جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

برنامه‌ ریزی برای درس خواندن

برنامه‌ ریزی برای درس خواندن
برنامه‌ریزی برای درس خواندن
فهرست مطالب

برنامه‌ ریزی برای درس خواندن جهت کسب رتبه برتر یا قبولی در امتحان یک عنصر کلیدی و مهم است. می‌خواهید موفق شوید، برنامه‌‌ریزی کنید. شاید این جمله برای شما کلیشه‌ای به حساب آید، اما راز موفقیت شما در هر کاری، برنامه‌‌ریزی است. اما چرا اینقدر به برنامه‌ریزی اصرار داریم؟ جای تعجب ندارد، زیرا با برنامه‌ ریزی است که شما به تمامی وظایف خود می‌رسید و در نهایت برنامه زندگی خود را برای رسیدن به انجام وظایف سازمان دهی می‌کنید. در این مقاله از گزینه دو راز برنامه ریزی برای درس خواندن را ارائه کرده‎‌ایم.

با گزینه دو همراه باشید.

برنامه‌ریزی برای درس خواندن

برنامه‌ ریزی درسی چیست؟

در برنامه‌ ریزی درس خواندن شما جلسات مطالعه خود را مانند تعهدات کاری یا اجتماعی خود برنامه‌ریزی خواهید کرد.

با اختصاص زمان اختصاصی به مطالعه، می‌توانید وظایف و تکالیف را به‌بخش های قابل مدیریت تقسیم کنید. با برنامه‌ریزی همچنین متوجه خواهید شد که برای امتحانات و حتی کنکور بیشتری دارید. برای برنامه‌ ریزی درسی شما باید بدانید که چگونه یک برنامه خوب تهیه کنید و دقیقاً چرا اینکار برای شما مفید است.

برنامه ریزی برای درس خواندن به منزله برنامه ای برای مدیریت زمان است. با مدیریت زمان است که شما می توانید بهترین خود را ارائه دهید. 

مزایای داشتن برنامه‌ریزی درسی

مزیت اصلی داشتن برنامه مطالعه این است که وظایف شما سازماندهی خواهد شد. هنگامی که همه چیز را برنامه‌ریزی کردید، متوجه خواهید شد که:

  • 1. شما با برنامه پیش می‌روید و می‌توانید از قبل همه چیز را برنامه‌ریزی کنید.
  • 2.. حجم سنگین دروس را به حجم‌های کوچک قابل خواندن تقسیم می‌کنید.
  • 3. برای تکمیل تکالیف وقت خواهید داشت.
  • 4. داشتن برنامه ریزی درسی همچنین به همسو کردن درس خواندن شما با سایر تعهدات، مانند کار یا سرگرمی‌ها کمک می‌کند.
  • 5. برنامه‌ریزی برای درس خواندن به شما کمک می‌کند تا از کلافگی در برنامه خود جلوگیری کنید، زیرا هفته به هفته دید واضحی از آنچه پیش رو دارید، خواهید داشت.

آیا برای اینکه دانش آموز موفقی باشم به برنامه تحصیلی نیاز دارم؟

نکته مهم در مورد برنامه‌ ریزی درسی این است که می‌تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند زیرا:

1.  با داشتن زمان‌های مشخص برای مطالعه در روز، پتانسیل یادگیری خود را به حداکثر می‌رسانید.

2. برنامه شما می‌تواند به طور مداوم با پیش رفتن به جلو تغییر کند، به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که در صبح بهتر یاد می‌گیرید،  بنابراین می‌توانید زمان مطالعه را در اوایل صبح تعیین کنید.

3. اگر فارغ التحصیل هستید، داشتن برنامه‌ریزی برای درس خواندن بسیار مفید است، زیرا هیچ کلاس درسی وجود نخواهد داشت که وقت شما را بگیرد. شما مسئولیت مدیریت برنامه ریزی درسی خود را خواهید داشت و هیچ کلاس درسی وقفه در برنامه شما ایجاد نخواهد کرد.

10 راه روش برای ایجاد یک برنامه ریزی درسی موثر

در ادامه این مطلب 10 روش برای برنامه ریزی درسی موثر ارائه کرده ایم.

1. پیدا کردن سبک یادگیری اختصاصی خود

.سبک یادگیری فردی خود را برای داشتن برنامه ریزی درسی خوب تجزیه و تحلیل کنید.

هر دانش آموزی سبک یادگیری متفاوتی دارد. شما می‌توانید برنامه‌ریزی درسی خود را متناسب با برنامه خود تنظیم کنید. جهت این کار سوالات زیر را از خود بپرسید:

 

  • آیا می‌توانید برای مدت طولانی تمرکز کنید؟
  • چه زمانی از روز بیشترین بازدهی را دارید؟

هنگامی که به سبک یادگیری خود پی بردید، می‌توانید مطالعه خود را در ساعاتی از روز که مناسب شماست، برنامه‌ریزی کنید.

