جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

آخرین اخبار ترمیم معدل برای کنکور 1403

آخرین اخبار ترمیم معدل برای کنکور 1403
آخرین اخبار ترمیم معدل برای کنکور 1403
فهرست مطالب

تعداد دفعات مجاز ترمیم معدل منتشر شد. براساس بخشنامه ترمیم معدل 1403 به متقاضیانی که قبل از 08/05/1402  از فرصت ترمیم استفاده نموده اند، اجازه داده می‌شود یک بار دیگر نمرات امتحانات نهایی دروس مورد نظر خود را ترمیم نمایند. در این نوشتار توضیحات تکمیلی در مورد هزینه ترمیم معدل و زمان ثبت‌نام ترمیم معدل کنکور 1403 ارائه شده است.

با گزینه دو همراه باشید.

آخرین اخبار ترمیم معدل برای کنکور 1403

ترمیم معدل چیست؟

سازمان سنجش و آموزش کشور، قوانین جدیدی مبنی بر اعمال نمرات کسب شده توسط دانش‌آموزان تصویب کرده است. سازمان سنجش امکاناتی فراهم کرده است تا داوطلب بتواند نمرات سوابق تحصیلی خود را افزایش دهد و شانس قبولی خود را در کنکور بالا ببرد. ه این شرایط که فرد بتواند مجدد در آزمون‌ها شرکت کرده و نمره جدیدی به دست بیاورند را قانون ترمیم معدل می‌نامند. در قانون ترمیم معدل دانش‌آموزان ضمن دارا بودن شرایط تعریف شده می‌توانند یکبار دیگر در آزمون دروس مدنظر شرکت کرده و پس از آن در زمان ثبت‌نام در کنکور، سازمان سنجش نمره جدید را برای فرد در نظر می‌گیرد.

آزمون ترمیم معدل فرآیندی است که توسط سازمان آموزش‌وپرورش برگزار می‌شود. بنابراین شرکت در این آزمون‌ها و بهبود نمرات دروس، مستلزم پرداخت هزینه می‌باشد.

ترمیم معدل کنکور 1403

متقاضیان ایجاد سابقه تحصیلی و یا ترمیم نمره می‌توانند بر اساس ضوابط مربوطه و با درنظرگرفتن دیپلم و گروه آزمایشی مدنظر خود در امتحانات نهایی که وزارت آموزش وپرورش برگزار می‌کند، شرکت نمایند.

تاریخ برگزاری امتحانات ترمیم معدل 1403 خرداد ماه است.

زمان ثبت‌نام ترمیم معدل برای کنکور 1403

متقاضیان شرکت در امتحانات نهایی ترمیم می‌بایست بین ۳۰ تا ۴۵ روز پیش از امتحانات به مدارس بزرگسالان منطقه خود یا سایت آموزش‌وپرورش به نشانی my.medu.ir مراجعه کرده و در امتحانات ترمیم ثبت‌نام به عمل آورند.

نحوه ثبت‌نام ترمیم معدل برای کنکور 1403

دانش‌آموزان نظام جدید تحصیلی، نظام قدیم، فارغ التحصیلان کار و دانش و فنی حرفه ای و … می‌توانند با مراجعه به مدارس بزرگسالان و یا پایگاه اطلاع رسانی آموزش‌وپرورش، ثبت‌نام خود را برای ترمیم معدل انجام دهند.  داوطلبین از طریق سایت آموزش‌وپرورش باید به برنامه امتحانی نهایی توجه کنند و در موعد مقرر در آزمون شرکت کنند.  پس از شرکت در امتحان در صورت کسب نمره بهتر نسبت به نمره قبلی، نمره جدید برای فرد در نظر گرفته می‌شود و امتیاز آن در نتیجه کنکور اعمال خواهد شد.

داوطلبان برای انتخاب دروس و ثبت درخواست ترمیم معدل می‌توانند به پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش‌وپرورش به نشانی my.medu.ir مراجعه کرده یا به صورت حضوری به مدارس بزرگسالان یا مدرسه ای که قبلاً در آن فارغ التحصیل شده اند، مراجعه نمایند.

