جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی

رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی
معرفی کامل رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی
فهرست مطالب

معرفی رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی

رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی در کارهای ساختمانی، دکوراسیون داخلی، ساخت مبلمان، ساخت و ساز و غیره نقش بسزایی دارد. با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد و شرایط ادامه تحصیل در رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی

رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی  یا علم چوب در زمینه فناوری چوب که مبتنی بر تحقیقات علمی و همچنین تجربی است به کار می رود. فناوری چوب در معنای وسیع، رشته های آناتومی چوب، زیست شناسی، شیمی، فیزیک و فناوری مکانیک را ترکیب می کند. مهندسی چوب اقتصاد زیستی سبزتر را تسهیل می کند. به عبارتی این رشته ساختار و خواص چوب و سایر گیاهان حاوی لیگنین را بررسی می کند تا امکان استفاده ایده آل و پایدار از چوب را به عنوان کامپوزیت طبیعی یا مصنوعی فراهم کند.

تاریخچه رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی

تاریخچه رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی قدمتی طولانی دارد. تقریباً از زمانی که انسان روی دو پا ایستاد و شروع به راه رفتن کرد، نجاری در ساخت ابزارهای مورد نیاز برای بقا، به ویژه برای شکار و ساختن سرپناه، ابزاری بود. در کنار سنگ، گل و اجزای حیوانی، چوب مطمئناً یکی از اولین موادی بود که توسط انسان‌های اولیه ساخته شد. در واقع، توسعه تمدن ارتباط تنگاتنگی با توسعه درجات فزاینده ای از مهارت در کار با این مواد داشت.

دو تمدن باستانی که از نجاری استفاده می کردند، مصری ها و چینی ها بودند. نجاری در بسیاری از نقاشی های مصر باستان به تصویر کشیده شده است و مقدار قابل توجهی از مبلمان مصر باستان (مانند چهارپایه، صندلی، میز، تخت، صندوقچه) در مقبره ها حفظ شده است.

امروزه دانشمندان و فناوران چوب آزمایش می کنند تا کارآمدترین راه ها را برای تبدیل منابع جنگلی به محصولات مفید برای مصرف کنندگان بیابند. برای این منظور، آنها خواص فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی چوب و روش های مورد استفاده در رشد، پردازش و استفاده از آن را بررسی می کنند که به این علم مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی می گویند.

معرفی کامل رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی

رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی مجموعه ای از علوم و فنون است که با فراگیری آن دانشجویان 1. توانمندی های لازم در زمینه شناخت و حفاظت چوب و سایر مواد اولیه لینگوسلولزی 2- شناخت و کاربرد فرایندهای تبدیل فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی این مواد به انواع محصولات را با نگاهی بر جنبه های مدیریت و اقتصادی این حوزه صنعتی کسب خواهند نمود. هدف از ایجاد دوره کارشناسی رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی تربیت افرادی است که با فراگیری مطالب درسی مربوطه بتوانند به عنوان کارشناس فنی در بخش های خصوصی،  دولتی و تعاونی تولید و تبدیل چوب و سایر فراورده های سلولزی مشغول به کار گردند و  یا سازمان های مختلف پژوهشی خدمت نمایند.

علم و مهندسی چوب شامل دو بخش علوم چوب و مهندسی چوب است. علم چوب به درک مواد اولیه چوب از جمله ریزساختار چوب، شناسایی گونه های چوب و خواص اساسی چوب اشاره دارد. مهندسی چوب از طریق فرآوری چوب، فرآورده های چوبی و قابل استفاده توسط مردم است. علم و مهندسی چوب استفاده از روش های مکانیکی یا فیزیکی و شیمیایی، پردازش و تصفیه چوب و افزایش ارزش افزوده چوب است که برای حفظ ویژگی اساسی صنعت فرآوری محصولات چوبی از جمله چوب، خشک کردن چوب، نگهدارنده چوب، ساخته شده است.

چوب مهندسی شده یک طبقه مخصوص از محصولات و مصالح ساختمانی است. آنها با چسباندن قطعات چوب واقعی، ضایعات چوب، الیاف چوب خرد شده و/یا خاک اره با چسب ساخته می شوند تا محصولاتی را ایجاد کنند که ظاهر و عملکردی شبیه چوب دارند اما به گونه ای طراحی شده اند که قوی تر و بادوام تر باشند.

رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی در یک نگاه

رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی زیر مجموعه کنکور علوم تجربی است. داوطلبین برای ورود به این رشته باید در کنکور سراسری علوم تجربی شرکت کنند. تعداد رقبای زیادی برای ورود به این رشته هر ساله با همدیگر رقابت می کنند. ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در این رشته خوب بوده و شرایط پذیرش و امکانات تحصیلی لازم را برا جذب دانشجویان فراهم کرده اند. بازار کار رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی مطلوب بوده و فارغ التحصیلان این رشته می توانند با کسب دانش و مهارت به جایگاه های شغلی مناسبی دست پیدا کنند. طول دوره کارشناسی این رشته 4 سال است که در 8 نیمسال تحصیلی به طول می انجامد.

پرمتقاضی بودن 86%
کاربردی بودن 94%
دشواری دروس 95%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 93%

رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی در ایران

رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی در ایران یک رشته کاربردی محسوب می شود. توسعه همه جانبه کشور در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و بالتبع ارتقا برخی از مهمترین شاخص های توسعه یافتگی جوامع همچون مصرف فرآورده های سلولزی اعم از انواع محصولات چوبی، کاغذی و کامپوزیتی نیاز است. تربیت نیروی انسانی کارآفرین و کارآمد برای شناخت و استفاده اصولی و صحیح از چوب و سایر مواد اولیه لینگوسلولزی و تبدیل آن ها به فرآورده های نامبرده به عنوان یک مامویت مهم ملی بسیار حائز اهمیت است.

نظر به توسعه روزافزون صنایع سبز در دنیا و نیز تمایل روزافزون بازار داخلی به مصرف فرآورده های چوبی و سلولزی که از جمله مهمترین شاخصه های توسعه یافتگی جوامع محسوب می شود، ضرورت توجه به این شاخه از صنعت بیش از پیش نمایان می گردد. لزوم تربیت متخصصینی توانمد و ماهر که بتوانند در توسعه صنایع وابسته به این رشته به صورت موثر نقش آفرینی نمایند کاملا محرز است. لذا با ایجاد این دوره و تربیت نیروی متخصص و مجرب در حوزه صنایع چوب و فرآورده های سلولزی امید است که این صنعت کشور ضمن حل مشکلات بدنه خود همگام با کشورهای توسعه یافته صنتعی در جهان پیشرفت نماید.

رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی در ایران در سال 1341 با نام گروه چوب شناسی در انستیتو جنگل و مرتع راه اندازی شد و از سال 1345 به عنوان یکی از چهار گروه آموزشی دانشکده منابع طبیعی آغاز به کار کرد. گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، امکانات تحصیلی لازم برای دانشجویان مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری را فراهم کرده اند.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی

در این بخش قرار است نگاه کلی به شرایط پذیرش در رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی داشته باشیم. به صورت کلی برای بررسی شرایط پذیرش باید تعداد رقبا و ظرفیت پذیرش دانشگاه ها را در نظر گرفت. هر ساله تعداد مشخصی از داوطلبین برای ورود به این رشته با همدیگر رقابت می کنند. با توجه به آمار می توان که این تعداد متوسط هستند. از طرف دیگر ظرفیت پذیرش و تعداد دانشگاه های پذیرنده این رشته نیز مطلوب بوده و دانشگاه های مشخصی هر ساله اقدام به پذیرش دانشجو برای این رشته می کنند. البته شرایط پذیرش در هر سال شرایط متفاوتی به خود می گیرد. زیرا تعداد رقبا، ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و همچنین اعمال سهمیه های مختلف با سال قبل خود فرق می کند.

با توجه به حذف زیر گروه های کنکور علوم تجربی و حذف دروس عمومی، این آزمون تنها شامل دروس تخصصی است. دروس تخصصی هر کدام ضرایب متفاوتی داشته که از این میان برخی از آن ها از اهمیت بیشتری قائل هستند.

