جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

علت فراموشی مطالب درسی ‌بخش دوم

علت فراموشی مطالب درسی ‌بخش دوم
علت فراموشی مطالب درسی
فهرست مطالب

چرا هر چه می‌خوانم، فراموش می‌کنم؟ اگر این سوال هم برای شما پیش آمده است، این مقاله می‌تواند برای شما بسیار کمک کننده باشد. ترس از فراموشی مطالب و یا علت فراموشی سرجلسه امتحان از مشکلاتی است که برای اکثر دانش آموزان پیش آمده است، راه مقابله با این مشکل این است که دلایل فراموشی مطالب درسی را بدانید و سپس با آن‌ها مقابله کنید و یا سعی در کاهش دادن آن‌ها باشید. در‌بخش اول شما با 7 عامل مهم که سبب فراموشی مطالب درسی می‌شود، آشنا شدید، در این مقاله سایر عوامل مهم که موجب فراموشی مطالب می‌شود را می‌آموزید.

با گزینه دو همراه باشید.

علت فراموشی مطالب درسی

چرا مطالب درسی را فراموش می‌کنیم؟

آیا شما درسی را که خوانده‌اید را به دگیری آموزش می‌دهید، آیا مرور دارید، آیا سبک مطالعه خود را می‌شناسید؟ اگر جواب شما خیر است، پس تعجبی ندارد که چرا مطالب درسی را در امتحان فراموش می‌کنید!

در زیر دلایل فراموشی مطالب درسی را بیان کرده‌ایم. البته در‌بخش اول نیز عوامل فراموشی مطالب درسی را نیز مرور کرده‌ایم. برای مطالعه آن می‌توانید به مقاله مربوطه علت فراموشی مطالب درسی بخش اول رجوع کنید.

  1. 1. سبک یادگیری نامناسب
  2. 2. نداشتن استراحت
  3. 3. محک نزدن خود در محیط مشابه با امتحان
  4. 4. نداشتن سبک یادگیری مناسب خود
  5. 5. نداشتن عادت خوب مطالعه
  6. 6. ناتوانی در بررسی دقیق، ارتباط، و جزئیات اطلاعات
  7. 7. تغذیه یا رژیم غذایی ناسالم
  8. 8. آموزش آنچه یاد گرفته‌اید.
علت فراموشی مطالب درسی

1. سبک یادگیری نامناسب

علت فراموشی و عدم تمرکز از مشکلات رایجی است که هر دانش آموزی با آن مواجه می‌شود، اما چه باید کرد؟

یک استراتژی موثر برای کمک به یادآوری آموخته‌هایتان این است که قبل از خواب و بعد از بیدار شدن دوباره آن را مطالعه کنید. عدم اجرای این استراتژی یکی از دلایلی است که فراموش می‌کنید.

مغز انسان اطلاعات آموخته شده در طول خواب را پردازش و یکپارچه می‌کند و خواب را به زمان حیاتی برای شکل گیری و تثبیت حافظه تبدیل می‌کند.

مطالعه قبل از خواب و مدت کوتاهی پس از بیدار شدن می‌تواند به تقویت آموخته‌های شما کمک کند و یادآوری اطلاعات را آسان‌تر کند.

همچنین، پس از مرور مطالب، از انجام هر گونه فعالیتی که می‌تواند خواب شما را مختل کند، مانند استفاده از دستگاه تلفن همراه یا نوشیدن کافئین خودداری کنید. در عوض، یک محیط خواب آرام ایجاد کنید و در فعالیت‌های آرام شرکت کنید که می‌تواند به خواب آرام و بهبود حافظه کمک کند.

این استراتژی را در برنامه روزانه خود بگنجانید و ببینید فراموشی اکنون به تاریخ پیوسته است! حافظه شما بهبود یافته و عملکرد تحصیلی بهتری خواهید داشت.

فراموشی مطالب دردسر ساز است، زیرا در مواقع مهم به آنچه نیاز دارید دسترسی ندارید، چه باید بکنید؟ مقاله را به دقت مطالعه کنید.

علت فراموشی مطالب درسی

2. نداشتن استراحت

مطالعات نشان داده‌اند که استراحت در طول جلسات مطالعه می‌تواند حافظه و عملکرد شناختی کلی را بهبود بخشد.

