جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

پذیرش در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌های مختلف

پذیرش در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌های مختلف
پذیرش در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌های مختلف
فهرست مطالب

یکی از پرسش‌های پیش رو داوطلبین این است که با چه معدلی می‌توان در رشته‌های بدون کنکور پذیرش شد. ابتدا بهتر است معنی پذیرش بدون کنکور را بدانید. پذیرش بدون کنکور براساس سوابق تحصیلی در دانشگاه‌ها به این معنی است که هیچ آزمون و مصاحبه‌ای برای پذیرش انجام نمی‌شود و تنها سوابق تحصیلی داوطلب ملاک پذیرش داوطلبین است. به صورت کلی معدل کتبی یا معدل کل داوطلب با سایر داوطلبین سنجیده می‌شود. در این نوشتار شرط معدل در رشته‌های بدون کنکور در دانشگاه‌های مختلف ارائه شده است.

با گزینه دو همراه باشید.

پذیرش در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌های مختلف

کدام معدل برای پذیرش رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌ها ملاک است؟

 ثبت‌نام دانشگاه برای رشته‌های بدون کنکور براساس سوابق تحصیلی است. البته توجه کنید که هر دانشگاه با درنظرگرفتن مقطع موردنظر (کاردانی پیوسته، ناپیوسته، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته) ملاکی برای معدل در نظر می‌گیرند. ملاک معدل برای رشته‌های بدون کنکور در دانشگاه‌هایی مانند سراسری، پیام‌نور، آزاد، غیرانتفاعی و… یکسان نیست. بهتر است قبل از انتخاب رشته برای رشته‌های بدون آزمون از ملاک معدل لازم برای رشته‌های بدون کنکور آگاه شوید. به صورت کلی چندین فاکتور مشخص وجود دارد که سبب تفاوت ملاک معدل لازم برای پذیرش در رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف می‌شود. این فاکتورها شامل:

  1. 1. نوع دیپلم داوطلب
  2. 2. سال فارغ‌التحصیلی و دریافت دیپلم
  3. 3. مقطع انتخابی
  4. 4. نوع دانشگاه

برای مثال ممکن است در یک مقطع معدل لازم برای رشته‌های بدون کنکور سراسری همان معدل کتبی دیپلم لحاظ شود. اما جهت‌پذیرش در یک رشته یا مقطع دیگر، معدل میانگین کل نمرات دیپلم، ملاک پذیرش باشد.

 منظور از سوابق تحصیلی با توجه به نوع نظام تحصیلی و رشته درسی و مقطع تحصیلی که قرار است در آن وارد شوید، با همدیگر متفاوت است.

در جدول زیر ملاک معدل برای ثبت‌نام رشته‌های بدون کنکور در دانشگاه‌های مختلف ارائه شده است:

ملاک معدل ثبت‌نام رشته‌های بدون کنکور در دانشگاه‌ها
دانشگاه پذیرنده مقاطع مورد پذیرش ملاک معدل
دانشگاه سراسری و پردیس‌های خودگردان کاردانی ناپیوسته معدل کتبی دیپلم برای دارندگان دیپلم رشته‌های نظری سال 84 به بعد و معدل کل دیپلم برای دارندگان دیپلم نظری قبل سال 84 و یا دیپلم فنی حرفه‌ای و کاردانش
کارشناسی پیوسته
دانشگاه غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد کاردانی ناپیوسته معدل کتبی دیپلم برای دارندگان دیپلم رشته‌های نظری سال 84 به بعد و معدل کل دیپلم برای دارندگان دیپلم نظری قبل سال 84 و یا دیپلم فنی حرفه‌ای و کاردانش
کارشناسی پیوسته
کارشناسی ناپیوسته معدل کل مدرک کاردانی
کاردانی پیوسته معدل کل دیپلم نظری یا فنی
دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه فنی حرفه‌ای کاردانی پیوسته معدل کل دیپلم نظری یا فنی
کارشناسی ناپیوسته معدل کل مدرک کاردانی
دانشگاه پیام‌نور کارشناسی پیوسته معدل کتبی دیپلم برای دارندگان دیپلم رشته‌های نظری سال 84 به بعد و معدل کل دیپلم برای دارندگان دیپلم نظری قبل سال 84 و یا دیپلم فنی حرفه‌ای و کاردانش

داوطلبین توجه داشته باشند درصورتی‌که نوع مدرک با گروه آزمایشی انتخابی متفاوت باشد، ممکن است تأثیر معدل داوطلب براساس دفترچه ثبت‌نام متفاوت باشد. به عبارتی تأثیر معدل داوطلبینی که رشته‌های متفاوت با رشته تحصیلی خود را انتخاب می‌کنند، نسبت به داوطلبینی که رشته‌های گروه آزمایشی مرتبط با دیپلم خود را انتخاب کرده‌اند، متفاوت است.

