جستجو
Close this search box.
آموزش دروس پایه دهم
آموزش دروس پایه یازدهم
آموزش دروس پایه دوازدهم

تجدید شدن دانش آموزان متوسطه اول و دوم

تجدید شدن دانش آموزان متوسطه اول و دوم
تجدید شدن دانش آموزان متوسطه اول و دوم
فهرست مطالب

دانش آموزان پایه های تحصیلی متوسطه اول و دوم در صورتی که در دروس خود تجدید شوند باید مجددا در امتحانات شهریور ماه شرکت کنند یا از شرایط تک ماده و تبصره برای قبولی خود استفاده کنند. در این نوشتار همراه شما خواهیم بود تا شرایط قبولی برای دانش آموزان متوسه اول و دوم که تجدید آورده اند را بیان کنیم.

با گزینه دو همراه باشید.

تجدید شدن دانش آموزان متوسطه اول و دوم

تجدید شدن دانش آموزان در خرداد ماه و استفاده از تک ماده و تبصره

دانش آموزان در پایه های تحصیلی مختلف ممکن است در امتحانات خرداد ماه موفق عمل نکنند که این امر موجب تجدید شدن آن ها می شود. در صورتی که دانش آموزان پایه های تحصیلی متوسطه اول یا دوم تجدید شوند، می توانند تحت شرایط خاصی مجددا در امتحانات شرکت کنند یا از شرایط تک ماده و تبصره استفاده کنند.

دروس مقطع متوسطه اول و دوم نسبت به دروس ابتدایی سخت تر است و دانش آموزان باید زمان زیادی برای مطالعه این دروس داشته باشند تا نمره قبولی را کسب کنند. همچنین دانش آموزان در مقطع ابتدایی به صورت کیفی نمره دریافت می کنند و شرط قبولی یا عدم قبولی برای آن ها صدق نمی کند. اما دانش آموزان به محض ورود به پایه های هفتم و پایه های تحصیلی بعدی، باید برای اخذ نمره قبولی در امتحانات تلاش بیشتری داشته باشند.

دانش آموزان پایه های تحصیلی مختلف در مقاطع متوسطه اول و متوسطه دوم با کسب نمره سالانه 10 و بالاتر می توانند نمره قبولی را کسب کنند. در صورتی که نمره سالانه یک درس کمتر از 10 باشد، دانش آموز در آن درس تجدید می شود. البته توجه کنید که در مدارس مختلف مانند مدارس تیزهوشان و یا نمونه شرط قبولی در امتحانات فرق می کند و باید دانش آموزان نمرات بالاتری را کسب کند تا از مدرسه اخراج نشوند. همچنین برخی از مدارس غیرانتفاعی نیز باید نمرات از عدد خاصی کمتر نباشد؛ در غیر این صورت شرایط ادامه تحصیل دانش آموز به مخاطره می افتد.

داوطلبین به منظور قبول شدن باید نمره حد نصاب لازم را کسب کرده باشند. در غیر این صورت تجدید شده و می بایست در امتحانات شهریور ماه شرکت کنند. در صورتی که دانش آموزان مجددا در امتحانات شهریور ماه شرکت کردند اما باز هم قادر به کسب نمره قبولی نبودند باید در دی ماه سال تحصیلی بعد در امتحانات نهایی شرکت کنند.

تجدید شدن دانش آموزان متوسطه اول و دوم

تک ماده و تبصره برای قبولی دانش آموزان تجدیدی

تک ماده و تبصره برای دانش آموزانی که در امتحانات پایان ترم یعنی خرداد ماه موفق به کسب نمره قبولی نشده اند اعمال می شود. دانش آموزان می توانند برای ثبت نمره قبولی در کارنامه از قوانین تک ماده یا تبصره استفاده کنند.

تک ماده قانونی است که از افتادن دانش آموزان در دروس نظری جلوگیری می کند. تک ماده یا تبصره به این صورت است که نمره پایین شما را به نمره 10 تبدیل می کند. بنابراین شما می توانید بدون نیاز به شرکت مجدد در امتحان، دروس افتاده را پاس کنید.

دانش آموز برای استفاده از تک ماده باید شرایط خاصی داشته باشد. برای استفاده از تک ماده باید نمره کتبی امتحانات بالاتر از 7 باشد، یعنی اگر نمره کمتری کسب شده باشد، تک ماده قابلیت خود را از دست می دهد و در آن صورت، دانش آموز ملزم به شرکت در آزمون مجدد خواهد بود.

لازم است بدانید که آیین نامه جدید آموزش و پرورش برای متوسطه دوم، هیچ تفاوتی بین تک ماده و تبصره وجود ندارد.

