جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

رشته کار درمانی

معرفی کامل رشته کار درمانی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته کار درمانی
فهرست مطالب

معرفی رشته کار درمانی

رشته کار درمانی یک حرفه مراقبت های بهداشتی است که به افراد مبتلا به ناتوانی های جسمی، رشدی یا عاطفی کمک می کند تا زندگی مستقل، سازنده و رضایت بخشی داشته باشند.  با توجه به اهمیت این رشته در این نوشتار با شما همراه هستیم تا به بررسی تاریخچه، دانشگاه ‌های برتر، نمونه کارنامه قبولی، بازار کار، گرایش ها، کاربرد و شرایط ادامه تحصیل در رشته کار درمانی در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی کامل رشته کار درمانی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته کار درمانی

رشته کاردرمانی یک حرفه بهداشتی است که به ارتقای سلامت و رفاه از طریق شغل مربوط می شود. کار درمانی به فعالیت های عملی و هدفمندی اشاره دارد که به افراد اجازه می دهد مستقل زندگی کنند و احساس هویت داشته باشند. هدف اولیه کار درمانی این است که افراد را قادر سازد در فعالیت های زندگی روزمره شامل وظایف روزمره مانند مراقبت از خود، کار یا اوقات فراغت شرکت کنند.

تاریخچه رشته کار درمانی

اگرچه رشته کار درمانی در مقایسه با سایر رشته های پزشکی یک حرفه نسبتا جدید است، تاریخچه کاردرمانی دارای پیشینه ای غنی است. دانستن تاریخچه هر حرفه ای می تواند به شما کمک کند آینده شغلی را نیز ببینید. همانطور که به تایم لاین کاردرمانی برای رسیدن به جایی که الان است نگاه می کنیم، باید به این فکر کنیم که سیر تاریخی آن در مورد آینده به ما چه می گوید.

کاردرمانی نسبتاً رشته جدیدی بوده و مربوط به اوایل قرن بیستم است. اما نگرش “کار و فعالیت هدفمند” که تاثیر مستقیمی در سلامت افراد دارد به هزاران سال قبل برمی گردد.  به صورت کلی کاردرمانی گذشته دشواری برای شناسایی دارد. زیرا اصول زیربنایی کاردرمانی کاملاً شهودی هستند و برای قرن‌ها در درمان پزشکی ادغام شده‌اند. در قرن هجدهم، بیمارانی که از بیماری های روانی رنج می بردند، تهدیدی برای جامعه محسوب می شدند. اکثریت افراد آسیب دیده به سادگی در زندان گیر کرده و از جامعه پنهان شده بودند.

نگرش درمانی به کار و فعالیت در میان مصریان باستان وجود داشته اما اسناد تاریخی نشان می دهد اولین استفاده از کار به عنوان ابزاری برای بهبودی در درمان جنون که  اکنون اختلالات روانی نامیده می شود بوده است. با ظهور حقوق بشر و درمان اخلاقی، سیستم های انسانی تر برای درمان تشخیص های بیماری های روانی توسعه یافت. یکی از این پیشرفت‌ها، پناهگاه‌هایی بود که فضای امنی را فراهم کردند که در آن افراد مبتلا به بیماری‌های روانی بتوانند آزادانه به مشاغل معنادار خود بپردازند. در این فضاها، درک بیشتری در مورد اینکه چقدر کار و مشارکت با وظایف واقعی زندگی مفید است، پیدا شد.  این نگرش تا اوایل قرن نوزدهم همچنان پابرجا بوده و این نوع درمان به صورت پراکنده مورد استفاده قرار می گرفت.

در حدود سال 1915، النور کلارک اسلاگل اولین برنامه آموزشی را برای کاردرمانگران سازماندهی کرد که به عنوان “مادر کاردرمانی” شناخته شد. این یک نقطه عطف بزرگ در توسعه و به رسمیت شناختن کاردرمانی به عنوان یک رشته پزشکی رسمی بود. جنگ جهانی اول زمان مهمی برای توسعه کاردرمانی بود. ارتش ایالات متحده خدمات OT را برای کسانی که با چالش‌های سلامت روان و اختلال عملکرد فیزیکی سروکار دارند، ارائه کرد. در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن، فشار زیادی برای ارائه خدمات کاردرمانی به سربازان مجروح انجام شد. این فشار و پیشرفت تا حد زیادی به تقویت ارزش کاردرمانی در صحنه جهانی کمک کرد.

معرفی کامل رشته کار درمانی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته کار درمانی

برای آمادگی بیشتر در کنکور می توانید در آزمون های استاندارد گزینه دو شرکت کنید : آزمون های آزمایشی گزینه دو

تعریف تخصصی رشته کار درمانی

رشته کار درمانی به عنوان یکی از شاخه های علوم توانبخشی با  بکارگیری روشهای درمانی مبتنی بر کار  و علومی چون بیومکانیک، روانشناختی و نوروساینس به ارزیابی، معالجه و مشاوره بیماران با ناتوانی در کارکرد های جسمی، ذهنی و روانی – اجتماعی می پردازد. فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی کاردرمانی به عنوان کارشناس حوزه سلامت در حوزه اختلالات جسمی و سلامت روان باید قادر باشد با تکیه بر پایه های فرهنگی اجتماعی و همراه با سیاست های بهداشتی به ارزیابی سطح عملکردی مذکور بپردازند. براساس نتایج ارزیابی طرح درمان توانبخشی و به دنبال آن با استفاده از فعالیت های هدفمند به اجرای طرح درمان توانبخشی بپردازند و با بکارگیری روشهای درمانی توانبخشی و مشاوره توانبخشی در پیشگیری از معلولیت موثر باشند.