2. تعهدات و مسئولیت‌هایی که دارید را ارزیابی کنید.

مطمئن شوید که کلاس‌ها، تعهدات کاری و فعالیت‌های فوق‌درسی همه در برنامه ریزی درسی گنجانده شده‌اند. این به شما ایده خوبی می‌دهد که چقدر از روز را برای مطالعه اختصاص دهید.

آیا برنامه شما بسیار شلوغ شده است؟ در این صورت ممکن است لازم باشد برای برخی از فعالیت‌ها دوباره برنامه‌ریزی کنید یا کار یا برخی از سرگرمی‌های خود را کاهش دهید! فداکاری کنید!

3. زمان مطالعه خود را برای هر کلاس برنامه‌ریزی کنید.

در شروع یک ترم، معلمان معمولاً تخمینی به دانش آموزان می‌دهند که چقدر زمان برای هر کلاس درس باید صرف کنند. می‌توانید از این به عنوان نقطه قوت برای محاسبه زمان مطالعه مورد نیاز برای هر درس استفاده کنید. البته این مورد برای هر دانش آموز متفاوت خواهد بود. ممکن است متوجه شوید که برای برخی از کلاس‌ها به زمان بیشتری برای مطالعه یا کمتر از آنچه پیشنهاد می‌شود، نیاز دارید.

 

با برنامه‌ریزی درسی خود مانند یک شغل رفتار کنید و اجازه ندهید حواس خود را با تلفن یا کارهای غیر ضروری خانه پرت کنید.

4. یک برنامه ریزی درسی یک هفته ای تهیه کنید.

ممکن است از خود بپرسید: دقیقاً چه زمانی باید مطالعه کنم؟

اولین قدم این است که برای یک هفته خود برنامه‌ریزی کنید و تصمیم بگیرید که چه روزهایی را برای مطالعه وقت آزاد دارید. همچنین می‌توانید با توجه به اولویت‌های مطالعاتی خود، برای مدت زمانی که می‌خواهید برای مطالعه صرف کنید، برنامه‌ریزی کنید.

جلسات مطالعه خود را مانند تعهدات کاری یا اجتماعی خود به تقویم اضافه کنید. با این کار شما به خود گوشزد خواهید کرد که این زمان به طور خاص برای یادگیری است و نه هیچ کار دیگری!

اگر برنامه شلوغی دارید، ممکن است لازم باشد در تعیین زمان برای مطالعه خلاقیت به خرج بدهید. مانند استفاده از زمان مفید بین زنگ تفریح کلاس‌ها یا زمانی که برای رفت و آمد به مدرسه در مترو، سرویس یا اتوبوس صرف می کنید.

5. اهداف واقع بینانه تعیین کنید

در حالی که تعیین هدف مهم است، اما در نظر بگیرید که اهداف غیر واقع بینانه برای خود درست نکنید و اهداف خیلی بزرگ که دسترسی به آن ها زمان بر است، تعیین نکنید، زیرا اگر به هدف بزرگ نرسید ممکن است امید خود را از دست بدهید. اگر تصمیم گرفته اید که فلان درس را دردو ماه تمام کنید، پس این یعنی هدف بزرگ! هدف بزرگ را به اهداف کوچکتر روزانه یا هفتگی تقسیم کنید، در این صورت راحت‌تر به برنامه ریزی درسی خواهید رسید.

برنامه‌ریزی برای درس خواندن

6. زمان مطالعه را به عنوان بخشی از روتین خود قرار دهید

اگر مطالعه را به عنوان بخشی از برنامه روزانه خود تلقی کنید، آن به یک عادت ثابت تبدیل خواهد شد. در واقع با گذشت زمان، مجبور نخواهید بود خود را وادار به انجام آن کنید، زیرا انگیزه درس خواندن به طور طبیعی ظاهر می‌شود.

این کار همچنین برای مدیریت استرس مفید است. زیرا در ایام امتحانات یا هفته‌های پایانی کنکور شما با روتین مطالعه‌ای که داشته‌اید، استرس کمتری را نیز تجربه می‌کنید.

مطمئن شوید که به یک هدف قابل کنترل و یک برنامه ریزی درسی که می‌توانید آن را انجام دهید، متعهد هستید. حتی اگر در یک جلسه به همه دروسی که مشخص کرده اید، نرسیدید، ناامید نشوید. تعهد به برنامه درسی به شما کمک می کند تا در نهایت این کار را مانند مسواک زدن آخر شب و یا حتی غذاخوردن در سه وعده تبدیل کنید. 

7. برای استراحت خود برنامه‌ریزی کنید

تخمین زده شده است که یک بزرگسال می‌تواند حدود بیست دقیقه تمرکز خود را حفظ کند. پس از این بازه زمانی، حواس انسان پرت می شود. بنابراین، مهم است که برای استراحت کردن در هنگام مطالعه برنامه‌ ریزی کنید. برای استراحت کردن شما می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • تمرینات کششی انجام دهید.
  • آب بنوشید.
  • یک میان وعده بخورید.
  • پیاده روی کنید.
  • یوگا یا مدیتشین کنید.