معدل لازم برای رشته‌های بدون کنکور دانشگاه دولتی

حرف آخر را اول می‌زنیم. برای ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه‌های دولتی هیچ معدل خاصی اعلام نشده است. داوطلبینی که شرایط ثبت‌نام در رشته‌های بدون کنکور را دارند و مدارک لازم برای فارغ‌التحصیلی را نیز دارا باشند، با هر معدلی که دارند، می‌توانند در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌های سراسری شرکت کنند.

طبق اخبار و اطلاعیه‌های منتشر شده، برای پذیرش در دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های غیردولتی حداقل معدل تعریف نشده است. عدم وجود شرط معدل در پذیرش رشته‌های بدون آزمون به این معنی نیست که هر داوطلب با هر معدلی که دارد حتماً در رشته مورد نظر پذیرش می‌شود. هر چقدر معدل داوطلب بالاتر باشد شانس قبولی وی در رشته‌های بدون آزمون بیشتر می‌شود. زیرا اولویت با کسانی است که معدل بهتری هم دارند. برای رشته‌هایی که ظرفیت محدود داشته و در عین حال متقاضیان زیادی دارد، تنها داوطلبینی که معدل خوبی دارند، می‌توانند در آن رشته پذیرش شوند.

پذیرش در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌های مختلف

معدل لازم برای رشته‌های بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی

یکی از دانشگاه‌های دیگر که اقدام به جذب دانشجو از طریق رشته‌های بدون کنکور می‌کند، دانشگاه غیرانتفاعی است. ظرفیت پذیرش در رشته‌های بدون آزمون در دانشگاه‌های غیرانتفاعی تا حد زیادی افزایش‌یافته است. به دلیل متنوع بدون رشته‌های ارائه شده در این دانشگاه و همچنین الزامی نبودن شرکت در کنکور، سبب شده است تا داوطلبین زیادی برای ثبت‌نام در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی اقدام کنند. لازم به ذکر است که هیچ معدل یا نمره‌ای به‌عنوان حداقل معدل برای ورود به دانشگاه‌های غیرانتفاعی تعیین نشده است و داوطلبین مهر و بهمن با هر نمره و معدلی می‌توانند در پذیرش رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌های غیرانتفاعی ثبت‌نام کنند.

سازمان سنجش پس از اتمام انتخاب رشته و ثبت‌نام در رشته‌های بدون کنکور سراسری، با بررسی اولویت‌بندی داوطلبین، بالاترین معدل‌ها را برای هر رشته به تعداد ظرفیت تعیین شده اختصاص می‌دهد.  همان‌طور که ذکر شد، با توجه به نوع مدرک تحصیلی، رشته تحصیلی و همچنین سال فارغ‌التحصیلی داوطلبین تأثیر معدل برای رشته‌های بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی با همدیگر متفاوت است.

با توجه به ظرفیت دانشگاه‌های غیرانتفاعی، مسلماً هرچقدر معدل داوطلب بیشتر باشد، امکان قبولی وی در رشته و دانشگاه مدنظر افزایش خواهد یافت.

معدل لازم برای رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌های پیام‌نور

یکی از روش‌های پذیرش دانشجویان در دانشگاه پیام‌نور به صورت بدون کنکور است. دانشگاه پیام‌نور به دلیل شهریه پایین و تنوع رشته‌هایی که ارائه می‌دهد، توانسته است متقاضیان زیادی به سمت خود جذب کند. داوطلبین برای قبولی در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه پیام‌نور باید واجد شرایط باشند تا بتوانند در این رشته‌ها پذیرش شوند. با توجه به اینکه ظرفیت رشته‌های دانشگاه پیام‌نور بسیار کمتر از تعداد متقاضیان است، داوطلبین برای قبولی در رشته موردعلاقه خود باید دارای معدل مناسبی باشند، مخصوصاً برای رشته‌هایی که ظرفیت کمتری دارند. برای مثال رشته‌هایی مانند حقوق، مهندسی پزشکی، مهندسی نفت و… به دلیل اینکه تعداد متقاضیان این رشته‌ها زیاد و ظرفیت پذیرش کم است، در نتیجه اولویت با داوطلبینی است که دارای سوابق تحصیلی بهتر هستند.

