جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

انتخاب رشته دانشگاه پیام‌نور

انتخاب رشته دانشگاه پیام‌نور
انتخاب رشته دانشگاه پیام نور
فهرست مطالب

یکی از دوره های تحصیلی دانشگاهی شهریه پرداز، دوره پیام‌نور است. انتخاب رشته دوره پیام‌نور در فرم انتخاب رشته دانشگاه سراسری انجام می‌شود. برخی از داوطبین بنا بر شرایطی، اقدام به انتخاب رشته پیام نور می کنند. نکات مهمی که باید در مورد انتخاب رشته دانشگاه پیام‌نور رعایت کنید را در این نوشتار ارائه کرده ایم. 

با گزینه دو همراه باشید.

انتخاب رشته دانشگاه پیام‌نور

نکات مهم و کاربردی در انتخاب رشته پیام‌نور

دانشگاه پیام‌نور بر اساس تصمیمات شورای‌عالی با پذیرش اولین گروه دانشجو در مهرماه سال 1367 تأسیس شد. بنای این دوره آموزشی بر مبنای نیمه‌حضوری است.  از مزایای نظام آموزشی دانشگاه پیان نور می‌توان به دانشجو محوری، امکان مطالعه مستقل دانشجو و… اشاره کرد. همچنین شهریه دانشگاه پیام‌نور نسبت به دانشگاه آزاد کمتر است و مدرک آن برای پذیرش خارج از کشور نیز اعتبار دارد. یکی از مهم‌ترین اهداف برقرارشدن دانشگاه پیام‌نور، فراهم‌کردن پوشش آموزش عالی برای همه افرادی است که به علتی از نظر زمانی و مکانی به شرایط آموزش دسترسی ندارند.

مقطع کارشناسی در انتخاب رشته دانشگاه پیام‌نور

دانشگاه پیام‌نور در مقطع کارشناسی از طریق دفترچه کنکور سراسری گزینش را انجام می‌دهد. در دانشگاه پیام تور برای مقطع کارشناسی دو نوع گزینش وجود دارد که شامل پذیرش از طریق آزمون سراسری و همچنین پذیرش بدون کنکور خواهد بود.

شهریه دانشگاه پیام‌نور در دفترچه انتخاب رشته پیام‌نور

دانشگاه پیام‌نور طبق مقررات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری از متقاضیان شهریه اخذ می‌کند. داوطلبین می‌توانند از شهریه‌های رشته‌های دانشگاه پیام‌نور از طریق وب‌سایت اطلاع‌رسانی دانشگاه پیام‌نور اطلاع پیدا کنند.

سیستم گزینش دانشجو بر اساس دفترچه انتخاب رشته پیام‌نور

همان‌طور که در دفترچه انتخاب رشته پیام‌نور در سال‌های قبل ذکر شده است، تمامی گزینش‌های مربوط به دانشگاه پیام‌نور به صورت بومی ناحیه‌ای است. در یک ناحیه چندین استان وجود دارد و داوطلبین بایستی ابتدا انتخاب رشته خود را بر اساس ناحیه انجام دهند و سپس رشته‌های ناحیه دیگر را نیز انتخاب کنند.

نوع پذیرش رشته‌ها بر اساس دانشگاه

ابتدا بهتر است نوع پذیرش رشته‌ها بر اساس نوع دانشگاه را بدانید. به صورت کلی دوره‌های دانشگاهی به صورت زیر است:

  1. 1. تمامی رشته‌های دانشگاه آزاد، ظرفیت مازاد، پردیس خودگردان و مجازی به صورت‌پذیرش کشوری بدون بومی گزینی انجام می‌شود.
  2. 2. تمامی رشته‌های دوره شبانه و نیمه‌حضوری به صورت بومی استانی انجام می‌شود.
  3. 3. دوره روزانه به رشته‌های آن بستگی دارد.
انتخاب رشته دانشگاه پیام‌نور

منظور از رشته‌های بومی استانی چیست؟

رشته‌های بومی استانی آن دسته از رشته‌ها گفته می‌شود که در اکثر استان‌های کشور ارائه می‌شود و از نظر بازار کار در هر استان به متخصصین این رشته‌ها نیاز است.