کار درمانی علم استفاده از فعالیت های هدفمند در افراد مبتلا به بیماری‌های یا ضایعات جسمی، اختلال در عملکرد های روانی- اجتماعی، ناتوانی های رشدی، اختلالات یادگیری و سالمندان به منظور پیشگیری از ناتوانی، حفظ حداکثر استقلال و کسب سلامتی است. خدمات کار درمانی با هدف ارتقای سلامت و بهزیستی برای کسانی که دچار یا در خطر بیماری، ضایعه اختلال، عارضه، نقص، ناتوانی، محدودیت فعالیت و محدودیت در مشارکت هستند ارائه داده می شود.

کاردرمانگر باید با جدیدترین یافته های علمی و پژوهشی در ارتباط باشند، از استانداردهای بالای علمی برخوردار شوند و از این طریق گامی موثر در تولید علم بردارند، در امر کاردرمانی و آموزش بتوانند مکمل علوم پزشکی باشند، ارائه خدمات کاردرمانی و توانبخشی در زمینه های متفاوت بهترین وجه ممکن نقش خود را در جامعه ایفا کنند و از طرف دیگر به نوعی در گسترش علوم توانبخشی در سطح ملی و منطقه‌ای موثر باشند.

رشته کار درمانی در یک نگاه

رشته کار درمانی زیر مجموعه کنکور سراسری علوم تجربی است.  تعداد دانش آموزان زیادی هر ساله برای ورود به این رشته با همدیگر به رقابت می پردازند. از طرف دیگر ظرفیت پذیرش رشته کار درمانی در بین دانشگاه ها مناسب است و تعداد زیادی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور شرایط و امکانات لازم را برای ادامه تحصیل در این رشته فراهم کرده اند. بازار کار رشته کار درمانی به طور میانگین خوب تلقی می شود؛ زیرا این رشته زیر مجموعه پیراپزشکی بوده و در نتیجه شرایط کاری مناسبی در جامعه دارد. همچنین با توجه به اینکه نیاز کشور به متخصصین کار درمانی افزایش یافته است؛ می‌توان بازار کار خوبی را برای این رشته متصور شد. درامد رشته کار درمانی به ردیف و جایگاه شغلی بستگی دارد؛ اما به صورت میانگین می‌توان گفت که این رشته در آمد متوسط تا رو به بالایی دارد.  با تقویت رزومه و افزایش دانش تخصصی و عملی می توان به درآمدهای بالایی در بازار کار این رشته رسید. طول دوره کارشناسی رشته کار درمانی چهار سال است که در هشت نیمسال تحصیلی به طول می انجامد. کار درمانگرانی که در مقطع کارشناسی دانش آموخته می شوند، نقش مراقبتی و درمانی، مشاوره ای و آموزشی و خدمات پیشگیری را برعهده می گیرند.

پرمتقاضی بودن 86%
کاربردی بودن 94%
دشواری دروس 95%
امکان ادامه تحصیل 88%
بازار کار 93%

رشته کار درمانی در ایران

رشته کاردرمانی در ایران در سال ۱۳۴۹ ( ۱۹۷۱ میلادی) تحت نظارت یک کاردرمان به نام یانسن از سوی سازمان بهداشت جهانی آغاز شد. کمک کاردرمانگر آن به مدت دو سال در دو اتاق کوچک در بیمارستان شفا یحیاییان در تهران تحت آموزش قرار گرفتند. مزئو کاردرمانگر دیگری بود که در سال ۱۳۵۰ به این گروه‌ ملحق شد و آموزش ارزیابی های پیشرفته در افراد ناتوان را برعهده گرفت.  با کمک WHO یک مرکز روزانه در کنار بیمارستان تاسیس و دپارتمان کاردرمانی تجهیز شد. در سال ۱۳۵۲ رشته کاردرمانی به صورت رسمی در مدرسه عالی توانبخشی و رفاه اجتماعی که اکنون به نام دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران تغییر نام داده است، شروع به کارکرد.

