جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

تغییرات دروس کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403

تغییرات دروس کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403
تراز کنکور سراسری 1403 چیست؟
فهرست مطالب

ضرایب و منابع کنکور داشگاه فرهنگیان تغییر پیدا کرد. براساس اطلاعیه جدید سازمان سنجش تغییراتی در منابع و ضرایب دروس کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403 ایجاد شده است. درس فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی از لیست منابع کنکور فرهنگیان حذف شده است. منابع درس تعلیم‌وتربیت اسلامی نیز برای هر رشته به تفکیک مشخص شده است. در این نوشتار منابع و ضرایب دروس کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان   1403  را ذکر کرده ایم.

با گزینه دو همراه باشید.

نحوه محاسبه تراز کنکور 1403

منابع رسمی سازمان سنجش کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

با انتشار جزئیات ثبت نام و پذیرش کنکور فرهنگیان 1403 بسیاری از داوطلبین به دنبال منابع اختصاصی آزمون دانشگاه فرهنگیان است.  آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان سال ۱۴۰۳ به دو بخش تقسیم می‌شود:

  • بخش اول: منابع بخش اول شامل همان منابع آزمون سراسری است. منابع کنکور سراسری رشته‌های علوم انسانی، ریاضی، تجربی و … از طریق سایت سنجش اعلام می شود.
  • بخش دوم: منابع بخش دوم شامل منابع اختصاصی آزمون دانشگاه فرهنگیان است، که عبارتند از مواد امتحانی هوش و استعداد معلمی، تعلیم تربیت اسلامی.

در اطلاعیه قبلی، درس فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی با ضریب ۲ نیز جزء دروس منابع کنکور دانشگاه فرهنگیان بود که  این درس از لیست دروس حذف شد.

ضرایب دروس آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403

ضرایب دروس آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403
هوش و استعداد معلمی ضریب 3
تعلیم‌وتربیت اسلامی ضریب 2

عنوان منابع درسی و مطالعاتی برای دو ماده امتحانی فوق بر اساس اعلام وزارت آموزش‌وپرورش در سایت سنجش منتشر شد.

درس هوش و استعداد تحصیلی در کنکور دانشگاه فرهنگیان 1403

  1. هوش و استعداد معلمی با ضریب 3 اعمال می‌شود.

سؤالاتی از جنس درک مفهوم متن، استدلال بر پایه گزاره‌های منطقی، طبقه‌بندی و تحلیل متغیرها، انجام مقایسه‌های کمی و حل مسائل عددی، نمونه‌هایی از سؤالات این عنوان امتحانی هستند؛ بنابراین با توجه به اینکه هدف از سؤالات مربوط به این عنوان، سنجش توانایی ذهنی و طبیعی است نه سنجش دانش اکتسابی دانش‌آموزان، این عنوان فاقد منبع است.

جنبه‌های شناختی و تحلیلی این استعداد، با هدف سنجش توانایی‌های ذهنی داوطلبان همانند قدرت درک، تحلیل، استدلال و استنتاج آن‌ها، در کنکور مبنای طرح سؤال قرار می‌گیرد.

درس تعلیم‌وتربیت اسلامی در کنکور دانشگاه فرهنگیان 1403

  1. تعلیم‌وتربیت اسلامی با ضریب 2 اعمال می‌شود و منابع امتحانی به شرح ذیل است:
  • سه فصل اول کتاب «مهارت معلمی» استاد محسن قرائتی.
  • کتاب‌های دین و زندگی متوسطه دوم برای رشته‌های مختلف

کتاب‌های دین و زندگی متوسطه دوم برای رشته‌های مختلف

کتاب‌های دین و زندگی متوسطه دوم برای رشته‌های مختلف در جدول‌های زیر ارائه شده است.

کتاب‌های دین و زندگی متوسطه دوم برای رشته‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و فنی و حرفه‌ای/کاردانش

کتاب‌های دین و زندگی متوسطه دوم برای رشته‌های مختلف در جدول‌های زیر ارائه شده است:

منابع درس تعلیم‌وتربیت اسلامی برای رشته‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و فنی و حرفه‌ای/کاردانش
دین و زندگی پایه دهم کد 110204 بخش دوم (از درس هشتم تا درس دوازدهم) ص 98 الی ص152
دین و زندگی پایه یازدهم کد 111204 بخش دوم (از درس یازدهم تا درس دوازدهم) ص 134 الی ص 158

کتاب‌های دین و زندگی متوسطه دوم برای رشته علوم انسانی

کتاب‌های دین و زندگی متوسطه دوم برای رشته علوم انسانی در زیر ارائه شده است.

