جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

نحوه اعتراض به نتایج کنکور 1402 و سوابق تحصیلی

نحوه اعتراض به نتایج کنکور 1402 و سوابق تحصیلی
نحوه اعتراض به نتایج کنکور 1402 و سوابق تحصیلی
فهرست مطالب

اعتراض به نتایج کنکور 1402 به راحتی امکان پذیر است. با توجه به اینکه نتایج نهایی آزمون سراسری سال 1402 نوبت دی و تیرماه در سایت سنجش به نشانی sanjesh.org منتشر شده است، ازاین‌رو داوطلبین می‌توانند با مشاهده کارنامه در صورت نیاز، اعتراض خود را ثبت کنند. در این نوشتار همراه شما هستیم تا مراحل اعتراض به نتایج اولیه کارنامه و سوابق تحصیلی را بیان کنیم.

با گزینه دو همراه باشید.

نحوه اعتراض به نتایج کنکور 1402 و سوابق تحصیلی

نحوه اعتراض به سوابق تحصیلی در کنکور 1402

با توجه به اعلام سازمان سنجش، آموزش‌وپرورش مقرر شده است که برای آن دسته از داوطلبینی که نسبت به نمره کل سابقه تحصیلی اعلام شده درخواست بررسی دارند، هماهنگی‌های لازم انجام شود. برای ثبت درخواست و اعتراض به سوابق تحصیلی باید به درگاه الکترونیکی وزارت آموزش‌وپرورش به نشانی my.medu.ir مراجعه و از بخش آزمون سراسری درخواست خود را ثبت نمایند. بدیهی است به درخواست‌هایی که از سایر روش‌ها ارسال شود هیچ‌گونه پاسخی داده نخواهد شد. لینک درخواست اعتراض و بررسی مجدد نمره کل (تراز) سوابق تحصیلی در زیر ارائه شده است.

نحوه ثبت اعتراض به نتایج کنکور سراسری 1402

اگر شما هم از نتایج کنکور خود ناراضی هستید می‌توانید اعتراض خود را به ثبت برسانید. برای ثبت اعتراض به نتایج کنکور کافی است مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. روش اول ثبت اعتراض به نتایج کنکور سراسری 1402

روش اول ثبت اعتراض به نتایج کنکور سراسری در زیر ارائه شده است:

  • 1. ورود به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش به نشانی org شده و کلیک روی“پاسخگویی و ارتباط با سازمان یا به صورت مستقیم ورود به request.sanjesh.org
  • 2.انتخاب گزینه ورود به سیستم
  • 3. ورود به سامانه یا عضویت در سامانه (درصورتی‌که در سامانه عضو نشده‌اید، باید این گزینه را کلیک کنید و بعد از عضویت اقدام به ورود سامانه نمایید.)
  • 4. انتخاب گزینه “درخواست جدید” بعد از ورود به سیستم پاسخگویی
  • 5. انتخاب نوع آزمون و سال مربوطه
  • 6. بیان دقیق مشکل و همچنین درج نوع مشکل، عنوان و پیام
  • 7. تأیید

 

  1. روش دوم اعتراض به نتایج کنکور سراسری 1402

روش دوم اعتراض به نتایج کنکور سراسری 1402 در زیر ذکر شده است:

  • 1.  داوطلبینی که نسبت به نتایج کنکور خود رضایت ندارند می‌توانند از طریق سایت سنجش به نشانی sanjesh.org وارد شده و اطلاعات لازم را در کادرهای مشخص درج نمایند.
  • 2. پس از طی‌کردن مراحل لازم، پیامکی از سوی سامانه برای داوطلبین ارسال می‌شود که باید این پیامک در کادر مربوطه درج شود و سپس تصویر منوط به درخواست در سامانه آپلود گردد.

 داوطلبان توجه داشته باشند که پس اتمام مهلت چندروزه از 27 مرداد تا 31 مردادماه دیگر نمی‌توان اعتراض خود را ثبت کنند.

نحوه عضویت در سامانه برای ثبت درخواست اعتراض به نتایج کنکور سراسری 1402

در زیر مراحل نحوه عضویت در سامانه برای ثبت درخواست اعتراض به نتایج کنکور سراسری 1402 ارائه شده است:

  1. 1.برای عضویت در سامانه بر روی گزینه ” عضویت در سامانه ” کلیک کنید.
  2. 2. اطلاعات لازم مانند اطلاعات شناسنامه، شماره‌تلفن همراه، پست الکترونیکی (ایمیل) را درج کنید.
  3. 3. سپس رمز عبور به ایمیل شما ارسال می‌شود. با دریافت رمز عبور مراحل عضویت در سامانه به اتمام می‌رسد.
  4. 4. سپس با نام کاربری و رمز عبور خود در سامانه وارد شده و اقدام به ثبت درخواست خود نمایید.

داوطلبانی که نسبت به نتایج اولیه کنکور تیرماه 1402 اعتراض دارند، می‌توانند از امروز شنبه مورخ 27 مردادماه لغایت 31 مردادماه 1402 وارد سیستم پاسخگویی سنجش شده و اعتراض خود را جهت بررسی این سازمان ثبت نمایند. 