منظور از رشته‌های بومی ناحیه‌ای چیست؟

بعضی از رشته‌های دانشگاهی در استان بومی داوطلب ارائه نمی‌شود در نتیجه می‌تواند از دانشگاه‌های استان مجاور انتخاب رشته کند. به این رشته‌ها، رشته‌های ناحیه‌ای گفته می‌شود. کشور ایران به 9 ناحیه تقسیم شده و داخل هر ناحیه چند استان که از نظر موقعیت مکانی در مجاورت هم هستند، قرار دارند. در زیر لیست ناحیه‌های کشور را با هم مرور می‌کنیم:

نواحی کشور
نواحی بومی استان‌های تابعه
ناحیه یک تهران، البرز، زنجان، سمنان، قزوین، قم، مرکزی
ناحیه دو آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل
ناحیه سه اصفهان، چهارمحال بختیاری، یزد
ناحیه چهار سیستان و بلوچستان، کرمان
ناحیه پنج بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان
ناحیه شش کردستان، کرمانشاه، همدان
ناحیه هفت ایلام، خوزستان، لرستان
ناحیه هشت خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی
ناحیه نه گلستان، مازندران، گیلان

رشته‌های بومی قطبی چیست؟

از تجمیع چند ناحیه مجاور به هم قطب تشکیل شده می‌شود. تعدادی از رشته‌ها که در برخی از نواحی وجود نداشته؛ اما در چند ناحیه بومی مجاور قرار دارند، نحوه پذیرش آن‌ها به صورت بومی قطبی است. کشور ایران از تجمیع چند قطب به وجود آمده است. در زیر لیست قطب‌های کشور را با هم مرور می‌کنیم.

قطب های کشور
قطب‌های بومی استان‌های تابعه
قطب یک تهران، البرز، زنجان، سمنان، قزوین، قم، مرکزی؛ گلستان، گیلان، مازندران
قطب دو خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کرمان
قطب سه آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه و همدان
قطب چهار اصفهان، چهارمحال بختیاری، یزد، ایلام، خوزستان، لرستان
قطب پنج بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان

گزینش رشته‌های کشوری

به رشته‌هایی که در تمامی قطب‌ها ارائه نشده و تنها در تعدادی از دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند، رشته‌های کشوری می‌گویند. ظرفیت پذیرش رشته‌های کشوری به نسبت متقاضیان شرکت‌کننده در هر سهمیه کنکور سراسری تقسیم می‌شود.

نکات مهم در انتخاب رشته دانشگاه پیام نور

نکات مهمی که باید در انتخاب رشته دانشگاه پیام به آن توجه داشت در زیر ارائه شده است:

  1. داوطلبین باید بدانند که در سیستم آموزش دانشگاه پیام‌نور برخی از دروس به صورت نیمه‌حضوری برگزار می‌شود.
  2. از آن جایی که تمامی کتاب‌های دانشگاه پیام‌نور برای هر رشته در کلیه دانشگاه‌های سراسر کشور یکسان است؛ لذا دانشگاه‌های مختلف تفاوتی از لحاظ منابع مطالعه برای امتحانات ندارند.
  3. افرادی که در انتخاب رشته دانشگاه پیام‌نور شرکت می‌کنند و در یک‌رشته پذیرش می‌شوند باید بدانند که محدودیتی برای شرکت مجدد در کنکور سراسری ندارند و می‌توانند مجدد در کنکور شرکت کنند.
  4. ازآنجایی‌که دانشگاه پیام‌نور از داوطلبان شهریه اخذ می‌کند؛ لذا داوطلبان در پایان اتمام تحصیل خود در دانشگاه پیام‌نور تعهد خدمت نداشته و نیازی به آزادسازی مدرک تحصیلی خود و گذراندن تعهد خدمت ندارند.
  5. کلیه کسانی که در انتخاب رشته دانشگاه پیام‌نور شرکت می‌نمایند به این نکته توجه داشته باشند که بعد از فارغ‌التحصیلی همانند سایر مدارکی که از دیگر دانشگاه‌های سراسری و یا غیردولتی اخذ شده‌اند می‌توانند در آزمون تحصیلات تکمیلی شرکت نمایند و تفاوتی از لحاظ دید مدرکی برای شرکت آنها در کنکور کارشناسی ارشد و یا دکتری وجود ندارد.
انتخاب رشته دانشگاه پیام‌نور

ثبت‌نام و تحصیل در دانشگاه پیام‌نور

ثبت‌نام و تحصیل در دانشگاه پیام‌نور به دو صورت با آزمون و بدون آزمون امکان‌پذیر است. برای شرکت در رشته‌های با آزمون دانشگاه‌های مذکور لازم است تا ابتدا با مراجعه به سایت ثبت‌نام کنکور، در آزمون سراسری شرکت کرده و رتبه قبولی در رشته موردنظر خود را به دست آورند. در مقابل رشته‌های بدون کنکور دانشگاه پیام‌نور نیاز به ثبت‌نام کنکور سراسری ندارند و می‌توانند بر اساس سوابق تحصیلی خود برای ورود به این دانشگاه اقدام کنند.