منابع درس تعلیم‌وتربیت اسلامی برای رشته انسانی
دین و زندگی پایه دهم کد 110205 بخش دوم (از درس نهم تا درس چهاردهم) ص 96 الی ص 158
دین و زندگی پایه یازدهم کد 111205 بخش دوم (از درس شانزدهم تا درس هجدهم) ص 196 الی ص 230

ضرایب دروس هر یک از گروه‌های آزمایشی در کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403

سازمان سنجش و آموزش کشور هر ساله فهرستی از منابع کنکور سراسری برای هر یک از گروه‌های آزمایشی به همراه ضرایب تأثیر دروس تخصصی را منتشر می‌کند تا داوطلبان متوجه اهمیت هر یک از دروس اختصاصی بشوند. با توجه به اینکه داوطلبین دانشگاه فرهنگیان باید علاوه بر سؤالات اختصاصی مربوط به رشته تحصیلی خود به سؤالات دفترچه کنکور دانشگاه فرهنگیان نیز پاسخ دهند، در نتیجه ضرایب دروس هر یک از گروه‌های آزمایشی در کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403 در زیر ارائه شده است.

ضرایب دروس در کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403
گروه آزمایشی ضرایب دروس
علوم ریاضی و فنی ریاضی 12
فیزیک 9
شیمی 7
علوم تجربی زیست‌شناسی 12
فیزیک 7
شیمی 9
ریاضی 7
زمین‌شناسی 1
علوم انسانی ریاضی 6
زبان و ادبیات فارسی تخصصی 8
علوم اجتماعی 5
روان‌شناسی 2
زبان عربی تخصصی 5
تاریخ و جغرافیا 5
فلسفه و منطق 5
اقتصاد 2
هنر درک عمومی هنر 12
درک عمومی ریاضی -فیزیک 5
خلاقیت تصویری و تجسمی 3
زبان‌های خارجی زبان تخصصی 1

گزینش نهایی متقاضیان با معیارهای نمره آزمون اختصاصی (شامل آزمون سراسری و آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم)، نمره کل سوابق تحصیلی و نمره ارزیابی شایستگی معلمی انجام خواهد شد.

نحوه محاسبه نمره کنکور در آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403

ازآنجائی‌که سوابق تحصیلی دانش‌آموزان سال جاری در تیرماه سال  1403 آماده خواهد شد، ملاک معرفی چندبرابر ظرفیت برای مرحله ارزیابی شایستگی‌های معلمی در سال  1403منحصراً  60درصد نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) و  40درصد نمره کل دفترچه ویژه پذیرش دانشجو – معلم خواهد بود.

میزان تأثیر سهم سوابق تحصیلی و نمره کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403

میزان تأثیر و سهم نمرات و امتیازات در نتیجه نهایی پذیرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگیان به صورت 50 درصد سوابق تحصیلی،  25درصد آزمون اختصاصی (شامل  15درصد نمرات آزمون سراسری (کنکور) و 10درصد آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم) و  25درصد ارزیابی شایستگی معلمی خواهد بود.

شیوه پذیرش و درصد تأثیر دانشگاه فرهنگیان

شیوه پذیرش و درصد تأثیر دانشگاه فرهنگیان در زیر ارائه شده است:

  • 50 درصد تأثیر قطعی معدل
  • 25 درصد کنکور
  • 25 درصد مصاحبه

تقسیم تأثیر 25 درصد کنکور فرهنگیان

تقسیم تأثیر 25 درصد کنکور فرهنگیان در زیر ارائه شده است:

  • 15 درصد (سؤالات اختصاصی هر گروه آزمایشی)
  • 10 درصد سؤالات اختصاصی فرهنگیان

منابع کنکور سراسری و منابع کنکور دانشگاه فرهنگیان 1403

توجه به اینکه کنکور سراسری جدا از کنکور دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌شود، منابع کنکور سراسری و منابع کنکور دانشگاه فرهنگیان متفاوت است. منابع کنکور سراسری ۱۴۰۳ همانند دوره‌های گذشته برای هر یک از گروه‌های آزمایشی در دفترچه کنکور سراسری اعلام می‌شود.