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور تجربی
زمین شناسی
0
ریاضی
2
زیست
4
فیزیک
2
شیمی
3

همان طور که در جدول بالا مشاهده می کنید، دروس زیست و شیمی نسبت به سایر دروس از ضریب بیشتری برخودار بوده و در نتیجه برای قبولی در رشته مورد نظر باید مطالعه کاملی روی این دروس دوره دبیرستان داشته باشید.

البته شایان ذکر است که شرکت در آزمون های آزمایشی مشابه می تواند شرایط ایده الی را برای روز کنکور سراسری ایجاد کند. با توجه به اینکه با شرکت در این آزمون ها می توانید به سنجش سرعت تست زنی، دقت پاسخگویی و محک دانش خود بپردازید بنابراین بهتر است از این فرصت ها استفاده کنید. از طرف دیگر بسیاری از سوالات کنکور مشابه با سوالات آزمون های آزمایشی برگزار شده است.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی

به دلیل اینکه بسیاری از داوطلبین به دنبال انتخاب دانشگاه های برتر رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی هستند، از این رو در این بخش به معرفی این دانشگاه های شاخص می پردازیم. البته توجه کنید که تمامی دانشگاه های کشور از نظر رتبه علمی و سطح آموزشی در جایگاه قابل قبولی قرار دارند. فارغ التحصیلان تمامی دانشگاه ها می توانند با کسب مهارت های تخصصی در جایگاه شغلی مناسب مشغول به کار شوند. در این دانشگاه ها امکانات و شرایط تحصیلی لازم برای دانشجویان فراهم شده است. اما با این حال برخی از شاخص ترین و برترین دانشگاه های این رشته شامل دانشگاه سمنان، دانشگاه ساری، دانشگاه گنبد و دانشگاه اردبیل است.

دو نمونه کارنامه قبولی در رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی

با توجه به اینکه مشاهده دو نمونه کارنامه قبولی در رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی می تواند یک دید کلی جهت برنامه ریزی برای کنکور سراسری به شما بدهد، در نتیجه در این بخش دو نمونه کارنامه از دانش اموزان در سال های قبل را گردآوری کرده ایم. توجه داشته باشید که تراز، درصد و رتبه قبولی در هر سال ممکن است شرایط متفاوتی داشته باشد و شاید شما نتوانید با همین تراز و درصد در رشته مورد نظر پذیرش شوید. زیرا تعداد رقبا، ظرفیت پذیرش دانشگاه ها، انتخاب رشته سایر داوطبین و اعمال سهمیه های متفاوت در هر سال فرق می کند. به صورت کلی آشنایی با کارنامه های قبولی داوطبین سال قبل سبب شده تا به صورت واقع بینانه برای کنکور سراسری آماد شوید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

گرایش های رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی

در این بخش قرار است گرایش های کارشناسی رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی را بررسی کنیم. با توجه به اینکه بسیاری از رشته ها در دوره کارشناسی فاقد گرایش خاصی هستند، رشته مهندسی فضای سبز نیز از این قاعده مستثنی نیست. این رشته براساس نظام آموزش بین المللی است که در کارشناسی، گرایشی ندارد. نظام آموزشی بین المللی از طرح لوزی برای آموزش استفاده می کند. در این طرح، در دوره کارشناسی هیچ گرایشی وجود ندارد و سپس گرایش ها در دوره کارشناسی ارشد توزیع شده و در نهایت در دوره دکتری، گرایش ها تجمیع می شوند. گرایش های رشته  در مقاطع ارشد و دکتری در بخش پایانی مقاله مشخص شده است.

واحدهای درسی رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی

برای آشنایی بیشتر با رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی باید دروس دانشگاهی این رشته را بدانید، از این رو در این بخش به معرفی واحدهای درسی می پردازیم. لازم به توضیح است که برنامه درسی این رشته در مقطع کارشناسی هر چند سال یکبار توسط شورای عالی برنامه ریزی آموزشی کشور زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد بازبینی قرار گرفته و متناسب با شرایط موجود و البته نیازهای جامعه با تغییراتی همراه می شود.