دفترچه دانشگاه پیام‌نور

دفترچه دانشگاه پیام‌نور برای داوطلبین و متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه پیام‌نور در هر دوره بدون کنکور و با کنکور سالانه توسط سازمان سنجش منتشر می‌شود. تمامی داوطلبین می‌توانند در صورت داشتن شرایط لازم برای تحصیل در این دانشگاه اقدام به دریافت دفترچه انتخاب رشته پیام‌نور کرده و از لیست رشته‌های ارائه شده در این دانشگاه‌ها مطلع می‌شوند.

روند انتخاب رشته برای تمامی دوره‌های دانشگاهی بسیار حساس است و لازم است تا متقاضیان با آگاهی کامل اقدام به انتخاب رشته کنند.

انتخاب رشته دانشگاه پیام‌نور

زمان انتشار دفترچه دانشگاه پیام‌نور

کلیه داوطلبین و متقاضیان ثبت‌نام در دوره با کنکور و بدون کنکور دانشگاه پیام‌نور باید در زمان تعیین شده اقدامات لازم را برای دانلود انتخاب رشته پیام‌نور انجام دهند. دررابطه‌با زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته پیام‌نور باید گفت احتمال در اواسط مردادماه منتشر خواهد شد.

اولین بخش دفترچه انتخاب رشته پیام‌نور

اولین بخش از دفترچه پیام‌نور شامل شرایط و ضوابط موردنیاز برای ثبت‌نام است. به‌عبارت‌دیگر در این قسمت دررابطه‌با کلیه شرایط عمومی و اختصاصی در نظر گرفته شده برای ثبت‌نام، تسهیلات و سهمیه‌های اختصاص‌یافته به داوطلبین، مراحل لازم برای ثبت‌نام اینترنتی و مدارک لازم برای ثبت‌نام ارائه شده است.

دومین بخش دفترچه انتخاب رشته پیام‌نور

دومین بخش از دفترچه انتخاب رشت پیام‌نور به ذکر شرایط و توضیحات کلی دررابطه‌با نحوه انتخاب رشته در این دوره و همین‌طور جذب و پذیرش دانشجو اختصاص دارد. پس از دانلود دفترچه می‌توانید مواردی همچون جذب و گزینش دانشجویان در دوره بدون آزمون دانشگاه پیام‌نور و ضریب تأثیر سوابق تحصیلی را مشاهده کنید.

سومین بخش از دفترچه انتخاب رشته پیام‌نور

سومین بخش از دفترچه انتخاب رشته پیام‌نور انواع فرم انصراف از دانشگاه برای افراد شاغل به تحصیل و فرم انتخاب رشته اینترنتی ارائه شده است.

لیست رشته‌های بدون آزمون ارائه شده در دانشگاه پیام نور

لیست رشته‌های بدون آزمون دانشگاه پیام‌نور در جدول زیر ارائه شده است.

لیست رشته‌های بدون آزمون ارائه شده در دانشگاه پیام نور
مهندسی کامپیوتر عکاسی فقه و مبانی حقوق اسلامی مهندسی کامپیوتر
روزنامه‌نگاری گردشگری روان‌شناسی روزنامه‌نگاری
مدیریت دولتی زبان و ادبیات عربی زبان و ادبیات فارسی مدیریت دولتی
مدیریت بازرگانی هنر اسلامی علوم تربیتی مدیریت بازرگانی
صنایع‌دستی هنرهای صناعی مهندسی معماری صنایع‌دستی
فرش علوم قرآن و حدیث اقتصاد فرش
حسابداری مترجمی زبان انگلیسی زمین‌شناسی حسابداری
حقوق روابط‌عمومی شیمی کاربردی حقوق
فلسفه و کلام اسلامی علوم ورزشی ارتباط تصویری فلسفه و کلام اسلامی
مدیریت صنعتی علوم سیاسی مشاوره مدیریت صنعتی
جامعه‌شناسی کاردانی حسابداری کاردانی بیمه جامعه‌شناسی
مهندسی برق علوم و مهندسی صنایع غذایی مهندسی مدیریت پروژه مهندسی برق
ریاضیات و کاربردها زیست‌شناسی سلولی مولکولی زیست‌شناسی دریا ریاضیات و کاربردها
مهندسی عمران علوم دامی مهندسی نفت مهندسی عمران
طراحی صنعتی فیزیک شیمی محض طراحی صنعتی
برنامه‌ریزی اجتماعی و تعاون مهندسی پزشکی مهندسی شهرسازی برنامه‌ریزی اجتماعی و تعاون
مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی اقتصاد کشاورزی مرمت بناهای تاریخی مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی
طراحی پارچه جغرافیا هتلداری طراحی پارچه
مدیریت امور بانکی آموزش زبان انگلیسی معماری داخلی مدیریت امور بانکی

ظرفیت انواع رشته‌های ارائه شده دانشگاه پیام‌نور

ظرفیت دانشگاه و این که هر ساله چه تعداد دانشجو در آن‌ها پذیرفته می‌شوند هر ساله متفاوت است. به صورت کلی ظرفیت دانشگاه پیام‌نور در انواع و اقسام رشته‌های تحصیلی چه در دوره بدون کنکور و چه دوره با کنکور زیاد است.