زمان برگزاری آزمون ترمیم معدل کنکور 1403

از نوبت امتحانات خرداد سال  1402و پس از آن، سابقه تحصیلی صرفاً شامل نتایج آزمون‌های نوبت خرداد است. زمان ثبت‌نام ترمیم معدل کنکور 1403 توسط سایت آموزش و پرروش اعلام می‌شود.

به عبارت دیگر، از این نوبت امتحانات به بعد، نمرات کسب شده در نوبت‌های شهریور و دی ماه به عنوان سابقه تحصیل لحاظ نخواهند شد.

شرایط ترمیم معدل برای کنکور 1403

شرایط ترمیم معدل برای کنکور 1403 در زیر ارائه شده است:

  • 1. از شرایط مهم شرکت در این طرح، داشتن مدرک دیپلم می‌باشد، بنابراین افرادی که هنوز مدرک دیپلم نگرفته اند و یا درسی از سال دهم یا یازدهم را پاس نکرده اند، مجاز به شرکت در امتحانات نهایی ترمیم نمی‌باشند.
  • 2. آزمون‌های ترمیم معدل ۱۴۰۳، تنها یک بار در سال در خرداد ماه برگزار می‌شود و شرکت کنندگان برای آزمون ترمیم معدل خرداد ماه آمادگی لازم را کسب نمایند
  • 3. نمرات کسب شده در امتحانات نهایی ترمیم، تأثیری بر روی معدل دیپلم شما نخواهد داشت. این نمرات برای سازمان سنجش آموزش کشور ارسال می‌شود و صرفاً در اعمال سوابق تحصیلی مؤثر است.

نمره کل سابقه تحصیلی در کنکور سراسری 1403

براساس مصوبات، برای هر متقاضی یک نمره کل سابقه تحصیلی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی وی با توجه به ضرایب سوابق تحصیلی ساخته می‌شود.

از آزمون سراسری سال  1403 و بعد از آن، همه متقاضیانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند اعم از:

  • 1. دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در تمام نظام‌های آموزش‌وپرورش
  • 2. طلاب حوزه‌های علمیه
  • 3. متقاضیانی که نمره خود را قبل از خرداد سال 1384 اخذ کرده اند.
  • 4. فارغ‌التحصیلان مدارس بین‌الملل
  • 5. دارندگان گواهینامه معادل دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی
  • 6. متقاضیان شرکت در گروه آزمایشی غیرمرتبط با دیپلم خود

 باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی از طریق شرکت در امتحانات نهایی نظام 3-3-6  که وزارت آموزش‌وپرورش برگزار می‌کند اقدام کنند. در غیر این صورت، برای هر درس که سابقه تحصیلی وجود نداشته باشد و متقاضی اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی در دروس عمومی و اختصاصی نکند، نمره خام آن درس که سابقه تحصیلی ندارد، صفر (0) لحاظ می‌شود. این نمره پس از تبدیل به نمره تراز در نمره کل سابقه تحصیلی محاسبه خواهد شد.

 

آخرین اخبار ترمیم معدل برای کنکور 1403

ترمیم معدل نظام قدیم برای کنکور 1403

داوطلبان نظام قدیم به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • 1. دسته اول نظام قدیم که دیپلم خود را بعد از سال 1384 دریافت کرده اند.
  • 2. دسته دوم نظام قدیم که دیپلم خود را قبل از سال 1384 دریافت کرده اند.

ترمیم معدل برای داوطلبین که دیپلم خود را بعد از سال 84 دریافت کرده اند.

داوطلبان نظام قدیمی که دیپلم خود را بعد از سال 84 دریافت کرده‌اند، تاثیر سوابق تحصیلی برای آن‌ها مشابه با داوطلبین نظام جدید است. این دسته از داوطلبین در صورتی که بخواهند نمرات خود را ارتقا دهند، می‌توانند در امتحانات ترمیم نمره شرکت کنند.