 این تحول و  توسعه به دلیل مدت زیادی به طول نیانجامید. کاردرمانگران بعد از انقلاب در سال ۱۳۵۷ ایران را ترک کرده و همین امر باعث وقفه قابل ملاحظه در روند تربیت کاردرمانان در ایران شد.  سرانجام در سال ۱۳۶۱ با همکاری گروهی از کار درمانگران رشته دوباره احیا شد. آموزش کار درمانگران به تدریج در دو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال ۱۳۶۶ و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سال ۱۳۷۲ ادامه پیدا کرد.  در سال ۱۳۷۰ دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته نیز به سطوح آموزشی کاردرمانی افزوده و در سال ۱۳۸۷ مقطع دکترای کاردرمانی در دانشگاه علوم پزشکی ایران و بهزیستی و توانبخشی راه اندازی شد. ایران از سال ۱۳۸۵ به عضویت فدراسیون جهانی کاردرمانی در آمده است

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

پذیرش در رشته کار درمانی

آگاهی از شرایط پذیرش در رشته کار درمانی سبب می شود تا شما به صورت واقع بینانه برای کنکور سراسری علوم تجربی برنامه ریزی داشته باشید. بنابراین ما در این بخش شرایط پذیرش را بررسی می نماییم. پذیرش در رشته کاردرمانی از دو دیدگاه مهم قابل بررسی است در وهله اول باید تعداد رقبا که هر ساله در کنکور سراسری شرکت می کنند، تخمین زده شود. با توجه به اینکه معمولاً دانش آموزان زیادی هر ساله برای ورود به رشته کاردرمانی با همدیگر رقابت می کنند؛ در نتیجه می توان گفت برای ورود به این رشته باید رتبه خوبی کسب شود. در وهله دوم شرایط پذیرش به ظرفیت دانشگاهها و تعداد دانشگاه های پذیرنده بستگی دارد. به طور معمول تعداد دانشگاه های مشخصی اقدام به پذیرش این رشته از طریق کنکور سراسری می نمایند.  البته توجه داشته باشید که شرایط پذیرش برای ورود به رشته کار درمانی هر سال شرایط متفاوتی به خود می گیرد. زیرا تعداد رقبا، ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و همچنین اعمال سهمیه های مختلف در هر سال تغییراتی دارد. اما با این حال آشنایی با شرایط پذیرش در رشته کاردرمانی بسیار مهم بوده و می تواند شما را تا حدی برای ورود به این رشته آماده کند.

با حذف دروس عمومی و همچنین زیرگروه ها از کنکور سراسری این آزمون تنها شامل دروس تخصصی است. برای ورود و پذیرش در رشته کار درمانی لازم است تا دروس تخصصی با ضرایب متفاوت پاسخ داده شوند.  بیشترین تاثیر گذاری برای کسب رتبه بالا در آزمون کنکور سراسری علوم تجربی مربوط به دروس تخصصی این آزمون خواهد بود؛ بنابراین بهتر است روی تمام دروس علوم تجربی خصوصا دروس تخصصی مطالعه کاملی داشته باشید. ضرایب دروس تخصصی رشته کاردرمانی را می توانید به صورت کامل در جدول زیر مشاهده کنید:

نام درس
ضریب درس
میزان تاثیر دروس اختصاصی در کنکور تجربی
زمین شناسی
0
ریاضی
2
زیست
4
فیزیک
2
شیمی
3

همانطور که در جدول مشاهده می کنید دروس زیست و شیمی بالاترین ضرایب را برای پذیرش در رشته مورد نظر داشته و باید این دروس به خوبی مطالعه شوند تا بتوانید درصد های بالایی را برای آن ها کسب کنید.

 لازم به توضیح است که شرکت در آزمون های آزمایشی مشابه که به صورت استاندارد برگزار می شود، قادر است شما را تا حدی با سوالات کنکور سراسری آشنا کرده و شرایط خوبی را در روز آزمون اصلی برایتان فراهم کند. با توجه به اینکه در بسیاری از مواقع سوالات کنکور علوم تجربی تشابه زیادی با آزمون های آزمایشی برگزار شده دارد؛ بنابراین شرکت در این آزمون ها می تواند یک محک بسیار عالی برای ارزیابی دانش شما باشد.

آخرین قبولی های هر رشته چه رتبه ای کسب کرده اند؟ مشاهده آخرین قبولی های رشته ها

دانشگاه های برتر رشته کار درمانی

بسیاری از دانش آموزان بعد از انتخاب رشته اولویت خود را انتخاب دانشگاه های برتر می گذارند. ما در این بخش سعی داریم دانشگاه های شاخص رشته کاردرمانی را به شما معرفی کنیم تا راحت تر انتخاب رشته و دانشگاه خود را انجام دهید. البته ناگفته نماند که تمامی دانشگاه های کشور از نظر رتبه علمی و کیفیت آموزشی در جایگاه قابل قبولی قرار داشته و تمامی فارغ التحصیلان از تمامی دانشگاه می توانند در رده ها و ردیف های شغلی عالی با درآمد مناسب مشغول به کار شوند. با این حال برخی از دانشگاه های برتر رشته کار درمانی شامل دانشگاه های علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی همدان است.