دوره کارشناسی رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی چهار سال است که طول هر نیمسال 16 هفته است و زمان تدریس هر واحد درسی از نوع نظری، 16 ساعت و عملی 22 ساعت در طول یک دوره تحصیلی است. همچنین برای هر واحد درسی در طول هفته حداقل می بایست یک ساعت آموزشی در نظر گرفته شود. در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی در مقطع کارشناسی را در دانشگاه های کشور مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی
دروس عمومی
22 واحد
دروس پایه
27 واحد
دروس تخصصی
81 واحد
دروس اختیاری
10 واحد
جمع
140 واحد

در ادامه هر یک از واحدهای درسی رشت مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی را به صورت جداگانه و با عنوان تعداد واحد هر درس برای شما عنوان می‌کنیم تا شناخت شما نسبت به این رشته کامل شود.

دروس عمومی رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی

اولین بخش از واحدهای درسی رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی که باید به آن بپردازیم مربوط به دروس عمومی است. دروس عمومی روی تخصص و مهارت های دانشجویان تاثیر چندانی ندارد و بیشتر برای شناخت معارف و معرفتی در نظر گرفته شده است. دروس عمومی از سوی گروه معارف و گروه عمومی تعیین می شود و برای تمامی رشته ها در مقطع کارشناسی به صورت مشترک ارائه می شود. در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی را همراه با تعداد واحد های هر کدام از این درسها مشاهده نمایید:

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی 1
1 واحد
تربیت بدنی 2
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن 22 واحد دروس عمومی رشته     رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. 22 واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی

برای این رشته در دروس عمومی، 12 واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی در دوره کارشناسی پیوسته 22 واحد خواهد شد.

دروس پایه رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی

دروس پایه رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی به آن گروه از واحدهای درسی اطلاق می شود که زمینه ساز و پیش نیاز برای دروس تخصصی و اصلی هستند. دروس پایه برای ایجاد مهارت و دانش اولیه دانشجویان مهم بوده و به نوعی ذهنیت دانشجویان را برای ورود به این رشته و بازار کار آن آماده می کند. از این رو دروس پایه باید در طول 4 سال تحصیلی پشت سر گذرانده شوند. در مجموع 27 واحد درسی به عنوان دروس پایه برای دانشجویان این رشته در نظر گرفته شده است که هر کدام از این واحدها اهداف مشخص خود را دنبال می کنند. در جدول زیر می توانید دروس پایه رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی را همراه با تعداد واحد های هر کدام از این درسها مشاهده نمایید:

دروس پایه رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 ریاضیات 1 3
2 ریاضیات 2 3
3 معادلات دیفرانسیل 2
4 آمار مهندسی 2
5 استاتیک 3
6 مقاومت مصالح 3
7 فیزیک عمومی 2
8 ترمودینامیک 2
9 مکانیک سیالات 2
10 شیمی عمومی 2
11 شیمی آلی 2
مجموع واحدها 27

در مجموع 27  واحد درسی به عنوان دروس پایه رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی در نظر گرفته شده که احتمالاً نکات اشتراک زیادی میان آنها و برخی از دروس دوره دبیرستان وجود دارد که بیشتر برای مرور اطلاعات گذشته و همچنین ارائه اطلاعات به صورت تخصصی تر و حرفه ای تر در نظر گرفته می شوند.

دروس تخصصی رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی

دروس تخصصی تنه اصلی و مهم آموزش مهارت ها و تخصص های لازم رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی است. این واحدهای درسی بخش اعظم دروس را در مقطع کارشناسی به خود اختصاص داده اند. دروس تخصصی براساس شورای عالی برنامه ریزی کشور در نظر گرفته شده است که تمامی این واحدها اهمیت خود را داشته و هدف خود را دنبال می کنند. از همان ابتدای ترم باید برای پشت سر گذاشتن این واحدهای درسی اقدام شود. در جدول زیر می توانید دروس تخصصی رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی را همراه با تعداد واحد های هر کدام از این درسها مشاهده نمایید:

دروس تخصصی رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 شناخت منابع طبیعی 2
2 موازنه جرم و انرژی 2
3 پدیده انتقال 2
4 عملیات واحد 2
5 ارزیابی و درجه بندی چوب 2
6 کنترل فرایند 2
7 شناخت مواد لینگوسلولزی 2
8 آزمایشگاه شناخت مواد لینگوسلولزی 1
9 آناتومی مواد لینگوسلولزی 2
10 آزمایشگاه آناتومی مواد لینگوسلولزی 1
11 فیزیک چوب 2
12 آزمایشگاه فیزیک چوب 1
13 مکانیک چوب 2
14 آزمایشگاه مکانیک چوب 1
15 شیمی مواد لینگوسلولزی 2
16 آزمایشگاه شیمی مواد لینگوسلولزی 2
17 عوامل مخرب مواد لینگوسلولزی 2
18 مبانی حفاظت و اصلاح مواد لینگوسلولزی 2
19 آزمایشگاه مبنی حفاظت و اصلاح مواد لینگوسلولزی 1
20 فناوری برش و ماشین کاری 2
21 آزمایشگاه فناوری برش و ماشین کاری 1
22 فناوری های خشک کردن چوب 2
23 چسب و چسبندگی 2
24 فرآورده های صفحه ای 2
25 آزمایشگاه فرآورده های صفحه ای 1
26 فرآورده های لایه ای چوب 1
27 آزمایشگاه فرآورده های لایه ای چوب 1
28 روکش و روکش داری 1
29 آزمایشگاه روکش و روکش داری 1
30 مبانی چوب پلاستیک
31 ازمایشگاه مبانی چوب پلاستیک 1
32 رسم فنی 2
33 فناوری مبلمان 2
34 طراحی سازه های چوبی 2
35 فناوری تولید خمیر کاغذ 2
36 آزمایشگاه فناوری تولید خمیر کاغذ 1
37 کاغذسازی 2
38 آزمایشگاه کاغذسازی 1
39 مبانی بازیافت 2
40 مبانی ویژگی های کاغذ و فرآورده های سلولزی 2
41 اصول چاپ و بسته بندی 2
42 فرایندهای تکمیلی و تبدیلی در صنایع کاغذ اقتصاد مهندسی 2
43 مدیریت و برنامه ریزی تولید 2
44 پژوهش و گزارش نویسی 1
45 کارورزی 1 مهارت ورزی 1 - عمومی 3
46 کارورزی 2 مهارت ورزی 2 – پروژه - تخصصی 3
مجموع واحد ها 81

دروس تخصصی در واقع اصل و موضوع مهم مربوط به مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی را به دانشجویان آموزش می دهد و اهمیت بسیار زیادی برای ارائه مطالب آموزش حرفه ای دارند. دانشجویان باید این دروس را اخذ و با نمره قابل قبولی پاس کنند.

دروس اختیاری رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی

دروس اختیاری از دیگر مجموعه واحدهای درسی است که در دانشگاه ها ارائه می شود. این دروس بیشتر برای افزایش مهارت در گرایش هایی است که در آینده با آن ها بیشتر ارتباط خواهید داشت. دروس اختیاری در واقع نیازهای دانشی و تخصصی شما را بیشتر برآورده می کنند و برای شما مثمر ثمر خواهند بود. البته لازم به توضیح است که جهت انتخاب واحد برای دروس اختیاری باید نکات مهمی را مد نظر داشته باشید. اولین نکته مهم در انتخاب واحد دروس اختیاری قوانین دانشگاه است، زیرا تمامی دروس اختیاری در تمامی دانشگاه ها ارائه نمی شود و بسته به آیین نامه دانشگاهی این دروس ارائه می شود. دومین نکته مهم این است که دانشجویان باید براساس گرایشات رشته خود در کارشناسی یا مقاطع بالاتر اقدام به انتخاب دروس اختیاری نمایند تا در نهایت انتخاب واحد دروس اختیاری برنامه ریزی شده و طبق استراتژی باشد. در جدول زیر می توانید دروس اختیاری رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی را در مقطع کارشناسی مشاهده کنید:

دروس اختیاری رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 زبان تخصصی 2
2 نقشه خوانی صنعتی 2
3 مهارت های رایانه ای 2
4 برق صنعتی 2
5 آزمایشگاه برق صنعتی 2
6 حفاظت و ایمنی صنعتی 2
7 روش ها و ابزار اندازه گیری 2
8 آلاینده ها و روش های تصفیه در صنایع چوب و فرآورده های سلولزی 1
9 طراحی اتصالات در مبلمان و سازه های چوبی 2
10 فرآورده های شیمایی مواد لینگوسلولزی 1
11 حسابداری 2
12 حساب فنی 1
13 کنترل کیفیت 2
14 درخت شناسی 1
15 جنگل و زراعت 2
16 شناخت چوب های تجاری جهان 2
17 مبانی نانوفناوری 2
18 مبانی زیست فناوری 2
19 شیمی پلیمر 1
20 کارآفرینی 2
21 شیمی منابع طبیعی 1
22 ترویج و آموزش منابع طبیعی 2
مجموع واحد ها 38

