جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1403

محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1403
محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1403
فهرست مطالب

با توجه به تاثیر قطعی معدل در کنکور 1403 بسیاری از داوطلبین به دنبال نحوه محاسبه سوابق تحصیلی در کنکور 1403 هستند. چالش دیگری که برای داوطلبین وجود دارد این است که آن‌ها تصور می‌کنند که معدل کل یا کتبی روی تراز تاثیر می‌گذارد، نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور به این صورت است که نمره هر درس در روی تراز همان درس در کنکور تاثیر می‌گذارد. در ادامه مقاله جزئیات بیشتری در این مورد را شرح داده‌ایم.

با گزینه دو همراه باشید.

محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1403

نمرات کنکور 1403

آزمون سراسری دومرتبه در سال برگزار می‌شود؛ اما پذیرش یکبار انجام می‌شود. دوم نمره کل نهایی داوطلب، مشتمل بر دو بخش است؛ نخست نمره آزمون اختصاصی در دروس تخصصی و دوم سوابق تحصیلی که همگی نمرات تراز شده هستند.

سوابق تحصیلی نمرات مجموعه دروس امتحانات نهایی است که به صورت هماهنگ کشوری برگزار می‌شود، سؤالات و زمان برگزاری در همه کشور یکسان است.

نحوه محاسبه تراز کنکور سراسری

تاثیر معدل دروس تخصصی و عمومی به یک اندازه نیست. حتی دروس عمومی و اختصاصی در هر رشته نیز تاثیر منحصربه‌فرد خود را دارد. داوطلبین به دنبال این سؤال هستند که تاثیر معدل با تراز کنکور و شانس قبولی آن‌ها قرار است چه انجام دهد؟!

تراز کنکور در سال‌های گذشته به شکل زیر محاسبه می‌شد:

  • 1. در سال‌های گذشته، تمام تراز موردنیاز برای سنجش داوطلبین کنکور براساس درصدهای خام دروس عمومی و تخصصی آزمون سراسری بود. یعنی فقط نتیجه کنکور در نمره تراز و در رتبه‌بندی داوطلبین کنکور سراسری تاثیر داشت.
  • 2. سپس سازمان سنجش با بررسی پاسخ برگ، براساس درصد جواب‌های درست و غلط هر فردی و مقایسه درصد افراد با کل شرکت‌کنندگان کنکور، یک نمره تراز به هر درس اختصاص می‌داد.
  • 3. در نهایت تراز هر کدام از دروس عمومی و اختصاصی با ضرایب مختلف با همدیگر جمع می‌شد، میانگین محاسبه می‌شود و در نهایت تراز کل داوطلب در کنکور سراسری به دست می‌آمد.
  • حال اگر هر فردی تراز یا نمره بالاتری داشت، پس در نتیجه رتبه پایین‌تری می‌گرفت.

برای مثال اگر افراد ترازهای زیر را به دست می‌آورند، رتبه‌های آن‌ها به شرح زیر بود:

  1. 13900
  2. 13800
  3. 13700

رتبه‌های این افراد به ترتیب:

  1. رتبه 1
  2. رتبه 2
  3. رتبه 3
محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1403

نحوه محاسبه نمره کنکور 1403

با مطرح‌شدن تاثیر امتحان نهایی و تاثیر قطعی 50 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور، یک بخش از تراز کل که برای رتبه‌بندی داوطلبین کنکور سراسری است را به نمرات امتحان نهایی اختصاص داند. حال برای کسب ترازبالا و رتبه برتر در کنکور هم باید در امتحان نهایی نمرات بالایی کسب شود و هم اینکه درصدهای بالایی در کنکور بزنید.

اما همان‌طور که می‌دانید، قبلاً بحث سر این موضوع بود که تاثیر معدل در کنکور به صورت مثبت باشد یا به صورت قطعی!

منظور از تاثیر مثبت معدل در کنکور این است که اگر نمرات امتحان نهایی شما خوب بود و به تراز همان درس در کنکور کمک می‌کرد، نمره آن درس در تراز همان درس تاثیر مثبت داشت و تراز آن را افزایش می‌داد. اما اگر نمرات امتحان نهایی خوب نبود و تراز یک درس در کنکور نسبت به تراز نمره امتحان نهایی همان درس بیشتر بود، نمره پایین امتحان نهایی در تراز کنکور تاثیر نداشت.