ترمیم معدل برای داوطلبین که دیپلم خود را قبل از سال 84 دریافت کرده اند.

وضعیت داوطلبان نظام قدیم که قبل از سال 84 دیپلم گرفته‌اند متفاوت است؛ این داوطلبان حتماً باید برای ایجاد سوابق تحصیلی اقدام کنند و یک بار تمام دروس نهایی پایه دوازدهم را امتحان دهند، در غیر این صورت 50 درصد سوابق تحصیلی را از دست می‌دهند.

 

ترمیم معدل برای داوطلبین خواهان تغییر رشته

این داوطلبان برای دریافت سهم سوابق تحصیلی باید دروس تخصصی رشته موردنظرشان را حتماً امتحان دهند. برای مثال تصور کنید که دارای دیپلم انسانی است و تمایل دارد در کنکور تجربی 1403 شرکت کند، این داوطلب فقط سهم سوابق تحصیلی مربوط به دروس عمومی را دارد و اگر برای دروس تخصصی رشته تجربی سابقه تحصیلی ایجاد نکند، سهم سوابق تحصیلی دروس تخصصی برای وی صفر خواهد بود.

چند بار می‌توان ترمیم معدل کرد؟

متقاضیانی که قبل از ابلاغ 08/05/1402  این مصوبه  از فرصت ترمیم استفاده نموده اند، اجازه داده می‌شود یک بار دیگر نمرات امتحانات نهایی دروس مورد نظر خود را ترمیم نمایند. لذا امکان ترمیم نمرات امتحانات نهایی برای افراد واجد شرایطی که پیش‌تر نسبت به ترمیم نمره اقدام نمودهاند، در نوبت امتحانی خرداد  1403 فراهم است.

متقاضیان ترمیم نمره، امکان ترمیم هر نمره‌ای را فقط در خردادماه هر سال دارند.

سایت آموزش‌وپرورش برای ترمیم معدل

سایت آموزش‌وپرورش برای ترمیم معدل به نشانی my.medu.ir است. داوطلبین در موعد مقرر باید نسبت به ثبت‌نام جهت ایجاد سابقه تحصیلی یا ترمیم معدل اقدام کنند.  

داوطلبان برای انتخاب دروس و ثبت درخواست ترمیم معدل می‌توانند به پنجره واحد خدمات الکترونیک آموزش‌وپرورش به نشانی my.medu.ir مراجعه کنند

هزینه ترمیم معدل برای کنکور 1403

هزینه ترمیم معدل برای کنکور 1403 در حال حاضر اعلام نشده است. اما براساس پیش بینی‌های انجام شده، هزینه ثبت‌نام ترمیم معدل 1403 ااز 20 هزار تومان تا 100 هزار تومان متغیر است. هزینه ترمیم معدل برای کنکور 1403 در برخی از مدارس متناسب با نوع منطقه، درس و یا واحدهای درسی متفاوت است. خشی از هزینه ثبت‌نام ترمیم معدل 1403، تحت عنوان مبلغ ثابت و بخش دیگر آن تحت عنوان هزینه متغیر از داوطلبان دریافت خواهد شد.

شرکت در آزمون ترمیم معدل که در امتحانات نهایی خردادماه برگزار می‌شود، مستلزم پرداخت هزینه خواهد بود. هزینه ثبت‌نام ترمیم معدل، هزینه‌ای است که برای هر یک از دروس به صورت مجزا در نظر گرفته شده است.

آیا نمرات کسب شده در ترمیم معدل در کارنامه درج می‌شود؟

نمرات جدیدی که داوطلبان در امتحانات ترمیم معدل کسب کرده‌اند، فقط به‌عنوان سوابق تحصیلی در نظر گرفته شده و در کارنامه آن‌ها درج نخواهد شد.

تأثیر معدل در کنکور سراسری 1403 به چه صورت است؟

تأثیر معدل در کنکور سراسری 1403 برای گروه‌های آزمایشی اصلی (ریاضی، تجربی و انسانی) در زیر ارائه شده است:  

  • 1. سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام 3-3-6 در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی آزمون سراسری 1403 به میزان 50 درصد با تأثیر قطعی است.
  • 2. میزان تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی – واحدی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال،1403، 37.5 درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی – واحدی 5 درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی (در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی  50درصد) است. همچنین سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور)  50 درصد است.

