جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

اشتباه در مورد تراز کنکور سراسری 1403

اشتباه در مورد تراز کنکور سراسری 1403
تفاوت تراز کنکور و تراز امتحان نهایی چیست؟
فهرست مطالب

اشتباه در مورد تراز کنکور سراسری 1403 رخ داده است؟ نحوه محاسبه تراز کنکور و تراز معدل یا همان سوابق تحصیلی یک چالش اساسی برای داوطلبین است.  آیا حق داوطلبین در محاسبه تراز کنکور تضییع شده است؟ تراز معدل داوطلب بر چه اساسی محاسبه می‌شود؟ اگر شما هم در پی اخبار و حاشیه‌های زیاد دچار سردرگمی شده‌اید، بهتر است این مطلب را مطالعه کنید تا هر آنچه برای شما مبهم است، روشن و آشکار شود. در این مقاله به نحوه محاسبه تراز معدل و تراز کنکور پرداخته‌ایم. همچنین به علت تغییر تراز معدل در هر سال اشاره کرده‌ایم.

با گزینه دو همراه باشید.

تراز معدل و تراز کنکور چگونه محاسبه می‌شود؟

نمره کل سابقه تحصیلی و نمره کل آزمون اختصاصی

آیا به نظر شما محاسبه  اشتباه در مورد تراز کنکور سراسری 1403 و یا 1402 رخ داده است؟

در آزمون سراسری ۱۴۰۲ برای هر داوطلب یک نمره‌کل سابقه تحصیلی و یک نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ساخته شد (اگر داوطلب در هر دو نوبت آزمون اختصاصی شرکت کرده باشد دو نمره کل آزمون اختصاصی دارد).

  • نمره کل سابقه تحصیلی، میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس (اعم از دروس عمومی و تخصصی) سابقه تحصیلی است که این نمره‌کل توسط وزارت آموزش و پرورش محاسبه شده و برای ساخت نمره کل نهایی به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال شد.
  • نمره کل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات تراز شده آزمون اختصاصی (کنکور) بود. در واقع ضریب هر یک از دروس آزمون اختصاصی، وزن آن درس است.

پس از محاسبه این دو نمره‌کل (نمره کل سابقه تحصیلی و نمره کل آزمون اختصاصی) از ترکیب آنها نمره کل نهایی داوطلب محاسبه شد.

تراز کنکور چگونه محاسبه می‌شود؟

تراز کنکور 1403 به شیوه زیر محاسبه می‌شود.

  • 1. درصدی که داوطلب در هر کدام از درس‌ها در کنکور زده است، منهای میانگین کل داوطلبین در کنکور آن درس می‌شود.
  • 2. عدد به دست آمده تقسیم بر انحراف معیار می‌شود.
  • 3. در نهایت در یک عدد مشخص ثابت ضرب خواهد شد و تراز کنکور به دست می‌آید.

ترازی که هر داوطلب به دست می‌آورد، حاصل نمره خود منهای میانگین کل داوطلبین است.

تراز امتحان نهایی چگونه محاسبه می‌شود؟

  • 1. نمره‌ای که داوطلب در هر کدام از درس‌ها کسب کرده است، منهای میانگین کل داوطلبین در امتحان نهایی آن درس می‌شود.
  • 2. عدد به دست آمده تقسیم بر انحراف معیار می‌شود.
  • 3. عدد به دست آمده در نهایت در یک عدد مشخص ثابت ضرب خواهد شد و تراز به دست می‌آید.

ترازی که هر داوطلب به دست می‌آورد، حاصل نمره خود منهای میانگین کل داوطلبین است.

چرا تراز امتحان نهایی برای هر سال تغییر می‌کند؟

با توجه به پاراگراف بالا باید تا حالا پاسخ این سوال را پیدا کرده باشید. اما باز هم اگر دچار استرس و اخبار حاشیه‌ای شده‌اید و تصور می‌کنید که حق شما ضایع شده است، ادامه مطلب را بخوانید. همچنین شاید تصور کنید که اشتباه در مورد تراز کنکور سراسری 1403 رخ داده است که این همه داوطلبین معترض هستند؟ اصل قضیه چیست؟

ما دو بار در این مقاله تاکید کرده‌ایم که ” ترازی که هر داوطلب به دست می‌آورد، حاصل نمره خود منهای میانگین کل داوطلبین است. “

این جمله بدین معنا است که هر سال داوطلبین مختلف نمرات مختلفی کسب می‌کنند، در نتیجه میانگین نمرات کل داوطلبین در هر سال متغیر است. زمانی که نمره منهای میانگین نمره کل داوطلبین شود، معلوم است که هر سال این عدد یک عدد متغیر است، زیرا داوطلبین و نمرات آن‌ها در هر سال با هم فرق دارد.

