جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

فرم انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

فرم انتخاب رشته کنکور سراسری 1402
انتخاب رشته و اهمیت آن
فهرست مطالب

داوطلبین مجاز به انتخاب رشته کنکور سراسری دوره‌های روزانه و غیر روزانه می توانند فرم انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 را تکمیل کنند. فرم پیش‌نویس انتخاب رشته در سایت سنجش بارگذاری می‌شود. در این نوشتار قرار است نکات مهمی در مورد فرم انتخاب رشته کنکور ارائه دهیم.

با گزینه دو همراه باشید

انتخاب رشته و اهمیت آن

نکاتی در مورد فرم انتخاب رشته

داوطلبینی که مطابق با مندرجات کارنامه اولیه کنکور مجاز به انتخاب رشته دوره‌های روزانه، نوبت دوم، غیرانتفاعی، پیام‌نور، پردیس خودگردان، دانشگاه آزاد به‌منظور انتخاب رشته‌های (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی) و همچنین رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌های سراسری هستند باید فرم پیش‌نویس انتخاب رشته را از دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری انتخاب کنند.

فرم انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور در زمان انتخاب رشته قابل دریافت است.

مهم‌ترین مرحله در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

مهم‌ترین مرحله در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 بررسی وضعیت علمی داوطلبان بر اساس کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۲ است. به این منظور داوطلبان می‌بایست در زمان اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه کرده و کارنامه خود را که حاوی درصد دروس، رتبه، تراز و وضعیت مجاز بودن آن‌ها در دوره‌های روزانه و غیر روزانه است دریافت نمایند.

در فرم انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 می‌توان حداکثر 150 کد رشته محل از کد رشته محل‌های مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته زیرگروه موردعلاقه خود را ثبت نمایید. آنچه که در مرحله انتخاب رشته بسیار مهم است، نحوه چینش اولویت‌ها در فرم پیش‌نویس انتخاب رشته کنکور است.

انتخاب رشته و اهمیت آن

انتخاب رشته سراسری یکی از مراحل آزمون کنکور است که پس از اعلام نتایج اولیه برگزار می‌شود. این مرحله بسیار اهمیت داشته و سرنوشت داوطلب را رقم می‌زند. سازمان سنجش برای راهنمایی تمامی شرکت‌کنندگان در انتخاب رشته، دستورالعملی را منتشر کرده و در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. داوطلبین می‌توانند پس از مطالعه دفترچه و اطلاع از قوانین و نحوه شرکت در این مرحله، کد رشته محل‌های موردعلاقه خود را به‌منظور درج در فرم انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 اولویت‌بندی کنند.

هر داوطلب برای افزایش شانس قبولی در انتخاب رشته باید فاکتورهای متعددی را در نظر بگیرد. برای مثال توجه به تراز و رتبه اکتسابی، میزان شهریه و… در اولویت‌بندی رشته‌ها اهمیت دارد.

نگرانی‌های داوطلبین در مورد انتخاب رشته

از نگرانی‌های انتخاب رشته نحوه چینش و اولویت‌بندی انتخاب‌ها در فرم است. برای اینکه از اولویت‌بندی انتخاب‌های خود در فرم اطمینان داشته باشید توصیه می‌شود که از فرم پیش‌نویس انتخاب رشته که در انتهای دفترچه انتخاب رشته درج شده است، استفاده کنید تا بدون استرس و هیچ مشکلی بتوانید اولویت‌های خود را در موعد مقرر در سایت سنجش وارد کنید.

انتخاب رشته و اهمیت آن

مندرجات فرم انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

شاید برخی از داوطلبین می‌خواهند در مورد مندرجات فرم انتخاب رشته کنکور سراسری بیشتر بدانند تا در مورد تکمیل آن بدون استرس و چالش وارد عمل شوند. برگه انتخاب رشته شامل چهار ردیف که به ترتیب هر کدام شامل دوره، کد رشته محل، نام رشته و نام دانشگاه موردعلاقه است. این فرم برای 150 کد رشته تعبیه شده است. داوطلبین مجاز هستند که 150 کد رشته را پس از بررسی دفترچه انتخاب رشته و براساس اولویت و علاقه در این فرم تکمیل کنند.

در فرم انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 باید به‌دقت اقدام به تکمیل 150 کد رشته کرد و سپس یک بار به صورت نهایی تمامی این موارد را چک کرد. توجه داشته باشید که بی‌دقتی می‌تواند آینده تحصیلی و کاری شما را تحت‌تأثیر قرار دهد.

