جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

با هر معدلی چه رشته‌ ای در دانشگاه!

با هر معدلی چه رشته‌ ای در دانشگاه!
با هر معدلی چه رشته‌ای در دانشگاه می‌توان قبول شد؟
فهرست مطالب

با هر معدلی چه رشته ای در دانشگاه می توان قبول شد؟ آیا با هر معدلی می‌توان در رشته‌های خوب در دانشگاه قبول شد؟ اگر این سوال را قبل از سال 1400 می‌پرسیدید، می‌گفتیم بله! اما از سال 1402 به صورت قطعی می‌توانیم بگوییم خیر. علت چیست؟ به دلیل تاثیر قطعی معدل در نتیجه نهایی کنکور، هر فردی که معدل بالا داشته باشد، شانس قبولی بیشتری خواهد داشت و بالعکس، هر فردی که معدل پایین داشته باشد، شانس قبولی وی کاهش خواهد یافت. چرا؟ زیرا تاثیر معدل در تعیین نمره کل نهایی کنکور به صورت 50 درصد است. یعنی 50 درصد معدل و 50 درصد نمره خود کنکور در تعیین نمره کل تاثیر می‌گذارد. 

با گزینه دو همراه باشید.

با هر معدلی چه رشته‌ای در دانشگاه!

با کدام تراز می‌توان رشته‌های تاپ قبول شد؟

با هر معدلی چه رشته ای می توان در دانشگاه قبول شد؟ برای این سوال شما باید به تراز توجه کنید.

اگر میانگین ترازهای داوطلبی بالای 9500 باشد، می‌تواند خیالش از بابت قبولی در رشته‌های تاپ راحت باشد و برای تراز بالای 8800 هم بسته به انتخاب رشته، داوطلب شانس نسبتا خوبی برای قبولی در رشته‌های پرطرفدار خواهد داشت. 

در کنکور کدام تراز مهم است؟ آیا پشت کنکوری ها با تراز سوابق تحصیلی 1402 سنجیده می شوند یا با تراز سوابق تحصیلی در سال 1403؟ سخت شد؟ روی مقاله کلیک کنید تا این سوال برای شما شفاف شود. 

آیا معدل 19 یعنی عدم قبولی در رشته‌های تاپ؟

معدل 19 زمانی یک معدل خوب محسوب می‌شد. اما از سال 1402 می‌توان گفت که فقط معدل 20 می‌تواند یک معدل خوب به حساب آید. اما چرا؟

زیرا معدل تاثیر 50 درصدی در کنکور دارد. هر چقدر معدل بالا باشد، شانس قبولی در رشته‌های پرطرفدار نیز بیشتر خواهد شد. اما آیا معدل 19 یعنی خداحافظی با رشته‌های تاپ؟

لزوما نمی‌توان به صورت قطعی گفت که فردی که معدل 19 دارد در رشته‌های تاپ قبول نمی‌شود، زیرا:

  1. 1. معدل هر داوطلب با معدل داوطلبین در همان سال مقایسه می‌شود.
  2. 2. ثانیا با کسب درصد‌های بسیار بالا در کنکور می‌توان معدل 19 را جبران کرد.
  3. اینکه سوال با هر معدلی چه رشته ای بسیار شنیده می شود، این است که معدل بسیار مهم شده است، اما منظور از معدل نمره خود معدل نیست، بلکه تراز به دست آمده از آن است. 
 

داوطلبین عزیز سوال با هر معدلی چه رشته ای از سال 1402 بسیار اهمیت دارد، زیرا معدل تاثیر 50 درصدی در نتیجه کنکور دارد.

شانس قبولی با معدل کم چقدر است؟

با هر معدلی چه رشته ای ؟ یک سوال است که برای هر داوطلبی پیش می آید، اما بهتر است به شما شفاف پاسخ بدهیم. اگر معدل شما پایین است، شانس قبولی در رشته‌های خوب را از دست خواهید داد، مگر اینکه در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنید.

با توجه به اخبارهایی که در مهر و آبان منتشر شد، قرار بر این بود که هر داوطلب فقط یک بار حق ترمیم معدل را داشته باشد. این بدین معنا بود که داوطلبینی که سال گذشته در امتحانات ترمیم معدل شرکت کرده بودند، دیگر اجازه شرکت در ترمیم معدل را نداشتند، اما بعدا خبری منتشر شد که خیال داوطلبین را راحت کرد. یعنی به داوطلبین اجازه ترمیم معدل مجدد در خرداد ماه داده شد.


