جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری

تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری
تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری
فهرست مطالب

برای پذیرش در رشته‌های بدون آزمون سراسری همانند پذیرش رشته‌های با آزمون (رشته های با کنکور)، سهمیه‌هایی برای داوطلبان در نظر گرفته شده است. سهمیه پذیرش دانشگاه سراسری بدون کنکور عبارت است از سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگری، سهمیه جانبازان، مناطق محروم و …. در این نوشتار به تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری پرداخته‌ایم.

با گزینه دو همراه باشید.

تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری

تاثیر سهمیه در سوابق تحصیلی چگونه است؟

تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری مشابه با سهمیه در کنکور است. همانند شرکت در آزمون سراسری، برای پذیرش بدون کنکور هم سهمیه‌های مختلفی در نظر گرفته شده که درصد هر کدام با دیگری متفاوت است. سهمیه‌های اعمال شده برای داوطلبین انتخاب رشته بدون کنکور تا حد زیادی شانس قبولی را افزایش می‌دهند.

تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری

سهمیه بدون کنکور

به صورت کلی دو روش پذیرش در دانشگاه وجود دارد:

  • 1. پذیرش در دانشگاه براساس کنکور
  • 2. پذیرش در دانشگاه براساس سوابق تحصیلی

داوطلبینی که مشمول سهمیه هستند و قصد دارند در رشته‌های بدون کنکور ادامه تحصیل دهند، می‌توانند در زمان ثبت‌نام در رشته‌های بدون کنکور، این سهمیه‌ها را اعمال کنند و انتخاب رشته خود را انجام دهند.

به عبارتی داوطلبین می‌توانند با توجه به سوابق تحصیلی و نوع سهمیه‌ای که دارند، در رشته‌های بدون کنکور انتخاب رشته کنند.

اعمال سهمیه در سوابق تحصیلی

همان‌طور که در پاراگراف بالا ذکر شد، سهمیه‌ها در پذیرش رشته‌های بدون کنکور سراسری نیز اعمال می‌شود. داوطلبینی که قصد ادامه تحصیل در رشته‌های بدون کنکور را دارند، می‌توانند از سهمیه‌های تاثیر گذار آگاهی پیدا کنند و شرایط اعمال هر کدام را بدانند.

  • 1. سهمیه ایثارگران
  • 2. سهمیه رزمندگان
  • 3. سهمیه خانواده شهدا
  • 4. سهمیه مناطق
  • 5. سهمیه مناطق محروم

سهمیه ایثارگران در رشته‌های بدون کنکور

 سهمیه افراد دارای سهمیه ایثارگری به دودسته تقسیم می‌شوند:

 افرادی که مشمول سهمیه 25 درصدی هستند:

  • 1. همسر و فرزندان شهدا
  • 2. همسر و فرزندان مفقودالاثران
  • 3. جانبازان با درصد جانبازی بالاتر از 25 درصد و همسر و فرزندان آنها
  • 4. آزادگان و همسر و فرزندانشان
  • 5. داوطلبان مشمول سهمیه 5 درصدی ایثارگران

 

5 درصد از ظرفیت هر کد رشته به افراد دارای شرایط زیر تعلق می‌گیرد:

  • 1.جانبازان و همسر و فرزندان آنها که درصد جانبازی‌شان کمتر از 25 درصد می‌باشد.
  • 2. رزمندگانی که 6 ماه داوطلبانه در جبهه حضور داشته اند. همچنین همسر و فرزندشان نیز می‌توانند مشمول سهمیه 5 درصدی ایثارگران شوند. ای بدون کنکور سراسری 1403

داوطلبانی که از سهمیه‌های ایثارگران 25 و یا 5 درصد، برخوردار می‌شوند در زمان سنجش و پذیرش در دانشگاه مورد نظر با افراد در سهمیه خودشان سنجیده می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که احتمال قبولی آنها بسیار افزایش یابد.

برای مثال اگر دانشگاهی 100 نفر ظرفیت خود را براساس سوابق تحصیلی اختصاص داده باشد:

  • * 25 درصد سهمیه آن به افراد دارای سهمیه ایثارگری 25 درصد تعلق خواهد گرفت. یعنی 25 نفر از 100 نفر داوطلبان با سهمیه 25 درصدی هستند.
  •  * 5 درصد آن به افراد مشمول سهمیه 5 درصد ایثارگری است. یعنی 5 نفر از 100 نفر پذیرفته شدگان این دانشگاه، افراد با سهمیه 5 درصدی هستند.
  • * و 70 درصد ظرفیت باقی مانده به افراد دارای سهمیه آزاد (بدون سهمیه) تعلق خواهد گرفت. یعنی 70 نفر از ظرفیت این دانشگاه برای افراد بدون سهمیه خواهد بود.

اگر داوطلبی دارای سهمیه 25 درصدی ایثارگری باشد، معدل وی در زمان پذیرش در دانشگاه سراسری بدون کنکور با افراد دارای همین سهمیه مقایسه می‌شود، بنابراین هر چقدر فرد دارای معدل بیشتری باشد، شاتس قبولی وی افزایش می‌یابد.  بر ساس قانون تاثیر سهمیه رزمندگان و ایثارگران در پذیرش بدون آزمون سراسری، در صورتی که سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول تکمیل نشود، ظرفیت خالی مانده ابتدا با متقاضیان سهمیه ۵ درصد که دارای حد نصاب‌های لازم باشند و سپس متقاضیان آزاد تکمیل خواهد شد.