منظور از تاثیر قطعی معدل در کنکور این است که از کل نمره تراز هر درس یک‌بخشی را از کنکور جدا می‌کنند و به نمره امتحان نهایی همان درس اختصاص می‌دهند. در کنکور 1403 نصف تراز یک درس با درصد به‌دست‌آمده در کنکور و نصف دیگر از طریق امتحان نهایی کسب می‌شود. اگر در امتحان نهایی نمرات خوبی کسب کرده باشید، ترازبالایی به دست می‌آورید، اما اگر نمره بدی در امتحان نهایی گرفته باشید، تراز مربوط به آن درس را از دست می‌دهید.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی امتحان نهایی در کنکور 1403

آیا نصف نمرات تراز هر درس برای امتحان نهایی لحاظ می‌شود؟! برای اینکه درک بهتری نسبت به تاثیر نمرات امتحان نهایی در کنکور داشته باشید، ادامه مطلب را دنبال کنید:

میزان تاثیر سوابق تحصیلی امتحان نهایی برای داوطلبین کنکور در هر سال متفاوت است. با توجه به اعلامیه سازمان سنجش هر سال قرار است به سهم سوابق تحصیلی اضافه شود. در سال 1404 به بعد قرار است تاثیر معدل نهایی به 60 درصد برسد. البته برای کنکور 1402 و 1403 سوابق تحصیلی فقط از نمرات نهایی سال دوازدهم به دست می‌آید. از سال 1404 نمرات امتحان نهایی یازدهم و از سال 1405 نمرات امتحان نهایی پایه دهم در سوابق تحصیلی کنکور اعمال خواهد شد.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1403 به این صورت است که:

نمرات امتحان نهایی هر یک از دروس در کنکور سراسری به میزان 50 درصد و به صورت مستقیم اعمال خواهد شد. البته ضرایب و میزان تاثیر هر کدام از دروس عمومی و تخصصی در تراز کل سوابق تحصیلی متفاوت است.

آیا معدل در کنکور تاثیر دارد یا نمرات هر درس؟

داوطلبین گرامی توجه داشته باشید که تاثیر امتحان نهایی به صورت معدل کل نهایی نیست، بلکه تاثیر امتحان نهایی در کنکور به صورت درس به درس در کنکور 1403 اعمال خواهد شد.

محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1403

منظور از تاثیر درس به درس نمرات امتحان نهایی در کنکور 1403 چیست؟

معدلِ نهایی به صورت کلی روی تراز کل کنکور تاثیر ندارد. به‌عبارت‌دیگر معدل امتحانات نهایی به

 صورت یک واحد کلی در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه نمره امتحان نهایی هر درس، فقط بر روی تراز همان درس تاثیر می‌گذارد.

نحوه محاسبه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1403

اگر یک داوطلب کنکور تجربی شرایط زیر را داشته باشد:

  • 1. وی در درس زیست نمره 19.5 را کسب کرده باشد.
  • 2. وی در کنکور در درس زیست موفق به کسب تراز 8000 شده باشد.

 نحوه تاثیر معدل او در کنکور به این صورت است که:

  • 1. ابتدا نمره‌ای که او در امتحانات نهایی به دست آورده به تراز تبدیل می‌شود. فرض کنید تراز مرتبط با نمره 19.5 تراز 9000 است. همانطور که مشاهده می‌کنید تراز مرتبط با نمره نهایی داوطلب در درس زیست از تراز او در کنکور سراسری بیشتر شده است.
  • 2. سپس تراز نمره نهایی او در 50 درصد و ترازی که در کنکور سراسری به دست آورده در 50 درصد ضرب می‌شود. پس از جمع این دو، عدد نهایی نشان دهنده تراز داوطلب است.

8500 = 4000 + 4500 = (50% × 8000) + (50% × 9000) = تراز نهایی

نمره بالای داوطلب در یک درس، منجر به افزایش تراز او شد. فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری برای تمامی درس‌ها در تمامی رشته‌های تحصیلی به همین صورت است.

محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1403

تاثیر سوابق تحصیلی امتحان نهایی در دروس تخصصی

دروس تخصصی هم در امتحان نهایی و هم در کنکور تاثیر دارند. تراز کل هر یک از دروس تخصصی به شیوه زیر محاسبه می‌شود:

تراز به‌دست‌آمده از نمره امتحان نهایی + تراز به‌دست‌آمده از درصد همان درس در کنکور سراسری

البته توجه داشته باشید که تاثیر معدل نهایی و تاثیر کنکور سراسری روی تراز کل دروس تخصصی با هم به صورت یکسان نیست. یعنی قرار نیست که نمره امتحان نهایی و درصد کنکور همان درس ضرایب متفاوتی با هم دارند.

