جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

شرایط جدید شرکت در کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403

شرایط جدید شرکت در کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403
شرایط جدید شرکت در کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403
فهرست مطالب

آزمون دانشگاه فرهنگیان در سال 1403 از کنکور سراسری جدا شده است. آزمون اختصاصی برای رشته‌های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان در سال 1403 همراه با نوبت اول آزمون سراسری (اردیبهشت ماه) و در قالب یک دفترچه سؤال ویژه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم علاوه بر دفترچه سؤالات تحویلی به متقاضیان در هر گروه آزمایشی، برگزار می‌شود. در ادامه به توضیحات تکمیلی در مورد شرایط جدید شرکت در کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان پرداخته ایم.

با گزینه دو همراه باشید.

شرایط جدید شرکت در کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403

شرایط جدید شرکت در کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

کنکور دانشگاه فرهنگیان در سال 1403 در روزهای 6 و 7 اردیبهشت ماه برگزار می شود.  در زیر شرایط جدید شرکت در کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان ارائه شده است:

  • 1. داشتن حداقل معدل کل 14 در دوره متوسطه دهم، یازدهم و دوازهم ضروری است.
  • 2. براساس اعلام وزارت آموزش‌وپرورش حداکثر سن مجاز برای ورود به دانشگاه فرهنگیان 24 سال تمام مبنا اول مهرماه هرسال تحصیلی خواهد بود.
  • 3. علاوه بر دفترچه سوالات هر گروه آزمایشی، آزمون فرهنگیان دفترچه مختص به خود را دارد که مربوط به شایستگی های معلمی است.
  • 4. میزان تاثیر و سهم نمرات و امتیازات در نتیجه نهایی پذیرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگیان به صورت 50 درصد سوابق تحصیلی، 25درصد آزمون اختصاصی (شامل  15درصد نمرات آزمون سراسری (کنکور) و 10درصد آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم) و  25درصد ارزیابی شایستگی معلمی خواهد بود.
  • 5. متقاضیان اتباع خارجی امکان شرکت در کنکور اختصاصی فرهنگیان را ندارند.
  • دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، شهید رجایی و مقاطع کارشناسی و بالاتر، همچنین دانشجویان دارای تعهد به دستگاه های اجرایی و بورسیه مجاز به ثبت نام نیستند.
  • 6. متقاضیان آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگیان، نمی‌توانند متقاضی استفاده از سهمیه بهیاری در گروه آزمایشی تجربی شوند
شرایط جدید شرکت در کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403

ارزیابی شایستگی معلمی در کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403

در ارزیابی شایستگی معلمی که توسط وزارت آموزش‌وپرورش در طول سال برگزار می‌شود، دو بخش شایستگی‌های عمومی و تخصصی متقاضیان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نتیجه آن تا دوسال معتبر است. برای پذیرش در سال 1403 ارزیابی شایستگی معلمی از نیمه اول دی ماه سال  1402آغاز خواهد شد.

درصورتی‌که متقاضی در ارزیابی شایستگی معلمی همان سال شرکت نکرده باشد، امکان شرکت وی در ارزیابی جدید پس از اعلام داوطلبان به میزان چندبرابر ظرفیت، فراهم خواهد شد.

ثبت نام و برگزاری کنکور دانشگاه فرهنگیان

فرایند ثبت‌نام، برگزاری و پذیرش در رشته‌های دانشگاه فرهنگیان منحصراً در نوبت اول آزمون سراسری 1403 انجام خواهد شد. داوطلبین باید در مهلت مقرر در سامانه سنجش اقدام به ثبت نام کنند.

آزمون نوبت اول آزمون سراسری و آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان در روزهای پنجشنبه و جمعه در تاریخ 6 و 7 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

نحوه برگزاری آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403

آزمون اختصاصی برای رشته‌های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان در سال،1403 همراه با نوبت اول آزمون سراسری (اردیبهشت ماه) و در قالب یک دفترچه سؤال ویژه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم علاوه بر دفترچه سؤالات تحویلی به متقاضیان در هر گروه آزمایشی، برگزار می‌شود.

زمان اعلام نتایج نهایی کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403

اعلام نتیجه نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در سال  1403 قبل از انتخاب رشته متقاضیان آزمون سراسری خواهد بود و به قبولین نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم، کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته در آزمون سراسری داده نخواهد شد و امکان انتخاب رشته در آزمون سراسری (کنکور) را ندارند.