نکات مهم در مورد انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

در زیر نکات مهمی در مورد انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 ارائه شده است:

  1. 1. انتخاب رشته‌های با آزمون و بدون آزمون کنکور سراسری به صورت هم‌زمان انجام می‌شود و علاقه‌مندان به شرکت در هر دو شیوه پذیرش باید اقدام به درج تمامی آن‌ها در فرم انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 نمایند.
  2. 2. داوطلبین باید بعد از مشاوره و کسب راهنمایی برای انتخاب رشته اقدام کنند و صرفاً برخی کد رشته‌ها را بدون بررسی در فرم انتخاب رشته وارد نکنند.
  3. انتخاب رشته یک مرحله بسیار حساس و مهمی است که میزان موفقیت در آن وابسته به نوع اولویت‌بندی است. برای موفق شدن در انتخاب رشته باید در قدم اول کارنامه را به‌دقت مورد بررسی قرار داد و سپس دفترچه انتخاب رشته به صورت کامل مطالعه کرد.
انتخاب رشته و اهمیت آن

نرم‌افزار رایگان انتخاب رشته گزینه دو

نرم‌افزار انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 یک راهنمای بسیار خوب برای انتخاب رشته است. گزینه دو با 15 سال تجربه در زمینه انتخاب رشته توانسته است داوطلبین زیادی را در این مسیر راهنمایی کند. اگر به دنبال یک نرم‌افزار با پایگاه دانش قوی و هوش مصنوعی بسیار خبره هستید، نرم‌افزار رایگان گزینه دو در این زمینه می‌تواند یک انتخاب هوشمندانه باشد. ویژگی نرم‌افزار رایگان انتخاب رشته گزینه دو در زیر ارائه شده است:

  1. 1. به دلیل دارا بودن پایگاه دانش قوی، مطابقت بالایی را با تمامی داده‌های موجود انجام داده و یک انتخاب رشته بدون نقص و خطا را برای داوطلبین انجام می‌دهد.
  2. 2. به دلیل دارا بودن هوش مصنوعی و الگوریتم قوی که از داده‌کاوی برای پیداکردن بهترین الگوها استفاده می‌کند، یک نتیجه بسیار نزدیک با دنیای واقعی را به داوطلب ارائه می‌دهد.
  3. 3. نرم‌افزار انتخاب رشته گزینه دو به صورت رایگان به داوطلبین خدمت ارائه می‌دهد.
  4. 4. به دلیل وجود امکانات لازم برای فیلتر کردن داده‌های ورودی از جمله سهمیه، جنسیت، دانشگاه‌ها و…. می‌توان نتیجه انتخاب رشته را تا حد بسیار زیادی شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی کرد.
انتخاب رشته و اهمیت آن

مراحل انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری در سایت سنجش

در زیر مراحل انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری در سایت سنجش ارائه شده است:

  • 1. مراجعه به سایت انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 به نشانی org
  • 2. دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 و مطالعه دقیق آن
  • 3. استخراج رشته محل‌های مرتبط با رشته امتحانی
  • 4. اولویت‌بندی انتخاب‌ها بر اساس علاقه
  • 5. تکمیل فرم انتخاب رشته
  • 6. دریافت کد رهگیری

فرم انتخاب رشته کنکور برای دانشگاه آزاد

انتخاب رشته دانشگاه آزاد به صورت مجزا از انتخاب رشته کنکور سراسری در سایت دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.org انجام می‌شود. هر داوطلب درصورتی‌که مجاز به انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1402 باشد، بااطلاع از نحوه انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ می‌بایست در زمان مشخص شده نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته خود اقدام کند.

توجه داشته باشید که با وجود ادغام ثبت‌نام سراسری و دانشگاه آزاد، اما مرحله انتخاب رشته دانشگاه آزاد به صورت مجزا و از طریق سایت خود دانشگاه انجام می‌شود. پس از اعلام نتایج اولیه هر یک از نوبت‌های کنکور سراسری 1402، کارنامه خود را بررسی کرده و در صورت مجاز بودن در مهلت انتخاب رشته دانشگاه آزاد اقدام به انتخاب حداکثر 100 انتخاب نمایند.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد تنها به داشتن کد دسترسی انتخاب رشته در کارنامه سنجش امکان‌پذیر است.