استراحت کردن می‌تواند به کاهش خستگی، افزایش تمرکز و ارتقای خلاقیت کمک کند. همچنین، استراحت به شما این امکان را می‌دهد که از مطالب دور شوید و به ذهن شما اجازه داده تا اطلاعات را پردازش کرده و خاطرات را تثبیت کند.

هنگام مطالعه، بسیار مهم است که از مطالعه طولانی مدت خودداری کنید و به جای آن، به طور منظم برنامه‌ای برای استراحت داشته باشید و یا به فعالیت بدنی سبک یا فعالیت‌های شاداب کننده ذهن بپردازید.

توصیه می‌کنیم برای هر 25 تا 50 دقیقه مطالعه، 5 دقیقه استراحت کنید. یک تکنیک عالی برای مطالعه و استراحت، تکنیک پومودورو است.

تکنیک پومودورو یک رویکرد مدیریت زمان است که کار را به فواصل متمرکز 25 دقیقه‌ای تقسیم می‌کند که با وقفه‌های پنج دقیقه‌ای از هم جدا می‌شوند. پس از چهار فواصل متوالی، استراحت‌های طولانی تری بین 15 تا 30 دقیقه در نظر گرفته می‌شود.

هر 25 دقیقه کارو 5 دقیقه استراحت به عنوان “پومودورو” نامیده می‌شود که از کلمه ایتالیایی گوجه فرنگی اقتباس شده است.

با استراحت مزایای زیر را کسب می‌کنید:

  • از فرسودگی اجتناب می‌کنید.
  • تمرکز خود را افزایش می‌دهید، به‌ویژه اگر دامنه توجه کمی دارید.
  • روال مطالعه مؤثرتر و پایدارتری ایجاد می‌کنید.
  • فراموشی را کاهش می‌دهید.
  • توانایی خود را برای یادآوری آنچه مطالعه می‌کنید، بهبود می‌بخشید.
علت فراموشی مطالب درسی

3. خود را در محیط‌های مشابه محیط امتحان محک بزنید.

علت فراموشی در یادگیری به دلیل این است که شما خود را محک نمی‌زنید.  یکی دیگر از دلایلی که دانش آموزان ممکن است آنچه را که مطالعه می‌کنند فراموش کنند، عدم آزمایش خود در محیط‌های مشابه محیط امتحان است.

  • حافظه و توانایی ما در به خاطر آوردن اطلاعات می‌تواند تحت تأثیر فضا و محیطی باشد که در آن اطلاعات را یاد گرفته‌ایم. بنابراین، تمرین یادآوری اطلاعات در محیطی مشابه با محیطی که در آن آزمایش خواهید شد، ضروری است.
  • این می‌تواند شامل ایجاد آزمون‌های آزمایشی یا تست‌های تمرینی یا مطالعه در محیطی مشابه با محیطی باشد که در آن امتحان می‌دهید. انجام این کار به تقویت حافظه و افزایش احتمال حفظ اطلاعات در روز امتحان کمک می‌کند.
  • علاوه بر این، آزمایش منظم خود در طول دوره تحصیلی به شناسایی شکاف‌های دانش کمک کرده و به شما این امکان را داده که قبل از امتحان نهایی این مشکلات را برطرف کنید.

فراموشی مطالب برای هر فردی اتفاق می‌افتد، اما مهم این است که این دلایل را شناسایی و با آن‌ها مقابله کنید.  

علت فراموشی مطالب درسی

4. ندانستن سبک یادگیری خود

علت فراموشی سرجلسه امتحان به دلیل نداشتن یک سبک یادگیری است. اگر سبک یادگیری به خصوصی دارید اما به اشتباه با یک سبک مطالعاتی درس می‌خوانید، مسلما شما حجم زیادی از مطالب را فراموش خواهید کرد.