زمان انتخاب رشته کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403

انتخاب رشته‌های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان در سال   1403 اواخر دی ماه سال 1402به صورت مجزا و در درگاه اطلاعرسانی سازمان سنجش آموزش کشور صورت می‌پذیرد.

نکات مهم در خصوص آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403

نکات مهم در خصوص آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403 در زیر ارائه شده است:

  1. 1. داوطلبانی که در زمان ثبت‌نام آزمون سراسری سال 1403 (نوبت اول)، نوع آزمون خود را “فقط متقاضی شرکت در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم هستم” انتخاب می‌نمایند، در صورت قبولی و یا عدم قبولی در آزمون پذیرش دانشجو – معلم حق انتخاب رشته در رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال 1403 را نخواهند داشت.
  2. 2. داوطلبانی که در زمان ثبت‌نام، نوع آزمون خود را “متقاضی شرکت در آزمون سراسری و همچنین آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم هستم” انتخاب می‌نمایند، در صورت قبولی نهایی در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم حق انتخاب رشته در آزمون سراسری سال 1403 را ندارند.

 لازم به یادآوری است اعلام نتیجه نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در سال 1403 قبل از انتخاب رشته متقاضیان آزمون سراسری اعلام خواهد شد و به قبولین نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم، کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته در آزمون سراسری داده نخواهد شد.

  1. 3. بعد از اعلام نتایج نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در سال 1403، مهلت چند روزه به این دسته از داوطلبان داده می‌شود که چنانچه از قبولیِ خود در دانشگاه فرهنگیان منصرف شدند، امکان انتخاب رشته در آزمون سراسری سال 1403 را داشته باشند.

این دسته از داوطلبان لازم است در فرصت تعیین شده که از طرف سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد درخواست انصراف خود را قبل از صدور کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته، به آموزش‌وپرورش ارائه دهند.

آزمون جامع دانشجو معلمین ورودی سال 1402

دانشجو معلمان ورودی سال  1402 و پس از آن، ملزم به کسب گواهینامه صلاحیت معلمی با شرکت و قبولی در (آزمون جامع) می‌باشند. شرط هرگونه به کارگیری در حرفه معلمی دارابودن گواهینامه صلاحیت معلمی است و عدم کسب» گواهینامه صلاحیت معلمی «در رشته تحصیلی در دانشگاه‌های وابسته به وزارت آموزش وپرورش به منزله عدم فراغت از تحصیل دانشجو است.

زمان ثبت‌نام و برگزاری کنکور سراسری 1403

در جدول زیر فرایندهای مختلف کنکور سراسری 1403 ارائه شده است:

زمان ثبت‌نام و برگزاری کنکور سراسری 1403
مرحله زمان انجام توضیحات
ثبت‌نام 5 تا 11/9/1402 -
مشاهده، کنترل و ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی 5 تا 11/9/1402 بعد از ثبت‌نام: تا آخر مهلت ثبت‌نام می‌توانید اطلاعاتی را که وارد کرده‌اید ویرایش کنید.
انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان اواخر دی‌ماه 1402
دریافت کارت ورود به جلسه از دوشنبه 3/2/1403 تا 5/2/1403 اطلاعات تکمیلی در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش و نشریه پیک سنجش 29 فروردین ماه (1403اعلام می‌شود.
برگزاری آزمون سراسری پنجشنبه 6/2/1403 و جمعه 7/2/1403 زمان دقیق آزمون هر یک از گروه‌های آزمایشی در اطلاعیه به تاریخ 29 فروردین ماه 1403اعلام می‌شود.
اعلام نمرات خام نیمه دوم خردادماه 1403
ارائه کارنامه نهایی و انتخاب رشته نیمه دوم مردادماه 1403 متقاضیان مجاز به انتخاب رشته در مهلت اعلام شده و براساس ظرفیت‌های اعلام شده در دفترچه راهنمای انتخاب رشته، رشته‌های موردعلاقه خود را به صورت اینترنتی انتخاب می‌کنند.
اعلام نتیجه نهایی و بارگذاری کارنامه نتایج در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان نیمه دوم شهریورماه 140

نتایج کنکور فرهنگیان پیش از انتخاب رشته کنکور سراسری اعلام می شود و اگر داوطلبی پذیرفته نشده بود، امکان انتخاب رشته برای آزمون سراسری را دارد. اما در صورت قبولی، امکان انتخاب رشته را نخواهد داشت مگر این که انصراف دهد. لازم است بدانید در موارد عدم قبولی متقاضی در پذیرش دانشجو معلم، نتایج تمام مراحل ارزیابی تکمیلی به جز گزینش، تا اعلام نتایج کنکور سال آینده معتبر خواهد بود و داوطلب می تواند از آن در کنکور سال بعد نیز استفاده کند.