طبق دفترچه ثبت‌نام کنکور سراسری 1402، زمان انتخاب رشته کنکور سراسری در نیمه دوم مردادماه 1402 در نظر گرفته شده است. داوطلبین در این بازه زمانی می‌توانند از طریق سایت azmoon.org انتخاب رشته خود را انجام دهند. لازم به ذکر است که زمان گفته شده برای انتخاب رشته تمام رشته‌های با آزمون پزشکی و غیرپزشکی به‌غیراز رشته‌های (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی) است. انتخاب رشته این 4 رشته هم‌زمان با انتخاب رشته کنکور 1402 در سایت سنجش انجام می‌شود.

تمامی داوطلبینی که در هر یک از نوبت‌های کنکور سراسری 1402 دی و تیرماه شرکت کرده‌اند، می‌بایست در نیمه دوم خردادماه در صورت مجاز بودن برای انتخاب رشته در دانشگاه آزاد برای این مرحله اقدام کنند.

پیش از تکمیل فرم انتخاب رشته دانشگاه آزاد، مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ به‌منظور اطلاع از کد رشته محل‌ها، شرایط و هزینه انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ توصیه می‌گردد.

مراحل انتخاب رشته دانشگاه آزاد

مراحل انتخاب رشته دانشگاه آزاد در زیر ارائه شده است:

  • 1. انتخاب سایت amazoon.org
  • 2. انتخاب گزینه سامانه انتخاب رشته آزمون سراسری 1402
  • 3. درج اطلاعات خواسته شده (کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد + کد ملی)
  • 4. پرداخت هزینه انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۲
  • 5. تکمیل فرم اینترنتی انتخاب رشته بر اساس اصول انتخاب رشته

پرسش و پاسخ

داوطلبینی که براساس مندرجات کارنامه اولیه خود در یکی از دوره‌های روزانه، نوبت دوم، غیرانتفاعی، پیام‌نور، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد مجاز شده‌اند می‌توانند وارد فرایند انتخاب رشته شوند.

بله انتخاب رشته چهار رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی در دانشگاه آزاد به طور هم‌زمان با دانشگاه‌های سراسری در سایت سنجش انجام می‌شود و برای انتخاب آن‌ها و درج در فرم انتخاب رشته کنکور سراسری باید مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد شده باشید.

فرم پیش‌نویس انتخاب رشته کنکور سراسری از چهار ردیف تشکیل شده است که به ترتیب شامل دوره، کد رشته محل، نام رشته و نام دانشگاه موردعلاقه است.

فرم انتخاب رشته کنکور سراسری در زمان انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش قابل دریافت است.

برای هر داوطلب امکان درج حداکثر 150 کد رشته محل وجود دارد.

هر داوطلب می‌تواند پیش از مراجعه به سایت سازمان سنجش و تکمیل فرم اصلی، ابتدا یک بار فرم پیش‌نویس را تکمیل کند تا میزان خطا در واردکردن اطلاعات را کاهش دهد.

نحوه انتخاب رشته دانشگاه آزاد به این صورت است که داوطلبان اگر پس از دریافت کارنامه اولیه کنکور سراسری 1402، کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد را در انتهای کارنامه خود مشاهده کردند، می‌توانند با توجه به رتبه و تراز اکتسابی خود، فرم انتخاب رشته این دانشگاه را در سایت azmoon.org  تکمیل نمایند.

داوطلبین برای دانشگاه‌های سراسری تا 150 انتخاب و برای دانشگاه‌های آزاد تا 100 انتخاب مجاز به اولویت‌بندی کد رشته محل‌ها هستند.

داوطلبان می‌توانند به‌منظور تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور سراسری به سایت sanjesh.org مراجعه نمایند.

این انتخاب رشته از طریق سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد در سایت azmoon.org  انجام می‌شود.

 انتخاب رشته کنکور سراسری به صورت رایگان انجام می‌شود.

داوطلبانی که بر اساس اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری، کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای آن‌ها تعریف شده است.

 لیست کدرشته محل های انتخاب رشته به صورت اینترنتی منتشر می‌شود.

 این فرم در انتهای دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری قرار دارد.

تکمیل این فرم سبب می‌شود داوطلبان اولویت‌بندی انتخاب‌های خود را انجام داده و آگاهانه انتخاب‌های خود را در سایت اینترنتی سازمان سنجش درج کنند.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x