برای مطالعه ضرایب دروس کنکور 1403 روی لینک کلیک کنید..

برای مطالعه ضرایب سوابق تحصیلی 1403 روی لینک کلیک کنید.

تاثیر سوابق تحصیلی امتحان نهایی در دروس عمومی

دروس عمومی از کنکور 1403 حذف شده اند. اما آیا دروس عمومی در قبولی در کنکور سراسری تاثیر ندارند؟ داوطلبین ممکن است با حذف شدن دروس عمومی از کنکور، این دروس را کنار بگذارند که همین امر سبب نتیجه بد در کنکور می‌شود. درست است که دروس عمومی از کنکور حذف شده اند، اما به این دلیل نیست که نمرات ان در کنکور تاثیر ندارد. همان طور که می‌دانید، دروس عمومی در امتحانات نهایی مورد سنجش قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه نمره امتحان نهایی تنها معیار لازم برای تراز دهی به دروس عمومی است، کل تراز دروس عمومی را نمره امتحان نهایی تشکیل می‌دهد. تراز کل هر یک از دروس عمومی به شیوه زیر محاسبه می‌شود:

تراز دروس عمومی فقط با نمرات امتحان نهایی هر درس حساب می‌شود و دروس عمومی فقط از طریق سوابق تحصیلی در تراز موجب تاثیر گذاری در رتبه و شانس قبولی در کنکور 1403 می‌شوند.

با توجه به اینکه در پایه‌های دهم و یازدهم نیز امتحانات به صورت نهایی برگزار می‌گردد و معدل نمرات این پایه‌ها  در کنکور 1404 به بعد تأثیر 60 درصدی دارد، حتماً افت نمرات در این پایه‌ها نیز نسبت به سال‌های قبل بیشتر خواهد بود.

میزان تاثیر دروس عمومی و تخصصی در سوابق تحصیلی کنکور 1403 با هم یکسان است؟

به صورت کلی تاثیر دروس عمومی در امتحانات نهایی نسبت به دروس تخصصی بیشتر است، زیرا تنها معیار سنجش دروس عمومی همین امتحانات نهایی است.

در جدول زیر می‌توانید تاثیر درصد دروس عمومی و تخصصی را مشاهده کنید.

میزان تاثیر دروس عمومی و تخصصی در سوابق تحصیلی کنکور 1403
سال عمومی (درصد) تخصصی (درصد) جمع (درصد)
کنکور سراسری 1402 26 14 40
کنکور سراسری 1403 28 22 50
کنکور سراسری 1404 و بعد از آن 30 30 60

توجه کنید که دروس عمومی به صورت کلی سهم کمتری در تراز کل کنکور دارند، برای مثال:

در کنکور 1403 تاثیر دروس عمومی درکل 28درصد است که معادل درصد تاثیرش در سوابق تحصیلی است. اما دروس تخصصی هم در سوابق تحصیلی (امتحانات نهایی) تاثیر دارند هم در کنکور. اگر مجموع ان را محاسبه کنیم، می‌بینیم که: 

تاثیر دروس تخصصی در تراز کل = 22% در سوابق تحصیلی + 50% در کنکور = 77%

اما رابطه بالا مربوط به رشته‌های نظری است. در کنکور زبان و هنر تراز کل براساس زیر است:

نمره (تراز) کل داوطلب در زیرگروه‌های زبان و هنر به صورت تاثیر «۲۸% سوابق تحصیلی + ۷۲% نمره کنکور سراسری» اختصاصی این رشته‌ها است.

میزان تاثیر معدل نهایی در کنکور 1403 برای داوطلبان نظام جدید

در کنکور 1403 سهم تاثیر سوابق تحصیلی حاصل از نمرات امتحانات نهایی 50% به صورت مستقیم (قطعی) و فقط از پایه دوازهم است.

 داوطلبان دارای مدرک دیپلم نظام جدید، از این 50درصد:  28درصد سهم دروس عمومی و 22 درصد سهم دروس تخصصی است.

میزان تاثیر معدل نهایی در کنکور 1403 برای داوطلبان نظام قدیم

در آزمون سراسری سال 1403 میزان تأثیر نمره کل سابقه تحصیلی دیپلم نظام قدیم (سالی – واحدی/ ترمی – واحدی) به میزان 37.5 درصد و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی 12.5 درصد، و هر دو به صورت تأثیر مستقیم (قطعی) است.

محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1403

میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای دیپلم‌های غیرمرتبط با گروه آزمایشی کنکور 1403

در کنکور سال‌های گذشته، افرادی که دارای دیپلم رشته‌های فنی حرفه‌ای و کارودانش بودند، نیازی به ایجاد سابقه تحصیلی نداشتند، اما در کنکور 1403 تمامی داوطلبین کنکور مشمول سابقه تحصیلی هستند، بنابراین داوطلبینی که فاقد سابقه تحصیلی هستند و قصد شرکت در کنکور را دارند، باید برای ایجاد سابقه تحصیلی از طریق شرکت در امتحان نهایی خردادماه اقدام کنند. برای شرکت در ترمیم معدل یا ایجاد سابقه تحصیلی باید به سایت مای مدیو مراجعه کنید.

تاثیر معدل کنکور با دیپلم غیرمرتبط

افرادی که رشته دیپلم آنها با گروه آزمایشی که برای کنکور انتخاب می‌کنند یکسان نیست، دودسته درس در سوابق تحصیلی خودشان دارند.

  • 1. دروس مشترک که بین رشته دیپلم و رشته زیرگروه کنکور یکسان است: در این صورت تاثیر آن درس در سوابق تحصیلی لحاظ می‌شود.
  • 2. دروس اختصاصی رشته زیرگروه کنکور هدف که در سوابق دیپلم آن‌ها وجود ندارد: برای این دروس نمره صفر (معادل کمترین تراز ممکن) برای سوابق تحصیلی اعمال می‌شود.
محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1403

چه افرادی باید برای شرکت در کنکور سراسری سابقه تحصیلی ایجاد کنند:

چه افرادی باید برای شرکت در کنکور سراسری سابقه تحصیلی ایجاد کنند:

 

  1. 1. کسانی که دیپلم خود را قبل از سال 1384 دریافت کرده‌اند.
  2. 2. افرادی که در رشته‌های کاردانش و فنی حرفه‌ای فارغ‌التحصیل شده‌اند.
  3. 3. فارغ‌التحصیلان رشته‌های غیرنظری
  4. 4. فارغ‌التحصیلان مدارس بین‌الملل و دارندگان گواهینامه معادل دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی صادره از کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی
  5. 5. دیپلمه‌های تطبیقی مدارس غیرایرانی خارج از کشور

به صورت کلی

  • 1. کسانی که در سالهای قبل از 1384 فارغ التحصیل شدند، هیچ سوابق تحصیلی ندارند و باید نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی دیپلم با دروس نظام جدید اقدام کنند.
  • 2. دیپلمه‌های بین سالهای 1384تا 1390 چون فقط امتحانات سال سوم دبیرستان آن‌ها به صورت نهایی برگزار شده است، فقط مشمول سوابق تحصیلی دیپلم هستند.
  • 3. دیپلمه‌های بین سال 1391 تا 1397 (آخرین امتحانات نهایی که به سبک نظام قدیم «سوم دبیرستان + پیش دانشگاهی» برگزار شده است) هم امتحانات سوم دبیرستان و هم پیش دانشگاهی آن‌ها به صورت نهایی کشوری برگزار شده است، بنابراین، نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی در سوابق تحصیلی اعمال می‌شوند.
  • 4. دیپلم‌های بعد از 1398 یعنی نظامِ جدید آموزشی، به این دلیل که پایه ای به اسم پیش دانشگاهی ندارند، فقط نمرات دروسی که به صورت نهایی کشوری برگزار شده اس در سوابق تحصیلی آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

پرسش و پاسخ

برای اینکه سوابق یا نمرات امتحان نهایی شما در آن رشته کامل شود، نسبت به ایجاد سابقه یا شرکت در امتحانات غیرمشترک آن اقدام شود در غیر این صورت نمرات آن دروسی که ایجاد سابقه نشده، با نمره 0 رد می‌شود.

معدل دروس در سال کنکور تاثیر ندارد؛ بلکه سوابق تحصیلی در تک‌تک دروس مؤثر است که این دروس هم به‌شرط آنکه به صورت نهایی و کشوری در سال ۸۴ و بعد از آن برگزار شده باشند برای داوطلب کنکور مؤثر است. اگر داوطلب فاقد سابقه تحصیلی باشد، نمرات آن درس برای وی صفر لحاظ می‌شود.

تاثیر دروس عمومی و تخصصی در سوابق تحصیلی با هم یکسان نیست و همچنین هر درس ضریب مخصوص خود را دارد.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x