سهمیه رزمندگان در رشته‌های بدون کنکور

  1. 1. رزمندگان با حداقل شش ماه متوالی یا متناوب حضور در جبهه
  2. 2. رزمندگان جبهه مقاومت با دارا بودن حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه
  3. .3 کارکنان کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح با حداقل 6 ماه پیوسته و یا  9 ماه ناپیوسته در جبهه

سهمیه خانواده شهدا در رشته‌های بدون کنکور

خانواده معظم شهدا (پدر، مادر، خواهر و برادر شهید) برای استفاده از سهمیه خانواده شهدا لازم است، نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثبت‌نام اقدام کنند و نیازی به مراجعه به درگاه اینترنتی ایثار ندارند. در صورت تأیید نهایی توسط «بنیاد شهید و امور ایثارگران» این متقاضیان در سهمیه خانواده شهدا گزینش می‌شوند.

تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری

سهمیه مناطق در رشته‌های بدون کنکور

سهمیه مناطق با توجه به فراهم بودن امکانات آموزشی، به سه منطقه تقسیم می شوند و داوطلبان با توجه به محل سکونت خود می‌توانند از سهمیه منطقه تعلق‌گرفته به خود استفاده کنند.

  • 1. منطقه یک: امکانات مرفه تحصیلی برای دانش‌آموزان
  • 2. منطقه دو: دسترسی به مراکز آموزشی در حد متوسط
  • 3. منطقه سه: نبود مراکز آموزشی و دور از دسترس بودن امکانات تحصیلی برای تحصیل داوطلبان

تاثیر سهمیه مناطق محروم در رشته‌های بدون کنکور 1403

  • 1. حداقل 40 درصد از ظرفیت کد رشته محل‌های ناحیه ای، قطبی، کشوری دوره روزانه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در استان‌های ایلام، سیستان و بلوچستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان و کردستان سال 1402به متقاضیان بومی این استان‌ها اختصاص می‌یابد.

 

  • 2. داوطلبان بومی شهرستان‌های جنوب استان کرمان شامل کهنوج، منوجان، عنبر آباد، رودبار جنوب، جیرفت و قلعه گنج و هم چنین شهرستان بشاگرد در هرمزگان درصورتی‌که حداقل دو شهر از چهار شهر محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه و یا محل تولد آن‌ها یکی از شهرهای مذکور باشد، می‌توانند کد رشته‌های اختصاصی این شهرستان‌ها را در صورت ارائه انتخاب نمایند. متقاضیانی که با استفاده از این سهمیه مورد پذیرش قرار بگیرند، لازم است به میزان دوبرابر مدت‌زمان تحصیل خود تعهدی مبنی بر خدمت در مناطق محروم ارائه نمایند.

 

  • 3. حداقل 40 درصد از ظرفیت رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های استان هرمزگان مختص متقاضیانی است که به صورت مستمر به مدت سه سال در شهرستان ابوموسی سکونت داشته باشند.

آیا سهمیه در معدل تاثیر دارد؟

سهمیه‌ها در نمرات و معدل داوطلبین هیچ تأثیری ندارند. تاثیر سهمیه فقط در پذیرش رشته‌های بدون کنکور و براساس سوابق تحصیلی است.

به‌طورکلی آگاه باشید که تاثیر سهمیه‌های در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری بر روی معدل نخواهد بود. یعنی فردی که دارای معدل 12 است، هر سهمیه‌ای هم که داشته باشد، معدل وی تغییر نمی‌کند.

نکات مهم در مورد تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری

در زیر نکات مهم در مورد تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری ارائه شده است:

  1. 1. آن دسته از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه‌های شاهد و ایثارگر در هر یک از رشته‌های دوره روزانه آزمون سراسری پذیرفته شده‌اند، در صورت ثبت‌نام یا عدم ثبت‌نام در رشته قبولی و یا انصراف از آن، حق استفاده مجدد از این سهمیه را نخواهند داشت.
  2. 2. متقاضیانی که با احتساب سهمیه‌های شاهد و ایثارگر موفق به پذیرش در رشته‌های تحصیلی غیر روزانه اعم از دوره‌های شبانه و نیمه‌حضوری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور، پردیس خودگردان، غیرانتفاعی، پیام‌نور، مجازی و آزاد در صورت انصراف از رشته تحصیلی خود، تنها یک بار دیگر مجاز به استفاده از سهمیه ایثارگران هستند.
  3. 3. پذیرش بدون کنکور در دانشگاه سراسری مشمول داوطلبان معلول نیز می‌شود؛ زیرا این دسته از داوطلبین شامل سهمیه منطقه 3 به شمار می‌روند.
  4. 4. ثبت‌نام بدون کنکور دانشگاه سراسری 1402 در دو نوبت مهر و بهمن انجام می‌شود و داوطلبان واجد شرایط ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری در صورتی که مشمول هر یک از سهمیه‌های فوق می‌باشند، می‌توانند با انجام اقدامات لازم از سهمیه خود بهره‌مند شوند.

پرسش و پاسخ

سهمیه ها در پذیرش رشته‌های بدون کنکور سراسری نیز اعمال می‌شود.

سهمیه‌ها در نمرات و معدل داوطلبین هیچ تأثیری ندارند. تاثیر سهمیه فقط در پذیرش رشته‌های بدون کنکور و براساس سوابق تحصیلی است.

سهمیه ایثارگران، سهمیه رزمندگان، سهمیه خانواده شهدا و سهمیه مناطق جزء سهمیه‌هایی هستند که در رشته‌های بدون کنکور 1403 تاثیر می‌گذارند.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x