میزان شهریه برای هر ترم تحصیلی در دانشگاه پیام‌نور

اگر تصمیم به ادامه تحصیل در دانشگاه پیام‌نور دارید باید در مورد شهریه آن نیز پیگیر باشید. شهریه پیام‌نور نسبت به دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه آزاد و خودگردان پایین‌تر است. در دانشگاه پیام‌نور هزینه‌های زیادی اخذ نمی‌شود؛ زیرا دانشگاه نیمه‌دولتی نیست. البته باید ذکر شود که مدرک دانشگاه‌های پردیس خودگردان و آزاد نسبت به دانشگاه پیام‌نور معتبرتر است.

دانلود دفترچه انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه پیام‌نور مهر ۱۴۰۲

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، دفترچه راهنمای ثبت‌نام دانشگاه پیام‌نور هم‌زمان با آغاز ثبت‌نام و یا مدتی قبل از آغاز ثبت‌نام در سایت سنجش دانشگاه پیام‌نور به نشانی sanjesh.org منتشر می‌شود. با توجه به اینکه دانشگاه پیام‌نور 2 بار در سال برای ورودی مهر و بهمن پذیرش دارد، در هر دوره دفترچه جدید منتشر می‌شود. سازمان سنجش دفترچه انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه پیام‌نور مهر 1402 را هم‌زمان با زمان ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه پیام‌نور سال جاری منتشر کرده است. دفترچه انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه پیام‌نور و کنکور سراسری با هم ادغام شده است.

انتخاب رشته دانشگاه پیام‌نور

شرایط دفترچه انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه پیام‌نور

متقاضیان پذیرش رشته‌های بدون کنکور و بدون آزمون دانشگاه پیام‌نور باید در مرحله اول شرایط و ضوابط پذیرش اعلام شده برای این دانشگاه‌ها را بررسی کنند. در نهایت داوطلبان واجد شرایط ذکر شده می‌توانند با مدارک موردنیاز برای رشته موردنظر خود ثبت‌نام کنند.

شرایط عمومی بدون کنکور دانشگاه پیام‌نور مهر ۱۴۰۲ ‌

  • 1. اعتقاد به دین اسلام و یا یکی از ادیان رسمی ذکر شده در قانون اساسی ایران
  • 2. عدم عضویت در گروه‌ها و سازمان‌های سیاسی غیرقانونی
  • 3. عدم عناد و دشمنی با نظام جمهوری اسلامی
  • 4. عدم اعتیاد و احراز فساد اخلاقی

شرایط اختصاصی بدون کنکور دانشگاه پیام‌نور مهر ۱۴۰۲ ‌

  • 1. فارغ‌التحصیلی داوطلبان حداکثر تا تاریخ 31 شهریور 1402 برای ورودی مهر
  • 2. فارغ‌التحصیلی داوطلبان حداکثر تا تاریخ 30 بهمن 1402 برای ورودی بهمن
  • 3. پذیرش بر اساس معدل کتبی دیپلم برای رشته نظری و معدل کل دیپلم برای فنی و حرفه‌ای و کاردانش
  • 4. انتخاب 100 رشته محل برای ورودی مهر
  • 5. تعداد انتخاب 100 رشته محل برای ورودی مهر و بهمن از لیست رشته‌های بدون کنکور دانشگاه پیام‌نور
  • 6. تفاوت درصد اعمال سوابق تحصیلی با توجه به نوع دیپلم و گروه آزمایشی
  • 7. پذیرش دانشجو فقط در مقطع کارشناسی پیوسته (لیسانس)
  • 8. داشتن مدارک تحصیلی دیپلم + پیش‌دانشگاهی، دیپلم + کاردانی، دیپلم نظام جدید 3-3-6 و یا دیپلم چهار‌ساله نظام قدیم در هر یک از رشته‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و یا کار و دانش

پرسش و پاسخ

دفترچه از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود.

پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته از سوی سازمان سنجش داوطلبان، می‌توانند لیست رشته محل‌های ارائه شده را در فصل دوم این دفترچه مشاهده کنند.

دفترچه هم‌زمان با آغاز زمان ثبت‌نام منتشر می‌شود.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x