حداقل معدل برای رشته‌های بدون کنکور دانشگاه پیام‌نور براساس ظرفیت پذیرش رشته‌ها تعیین می‌شود. این دانشگاه حداقل معدل خاصی برای پذیرش دانشجویان اعلام نکرده است. معدل موردنظر دانشگاه پیام نور برای پذیرش دانشجویان در رشته‌های بدون کنکور با توجه به آخرین مدرک تحصیلی متفاوت است:

 

معمولاً در دانشگاه پیام‌نور 4 دسته از داوطلبان ثبت‌نام می‌کنند:

  • 1. دسته اول داوطلبانی هستند که مدرک دیپلم نظام جدید رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی دوازدهم دارند و برای قبولی در دانشگاه پیام‌نور معدل کل دیپلم و همچنین معدل کتبی آنها بررسی می‌شود.
  • 2. دسته دوم داوطلبانی هستند که مدرک دیپلم نظام قدیم و مدرک پیش‌دانشگاهی دارند که برای قبولی در دانشگاه پیام‌نور معدل کل و معدل کتبی دیپلم و همچنین معدل پیش‌دانشگاهی آنها بررسی می‌شود.
  • 3. دسته سوم داوطلبانی هستند که مدرک دیپلم نظام جدید رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش را دارند که برای قبولی در دانشگاه پیام‌نور معدل کل دیپلم و همچنین معدل کتبی آنها بررسی می‌شود.
  • 4. دسته آخر نیز داوطلبانی هستند که با مدرک کاردانی قصد ثبت‌نام در دانشگاه پیام‌نور را دارند که معدل دیپلم و معدل کاردانی آنها بررسی می‌شود.

معدل لازم برای رشته‌های بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه فنی حرفه‌ای

داشتن مدرک دوره متوسطه برای ورود به دانشگاه علمی کاربردی کفایت می‌کند، زیرا  یکی از شرایط مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته برای ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه‌های علمی کاربردی، داشتن مدرک متوسطه در یکی از دوره تحصیلی است.  شرط معدلی که دانشگاه علمی کاربردی تعیین کرده است، به‌گونه‌ای است که اکثریت داوطلبین آن را دارا هستند.

افرادی که تصمیم به ادامه تحصیل در رشته‌های بدون کنکور گرفته‌اند، باید معدل دیپلمشان مورد تأیید دانشگاه باشد، داوطلبین باید معدل کمتر از 10 نداشته باشند، در غیر این صورت از تحصیل در این دانشگاه منع خواهند شد. از طرف دیگر این دانشگاه برای برخی از رشته‌های تحصیلی و پرتقاضای این دانشگاه نیز شرط معدل برقرار کرده است.

در پذیرش رشته‌های بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی هر داوطلب براساس معدل خود با دیگر شرکت‌کنندگان متقاضی رشته موردنظر خود وارد راقبت می‌شود. دانشگاه با توجه به ظرفیت رشته، افرادی که معدل بالاتری دارند را در اولویت قرار می‌دهد.

مدارک موردنیاز برای دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه فنی حرفه‌ای در مقطع کاردانی و کارشناسی:

  • 1. کاردانی پیوسته: معدل کل دیپلم نظری یا فنی
  • 2. کارشناسی ناپیوسته: معدل کل مدرک کاردانی
مدارک مورد قبول دانشگاه علمی کاربردی برای پذیرش بدون کنکور
مقطع مدرک مورد قبول از سوی دانشگاه علمی کاربردی معدل
کاردانی – دیپلم نظام سالی واحدی/ ترمی‌واحدی رشته‌های نظری، کاردانش، فنی حرفه‌ای و هنرستان – دیپلم نظام قدیم ۴ساله رشته‌های نظری، کاردانش، فنی حرفه‌ای و هنرستان معدل کل دیپلم
کارشناسی دیپلم نظام جدید رشته‌های نظری، کاردانش، فنی حرفه‌ای و هنرستان مدرک کاردانی پیوسته و ناپیوسته مورد تأیید وزارت علوم یا وزارت بهداشت معدل کل کاردانی

معدل لازم برای پذیرش رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد

یکی از مهم‌ترین تغییرات دانشگاه آزاد بدون کنکور این است که امسال شرط معدل ورود به دانشگاه آزاد بر اساس معدل کتبی و کل دیپلم است. شرط معدل دانشگاه آزاد بدون کنکور برای رشته‌های مختلف متفاوت است. افرادی که معدل بهتری دارند، شانس بیشتری برای پذیرش در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد را خواهند داشت. دانشگاه آزاد هیچ شرط معدل مشخصی تعیین نکرده است.