دو نمونه کارنامه قبولی در رشته کار درمانی

برای اینکه برنامه ریزی صحیحی برای ورود به رشته کار درمانی داشته باشید، بهتر است دو نمونه کارنامه قبولی در رشته کار درمانی را مشاهده کرده و سپس با آگاهی کامل برای کنکور سراسری آماده شوید. البته ناگفته نماند که شرایط پذیرش از جمله تراز ها یا درصد های قبولی، تعداد رقبا، ظرفیت پذیرش دانشگاه ها، ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و اعمال سهمیه های مختلف هر ساله شرایط متفاوتی را به خود می گیرد.  اما به صورت کلی می توانید با مشاهده دو نمونه کارنامه قبولی تا حدی با شرایط پذیرش و درصد های مورد نیاز برای ورود به رشته کاردرمانی آشنا شوید.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نمونه کارنامه کنکوری ها

گرایش های رشته کار درمانی

بسیاری از رشته های فنی در مقطع کارشناسی فاقد گرایش هستند و گرایش های تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اعمال می شود. رشته کار درمانی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به گرایش های مختلفی تقسیم می شود که دانشجویان می توانند براساس علاقه در گرایش مد نظر خود مشغول به تحصیل شوند. از آنجایی که نظام آموزشی ایران در راستای هم سو شدن با نظام آموزشی در کشورهای مطرح است، بنابراین از طرح لوزی پیروی می کند. طرح لوزی به گونه ای است که در دوره کارشناسی فاقد گرایش است و در دوره ارشد گرایش های مختلفی برای رشته ها تعیین می شود و دوباره در دوره دکتری، گرایش ها با همدیگر تجمیع می شوند.

واحدهای درسی رشته کار درمانی

با توجه به اینکه آشنایی با دروس مقطع کارشناسی بسیار حائز اهمیت است، بنابراین در این بخش به معرفی واحدهای درسی رشته کار درمانی پرداختیم .برخی از دانش آموزان بعد از ورود به یک رشته تحصیلی به دلیل علاقه نداشتن به واحدهای درسی آن، از رشته انصراف دادند. بنابراین بهتر است قبل از ورود به یک رشته بدانیم که با چه دروسی قرار است آشنا شویم.

واحد های درسی رشته ها هر چند سال یکبار توسط شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی تحت بازنگری قرار می گیرد. البته این بازنگری به صورت جزئی بوده و شاهد تغییرات عمده در واحدهای درسی و یا سرفصل های آن نخواهیم بود. علت بازنگری تطبیق واحد های درسی با شرایط نیاز جامعه و به روز کردن علم دانشجویان با علم روز دنیا است. 

یکی از شیوه های موثر نیل به اهداف کار درمانی بررسی مداوم و بازنگری در برنامه ریزی آموزشی است. اولین بازنگری رشته کاردرمانی در سال ۱۳۸۴ انجام شده و این برنامه باید بر اساس سیاست های تعریف شده وزارت بهداشت بازنگری می‌شد؛ بنابراین بازنگری جدید سبب ایجاد شرایط لازم برای یادگیری به منظور تغییر رفتار در یادگیرنده ها در راستای دستیابی به اهداف کلیه رشته کاردرمانی می گردد. ما در این بخش آخرین بازنگری دروس رشته کاردرمانی را ارائه داده ایم. طول دوره و نظام آموزشی براساس آیین نامه آموزشی دوره کارشناسی پیوسته مصوب شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی است. در جدول زیر می توانید تقسیم بندی واحدهای درسی رشته کار درمانی در مقطع کارشناسی را در دانشگاه های کشور مشاهده کنید.

نوع درس
تعداد واحد
تفکیک نوع واحدهای درسی رشته کار درمانی
دروس عمومی
24 واحد
دروس پایه
25 واحد
دروس تخصصی
57 واحد
دروس کارآموزی در عرصه
24 واحد
جمع
130 واحد

در ادامه هر یک از واحدهای درسی رشته کار درمانی را به صورت جداگانه و با عنوان تعداد واحد هر درس برای شما عنوان می‌کنیم تا شناخت شما نسبت به این رشته کامل شود.

دروس عمومی رشته کار درمانی

اولین بسته درسی رشته کاردرمانی مربوط به واحدهای درسی عمومی است.  دروس عمومی زیر نظر گروه معارف و عمومی دانشگاه ارائه شده و با هدف افزایش معرفت شناختی، شناخت تاریخ و آشنایی با فرهنگ تدوین شده است. دروس عمومی تاثیری در دانش تخصصی و مهارت های عملی دانشجویان نداشته و هدف آن ارائه مطالب عمومی است. دروس عمومی به صورت مشترک با سایر رشته ها بوده و دانشجویان مقطع کارشناسی تمامی رشته ها ملزم به اخذ تعداد مشخصی از این واحدهای درسی هستند. در جدول زیر می توانید دروس عمومی رشته کار درمانی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

بسته درسی
نام درس
تعداد واحد
دروس عمومی مشترک مقطع کارشناسی
مبانی نظری اسلام
اندیشه اسلامی 1
2 واحد
اندیشه اسلامی 2
2 واحد
انسان در اسلام
2 واحد
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
2 واحد
اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق
2 واحد
اخلاق اسلامی
2 واحد
آیین زندگی
2 واحد
عرفان عملی اسلامی
2 واحد
انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران
2 واحد
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
2 واحد
اندیشه سیاسی امام خمینی
2 واحد
تاریخ و تمدن اسلامی
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
2 واحد
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
2 واحد
تاریخ امامت
2 واحد
آشنایی با منابع اسلامی
تفسیر موضوعی قرآن
2 واحد
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
2 واحد
الزامی
فارسی عمومی
3 واحد
زبان عمومی
3 واحد
تربیت بدنی 1
1 واحد
تربیت بدنی 2
1 واحد
دانش خانواده و جمعیت
2 واحد

لازم به توضیح است که قوانین مشخصی برای پاس کردن 24 واحد دروس عمومی رشته کار درمانی وجود دارد که حتماً باید طبق همین قوانین برای سپری کردن این دروس اقدام کنید. 24 واحد عمومی در نظر گرفته شده برای این رشته تحصیلی بایستی طبق شرایط زیر اخذ شوند:

  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی

برای این رشته در دروس عمومی، 12 واحد اجباری در نظر گرفته شده که با جمع با دروس عمومی بالا، کل دروس عمومی برای رشته کار درمانی در دوره کارشناسی پیوسته 24 واحد خواهد شد.