نکات مهم در مورد میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای گروه‌های هنر و زبان در زیر ارائه شده است:

  • 1. سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام 3-3-6 در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری 1403 به میزان 28 درصد با تأثیر قطعی و همچنین میزان تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی – واحدی در این گروه‌ها، 21 درصد با تأثیر قطعی است.
  • 2. میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی – واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی 7 درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی (در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی 28درصد)  است.

سهم نمره کل سابقه تحصیلی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور)  72درصد است.

پرسش و پاسخ

آزمون ترمیم معدل فرآیندی است که توسط سازمان آموزش‌وپرورش برگزار می‌شود. در این فرایند، داوطلبین می توانند نمرات امتحانات نهایی خود را بهبود بخشند.

از نوبت امتحانات خرداد سال  1402 و پس از آن، سابقه تحصیلی صرفاً شامل نتایج آزمون‌های نوبت خرداد است.

متقاضیان ترمیم نمره، امکان ترمیم هر نمره‌ای را فقط در خردادماه هر سال دارند.

برای داوطلبانی که دارای بیش از یک دیپلم هستند، نمره کل سابقه تحصیلی بر اساس بیشترین نمره تراز دروس مؤثر و معتبر محاسبه می‌شود.

معدل مدرک دیپلم (معدل کتبی و معدل کل) داوطلبانی که در آزمون‌های ترمیم نمره یا ایجاد سابقه شرکت می‌کنند، تغییر نمی‌کند و این نمرات (ترمیم، ایجاد) صرفاً در نمره کل سابقه تحصیلی که برای پذیرش در رشته محل‌های با آزمون کاربرد دارد، لحاظ می‌شوند.

متقاضی اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی در دروس عمومی و اختصاصی نکند، نمره خام آن درس که سابقه تحصیلی ندارد، صفر (0) لحاظ می‌شود. این نمره پس از تبدیل به نمره تراز در نمره کل سابقه تحصیلی محاسبه خواهد شد.

نمره کل سابقه تحصیلی یک‌مرتبه در هر سال اعلام و صرفاً برای پذیرش در همان سال معتبر است و برای سال‌های بعد با توجه به ضرایب آن سال محاسبه خواهد شد.

تاریخ برگزاری امتحانات ترمیم معدل 1403 خرداد ماه است.

داوطلبانی که می‌خواهند در کنکور غیرمرتبط با دیپلمشان شرکت کنند، برای دریافت سهم سوابق تحصیلی باید در امتحانات دروس تخصصی رشته موردنظرشان شرکت کنند.

دیپلمه‌های قبل از سال 84 برای دریافت سهم سوابق تحصیلی باید برای ایجاد سوابق تحصیلی اقدام کنند.

نمرات ترمیم معدل در کارنامه ثبت نمی‌شوند و روی معدل تأثیری ندارند، این نمرات فقط برای کنکور سراسری کاربرد دارند.

اگر داوطلب در امتحان ترمیم، نمره‌ای کمتر از نمره قبلی خود کسب کند، در این صورت از بین دو نمره داوطلب، بالاترین نمره برای وی لحاظ خواهد شد.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
5 ماه قبل

سلام بدون داشتن دیپلم ایا میشه در خرداد ماه ترمیم معدل انجام داد و هم دروس افتاده رو پاس کنم بنده هنوز دیپلم نگرفتم ۳تا درس افتاده دارم ایا راهی هست که بتوانم داخل خرداد ماه تمام دروس رو امتحان بدم حالا به طریقی شده حالا ترمیم معدل دیپلم مجدد به هر راهی شده امتحان بدم که برای کنکور تاثیر ۵۰ درصد نمرات جدید باشن چون نمرات قبلیم خیلی خرابن ایا راهی هست؟

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x