در مجموع 10 واحد درسی به عنوان دروس اختیاری برای رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی در نظر گرفته شده است که دانشجویان می بایست این واحدهای درسی را به صورت اختیاری انتخاب کنند.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی

در این بخش قرار است نگاه کلی به بازار کار رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی داشته باشیم. بازار کار این رشته در بازار ایران نسبتا خوب است و فارغ التحصیلان می توانند در رده های شغلی تعریف شده ای مشغول به کار شوند. البته ممکن است برخی از فارغ التحصیلان در رده های شغلی غیر مرتبط با درآمد کمتر استخدام شده باشند که این به دلیل سوءمدیریت در استفاده از پتانسیل های بالقوه افراد است. در نظر داشته باشید که با افزایش مهارت های علمی و عملی می توان جایگاه شغلی ویژه ای کسب کرد و به درآمدزایی مشغول شد. در زیر برخی از سازمان های مرتبط که فارغ التحصیلان رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی می توانند مشعول به کار شوند را ارائه کرده ایم:

  • سرپرست کارخانه
  • سرپرست یا کارشناس خط تولید
  • مدیر تولید
  • سرپرست یا کارشناس کنترل کیفیت
  • کارشناس ادارات منابع طبیعی
  • کارشناس مراکز تحقیقاتی
  • نقش مدیر فنی در بخش تولید دولتی یا خصوصی
  • نقش مدیر فنی در مجتمع های تولید چوب و کاغذ
  • وزارت صنایع
  • کارخانه های صنایع چوب و مبلمان
  • و….

کاربردهای رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی

برای رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی می توان دو کاربرد اصلی را متصور شد. کاربرد اول رشته به نیروی متخصص برای به کار گیری در امور اجرایی خلاصه می شود. کاربرد دوم به تربیت نیروی متخصص و آموزش عالی آن ها تمرکز دارد.

منظور از کاربرد اول این است که نیروهای متخصص باید در امور اجرایی و خدماتی مشغول به کار شوند. به توجه به اینکه رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی یک علم ضروری به حساب می آید عملا نیاز است تا نیروهای متخصص در کارهای دولتی یا غیردولتی جذب شوند.

منظور از کاربرد دوم این است که باید نیروهای متخصص در دانشگاه هاپرورش داده شوند؛ به همین دلیل نیاز به اساتید خبره است. در واقع پرورش اساتید برای دانشجویان در سال های آینده و همچنین افزایش سطح علمی کشور در این رشته دیگر کاربرد بسیار مهم محسوب می شود. زیرا جهت دستیابی به اهدافی همچون: ایجاد زمینه شکوفایی استعدادها، ایجاد خلاقیت، ابتکار و فراگیری، توانمند سازی دانش آموختگان به منظور کارآفرینی و ورود به بازار کار و نیز ایجاد ارتباط موثر بین دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی و بخش های غیر دولتی در جهت ارتقای مهارت ها و به کار گیری یافته های علمی در جامعه لازم است محور آموزش رشته مورد توجه ویژه قرار گیرد.

درآمد رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی

درآمد رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی بسته به شرایط دانش آموختگان و فارغ التحصیلان این رشته می توانند متفاوت باشد. به صورت کلی درآمد رشته براساس جایگاه های شغلی متغیر است. اکثر متخصصین این حوزه در جایگاه ها و رده های شغلی تعریف شده ، می توانند به درآمد مناسبی برسند. اما علی رغم درآمد های خوب برای این رشته در کشورهای جهان، به دلیل نبود شایسته سالاری در نظام استخدامی کشور، فارغ التحصیلان در بدو ورود دچار چالش می شوند. فارغ التحصلیان برای اینکه بتوانند به جایگاه شغلی که مناسب و شایسته آن ها است برسند، نیاز است تا رزومه خود را تقویت کنند و مهارت و تخصص هایی خود را در زمینه تخصصی افزایش دهند.