دروس پایه رشته کار درمانی

بسته دوم از دروس رشته کاردرمانی واحدهای درسی پایه هستند. این واحدها سبب تقویت بنیه علمی و زمینه‌ساز اولیه جهت کسب دانش تخصصی رشته می شوند. به صورت کلی هدف اصلی دروس پایه آماده کردن دانشجویان برای اخذ دروس تخصصی و پیچیده است. این دروس نکات اشتراکی زیادی با دروس دوره دبیرستان داشته اما به صورت تخصصی تر ارائه می شوند. می توان گفت که این دروس به صورت پلی بین دروس دوره دبیرستان با دروس اصلی و تخصصی دانشگاه هستند، زیرا انتقال دهنده شرایط ذهنی دانشجویان از دروس مبتدی به واحدهای درسی پیچیده خواهند بود. در جدول زیر می توانید دروس پایه رشته کار درمانی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

دروس پایه رشته کار درمانی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 فیزیولوژی عمومی 1
2 فیزیولوژی اعصاب 2
3 استخوان شناسی 1
4 آناتومی اندام فوقانی 2
5 آناتومی اندام تحتانی 1
6 آناتومی سر و گردن و تنه 1
7 آناتومی سیستم اعصاب 2
8 آناتومی سطحی 1
9 روانشناسی عمومی 2
10 روانشناسی رشد 2
11 روانپزشکی بزرگسالان 2
12 روانپزشکی کودک و نوجوان 2
13 بیماری های ارتوپدی 2
14 بیماری های داخلی 2
15 بیماری های مغز و اعصاب 2
مجموع واحدها 25

با اخذ دروس پایه است که می توانید دروس تخصصی تر را مفهومی درک کرده و جایگاه آن ها را در رشته متوجه شوید.  اکثر دروس پایه به صورت پیشنیاز و یا همنیاز ارائه می شود. منظور از دروس پیشنیاز دروسی هستند که گذراندن آن ها برای اخذ یک درس دیگر الزامی است. یعنی تا درس 1 را پاس نکرده باشید قادر به اخذ درس 2 نیستید.

دروس تخصصی رشته کار درمانی

دروس تخصصی نسبت به دروس پایه پیچیده تر و سختتر شده و وارد حیطه تخصصی شده است. دروس تخصصی سبب آشنایی دانشجویان با ماهیت کلی رشته و بازار کار می شود. این دروس به صورت الزامی ارائه شده و دانشجویان حتی اگر یکی از دروس را پاس نکرده باشند از لحاظ آموزش فاقد صلاحیت لازم برای فارغ التحصیلی هستند. در مجموع 57 واحد درسی به عنوان دروس تخصصی برای رشته کار درمانی در نظر گرفته شده است که در جدول زیر می توانید واحدهای درسی را مشاهده کنید.

دروس تخصصی رشته کار درمانی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 زبان تخصصی 2
2 مدیریت کاردرمانی 1
3 اخلاق حرفه ای در کار درمانی 1
4 مبانی کار درمانی 2
5 اصول توانبخشی 1
6 فعالیت های روزمره زندگی 3
7 تئوری اکوپیشن 1
8 کارکرد اکوپیشنال در طول زندگی 3
9 مهارت های ارتباطی در درمان 1
10 کینزیولوژی و بیومکانیک 1 2
11 کینزیولوژی و بیومکانیک 2 2
12 کینزیولوژی و بیومکانیک 3 2
13 رشد کودک 2
14 ارزشیابی عضلانی و اندازه گیری دامنه حرکتی مفاصل 2
15 استفاده از وسایل کمکی و اندام مصنوعی در کار درمانی 2
16 توانبخشی حرفه ای و ارگونومی 1.5
17 بازی درمانی و فعالیت های اوقات فراغت در کار درمانی 1 1.5
18 بازی درمانی و فعالیت های اوقات فراغت در کاردرمانی 2 1.5
19 کار درمانی در اختلالات روانی – اجتماعی 1 2
20 کار درمانی در اختلالات روانی – اجتماعی 2 2
21 کار درمانی در بیماری های کودکان و نوجوانان 1 1
22 کار درمانی در بیماری های کودکان و نوجوانان 2 2
23 کار درمانی در بیماری های کودکان و نوجوانان 3 2
24 کار درمانی در بیماری های جسمانی 1 بزرگسالان 2
25 کار درمانی در بیماری های جسمانی 2 بزرگسالان 2
26 کار درمانی در بیماری های جسمانی 3 بزرگسالان 2
27 کار درمانی در بیماری های جسمانی 4 بزرگسالان 1
28 تکنیک های درمانی و روش های آماده سازی 1 2
29 تکنیک های درمانی و روش های آماده سازی 2 2
30 مشاوره در کار درمانی 1
31 فرایند گروه در کار درمانی 2
32 ساخت انواع اسپیلنت 2
مجموع واحد ها 57

