جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402
اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲
فهرست مطالب

داوطلبانی که اقدام به انتخاب رشته کنکور سراسری یا آزاد 1402 کرده اند، ممکن است به دلایلی از قبیل عدم اطلاع از کد رشته‌های ارائه شده، در چیدمان اولویت‌ها اشتباه کنند و در نهایت نسبت به رشته قبولی خود رضایت نداشته باشند و از رشته قبولی انصراف دهند. در این نوشتار همراه شما هستیم تا اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 را بیان کنیم.

با گزینه دو همراه باشید

اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

یکی از پرچالش‌ترین مراحل کنکور سراسری، فرایند انتخاب رشته است. هر گونه خطا و اشتباهی در این مرحله نارضایتی‌های زیادی به همراه دارد و سبب می‌شود که داوطلب در رشته موردعلاقه خود پذیرش نشود یا از ثبت‌نام در رشته محل قبولی خود خودداری کند.

اشتباهات رایج در انتخابات رشته کنکور سراسری 1402

اشتباه در انتخاب رشته در نتیجه ناآگاهی برخی نکات است. برخی از اشتباهاتی که داوطلبین ممکن است در انتخاب رشته انجام دهند شامل: عدم رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، درست واردنکردن اولویت‌های انتخابی در فرم، اشتباه زدن معدل در انتخاب رشته کنکور سراسری و… است. دانش‌آموزان باید با انتخاب رشته آگاهانه در محل دلخواه و متناسب با رتبه خود قبول شوند.

اگر موارد زیر را انجام دهید، ممکن است از رشته قبولی خود رضایت نداشته باشید.

عدم تحلیل صحیح کارنامه اولیه

اولین موردی که سبب اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری می‌شود، عدم تحلیل کارنامه است. کارنامه اولیه علاوه بر اطلاعات ثبت نامی و اطلاعات شناسنامه‌ای حاوی اطلاعاتی در مورد عملکرد داوطلب در جلسه کنکور است که نشان‌دهنده رتبه و ترازوی است. دانش آموزازن برای اینکه انتخاب رشته صحیحی داشته باشند باید تحلیل صحیحی از کارنامه داشته باشند. درصدهای اکتسابی در هر درس، تراز علمی، رتبه داوطلب در سهمیه و رتبه کشوری نشان‌دهنده این است که داوطلب در چه کد رشته محل‌هایی شانس قبولی دارد.

همین‌طور وضعیت مجاز یا غیرمجاز بودن داوطلب نیز در کارنامه مشخص می‌شود. داوطلبین باید مطابق با کارنامه خود بررسی کنند که در کدام یک  از دوره‌های روزانه، شبانه (نوبت دوم)، غیرانتفاعی، پیام‌نور، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد مجاز به انتخاب رشته هستند.

عدم مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته

یکی از اشتباهاتی که داوطلبین ممکن است در هنگام انتخاب رشته مرتکب شوند، عدم توجه کافی به دفترچه انتخاب رشته است. توجه داشته باشید که تمامی نکات مرتبط با انتخاب رشته در این دفترچه نوشته شده است. اگر داوطلبین به‌دقت دفترچه راهنما را مطالعه کنند می‌توانند انتخاب رشته صحیح و عاری از خطا داشته باشند.

اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

عدم توجه به رشته‌های بومی و کشوری در انتخاب رشته

از دیگر مشکلاتی که ممکن است داوطلبین در زمان انتخاب رشته با آن مواجه شوند، عدم توجه به رشته‌های بومی و کشوری است. رشته‌های بومی 80 درصد ظرفیت را به  داوطلبین آن ناحیه، استان یا قطب داوطلبین اختصاص می‌دهد و 20 درصد ظرفیت را به داوطلبین آزاد اختصاصی می‌دهد. اگر دانش‌آموزی رشته بومی که در آن شانس پذیرش کمی دارد را انتخاب کند و در آن پذیرش نشود ممکن است دچار سرخوردگی شود، اما باید بدین نکته توجه داشت که شانس قبولی رشته‌های بومی برای داوطلبین آن بوم بیشتر است.

عدم توجه به سهمیه در هنگام انتخاب رشته

یکی از نکات مهمی که باید در هنگام انتخاب رشته به آن توجه داشت، سهمیه است. در کنکور سراسری سهمیه‌های مختلفی اعمال می‌شود. برای مثال 30 درصد ظرفیت هر رشته محل به ایثارگران تعلق می‌گیرد و 70 درصد آن به داوطلبین آزاد اختصاص می‌یابد. از این 70 درصد باید توجه داشت که آیا این کد رشته محل، بومی است یا خیر.