نظر به این که گزینش دانشجو در رشته‌های بدون کنکور بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) صورت خواهد گرفت؛ لذا کلیه متقاضیان شامل دیپلمه‌های نظام آموزشی (3-3-6) اعـم از (نظری، فنی حرفه‌ای و یا کاردانش)، نظام سالی واحدی یـا ترمـی واحدی، نظام قدیم چهارساله دبیرستان و همچنین دیپلمه‌های فنـی و حرفهای و کـاردانش نظـام قـدیم هنرسـتان کـه دارای مـدرک پیش دانشگاهی و یا کاردانی می‌باشند، بایسـتی معـدل کـل و یـا معدل کتبی خود را به صورت صحیح در تقاضـانامه ثبـتنـام اینترنتی درج نمایند. 

داوطلبان توجه داشته باشـند در صـورت مغایرت معدل کل و یا معدل کتبی واقعی با معـدل کـل و یـا معدل کتبی اعلام شده در تقاضـانامه ثبت‌نام از ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان ممانعـت به‌عمل‌آمده و قبـولی آنهـا لغـو می‌گردد.

اولویت پذیرش متقاضیان ثبت‌نام دانشگاه آزاد بدون کنکور براساس فاکتورهای زیر تعیین می‌شود:

  • 1. اولویت پذیرش در وهله اول با داوطلبانی است که از معدل بالاتری برخوردار هستند.
  • 2. در مرحله دوم بر اساس ظرفیت هر یک از رشته‌ها در مورد پذیرش داوطلبان تصمیم‌گیری خواهد شد.
  • 3. در مرحله سوم بررسی اولویت‌های انتخابی داوطلبان در انتخاب رشته، اولویت پذیرش متقاضیان انجام خواهد شد.

پرسش و پاسخ

برای ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه‌های دولتی هیچ معدل خاصی اعلام نشده است. داوطلبینی که شرایط ثبت‌نام در رشته‌های بدون کنکور را دارند و مدارک لازم برای فارغ‌التحصیلی را نیز دارا باشند، با هر معدلی که دارند، می‌توانند در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌های سراسری شرکت کنند.

تأثیر معدل در رشته‌های بدون کنکور به این صورت است که داوطلبینی که معدل بالاتری دارند در اولویت پذیرش قرار خواهند گرفت. از طرف دانشگاه غیرانتفاعی حداقل معدل لازم برای پذیرش در رشته‌های بدون کنکور اعلام نشده است، ازاین‌رو داوطلبین با هر معدلی که دارند می‌توانند در این رشته‌ها ثبت‌نام کنند.

در رشته‌هایی از دانشگاه پیام‌نور که ظرفیت پذیرش زیادی دارند، احتمال قبولی با معدل پایین نیز وجود دارد.

دانشگاه پیام‌نور برای پذیرش دانشجو در رشته‌های بدون کنکور هیچ شرط معدلی ندارد.

طبق اطلاعیه‌های دانشگاه علمی کاربردی، افراد باید دارای معدل بالای 10 باشند تا بتوانند در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه غیرانتفاعی شرکت کنند.

داشتن مدرک تحصیلی و معدل بالای 10 شروط لازم برای پذیرش در رشته‌های بدون کنکور در دانشگاه علمی کاربردی است.

برای پذیرش در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد، معدل کتبی و کل دیپلم ملاک است. داوطلبینی که دارای معدل مناسب‌تری هستند، شانس بالاتری برای اخذ پذیرش در رشته‌های بدون کنکور این دانشگاه را دارند.

اولویت پذیرش متقاضیان ثبت‌نام دانشگاه آزاد بدون کنکور در وهله اول با داوطلبانی است که از معدل بالاتری برخوردار هستند و در مرحله دوم بر اساس ظرفیت هر یک از رشته‌ها در مورد پذیرش داوطلبان تصمیم‌گیری خواهد شد و مرحله سوم بررسی اولویت‌های انتخابی داوطلبان در انتخاب رشته است.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x