تراز معدل چگونه محاسبه می‌شود؟

  • برای اینکه بدانید با هر معدلی چه رشته ای می توان در دانشگاه قبول شد، به نمره معدل نیاز دارید، بلکه به تراز به دست آمده از معدل نیاز دارید، به همین دلیل نیاز است که تراز معدل را بدانید. 
  • نمره‌ای که داوطلب در هر  کدام از درس‌ها کسب کرده است، منهای میانگین کل داوطلبین در امتحان نهایی آن درس می‌شود.
  • 2. عدد به دست آمده تقسیم بر انحراف معیار می‌شود.
  • 3. عدد به دست آمده در نهایت در یک عدد مشخص ثابت ضرب خواهد شد و تراز به دست می‌آید.

ترازی که هر داوطلب به دست می‌آورد، حاصل نمره خود منهای میانگین کل داوطلبین است.

اگر یک داوطلب در امتحان نهایی 1403 در درس ریاضی نمره 20 گرفته باشد. میانگین نمرات درس ریاضی در سال 1403 نیز 10 باشد. تراز معدل این داوطلب در امتحان نهایی به شیوه زیر محاسبه می‌شود:

  • 1. نمره 20 وی منهای 10 می‌شود. یعنی نمره داوطلب منهای میانگین درس ریاضی در امتحان نهایی سال 1403 می‌شود.
  • 2. عدد به دست آمده که 10 می‌شود، تقسیم بر انحراف معیار خواهد شد.
  • 3. سپس عدد به دست آمده در عدد ثابت، ضرب خواهد شد.
  • 4. در نهایت عدد حاصله تراز معدل داوطلب را نشان می‌دهد.
  • آیا می خواهید بدانید که نحوه محاسبه تراز کل کنکور چگونه است ؟ پس کلیک کنید. 

حق ضایع شده داوطلبین در محاسبه تراز معدل ! آری یا خیر؟

تراز نمرات نهایی یا تراز معدل بسته به درجه سختی سوالات هر سال و عملکرد داوطلبان در امتحانات نهایی آن سال متغیر است، زیرا:

” ترازی که هر داوطلب به دست می‌آورد، حاصل نمره خود منهای میانگین کل داوطلبین است.

با این حساب نمی‌توان گفت که حق داوطلبین ضایع شده است، زیرا اگر داوطلبی در یک درس نمره 20 گرفته باشد، تراز آن نمره با توجه به میانگین سایر داوطلبین برای مثال 90000 خواهد بود. اما اگر همین داوطلب بخواهد با داوطلبین سال بعد کنکور بدهد، تراز نمره 20 وی ممکن است 90000 نشود، شاید بیشتر و شاید کمتر شود.

تفاوت تراز کنکور 1403 با تراز کنکور سال قبل در چیست ؟ با خواندن این مطلب می توانید پی ببرید که آیا حق پشت کنکوری ها ضایع شده است یا خیر؟

 

 مثلا نمره 19 سال گذشته ترازی کاملا متفاوت با نمره 19 امسال خواهد داشت. برای اینکه قضیه تفاوت تراز نمرات نهایی را بهتر متوجه شوید، به مثال واقعی زیر توجه کنید:

دانش‌آموزی با معدل 19.33 در ترمیم نمره شهریور 1401، موفق به کسب تراز 8800 شد اما دانش‌آموزی با معدل 19.30 در ترمیم نمره خرداد 1402 تراز 10050 را کسب کرده است. علت این تفاوت چیست؟ علت این تفاوت این است که نمره هر داوطلب در هر درس منهای میانگین نمرات داوطلبین همان درس در همان سال می‌شود. یعنی فردی که نمره درسی را 20 گرفته باشد، این 20 منهای میانگین داوطلبین همان درس در همان سال می‌شود.

اشتباه در مورد تراز کنکور سراسری 1403 ؟ یعنی چی؟ 

پرسش و پاسخ

به داوطلبان اجازه ترمیم معدل مجدد در خرداد ماه داده خواهد شد. ترمیم معدل فقط در خرداد ماه امکان پذیر است.

اگر میانگین ترازهای داوطلبی بالای 9500 باشد، می‌تواند خیالش از بابت قبولی در رشته‌های تاپ راحت باشد و برای تراز بالای 8800 هم بسته به انتخاب رشته، داوطلب شانس نسبتا خوبی برای قبولی در رشته‌های پرطرفدار خواهد داشت.

معدل تاثیر 50 درصدی در نتیجه نهایی کنکور خواهد داشت. اگر معدل شما پایین است، شانس قبولی در رشته‌های خوب را از دست خواهید داد، مگر اینکه در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنید.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x