برای شفافیت بیشتر موضوع بهتر است مثال زیر را بخوانید:

اگر یک داوطلب در امتحان نهایی 1400 در درس ریاضی نمره 20 گرفته باشد و همچنین میانگین نمرات درس ریاضی در سال 1400 نیز 10 باشد. تراز این داوطلب در امتحان نهایی به شیوه زیر محاسبه می‌شود:

  • 1. نمره 20 وی منهای 10 می‌شود. یعنی نمره داوطلب منهای میانگین درس ریاضی در امتحان نهایی سال 1400 می‌شود.
  • 2. عدد به دست آمده که 10 می‌شود تقسیم بر انحراف معیار خواهد شد.
  • 3. سپس عدد به دست آمده در عدد ثابت، ضرب خواهد شد.
  • 4. در نهایت عدد حاصله تراز داوطلب را نشان می‌دهد. شما تصور کنید که تراز داوطلب در درس ریاضی در امتحان نهایی 1400 عدد 9000 شده است.

حال تصور کنید که این داوطلب قصد دارد در کنکور 1403 شرکت کند و وارد دانشگاه شود. آیا باید همان تراز 9000 وی برای درس ریاضی لحاظ شود؟ خیر! زیرا گفتیم که ” ترازی که هر داوطلب به دست می‌آورد، حاصل نمره خود منهای میانگین کل داوطلبین است”. یعنی نمره داوطلب باید منهای میانگین کل داوطلبین سال 1403 شود.

حال اگر در سال 1403 دانش آموزان زیادی در درس ریاضی نمره خوبی کسب کرده باشند و میانگین کشوری در این درس عدد 15 باشد. حال برای محاسبه تراز نمره درس ریاضی باید مراحل زیر را طی کرد:

  • 1. نمره درس ریاضی داوطلب که 20 شده است را منهای 15 که میانگین نمره کل داوطلبین در این درس است، شود.
  • 2. سپس عدد به دست آمده تقسیم بر انحراف معیار شود.
  • 3. در نهایت حاصل در یک عدد ثابت ضرب شود. حاصل این ضرب نشان دهنده تراز است.
  • 4. تصور کنید که تراز داوطلب در این درس 7000 شده است.

حال به نظر شما تراز 9000 باید برای درس ریاضی در امتحان نهایی داوطلب لحاظ شود یا تراز 7000؟ مسلما تراز 7000. زیرا داوطلب در کنکور 1403 شرکت کرده است و باید با همان داوطلبین مقایسه شود. به همین دلیل است که نمره امتحان نهایی داوطلبین در هر سال تراز مختلفی دارد.

به صورت خلاصه: تراز نمرات امتحان نهایی در هر سال با میانگین نمرات داوطلبین در همان سال در نظر گرفته می‌شود.

آیا به نظر شما حق داوطلبین که در سال‌های گذشته امتحان نهایی داده‌اند و اکنون در کنکور شرکت کرده‌اند، ضایع شده است؟

از نظر مشاورین برجسته، خیر!

زیرا اگر یک داوطلب از یک کنکور با داوطلب در کنکور سال‌های قبل مقایسه می‌شد، آنگاه می‌توانستیم بگوییم که حق داوطلب ضایع می‌شود، اما اینکه در هر سال، داوطلبین با همدیگر مقایسه می‌شوند، به معنی تضییع حق نیست.

 

تراز کنکور سراسری 1403

آیا تراز کنکور هر سال تغییر می‌کند؟

تراز کنکور سال‌های قبل هر چقدر بوده است، مهم نیست. برای مثال تراز کنکور دی ماه فقط برای داوطلبینی که در دی ماه کنکور داده‌اند، لحاظ می‌شود. تراز کنکور تیر ماه هم برای تیرماهی لحاظ می‌شود.

اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا داوطلبی که قصد دارد با تراز کنکور سال گذشته در انتخاب رشته کنکور 1403 شرکت کند، کدام تراز را باید اعمال کند.؟

 

داوطلبینی که می‌خواهند با نمرات کنکور 1402 در سال 1403 انتخاب رشته کنند، به ادامه مطلب توجه کنند.

تراز کنکور تا ۲ سال اعتبار دارد،  یعنی ترازی که داوطلب آزمون سراسری یک بار کسب می‌کند، می‌تواند تا ۲ سال از آن استفاده کند. به عبارتی با همان تراز می‌شود تا ۲ سال انتخاب رشته کرد.

در واقع فرد داوطلب در کنکور ۱۴۰۲ دو نوبت و در کنکور ۱۴۰۳ دو نوبت توانایی شرکت در کنکور را دارد و نمره‌اش تا دو سال اعتبار دارد.

اما داوطلبان باید این نکته مهم را هم بدانند که این اعتبار مربوط به تراز آزمون سراسری است، اما تراز امتحانات نهایی هر سال تغییر می‌کند.

برای اینکه بیشتر در مورد نحوه محاسبه تراز کنکور سراسری بدانید، روی لینک کلیک کنید.

نحوه محاسبه تراز کل

تراز کل در کنکور همان نمره‌ای است که در نهایت داوطلبان مختلف با آن با همدیگر مقایسه می‌شوند. این تراز کل از دو قسمت تشکیل شده است؛ یک قسمت تراز آزمون کنکور و یک قسمت تراز سوابق تحصیلی است. سهم تراز کنکور و تراز امتحان نهایی هر کدام 50 درصد است.

محاسبه تراز برای هر درس به صورت جداگانه خواهد بود و تراز کل بر اساس تراز درس‌های مختلف تعیین می‌شود.

برای شفافیت بیشتر موضوع بهتر است مثال زیر را مطالعه کنید:

  • اگر شخصی در امتحان ریاضی نمره 19 گرفته باشد، فرض کنید که براساس محاسبات و میانگین نمرات داوطلبین، تراز وی در درس ریاضی 9000 شود. همچنین اگر این داوطلب در کنکور برای درس ریاضی تراز 8000 را کسب کرده باشد.
  • در نهایت تراز کل داوطلب برای درس ریاضی به صورت زیر محاسبه می‌شود:
نحوه محاسبه تراز کل

تفاوت تراز کنکور و تراز امتحان نهایی چیست؟

 در بالا به طور کامل به تفاوت تراز کنکور و تراز امتحان نهایی پرداخته ایم. تا قبل از سال 1402 هر داوطلب فقط نگرانی تراز آزمون کنکور را داشت. اما بعد از سال 1402 به دلیل تاثیر قطعی معدل در کنکور، تراز معدل یا تراز امتحان نهایی هم مهم شده است.

برای اینکه در مورد نحوه محاسبه تراز کنکور 1403 و تفاوت آن با سال های قبل بیشتر بدانید، روی لینک کلیک کنید.

پرسش و پاسخ

 تراز کنکور تا ۲ سال اعتبار دارد یعنی ترازی که داوطلب آزمون سراسری یک بار ثبت می‌کند، می‌تواند تا ۲ سال از آن استفاده کند یعنی با همان تراز می‌شود تا ۲ سال انتخاب رشته کرد.

برای سوابق تحصیلی، تراز سوابق تحصیلی و برای کنکور، تراز کنکور ثبت خواهد شد. یعنی تراز کل سال قبل مهم نیست، زیرا تراز سوابق تحصیلی تغییر می‌کند و به همین دلیل باید تراز کل مجددا محاسبه شود.

بله. تمامی داوطلبین سال 1403 با همدیگر مقایسه می‌شوند. یعنی داوطلبین که در امتحانات نهایی 1403 ثبت نام می‌کنند، هر نمره‌ای که به دست آورند با داوطلبین همان سال مقایسه می‌شوتد. در صورت کسب نمره یکسان توسط تمامی داوطلبین چه دوازدهمی‌ها و چه ترمیم معدلی‌ها، تراز یکسانی از سوابق تحصیلی به دست خواهد آمد.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x