دانشگاه های ایران جایگاهی ندارند.
شرایط درآمدی فارغ التحصیلان این رشته در کشورهای مختلف به میزان مهارت ها و تجربیات و البته جایگاه شغلی بستگی دارد. در حال حاضر مهندسین در کشور آمریکا با متوسط درآمد 71588 دلار در طول هر سال برخوردار هستند. براساس میزان تجربه و جایگاه شغلی و سایر فاکتورهای مهم مانند حق ماموریت، سختی کار و … میزان درآمد می تواند تا 117 هزار دلار افزایش پیدا کند.