زمان برگزاری کنکور دانشگاه فرهنگیان 1403

طبق اطلاعیه سازمان سنجش، کنکور دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ در همان نوبت اول کنکور سراسری که در 7 و 8 اردیبهشت برگزار می‌شود.

نحوه برگزاری کنکور دانشگاه فرهنگیان 1403

جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان با تصمیمات جدیدی توسط مسئولین مربوطه اتخاذ شده است. به این صورت که آزمون مجزایی بین داوطلبان علاقه‌مند به شغل معلمی برگزار می‌گردد و این تصمیمات توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تأیید شده است.

آزمون اختصاصی برای رشته‌های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان در سال،1403 همراه با نوبت اول آزمون سراسری (اردیبهشت ماه) و در قالب یک دفترچه سؤال ویژه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم علاوه بر دفترچه سؤالات تحویلی به متقاضیان در هر گروه آزمایشی، برگزار می‌شود.

زمان اعلام نتایج نهایی کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403

اعلام نتیجه نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در سال  1403 قبل از انتخاب رشته متقاضیان آزمون سراسری خواهد بود و به قبولین نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم، کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته در آزمون سراسری داده نخواهد شد و امکان انتخاب رشته در آزمون سراسری (کنکور) را ندارند.

زمان ثبت‌نام و برگزاری کنکور سراسری 1403

در جدول زیر فرایندهای مختلف کنکور سراسری 1403 ارائه شده است:

زمان ثبت‌نام و برگزاری کنکور سراسری 1403
مرحله زمان انجام توضیحات
ثبت‌نام 5 تا 11/9/1402 -
مشاهده، کنترل و ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی 5 تا 11/9/1402 بعد از ثبت‌نام: تا آخر مهلت ثبت‌نام می‌توانید اطلاعاتی را که وارد کرده‌اید ویرایش کنید.
انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان اواخر دی‌ماه 1402
دریافت کارت ورود به جلسه از دوشنبه 3/2/1403 تا 5/2/1403 اطلاعات تکمیلی در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش و نشریه پیک سنجش 29 فروردین ماه (1403اعلام می‌شود.
برگزاری آزمون سراسری پنجشنبه 6/2/1403 و جمعه 7/2/1403 زمان دقیق آزمون هر یک از گروه‌های آزمایشی در اطلاعیه به تاریخ 29 فروردین ماه 1403اعلام می‌شود.
اعلام نمرات خام نیمه دوم خردادماه 1403
ارائه کارنامه نهایی و انتخاب رشته نیمه دوم مردادماه 1403 متقاضیان مجاز به انتخاب رشته در مهلت اعلام شده و براساس ظرفیت‌های اعلام شده در دفترچه راهنمای انتخاب رشته، رشته‌های موردعلاقه خود را به صورت اینترنتی انتخاب می‌کنند.
اعلام نتیجه نهایی و بارگذاری کارنامه نتایج در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان نیمه دوم شهریورماه 140

نتایج کنکور فرهنگیان پیش از انتخاب رشته کنکور سراسری اعلام می‌شود و اگر داوطلبی پذیرفته نشده بود، امکان انتخاب رشته برای آزمون سراسری را دارد. اما در صورت قبولی، امکان انتخاب رشته را نخواهد داشت مگر این که انصراف دهد. لازم است بدانید در موارد عدم قبولی متقاضی در پذیرش دانشجو معلم، نتایج تمام مراحل ارزیابی تکمیلی به جز گزینش، تا اعلام نتایج کنکور سال آینده معتبر خواهد بود و داوطلب می‌تواند از آن در کنکور سال بعد نیز استفاده کند.