عدم توجه به شهر محل تحصیل

یکی از اشتباهات انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدم توجه به فاصله شهر محل تحصیل است. اگر مسافت دانشگاه محل تحصیل تا محل زندگی شما دور است و شما قادر به تحمل این دوری نیستید، باید در این باره با خانواده خود مشورت کنید. شما باید چندین سال را دور از خانواده زندگی کنید و این مسافت را بین منزل یا دانشگاه بپیمایید، بنابراین کد رشته محل‌ها را با درنظرگرفتن این مورد، در فرم انتخاب رشته درج کنید.

اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

عدم توجه به میزان شهریه

بین دوره‌های موجود تنها دوره روزانه رایگان است و قبولی در دیگر دوره‌ها نیازمند این است که شهریه بپردازید؛ بنابراین بهتر است ابتدا از شهریه‌های دوره‌های غیر روزانه نوبت دوم، پیام‌نور، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان و آزاد مطلع شوید و سپس بر اساس آن کد رشته محل مربوطه را انتخاب کنید.

ممکن است داوطلبان فکر کنند که تحصیل در واحد بین‌الملل یک دانشگاه دولتی، رایگان است، درصورتی‌که تحصیل در پردیس‌های خودگردان صرفاً با پرداخت شهریه ممکن است. شهریه پردیس خودگردان نیز نسبت به سایر دوره‌ها بالاتر است.

عدم تکمیل فرم انتخاب رشته در روزهای ابتدایی

برای انتخاب رشته کنکور سراسری یک مهلت یک‌هفته‌ای در نظر گرفته می‌شود. برخی از متقاضیان این فرایند را به روزهای پایانی موکول می‌کنند و همین عامل سبب بی‌دقتی و عجله آنان در فرایند انتخاب رشته می‌شود؛ بنابراین برای پیشگیری از هر گونه اشتباه در درج کد رشته‌ها در فرم اینترنتی باید در روزهای ابتدایی این کار انجام شود.

عدم دریافت مشاوره از مشاوران باتجربه

انتخاب رشته مرحله حساسی است که انجام آن نیازمند دانش و تجربه است. توصیه گزینه دو به شما دانش‌آموزان عزیز این است که حتماً برای انجام مرحله انتخاب رشته از یک مشاوره تحصیلی کمک بگیرند. نرم‌افزار انتخاب رشته مجازی یک روش عالی برای مشاوره گرفتن جهت این فرایند است. نرم‌افزار انتخاب رشته گزینه دو با بهره‌مندی از هوش مصنوعی و الگوریتم هوشمند سبب یک انتخاب رشته دقیق و جامع می‌شود. دلیل موفق‌بودن این نرم‌افزار این است که گزینه دو به مدت 15 سال در این زمینه فعالیت داشته است و جامعه آماری موجود در پایگاه‌داده مشابه با جامعه آماری واقعی است، در نتیجه انتخاب رشته صحیح و دقیقی ارائه می‌دهد.

اشتباه واردکردن کد رشته محل‌ها در فرم انتخابی

یکی از اشتباهات رایج انتخاب رشته واردکردن کد رشته محل‌ها به صورت اشتباهی است. بعد از ثبت اولیه انتخاب‌ها باید رشته محل متناظر در فرم نمایش داده شود، درصورتی‌که رشته محل دیگری نمایش داده شد باید نسبت به اصلاح کد رشته اقدام شود.

تصمیم اشتباه احساسی در فرایند انتخاب رشته

ممکن است در زمان انتخاب رشته به دلیل عدم غلبه بر احساسات یک رشته را انتخاب کرده و از قبولی در آن منصرف شوید. توجه داشته باشید که در زمان اعلام نتایج کنکور اگر در آن رشته قبول شده باشید و در دانشگاه ثبت‌نام خود را انجام دهید باید مراحل انصراف از رشته را انجام دهید که این امر برای برخی از دوره‌ها نیازمند هزینه است.

چینش اشتباه کد رشته محل‌ها در فرم انتخاب رشته

یکی دیگر از اشتباهات رایج که دانش‌آموزان در زمان انتخاب رشته ممکن است با آن درگیر شوند، تکمیل اشتباه فرم انتخاب رشته است. برای انتخاب رشته باید ابتدا رشته‌هایی که احتمال قبولی شما در آن بسیار کم است وارد شود و سپس به درج کد رشته محل‌هایی که احتمال قبولی شما در آن زیاد است وارد شود، سپس در نهایت باید کد رشته محل‌هایی وارد شود که به صورت صددرصد در آن قبول می‌شوید.

اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

عدم توجه به مقطع تحصیلی کد رشته‌ها در زمان انتخاب رشته

یکی از رایج‌ترین اشتباهات داوطلبین در زمان انتخاب رشته عدم توجه به مقطع تحصیلی رشته‌ها است. برای مثال یک رشته در مقطع (کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری) ممکن است ارائه شود، در زمان انتخاب رشته باید به مقطع تحصیل توجه شود.   برای مثال یک داوطلب گروه آزمایشی انسانی ممکن است رتبه خوبی کسب کرده باشد و به مدیریت بانکی علاقه داشته باشد. اما با توجه به اینکه این رشته هم در مقطع کاردانی و هم در مقطع کارشناسی ارائه می‌شود، اما به دلیل عدم توجه به مقطع تحصیلی، دوره کاردانی را انتخاب کرده و کارشناسی این رشته را در دانشگاه‌های خوب از دست می‌دهد.

اشتباه واردکردن معدل در انتخاب رشته کنکور سراسری

یکی از دلایل دیگری که سبب انتخاب رشته اشتباه در کنکور سراسری می‌شود، واردکردن اشتباه معدل است. برخی از داوطلبین در زمان تکمیل فرم، اطلاعات خود را به‌درستی وارد نمی‌کنند و با اطلاعات اصلی مغایرت دارد. مغایرت معدل باعث ایجاد مشکلاتی در انتخاب رشته و یا پذیرش در دانشگاه محل قبولی می‌شود. قبل از هر اقدامی برای ثبت‌نام اطلاعاتی مثل معدل، سال فراغت از تحصیل و… باید دقت کافی را به کار برد.

عدم انتخاب رشته به دلیل بد بودن رتبه

برخی از داوطلبین ممکن است به دلیل کسب رتبه نامطلوب از انتخاب رشته خودداری کنند. این داوطلبین باید توجه کنند که انتخاب رشته اصولی و منطقی می‌تواند شانس قبولی آن‌ها را افزایش دهد. برای مثال اگر در اولویت‌های اول، انتخاب‌های خوش‌بینانه را درج کند و در انتخاب‌های بعدی، کد رشته محل‌هایی که با رتبه خود به‌احتمال زیاد قبول می‌شود را ثبت کند، ممکن است در رشته دلخواه پذیرش شد.

اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

عدم تکمیل 150 انتخاب توسط داوطلبین

یکی دیگر از مشکلاتی که داوطلبین در هنگام ثبت فرم اینترنتی انتخاب رشته با آن مواجه می‌شوند، عدم تکمیل 150 رشته انتخابی است. هر داوطلبی با هر رتبه‌ای بهتر است تمامی 150 انتخاب را انجام دهد تا شانس قبولی خود را افزایش دهد.

رتبه یک کنکور نیز باید 150 انتخاب رشته خود را انجام دهد و تنها به یک رشته اکتفا نکند؛ زیرا در زمان انتخاب رشته ممکن است رشته‌های بومی را انتخاب کرده باشید و با توجه به اینکه شما بومی آن منطقه نیستید، در نتیجه در همان تک انتخابتان قبول نشوید.

نحوه انتخاب رشته اصولی و دقیق

انتخاب 150 رشته از بین 2000 رشته مندرج در دفترچه، بحث پیچیده‌ای است که باید بادقت مورد بررسی قرار گیرد. هر داوطلب باید بر اساس رتبه و علایق، اولویت‌های خود را در فرم اینترنتی انتخاب رشته پیچیند.

بعد از رتبه، آن چیزی که شانس قبولی داوطلب را در کد رشته موردنظر افزارش می‌دهد، نحوه چینش کد رشته‌ها است. برای چینش صحیح کد رشته‌ها بهتر است از فرمول زیر استفاده کنید:

  1. 1. حدود 30 درصد از کد رشته‌ها باید مرتبط به انتخاب‌های خوش‌بینانه باشد. منظور انتخاب‌های خوش‌بینانه آن است که شانس قبولی داوطلب در این کد رشته‌ها بسیار کم است.

برای مثال احتمال قبولی داوطلب با رتبه 2000 در علوم پزشکی دانشگاه تهران کم است، اما به دلیل علاقه وی، این کد رشته و دانشگاه در فرم انتخاب رشته قرار می‌گیرد.

  1. 2. حدود 50 درصد از فرم انتخاب رشته باید شامل انتخاب‌های واقع‌بینانه باشد. منظور از انتخاب‌های واقع‌بینانه، آن دسته از رشته‌های یاست که احتمال قبولی داوطلب در آن زیاد است.