  • هر کسی سبک یادگیری منحصر به فردی دارد و برای مطالعه مؤثر، مهم است که نقاط قوت و ترجیحات خود را درک کنید. برخی افراد دیداری هستند، برخی دیگر یادگیرنده شنیداری هستند و برخی ممکن است یادگیری عملی یا حرکتی را ترجیح دهند.
  • با شناخت سبک یادگیری ترجیحی خود، می‌توانید روش‌های مطالعه را متناسب با نقاط قوت خود تنظیم کرده و حفظ اطلاعات را آسان‌تر کنید. به عنوان مثال، افراد دیداری ممکن است از ایجاد فلش کارت یا نمودار سود ببرند، در حالی که افراد با مهارت شنوایی ممکن است ضبط سخنرانی یا تمرین با یک شریک را ترجیح دهند.
  • علاوه بر این، درک سبک یادگیری می‌تواند به شما کمک کرده تا عادات مطالعه خود را که تاکون داشته‌اید، شناسایی کنید. زیرا ممکن است آن سبک مطالعه برای شما موثر نباشد. به عنوان مثال، یک یادگیرنده بصری ممکن است با سخنرانی‌هایی که عمدتا شنیداری هستند مشکل داشته باشد.
  • تطابق سبک یادگیری و تطبیق با روال مطالعه شخصی می‌تواند حافظه را بهبود بخشد و فراموشی را کاهش دهد.

فراموشی مطالب را با درک صحیح از سبک مطالعاتی خود برای همیشه از بین ببرید.

علت فراموشی مطالب درسی

5. نداشتن عادات خوب مطالعه

مقابله با فراموشی در مطالعه با داشتن یک عادت خوب مطالعه از بین می‌رود.

  • عادات مطالعه موثر، مانند اختصاص زمان مطالعه، مرور منظم مطالب و استفاده از روش‌های مختلف برای تقویت اطلاعات، برای حفظ اطلاعات و جلوگیری از فراموشی بسیار مهم است.
  • دانش‌آموزانی که عادات خوب مطالعه را انجام نمی‌دهند، از درک مطالب عقب مانده و در به خاطر آوردن اطلاعات با مشکل مواجه می‌شوند.
  • برای ایجاد عادات مطالعه خوب، داشتن یک روال مطالعه ساختاریافته، استفاده از روش‌های مختلف مطالعه برای تقویت اطلاعات، و مرور منظم مطالب، حتی پس از آموختن، مهم است.
  • با حفظ عادات خوب مطالعه، دانش آموزان می‌توانند حافظه خود را بهبود بخشیده و احتمال فراموشی را کاهش می‌دهند.

علت فراموشی سرجلسه امتحان را با داشتن یک عادت خوب مطالعه از بین ببرید، زیرا شما با سبک عادت مطالعه‌ای که دارید، می‌توانید مطالب را عمیق یاد بگیرید و در نهایت نتیجه خوبی را در امتحان کسب کنید.

علت فراموشی مطالب درسی

6. ناتوانی در بررسی دقیق، ارتباط، و جزئیات اطلاعات

مقابله با فراموشی در مطالعه به این دلیل است که شما مطالب را به هم پیوند نمی‌دهید.

  • ناتوانی در بررسی دقیق، ارتباط و توضیح دقیق اطلاعاتی که مطالعه می‌کنید، نیز منجر به فراموشی شود. یادگیری یک مطلب جدید یا یک فعالیت به صورت ثابت نیست، زیرا مغز دائماً در تلاش بوده تا آنچه را که در حال یادگیری هستید با آنچه که قبلاً می‌دانید به هم مرتبط کند.
  • بررسی دقیق اطلاعات، ارتباط آن به دانش قبلی، و تشریح جزئیات می‌تواند به تقویت حافظه و بهبود درک شما از مطالب کمک کند.
  • مثلاً هنگام مطالعه از خود سؤال کنید چرا، چه و چگونه؟. با بررسی جزئیات اطلاعات با استفاده از پرسش‌های چرا، چیست و چگونه، به مغز خود اجازه می‌دهید تا آنچه را که یاد می‌گیرید، بهتر درک کند.
  • این کار به ایجاد چارچوبی برای یادگیری و بهبود حافظه کمک می‌کند. علاوه بر این، پیوند دادن اطلاعات جدید با آنچه از قبل می‌دانید، می‌تواند به مغز در به خاطر سپردن شباهت‌های بین فرآیندها کمک کند.

علت فراموشی سرجلسه امتحان را به نحوه درس خواندن خود ارتباط دهید، زیرا شما درهنگام مطالعه به جزئیات دقت نکرده و مطالب را با هم ارتباط نداده‌اید.

علت فراموشی مطالب درسی

7. تغذیه یا رژیم غذایی ناسالم

ترس از فراموشی مطالب دارید، شاید شما رژیم غذایی ناسالم داشته که سطح اضطرابتان را افزایش می‌دهد.