موارد قابل‌قبول جهت اعتراض به نتایج اولیه کنکور سراسری 1402

هر ساله بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری، برخی از داوطلبین به دلایل مختلفی نسبت به نتایج کنکور اعتراض دارند. این گروه از داوطلبین می‌توانند از طریق سایت سنجش اعتراض خود را ثبت کنند.

  1. 1. اشتباه در محاسبه درصد هر درس با توجه به پاسخ برگ

 پاسخ برگ امتحانی هر داوطلب چند روز بعد از اعلام نتایج کنکور منتشر می‌شود، داوطلبان می‌توانند با مقایسه تصویر پاسخ برگ خود و پاسخ‌نامه کلیدی کنکور، درصدهای خود در هر درس را محاسبه کرده و با درصدهایی که در کارنامه نشان‌داده‌شده مقایسه کنند. چنانچه اشتباهی در نحوه محاسبه درصد صورت‌گرفته باشد، می‌توانند نسبت به ثبت اعتراض اقدام کنند.

  1. 2. اشتباه در قرارگیری تصویر پاسخ برگ

بعد از انتشار پاسخ برگ کنکور آن را با پاسخ برگ خود  مطابقت دهید. در صورت بروز هر گونه خطایی می‌توانید اعتراض خود را ثبت نمایید.

  1. 3. اشتباه در اطلاعات سهمیه کنکور

افرادی که سهمیه‌های آنان به‌درستی در کارنامه کنکور درج نشده است می‌توانند نسبت به این مورد اعتراض داشته باشند و اعتراض خود را سایت سنجش درج کنند.

  1. 4. اشتباه در محاسبه تراز و نمره کنکور

افرادی که به نمرات تراز درس خاصی اعتراض دارند می‌توانند اعتراض خود را نسبت این موضوع درج کنند.

  1. 5. اشتباه در تراز سوابق تحصیلی

برای افرادی که نمرات تراز سابقه تحصیلی شما کم وارد شده است، مانند اتفاقی که برای فارغ‌التحصیلان افتاده است، می‌توانند اعتراض خود را ثبت کنند.

نحوه اعتراض به نتایج کنکور 1402 و سوابق تحصیلی

جواب اعتراض به نتایج کنکور ۱۴۰۲ کی اعلام می‌شود؟

زمان اعتراض به نتایج اولیه کنکور سراسری تا چند روز بعد از اعلام نتایج است. جواب اعتراض به نتایج اولیه کنکور معمولاً پس از ثبت درخواست اعتراض پس از گذشت 24 الی 72 ساعت دریافت می‌شود.

نحوه دریافت جواب اعتراض به نتایج کنکور سراسری 1402

در زیر نحوه دریافت جواب اعتراض به نتایج کنکور سراسری 1402 ارائه شده است:

  1. 1. بعد از ورود به سامانه پاسخگویی سایت سازمان سنجش، متقاضی باید گزینه ورود به سامانه را انتخاب و آدرس ایمیل، رمز عبور و کد ملی را در کادر زیر درج کند.
  2. 2. ورود به سامانه
  3. 3. سپس متقاضی به صفحه‌ای روبه‌رو می‌شود که در آن شماره درخواست، نوع آزمون سراسری، عنوان درخواست و… وجود دارد. فرد باید روی نتیجه درخواست کلیک کند.
  4. 4. براساس رنگ عبارت درخواست می‌تواند متوجه دریافت یا عدم دریافت جواب بود. برای مثال اگر رنگ درخواست آبی باشد، یعنی درخواست در صف بررسی است. اگر رنگ درخواست زرد باشد، نشان‌دهنده بررسی توسط کارشناس است. اگر رنگ درخواست سبز باشد، نشان‌دهنده این است که جواب آماده شده است.
نحوه اعتراض به نتایج کنکور 1402 و سوابق تحصیلی

موارد ثبت درخواست اعتراض

موارد ثبت درخواست اعتراض در سامانه سنجش در زیر ذکر شده است:

  • 1. تقاضای بررسی مجدد نمره کارنامه اولیه (اعتراض به هر یک از موارد مشکلات مربوط به اعمال سوابق تحصیلی، عدم اعمال سهمیه رزمندگان و ایثارگری، ناهمخوانی عکس پاسخ برگ داوطلبان، نظام‌وظیفه داوطلبان آقا و سایر موارد)
  • 2. اعتراض به کلید سؤالات آزمون
  • 3. اعتراض به نتیجه نهایی انتخاب رشته (اعتراض به عدم قبولی در رشته محل‌های انتخابی و اعتراض به عدم قبولی در رشته محل‌های بالاتر)
  • 4. سایر اعتراض‌ها
نحوه اعتراض به نتایج کنکور 1402 و سوابق تحصیلی

دلایل اصلی نارضایتی‌ها از نتایج اولیه کنکور سراسری 1402

در زیر دلایل اصلی اعتراض داوطلبین نسبت به نتایج اولیه کنکور سراسری 1402 ذکر شده است:

1. ترازدهی: برای مثال ترازدهی برای دانش‌آموزان 1401 نسبت به دانش‌آموزان 1402 کمتر بوده است.

