جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

لیست رشته های بومی، ناحیه ای، قطبی و کشوری زبان

لیست رشته های بومی، ناحیه ای، قطبی و کشوری زبان
لیست رشته‌های بومی، ناحیه‌ای، قطبی و کشوری زبان
فهرست مطالب

رشته‌های کنکور زبان بر اساس پراکندگی آن‌ها در دانشگاه‌های استان‌های مختلف کشور در یکی از مجموعه‌های استانی، ناحیه‌ای، قطبی یا کشوری جای می‌گیرد. در زمان انتخاب رشته تمامی داوطلبین زبان‌های خارجی باید به این موضوع دقت داشته باشند که رشته‌ای را انتخاب کنند که شانس قبولی در آن‌ها بیشتر است. در این نوشتار قرار است لیست رشته‌های بومی، ناحیه‌ای، قطبی و کشوری گروه آزمایشی زبان را ارائه دهیم.

با گزینه دو همراه باشید.

لیست رشته‌های بومی، ناحیه‌ای، قطبی و کشوری زبان

نوع پذیرش رشته‌ها بر اساس دانشگاه و دوره روزانه یا غیر روزانه

قبل از اینکه لیست رشته‌های بومی، ناحیه‌ای، قطبی و کشوری زبان را ارائه دهیم بهتر است با نوع پذیرش رشته‌ها بر اساس نوع دانشگاه آشنا شوید.

۱- تمامی رشته‌های دانشگاه آزاد، ظرفیت مازاد، پردیس خودگردان و مجازی: پذیرش کشوری بدون بومی گزینی

۲- تمامی رشته‌های دوره شبانه و نیمه‌حضوری: پذیرش بومی استانی

۳- رشته‌های روزانه: پذیرش آن بستگی به رشته دارد.

لیست رشته‌های بومی، ناحیه‌ای، قطبی و کشوری زبان

منظور از بوم چیست؟

به دلیل وجود مشکلاتی که برخی از داوطلبین برای انتخاب رشته در شهرهای غیر از محل زندگی خود دارند، بومی گزینی در کنکور سراسری ارائه می‌شود. بدین منظور برخی از کد رشته محل‌ها به صورت بومی گزینی پذیرش شده و امکان قبولی برای آن رشته‌های بومی برای داوطلب‌های آن بوم یعنی (استان، ناحیه یا قطب) بیشتر است.

بومی استانی

رشته‌هایی که در اکثر استان‌های کشور وجود دارد و از نظر کاربردی‌بودن نیاز به متخصص بومی دارند، گزینش آن‌ها به صورت بومی استانی است. یعنی 80 درصد از داوطلبین بومی و 20 درصد از داوطلبین غیربومی ظرفیت می‌پذیرند.

بومی ناحیه‌ای

رشته‌هایی که در دانشگاه یک استان از چند استانی که نزدیک به هم هستند وجود دارد، گزینش آن‌ها به صورت ناحیه‌ای است. هر چند استان مجاور به همدیگر یک ناحیه را تشکیل می‌دهند. در کل کشور 9 تا ناحیه داریم.

بومی قطبی

رشته‌هایی که فقط در یک ناحیه از چند ناحیه مجاور هم وجود دارد به صورت بومی قطبی دانشجویان را پذیرش می‌کنند. هر چند ناحیه یک قطب را تشکیل می‌دهند.

گزینش کشوری

رشته‌هایی که ممکن است در یک قطب اصلاً وجود نداشته باشد، دیگر بومی گزینی محسوب نمی‌شوند و پذیرش آن‌ها به صورت کشوری است. ملاک تقسیم ظرفیت بین داوطلبین بر اساس جمعیت داوطلبین هر منطقه است. هر منطقه‌ای که جمعیت بیشتری دارد، ظرفیت پذیرش بیشتری دارد. هر ساله ظرفیت جمعیت منطقه 2 نسبت به سایر مناطق بیشتر است؛ ازاین‌رو ظرفیت بیشتری نیز دارند.

لیست رشته‌های بومی، ناحیه‌ای، قطبی و کشوری زبان

لیست رشته‌های بومی استانی گروه آزمایشی زبان

گروه آزمایشی زبان فاقد گزینش بومی استانی است.