دروس تخصصی از نظر  آموزشی بسیار پر اهمیت تلقی شده، زیرا مطالب آموزشی نظری و مهارت های عملی زیادی به دانشجویان ارائه می دهد. با توجه به اینکه برای اخذ برخی از دروس تخصصی باید بعضی از دروس پایه پاس شده باشند؛ بنابراین بهتر است از همان ترم های اول برنامه ریزی صحیح برای واحد های درسی داشته باشیم تا در ترم های آخر به مشکل بر نخورید.

دروس کارآموزی در عرصه رشته کار درمانی

بسته آخر دروس رشته کارآموزی مربوط به کارآموزی در عرصه است. اکثر رشته های وزارت بهداشت برای آشنایی دانشجویان با محیط کار و به کارگیری دانش تخصصی به صورت عملی واحد های کارآموزی در عرصه را ارائه می دهند. هدف از کارآموزی در عرصه گذر دانشجویان از مرحله آکادمیک به مرحله اشتغال است. انتظار می‌رود دانشجویان در این دوره برای ارتقاء دانش عملی، افزایش صلاحیت های علمی و کاهش رفع نواقص آموزشی خود کوشا باشند. سپری کردن دوره کاراموزی فرصت خوبی برای مستقل کردن دانشجویان برای ورود به سازمان های مرتبط است. در جدول زیر می توانید دروس کارآموزی در عرصه رشته کار درمانی را در مقطع کارشناسی پیوسته مشاهده کنید.

دروس کارآموزی در عرصه رشته کاردرمانی
ردیف نام درس تعداد واحد
1 کارآموزی در عرصه 1 مشاهده بالینی روان 1
2 کارآموزی در عرصه 2 مشاهده بالینی جسمانی 1
3 کارآموزی در عرصه روان 1 روانپزشکی بزرگسالان 4
4 کارآموزی در عرصه روان 2 روانپزشکی کودکان 4
5 کارآموزی در عرصه جسمانی 1 کودکان 4
6 کارآموزی در عرصه جسمانی 2 بزرگسالان با گرایش اختلالات اسکلتی عضلانی 4
7 کارآموزی در عرصه جسمانی 3 بزرگسالان با گرایش اختلالات نرولوژی 4
8 کارآموزی در عرصه مستقل 2
مجموع واحد ها 24

 کارآموزی در عرصه زیر نظر مربیان آن و استادان گذرانده شده و تاثیر مهمی در در افزایش توانایی های عملی و تقویت رزومه دانشجویان دارد به صورت کلی دانشجویان رشته کاردرمانی ملزم به گذراندن 24 واحدهای درسی کارآموزی در عرصه هستند.

آیا می دانید در شرایط فعلی چه رتبه ای در کنکور کسب می کنید؟ نرم افزار تخمین رتبه کنکور

بازار کار رشته کار درمانی

در این بخش قرار است به بررسی شرایط بازار کار رشته کار درمانی بپردازیم. با توجه به اینکه جامعه نیاز مبرم به متخصصین رشته کاردرمانی دارد؛ بنابراین می‌توان شرایط کاری خوبی را برای فارغ التحصیلان این رشته متصور شد. البته ناگفته نماند که این رشته مانند سایر عرصه ها به دلیل عدم برنامه ریزی درست به خوبی نتوانسته است از تمامی پتانسیل‌های بالقوه فارغ التحصیلان استفاده کند و برخی از آن ها در بازار کار غیر مرتبط با درآمد کم مشغول به کار شده اند.  اما به صورت کلی با توجه به چشم انداز رشته کاردرمانی در آینده می توان امیدوار بود که رده ها و یا ردیف های شغلی بسیار خوبی در سازمانها ایجاد شود.

 توجه داشته باشید که با افزایش توانایی های عملی و تقویت رزومه می توان بازار کار خوبی را برای خود فراهم کرد. برخی از سازمان هایی که فارغ التحصیلان رشته کار درمانی میتوانند در آنجا مشغول به کار شوند در زیر ارائه شده است:

  • بیمارستان های عمومی یا تخصصی در بخش های ارتوپدی، نورولوژی، روماتولوژی، روانپزشکی
  • مراکز روزانه پزشکی
  • مراکز بازتوانی معتادین
  • مراکز توانبخشی کودکان (حسی – حرکتی، ذهنی، رفتاری و اجتماعی)
  • مراکز نگهداری معلولین و سالمندان
  • مدارس استثنائی
  • مراکز جامع توانبخشی
  • فدراسیون های ورزشی
  • مراکز حرفه آموزی و توانبخشی حرفه ای
  • مراکز صنعتی و آموزشی جهت غربالگری و پیشگیری
  • مراکز نگهداری افراد دارای آسیب های مغزی – نخاعی

کاربردهای رشته کار درمانی

به صورت کلی دو کاربرد مهم می توان برای رشته کار درمانی متصور شد. در وهله اول می توان به کاربرد آموزشی رشته کاردرمانی اشاره کرد. با توجه به اینکه در سازمان های مختلف نیاز مبرمی به متخصصین این رشته وجود دارد؛ بنابراین باید اساتیدی باشند که نیروی انسانی آینده را برای خدمات اجرایی تربیت کنند.  دانشجویان بعد از اخذ مدارک تحصیلی تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکترا می توانند در دانشگاه ها یا موسسات آموزشی به عنوان استاد و مربی آموزشی مشغول به کار شوند.  توجه داشته باشید که سه ضلع دولت صنعت و دانشگاه همیشه باید در کنار هم پیش بروند تا بتوانند نیازهای کشور را برطرف کنند.