شیوه پذیرش و درصد تأثیر دانشگاه فرهنگیان در کنکور

با توجه به حذف زیرگروه های هر گروه آزمایشی و همچنین دروس عمومی در کنکور سراسری ۱۴۰۳، تأثیر سابقه تحصیلی دانش آموزان تا حدود ۵۰ درصد قطعی اعلام شده است، بنابراین داوطلبان کنکور سراسری باید برای پذیرش در رشته و دانشگاه مورد تمایل خود در آزمون اختصاصی مربوط به گروه آزمایشی خود شرکت نمایند و با کسب نمره کل مورد نیاز مجاز به انتخاب رشته شوند.

منابع آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان طبق مصوبه جدید برای برگزاری آزمون دانشگاه فرهنگیان 1403 اعلام شده است. داوطلبان می‌توانند منابع تخصصی که متناسب با گروه آزمایشی خود را مطالعه کنند و طبق ضریب تأثیر دروس اختصاصی میزان مطالعه آن دروس را بیشتر کنند.

نحوه محاسبه نمره کنکور در آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403

ازآنجائی‌که سوابق تحصیلی دانش‌آموزان سال جاری در تیرماه سال  1403 آماده خواهد شد، ملاک معرفی چندبرابر ظرفیت برای مرحله ارزیابی شایستگی‌های معلمی در سال  1403منحصراً  60درصد نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) و  40درصد نمره کل دفترچه ویژه پذیرش دانشجو – معلم خواهد بود.

گزینش نهایی متقاضیان با معیارهای نمره آزمون اختصاصی (شامل آزمون سراسری و آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم)، نمره کل سوابق تحصیلی و نمره ارزیابی شایستگی معلمی انجام خواهد شد.

میزان تأثیر سهم سوابق تحصیلی و نمره کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان 1403

ازآنجائی‌که سوابق تحصیلی دانش‌آموزان سال جاری در تیرماه سال  1403 آماده خواهد شد، ملاک معرفی چندبرابر ظرفیت برای مرحله ارزیابی شایستگی‌های معلمی در سال  1403منحصراً  60درصد نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) و  40درصد نمره کل دفترچه ویژه پذیرش دانشجو – معلم خواهد بود.

گزینش نهایی متقاضیان با معیارهای نمره آزمون اختصاصی (شامل آزمون سراسری و آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم)، نمره کل سوابق تحصیلی و نمره ارزیابی شایستگی معلمی انجام خواهد شد.

پرسش و پاسخ

مواد امتحانی و ضرایب دفترچه ویژه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم به ترتیب:

  • هوش و استعداد معلمی با ضریب 3
  • تعلیم‌وتربیت اسلامی با ضریب   2

 ضرایب دروس این آزمون برای گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان به‌جز دروس ویژه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم همانند ضرایب آزمون سراسری خواهد بود.

آزمون اختصاصی برای رشته‌های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان در سال،1403 همراه با نوبت اول آزمون سراسری (اردیبهشت ماه) و در قالب یک دفترچه سؤال ویژه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم علاوه بر دفترچه سؤالات تحویلی به متقاضیان در هر گروه آزمایشی، برگزار می‌شود.

میزان تاثیر و سهم نمرات و امتیازات در نتیجه نهایی پذیرش دانشجو – معلم در دانشگاه فرهنگیان به صورت 50 درصد سوابق تحصیلی،  25درصد آزمون اختصاصی (شامل  15درصد نمرات آزمون سراسری (کنکور) و 10درصد آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم) و  25درصد ارزیابی شایستگی معلمی خواهد بود.

اعلام نتیجه نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در سال  1403 قبل از انتخاب رشته متقاضیان آزمون سراسری خواهد بود و به قبولین نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم، کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته در آزمون سراسری داده نخواهد شد و امکان انتخاب رشته در آزمون سراسری (کنکور) را ندارند.

توجه داشته باشید که منابع آزمون فرهنگیان توسط سازمان سنجش و آموزش کشور هم‌زمان با شروع ثبت‌نام آزمون اختصاصی فرهنگیان در دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان اعلام شده است.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
رضا
5 ماه قبل

سلام خسته نباشید دروس هر رشته هر سه پایه دهم یازدهم دوازدهم رو باید بخونیم یا فقط دهم یازدهم؟

علی
علی
5 ماه قبل

سلام ادبیات تخصصی باید علوم و فنون ادبی رو بخونیم؟
زبان انگلیسی فقط برای رشته زبان هست بقیه رشته ها نباید بخونن؟

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x