لیست رشته‌های بومی ناحیه‌ای گروه آزمایشی زبان

لیست رشته‌های بومی ناحیه‌ای گروه آزمایشی زبان در زیر ارائه شده ست.

  • زبان و ادبیات انگلیسی

توجه داشته باشید که همه رشته‌های دانشگاه پیام‌نور و دانشگاه‌های غیرانتفاعی به صورت بومی ناحیه‌ای است.

لیست رشته‌های بومی قطبی زبان

رشته‌های بومی قطبی به رشته‌هایی گفته می‌شود که در اکثر نواحی وجود ندارد و فقط در برخی از ناحیه بومی مجاور وجود دارد. در زیر لیست رشته‌های بومی قطبی زبان ارائه شده است:

  • مترجمی زبان انگلیسی

لیست رشته‌های کشوری زبان

رشته های کشوری به رشته‌هایی گفته می‌شود که در اکثر قطب‌های بومی وجود نداشته و تنها در تعدادی از دانشگاه‌ها و مؤسسات ارائه می‌شود. در زیر لیست رشته‌های کشوری زبان ارائه شده است.

لیست رشته‌های کشوری گروه آزمایشی زبان
آموزش زبان انگلیسی کاردانی آموزش زبان انگلیسی
زبان ایتالیایی زبان و ادبیات ترکی استانبولی
زبان روسی زبان و ادبیات ژاپنی
زبان و ادبیات آلمانی زبان و ادبیات فرانسه
زبان و ادبیات اردو مترجمی زبان آلمانی
زبان و ادبیات ارمنی کاردانی مترجمی زبان انگلیسی
زبان و ادبیات اسپانیایی مترجمی زبان فرانسه

توصیه می‌کنیم به‌منظور قبولی در رشته دلخواه در اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری حتماً انتخاب‌های خود را بر اساس چهار فاکتور علاقه، هزینه، مسیر و کیفیت و تأثیر بومی گزینی انجام دهید.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد کنکور زبان

برخلاف ثبت‌نام کنکور سراسری و دانشگاه آزاد که به صورت هم‌زمان انجام می‌گیرد، انتخاب رشته دانشگاه آزاد مجزا از سایر واحدهای دانشگاهی است و متقاضیان برای انتخاب رشته این دانشگاه باید به سایت azmoon.iau.ac.ir مراجعه نمایند. رشته‌های ارائه شده در تمام واحدهای دانشگاه آزاد کشور در دفترچه انتخاب رشته آزاد  قرار داده شده است و هر داوطلب مجاز به انتخاب حداکثر 100 کد رشته محل متناسب با گروه آزمایشی خود از داخل دفترچه است.

دانش‌آموزان باید بر حسب علاقه و سایر فاکتورهای دیگر از جمله اعتبار واحد دانشگاهی، مسافت و… از بین رشته محل‌های ارائه شده، کد رشته محل‌های موردعلاقه خود را اولویت‌بندی نمایند.

دانشگاه آزاد از طریق کنکور زبان، رشته‌های متنوعی از قبیل آموزش زبان انگلیسی، زبان و ادبیات انگلیسی، مترجمی زبان انگلیسی و… را برای داوطلبان این رشته‌ها در نظر گرفته است، اما متقاضیان تحصیل در رشته‌های زبان دانشگاه آزاد بر خلاف دانشگاه‌های دولتی موظف به پرداخت شهریه برای هر واحد درسی هستند.

پرسش و پاسخ

انتخاب رشته مترجمی زبان انگلیسی از نوع بومی گزینی قطبی است.

شانس قبولی برای داوطلبان بومی بیشتر از شانس قبولی داوطلبان غیر بوم است.

سه نوع بومی گزینی قطبی، ناحیه‌ای و کشوری وجود دارد.

داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، درصورتی‌که قصد تحصیل در رشته‌های دانشگاه آزاد را دارند، بایستی پس از دریافت کارنامه، فرایند ثبت کد رشته محل‌های موردنظر خود را در سایت مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی این دانشگاه به آدرس azmoon.iau.ac.ir به انجام رسانند.

 پذیرش در رشته‌های بدون کنکور زبان بر اساس سوابق تحصیلی است.

متقاضیان رشته‌های با کنکور زبان خارجی دانشگاه آزاد می‌بایست برای تحصیل در این دانشگاه برای هر ترم تحصیلی شهریه هر ترم را پرداخت نمایند.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x