  • ممکن است برای شما خنده دار باشد، اما حقیقت دارد. رژیم غذایی ما می‌تواند به توانایی ما در یادگیری و به خاطر سپردن آنچه آموخته‌ایم، کمک کند.
  • مغز ما برای عملکرد صحیح به مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری نیاز دارد و یک رژیم غذایی ناسالم می‌تواند بر توانایی تمرکز تأثیر منفی بگذارد که این امر نیز بر توانایی در حفظ اطلاعات تأثیرمنفی می‌گذارد.
  • مطالعات نشان داده‌اند که رژیم غذایی سرشار از قند، چربی‌های ناسالم و غذاهای فرآوری شده می‌تواند عملکرد حافظه و تمرکز را کاهش دهد. در مقابل، رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل و اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند عملکرد حافظه و تمرکز را بهبود بخشد.
  • مهم است که یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید که مغز را با مواد مغذی ضروری که برای عملکرد صحیح نیاز دارد، تامین کند.

فراموشی در یادگیری با سبک تغذیه در ارتباط است، از این رو اگر می‌خواهید فراموش نکنید، غذای سالم میل کنید.

8. آموزش آنچه یاد گرفته‌اید.

فراموشی مطالب درسی را با آموزش دادن از بین ببرید.

دلیل نهایی فراموش کردن آنچه که مطالعه می‌کنید، در این مقاله به اشتراک می‌گذاریم، و آن این است که شما در آموزش آنچه یاد گرفته‌اید، ناتوان هستید.

  • آموزش آنچه که به تازگی آموخته‌اید به دیگران می‌تواند به تقویت اطلاعات در ذهن کمک کند و به خاطر سپردن آن در آینده آسان‌تر شود.
  • وقتی به شخص دیگری آموزش می‌دهید، باید به طور متفاوت به اطلاعات فکر کنید، ارتباط برقرار کنید و مطالب را به زبان خودتان و به گونه‌ای توضیح دهید که طرف مقابل بتواند آن را بفهمد.
  • این فرآیند به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را بهتر درک کنید و همچنین اطلاعات را به یاد ماندنی‌تر کنید.
  • به‌علاوه، وقتی به شخص دیگری آموزش می‌دهید، احتمالاً با سؤالات یا شکاف‌هایی در دانش خود مواجه می‌شوید که می‌تواند به شما در شناسایی موضوعاتی که نیاز به بررسی یا مطالعه بیشتر دارید، کمک کند.
  • مرور مطالب از این طریق حافظه شما را تقویت کرده و به خاطر سپردن آن در آینده آسان‌تر می‌شود.

فراموشی در یادگیری ارتباط مستقیمی با عدم آموزش شما به یک شخص خیالی یا به خودتان می‌شود. اگر شما به یک موجود خیالی یا حتی یک دوست، آنچه را یادگرفته‌اید، آموزش دهید، آنگاه فراموشی دیگر به سراغ شما نخواهد آمد.

علت فراموشی مطالب درسی

پرسش و پاسخ

چند دلیل مختلف وجود دارد که چرا مغز فراموش می‌کند، اما دو علت اصلی انباشتن آن و دیگری عدم استفاده است. واپاشی به از بین رفتن تدریجی اطلاعات در طول زمان اشاره دارد. وقتی برای اولین بار چیزی را یاد می‌گیریم، در حافظه کوتاه مدت ما ذخیره می‌شود که نسبتاً کوچک است و فقط می‌تواند مقدار محدودی اطلاعات را در خود جای دهد.

مغز ما از طریق تکرار و تثبیت، خاطرات را تشکیل می‌دهد و عدم تجدید نظر و تکرار اطلاعات آموخته شده می‌تواند منجر به فراموشی شود. توصیه می‌کنیم اطلاعاتی را که آموخته‌اید مرتباً بازبینی و تکرار کنید تا آن‌ها را در حافظه خود تثبیت کنید.

وقتی استرس کوتاه مدتی را در نتیجه اضطراب امتحان تجربه می‌کنیم، مغز ما واکنش جنگ یا فرار را فعال می‌کند. این امر با مهار قشر جلوی مغز، که ناحیه‌ای برای بازیابی است، تأثیر می‌گذارد. در نتیجه، در آن لحظه نمی‌توانیم آنچه را که قبلاً آموخته‌ایم، به یاد آوریم.  

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x