شرایط استفاده از تک ماده و تبصره

یکی از روش هایی که دانش آموزان می توانند در صورت تجدید شدن از آن برای قبولی استفاده کنند، استفاده از شرایط تک ماده یا تبصره است. چگونه دانش آموزان می توانند با تک ماده و بدون شرکت مجدد در امتحان، نمره قبولی را کسب کنند و وارد مقطع تحصیلی بعدی شوند؟

دانش آموزان پایه های تحصیلی مقطع متوسطه اول و دوم با کمک شرط تک ماده می توانند در این دو مقطع تحصیلی قبول شوند و به وارد پایه تحصیلی بعدی شوند. توجه داشته باشید که شرایط استفاده از تک ماده مقطع متوسطه اول با مقطع متوسطه دوم متفاوت است.

دانش آموزان پایه های تحصیلی هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم می توانند فقط در 2 درسی که تجدید شده اند از تک ماده استفاده کنند. به عبارتی دانش آموزان می توانند با دارا بودن معدل بالای 10، در دو درسی که در آن نمره زیر 10 و بالای 7  کسب کرده اند، از تک ماده استفاده کنند و بدون شرکت مجدد در امتحان ها، به پایه تحصیلی بعدی راه پیدا کنند.

یکی از مهم ترین زمان های استفاده از تک ماده، زمان مربوط به تجدید شدن در امتحان های نهایی دوازدهم و یا نهم دانش آموزان می باشد. همانطور که می دانید دانش آموزان پایه نهم و دوازدهم برای قبولی در امتحان های نهایی باید نمره بالای 7 را کسب کنند. در غیر این صورت یا به عنوان “مردود شده” محسوب می شوند یا می توانند با کمک قانون تک ماده، دروس خود را تک ماده کنند.

در سال های اخیر که سوابق تحصیلی در کنکور سراسری تاثیر بسزایی دارد توصیه می شود که دانش آموزان از تک ماده استفاده نکنند چرا که معدل پایین به طور مستقیم روی رتبه کنکور داوطلبان تاثیر نامطلوب می گذارد.

شرایط استفاده از تک ماده و تبصره در پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم

دانش آموزان دوره دوم متوسطه برای فارغ التحصیلی باید در تمامی دروس آن مقطع، نمره سالانه قبولی را کسب کنند. اما اگر دانش آموزی شرایط زیر را داشته باشد می تواند از قانون تبصره یا تک ماده استفاده کند:

شرایط استفاده از تبصره و تک ماده در دوره اول متوسطه

دانش آموزانی که در امتحانات نیم سال اول و دوم دوره متوسطه نتوانند در دروس حد نصاب نمره قبولی را کسب کنند، با دارا بودن شرایط خاص می توانند از قانون تبصره یا تک ماده استفاده کنند. به صورت کلی قانون تبصره و تک ماده برای 4 درس امتحانات پایان ترم امکان پذیر است. یعنی دانش آموز باید در همه دروس خود به جز چهار درس نمره قابل قبول (نمره 10 و بالاتر ) را کسب کرده باشند.

اگر دانش آموز دوره متوسطه اول در امتحانات پایان ترم در تمام دروس خود نمره قبولی را کسب کرده باشد اما در یک درس حداقل نمره 7 و در درس دیگر نمره کمتر از 7 داشته باشد، با داشتن شرایط زیر می توانند در دروس مربوطه از تک ماده استفاده کنند:

شرایط استفاده از تبصره و تک ماده در دوره متوسطه اول
ردیف محور دروس هدف
معدل دانش آموز تعداد دروس قابل قبول شرایط ثبت نمره قبولی
معدل 10 یک درس هر نمره ای کمتر از 10
معدل 12 و بالاتر دو درس نمره 7 برای یک درس یا کمتر برای درس دیگر
معدل بالاتر از 12 و نمره سالانه بیشتر از 30 دو درس هر نمره ای کمتر از 10
تجدید شدن دانش آموزان متوسطه اول و دوم

چند درس را می توان تک ماده کرد؟

با توجه به آیین نامه جدید آموزشی، هر دانش آموز می تواند حداکثر در 2 درس نهایی و در 2 درس غیرنهایی از تک ماده استفاده کند. یعنی اگر دانش آموزی 4 درس با نمره زیر 10 و بالای 7 داشته باشد و معدل وی بالای 10 باشد، می تواند بدون شرکت مجدد در امتحان، فارغ التحصیل شود.

شرایط قبولی در دوره متوسطه اول

شرایط قبولی در دوره متوسطه اول در زیر ذکر شده است:

شرایط قبولی در دور متوسطه پایه دهم و یازدهم

دانش آموز پایه دهم و یازدهم برای قبولی و اتمام پایه بایستی نمره سالانه 10 و بالاتر را کسب نماید.

شرایط قبولی در دوره متوسطه پایه دهم و یازدهم
نمره سالانه نمره برک امتحانی وضعیت
نمره 10 و بالاتر نمره سالانه ملاک است. قبول
نمره بین 7 تا 10 نمره سالانه ملاک است. استفاده از تک ماده یا تبصره
نمره کمتر از 7 نمره سالانه ملاک است. مردود
تجدید شدن دانش آموزان متوسطه اول و دوم

شرایط قبولی در دروس دوره دوم متوسطه پایه دوازدهم

دانش آموزان پایه دوازدهم در حال حاضر با دو بخش دروس نهایی و غیر نهایی در امتحانات پایان سال خود مواجه هستند. شرایط قبولی بر اساس نمره کسب شده در دروس نهایی و غیر نهایی این پایه با یکدیگر متفاوت است.