 در وهله دوم کاربرد رشته کار درمانی مربوط به بکارگیری نیروی انسانی در سازمانهای اجرایی و خدماتی است. بیشتر دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی به دنبال بازار کار هستند، بنابراین می توانند وارد حیطه کاری مخصوص خود شده و با دانش تخصصی و مهارت علمی که دارند نیاز سازمان را برطرف نمایند.

دورنمای مطلوب از رشته در سه حیطه آموزشی – تولید فکر و خدمات در آینده است. امید است که تا سال 1404 با کسب استانداردهای بین المللی، استانداردهای وظیفه محور و بیمار  و خدمات بالینی مبتنی بر شواهد بکوشند تا روش های کار درمانی در سطح مطلوبی گام برداشته بردارند و در توسعه و بکارگیری علوم نوین و تکنولوژی های روز در منطقه پیشرو باشند.

درآمد رشته کار درمانی

در این بخش قرار است به بررسی شرایط درآمد رشته کار درمانی بپردازیم. با توجه به بازار کار خوبه این رشته می توان رده ها و ردیف های شغلی متعددی را متصور شد. به صورت میانگین درآمد متخصصین رشته کاردرمانی متوسط و  رو به بالا است.  همانطور که می دانید با تقویت رزومه، افزایش دانش تخصصی و مهارت های علمی می توان به ارتقاء ردیف شغلی رسید و به دنبال آن درآمد بالایی را آن خود کرد.

 ناگفته نماند که به دلیل عدم شایسته سالاری مناسب برخی از فارغ التحصیلان رشته کاردرمانی در رشته های غیر مرتبط با درآمد کمتر مشغول به کار شده اند.  اما همان طور که بیان کردیم با توجه به چشم انداز خوب رشته در آینده می توان درآمدهای ایده آل و قابل توجهی را برای فارغ التحصیلان آن تصور کرد. درآمد تمامی رشته ها از جمله رشته کاردرمانی به رده و ردیف شغلی، مدرک تحصیلی، مکان استخدام، سابقه کار و سازمان محل خدمت بستگی دارد.  فارغ التحصیلان می توانند با ارتقا مدرک تحصیلی و یا ارتقاء جایگاه شغلی خود به درآمدهای بالاتر و رضایت بخش تری دست پیدا کنند.

کاردرمانگران از یک رویکرد کل نگر برای کمک به افراد برای تکمیل فعالیت هایی که به عنوان مشاغل برای آنها معنادار و مهم هستند، استفاده می کنند. متخصصین رشته کار درمانی تلاش می کنند تا بفهمند چه چیزی برای هر فرد ضروری است. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا درمان‌ها را شخصی‌سازی کنند و به هر فرد کمک کنند تا سطح بیشتری از استقلال و عملکرد را به دست آورد.

ادامه تحصیل در رشته کار درمانی

برخی از فارغ التحصیلان بعد از مقطع کارشناسی به دنبال ادامه تحصیل در  مقاطع بالاتر کارشناسی ارشد و دکترا هستند. به دلیل برخورداری از جایگاه اجتماعی بیشتر و پیدا کردن رده های ردیف های شغلی با درآمد بالاتر در مقاطع ارشد و دکترا به همین دلیل درصد قابل توجهی از فارغ التحصیلان برای شرکت در در آزمون تحصیلات تکمیلی اقدام می کنند. ما در این بخش شرایط پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا و گرایش های آنها را بیان کرده ایم.

بعد از اتمام دوره کارشناسی می توان در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت شرکت کرد و با کسب رتبه قبولی در یکی از گرایش های مورد نظر مشغول به تحصیل شد.  دانشگاه های برتر و شاخصی در سراسر کشور اقدام به پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد رشته کاردرمانی می نمایند. در حال حاضر دانشجویان کاردرمانی در کارشناسی ارشد ناپیوسته کاردرمانی در دانشگاه‌های ایران بهزیستی و توانبخشی شهید بهشتی مشغول به تحصیل می شوند.

بعد از اتمام دوره کارشناسی ارشد و دفاع پایان نامه می توان در آزمون دکترای وزارت بهداشت شرکت کرد و در صورت کسب رتبه قبولی و پذیرش در مصاحبه تخصصی در یکی از گرایش مورد نظر مشغول به تحصیل شد. توجه داشته باشید که امکانات آموزشی و شرایط ادامه تحصیل برای دکترای کار درمانی در دانشگاه های برتر و شاخص کشور فراهم شده است و از این بابت مانع خاصی پیشروی ادامه تحصیل دانشجویان عزیز نیست. دانشجویان در مقطع دکترا در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران و ایران تحت آموزش قرار می گیرند.