نکته اصلی این است که در حین استراحت، مطالعه نکنید و کاری متفاوت انجام دهید. به این ترتیب پس از از سرگیری مطالعه دوباره انرژی خود را بازخواهید یافت.

8. تکنیک POMODORO را امتحان کنید

اگر متوجه شدید که فقط در بازه زمانی کوتاهی قادر به تمرکز هستید، می‌توانید برنامه درسی را بر اساس تکنیک پومودورو برنامه‌ریزی کنید.

براساس این تکنیک:

  • شما 25 دقیقه مطالعه می‌کنید.
  • 5-10 دقیقه استراحت می‌کنید.
  • این کار را چهار بار تکرار می‌کنید.
  • سپس استراحت طولانی تری انجام می‌دهید.

داشتن یک استراحت طولانی‌تر شما کمک می‌کند تا انگیزه لازم برای مطالعه را پیدا کنید.

از تایمر گوشی خود برای پیگیری زمان مطالعه استفاده کنید. اگر متوجه شدید که گوشی شما بیش از حد باعث حواس پرتی می‌شود، می‌توانید از تایمر ساعت استفاده کنید.

 

اگر در حال تلاش برای تمرکز هستید، استفاده از افزونه‌های غیرفعال کردن نوتیفیکشن‌های شبکه‌های اجتماعی یا وب سایت‌ها روی تلفن یا لپ تاپ پیشنهاد می‌شود.  

9. یک دوست یا گروه برای مطالعه پیدا کنید

یک دوست یا گروه مطالعه به شما کمک می‌کند تا به برنامه‌ریزی درسی  پایبند باشید، زیرا همانطور که متعهد به مطالعه همزمان هستید، می‌توانید یکدیگر را پاسخگو نگه دارید و برای اهداف مشترک همدیگر تلاش کنید.

10. برنامه درسی خود را ارزیابی و تنظیم کنید

زیبایی برنامه‌ ریزی درسی در این است که می‌توانید آن را مطابق با نیاز خود تغییر دهید!

اگر متوجه شدید که هنوز انگیزه مطالعه ندارید یا نتایجی را که انتظارش را داشته‌اید را به دست نمی‌آورید، یا احساس می‌کنید زمان کافی برای مطالعه ندارید، ممکن است نیاز به ارزیابی مجدد برنامه‌ ریزی درسی خود داشته باشید.

برنامه‌ریزی درسی انلاین رایگان

بهتر است برنامه ریزی درسی شما منحصر به فرد باشد. شما آن را باید براساس تعهدات و نقاط قوت خود برنامه‌ریزی کنید و اهداف نهایی خود را کاملاً در برنامه در نظر بگیرید.

بهترین کار برای برنامه‌ ریزی برای درس خواندن این است که روی یک کاغذ و قلم برنامه خود را بنویسید. همچنین می‌توانید با استفاده از یک تقویم، برنامه مطالعاتی خود را در مسیر درست نگه دارید، یا هشدارهایی را برای زمان شروع و پایان مطالعه در تلفن خود تنظیم کنید.

پرسش و پاسخ

برنامه مطالعه یک برنامه سازمان یافته است که زمان مطالعه و اهداف یادگیری را مشخص می‌کند. درست مانند برنامه‌های کاری یا برنامه کلاسی، دانش آموزان باید برنامه‌ای ایجاد کنند که هر هفته زمان اختصاصی را برای مطالعه دروس در نظر بگیرد. این برنامه باید شامل، مطالعه دروسف مرور، تاریخ امتحانات و همچنین مهلت‌های ارسال پروژه‌ها باشد.

مرحله 1: اولویت‌ها و اهداف تحصیلی خود را تعیین کنید.

مرحله 2: در مورد اینکه چگونه بهترین مطالعه را انجام می‌دهید، فکر کنید.

مرحله 3: یک تقویم یک ماهه از امتحانات یا تاریخ تحویل پروژه‌های خود ایجاد کنید.

مرحله 4: فهرستی از کارهای اولویت دار خود تهیه کنید.

مرحله 5: برای تعیین زمان تعهدات روزانه خود، تقویم هفتگی ایجاد کنید.

مرحله 6: برنامه خود را در صورت نیاز اصلاح کنید.

زندگی خود را در آینده تصور کنید. اینکه چگونه مدرک تحصیلی به پیشرفت شما کمک خواهد کرد (به عنوان مثال، شغل، مهارت‌ها، فرصت ها). نسخه آینده خود را در ذهن خود تصور کنید و از آن برای ایجاد انگیزه استفاده کنید (به عنوان مثال، “من از آمار لذت نمی‌برم، اما باید این مهارت‌ها را توسعه دهم تا بتوانم در آینده به طور موثر تحقیق کنم”).

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x