شرایط قبولی در دروس نهایی پایه دوازدهم

شرایط قبولی در دروس نهایی پایه دوازدهم در زیر ارائه شده است:

شرایط قبولی در دروس نهایی پایه دوازدهم
نمره سالانه نمره برگه امتحانی وضعیت
10 و بالاتر نمره 7 و بالاتر قبول
نمره 10 و بالاتر نمره کمتر از 7 استفاده از تبصره و تک ماده
نمره بین 7 تا 10 هر نمره ای استفاده از تبصره و تک ماده
نمره کمتر از 7 کمتر از 7 مردود

شرایط قبولی در دروس نهایی پایه دوازدهم

شرایط قبولی در دروس غیرنهایی پایه دوازدهم در زیر ارائه شده است:

تجدید شدن دانش آموزان متوسطه اول و دوم

تاثیر تک ماده در معدل چقدر است؟

تک ماده و تبصره روی کل معدل تاثیر منفی می گذارد. به این صورت که در نهایت، نمره مردود در حمع معدل محاسبه شده و معدل افت می کند. در صورتی که دانش آموزی با تک ماده به پایه بعدی رفته باشد، در کارنامه وی ذکر می شود که یک اثر منفی روی سوابق تحصیلی دانش آموزان دارد.

تک ماده کردن یک درس با ضریب بالا مانند درس علوم تجربی یا ریاضی می تواند روی رتبه کنکور نیز تاثیر منفی داشته باشد. همچنین می تواند در آزمون های تیزهوشان نیز رتبه را جابه جا کند. در سال های اخیر که سوابق تحصیلی، تاثیر بسزایی در کنکور دارد، دانش آموزان بهتر است از تک ماده یا تبصره استفاده نکنند زیرا روی رتبه کنکور داوطلبین تاثیر منفی دارد. به جای استفاده از تک ماده یا تبصره به دانش آموزان پیشنهاد می شود که در امتحانات شهریور ماه شرکت کنند و نمرات خود را بهبود بخشند.

کارنامه تجدیدی برای چه کسانی صادر می شود؟

در صورتی که دانش آموزان در امتحان شهریور ماه ثبت نام نکند و همچنین از تک ماده یا تبصره برای دروس تجدیدی خود استفاده نکند، کارنامه تجدیدی برای وی صادر می شود. دانش آموزانی که کارنامه تجدیدی دریافت کنند ملزم به تکرار در پایه تحصیلی خود خواهند بود. کارنامه تجدیدی برای افرادی صادر خواهد شد که دارای دو شرط از موارد زیر باشند:

پرسش و پاسخ

در صورتی که آخرین نمره درس دانش آموزی از مجموع دروس دوره دوم متوسطه حداکثر در 4 درس 7 و بیشتر و معدل کل او حداقل 10 باشد، به عنوان فارغ التحصیل شناخته می شود.

در صورت کسب نمره کمتر از 7 در برگه امتحانی و دارا بودن نمره سالانه کمتر از 7 مردود محسوب می گردد.

چنانچه دانش آموزی دارای نمره سالانه 7 تا 10 و حداقل معدل 10 باشد، می تواند بدون شرکت مجدد در امتحان فارغ التحصیل شود.

دانش آموز می بایست دارای معدل کل حداقل 10 باشد.

اگر در امتحانات پایان ترم معدل بالای 12 را کسب نموده باشد، می تواند در دو درس از دروس خود که نمره قبولی را دریافت نکرده باشد (نمره 7 و یک نمره کمتر) برای قبولی خود از تک ماده استفاده نماید. اگر در امتحان پایان ترم معدل بالای 10 داشته باشد و در یک درس نمره کمتر از 10 داشته باشد،  می تواند برای قبولی از تک ماده استفاده کند.

اگر معدل کل دانش آموز در امتحانات خرداد کمتر از 7 باشد، مردود می شود.

نظرات و پرسش های خود را با ما در میان بگذارید...
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
....
....
10 ماه قبل

خا

امیررضا
امیررضا
2 ماه قبل

سلام دوست من ترم اول ریاضی شده ۸ داخل کلاس هفتم و ترم دوم اگر بگیره ۱۸ اون درس هنوز افتاده ؟ و هفتم میمونه و تابستان باید به مدرسه بره؟

رضا محمدیان
مدیر
2 ماه قبل
پاسخ به  امیررضا

امیررضا سلام
اگر دوست شما در امتحانات خرداد نمره مناسبی کسب کند و نمره نوبت اول خود را جبران نماید، قبول خواهد شد.

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x