پرسش و پاسخ

داشتن حداقل معدل کل 14 در دوره متوسطه دهم، یازدهم و دوازهم ضروری است.

براساس اعلام وزارت آموزش‌وپرورش حداکثر سن مجاز برای ورود به دانشگاه فرهنگیان  22 سال تمام مبنا اول مهرماه هرسال تحصیلی خواهد بود.

آزمون اختصاصی برای رشته‌های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان در سال،1403 همراه با نوبت اول آزمون سراسری (اردیبهشت ماه) و در قالب یک دفترچه سؤال ویژه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم علاوه بر دفترچه سؤالات تحویلی به متقاضیان در هر گروه آزمایشی، برگزار می‌شود.

مواد امتحانی و ضرایب دفترچه ویژه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم به ترتیب:

  • هوش و استعداد معلمی با ضریب 3
  • تعلیم‌وتربیت اسلامی با ضریب   2
  • فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی با ضریب 2

 ضرایب دروس این آزمون برای گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان به‌جز دروس ویژه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم همانند ضرایب آزمون سراسری خواهد بود.

شرایط و ضوابط کامل پذیرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگیان به انضمام ظرفیت پذیرش، در دفترچه راهنمای انتخاب رشته پذیرش دانشجو – معلم به صورت جداگانه در دی‌ماه  1402 منتشر و به اطلاع متقاضیان ذی‌ربط رسانده خواهد شد.

اعلام نتیجه نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در سال  1403 قبل از انتخاب رشته متقاضیان آزمون سراسری خواهد بود و به قبولین نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم، کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته در آزمون سراسری داده نخواهد شد و امکان انتخاب رشته در آزمون سراسری ( کنکور) را ندارند.

دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر و همچنین دانشجویان دارای تعهد به دستگاه‌های اجرایی کشور و بورسیه مجاز به ثبت‌نام در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگیان نیستند

اعمال سهمیه مناطق و ایثارگران همانند آزمون سراسری خواهد بود.

تعریف استان و شهر بومی در پذیرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگیان با تعریف استان و شهر بومی در آزمون سراسری (که در دفترچه شماره2  اطلاع‌رسانی می‌شود) متفاوت است.

متقاضیان اتباع خارجی، مجاز به شرکت در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگیان نیستند.

داوطلبانی که در زمان ثبت‌نام آزمون سراسری سال 1403 (نوبت اول)، نوع آزمون خود را “فقط متقاضی شرکت در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم هستم” انتخاب می‌نمایند، در صورت قبولی و یا عدم قبولی در آزمون پذیرش دانشجو – معلم حق انتخاب رشته در رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال 1403 را نخواهند داشت.

داوطلبانی که در زمان ثبت‌نام، نوع آزمون خود را “متقاضی شرکت در آزمون سراسری و همچنین آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم هستم” انتخاب می‌نمایند، در صورت قبولی نهایی در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم حق انتخاب رشته در آزمون سراسری سال 1403 را ندارند. لازم به یادآوری است اعلام نتیجه نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در سال 1403 قبل از انتخاب رشته متقاضیان آزمون سراسری اعلام خواهد شد و به قبولین نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم، کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته در آزمون سراسری داده نخواهد شد.

بعد از اعلام نتایج نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در سال 1403، مهلت چند روزه به این  دسته از داوطلبان داده می‌شود که چنانچه از قبولیِ خود در دانشگاه فرهنگیان منصرف شدند، امکان انتخاب رشته در آزمون سراسری سال 1403 را داشته باشند. این دسته از داوطلبان لازم است در فرصت تعیین شده که از طرف سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد درخواست انصراف خود را قبل از صدور کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته، به آموزش‌وپرورش ارائه دهند.

متقاضیانی که فقط تمایل به شرکت در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگیان را دارند، مبلغ دویست و هشت هزار تومان و برای متقاضیانی که تمایل به ثبت‌نام در هر دو آزمون (آزمون سراسری و آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم) را دارند لازم است علاوه بر پرداخت هزینه شرکت در آزمون سراسری، نسبت به خرید کارت اعتباری بصورت جداگانه برای آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم نیز اقدام کنند.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x