اگر بخواهیم به صورت کلی و در یک جمع بندی میزان درآمد فارغ التحصیلان رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی را مورد بررسی قرار دهیم باید متذکر شویم که میزان درآمد به شدت به شرایط و مهارت های فرد بستگی دارد. از جمله فاکتورهای مهم و تاثیر گذار در درآمد را می توان به سطح تحصیلات، مهارت ها، ردیف و جایگاه شغلی، سابقه کار و سازمان محل خدمت نام برد.

رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی ، پرسنل مهندسی و فنی پیشرفته را با تئوری و دانش پایه فیزیکی و شیمیایی چوب، فناوری الکتریکی و الکترونیکی، شالوده ماشین آلات و علم و فناوری پردازش چوب، هنرهای پلاستیک و هنر طراحی، مبانی علم مواد، چوب بین‌المللی آموزش می‌دهد. در بخش تجارت، این افراد می توانند در پردازش چوب و طراحی و ساخت مبلمان و مهندسی دکوراسیون داخلی، طراحی مهندسی، جریان فرآیند و مدیریت تجهیزات، توسعه محصول جدید، مدیریت کسب و کار، تجارت چوب و… مشغول باشند.

ادامه تحصیل در رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی

در این بخش قرار است نگاه کلی به ادامه تحصیل در رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی داشته باشیم. با توجه به اینکه جایگاه شغلی مناسبتر، درآمد بالاتر و جایگاه اجتماعی بهتری برای فارغ التحصیلان مقاطع ارشد و دکترا وجود دارد،  بنابراین درصد قابل توجهی از از دانشجویان به دنبال ادامه تحصیل در این مقاطع هستند. در ادامه به معرفی گرایش های ارشد و دکترا مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی پرداخته ایم.

دانشجویان کارشناسی بعد از فارغ التحصیلی می توانند در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده و در صورت کسب رتبه قبولی می توانند در گرایش مورد نظر مشغول به تحصیل شوند. در مقاطع ارشد دانشجویان باید از پایان نامه خود دفاع کرده تا بتوانند مدرک کارشناسی ارشد خود را اخذ کنند. امکان ادامه تحصیل در دانشگاه های سراسری از جمله دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرکان، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری فراهم شده است. به طور کلی مهندسی صنایع چوب و فرآورده های سلولزی از 5 گرایش مختلف برخوردار است که هر کدام از آن ها موقعیت های شغلی متفاوتی را می توانند برای داوطلبان به همراه داشته باشند که شامل موارد زیر هستند:

  • مهندسی صنایع چوب
  • مهندسی فرآورده های چند سازه چوب
  • مهندسی حفاظت و اصلاح چوب
  • مهندسی بیولوژی و آناتومی چوب
  • کامپوزیت های لینگوسلولزی
  • حفاظت و اصلاح
  • صنایع سلولزی

دانشجویان کارشناسی ارشد بعد از فارغ التحصیلی و دفاع پایان نامه می توانند در آزمون دکترا شرکت کنند. دانشجویان در صورت کسب رتبه قبولی و همچنین پذیرش مصاحبه تخصصی می‌توانند وارد مقطع دکترا شده و مشغول به تحصیل شوند.  امکان ادامه تحصیل مقطع دکترا در دانشگاه های برتر کشور فراهم شده است. دانشجویان دکتری می تونند ضمن فعالیت در تمامی محل های جذب فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد در زمینه های کارهای تحقیقاتی مسئولیت های تخصصی خود را برعهده بگیرند و در کارهای اجرایی علمی نقش مهمی ایفا کنند. برخی از گرایش های دکتری رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی در زیر ارائه شده است:

  • کامپوزیت های لینگوسلولزی
  • حفاظت و اصلاح
  • صنایع سلولزی
  • بیولوژی و آناتومی چوب

رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی در جهان

رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی در جهان به شناسایی و استفاده از تکنولوژی های نوین مانند : نانوفناوری در صنعت علوم و صنایع چوب و کاغذ و افزایش ارزش افزوده محصولات بخش لیگنوسلولزی و سلولزی می پردازد. این علم سبب رفع مشکلات صنعت چوب، کاغذ و دیگر صنایع سلولزی مرتبط با آن شده و به همین دلیل بسیار حائز اهمیت است.  به صورت کلی فارغ التحصیلان این رشته از نظر جایگاه اجتماعی در جایگاه فوق العاده ای قرار می گیرند. علاوه بر این حتی استخدام دانشجویان رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی بعد از فارغ التحصیلی در کشورهای مختلف نیز امکان پذیر است.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر شرایط رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی در جهان را برای شما ارزیابی کنیم لازم است تا به معرفی بهترین دانشگاه های جهان برای رشته و همچنین میزان درآمد فارغ التحصیلان در کشورهای مختلف بپردازیم. جهت رتبه بندی دانشگاه از رتبه بندی QS  استفاده می کنیم. رتبه بندی QS یکی از مهم‌ترین رتبه‌بندی‌های دانشگاهی است که براساس سوابق آموزشی، توانایی جذب در بازار کار، نسبت اعضای هیئت علمی به تعداد دانشجو، نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی، نسبت دانشجویان بین‌المللی و میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. در حال حاضر براساس آخرین تغییرات رتبه بندی دانشگاه های جهان برای رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی ۱۰ دانشگاه برتر این رشته به شرح زیر هستند:

  1. موسسه فناوری ماساچوست (MIT) کمبریج، ایالات متحده آمریکا – Massachusetts Institute of Technology (MIT)
  2. دانشگاه استنفورد، ایالات متحده – Stanford University
  3. دانشگاه فناوری نانیانگ، سنگاپور – Nanyang Technological University, Singapore (NTU)
  4. دانشگاه هاروارد، کمبریج، ایالات متحده آمریکا – Harvard University
  5. دانشگاه کمبریج، بریتانیا – University of Cambridge
  6. دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (UCB)، ایالات متحده آمریکا – University of California, Berkeley (UCB)
  7. دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) — National University of Singapore
  8. دانشگاه آکسفورد، بریتانیا – University of Oxford
  9. موسسه فناوری جورجیا، آتلانتا، ایالات متحده – Georgia Institute of Technology
  10. EPFL لوزان، سوئیس

در میان دانشگاه های آسیایی دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور در رتبه 3 و دانشگاه ملی سنگاپور در رتبه 7 قرار دارد.  دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم و فناوری ایران نیز لیست شده اند اما برای آن ها هیچ رده بندی انجام نشده است.

حقوق اولیه به طور متوسط ​​50000 دلار در سال است که با چند سال تجربه به بیش از 80000 دلار در سال می رسد. در ایالات متحده متوسط ​​حقوق اولیه برای مهندسان چوب در اکتبر سال 2020 حدود43,302 دلار بوده که دستمزدها از 38,769 تا 53,848 دلار متغیر بود. امروزه میانگین حقوق در ایالات متحده برای مهندسین چوب حدود 98810 دلار است. سطح دستمزد در علوم مربوط به چوب به کارفرما، تجربه، سطح تحصیلات و کار انجام شده بستگی دارد.هر ساله به طور متوسط ​​در طول یک دهه، حدود 27200 فرصت برای مهندسین چوب پیش بینی می شود.

معرفی کامل رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی در ایران چگونه است؟

بازار کار رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی برای فارغ التحصیلان این رشته که به مهارت بالایی دست پیدا کرده اند و رزومه خوبی دارند، بسیار مطلوب است. در صورت تقویت مهارت ها و شایستگی ها شرایط استخدام برای مهندسین این رشته امکان پذیر است.

برترین دانشگاه های رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی در ایران کدامند؟

تمامی دانشگاه های سراسری کشور از نظر کیفیت آموزشی و رتبه علمی در جایگاه قابل قبولی قرار دارند. اما با این حال برخی از شاخص ترین و برترین دانشگاه های این رشته شامل دانشگاه سمنان، دانشگاه ساری، دانشگاه گنبد و دانشگاه اردبیل است.

درآمد رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی چقدر است؟

درآمد رشته مهندسی چوب و فرآورده های سلولزی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. یکی از فاکتورهای مهم، رزومه و مدرک تحصیلی فارغ التحصیلان است. به طور کلی درآمد بالایی را می توان برای دانش آموختگان رشته در نظر گرفت.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x