برای مثال، احتمال اینکه داوطلبی با رتبه 200 در رشته روان‌شناسی دانشگاه روزانه قبول شود، زیاد است.

  1. 3. حدود 20 درصد از فرم انتخاب رشته، مربوط به رشته‌هایی است که شانس قبولی داوطلب در آن بسیار زیاد است. به این موارد، انتخاب بدبینانه می‌گویند.

به‌عنوان‌مثال داوطلبی که رتبه 400 سهمیه را کسب کرده است، به طور حتم در دانشگاه‌های غیرانتفاعی پذیرش می‌شود.

بعدازاین انتخاب، سازمان سنجش وارد عمل می‌شود و از بین 150 انتخاب، انتخابی را برای داوطلب رقم می‌زند که شایسته وی است. این انتخاب به صورت تصادفی نیست و از روی اولویت علاقه داوطلب نسبت به سایر داوطلبین انجام نمی‌شود؛ بلکه از روی استحقاق و توانایی داوطلب در رشته انتخابی‌اش شکل می‌گیرد.

اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

نحوه ارزیابی انتخاب رشته توسط سازمان سنجش

شاید بسیار شنیده باشید که اولویت رشته انتخابی، احتمال قبولی در آن را بالا می‌برد. اما اگر کمی فکر کنید، متوجه خواهید شد که؛ اصلاً این‌طور نیست. برای مثال منصفانه نیست که یک فرد با رتبه 5 رقمی به دلیل اینکه رتبه اولش برق دانشگاه شریف بوده است، در این رشته قبول شود، اما فردی با رتبه دورقمی نتواند این رشته را به دست آورد؛ زیرا اولویت دومش، برق شریف بوده است.

البته انتخاب رشته درست و نحوه صحیح چیدمان انتخاب‌ها بسیار مهم است؛ اما برای سازمان سنجش اول رتبه افراد مهم است و سپس علایق وی در اولویت هستند.

سازمان سنجش فرم‌های انتخابی رشته را به ترتیب رتبه بررسی می‌کند. برای مثال ابتدا از رتبه یک شروع می‌کند و تا زمانی که در یک رشته محل پذیرش نشود، تمامی اولویت‌ها را بررسی می‌کند. سپس به سراغ رتبه دوم می‌رود و همین فرایند را برای این رتبه انجام می‌دهد.

برای مثال اگر شما رتبه 2000 باشید و در اولویت خود یک رشته تاپ در یک دانشگاه خوب را انتخاب کرده باشید تا زمانی که 1999 نفر قبل از شما تعیین تکلیف نشده باشند، فرم انتخابی شما مورد بررسی قرار نمی‌گیرد حتی اگر شما آن رشته را در اولویت خود قرار داده باشید.

عملکرد سازمان سنجش به‌هیچ‌عنوان عملکرد احساسی و بر طبق خواستۀ اول داوطلب نیست و به صورتی بنا شده که تمام رشته‌های انتخابی هر داوطلب مورد بررسی و توجه قرار بگیرند. حتی ممکن است، کسی در انتخاب 150 خودش پذیرفته شود و به دانشگاه راه یابد.

نرم‌افزار انتخاب رشته گزینه دو

گزینه دو یک نرم‌افزار بسیار دقیق و جامعه برای انتخاب رشته مجازی ارائه داده است. این نرم‌افزار از یک الگوریتم هوشمند بهره برده است که می‌تواند با الگویابی دقیق بین جوامع آماری یک انتخاب رشته خوب را ارائه دهد. نرم‌افزار انتخاب رشته گزینه دو یک مشاوره خوب و عالی به صورت رایگان به داوطلبین ارائه می‌دهد. از این فرصت غافل نشوید.

پرسش و پاسخ

عدم دانلود و مطالعه دفترچه انتخاب رشته، توجه‌نکردن به میزان شهریه دانشگاه انتخاب شده، عدم توجه به‌تناسب محل دانشگاه و محل سکونت داوطلب، عدم توجه به زمان انتخاب رشته از جمله اشتباهات رایج داوطلبین است.

یکی از رایج‌ترین اشتباه‌های انتخاب رشته بین داوطلبان، بی‌توجهی آن‌ها به مقطع تحصیلی (کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری) است.

یکی از اشتباهات برخی از داوطلبین عدم توجه به ظرفیت‌های بومی یک رشته است.

در زمان انتخاب رشته باید رشته محل‌های موردعلاقه خود را از دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ استخراج نموده و در هنگام چینش رشته محل‌ها در فرم انتخاب رشته علاوه بر علایق به‌تمامی عوامل مؤثر دیگر مانند شهریه، مسافت تا دانشگاه و کیفیت آن توجه کرد.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x