رشته کار درمانی در جهان

با توجه به ماهیت نسبتاً جدید رشته کاردرمانی، هر ساله شاهد تغییراتی هستیم. روش های درمانی بیشتر وارد صحنه می شوند و وارد حوزه کاردرمانی می شوند. از آنجایی که ما طیف گسترده ای از درمان های بالقوه داریم، مطمئناً پیشرفت های زیادی در پیش است. به همین دلیل فارغ التحصیلان این رشته از نظر جایگاه اجتماعی در جایگاه فوق العاده ای قرار می گیرند. علاوه بر این حتی استخدام دانشجویان کار درمانی بعد از فارغ التحصیلی در کشورهای مختلف نیز امکان پذیر است.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر شرایط رشته کار درمانی در جهان را برای شما ارزیابی کنیم لازم است تا معرفی بهترین دانشگاه های جهان برای رشته و همچنین میزان درآمد فارغ التحصیلان در رده های شغلی مختلف بپردازیم. رتبه بندی QS یکی از مهم‌ترین رتبه‌بندی‌های دانشگاهی است که براساس سوابق آموزشی، توانایی جذب در بازار کار، نسبت اعضای هیئت علمی به تعداد دانشجو، نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی، نسبت دانشجویان بین‌المللی و میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. در حال حاضر براساس آخرین تغییرات رتبه بندی دانشگاه های جهان برای رشته کار درمانی که زیر مجموعه علوم پزشکی است، ۱۰ دانشگاه برتر این رشته به شرح زیر هستند:

  1. دانشگاه هاروارد، کمبریج، ایالات متحده آمریکا – Harvard University
  2. دانشگاه آکسفورد، بریتانیا – University of Oxford
  3. دانشگاه استنفورد، استانفورد، ایالات متحده – Stanford University
  4. دانشگاه کمبریج، بریتانیا – University of Cambridge
  5. دانشگاه جان هاپکینز- بالتیمور، ایالات متحده – Johns Hopkins University
  6. دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA)، ایالات متحده – University of California, Los Angeles (UCLA)
  7. UCL لندن، انگلستان
  8. امپریال کالج لندن، انگلستان – Imperial College London
  9. دانشگاه ییل نیوهیون، ایالات متحده آمریکا – Yale University
  10. دانشگاه تورنتو، کانادا – University of Toronto

شایان ذکر است که در میان دانشگاه های آسیایی، دانشگاه ملی سنگاپو رتبه 21  و دانشگاه هنگ کنگ چین رتبه 29 را در بین سایر دانشگاه های آسیایی در جهان دارد. در این رده بندی، دانشگاه های ایران مانند دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی شیراز لیست شده اند اما هیچ رده بندی برای آن ها انجام نشده است.

متوسط ​​حقوق کاردرمانگر در کانادا 78005 دلار در سال یا 40 دلار در ساعت است. رده های پایین تر با درآمد 70,306 دلار در سال شروع می شود، افراد با سابقه بالا تا 89,738 دلار در سال درآمد دارند. متوسط ​​حقوق کاردرمانگر در استرالیا 90000 دلار در سال یا 46.15 دلار در ساعت است. افراد مبتدی از 80000 دلار در سال درآمد دارند، در حالی که اکثر افراد با تجربه تا 110234 دلار در سال درآمد کسب می کنند.  میانگین حقوق برای یک کاردرمانگر در ایالات متحده 85721 دلار است. به صورت کلی کار درمانی شغل خوبی است زیرا برنامه ای انعطاف پذیر، حقوق راحت و توانایی انتخاب محل کار را ارائه می دهد.

معرفی کامل رشته کار درمانی | دانشگاه های برتر، نمونه کارنامه های قبولی، واحدهای درسی، ادامه تحصیل، بازارکار و درآمد رشته کار درمانی

پرسش و پاسخ

بازار کار رشته کار درمانی ایران چگونه است؟

بازار کار رشته کاردرمانی در ایران به صورت میانگین مطلوب بوده و فارغ التحصیلان آن می توانند در رده های شغلی مناسب مشغول به کار شوند. توجه داشته باشید که تقویت رزومه و افزایش مهارت‌های عملی نقش بسیار مهمی در استخدام سریع دانشجویان خواهد داشت.

برترین دانشگاه های رشته کار درمانی در ایران کدامند؟

دانشگاه های کشور از نظر رتبه علمی و سطح آموزشی در جایگاه قابل قبولی قرار دارند اما با این حال برخی از دانشگاه های برتر در رشته کاردرمانی شامل دانشگاه های علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی همدان است.

درآمد رشته کار درمانی چقدر است؟

درآمد رشته کار درمانی به طور میانگین متوسط و رو به بالا است و به راحتی می‌توان با افزایش مدرک و یا تقویت رزومه به درآمدهای قابل توجهی دست پیدا کرد. فارغ التحصیلان رشته کار درمانی بسته به رده یا ردیف شغلی که در آن مشغول به کار هستند درآمدهای متفاوتی را کسب می کنند.
نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x