  1. 2. تأثیر متفاوت درس زمین‌شناسی در ترازدهی با بررسی چندین کارنامه

اطلاعیه سنجش در مورد رسیدگی به اعتراضات و اصلاح نمرات و ترازها

براساس اطلاعیه سنجش داوطلبینی که نسبت به ترازهای خود اعتراض داشته‌اند می‌توانند با تراز خود انتخاب رشته را انجام دهند و در نیمه دوم شهریورماه امکان اصلاح انتخاب رشته براساس رتبه جدید به دانش‌آموزان داده می‌شود.

با توجه به هماهنگی‌های سنجش با وزارت آموزش‌وپرورش قرار بر این شد که آن دسته از داوطلبینی که نسبت به نمره کل سابقه تحصیلی خود اعتراض دارند، یا داوطلبینی که نمره یک یا چند درس برای آنها لحاظ نشد است، به درگاه الکترونیکی وزارت آموزش‌وپرورش به نشانی my.medu.ir مراجعه و از بخش آزمون سراسری درخواست خود را ثبت نمایند. در صورت تغییر در نمره کل سابقه تحصیلی توسط وزارت آموزش‌وپرورش، امکان اصلاح نمره کل سابقه تحصیلی، نمره کل نهایی، رتبه در سهمیه، رتبه کشوری اصلاح می شوند. همچنین ویرایش انتخاب رشته در نیمه دوم شهریورماه صرفاً برای این دسته از داوطلبین فراهم خواهد شد.

نحوه اعتراض به نتایج کنکور 1402 و سوابق تحصیلی

دسترسی مجدد به اطلاعات مورد نیاز جهت مشاهده نتایج کنکور ۱۴۰۲

ممکن است برخی از داوطلبین به هر دلیلی شماره پرونده یا شماره داوطلبی خود را در دسترس نداشته باشند. از آن جایی که برای مشاهده نتایج کنکور به این اطلاعات نیاز است در نتیجه باید از طریق روش های زیر اطلاعات خود را بازیابی کنید.

  1. 1. ورود به سایت سازمان سنجش به نشانی org و انتخاب گزینه “پاسخگویی و ارتباط با سازمان”
  2. 2. انتخاب گزینه “دریافت شماره پرونده و کد پیگیری
  3. 3. ورود و یا عضویت در سامانه و ثبت درخواست. (در صورتی که در سامانه عضو نشده اید، باید ابتدا عضویت خود را انجام دهید و سپس بعد از عضو شدن، نام کاربری و پسورد خود را وارد کنید تا بتوانید وارد سامانه شوید).
  4. 4. ثبت درخواست
  5. 5. بعد از 12 تا 24 ساعت جواب درخواست ارائه می شود.
  6. 6. دریافت نتیجه و سپس وارد کردن شماره داوطلبی یا شماره پرونده برای مشاهده نتایج

پرسش و پاسخ

 چنانچه اشتباهی در نحوه محاسبه درصد صورت‌گرفته باشد، داوطلبان می‌توانند تقاضای بررسی مجدد نمره را از سازمان سنجش داشته باشند.

پس از ثبت درخواست اعتراض به نتایج اولیه و نهایی کنکور سراسری معمولاً کارشناسان مربوطه پس از گذشت 24 الی 72 ساعت پس از ارسال درخواست، آن را بررسی می‌کنند.

داوطلبان از طریق سیستم پاسخگویی سازمان سنجش می‌توانند اعتراض خود را ثبت کنند.

مهلت اعتراض به نتایج اولیه از ۲۷ مرداد تا ۳۱ مرداد تمدید شده است.

در صورت تغییر در نمره کل سابقه تحصیلی از طرف وزارت آموزش‌وپرورش،  سازمان سنجش موظف است که کارنامه داوطلبین از جمله نمره کل سابقه تحصیلی، نمره کل نهایی، رتبه در سهمیه و رتبه کشوری و… را اصلاح کند. برای این دسته از داوطلبین امکان ویرایش انتخاب رشته در شهریورماه وجود دارد.

لازم به ذکر است که داوطلبان تنها در بازه زمانی مشخص شده می‌توانند درخواست خود را مبنی بر اعتراض به تراز کنکور یا نتیجه نهایی کنکور به ثبت برسانند، در غیر این صورت اعتراض آن ها ترتیب اثر داده نخواهد شد.

برای دریافت نتیجه اعتراض کافی است که فرد مجددا وارد سیستم پاسخگویی شده و در آنجا با وارد شدن به حساب کاربری خود، از جواب مطلع شود.

️بسته به نوع و دلیل درخواست، تاثیر اعتراض به نتایج کنکور متفاوت خواهد بود

داوطلبین می‌توانند درخواست اعتراض به رتبه قبولی را در سیستم پاسخگویی سنجش ثبت کنند.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x